Multikultural dəyərlərdən
bəhs edən fundamental kitab
Akademik Kamal Abdullanın bu yaxınlarda çap
üzü görən yeni kitabı "Heydər Əliyev və
multikultural təhlükəsizlik" adlanır. Müəllif
kitabda Ulu öndərin Azərbaycançılıq məfkurəsinin
işığında tolerantlığa verdiyi yüksək dəyəri
ön plana çəkir, mənəvi-mədəni siyasətinin
ayrılmaz tərkib hissəsi saydığı multikultiralizmi
şərh edib, onun təhlükəsizlik
konsepsiyasının hikmətini açır, detallarla,
misallarla oxucunun diqqətinə çatdırır. On bir fəsildən
ibarət toplu bütöv və tam əsər təsiri
bağışlayır, ayrı-ayrı başlıqlar
altında gedən mətnlər pərakəndə xarakter
daşımır, üzvi surətdə bağlanır, birləşir
və səriştəli müəllifin həqiqətən
maraqlı, fundamental, elmi-publisistik, bədii bir kitab üzə
çıxartdığını təsdiqləyir.
Bu nəfis kitab sonsuz zəhmətin və
axtarışların, dəruni sevginin bəhrəsidir. Sanki əsəri
bir neçə müəllif ərsəyə gətirib:
dilçi alim Kamal Abdulla, yazıçı-publisist Kamal
Abdulla, tarixçi-filosof Kamal Abdulla. Böyük zəhmətin
miqyasını və genişliyini təsəvvürə gətirmək
üçün alimin baş vurduğu mənbələrə
- arxivlərə, əlavə ədəbiyyatlara, tarixi materiallara,
müxtəlif saytlara, qəzetlərə nəzər yetirmək
kifayətdir. Kamal müəllim fakt xatirinə fakt, sitat xatirinə
sitat işlətmir. Hər mətni ustalıqla, peşəkarlıqla
hazırlayır, artıq sözə, tələsik cümləyə
ehtiyac duymur, fikrini bitirən kimi nöqtə qoyur.
Azərbaycan çoxmillətli dövlətdir, ərazimizdə
bir sıra iri xalqların nümayəndələri ilə
yanaşı, etnik qruplar, yerli azsaylı xalqlar da
yaşayır. Elə kitabın ilk fəslində -
"Multikultural təhlükəsizlik konsepsiyası Azərbaycanın
dövlət siyasətidir" başlığı altında
gedən mətndə Azərbaycanda yaşayan vətəndaşların
birliyi diqqət mərkəzinə çevrilir, real həyati
epizodlarla bir xalqın hüququnun digərindən
üstünlüyünün qanunlara zidd olduğu
vurğulanır, hamının bərabər
yaşadığı təkzibedilməz dəlillərlə
göstərilir və Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin Multikultural təhlükəsizlik
məsələlərini ehtiva edən məhşur fikri misal
çəkilir: "Multikulturalizm nədir? Beynəlxalq
anlayışda multikulturalizm eyni ölkədə yaşayan
xalqların mədəniyyət hüquqlarını
tanıyan humanist dünyagörüşü və ona
uyğun siyasət kimi qəbul olunur. Məsələyə bu
prizmadan yanaşdıqda Azərbaycanda müxtəlif millətlərin,
dinlərin və mədəniyyətlərin nümayəndələrinin
sərbəst yaşamaları üçün bütün zəruri
şəraitin yaradıldığını
görürük. Müstəqilliyini bərpa etikdən sonra
ölkəmizə multikulturalizm ənənələrinin
güclənməsinin dövlət dəstəyi
formalaşıb ki, indi bu dəstək özünün
çiçəklənmə dövrünü
yaşayır". Kamal Abdulla Prezident İlham Əliyevin bəşəri
dəyərlərə söykənən ideyasını
Çarlz Teylordan, Pol Dyumoçeldən, Zərdüştün
"Avesta"sından çəkdiyi sitatlarla zənginləşdirir.
Eləcə də, dahi Nizami Gəncəvidən, Mirzə Fətəli
Axundzadədən, Zərdabidən, Əli bəy Hüseynzadədən,
Əhməd Ağaoğludan, Mirzə Cəlildən, Mirzə
Ələkbər Sabirdən, Nəriman Nərimanovdan,
Üzeyir Hacıbəylidən, Hüseyn Caviddən, Cəfər
Cabbarlıdan çəkdiyi həyati detalları izah edir, zəkasının
süzgəcindən keçirir.
Kitabın ikinci fəslinin adı belədir: "Vətəndaş
hüquqlarının qorunmasının təminatçısı".
"Din-əxlaq-mənəviyyat" isə
üçüncü fəslin sərlövhəsidir. Birinci
bölüm Ulu öndərin ibrətamiz müqəddəs
andı ilə başlanır: "Azərbaycan Prezidenti kimi mən
dilindən və dinindən asılı olmayaraq, hər bir
adamın, hər bir vətəndaşın
hüquqlarının təminatçısıyam". O,
ömrünün sonunacan bu ali vədinə sadiq qaldı. Azərbaycanda
yaşayan xalqlar arasında dostluq, səmimiyyət yaratmağa
çalışdı, ara qarışdıranları haqq-ədalət
yoluna çağırdı. Maraqlıdır ki, Kamal Abdulla həm
qədim zamanlarda indiki Azərbaycanın ərazisində
yaradılmış Aratta dövlətinin sakinləri olmuş
kutilərin və lillibeylərin multitkultural mühitindən bəhs
edir, həm də eramızdan əvvəl I minillikdə
formalaşmış Manna ölkəsinin tayfalarından -
hurrilərdən, turikilərdən, urartulardan, onların
milli-mənəvi, əxlaqi görüşlərindən dəqiq,
konkret faktlar ortaya atır. Azərbaycanın əski tarixi mərhələ-mərhələ
multikultural dəyərlər fonunda Cümhuriyyət
dövrünəcən araşdırılır.
"Din-əxlaq-mənəviyyat" bölümü
olduqca ciddi baxış bucağı, məsələyə
incə münasibət tələb edir. Çünki din mənəviyyatdır,
hər bir xalqın necə deyərlər, yaralı yeridir. Məzhəb
birliyindən bir xalq barlana da bilər,
gözümçıxdıya salınıb, tapdağa da
dönə bilər. Müəllif təsdiq etməyi
bacarır ki, hələ islamdan əvvəl Azərbaycanda məskunlaşan
xalqların başqa inancları olmuşdur: kimisi büdpərəstliyə,
kimisi xristianlığa sitayiş edib. Ancaq heç kəs
islam dini yayılandan sonra təzyiqə məruz qalmayıb. Qədim
kilsələr, monastırlar dağıdılmayıb,
xoşbəxtlikdən bunun izləri görünməkdədir.
Kəlbəcərdə, Qəbələdə, Qaxda (Qumda),
Zaqatalada müxtəlif məbədlər indiyəcən
salamat qalıb.
"Milli müxtəliflik - Azərbaycanın sərvəti",
"Azərbaycançılıq - xalqın özül
daşı", "Dilin tarixi - xalqın tarixi", "Mədəni
yüksəliş milli ideologiyanın əsasıdır",
"Ölkəmiz qlobal dünya siyasətində",
"Varislik", "Azərbaycan diasporu, lobbisi",
"Davamlı, əbədi inkişaf" fəsillərində
də Kamal Abdulla orijinal yazı üsuluna, dəst-xəttinə
sadiq qalır, müxtəlif başlıqlı
mövzuların təhlili işığında dahi Heydər
Əliyevin əzəmətli obrazını canlandırır.
Bildiyimiz kimi, respublikamızın şimal bölgəsində,
yəni indiki Quba-Xaçmaz regionunda ləzgilər, tatlar,
tabasaranlar, qırızlar, kumıklar, avarlar və digər
xalqlar Azərbaycan türkləri ilə daim qardaşlıq,
doğmalıq, qohumluq şəraitində birgə
yaşamışlar. Dağlıq Quba rayonunda hətta,
Xınalıq adlı unikal bir kənd mövcuddur və bu
obanın fərqli dili var. Bu dil heç bir digər dilə bənzəmir
və oxşarı deyil. Həmin etnik qrupun dili bu gün
qorunur, xınalıqlar qədim Alban mədəniyyətinə
mənşəcə bağlı etnik xalq kimi kəndlərini
sevir, onu inkişaf etdirir, yad təhlükə, qara-qorxu
görmürlər. Çünki qüdrətli Azərbaycan
dövləti Xınalıq yaşayış mərkəzinin
arxasındadır. Həmçinin, Qubanın
Qırmızı qəsəbə adlanan ərazisində məskunlaşan
dağ yəhudilərinin də dili eləcə.
Kitabında daha bir zərif milli məsələyə
toxunan Kamal Abdulla ermənilərin Azərbaycan ərazisində
zorla yerləşdirilməsinə də özünəməxsus
münasibətini bildirir, XIX yüzillikdə kütləvi surətdə
və məqsədli şəkildə köçürülənlərin
"ölkəmizdə dominant etnos olmamaları,
torpaqlarımıza gəlmə adlandırıldıqları,
Azərbaycan multikulturalizminə rəng qatmadıqları"
sətirbəsətir, cümləbəcümlə etiraf
edilir. Onlar oturduqları gündən "multikultural mühiti
pozmuş, ona yalnız süni çalarlar calamış,
torpaq idiaları ilə tarixi münaqişələr törətmiş,
min cür fitnə-fəsada rəvac vermişlər".
Kamal Abdulla sanballı, yığcım kitabında
dönə-dönə qeyd edir ki, Ulu öndər Heydər
Əliyevin tolerantlıq, milli birlik və multikultural təhlükəsizlik
konsepsiyasının əsas ideoloji mayasında Azərbaycançılıq
dayanır. "Azərbaycançılıq
sözünün altında çoxşaxəli mətləblər
var və milli məfkurə səviyyəsində etnik
qrupların, xalqların bir-birinə münasibətində bu
ideya körpü rolunu oynayır. "Hətta, milli
ehtirasların qızışdığı bir məqamda o,
parlaq ağlı və istedadı ilə (Heydər Əliyev)
Azərbaycanın ictimai-siyasi həyatını bu
ideyanıın işığında aydın rola yönəltdi".
Bəsit, dar düşüncəlilərə, yolundan sapan əldəqayırma
siyasətçilərə cavab olaraq 2001-ci ilin noyabr
ayında milli birlik, sabitlik naminə Bakıda Dünya Azərbaycanlılarının
I qurultayını keçirdi. Məşhur
çıxışındakı bir neçə məqam dərhal
zərb-məsələ çevrildi, yaddaşlarda, ürəklərdə
yuva qurdu: "Hər bir insan üçün milli mənsubiyyət
onun qürur mənbəyidir. Həmişə fəxr
etmişəm, bu gün də fəxr edirəm ki, mən azərbaycanlıyam".
Müəllif Azərbaycançılıq
ideologiyasını və konsepsiyasını geniş şərh
edərkən, yeri düşdükcə bədii təsvir
vasitələrindən, dilin alt qatının təsirli
laylarından obrazlı şəkildə, dürüst istifadə
edir, fikrini qüvvətləndirir: "Azərbaycançılıq
Azərbaycan sözünün bətnindən
çıxmış, bu ifadədən törəmiş bir
deyimdir, sosial, siyasi məna daşıyan, mədəni, mənəvi
məzmun kəsb edən bir termindir... Azərbaycan
torpaqdır, dağlardır, dəniz və çaylardır,
ucsuz-bucaqsız çöllərdir. Azərbaycan Kiçik və
Böyük Qafqaz sıra dağlarıdır. Şah
dağıdır, Baba dağıdır, Talış
dağlarıdır, Muğan, Mil, Şirvan düzləridir.
Kür-Araz çaylarıdır, Xəzər dənizidir,
Göygöldür, Kəpəzdir, Murovdur..." Deməli, məmləkətimiz
burada yaşayan xalqların adını cəm şəklində
ifadə eləməklə yığcamlaşdırılmış,
dürüstləşdirilmiş, dolğun hikmətə minmək
üçün dəqiqləşdirilmişdir.
Əlbəttə, hər bir dilin tarixi xalqın
tarixidir. Kamal Abdulla Azərbaycan dilinin gözəlliyini, zənginliyini
hələ ta XIX əsrdə Cənubi Qaqazda
oynadığı rolu, ünsiyyət vasitəsi kimi
ecazkarlığını, cazibədarlığını, bənzərsizliyini
multikultural dəyərlər fonunda açır,
alim-yazıçı, filosof məntiqi ilə Heydər
Əliyevin dil siyasətini təqdir edir. Həqiqət isə
budur, fransız yazıçısı və səyyahı
Aleksandr Düma söyləmişkən, fransız dili Avropada
nə deməkdir, Azərbaycan dili də Cənubi qafqazda o deməkdir.
Bunu mütəfəkkir maarifçi-yazıçı
Bestüjev-Marlinski də açıb-ağardıb,
Puşkin, Lermontov, Tolstoy kimi və nəhəng ədiblərin
dilimizə münasibəti, rəğbəti olub ki,
haqqında müsbət rəy formalaşdırıblar. Eyni
sözləri: "Mədəni yüksəliş milli
ideologiyanın əsasıdır" və "Ölkəmiz
qlobal dünya siyasətində fəsilləri barədə də
demək olar". Azərbaycanın klassik, mədəni irsinə,
ədəbiyyatına, folkloruna, incəsənətinə, təsviri
sənətinə böyük önəm verən və rəğbət
bəsləyən Heydər Əlirza oğlu istər sovet
dönəmində, istərsə də müstəqililk
dövründə dünya şöhrətli
yazçıların, müğənnilərin, bəstəkarların,
rəssamların yubileylərini təntənəli surətə
keçirmiş, adlarını əbədiləşdirmiş,
yaradıcılıqlarının çiçəklənməsinə
daim şərait yaratmışdır.
Bu gün Ümummilli lider Heydər Əliyevin
multikultural siyasətinin gələcəyə
daşıyıcısı, çağdaş Azərbaycanın
yeni qurucusu, Ulu öndərin davamçısı, yeni Azərbaycanın
qurucusu, Prezident İlham Əliyevdir. Torpaqlarımızı
düşmən işğalından azad edən, Ermənistan
üzərində 44 günlük savaş müddətində
qələbə çalan sədaqətli VARİS bu gün ən
yüksək şan-şöhrətə və hörmətə
malikdir. Təkcə Azərbaycandamı? Yox! İlham Heydər
oğlu indi dünya şöhrətli siyasətçidir, Cənubi
Qafqazda bir lider dövlətin başçısıdır. O,
əməlləri ilə özünə ürəklərdə
əbədi qala qurmuşdur, xalqınn etibarını və
inamını qazanmışdır. Ata vəsiyyətini yerinə
yetirən İlham Əliyevin yeri ən uca mərtəbədədir
və Müzəffər Ali Baş Komandan Prezident kimi hələ
xalqına, Azərbaycanına çox töhfələr verəcək.
Kamal Abdullanın "Heydər Əliyev və
mulitkultural təhlükəsizlik" kitabının məziyyətləri
haqqında çox danışmaq olar. Onu da etiraf edək ki,
bu nəfis şəkildə hazırlanmış mübarək
toplunun elmi redaktorları - filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, Azərbaycan Dillər Universiteti Multikulturalizm Mərkəzinin
müdiri Loğman Rəşidzadə və Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzinin Analtika şöbəsinin
müdiri Rəşad İlyasovdur. Hər iki redaktorun xidməti,
səyi, səriştəsi dərslik qədər vacib
sayıla biləcək bir kitabın çapında
özünü göstərmişdir.
Ağacəfər HƏSƏNLİ
525-ci qəzet.- 2024.- 6 fevral,№22.- S.12.