VAXTIN
PÜŞKÜ
XIX əsrin sonlarında, qısa ömür
yaşamış, amma şərqşünaslıq tarixində
parlaq izi qalan alim Ceyms Darmsteterin balaca bir kitabçası
işıq üzü görür. Tez bir zamanda əl-əl gəzməyə
başlayan o kitabça "Fars şeirinin mənşəyi"
adlansa da, daha geniş pəncərə açmaq niyyətli
idi. Bu əsərdə bütövlükdə Şərq
şeirinin haradan kök aldığı, niyə bu
biçimdə olduğu haqqında düşüncələr
bölüşülürdü, eləcə də Şərq
şeirinin tarixi ilə bağlı səhifələr vərəqlənirdi.
Darmsteter dillərdə dolaşmış köhnə
bir rəvayəti yada salırdı: günlərin birində
Bəhram Gurla sevgilisi Dilaram üz-üzə oturmuşdular. Bəhram
Gur Dilarama öz məhəbbətindən
danışırdı və Dilaram da ona sevgi ilə cavab
verirdi. Səsləşən, bir-birinə güc verən bu
eşqin təsiri ilə onların ürəyi həmahəng
döyünürdü və rəvayət təsdiqləyir
ki, elə şeirin kökü də oradan başlandı.
İki sevən ürəyin həmahəng
çırpıntısından həm vəzn yarandı, həm
qafiyə doğuldu.
Bu söyləmənin anlatdığı əsas hikmət
ondan ibarətdir ki, bədii sözün, Şərq
şeirinin təməlində həmişə məhəbbət
dayanıb. Gül və bülbül. Bu iki surət ərəb-fars-
türkdilli şeirin 1500 ildən artıq sürəkli
dövrü içərisindən keçib gəlməkdədir.
Sayagəlməzcə bol məsnəvilər var ki, məzmunundakı
gül və bülbüllükdən əlavə elə
birbaşa "Gül və bülbül" adlanır.
Gül və bülbül - aşiq və məşuq, sevginin
rəmzləri.
Mirzə Əli Möcüz Tanrının fitrətdən
ilham bağışladığı insandı, Təbrizdən
az aralıdakı Şəbüstərdə
doğulmuşdu, orada yaşayırdı və köhnədən
şeirə aludə olan Şəbüstər mühitində
Mirzə Əli fitri istedadı hesabına bir şair kimi onsuz
da tanınacaqdı. Elə həmin mühitin havasında
zövqü də şəkillənər, səmti də
müəyyənləşərdi, yaxşı bir qəzəlxan,
ya tanınmış bir mərsiyəxan olardı, qəsidəçi,
növhəçi kimi adı dillər əzbərinə də
çevrilərdi. Ancaq tale yolunu dəyişdi, onu ayrı
mühitə sarı yönəltdi və İstanbulda
keçən gəncliyi Mirzə Əliyə
büsbütün ayrı tərbiyə verdi. İstanbulda
günü kitablar, dəftərxana ləvazimatı satılan
məhəllədə keçirdi. Ona görə illər
boyunca ünsiyyəti çox vaxt elə kitab adamları ilə
oldu. Bugünə çatan soraqlar anladır ki, Möcüz o
çağlarda Türkiyənin bir neçə
tanınmış qəzetçisi ilə də ünsiyyətdə
imiş. Dünyagörüşü başqalaşır, həyata
baxışları dəyişir, içəridən tamam
ayrı adama dönür və həmin səbəbdən
şeirdə də əski dədə-baba xəttindən, qəzəlçilikdən
tam fərqli bir cığır tutub gedir. İndi,
üstündən zamanlar ötəndən sonra Mirzə
Əli Möcüzün şeirləri ilə Mirzə Ələkbər
Sabirin "Hophopnamə"sini, mollanəsrəddinçi
şairlərin yazdıqlarını tutuşduranda aşkar
ruh qohumluğunu, əlbəttə ki, sezirsən, ancaq nə qədər
yaxın görünsələr də, Möcüzün xətti
onlarınkıdan xeyli fərqli idi. Mirzə Əli
Möcüz axarında olduğu həyatın, Güney Azərbaycanın,
İranın güzəranından elə sərt həqiqətlərdən
bəhs eləyirdi ki, buna digər şairlərin heç biri
o vaxtacan toxunmamışdı. Hətta Mirzə Əli
Möcüzdən sonra da bir çoxları o mövzulara
yaxın durmağa cürət etmədi. Günlərin birində
Möcüz də, keçmiş əyyamların başqa
şairləri kimi, gül və bülbüldən yazdı.
Fəqət bu gül və bülbül o gül və
bülbüldən deyildi. Qazanında qaynadığı
çalxantılı zəmanə və ədəbiyyatda
özü üçün müəyyənləşdirdiyi
elə zəmanəsinə bənzəyən narahat istiqamət
olmasaydı, Möcüzün yazdığı gül və
bülbül də köhnə şairlərdəki bir-birinə
qoşa alma kimi bənzəyən aşiq-məşuq
sevdasından olardı. Amma o, sevgilisi Vətənə üz
tutmuşdu, onu dilləndirən istəkli Yarının
ağrıları idi:
Fəsl-ibahar idi, keçirdim laləzaridən,
Xoş səslə oxurdu, eşitdim həzaridən.
Zahirən elə əyyam-iqədimin şairləri
kimi başlayır. Şair laləlikdən,
güllü-çiçəkli çəməndən
keçib gedir və bir kənarda da həzar - bülbül
oxuyur. Ancaq Mirzə Əli Möcüzün "laləzar"
dediyi məkan köhnə şairlərin
gülüstanlarından deyil, onun "laləzar" söyləyərkən
düşündüyü Vətən, yurdda cərəyan eləyən
gedişatdır, burada ötən bülbül də
gülün camalına vurğun köhnə bülbüllərdən
deyil; ətrafını seyr elədikcə qəlb
sıyıran baş verənləri görüb sarsılan,
ürəyini deşən ələmlərin təsiri ilə
dilə gələn bülbüldür. Şair belə qəmli-qəmli
ötən bülbüldən - "Dərdin nədir ki, bu təhər
hüznlü oxuyursan?!" - soruşunca aldığı
cavaba mütəəssir olur - çünki elə
bülbülün də özü ilə eyni dərddə
olduğunu başa düşür: bu bülbülü fəryadlar
çəkməyə vadar eləyən zəmanənin
qatışıqlığıydı:
Bülbül, sənin də məgər var aləmdə
bir qəmin?
Gördüm, o da şikayət edir ruzigaridən.
Əski ədəbiyyatımızın uzun əsrlərə
sığan mənzərəsini seyr etdikcə buna şahid
oluruq ki, şeirimiz tərifə həmişə daha mail olub.
Orta əsrlərdə ömür sürmüş əksər
şairlərimiz hökm sahiblərinə sıra-sıra mədhiyyələr
yazıblar. Aşıq ədəbiyyatımızda da vəsfnamələr,
gözəlləmələr baş alıb gedib. Eybəcərlikləri
qamçılayan, yazanın başına bəla gətirə
biləcək sözlərə qələm əhli həmişə
könülsüz yanaşıb, ya özü günlərin
birində dara düşəndə ağlına gəlib ki, həyatın
bu tərəfi də varmış, bundan da yazmaq
lazımdır, ya da hətta bu halda belə hamının dərdinin
ifadəçisi olacaq şeir qoşmaqdansa öz hirsini
soyudacaq həcvlə kifayətlənib. Ancaq hər halda
yüzlərlə, minlərlə söz ustadının
arasında ürəyini deşən dərdləri sözə
çevirməyə can atanlar, mədhiyyələrdən vaz
keçən, "nə olur-olsun" deyə dikbaşlıq
edənlər az da olsa hər dövrdə tapılıb.
XIX yüzilliyin qurtarar-qurtarmazında ədəbiyyata
gələn Mirzə Əli Möcüz yazmağa
başladığı ilk vaxtlardan ta ömrünün
sonunacan öyən, tərənnüm edən, həyatı bəzəkli
göstərməkçün əlvan təşbihlər
donu geydirilən mədhiyyələrdən qaçdı,
ifşaya, etiraza, əyri saydıqlarını düz qələmiylə
sərt tənqid etməyə daha meyilli oldu. İndi
üstündən zaman keçirkən, onun bütün
yaradıcılığına nəzər salanda bunu da
görürük ki, hər halda o da mədh eləyib. Ancaq
Mirzə Əli Möcüzün mədh elədiyi kimdir, nədir?
Qələm hökmfərmadır hər əsrdə,
Qələm əhlini əyləşdirər qəsrdə.
Qələmi qələm tərif eləyirdi. Qələmin
yaradıcı insanı ən təmtəraqlı saraylardan
daha möhtəşəm qəsrlərdə yerləşdirməsinə
inanırdı. Qələmi insanın gözünü
açdığına, ona dünyanı göstərdiyinə,
insana əbədiyyət bağışladığına,
ölməzlik verdiyinə görə mədh eləyirdi.
Sübut üçün uzağa getmirdi, ulu həmyerlisi
Mahmud Şəbüstərini yada salırdı və
Möcüzün qələmi mədh eləyən şeirini
yazdığı əsnada Şeyxin
yazıb-yaratdığı əyyamlardan altı əsr
keçirdi, ancaq Mahmud Şəbüstərinin qələmindən
çıxanlar da, adı da, xatirəsi də dipdiri idi. Məhz
bu cavidliyi insana bağışladığına görə
Möcüz qələmə heyran idi.
Öldü Şeyx Mahmud Cənnətməkan,
Qaldı "Gülşən-iraz" ondan nişan.
Onu şöhre-yişəhr edən, dustan
Qələmdir, qələm, barikallah, qələm.
Qaibanə onunçün amal, məslək
qardaşına dönmüş Mirzə Ələkbəri
yada salırdı - artıq Sabir həyatda yox idi, ancaq
şeirləri ilə birgə özü də dirilərin ən
dirisi kimi idi:
Əcəl bağlayıb Sabirin gözlərin,
Yalqız qoyub oğlanların, qızların.
Diri saxlayan Hop-hopun sözlərin
Qələmdir, qələm, barikallah, qələm.
Mirzə Əli Möcüz qələmin yalnız
dirilik bağışlamaq gücünə yox, həm də
dünyanı dəyişmək qüdrətinə
inanırdı. Ona görə də qələmini bir
qılınc kimi sıyırmışdı və cəmiyyətdə,
insanlarda gördüyü nöqsanlarla barışmaz
savaşa girişmişdi.
Möcüz görüb susanlardan deyildi, həm də
gördüyü uyğunsuzluqlara yalnız öz içərisində
heyifsilənmirdi. Nəyisə bəyənmirdisə, dərhal
qələmi götürürdü, ürəyini neştərləyən
nisgilləri dəlib keçən sözə çevirirdi.
Möcüz İstanbula 16 yaşında -
dünyanı dərk eləməyə
başladığı vaxtlarda getmişdi və hamının
bir-birini tanıdığı, sanki günləri saatın əqrəblərindən
qat-qat ləng dolanan balaca Şəbüstər qəsəbəsindən
izdihamlı, qaynar həyatlı, şəhər adlansa da, adi
şəhərdən dəfələrcə böyük
olannəhəng İstanbula düşüncə elə bil
gözləri iri-iri açılmışdı. Və 16 il
sonra oradan təxminən elə qoyub getdiyi kimi qalan Şəbüstərə
qayıdanda Möcüz daha əvvəlki Möcüz deyildi.
Yalnız ona görə yox ki, yaşının üstünə
yaş gəlmişdi. Artıq həyata baxışları
da, düşüncəsinin tərzi də kökündən
dəyişmişdi və İstanbulda yaşadığı
illəri burada keçirmiş olsaydı, elə 16 il əvvəlki
ahəngdə qalmağa məhkum şeirlərinin ahəngi də
büsbütün ayrı cürə olmuşdu. Şəbüstər
həmin Şəbüstər idi, amma Mirzə Əli 16 il əvvəl
görüb yanından keçdiklərinə indi, artıq
dünyanı tamam başqa şəkildə qavradığı
zamanda susa bilmirdi. Bir dostu onu bir başqa
tanışının evinə dəvət eləmişdi.
Demişdi ki, bir mərasim olacaq, axırda da ziyafət.
Qoşulub dostuna getmişdi ora. Görmüşdü ki,
buralarçün ənənəvi olan şaxsey-vaxsey mərasimidir.
Bir nəfər yuxarı başda dayanıb qissə söyləyir,
dördbir yanda yerdə həsir-palaz üstündə oturanlar
da hönkür-hönkür ağlaşır. 16 il əvvəl
də, ondan qabaq da belə məclislər olurdu və yeniyetməliyində
Mirzə Əli Şəbüstərdəki belə
yığnaqlarda iştirak da etmişdi, hamı kimi,
kirimişcə qulaq asmışdı, sinə vurmuşdu,
dizinə döymüşdü. Amma indi o, ayrı adam idi və
bütün gördükləri tanış mənzərələr
ona nəsə əcaib gəlirdi:
Oxuyurdu mərsiyəxan, mən baxırdım heyrətlə,
Vururdu başə cəmaət kəmal-işiddətlə.
Möcüzün sağa-sola baxdığını,
bu mənzərəni seyr elədiyini, başqaları kimi
başına döyəcləmədiyini görən dostu onu
dümsükləyir ki, hamı kimi ol, sən də qoşul
camaata:
Rəfiq qovzadı başın, dedi: Əyil
aşağı!
Dedim: "Niyə?" Dedi: "Həmrəng ol cəmaət
ilə".
"Həmrəng ol", yəni məclislə
qayna-qarış, seçilmə bu adamlardan, onlar nə edir, sən
də ondan elə. Dostu onu tənə vurur ki, sən
özünü buralı kimi yox, ayrı bir məmləkətdən
olan sayaq aparırsan:
Rəva deyil baxasan xarici kimi xəlqə,
Gərək məlul olasan sən də bu müsibət
ilə.
Şaxsey-vaxsey yekunlaşır, məclis əhlinin
bayaqdan iştahla gözlədiyi məqam yetişir. Süfrə
açılır, plov gəlir. Çöldə qar səpir,
külək vıyıldayır, amma içəridə isti,
gurhagurla soba yanır, plovdan yeyib xumarlanırlar, qarınlar
tox, hamının əhvalı xoş. Yeyib-içmək məclisini
belə təsvir edən Möcüz bunu da vurğulayır
ki, istidən tərləyiblər. Və bu istidən tərləməyi
də səbəbsiz demir. Gələnlər qalxır
xudahafizləşib getməyə. Möcüzün
"qonaqçı" dediyi ev sahibi bir-bir camaatı yola
salır, Möcüz də sağollaşaraq onu bu məclisə
gətirmiş dostu ilə çıxır
dışarıya. Bayırda şaxta qılınc kimi kəsir
və birdən Möcüzün gözləri kənardakı
yarıçılpaq, büzüşmüş adamlara
sataşır. Bu yanda isti otaqda yağlı plovdan nuş edəndən
sonra kefi kök, buxarlana-buxarlana çıxıb evinə
yollananlar, o yanda yarıçılpaq, yarıac, soyuqdan titrəyən
zavallılar. Bayaq məclisdə rəfiqi - Möcüzü
bu məclisə dəvət eləmiş dostu onu
qınayırdı ki, özünü əcnəbi kimi aparma,
camaat necə dolanırsa, sən də o cür rəftar elə.
İndi qınama girəvəsi Möcüzün əlinə
keçir. O, ac-yalavac, bu şaxtada-sazaqda titrəyən
biçarələri dostuna göstərib deyir ki, bax indi də
sən özünü yabançı kimi aparma.
Dedim rəfiqə: Görürsən o tifl-iməsumi?
Dodaqları göyərib, cəng edir təbiət ilə.
O övrətə nəzər et, əyləşib
buz üstündə,
Başı açıq, donacaq bu gecə o halət ilə.
Rəva deyil baxasan xarici kimi ona sən,
Əbanı salmayasan başuva məhəbbət ilə.
Əslində bu sözü Möcüz yalnız rəfiqinə
demirdi, sad-xürrəm həmin məclisdən
çıxanların hamısı qəlb üşüdən
bu mənzərəyə şahid olduğundan eyham onların
hamısına aid idi, ölkə boyu belə acınacaqlı
səhnələr tez-tez rast gəlinən olduğundan
başa qaxınc deyişlər görüb susanların, biganə
keçib-gedənlərin hamısına
ünvanlanmışdı.
Rəfiq yumdu gözün, tərlədi xəcalətdən,
Başını aşağı saldı, keçdi
getdi sürətlə.
Ancaq Möcüz yalnız gördüklərinin şəklini
çəkmirdi, həm də bizləyib diksindirirdi, dəvət
eləyirdi ki, beləcə laqeyd baxıb ötmə, ayaq
saxla, dayan, o məzlumun halına yan, özünü onun yerinə
qoy, əl uzat, imdada yet.
Dalınca səslədi Möcüz: Rəfiq, dur, getmə!
Gərək ki, titrəyəsən səndə bu cəmaət
ilə.
Bu yaralı bacılar məhrəm istəyir səndən,
Hara qoyub gedisən xəlqi min cərahət ilə?
...Bütün şeir çeşidləri içərisində
bayatı Azərbaycan insanına həmişə ən doğma
gəlib. Bayat boyundan qopmuş Dədəmiz Qorqudun nəvələri
ürək boşaltmaq üçün bayatını həmişə
sığınacaq sayıblar. Bayatının altında imza
yox idi, ona görə də el içindən çıxan
söz ustaları xətərdən aralı olsunlar deyə hərdən
qoluzorlulara üsyan edən mətləblərini də
bayatı dili ilə xalq adından söyləyiblər. Bu
minvalla bir adamın qoşduğu bayatı min adamın
sözünə çevrilib. Bayatıdan Mirzə Əli
Möcüz də yan keçmədi. Ancaq bayatını da elə
öz qələminin yatımına
uyğunlaşdırdı, öz deyişinin cod tərzinə
tabe etdi və imzasını da gizlətmədi. Onun
bayatıları da, digər şeirləri kimi, od qoyurdu,
qaranlığı yarırdı, uyuyanları oyatmağa
çalışırdı. O, Azərbaycanı da,
İranı da sevirdi. Bura onun ata yurdu, doğma məmləkəti
idi. İstəyirdi burada yaşayan insanlar da dünyanın irəli
getmiş xalqları kimi yazsınlar, oxusunlar, savadlı
olsunlar. O, İstanbuldan gəlmişdi, oralar mədəni
dünyaya buralardan yaxındı. Möcüz dünyadan xəbərdardı,
görürdü Avropa xalqları hansı yüksəkliklərə
çatıblar, o səbəbdən də rişxənd
edirdi ki, başqaları hətta itə də təlim verir, sən
burdan-bura insanların yazı-pozu öyrənməyinə
imkan yaratmırsan, mane olursan.
Gedin deyin qazıya,
Mane olma yazıya.
Ayrı millət öyrədir
Yazı yazmaq tazıya.
Yenə istehza edirdi, lağa qoyurdu ki, hansı üzlə
əcnəbiləri bəyənmirsiniz, onlara kafir deyirsiniz,
axı ehtiyac duyduqlarımızın hamısı oradan gəlir,
axı onların göndərdiyi iynəyə belə
möhtacıq.
İtalyanlar imansız,
İngilis, həm fransız
Bizə iynə verməsə,
Qalacağıq tumansız.
Bunu ürəyi qısıla-qısıla deyirdi.
İstəmirdi ki, millətimizin cahilliyi, kəmsavadlığı
qurdla qiyamətə qalsın.
Mən gedirəm Mərəndə
Tamaşadı gələndə.
Bizim millət yuxlayıb,
Ayılacaq öləndə.
Möcüz umurdu ki, doğma xalqı - azərbaycanlılar
və onlarla yanaşı yaşayan digər İran
xalqları dünyanın çağdaş sürəti ilə
ayaqlaşsınlar. Elə bir zaman idi ki, ayrı-ayrı
ölkələr aparıcı universitetlərinin
varlığı ilə iftixar edirdilər. Möcüz
şikayətlənirdi ki, görün onlarda hansı
universitetlər, bizdə hansı darülfünunlar var. Sabir
kimi ürəyi ağlaya-ağlaya gülürdü, məzə
ilə deyirdi ki, hər halda bizdə elə darülfünunlar
var ki, onu ingilis, fransız, alman-filan ömründə görə
bilməz, qura bilməz.
Bir dənə yox almanda, hətta Firəngistanda,
Falçı darülfünunu min dənə var
İranda.
Möcüz xalqı oyanmağa səsləyirdi,
xalqı oyada biləcək millət seçkinlərinə səslənirdi,
yurddaşlarının düçar olduğu əskiklərdən
qurtulmağının yolunu məsləkdaşların əl-ələ,
birlikdə olmasında görürdü.
Ayıl, Möcüza! Səslə qardaşları,
Kənar eylə qəmdən vətəndaşları.
Göz verib, işıq verməmək fələyin
köhnə şakəridir. Tanrının səxavətlə
istedad, qadir qələm, kəsərli deyiş, könlündəkini
dilə, yazıya gətirməkçün qətiyyət,
qorxmazlıq bağışladığı Mirzə Əli
Möcüzün həyatı əvvəldən-sonacan məşəqqət
içində keçdi. Sıxıntılar,
dolanışıq çətinlikləri müdam onu
qarabaqara izlədi. Ailə həyatı da, sən deyən,
ürəkaçan olmadı. İstanbuldan Şəbüstərə
qayıdandan az sonra qohum-əqrəba vadar eləmişdi ki, bəsdir
subay qaldın, evlən, yaşın artıq otuzu keçir.
Elə öz kəndlərindən olan və təbii ki,
oxumamış Səriyyə adlı qızla evlənmişdi.
Bir tərəfdən Səriyyə Möcüzdən xeyli
cavandı, aralarında 16 yaş fərq vardı, digər tərəfdən
o, korazehin, kitab-dəftər bilməyən sadə bir kənd
qızı idi, səviyyələr müxtəlifdi, söhbətləri
tutan deyildi, bu biri tərəfdən də, övladları
olmadı ki, bəlkə uşaq aralarında nəsə
istilik yarada. Əslində o qadın da bir ayrı cür bədbəxt
idi. Möcüz Şəbüstəri tərk edib Şahruda
pənah aparmağa vadar qalanda o da qoşulmuşdu ərinə,
ancaq bədbəxtlik bədbəxtlik üstündən gəlmişdi,
köçlərindən lap az sonra ərinin vəfat etməsiylə
köməksiz, imkansız qalmış, çox keçmədən
ağır məhrumiyyətlər məngənəsində həyatdan
getmişdi.
Nəkasıblıq, nə ömrü boyu ondan əl
çəkməyən saysız ehtiyaclar, nə şəxsi
həyatının yöndəmsizliyi, nə üzləşdiyi
bir-birindən qart maneələr, nə ardı-arası kəsilməyən
təqib və təhdidlər Möcüzü tutduğu
böyük yolundan, saf əqidəsindən, dürüst məsləkindən
döndərmək gücündə idi. Şəbüstərdə
- balaca bir qəsəbədə oturmuşdu, ancaq bütün
Azərbaycana üz tuturdu. Onun qələminin hədəfində
bütün İran idi. Vaxt nə qədər sıxsa da, Mirzə
Əli Möcüz özünün kimliyini və
sözünün çəkisini gözəlcə
anlayırdı. Özünün və sözünün
yalnız Şəbüstərə, Azərbaycana, İrana
deyil, bütün Şərqə aidliyini və gərəkliyinidə
yaxşı dərk edirdi. Taleyin ona yazdığı
yarıac ömür, etiraf olunmamaq, nəşr edilməmək,
təhqirlərə dözmək, ölüm təhlükələriylə
daim üz-üzə qalmaq və daha bir yığın bu qəbil
dərd-sərə görə əslində həmişə
göz yaşı tökməli olan Möcüz öz
iztirablarına məhəl qoymayaraq daim xalqının çəkdiklərinə
görə qan ağladı. Açıqda yox, ürəyində,
gizlicə. Adam arasında, cəmiyyət içərisində
o, bütün müşküllərinə və daxilən
çəkdiklərinə rəğmən, hər an məğrur
idi, sözünü şax deyən və xalqını da
ümidsizliyə qapılmamağa çağıran, millətin
hökmən azad olacağına, ülvi amallarına yetişəcəyinə
inanan və başqalarına da bunu təlqin edərək
inandırmağı bacaran idi!
Möcüza! Qan ağlama. Bir gün gələr,
Şərqdə qalmaz əsarətdən nişan.
Kitabları çap olunmasa da, şeirləri qəzetlərdə,
dərgilərdə dərc edilməsə də, o,
yazdıqlarının dörd bir tərəfə
yayıldığından xəbərdardı və bununla bəxtiyar
idi. Çünki görürdü ki, yazdıqları əldən-ələ,
dildən-dilə keçə, çox uzaq məsafələrə
çata bilir, düşüncələri oyadır, ürəklərdə
riqqət yaradır.
Təsxir edibdi hər yeri əşari
Möcüzün
(Möcüzün şeirləri hər yeri fəth eləyib
- R.H.),
Zənn etmə, bircə Şəbüstərdə
nami var.
O, namının - adının dörd bir yana
yayıldığıyla öyünürdü, ancaq
Möcüz ad-san aşiqi deyildi. Adının çox
uzaqları fəth etdiyini söyləyəndə
imzasının, şeirlərinin gedib çatdığı ən
uzaqlardakı ürəkləri, silkələyib oyada bildiyi
beyinləri göz önünə gətirirdi. O, şirin,
duru ana dilində yazırdı. Əmindi ki, gün gələcək,
yaşadığı məmləkətdə onun
göyçək ana dili layiq olduğu ali mərtəbəyə
qalxacaq və məhz "inşallah!" deyərək
yetişəcəyinə inandığı həmin əyyamları
Möcüz xalqın, nəhayət, bəxtiyarlığa
qovuşağı çağlar hesab edirdi.
Millətin dərdi cəhl-i qəflətdir,
Çarəsi elm ilə sənətdir.
Xəlqimiz mərd, bakəyasətdir (zirək - R.H.),
Gələr axir zəbanə, inşallah!
O zaman xalq şadiman olacaq
Ki, vətən madərizaban olacaq.
Mirzə Əli Möcüzədək də Azərbaycan
ədəbiyyatının əsrlərə sığan yolu
boyunca çox söz ustalarımız vətəni
öyüblər, misraları yurda məhəbbətlə
süslənmiş şeirlər yazıblar. O vətən
şeirlərini bir yerə yığacaq olsan, "Vətənnamə"
deyilən neçə cild alınar. Ancaq Mirzə Əli
Möcüzün bütün yaradıcılığı
haqqında düşünürkən o da fikirdən
keçir ki, əslində onun ellik şeirləri birlikdə
elə yeganə "Vətən" şeiri kimidir. Bununla
belə, onun birbaşa vətən adını dilə gətirib
yazdığı qüssəli bir şeiri də var:
Neçin "ah" eylədin, ey
bülbül-inalan-ivətən?
Yaduva düşdü məgər hal-ipərişan-ivətən?
Lakin Möcüz yalnız gileylənənlərdən,
təkcə əyər-əskikləri təsvir edənlərdən
deyildi. O, yol da göstərirdi, zəlalətdən, geriliklərdən,
qüsurlardan nicat bulmağın açarını da təklif
edirdi:
Razı olmun qala cansız vətən, ey can-ivətən!
Verəlim əl-ələ, təhsili kəmal eyləyəlim.
Xab-iqəflətdən ayılsın gərək əxvan-ivətən.
Olmayıb şad, üzü bir gülməyib, əfsus,
əfsus!
O zamandan ki olub Möcüzə İran vətən.
Söz də, qələm adamı da bütün tarix
boyu müstəsna qüvvə olub. Keçmişdə belə
imiş, bu gün belədir və gələcəkdə də
ən müasir silahlardan, ən məkrli və gizli siyasətlərdən
daha möhtəşəm qüvvət sözün
ixtiyarında olacaq. Bunu tarixin dünənlərində uzaqlara
baxmağı bacaran bəsirətli məqam sahibləri
arasında da duyanlar olub, onunçün də
çalışıblar ki, söz adamından, qələmdən
bəhrələnsinlər, onu yanlarına çəksinlər.
Ona görə yox ki, onları həqiqətən sevirdilər.
Bəlkə bu da vardı, amma daha çox bunu həm də qələmdən,
söz adamından çəkindiklərinə görə
ediblər. Tarixin müəyyən dönəmlərində
çox hündürlərdə oturanlar tədbirlər
töküblər ki, sözü, qələm adamını
hörmətdən salsınlar, küncə qısnasınlar.
Öz aləmlərində xəyal ediblər ki, istədiklərinə
nail də oldular. Lakin anı yetişib ki, söz, qələm
adamı intiqamını alıb, ona cəbr edənlərin cəzasını
verib. Daha dərin düşünən və tədbirli idarə
edicilərsə söz adamını, aydını vuraraq,
alçaldaraq, hörmətsizləşdirərək deyil,
önə çəkməklə, şərəfləndirərək
gücünü artırmaqla səy ediblər ki, lazım
olanda ona arxalansınlar, ona olan rəğbətdən bəhrələnsinlər.
Söz pas tutmayan, köhnəlməyən elə
silahdır ki, vaxt ötüşüylə
nimdaşlaşmaz, kəsərini itirməz, tətiyi lazım
olan hansı anda çəkilsə, işə əvvəlkindən
də yaxşı yarayar. Örnəyi - Möcüz! Vaxt elə
gətirdi ki, Möcüz silahı şairin
sağlığındakından daha artıq qüvvət və
şiddətlə onun həyatda olmadığı
çağlarda xidmətə başladı.
...1945-ci ildə Mirzə Əli Möcüz artıq
11 il idi ki, həyatda yox idi. Təbrizdə - Güney Azərbaycanda,
İranın həyatında fövqəladə hadisələr
baş verirdi. Cənubi Azərbaycan sanki yenidən doğulur,
içərisindən qaynayırdı. Və elə həyəcanlı,
elə dəmbədəm dəyişən zaman kəsiyi idi
ki, Möcüzün sözünə ehtiyac
yaranmışdı. Yalnız sözünə yox, həm də
şəxsiyyətinə. Gərək o günlərin
içərisində sözü ilə, şəxsiyyəti
ilə Mirzə Əli Möcüz diri olaydı. 1945-ci ilin
payızı idi. Sentyabr bitib, oktyabr başlanırdı.
Çox keçməyəcək, həmin ilin
qurtaracağında, azər ayının 21-də (dekabrın
12-də) bütün Azərbaycan millətinin həyatında,
Güneyin ömründə misilsiz səadətə gətirib
şıxaran "nəhzət" (oyanış) baş verəcək
- Güneyə istiqlal gələcək, Milli Hökumət
bayrağını ucaldacaq.
Oktyabr ayının əvvəlində həmin məsud
anlara təqvim baxımından sanki həftələr,
günlər qalırdı. Ancaq o tarım çəkilmiş
vaxt içində 21 Azər həm də çox
uzaqdaydı. O gün tez gəlsin deyə Mirzə Əli
Möcüz də gəlməli idi. Bir yenilməz silahdaş,
mərd məsləkdaş kimi gücündən
bütövlüyü və bütün tutumuyla
yararlanmaqçün gərək Möcüzün
özünü qaldıraydın, ön
sıradakıların yanına gətirib onların
çiyindaşına çevirəydin. Və
oçağkı siyasəti idarə edənlər, müdrik
insanlar bunu yaxşı düşünmüşdülər
və həm də bu, bir dərsdir, örnəkdir ki,
yararlanmaq, faydasını görmək istədiyini, sənə
işığından pay çata biləcək nurlu
qafaları sən də qaldırmalısan. Çünki onlar
uca olduqca ən əvvəl özün qazanacaqsan, kömək
gözlədiklərinin sənə xeyri daha çox dəyəcək.
1945-ci il oktyabr ayının 5-də Təbrizdən
Şəbüstərə iri bir dəstə şair,
yazıçı yola düşür. Onların arasında
güneylilər də vardı, quzeylilər də. Bəxt elə
gətirib ki, həmin səfərdə iştirak edənlərdən
ikisi ilə mən şəxsən söhbət etmişəm,
həmin tarixi səfər barədə onların təəssüratlarını
öz dillərindən eşitmişəm: biri Qulam Məmmədli,
biri də unudulmaz yazıçımız Ənvər Məmmədxanlı.
Ənvər Məmmədxanlı hətta o gündən
yadigar qalan, Şəbüstərdə çəkilmiş
bir şəkli də göstərmişdi. O dövrdə
Şimaldan - Quzey Azərbaycandan gəlmiş, Təbrizdə -
Güney Azərbaycanda fəaliyyət göstərən, qəzet
buraxan, digər vacib işlərini görən, 21 Azərin
yaxınlaşmasına da açıq və
üstüörtülü öz töhfələrini verən
Azərbaycan ziyalılarının bilavasitə təsiri ilə
güneylilərlə quzeyliləri birləşdirən
"Şairlər məclisi" yaradılmışdı ki,
onun ayrıca topluları da elə həmin dövrdə nəşr
edildi. "Şairlər məclisi"nin daha qüvvətli,
daha sanballı olması üçün Mirzə İbrahimov
da, Süleyman Rüstəm də, Cəfər Xəndan da,
Qulam Məmmədli də, Ənvər Məmmədxanlı
da, Seyfəddin Abbasov (Seyfəddin Dağlı) da əllərindən
gələni əsirgəmirdilər. Başlıca məqsəd
güneyli ədəbi qüvvələri, xalq içində
nüfuz qazanmış, sözü keçən, imzası bəlli
olan istedadlı qələm sahiblərini günün inqilab
havasına kökləmək idi və oyanıq ruhlu o insanlar
da dövrün çağırışlarını
anındaca tutmuşdular. Həmin "Şairlər məclisi"
Təbrizdə vaxtaşırı toplanırmış, ancaq
bu da hiss olunurdu ki, güneyli söz ustalarına onların
öz içərilərindən çıxmış bir
söz öndəri lazımdır. Vaxtın püşkü
Mirzə Əli Möcüzü seçdi, onu Güneyin
müqəddəratının həll olunduğu həmin
romantik günlərə "Şairlər məclisi"
qaytardı. Bu məclis vaxtaşırı toplanardı və
yığıncaqlarının hər birinin də xüsusi
mövzusu olardı. Qərara almışdılar ki,
"Şairlər məclisi"nin 1945-ci il oktyabr
ayının 5-də keçiriləcək
yığıncağını Mirzə Əli Möcüzə
həsr etsinlər. Həm də qət etmişdilər ki, o
yığıncağı sadəcə bir salona toplaşaraq
Təbrizdə qeyd etməsinlər, yollansınlar Şəbüstərə,
orada Mirzə Əli Möcüzün bir vaxtlar
yaşadığı məhəlləni, evi ziyarət etsinlər,
sonra da qəsəbənin təxminən bütün ailələrinin
get-gəli olan məktəbin yanındakı meydanda
toplaşaraq bayramı keçirsinlər.
1980-ci illərin lap əvvəllərində unudulmaz
Ənvər Məmmədxanlı mənə o günlərin
təəssüratlarını söyləyirdi,
yaddaşına qüvvət verən söykənəcəyi
də vardı, ömrü boyu apardığı gündəliklərindən
həmin günlərə aid vərəqləri də
açmışdı. Danışırdı ki, Şəbüstər
balaca bir yaşayış məntəqəsi idi, həndir-hamar,
enişli-yoxuşlu, tozlu yollardan keçib çatdıq ora,
gəlişimizi irəlicədən bildiklərinə görə
bütün yol boyu sağda-solda Şəbüstər
camaatı toplanmışdı, hamısının
çöhrəsində bu qədər əziz qonağı
birdən qarşılamağın fərəhi vardı, amma
həm də bir çaşqınlıq.
Çaşqınlığın da səbəbi ondan ibarətdi
ki, indiyəcən heç vaxt Şəbüstərə belə
diqqət göstərilməmişdi.
Əslində Şəbüstərə də,
Güney Azərbaycana da, bütöv millətə də Mirzə
Əli Möcüzün əsl qayıdışı həmin
gün baş verirmiş. O gün sanki hamı Mirzə Əli
Möcüzün hansı qüdrət olduğunu ilk dəfə
aydınlığı ilə kəşf və dərk eləyirmiş.
Təbrizdəki "Şairlər məclisi" adətən
sadəcə yığışaraq müzakirələr
aparmır, şeirlər oxuyaraq
dağılışmırdı, sonradan həmin
yığnaqların ədəbi məhsulları həm də
kitablaşırdı. O məcmuələr bir yandan
yazıları dərc edilən şairlərin bütün
Güneydə tanınmasına səbəb olurdusa, digər tərəfdən
ürəyində yazmaq şövqü olan qabiliyyətli
cavanların üzə çıxması üçün təkan
nöqtəsinə çevrilirdi. 1945-ci ilin sonlarında
"Şairlər məclisi"nin 3-4-cü saylarının
birləşmiş cildi nəşr edilir. Toplunun mühüm
bir hissəsi Mirzə Əli Möcüzə həsr edilib.
Orada əvvəlcə Seyfəddin Abbasovun - sonralar Azərbaycanın
məşhur yazıçılarından biri kimi tanınacaq
Seyfəddin Dağlının səfər barədə məqaləsi
dərc edilib. Seyfəddin Abbasov "Şairlər məclisi"nin
üzvləri Möcüzün vətənində"
adlı yazısını belə başlayırdı ki,
Şəbüstər Təbrizdən 50-60 kilometr aralıda
yerləşir. Bizim ora yola düşən heyətin tərkibinə
Fitrət, Etimad, Hilal Nasiri, Mir Mehdi Çavuşi, Səhhaf
kimi yaşlı yazıçılarla yanaşı, Müzəffər
Dirəfşi, Yəhya Şeyda, Məmmədbağır
Niknam kimi cavan qələm adamları da daxil idilər.
Yığıncağımızın keçiriləcəyi
məkan olaraq bu torpaqdan çıxmış böyük
şair Mahmud Şəbüstərinin məşhur əsərinin
adına işarə ilə "Gülşən-i raz"
adlanmış məktəb seçilmişdi.
Bütün toplaşanlarda xoş əhval-i ruhiyyə
oyadan bu məclisi giriş nitqi ilə Mir Mehdi Etimad
açır, ardınca Qulam Məmmədli Mirzə Əli
Möcüzün həyat və yaradıcılığı
haqqında məruzə edir, sonra Təbrizdən gəlmiş
yaşlı-cavan şairlər camaatın qarşısına
çıxır, Möcüzə həsr edilmiş, onun
şeirlərinə nəzirə olaraq yazılmış
qoşqularını oxuyurlar. Şəbüstər Maarif
şöbəsinin müdiri ağa-yi Cəmali söz alaraq
deyir ki, bu əziz gündə biz Mirzə Əli
Möcüzün evinin yerləşdiyi məkanı bundan
sonra "Möcüz məhəlləsi"
adlandırmağa qərar veririk. İkinci qərarımız
da ondan ibarətdir ki, bu yaxınlarda Şəbüstərdə
açılacaq yeni orta məktəbə də
Möcüzün adı verilsin.
...Bu yığıncaq, bu şad-xürrəm məclis
bir neçə saat davam edəcək. Təbrizdən gələnlər
yenidən geri yola düşəcək, ancaq o günün səngiməyən
coşqulu təəssüratları şəbüstərlilərlə
birgə neçə aylar boyu qalacaq, evdə-eşikdə,
yolda-irizdə elə həmin bayram ovqatlı günün
söhbətini edəcəklər.
Az sonra isə Təbrizdə "Şairlər məclisi"nin
xüsusi buraxılışı işıq üzü
görəcək, onun da nüsxələri gəlib
çatacaq Şəbüstərə, bütün Güney
Azərbaycan boyu yayılacaq. Həmin topluda Şəbüstərdə
keçirilmiş Möcüz bayramı haqqında yazı və
ardınca da Möcüzə həsr edilən silsilə
şeirlər. 1945-ci ilin 5 oktyabrında Şəbüstərdə
keçirilən o ilk Möcüz bayramından sonra şair
Şəbüstərə də, Güneyə də, bütün
Azərbaycana da dönə-dönə qayıdacaq və o
qayıdışlar bundan belə daha heç vaxt bitməyəcək.
8 fevral 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 10 fevral, ¹26.- S.14-15.