Bir çarmıxda
iki İsa - Mənsur Həllac və Şərq
Mənsur Həllac deyəndə ağıla birinci
"Ənəl Həqq" anlayışı, ikinci də Vəhdətül-vücud
elmi gəlir. Çoxumuz elə bilirik ki, Həllacın
öldürülmə səbəbi də həm "ənəl
həqq" ifadəsidir, həm də bu edamın başqa bir
səbəbinin vəhdətül-vücudun
aşıladığı asi fikirlərdir. Lakin nəzərə
almalı olduğumuz iki şey var:
Birincisi, "Ənəl Həqq"
anlayışının vəhdətül-vücud elmi ilə
heç bir əlaqəsi yoxdur.
İkincisi, Mənsur Həllacı "Ənəl Həqq"
fikrinə görə öldürmədilər.
Həllacı niyə öldürdülər?
Məşhur "Tarixi Bağdat"da Həllacın
öldürülməsi haqqında geniş izahlar var. Onun
edamı haqqında danışarkən ikinci məhkəməsindən
başlayırlar. Çünki bu məhkəmədə tərəflər
arasındakı qarşıdurma bir az da gərginləşir
və Həllac davasının ilk qurbanı verilir.
Mənsur Həllacın məhkəməsində hakim
kimi birbaşa Abbasilərin vəziri Həmid iştirak edirdi.
Dərvişi onun qarşısına əli-ayağı zəncirlə
bağlanmış şəkildə gətirirlər. Məhkəmə
başlamadan Həmid Həllacdan inancının əsaslarını
yazılı şəkildə məhkəməyə verməsini
tələb edir. "Tarixi Bağdat"ın yazarı bu
prosesin gerçəkləşdiyini, Həllacın bir
neçə cümlə ilə inancını ifadə etdiyi
yazını məhkəməyə verdiyini yazır. Verilən
yazı parçasını bütün üləmalara
göstərirlər. Hamısı belə bir dini inancı rədd
etdiklərini deyir, birindən savayı - İbn Ata. O,
yazılanları oxuyur və təsdiqləyir:
- İslam nöqteyi-nəzərindən tam
doğrudur. Mənim də inancım budur. Bunların əksini
iddia edənlərin isə inancsız olduğunu
düşünürəm!
Vəzir İbn Atanın sözlərinə qəzəblənir
və bağırmağa başlayır. Ata isə Vəziri
daha çox alçaldan ifadələr işlədir:
- Sənə nə var dindən?! Elə din dərdi
çəkənsən, get xalqın ruzisindən kəsdiyin
pulları, qətl etdirdiyin adamların ahını hesabla!
İbn Ata vəzirin əmri ilə ağzından qan gələnə
qədər döyülür və elə ikicə gün
sonra o vəziyyətdə də öldü. İbn Ata Mənsur
Həllac davasının ilk qurbanı oldu.
920-ci ildə baş tutan edama aparan ikinci məhkəmə
Həllacın bu sözləri ilə bitmişdi:
"Allahlıq və ya peyğəmbərlik
iddiasından Allaha sığınıram. Mən bütün
dindarlardan daha çox namaz qılan və oruc tutan biriyəm.
Bu qədər".
Bu məhkəmədən sonra Həllacın
allahlıq iddialarının üstündə
dayanılmadı. Onu tamam başqa bir ittihamla həbsdə
saxladılar. Abbasilər Həllacın müxalif olduğunu,
dövlətin qanunlarına qarşı gəldiyini, bəzi
vacib İslam qanunlarını çeynədiyini iddia edirdi.
Belə ki, Həllac bir çox sufi dərvişlər kimi Həcc
ziyarətinin vacib olmadığını, bir dindarın
öz yaşadığı şəhərdə fəqirlərin
ehtiyacını ödəyə bildiyi təqdirdə Məkkə
ziyarətinə getməsinin o qədər də mühüm
olmadığını dilə gətirirdi. "Bədən
Kəbəsinin yıxılması" risaləsini də Həllac
Həsən əl-Bəsrinin "İhlas" adlı
başqa bir risaləsi ilə izah edirdi. Beləliklə, Mənsur
Həllac Abbasilərin anarxist müxalifətçisi, din
düşməni və İslamın vacib əməllərini
saymayan, Peyğəmbərin dediklərini inkar edən dəccal
elan edildi. Elə "dəccal" damğası ilə də
edam olundu.
Yeri gəlmişkən, İslam dünyasında
müsəlmanlar tərəfindən beş tarixi şəxsiyyət
dəccal elan olunub: Məhəmməd peyğəmbər,
İmam Əzəm, Mənsur Həllac, Səlahəddin Eyyubi
və Mustafa Kamal Atatürk. Məhəmməd peyğəmbər
və Səlahəddin Eyyubi xristianlar tərəfindən, digər
üç zat isə müsəlman dindarlar tərəfindən
şeytanın qulluqçusu adlandırılıb.
Mənsur Həllacın edamı, bəzi tarixçilərin
yazdığına görə, bir gün boyu davam edib. Bəzi
sufi qaynaqlarında isə edamın düz üç gün
çəkdiyi yazılmaqdadır. Bütün hallarda ortaq
fikir budur ki, Abbasilər iqtidarı camaata görk olsun deyə
Həllacın cansız bədənini parça-parça
edib səpələdilər. Bəzi qaynaqlarda hətta
yandırıldığı və küllərinin Dəcləyə
sovrulduğu da yazılır.
"Ənəl Həqq" anlayışı və
Vəhdətül-vücud
Vəhdətül-vücud elminin ilk prinsiplərini Həllacdan
oxusaq da, bu haqda ən konseptual fikirləri Ərəbinin "Vəhdətül-vücud"
əsərində görürük. İslam
ensiklopediyalarında da bu elmin ilk yazarı,
araşdırmaçısı məhz odur. Bəs Həllacı
Həllac edən "Ənəl Həqq" fikri ilə vəhdətül-vücud
birdirmi?
Qəzali yazır:
"Hər şeyin iki üzü vardır: Rəbbinə
baxan və özünə baxan. Və hər şey
özünə baxan üzüylə yoxluğu, Rəbbinə
baxan üzüylə isə varlığı görür. Məhz
buna görə də, ariflər həqiqətə
çatanların "mütləq Bir"dən başqa
heç nə görməyəcəklərinə yetkil qərar
veriblər. Belə bir təhlükəli həqiqətə
varmaq bəziləri üçün övliyalığı,
bəziləri üçün isə mənəvi zövq və
halı gətirir. İkincilər bəzən hətta
Allahı da tanımaz hala düşürlər. Bu elə bir
eşqdir ki, əvvəlcə özlərindən, sonra
Allahdan da keçirlər..."
Təsəvvüf tarixinin nəhənglərindən
olan və məşhur Qədiri təriqətinin qurucusu
Əbdülqədir Geylani Həllac haqqında:
"...Həllac eşq yolunu... elə bir səviyyədə
keçdi ki, bu dərəcənin vəfalıları
üçün yolun sonu... Allahda fani olmaq idi..."
Məşhur sufi yazar Quşeyri isə "Ənəl
Həqq" haqqında bunları yazırdı:
"Əlbəttə bu, haqqın kəlamıdır.
Bu o qədər incə bir cizgidir ki, keçənlər ya
haqqa vaqif olurlar, ya da əksinə, haqdan qaçırlar. Belə
vəziyyətdə onlar ya "Ənəl Həqq", ya da
"Sübhani" deyə qışqırırlar. Təbii
ki, hər iki kəlam da Haqqın özünə mənsubdur..."
Belə misalları çoxaltmaq olar. Çünki təsəvvüf
tarixində həm Həllac, həm də "Ənəl Həqq"
mövzusunda sonsuz sayda fikir söylənib. Lakin
yuxarıdakı iki mütləq fikir vəhdətül-vücudla
ənəl-həqqin fərqini sadədən sadə izah edir.
Vəhdətül-vücud Allahın bir
parçası olduğumuzu, yaradılanların və
yaradılacaqların hamısında ondan bir hissə
olduğunu deyir. Həmin fikri isə müxtəlif prinsip və
qaydalarla izah edir. Bu qaydalar da təriqətlərə, mədrəsələrə,
şəhərlərə, ocaqlara görə dəyişir.
Fərqli yollarla gəlsələr də, hamısının
ortaq nöqtəsi təkcə Allaha işarə etməkləridir.
İnsanın vücudu da, əşyaların forması da sadəcə
Allahı andırır. Mütləq həqiqət Odur.
Aristotelin miladdan əvvəl yazdığı "İlk və
Tək Səbəb" anlayışı İslamda
"mütləq Həqiqət" kimi yenidən
qarşımıza çıxır. Məhz bu fikri də təsdiqləyən
elm Vəhdətül-vücuddur. "Ənəl Həqq"
isə Allaha olan inancın, güvənin ruhdakı trans vəziyyətidir.
Bu vəziyyətdə artıq Allahı da tanımırsan.
Müsəlman dünyasında ənəl-həqq fikrini
müdafiə edən çox az mürşid var. Hətta Vəhdətül-vücuda
söykənən və ən asi təriqət kimi anılan
Hürufilərin də sadəcə iki seyidi - Fəzlullah və
Nəsimi bu fikrin üstündə dayanırdılar.
"Ənəl Həqq" deyənlər, əlbəttə,
ortodoks İslamla bərabər, Vəhdətül-vücudu da
öyrənirdilər. Lakin hər vəhdətül-vücudçu
"Ənəl Həqq" deyəcək qədər
özündən keçmir.
Mənsur Həllac haqqında istər Qərbdə,
istər Şərqdə hər iki anlayışın mənbəyi
kimi bəhs olunur. Bilinən isə odur ki, dünyanın yenidən
rəqəmlərə və hərflərə, çox
ölçülü fəza sisteminə keçdiyi bir
dövrdə Həllacı təkrar oxumaq gələcəyin
keçmişi haqqında düşünməkdir.
Rəvan CAVİD
525-ci qəzet.- 2024.- 24
fevral, ¹36.- S.17.