Yeni nəslin vətənpərvərlik tərbiyəsinə
töhfə
"Mənim balaca qəhrəmanlarım" adlı
yeni kitab vətənsevərlik və qəhrəmanlıq
hissləri aşılayır
İstedadlı gənc yazar Əyyub Türkayın
indiyədək nəşr etdirdiyi "Balacaların şeir
çələngi", "Sovqat" kitabları artıq
balaca oxuculara - uşaqlara tanışdır. Müəllif bu dəfə "Mənim balaca qəhrəmanlarım"
adlı kitaba toplanmış müxtəlif mövzulu şeir,
hekayə, nağıl və tapmacalarla oxucularını
sevindirir. İxtisasca müəllim olan Ə.Türkay həm də
"Cənub" Televiziyasında teleaparıcı-jurnalist vəzifəsində
çalışır. Bu da ona uşaqlarla sıx-sıx
ünsiyyət qurmağa, tədbirlərdə, ədəbi-bədii
gecələrdə yeni əsərlərlə onların
kiçik dünyasına nüfuz etməyə şərait
yaradır.
"Mənim balaca qəhrəmanlarım"
kitabındakı nümunələr müasir ideya və
mövzuların uşaq dilində obrazlı ifadəsindən
yaranıb. Vətən müharibəsində
xalqımızın qazandığı qələbənin bədii
tərənnümü son dövrlərdə yaranan əksər
əsərlərdə yer almaqdadır.
Rəhbər - ordu - xalq birliyi Qarabağ
savaşındakı qələbəyə gedən yolun
çətinliyini üstələdi. Ə.Türkayın da
uşaq yazarı kimi vaxtaşırı bu mövzuya müraciəti
zamanın tələbindən doğur. "Mənim balaca qəhrəmanlarım"
kitabı "Zəfər nəğməsi" ilə
başlayır. Bu nəğmə şairin Böyük Zəfərimiz
haqqında poetik təəssüratlarıdır:
Vətənimin başını
Qara bulud almasın.
Düşmənlər torpağıma
Ayaq açıb dolmasın.
Uzun illər zəfərin
Həsrətiylə yaşadıq.
Qəlbimizdə nə qədər
Ağrı-acı daşıdıq.
İndi yurdun hər yeri
Zəfər nəğməsi çalır.
İgidlərim qürurla
Tarixə izlər salır.
"Zəfər nəğməsi" uşaqlarda
milli məfkurə formalaşdırmağın gözəl
örnəyidir. Kitabdakı maraqlı poeziya nümunələrindən
biri də "Atanın qazi oğluna məktubu"dur.
Şeirdə Vətənin bütövlüyü yolunda
canını fəda edən, qanıyla adını tarixə
yazan igidlərin qürur və iftixarla tərənnümü
yer alır. Müəllif müasir uşağa dövrün
mühüm məsələlərini onun anlaya biləcəyi
tərzdə çatdırmağa çalışıb.
Döyüşdüyün vətənin
Daşına qurban, oğul.
Qəlpə yarası alan
Başına qurban, oğul.
Şəhidlərçün gözündən
Axan yaşına qurban.
Gözün üstə qanamış
Qara qaşına qurban.
Zəfər gətir mənimçün,
Qəhrəmansan bu gündən!
Razıyam, saçlarıma
Qoy zamansız düşsün dən.
Sən düşünmə bizləri,
Qoy sağ olsun vətənim!
Başımı uca edən
Sən olacaqsan mənim.
Bu cür poetik nümunələrin təsiri
uşaqların yaddaşında uzun müddət qalacaq.
Ə.Türkay poeziya haqqında söz açarkən
yazır: "Şeir də incəsənətdir. Gözəllik,
incəlik, nəfislik tələb edir yazardan. Lirik şeirlər
xüsusilə yeni fikirlərlə və poetik yüklə
dolu olanda oxucunun daha çox ilgisini çəkir. Məhz yeni
fikir, fərqli duyğular fonunda cərəyan edən ədəbi
əsər oxucunun estetik zövqü ilə həmahəng ola
bilir". Həmin fikri müəyyən qədər
yazarın özünün uşaq şeirlərinə də
aid etmək olar. Ə.Türkay mövzusundan asılı olmayaraq
hər kiçik parçaya böyük həssaslıqla
yanaşır. Dialoq şəklində qurulmuş "Şəhid
kimdir" şeirində olduğu kimi. Vətən, torpaq
yolunda canından keçən şəhidlərin fədakarlığı
ananın düşüncə və duyğularının
ifadəsində bədii əksini tapır.
Uşaq:
Şəhid kimdir, anacan,
Niyə şəhid olurlar?
Söylə, bu adı kimlər,
Necə, nə cür alırlar?
Ana:
Torpağı üçün candan
Keçənlərdir şəhidlər.
Vətən üçün ülvi and
İçənlərdir şəhidlər.
Milli özünüdərkin formalaşmasında
yaddaş mühüm amildir. Hər bir gəncin,
uşağın milli ruhda tərbiyəsini formalaşdıran
cəhətlər arasında bədii ədəbiyyatın
rolu danılmazdır. II Qarabağ savaşında qələbənin
qazanılmasında bir az da bədii sözdən güc alan
igid oğullar tarixə döndülər, əbədi
yaddaşa köçdülər. Ə.Türkayın "Tənha
ağac və külək" nağılında oxuyuruq:
"-Doğrudur, sən mənim yarpaqlarımı qopara bilərsən,
budaqlarımı qıra bilərsən. Amma unutma ki,
köküm daim yerin altında qalacaq. Bir vaxt gələcək,
yenə torpaqdan boy atıb çıxacağam. Daha sonra
böyüyüb qol-budaqlı ağac olacağam".
Nağılda deyildiyi kimi, bir vaxt ayaqyalın ana yurdu tərk
etməyə məcbur qalmış uşaqlar güc
toplayıb düşməni darmadağın etdi. Soy-kökə,
vətənə sevgi yaradan əsərdə ideya və
maraqların təlqini uğurlu şəkildə təbiətlə
ahəngdarlıq yaradır. Bu cür əsərlər
dünyanın, həyatın dərk olması
baxımından dəyərli nümunələrdir. Öz
gözəlliyi və rəngarəngliyi ilə
uşağın diqqətini cəlb edən təbiət, ətraf
aləm haqqında olan şeirlər balacalarda müəyyən
hisslər yaradır. Bu baxımdan Ə.Türkayın
"Bağ evimiz", "Hər fəslin öz yeri var"
şeirləri diqqəti çəkir. Maraqlı, cəlbedici
formada yazılmış kiçik həcmli şeirlərdə
təbiət hadisələrini, heyvanlar və bitkilər aləminin
xüsusiyyətlərini uşaqlara öyrətməklə bərabər,
onların qayğısına qalmaq, sevmək kimi məziyyətlər
də aşılanır. Ə.Türkayın şeirləri bəzən
düşündürməklə yanaşı, həm də əyləndirir,
güldürür. Müəllifin "Yerkökü
burun" şeiri bu qəbildən olan maraqlı nümunələrdəndir.
Xalq şairi S.Vurğun deyirdi: "Uşaq
üçün yazılmış hər bir əsərin əsasında
məna gözəlliyi yaşamalıdır". "Kərtənkələ
və Qurbağanın dostluğu", "Alabaşın qəhrəmanlığı"
nağıllarında mənəvi dəyərlər önə
çıxarılır. Bu nağıllar kiçik oxucuda
gözəl duyğular, estetik zövq yaratma gücündədir.
Bu baxımdan "Acgöz ağa" nağılını
daha uğurlu nümunə hesab etmək olar. Uşaqların mənəvi
tərbiyəsinin inkişafına istiqamətlənmiş
nağıl axıcılığı ilə də diqqəti
çəkir. Bu da azyaşlı oxuculara əsərin ideya və
mövzusunu daha rahat şəkildə anlamağa imkan
yaradır. Müəllif klassik ədəbiyyatdan bəhrələnməklə
ümumbəşəri mövzunu uşaq dərkinə
uyğun şəkildə təqdim edir. Nağılın
süjetinin qurulmasında folklordan istifadə, gerçək və
reallıq arasında qarşıdurma, xeyir və şərin
mübarizəsi personajın xarakterinin açılmasına
yönəlmişdir. Əksər nağılların əsas
cəhəti öyrədici olmasıdır. Təbii ki,
nağıllar uşaqlar tərəfindən ən çox
sevilən ədəbi növlərdəndir. "Acgöz
ağa" nağılı xalq
yaradıcılığında olduğu kimi xeyirin qalibiyyəti
ilə bitir. Bu yolla uşaqlarda mənfi xüsusiyyətlərə
nifrət, gözəl keyfiyyətlərə sevgi hissi
aşılanır. "Ağıllı dovşan və
yalançı qoca" nağılında da eyni mövzu və
ideya davam etdirilir.
Ə.Türkayın balaca qəhrəmanlarının
arasında tez-tez müasir dövrə uyğun uşaq
obrazları görünür. Maraqlı süjeti ilə
seçilən "Ərköyün oğlan"
nağılında hadisələr real həyatla
yanaşı, fantastik dünyada cərəyan edir.
"Şirin dərman", "Yanlış peşə",
"Ata nəsihəti", "Tərəvəz
kürüsü" hekayələrindəki qəhrəmanlar
gerçək həyatdan tanıdığımız
kiçik oğlan və qızlardır. Müəllif böyüməkdə olan nəslin
insani keyfiyyətlərlə tərbiyə olunmasına
çalışır. Hekayələrdə maraqlı
obrazların olması uşaqların daha çox zövq
almasına səbəb olacaq.
Kitaba toplanmış tapmacaların kiçik oxucunun
ecazkar fikir dünyasına yeni rəng qatacağına
şübhə etmirik. Uşağın düşünməsinə,
zəkasının inkişafına yol açan tapmacalar onlara
öyrənmək və ətraf aləm haqqında
anlayışlarını genişləndirmək imkanı verəcək.
Yazarın tez-tez bu janra müraciət etməsinin bir səbəbi
də güclü müşahidə qabiliyyətindən soraq
verir.
İgidlər kürəyimə
Qalxıb cövlana gələr.
Qəhrəmanlıq göstərib
Mənlə meydana gələr.
Müasir uşaq kitablarında mətnlə
bağlı şəkillərin olması mövzuya marağı
daha da artırır və uşaqların diqqətinin kitaba
yönəlməsinə, oxuduqlarını anlamağa kömək
edir. Bu səbəbdən əksər uşaq kitablarında mənalı
illüstrasiyalara geniş yer verilir. İnanıram ki,"Mənim
balaca qəhrəmanlarım" da uğurlu təqdimatı ilə
uşaqların qəlbində xoş təsir yaradacaq.
İlhamə AĞAZADƏ
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu "Uşaq ədəbiyyatı" şöbəsinin
aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet .- 2024.- 9
fevral, ¹25.- S.15.