Dönüş
nöqtəsi
Ya birinci cildin son fəsli
Bunlar müasir Azərbaycan tarixinin səhifələridir.
Unudulmamalı səhifələri. Vaxt ötdükcə, təbii
ki, istənilən hadisənin təfərrüatları yaddan
çıxır, haçansa mühüm sayılmış
müəyyən ayrıntılar hafizənin alt qatına
çökür. Ancaq millətin və yurdun taleyi ilə əlaqədar
tarix parçaları irili-xırdalı bütün cizgiləriylə
gərək yaxşı bilinə. Çünki tarixin
bütün gedişi həm də vaxtaşırı
oxşar təkrarlanmalardan ibarətdir, gələcək
zamanlarda qarşına çıxan hadisələrə qəfil
gözlənilməzliklər kimi baxmamaq, hansı
addımı atmaqda tərəddüddə qalmamaqdan
ötrü dünəndən yaxşı agah olmaq şərtdir.
Olmuşlardan dərs aldıqca həlledici məqamlarda
yanılmaq ehtimallarımız da azalır, uğur
imkanlarımız da artır. Tarixdə hər yolun öz ibrətləri
var və Azərbaycanın Avropa Şurasındakı həqiqi
üzvlüyünün 23 ili başa çatmış yolu da
çağdaş tariximiz içərisində ayrıca bir
tarixdir. Həmin yolu əvvəlindən bugünə qədər
addımlamış, hadisələri yaxın məsafədən
seyr etmək fürsəti olmuş bir insan kimi indi
bütöv mənzərə də, o bütövün
müstəvisində ayrı-ayrı başverənlər də
mənə daha aydın görünür. Ona görə
düşüncə bölüşməyə, daha sərrast
görə bildiyimiz həqiqətlər haqda sabah oxşar
cığırlardan keçənlərə yol xəritəsi
olası bilgiləri ötürmək də həm borcdur, həm
də daxili ehtiyac.
Avropa Şurası Parlament Assambleyasına, bu mötəbər
beynəlxalq təşkilatla həqiqi üzv kimi əməkdaşlığa
başlamaqçün ilk nümayəndə heyətimiz yola
düşəndə ikinci minillik başa çatmış,
yeni, XXI əsr və III minillik ilk günlərini
yaşayırdı və rəmzi tarixi mənası olan bir
gündə yola düşəcəkdik - yanvarın 19-dan 20-nə
keçən gecə. O yanvardan 2024-cü ilin yanvarınadək
qət edilən yol özlüyündə ayrı bir hekayətdir
və həmin qısa olmayan məsafə boyunca axarında
olduğumuz hadisələr,
qarşılaşdığımız maneələr,
qatıldığımız müzakirələr,
keçirdiyimiz görüşlər, etdiyimiz
çıxışlar, hazırladığımız sənədlər
yalnız mənzərəni tamlığı ilə görməyə
meydan açmır, həm də müasir siyasət
arenasında Azərbaycana bəslənmiş və bəslənən
fərqli münasibətlər şəbəkəsinə
bütün çalarlarıyla, işıq-kölgələriylə
indi vaxtın hündürlüyündən baxaraq təhlillər
aparmaq, qənaətlər çıxarmaqçün
münasib şərait yaradır. Avropa Şurasındakı
Azərbaycan yolu bir örnəkdir və yalnız bu təşkilatda
deyil, bütövlükdə beynəlxalq münasibətlər
zəminində və üzvü olduğumuz digər bənzər
Avropa, Asiya və dünya qurumları çərçivəsində
Azərbaycanın necə irəliləməsinin, hədəflərinə
çatmaqçün necə mübarizə
aparmasının, nələrə nail olmasının, bu
gedişatda hansı yaxşı və yaman yanaşmalarla
üzləşməsinin güzgüsü hesab edilə bilər.
2024-cü ilin yanvar günlərində Avropa Şurası
və Azərbaycan, Avropa Şurası Parlament Assambleyası və
oradakı Azərbaycan nümayəndə heyəti münasibətlərinin
mövcud durumu ilə əlaqədar cəmiyyətin ən
müxtəlif təbəqələrində səslənmiş
və mətbuat səhifələrində sənədləşmiş,
yetərincə kəskin qoyulan suallardan biri budur ki, Avropa
Şurası bu gün Azərbaycana lazımdırmı? Həmin
suala emosiyalardan kənar və diplomatik təmkinin umduğu
cavab gərək oradan başlana ki, 23 il əvvəl bu təşkilata
daxil olmağımıza gərək vardımı?
Məsələ ondadır ki, bu qurumda həqiqi üzv
kimi işə başlamazdan öncə Azərbaycan bir
neçə illik namizədlik mərhələsini də
adlamışdı və "Amerikanın səsi"
radiosunun ölkəmizdəki müxbiri kimi o dövrdə mənə
ölkə başçısının bu istiqamətdə
keçirdiyi görüşləri də bilavasitə izləmək
nəsib olub. Avropa Şurası ekspertləri ilə həmin
silsilədən olan növbəti qəbullarından birində
unudulmaz Heydər Əliyev uzaq olmayan tarixdən nümunə gətirərək
dedi ki, sovet dövründə kommunist partiyasına üzv qəbul
edilməkçün sınaq mərhələsi müəyyənləşdirilmişdi,
bu, əvvəllər hətta 3 il idi, sonra 2 ilə endirildi, o
müddət ərzində üzv olmaq iddialı şəxs
namizəd sayılırdı, müxtəlif imtahanlardan,
yoxlamalardan keçirdi. Və Ulu öndər
yarızarafat-yarıciddi, bir az da xəfif kinayə
qarışıq tonda söyləmişdi ki, siz də indi
bizi keçmiş kommunist partiyası kimi elə onlar təhər
müxtəlif mərhələlərdən keçirirsiniz, əvvəlcə
Avropaya hətta coğrafi baxımdan aid
olub-olmamağımızdan tutmuş çox istiqamətlərədək
araşdırmalar aparırsınız, öncə bizi dəvətli
qonaq kimi sıralarınıza daxil edirsiniz, sonra ayrı bir mərhələ,
sonra daha başqa nəsə. Biz bu sınaqların
hamısına səbirlə dözəcəyik, təşkilata
həqiqi üzv olacağıq, çünki bizim
tutduğumuz xətt demokratik inkişaf yoludur. Ancaq bir dəfə
də artıq bizə - nümayəndə heyətimizin
növbəti Strasburq səfərlərindən birindən
sonrakı mətbuat üçün qapalı olan
görüşümüzdə danışmışdı
ki, dövlətlərdən birinin rəhbəri mənə
ikimizin arasındakı dostcasına söhbətdə
"Avropa Şurasına niyə can atırsınız, biz
daxil olmuşuq, heç məmnun da deyilik" söylədi,
mən də dərhal "O təşkilat bizə gərəkdir,
nə qədər çətin olsa da, qəbul da
olunacağıq, orada səmərəli də işləyəcəyik"
cavabını verdim.
2001-ci ilin 19 yanvarında Srtasburqa gecə
uçuşumuzdan öncə, Qara Yanvarın 11-ci
ildönümü günündə ilk nümayəndə heyətimizin
başçısı, bugünün Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevlə bərabər bizi qəbul edəndə
unudulmaz Heydər Əliyev tövsiyələrini, öyüdlərini
verməyə başlarkən o xəbərdarlığı
da etmişdi ki, heç də işiniz asan, yolunuz hamar
olmayacaq. Ancaq Avropa Şurası bir kürsüdür ki, biz
oradan səsimizi Avropaya və dünyaya çatdıra bilərik,
bizim ərazilərimizin işğalı, Dağlıq
Qarabağ boyda problemimiz, qaçqınlar, məcburi
köçkünlər kimi ağır məsələlərimiz
var və Avropa Şurası bütün bunlar barədə
sözümüzü deməyin ən əlverişli
meydanıdır. Ancaq həm də elə işləyin ki,
oradakı deputatlar aşkar görsünlər ki, siz həm də
Ümumavropa məsələləri ilə bağlı
müzakirələrdə fəalsınız, ortaq demokrtaik dəyərlərin
ölkəmizdə də bərqərar olmasında
maraqlısınız.
Bu, müdrik bir dövlət və siyasət
adamının müəyyən etdiyi dəqiq düstur idi və
biz Avropa Şurasında olduğumuz vaxt boyunca daim işimizi həmin
istiqamətlərdə apardıq. 2001-ci ilin Azərbaycanı
ilə 10 il, 20 il sonranın Azərbaycanını
tutuşdurarkən fərqli Azərbaycanlar görürük -
sovet sistemindən təzəcə ayrılmış, mürəkkəb
keçid dönəmini yaşayan gənc müstəqil
respublika toparlanaraq qısa vaxt kəsiyində ölkədə
demokratik təsisatların oturuşması, insan
haqlarının, ifadə azadlığının sahmana
salınması səmtində ciddi tərəqqiyə nail
oldu, onlarca Ümumavropa konvensiyasına qoşularaq qitənin
hüquq məkanı ilə daha sıx tellərlə
bağlandıq. Bu nailiyyətlərə nisbətən az bir
zaman ərzində çatılmasının ümdə səbəblərindən
biri də məhz Avropa Şurasında olmağımız, bu
təşkilat qarşısındakı öhdəliklərimiz,
demokratiya məktəbi sayılan qurumun səfərbəredici
gücü idi. 2000-ci illərin əvvəllərindəki
Avropa Şurasındakı
çalışmalarımızın və bu qurumun da
üzağlığı kimi qəbul ediləsi diqqətəlayiq
nəticələrdən biri bütün beynəlxalq təşkilatlar
arasında ilk dəfə məhz AŞPA-nın qəbul etdiyi
1416 saylı qətnamə oldu. Həmin qətnamə siyasi
üslubu ilə Birləşmiş Millətlər Təşkilatı
Təhlükəsizlik
Şurasının daha əvvəl qəbul etdiyi və
mütəmadi olaraq istinad etdiyimiz, ərazilərimizin Ermənistan
tərəfindən işğalını nişan verən
üç məşhur qətnamədən də qüvvətli
idi. Əvvələn, 1416 saylı qətnamə ilk dəfə,
o BMT qətnamələrindən fərqli olaraq,
torpaqlarımızı erməni silahlı birləşmələrinin
yox, Ermənistanın zəbt etdiyini göstərirdi, ilk dəfə
dünyaya sanballı Avropa təşkilatı tərəfindən
Dağlıq Qarabağda separatçı rejimin varlığı
bəyan edilirdi, ilk dəfə bir çox Avropa ölkələri
deputatlarının səsverməsindən keçərək
təsdiqlənmiş qətnamədə ayrıca bənddə
vurğulanırdı ki, Ermənistanda azərbaycanlılara
qarşı etnik təmizləmə siyasəti
aparılıb. Azərbaycanın Avropa Şurasında
olduğu 20 ildən artıq müddətdə ölkəmizin
bütün ümdə problemləri ilə bağlı sənədlər
hazırlayıb qəbul etdirmişik ki, onların
hamısının altında bizimlə həmfikir
çıxmış, bizə dəstək göstərmiş
onlarca, yüzlərcə tanınmış Avropa siyasətçisinin
imzası var. 2001-ci ilin aprelində qəbul edilmiş "Azərbaycanlılara
qarşı Ermənistanın törətdiyi
soyqırımının tanınması" haqqında
yazılı bəyannamədən tutmuş Ermənistanın
işğal nəticəsində Azərbaycana vurduğu
ziyanlara görə kompensasiya ödəməli olması haqda
tövsiyə üçün təklifə qədər,
dünyadakı erməni terror şəbəkəsini ifşa
edən, işğal altındakı ərazilərdə
narkotiklərin əkilib-becərilməsi, həmin nəzarətsiz
torpaqların həm də narkotiklərin tranziti
üçün istifadəsi, ekologiyamıza vurulan zərbələr,
düşmənin qəsb etdiyi yerlərdə aparılan qeyri-qanuni
arxeoloji tədqiqatlar, Ermənistanın Azərbaycana
qarşı yürütdüyü kartoqrafik işğal siyasəti,
Gürcüstanda yaşayan azərbaycanlıların
hüquqlarından ta Güney Azərbaycanında
on milyonlarla soydaşımızın ana dilində təhsil
almaq haqqına qədər və daha bu qəbildən olan
onlarca sənəd AŞPA-da qəbul edilib. O sənədlərin
hər biri gələcəkdə müxtəlif hüquqi
iddialar qaldırmaq üçün zamanında
hazırlanmış əsaslı bünövrə və təkan
nöqtəsidir. Sənədləri biz
hazırlamışıq, ancaq onları yüzlərlə
avropalı deputat da fikrimizə, mövqeyimizə şərik
çıxaraq imzalayıb, bizi dəstəkləyib və nəticə
etibarilə onlardan hər biri sadəcə Azərbaycan
nümayəndə heyətinin təqdim etdiyi bir arayış
deyil, 50-yə yaxın Avropa ölkəsini birləşdirən
AŞPA-nın sənədi kimi tarixləşib. Bunlar qətiyyən
sadə olmayan, ağır çəkili tarixi əməllərdir.
Və hər sənədin hazırlanması, imzaların
toplanması, o sənədlərin Avropa Şurasının
müxtəlif bölmələrində müzakirələrə
çıxarılması, nəticələr əldə
edilməsi üçün 20 ildən artıq zamanda gərgin,
fədakar və əsla asan olmayan əməklər sərf
edilib. Hələ mən AŞPA-da
hazırladığımız məruzələri, siyasi
qruplarda, komitələrdə, plenar iclaslardakı
saysız-hesabsız çıxışlarımızı,
mübahisələrimizi, bəyanatlarımızı demirəm.
2020-ci ilin noyabrında qüdrətli millət öndəri
İlham Əliyevin müstəsna siyasi intellekti və sərkərdəlik
istedadı, qurucusu olduğu qadir Azərbaycan Ordusunun rəşadəti,
bütün xalqın əzmi ilə qazandığımız
misilsiz Zəfərə, torpaqlarımızın 30 ilə
yaxın vaxt ərzində düşmən tapdağında
qalmasına son qoya bildiksə, həmin məsud günlərə
gətirib çıxaran uzun, zəhmətli, mübarizəli
yolun həm də 20 il boyunca Avropa Şurasından keçdiyi
unudulmamalıdır. Döyüş meydanında qələbəyə
çatdıran yolun beynəlxalq diplomatik və hüquqi zəmini
illər boyu hazırlanmasaydı, nə qədər möhtəşəm
ordu qursaq belə, onun zəfərli yürüşünü
qəsdimizə durmuş beynəlxalq güclər hansısa məqamda
əngəlləyə, büdrədə, dayandıra bilərdilər.
O böyük Zəfər Prezident və Ali Baş Komandan
İlham Əliyevin apardığı çoxistiqamətli və
uzunmüddətli, görünən və görünməyən
incə, ağıllı, uzaqgörən siyasətin və
bir-birinə zəncirin halqaları kimi bağlı silsilə
tədbirlərinin sayəsində mümkünləşdi. Elə
Avropa Şurasında aparılan iş də bilavasitə lap
başlanğıcdan İlham Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
strateji layihə üzrə həmin bütövün ayrılmaz
tərkib hissəsi idi.
İndi Avropanın 46 dövlətini bərabərhüquqlu
üzv kimi sıralarında birləşdirən Avropa
Şurasını yalnız kənardan deyil, içəridən
və incəlikləri ilə biz çoxdan
tanıyırıq. O ikili standartlar, o sifarişli
çıxışlar, o təşkil edilmiş qərəzli
həmlələr ki indi haqqında bəhs edirik və bu təşkilatla
aramızda yaranmış narazılığın təməlində
dayanır, məgər əvvəllər yoxdumu?
Avropa Şurasında ikili standartları da, lobbi
maraqlarına xidmət edənləri də, qərəzkarları
da biz artıq 2001-ci ilin aprelindən görməyə
başladıq. 2001-ci ilin 25 yanvarında bir neçə
gün əvvəl bizi Bakıdan yola salmış unudulmaz Heydər
Əliyev artıq özü də Strasburqda idi,
AŞPA-nın mərkəzi iqamətgahında - Avropa Evinin
qarşısında təntənə ilə Azərbaycan
bayrağını ucaltdı, 1949-cu ildə
yaradılmış təşkilatın salonunda ilk dəfə
ana dilimiz səsləndi, biz rəsmən AŞPA ailəsinə
qəbul edildik. Artıq aprel ayından bizim burada
çıxış etmək, sənədlər
hazırlamaq, səsvermələrə qatılmaq hüququmuz
vardı. Elə AŞPA-dakı ilk aprelimizdən də sonra illərcə
get-gedə şiddətlənəcək və asta-asta dərinlərə
kök atan xərçəng mərəzi kimi bu qurumu
içəridən çürüdəcək təmayülləri
müşahidə etdik. Əslində heç gizlətmirdilər
də. Ancaq bu, hələ balaca bir dəstə di. Getdikcə
Avropa Şurası daxilində həmin virus həndəsi
silsilə ilə artmağa başlayacaq və son 10 ildə isə
təşkilatı sarsıdacaq qədər nəzərəçarpacaq
böhrana uğradacaq. Elə yolumuzun əvvəlindən bu
qurumda islamofobiyanın həm də Türkiyə və Azərbaycanofobiya
çeşidlərini də duyduq, siyasi məhbus dəllallığına
başlayanlarla da rastlaşdıq, Qarabağa davamızda bizi əsas
məqsədimizdən yayındırmağa hesablanmış
tələlərin qurulmasına da şahid kəsildik. Ancaq hər
sıxıntı və barılara rəğmən,
ardıcıllıqla işimizi görürdük və o
zaman AŞPA-da Azərbaycan nümayəndə heyətinin rəhbəri
olan gələcək Prezidentimiz bizə qarşı təşkil
edilmiş növbəti hücumlardan birindən sonra dəstəmizin
yığıncağında hamını ruhlandıran, daxildən
gərilməyə sövq edən sözlər dedi. Söylədi
ki, bu, bizim taleyimizdir, buradakı ikili standartlar,
nümayişkaranə fərqqoymalar məlumdur. Bu, bizi qətiyyən
soyutmamalıdır. Bu labüd gerçəkliyi qəbul edərək
işimizi bu rejimə uyğun qurmalı, mübarizəmizi elə
bu şəraitdə daha inadla davam etdirməliyik. Yəni
Avropa Şurasında 10-15 il əvvəl hələ fraqmentlər,
təmayüllər kimi mövcud olan qəbahətlərin son
illərdə bulanıq gur axına çevrilməsini, bu
qurumu xəstəhal vəziyyətə
çatdırmasını Prezident İlham Əliyev həm
vaxtilə orada işləmiş, sonra da illərcə fəaliyyətimizi
daima diqqətində saxlamış münsif kimi hər kəsdən
daha gözəl bilir və özünün də haqlı
olaraq bildirdiyi kimi, hansı addımı haçan
atmağın lazım gəldiyi ona yaxşı məlumdur.
10 ildən də bir az çoxdur ki, Avropa
Şurasında islahatların zəruriliyi haqqında fikir
mübadilələri gedir. Hətta bu mövzu bir neçə
dəfə Parlament Assambleyasının açıq
müzakirələrinə də çıxarılıb. Təəssüflər
olsun ki, islahatlar prinsipial qüsurları aradan götürməyə
yönəlmədi, kosmetik dəyişikliklərlə
yekunlaşdı - hansısa komitələr ləğv edildi,
hansılarınınsa adları dəyişdirildi, prosedurlarda
xırda texniki əlgəzdirmələr oldu. Vəssalam! Bu təşkilatın
əsas azarı olan ikili standartlar, muzdlu deputatlar, ədalətsiz,
obyektivlikdən uzaq, həqiqətləri başayaq edən
sifarişli məruzələr və çıxışlar,
saxtalaşdırılan səsvermələr nəinki
azaldı, əksinə, həndəsi silsilə ilə
çoxalmağa üz qoydu. Lobbiçilik dünyanın hər
yerində, hər beynəlxalq təşkilatda da var və
mahiyyətcə burada əcaib olan heç nə yoxdur. Fransa
nümayəndə heyətinin tərkibində biz ermənidən
daha qart erməni cildində zühur edən deputatları illərcə
az görmədik və bu, elə gizlədilməyən, hətta
gözəsoxulan tərzdə icra edilirdi ki, hər kəsə
əyandı. Təbii ki, ermənidən ötrü canfəşanlıq
edənlər bu xidməti erməninin qara
qaşına-gözünə, yaxud yaraşıqlı burnuna
aşiq olduqları üçün deyil, lobbi tərəfindən
maliyyələşdirilmələri ucbatından göstərirdilər.
Ancaq Avropa Şurasında, ya digər beynəlxalq təşkilatlarda
bizə dost mövqedən çıxış edənləri
görüncə əleyhimizə səlib
yürüşünə başladıldı, yüz cür
böhtanlar atıldı, "kürü diplomatiyası"
kimi nağıllar uyduruldu ki, sabah bizə havadarlıq
sevdasına düşə biləcəkləri də
qorxutsunlar, çəkindirsinlər, biz meydanda tək qalaq.
İndi Azərbaycana qarşı Avropa Şurasında
qısqırdılanların ən ehtiraslılarından olan
Frank Şvabenin ölkəsinin parlamentində erməni
lobbiçiliyi etməsi, başqa sözlə, onların
adamı olması bəlli faktdır. Ona görə də həm
Türkiyə, həm Azərbaycan əleyhinə o və onun
kimilər daim gen-bol istifadə edilirlər.
2020-nin sonlarından, möhtəşəm Zəfərimizi
çalandan sonra biz Avropa Şurasında ritorikamızı
xeyli dəyişdik. Əslində orada mütəmadi Azərbaycan-Ermənistan
deyişmələri əksəriyyəti yormuşdu.
Torpaqlarımızı azadlığa çıxarandan
sonrakı AŞPA toplantılarında biz ermənilərin
isterikalı çıxışlarına artıq qalib
ölkənin təmsilçiləri kimi daha səbirli cavab
verməyə, məhz özümüzü qaliblər kimi
ağır aparmağa, bununla da prinsipcə qarşı tərəfi
daha artıq yandırmağa başladıq.
Çalışdıq ki, 2021-2022-ci illərdəki siyasi
qrup, komitə iclaslarında, AŞPA sessiyalarında
Ümumavropa problemləri ilə müzakirələrə daha
tez-tez qatılaq. Fəqət Qarabağ zəfərimizim od
qoyduğu qüvvələr Avropa Şurasını hər
ötən günlə daha çox iflic vəziyyətinə
salmağa başlayan və cinayət səciyyəli
üsullardan yararlanaraq əleyhimizə bir-birinin ardınca
arzuolunmaz hərəkətlər etməyə girişdilər.
2023-cü ildə daha da şitəndilər - hər sessiyada
Azərbaycanla bağlı qərəzli məruzələr
gündəliyə salınmaqdan əlavə Assambleyada da
müxtəlif Azərbaycanazidd əlavə toplantılar təşkil
edilməyə başlandı. Və Parisdən basılan
düymənin təsiriylə elə xam xəyala da
düşmüşdülər ki, bu təhdidləri,
sıxma-boğmaları, tənqidləri artırmaqla Azərbaycanı
ürəklərindən keçən hansısa naxoş niyyətlərin
gerçəkləşməsindən ötrü nələrəsə
vadar edə biləcəklər. Ancaq unudurdular ki, Azərbaycan
dövlətinin Prezident İlham Əliyev kimi qətiyyətli,
cəsur, lazımi anda ən sərt addımları ataraq
özündən xoşgüman istənilən rəqibini
mumlatmağı, yerində oturtmağı ustalıqla bacaran
lideri var. Gərək unutmayaydılar! Axı Avropa
Şurasının yaddaşında Prezident İlham
Əliyevin bir ara bu quruma rəhbərlik etmiş və Azərbaycana
kin bəsləyən Ən Brasörlə bir sürü onabənzəri
Strasburqda, Assambleya iclaslarının keçirildiyi zalda
2014-cü ilin iyununda 1 saatın içərisində zəkasının
qüdrəti ilə sözün əsl mənasında necə
darmadağın etməsinin göynərtisi hələ
soyumamalıydı.
Anlamalıydılar ki, bu minvalla onların Azərbaycan
dövlətinin, Prezident İlham Əliyevin sərt
üzü ilə qarşılaşmaları qaçılmazdır.
Adətən Avropa Şurasına üzv dövlətlər
prezident, parlament, bələdiyyə seçkiləri,
referendumlarda digər beynəlxalq təşkilatlarla
yanaşı, AŞPA-ya da seçkiləri müşahidə
etməkçün dəvət göndərirlər. Bu,
üzv dövlətlərin Avropa Şurası
qarşısında mütləq yerinə yetirilməli
öhdəliklərindən deyil, sadəcə bir ənənədir.
Ancaq Azərbaycan Zəfərimizdən sonrakı dönəmdə
ölkəmizə qarşı AŞPA-nın getdikcə
quduzlaşan tərpənişlərinə məntiqi cavab
olaraq 2024-cü ilfevralın 7-də keçiriləcək
növbədənkənar prezident seçkilərinə adətən
müşahidə missiyaları arasında həmişə
ifrat kəskinliyi ilə seçilən ATƏT-in Demokratik Təsisatlar
və İnsan Haqları Bürosundan tutmuş bir çox digər
beynəlxalq təşkilatlaradək çox heyətləri dəvət
etsə də, AŞPA-nı bu siyahıya salmadı. Söz
yox, üzv dövlətin belə münasibəti Avropa
Şurasında şok effekti oyatmaya bilməzdi.
Başladılar dil tökməyə, Azərbaycanı təşkilata
qarşı elə təşkilatın özünün bais
olduğu bu etinasız qərardan
daşındırmaqçün çıxış
yolları aramağa. 2024-cü ilin yanvarında baş tutacaq
qış sessiyasında əslində vaxt və
ardıcıllıq cədvəli üzrə Azərbaycanın
monitorinqi üzrə məruzə də müzakirəyə
çıxarılmalı idi. Lakin AŞPA-dakı
yazılmamış qaydalara uyğun olaraq, seçki
keçirilən ölkə ilə bağlı hər
hansı müzakirə gündəliyə daxil edilmir və həmin
səbəbdən də o məruzənin müzakirəsi
saxlanmışdı yaz sessiyasına. Sessiyanın
başlanmasına 1 gün qalmış Assambleyanın səlahiyyət
müddəti bitməkdə olan rəhbəri şəxsi
yazışma təriqi ilə nümayəndə heyətinə
xahişlə müraciət etdi ki, adətən prezident
seçkilərinə AŞPA-dan 25-30 nəfərlik
müşahidə qrupu gedir, dəvət etmirsiniz,
yaxşı, heç olmazsa ikicə nəfər ölkə
üzrə məruzəçini çağırın, onlar
gəlsin, yoxsa ki, təşkilatımız üçün
heç yaxşı çıxmır, ATƏT dəvət
olunur, biz qalmışıq qıraqda. Bunu da əlavə
edirdi ki, bilirsiniz, Fransada seçki ərəfəsində erməni
icmasının təsir imkanları artır, odur ki, indi sizə
Fransanın bəslədiyi münasibətə çox fikir
verməyin.
Lakin Azərbaycan sözünü demişdi və
mövqeyindən çəkilmək fikri də yoxdu. Vəziyyəti
belə görəndə AŞPA rəhbərliyi öz qəbul
edilmiş qaydalarının da xilafına hərəkət edərək
qış sessiyasının birinci iş günündə Azərbaycan
nümayəndə heyətinin səlahiyyətlərinin təsdiqi
məsələsinin mübahisələndirilməsi
mövzusunu səsverməyə çıxarmağa qərar
verdi.
Yanvarın 22-də səhər erkən AŞPA-nın
Büro iclası keçirilmiş, bu məsələ
müzakirə edilmişdi. Plenar iclas günortadan sonra
başlanacaqdı, hələliksə siyasi qrupların
toplantıları gedirdi və bu məsələ mənim
üzvü olduğum Avropa Naminə Liberal Demokratların
Alyansı siyasi qrupunda da qoyulmuşdu. Həmin
yığıncaqda çıxış edərək
bunları dedim: "Avropa Şurasında bu sessiyanın lap
başlanğıcından mövcud qaydaların ziddinə
olaraq, həm də bəzi prosedurları təhrif edərək
Azərbaycan nümayəndə heyətinə təzyiq
göstərmək cəhdləri müşahidə edilməkdədir.
Belə qərəzli münasibət təsadüfi deyildir. Az
əvvəl AŞPA-nın Bürosunun toplantısında Azərbaycanın
bu qurumdakı səlahiyyətlərinin mübahisələndirilməsi
məsələsi qaldırılıb. Bunu onunla izah etmək
istəyiblər ki, guya Azərbaycan Avropa Şurası ilə
kifayət qədər fəal əməkdaşlıq etmək
istəmir, hansısa məruzəçi respublikaya gələ
bilməyib, Avropa Şurası missiyası Azərbaycanda
keçiriləcək seçkilərə dəvət edilməyib.
Bu və bu qəbil iradların heç biri tənqidə
dözmür və əsaslı deyildir. Azərbaycanın hər
hansı beynəlxalq qurumu, o cümlədən, Avropa
Şurasını seçkilərə dəvət etmək məcburiyyəti
yoxdur. Azərbaycanda fevral ayında keçiriləcək
növbədənkənar prezident seçkilərinə ən
müxtəlif beynəlxalq təşkilatlardan
çoxsaylı müşahidə qrupları dəvət
edilib. Ancaq Avropa Şurası niyə başqa qurumlardan fərqli
olaraq onun dəvət edilməməsinin səbəbləri
haqqında, məncə, özü düşünməlidir.
Səbəb məhz indiyədək aparılmış xətt,
ikili standartlarla yanaşma, qeyri-obyektiv münasibət, müxtəlif
qərəzli addımlar olmuşdur. Ancaq açıq söyləmək
lazımdır ki, əslində bütün bunlar bəhanədir.
Azərbaycana qarşı indi göstərilən təzyiqin səbəbi
tamam başqadır. Səbəb - Azərbaycanın 30 ilə
yaxın müddətdə işğal altında qalan ərazilərini,
nəhayət ki, azad etməsidir, səbəb - müəyyən
qüvvələrin Azərbaycanın Qarabağ zəfərini
həzm edə bilməməsidir. Təəssüflər olsun
ki, Fransa belə qüvvələrin ən çox canfəşanlıq
edənlərindəndir. Uzun müddət ATƏT-in Minsk
qrupunda Azərbaycan-Ermənistan münaqişəsinin həll
edilməsində həmsədrlərdən biri olmuş Fransa
bu gün qarşıda dayanan sülh razılaşmasını
əngəlləməyə cidd-cəhdlər edir. Fransa
dövlət səviyyəsində Ermənistanı
münaqişəni yenidən başlamağa təşviq
edir, bu ölkəni silahlandırmaqla Cənubi Qafqazda yeni təhlükələrə
meydan açmaq istəyir.
Azərbaycan burada deyilənlərin əksinə
olaraq, Avropa Şurası ilə sıx əməkdaşlıq
edir. Bu yaxınlarda Avropa Şurasının Baş katibi və
Avropa Şurası İnsan haqları komissarı Azərbaycanda
səfərdə olmuş, yüksəksəviyyəli
görüşlər keçirmişlər. Əməkdaşlığın
bundan bariz örnəyi ola bilərmi? Əlbəttə ki, bir
daha təkrar edirik, bunlar zahiri səbəblər kimi göstərilsə
də, əsas səbəb kənar qüvvələrin, ilk
növbədə Fransanın təsiri ilə Azərbaycana
bacardıqca şiddətli təzyiq göstərməkdir.
Lakin bu, əsla düz yol deyil və biz belə münasibəti
rədd edirik. Avropa Şurası bir dialoq platformasıdır.
Lakin burada qərəzli məqsədlərlə əslində
Avropa Şurasının özünə, bir təşkilat
olaraqonun fəlsəfəsinə zərbə vurulur".
Bu çıxışımı təsadüfən
tam halda iqtibas gətirmirəm. Çünki iş elə gətirdi
ki, Avropa Şurası tribunasından bu sessiyada mövqeyimizi
ifadə etmək fürsəti tək mənə nəsib
oldu. Az sonra başlanan plenar iclasda nümayəndə heyətimizin
daha iki üzvünün adı çıxışa
yazılanların siyahısında idi. Lakin qoyulmuş vaxt məhdudiyyəti
üzündən onuncu çıxışçıdan
sonra müzakirələr dayandırıldı və
yalnız mən sözümüzü deyə bildim.
Qış sessiyasının birinci iş günündə
Daimi Komitə və Büronun İnkişaf Hesabatı
adlı əsas məruzənin müzakirələrindəki
çıxışımda bir daha AŞPA-nı tənqid atəşinə
tutaraq bütün bunları üzlərinə qarşı
söylədim. Ağızdan çıxan hər söz də
stenoqramlaşdı, tarixləşdi və Avropa
Şurasının saytına həmişəlik
qalmaqçün əlavə edildi: "Avropa Şurası
üçün xüsusi tarixi mənası olan yeni il
başlanır və bu il böyük yolun 75-ci
ildönümü qeyd ediləcək. Belə əlamətdar
tarixi mərhələlərdə isəhəm dünənə,
həm sabaha baxmaq zəruriyyəti yaranır. İstər
İnkişafHesabatı kimi mühüm təqdimatlarda olsun,
istərsə də Assambleya adından qəbul edilən hər
hansı qərarda. İnsan ömründə 75 yaş
müdriklik həddidir. Bir təşkilat üçünsə
bu yaş qəbul etdiyi hər qərarı yüz dəfə
ölçüb, bir dəfə biçmək mərhələsi,
nəhayət ki, ikili standartlardan, qərəzdən,
sifarişli addımlardan birdəfəlik imtina etmək məqamıdır.
XX əsrin sonlarında Avropa Şurasını Cənubi
Qafqaza doğru genişləndirmək qərarı verəndə
bu təşkilat son dərəcə düzgün hərəkət
etmişdi. Ancaq bu gün müəyyən qüvvələrin,
ilk növbədə Fransanın birbaşa təsiri ilə Azərbaycana
qarşı burada aparılan siyasət həm təəccüb,
həm narahatlıq, həm ciddi etiraz doğurur. Azərbaycan
müasir tarixinin ən ağır problemini həll edib, ərazilərinin
20 faizinin 30 ilə yaxın davam etmiş işğalına son
qoyub. Qəribədir ki, illərlə bu münaqişənin
həll edilməsində ATƏT-in Minsk qrupunun üzvlərindən
biri kimi əsas münsiflərdən sayılmış Fransa
bu gün bitmiş münaqişənin yenidən
qızışdırılmasına ən səylə
çalışandır. Bağlanması yaxın olan
sülh müqaviləsinin qarşısını almaq
üçün durmadan cəhdlər edir, Ermənistanı
silahlandırmaq təşəbbüslərini qətiyyən
gizlətməyərək dövlət səviyyəsində
şiddətlə bəyan edir. Həm də yalnız sözdə
yox, konkret addımlar da atmaqla. Bu gün əsassız bəhanələr
gətirərək Azərbaycanı guya Avropa Şurası ilə
əməkdaşlıqdan yayınmaqda ittiham etmək həvəsinə
düşənlər özləri də yaxşı
anlayırlar ki, əsl səbəb bu deyil, başqadır. Bu
zahiri görüntünün ardında Azərbaycanın
Qarabağ zəfərini həzm edə bilməmək
gücsüzlüyü dayanır. Bu xətti ən canfəşanlıqla
yürüdən isə Fransadır. Elə indi buradakı təzyiqli
tərpənişlərin də kökü Parisdən gəlir.
Bizim dəyər verdiyimiz bu təşkilatda
prosedurları və qəlibləşmiş qaydaları
pozaraq nümayəndə heyətinə qarşı hər hansı
məhdudiyyətlər tətbiq etmək həvəsinə
düşənlər, mahiyyətcə Azərbaycana
qarşı hərəkət edənlər gərək bir
mühüm tarixi həqiqəti unutmasınlar. 1990-cı ilin
yanvarında sovet ordusunun hərbi birləşmələri Azərbaycana
hücum edib kütləvi qırğınlar törətdilər.
Məqsəd Azərbaycan insanını qorxutmaq, onun
azadlıq, suverenlik yolunda mübarizələrinə birdəfəlik
son qoymaq idi. Nəticə əksinə oldu və SSRİ-nin
dağılması Kremlin Bakıya bu hücumundan
başlandı. Biz heç istəməzdik ki, səmərəli
əməkdaşlıq etdiyimiz Avropa Şurası
ayrı-ayrı qüvvələrin təhriki ilə Azərbaycana
qarşı başladığı qərəzli hücumlar nəticəsində
eyni acı taleyi yaşasın. Avropa Şurasını daha
qüvvətli etmək üçün indi daha çox yollar
axtarmaq lazım ikən təşkilatı içəridən
parçalamaq, onun gələcəyi üçün təhlükələr
yaratmaq əsla arzulanan deyil. Elə zənn edilməsin ki,
hamı sadəlövhdür, məkrli xətt tutanlar
hamıdan ağıllıdır. Bütün
örtülü və açıq əməllər gendənyetərincə
aydın görünür, hansı küləklərin
haralardan əsdiyi də bizə çox yaxşı bəllidir!
Bu gün Azərbaycanın qarşısında böyük
üfüqlər vardır. Onun səsini heç bir qüvvə
ala bilməz. Nə burada, Avropa Şurasında, nə buradan kənarda.
Azərbaycan dövlətlərlə də, beynəlxalq
təşkilatlarla da münasibətlərini
qarşılıqlı ehtiram əsasında qurur və onunla
təzyiq dili ilə danışmağı əsla qəbul
etməz. Azərbaycana qarşı qatı qərəzli siyasət
aparan indiki Fransa rəhbərliyi əslində böyük
ölçüdə Fransanın dövlət
maraqlarının əleyhinə işləyir. Onların təhriki
ilə Avropa Şurasında Azərbaycana qarşı qurulan
istehza doğuran oyun da eyni şəkildə birbaşa bu təşkilatın
indisi və gələcəyinə zərbədir. Belə
arzuolunmaz əməllərin sonunda bumeranq effektinin
dayandığı heç vaxt unudulmasın!"
Həftənin birinci günü Azərbaycanın
Avropa Şurasındakı səlahiyyətlərinin mübahisələndirilməsi
məsələsinin araşdırılıb xüsusi məruzə
hazırlanmasından ötrü əsasnaməyə
müvafiq olaraq 24 saat vaxt verilmişdi. Bu o demək idi ki, həmin
məruzə Assambleyada müzakirəyə sessiyanın
üçüncü iş günündə - yanvarın
24-də çıxarılacaq. Avropa Şurasının 75
illik tarixi ərzində bir neçə dəfə olmuşdu
ki, müəyyən obyektiv və subyektiv səbəblərlə
hansısa nümayəndə heyətinin səlahiyyətlərinin
dayandırılması ilə əlaqədar qərar qəbul
edilsin. Lakin Avropa Şurasının 75 illik tarixi boyunca belə
hadisə olmamışdı ki, hər hansı nümayəndə
heyəti ona qarşı göstərilən ədalətsiz,
haqsız münasibətə görə bu təşkilatdakı
fəaliyyətini dayandırsın. Azərbaycan məsələsinin
qondarma müzakirəyə çıxarılmasından bir
gün öncə - yanvarın 23-də 6 nəfərlik
nümayəndə heyətimiz tam tərkibdə Parlament
Assambleyasında mətbuat təmsilçilərinin
qarşısında əsaslandırılmış bəyanatımızı
səsləndirərək Avropa Şurasındakı fəaliyyətlərimizi
qeyri-müəyyən vaxta qədər
dayandırdığımızı bəyan etdi.
Ertəsi gün isə Avropa Şurası topuğa dəyən
daşını daldan atacaq, bizim tərk etdiyimiz binada Azərbaycan
nümayəndə heyətinin səlahiyyətlərinin təsdiqi
məsələsini özlərinin deyib-eşitdiyi əldəqayırma
müzakirəyə çıxaracaq. AŞPA-nın 324 həqiqi
üzvü var. Onların böyük əksəriyyəti həmin
gün heç o iclas zalına getməyəcək. Əslində
bu da vicdanlı avropalı deputatların bir yığın
avantüristin törətməyə
çalışdığı fitnəkarlığa
cavabı idi. Həmin sənədi 70 səslə qəbul
ediblər. 324 üzv və 70 əleyhdar - özünüz
müqayisə edin, özünüz nəticə
çıxarın. Avropa Şurasındakı parçalanma və
çatvermənin göstəricisi olan təşəbbüslər
də özünü çox gözlətmədi. Serbiya
nümayəndə heyətinin bütün üzvlərinin
imzası ilə AŞPA sədrinin adına Azərbaycana
qarşı atılmış bu addıma etiraz edən və
biabırçı qərarı ləğv etməyə
çağıran məktub göndərildi.
İflas adətən belə başlayır. Sabah
oxşar müraciətləri edənlərin sırası
sıxlaşanda 75 illik yol keçmiş, Avropada və
dünyada İkinci Dünya savaşından sonrakı
enişli-yoxuşlu dönəmdə demokratiya qruruculuğuna
xeyli töhfələr vermiş və zamanında qiymətli
olmuş bir təşkilatı belə dəyərsizləşdirmişlərin,
miskin kökə salmışların halı necə olacaq?!
...Üzvlüyünə qəbul olunduğum ilk
günündən ta bəyanat verdiyimiz günəcən
sıralarında fasiləsiz və məhsuldar
çalışdığımAvropa Surasındakı yolumuz
haqqında neçə illərdir ki, kitab üzərində
işləyirəm. O kitabın birinci cildinin son fəsli bitdi.
Avropa Şurasındakı Azərbaycan haqqındakı
kitabın ikinci cildi də başlana bilər. Bu, Avropa
Şurasının yanlış qərarlarından və xəttindən
əl çəkərək, nəhayət ki, düz yola gəlməsindən
asılıdır.
Bu gün Avropa Şurasının Azərbaycana
ehtiyacı Avropa Şurasının Azərbaycana lazım
olmasından daha çoxdur.
6 fevral 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 8
fevral, ¹24.- S.6-7.