Şəfəqdən
doğan ümid
"QADINIM" TAMAŞASININ FİNAL VERGÜLÜ
Məqribdən Məşriqə qədər
dünyanın müxtəlif ölkələrinin
teatrlarında pyesləri tamaşaya qoyulmuş çox
ünlü bir dramaturq olub Tuncer Cücenoğlu.
Şöhrəti XX yüzildən XXI əsrə də
adlayıb. Hələ bugünün özündə də
bir sıra türkdilli xalqların teatrlarının repertuar
siyasətində məhz onun əsərləri prioritet
mövqelərdə dayanır. Çünki Tuncer
Cücenoğlunun ad və soyadı müasir türk
dramaturgiyasının brendidir, peşəkarlığın, bədiiliyin
zəmanətidir, tamaşanın uğur impulsudur.
T.Cücenoğlu "Matruşka" pyesini 1994-cü
ildə yazıb: yəni 30 il əvvəl. Anadolu türkcəsində
pyesin adı necədirsə, mən onu elə o cür də
saxladım bu məqaləmdə: "Matroşka" və ya
"Matryoşka" variantlarından imtina elədim. Səbəbini
açıqlayım: nədən ki, əsərin canı, məğzi
burda, dramaturqun simvol kimi götürdüyü bu sadə, qəribə
oyuncaqda. Pyesin mənasını, mahiyyətini və hətta
strukturunu T.Cücenoğlu məhz bayram yumurtaları kimi rənglənmiş,
naxışlanmış bu taxta uşaq kuklası vasitəsilə
kodlaşdırıb.
Nə sayaq bir oyuncaqdır bu matruşka? Kuklanın
adı rusların "matuşka", yəni "anaciyəz",
"xanımciyəz" ifadəsindən gəlir.
Oyuncağın əyləncəli tərəfi budur ki, taxta
kuklanı tən ortadan qapaq kimi burub açırsan, kukla
içindən kukla çıxır: qısası, yeddiyəcən
ola bilir kuklaların sayı; düzdür, proses təkrarlandıqca
hər kukla əvvəlkindən daha yığcam, daha balaca
olur, amma sifət cizgiləri, quruluş, rəng, naxış
etibarı ilə kuklaların hamısı eyni qalır. Bu,
uşaqda onun özünün bacardığı, gerçəkləşdirdiyi
bir fokus, bir möcüzə illüziyası yaradır. Əgər
oyuncaq "matruşka" kukla içində kukla prinsipilə
düzəldilirsə, T.Cücenoğlu "Matruşka"
pyesində "teatr içində teatr" dramaturji
üsulundan faydalanır, Kişi və Qadının
teatrını anlamağa və anlatmağa
çalışır.
T.Cücenoğlunun pyesi janr etibarı ilə "qara
yumorlu romantik komediya"dır. Azərbaycan Dövlət
Akademik Musiqili Teatrının rejissoru İradə Gözəlova
pyesin tək bir "Matruşka" adını
"Qadınım" adı ilə əvəzləməklə
Kişi və Qadın münasibətlərini tamam fərqli
istiqamətə yönləndirir, tamaşanın janrını
"musiqili lirik-psixoloji melodram" kimi müəyyənləşdirir,
mövzuya baxım bucağını, yanaşma tərzini dəyişir,
"teatr içində teatr" dramaturji üsulundan qismən
uzaqlaşır, türk estradası nümunələrindən,
təbii ki, musiqi tərtibatçısı Əmrah
Dadaşovun köməyindən bəhrələnərək
tamaşasına bir mahnı çələngi
"hörür".
Pyes və tamaşanın janr fərqliliyi İradə
xanımın işlədiyi teatrın maraqları və səhnə
oyununda izlədiyi məqsədlə şərtlənir. Zatən,
"qara yumor" musiqini "küncə qısnayır",
romantikanı "tora salır", oyunun intellektual
yükünü artırır; "lirik-psixoloji melodram"
isə əksinə, mahnıların "qanadlanmasına"
imkan açır, lirikanın mövqeyinin güclənməsinə
şərait yaradır.
Bu sırada bir məqamı tamaşa müəlliflərinin
diqqətinə, elə-belə, səmimi bir xeyirxahlıqla
çatdırmaq istərdim ki, "musiqili melodram"
anlayışı nonsensdir: ol səbəbdən ki,
"melodram" janrı musiqini, nəğməni və
orkestr müşayiətini özündə apriori ehtiva edir, yəni
"melodram" sözü mənaca elə nəğməli,
musiqili dram deməkdir. Yeri düşdü, söylədim ki,
bəlkə bilməyənlər oldu.
Amma buna rəğmən, İradə Gözəlova
bu tamaşada qüsursuz, sahmanlı və son dərəcə
savadlı bir rejissura sərgiləyir; elə bir rejissura ki, ona
hər deyəndə Azərbaycan teatrlarının səhnəsində
rast gəlmək olmur: münasibətlərin hər bir yeni
çaları, flört içrə ovqat dəyişmələri
mizanlardan aydın "oxunur". Rejissor cəmi iki
iştirakçı ilə, kişilər və qadınlar
xorunun eyləmə nadir, müşayiətçi müdaxiləsi
nəzərə alınmazsa, teatrın yetərincə
geniş və dərin səhnə məkanını tam mənimsəyir.
Burada tərtibat tamaşanın semantikasını
açır, münasibətlər konfliktinin
dinamikasını konkret formalarda əyaniləşdirir. Səhnə
sanki personajların ovqatına uyğun "nəfəs
alır". Ancaq bütün bunlarla yanaşı,
tamaşanın davam müddəti boyunca səhnə boş məkanın
magiyasını özündə saxlayır. Odur ki, tamaşa
adamı yormur, darıxdırmır və rahat baxılır
Rejissorun səhnə planşeti üzərində
"toxuduğu" mizanların da öz melodiyası var sanki.
Bu mizanlar Kişi və Qadının flörtünü, bu
flörtə psixolojinin, sosial ehtiyacların və mənəvi
öhdəliklərin gətirdiyi dramatik gərginliyi son dərəcə
dəqiq yansıda bilir. Tamaşanın plastika kompozisiyası
elə bil ki kəlağayı, tül pərdələr kimi
yüngül və titrəyişlidir; mizanlarla səhnə
dizaynı harmoniya vəziyyətində bir-birini tamamlayır.
Bir sözlə, rejissorun vizual təhkiyəsi öz
eleqantlığı, öz duyğusallığı ilə
seçilir.
Başqa cür olmaq imkanı da sıfır: axı
"Qadınım" adlı bir tamaşa Kişi və
Qadın münasibətlərinin romantik və psixoloji
dolambacları, intim çalarları üzərində qurulub.
Bu mövzu tükənərmi heç?
Əsla!
Kişi və Qadının psixoloji, sosial, seksual,
ruhsal qatlarda yaşantılarının dinamikası və
dialektikası həmişə hamıya maraqlıdır.
Çünki bu dünyada bir-birinin eyni olan nə iki kişi
var, nə iki qadın. Hər bir fərd barmaq izi kimi, pələngin
üstündəki zolaqlar kimi təkrarsızdır, bənzərsizdir.
Deməli, yer üzündə iki eyni flört də yoxdur, iki
eyni sevgi də. Ona görə də kişilə
qadının münasibətləri çox mozaikdir: heç
nəyi öncədən planlamaq və ya hesablamaq olmur. Sevgilə
nifrət bir-birinə o qədər yaxındır ki: heç
kim bilmir sevgi nə vaxt nədən yaranacaq, nifrət nə
vaxt nədən oyanacaq...
Kişi və Qadın münasibətlərinin
korpusunda hər zaman bir təsadüf kabusu dolaşır.
T.Cücenoğlunun "Matruşka" pyesində personajlar
tamaşa fasiləsi zamanı teatrın foyesində
tanış olurlar, təbii ki, özünəməxsus bir tərzdə,
bir formatda. Kişi qələm əhlidir, kinofilmlərə, yəqin
ki, həm də seriallara ssenarilər yazır və
tanınır. Qadın üçün bu heç də
önəmsiz faktor deyil. Kişisə qadın
ayaqlarının cəzbindədir. Teatr zənginin vərdiş
edilməmiş qəfil səsi onların ünsiyyətinə
vəsilə olur və "biz əvvəllər haradasa
görüşə bilərdik?" sualından qaynaqlanan adi,
sadə dialoqlara impuls verir.
Üçüncü zəngdən sonra isə onlar
yenidən səhnə ilə üzbəüz əyləşiblər:
kişi və qadının sevgisindən bəhs edən tamaşanın
ardına baxırlar. Elə fikirləşin ki, bu, onların təsəvvüründə
oynanılan tamaşadır; sanki Kişiylə Qadın səhnədə
özlərini seyr edirlər, xəyalən öz gələcəklərinə
gedib qayıdırlar və pyesin finalında tamaşanı
oynayıb qurtarmış aktyorları ayağa qalxaraq alqışlayırlar:
"QADIN. Yaxşı pyesdir...
KİŞİ. Hə, elə bil həyatdan
götürülüb...
QADIN (əlini uzadır).
Tanışlığımıza şad oldum...
KİŞİ. Mən də...
QADIN. Oldu, salamat qalın...
KİŞİ. Görüşənədək...
(onun arxasınca baxır)
QADIN (çıxhaçıxda bir saniyəliyə
dayanır). Necə də cazibədar kişidir... (məkanı
tərk edir)
KİŞİ. Necə də gözəl
qadındır... (Əlindəki çantaya baxır. Sən
demə, o, qadının çantasını
götürübmüş. Sevincək qadının arxasınca
qaçır)... Gözləyin, bir dəqiqə gözləyin...
(Səhnə yavaşca qaranlıqlaşır,
işıq şüaları matruşkaların üzərində
cəmlənir)"
Beləliklə, T.Cücenoğlu əsərin lap əvvəlindən
sonuna kimi "matruşka" prinsipini oyuna tətbiq edir:
teatrın içində həyat var, həyatın içində
- teatr: foye səhnənin, səhnə foyenin davamıdır,
personajlar həm aktyordurlar, həm də seyrçi. Yəni
Kişi və Qadın bir tamaşaçı kimi səhnədə
özlərini, öz gələcək münasibətlərinin
diaqramını, mümkün aqibətini görürlər.
İradə Gözəlovanın yozumunda tamaşa daha
çevik bir tərzdə pyesin azacıq ixtisarından sonra
Kişi və Qadının teatr foyesindəki
görüşündən başlayır. Bu görüş
onların flört tarixçəsi üçün bir
siqnaldır. Rejissor "teatr içində teatr" prinsipini
kənara itələyib hadisəni "indi və burada"
prinsipilə oynamağa, vəziyyətləri
"yaşantı teatrı"nın kontekstində
işıqlandırmağa çalışır. Bundan o
yanası bayağı əhvalatdır, klişe serial
situasiyalarıdır. Kişinin evdə arvadı var,
qızı var, arxasınca göz qoyan aqressiv qayınları
var; Qadın isə bir neçə kişilə
yaxınlıq eləyib, lakin iş gedib heç vaxt evliliyə
çıxmayıb. Odur ki, Kişi yeni macəra, ehtiras, həyəcan,
flört, adrenalin qaynağı axtarır, Qadın isə sevgi
bürüncəkli evlilik, hamiləlik.
Elə ilk görüşlərindən etibarən
Kişi (Əmrah Dadaşov) və Qadın (Gültac
Əlili), hər dəfə müəyyən ovqata uyğun
olaraq, türk pop musiqisindən, xüsusilə Sezen Aksudan,
seçdikləri retro mahnıları (T.Cücenoğlunun
yaşadığı dönəmə uyğun) estrada
müğənniləri kimi yüksək ustalıqla ifa eləyirlər
və insafən, yaxşı oxuyurlar. Beləliklə,
tamaşa içərisində daha bir matruşka - "estrada
matruşkası" peyda olur, mahnılar isə Kişi və
Qadının dialoqlarının bəzəyinə
çevrilir. Əslində, bu dialoqlar zamanı Kişi və
Qadın danışmaqdan daha çox oxatan kirpilər kimi daim
bir-birini yaralayırlar.
Ona görə ki...
... inanmırlar biri-birinə: sözlər etibarlı
deyil, onlar ötəridir. Hər saniyənin öz
sözü, öz rəngi olur. Sözlər həm
maskadır, həm ifşa. Maska və ifşa isə sevgini
öldürən komponentlərdir. Tamaşada Kişi daha
çox maskadadır, Qadınsa ifşa mövqeyində.
T.Cücenoğlunun təklif etdiyi situasiya ara-sıra müəllif
ironiyası ilə müşayiət edilən sevgi oyunudur,
kurort romanı variantıdır, İradə Gözəlovanın
təfsirində isə səhnələr daha ciddi və daha
lirikdir. Hərçənd İradə xanım türk
mahnılarını səhnə eyləminə zonqlar kimi
"sancaraq" "indi və burada" prinsipini ara-sıra
dayandırır, hadisəyə analitik yanaşıb nəticə
çıxarmaq üçün baş verənlərlə
seyrçi arasında zaman məsafəsi oluşdurur.
Səhnə xəyali surətdə sanki tən ortadan
iki yerə bölünüb: səhnənin seyrçidən
ön sol küncü Qadının iş otağıdır.
Sağ tərəf isə Kişiyə məxsusdur.
Tamaşaçılardan sağda birinci kulisin
(quruluşçu rəssam Vüsal Rəhim) girişində
iki seyrçi kürsüsü qoyulub: bura elə bil ki, neytral
zonadır; personajların hər ikisi əyləşib birgə
söhbət edə bilərlər. Yenə sağdan, indi
artıq üçüncü planda Kişinin yetərincə
geniş masadan və stuldan ibarət iş ofisidir; yenə
sağdan, bu dəfə arxa planda haradasa Kişinin kürəyinə
paralel qara tül pərdə ilə örtülü
teatrın qara kvadrat divarıdır. Səhnənin sol arxa
kvadratında isə videoinstallyasiya (Murad Həsənov) vasitəsilə
Kişinin torşer şöləsilə
işıqlandırılan evi canlandırılır.
Kişinin özü, ömür-gün yoldaşı (Nigar
Şahmuradova), qızı, üç nəfər qaynı
vaxtaşırı bu kvadratda görüntülənir.
Soruşulur: İradə Gözəlova bu səhnə
dizaynı ilə nə demək istəyir: nə
üçün səhnənin arxa divarını şərti
olaraq iki kvadrata ayırıb? Mən də
düşündüm bu barədə. Və tamaşanı
izləyə-izləyə birdən buna bir cavab buldum: qara
tül pərdələrlə örtülmüş qara
kvadrat Kişinin altşüurunu, oradakı nizamsız istəklər
qaranlığını eyhamlaşdırır. "Don
Juan" əhvalatı da heç elə-belə ortaya
çıxmayıb: bu, kişilərin
obrazlaşdırılmış altşüurudur. Əgər
insanın qarşısında mənəvi-əxlaqi öhdəlik
yoxdursa, o, asanlıqla Don Juanlaşır. Amma unutmayaq ki, Don
Juanı Don Juan eləyən də məhz qadınlardır.
Çünki Don Juan heç vədə öz istəklərinə,
öz sevgi "qələbələrinə" zor tətbiq
etməklə çatmır.
Lakin bütün Don Juanlar qadınların sevgiyə
inamından bəhrələnib onları aldadırlar. Elə
bu üzdən də cəmiyyətin qınaq obyektləri
olurlar. Çünki Don Juanların sevgisindən sonra
qadınlar gözü yaşlı qalır.
T.Cücenoğlunun Kişisi də bir Don Juan variantıdır
və bunu onun arvadı da, qayınları da bilirlər. Odur
ki, Kişiyə göz verib işıq vermirlər: hər
gün axşam yeməyinə bacılarının evinə
yığışıb Kişinin hər hərəkətini
dinməzcə nəzarətə götürürlər. Zatən,
seyrçi bunları arxa səhnənin ailə kvadratında
şəkillənən səssiz videokadrlarda ap-aşkar izləyə
bilir: qayınların acıqlı üz ifadələri,
hirsli baxışları, onların vəziyyətdən
qeyri-məmnunluğu, Kişinin öz balaca qızı ilə
mehriban davranışı bir ailə hekayəti
danışır. Odur ki, Kişi - Əmrah Dadaşov
çaşqındır: "Nə yardan doyur, nə əldən
qoyur", öz yalanları içində itib-batıb, dincliyini,
rahatlığını büsbütün itirib və bir
hüzur sorağındadır. Bu hüzur isə yalnız onun
evində, həyatının, ömrünün
limanındadır. Bu videoinstallyasiya, Kişinin ailə həyatından
fraqmentlərin görüntülənməsi İradə
Gözəlovanın pyesə əlavəsidir. Rejissor belə
bir priyomla vəziyyətin və psixologiyanın təzadlı
məqamlarını, münasibətlərin konfliktini daha
çox qabartmağa nail olur.
Kişinin teatrda tanış olduğu, dostunun mənzilində
qısa sevgi macərası yaşadığı Qadın da tərəddüd
içindədir. Çünki hər ikisinin etiraf etməyə
cürətləri çatmır. Kişinin Qadına etiraf
etməyə hünəri çatmadı ki, evlidir və
öz ailəsindən ayrıla bilməyəcək. Gizlətdi
hər şeyi: subaylığa oynadı. Qadının
Kişiyə etiraf etməyə hünəri çatmadı
ki, yaşı keçir, hələ ailə qurmayıb, tənhadır,
üfüqlərsə sakitlikdir.
Ol səbəbdən də Qadın getdikcə daha
çox aktivləşir və şansının
sıfıra düşdüyü bir gündə Kişini
öz telefon zəngilə evdən çıxarır,
restorana aparır, Kişinin ad günü olduğunu ona
xatırladır və matruşka oyuncağını sevdiyi
insana hədiyyə edir.
Simvolikdir?
Sözsüz.
Mən burada şərhə ehtiyac duymuram.
Yalan matruşka prinsipilə yığılır:
yalanın içindən hər zaman yalan çıxır.
Kişi və Qadının sevgisi yalanlar ucbatından
çökdü, matruşkaya döndü. Bu yalan
kasasını daşdıran sonuncu yalan o oldu ki, sən demə,
Kişi saçlarını boyayırmış və
saçlarının rəngi kimi qadınları da tez-tez dəyişirmiş...
qadınlarla matruşka oyuncağı ilə
davarandığı kimi davranırmış...
Tamaşa heç də sevgi haqqında deyil:
insanın xoşbəxtliyi haqqındadır. O adam xoşbəxtdir
ki, sevgisi ona hüzur gətirir və bu hüzurda heç bir
yalan olmu.
İnsan münasibətləri yalnız ölümlə
nöqtələnir. Buna kimi insan münasibətlərinə
hər dəfə sonsuz vergüllər atılır. İradə
Gözəlovanın tamaşasında da hər epizoddan sonra
bir vergül görürsən. Çünki rejissor hökm
çıxarmaq, qərar vermək istəmir, sadəcə,
seyrçilərə seçmək imkanı buraxır.
Kişi kimə deyir "Qadınım":
ömür-gün yoldaşına, yoxsa təzə
tapdığı növbəti sevgilisinə?
Tamaşanı rejissorun qəbul etdiyi estetika parametrləri
çərçivəsində bəyəndim: amma demirəm
ki, bu "bəyəndim" ifadəsindən sonra vergüllər
əlavə eləyə bilmərəm. Hərçənd
bir məqam danılmazdır ki, Musiqili Teatrın qayə və
mündəricəsini tamam dəyişib müxtəlif
rejissorların fərqli üslublarda fərqli bədii mətnlərlə
özlərini sınamasından ötrü imkan yaratmış
teatrın direktoru Əliqismət Lalayevə bir "əhsən"
sözü düşür.
Aydın TALIBZADƏ
525-ci qəzet.- 2024.- 6 fevral,№22.- S.10;11.