"Maratın ölümü"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Şəfiqə
Mustafayevadır. Onunla məşhur fransız rəssamı Jak
Lui Davidin "Maratın ölümü" əsərindən
danışmışıq.
Fransız rəngkar, neoklassizm cərəyanının
nümayəndəsi, həmçinin inqilabi klassizm istiqamətinin
banisi Jak Lui David yaradıcılığının ilk
dövründə rokoko üslubunda əsərlər işləyirdi.
Amma Romada təhsil aldıqdan sonra Qədim Roma ənənələri
ilə tanışlıq nəticəsində rəssamın
yaradıcılığında özünəməxsus epik
manera yaranır. Vətənə qayıtdıqdan sonra David təsviri
incəsənətdə rokokoya qarşı etiraz və qəhrəmanlıq
mövzularının antik obrazlar vasitəsi ilə ifadə
olunduğunu görür. Bu hal o vaxt Fransada olan ictimai vəziyyətlə
səsləşirdi. Bu dövrdə Jak Lui David vətən
borcu, qəhrəmanlıq, yüksək ideallar uğrunda
özünü qurban vermə kimi mövzularda əsərlər
işləyirdi. David Fransa burjua inqilabının
ideyalarını dəstəkləyir və siyasi həyatda
aktiv iştirak edirdi. O, fəal inqilabi xadim, kütləvi xalq
hərəkatlarının təşkilatçısı idi.
1804-cü ildə Napaleon onu "sarayın birinci rəssamı"
adlandırır. Həmin dövrdə David öz əsərlərində
Napoleonun şöhrətini tərənnüm edirdi. Məhz
bu əsərlərində Davidin klassizmdən romantizmə
keçdiyini görürük. Davidin
yaradıcılığı Avropa incəsənətinin
inkişafına böyük təsir göstərib.
- Şəfiqə xanım, kim idi Marat?
- "Maratın ölümü" (La Morte de Marat)
Jak Lui Davidin Fransa İnqilabına həsr olunmuş əsəridir.
Əsər Jan Pol Maratın ölüm hekayəsindən bəhs
edir. O, yakobinçilərin lideri, radikal "Xalq dostu"
jurnalının əməkdaşı, yakobin terrorunun parlaq tərəfdarlarından
idi. Dəri xəstəliyindən əziyyət çəkən
Marat evdən çıxmır, ağrılarını
yüngülləşdirmək üçün vannalar qəbul
edirdi. 13 iyul 1793-cü ildə öz evində Şarlotta Korde
tərəfindən bıçaqlanmışdı. Taxta tumba
üzərində "Marata Daviddən" sözləri
yazılıb. Maratın əlində Kordeninin ona gətirdiyi
yazı var. Bu yazıda deyilir: "13 iyul 1793-cü il Mari Anna
Şarlotta Korde - vətəndaş Marata - Mən bədbəxtəm
ona görə sizin müdafiənizə haqqım var".
Əslində, Marat bu yazını oxuyub çatdıra bilməmişdi.
Şarlotta onu daha əvvəl bıçaqlamışdı.
Bir çox tədqiqatçılar isə
düşünür ki, məktub tamamilə Jak Lui Davidin
uydurmasıdır və əsərin dramatizmini artırmaq
üçün istifadə olunub. Maratın ölü bədəni
İsanın çarmıxdan çıxarılması səhnəsi
ilə oxşarlıq təşkil edir. Qətl səhnəsini
David əsl əzab və şəhidlik zirvəsinə
çatdırır. Maratın sağ əli Karavaconun məhşur
"İsanın dəfni" və ya "Qəbrə
qoyulma" əsəri ilə analogiya təşkil edir. David əsəri
Konventə təqdim edərkən belə bir nitqlə
çıxış etmişdi: "Xalq öz dostunun cizgilərini
yenidən görmək üçün mənim əsərimə
müraciət edir. Mən xalqın səsini eşidib ona tabe
oldum, hamınız tələsin. Ana, dul qadın, yetim,
yorğun əsgər - Maratın müdafiə etdiyi hər kəs
yaxınlaşın. Öz dostunuza baxın. Sizin keşiyinizdə
dayanan artıq yoxdur. Onun qələmi əlindən
düşüb. Sizin dostunuz ölüb".
Bu əsər böyük məşhurluq qazanır.
Onun bir neçə varianti işlənib. David Maratı şəxsən
tanıyırdı. Onlar dost idilər. Hətta 1793-cü ildə
Maratı həbs etmək istəyəndə David onun
müdafiəsinə qalxmışdı. "Maratın
ölümü" əsərini rəssam baş qəhrəmanın
ölümündən bir neçə saat sonra işləyib.
- Kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Bu təsvirdə Jak Lui David yaralanmış bədən,
qanla bulanmış bıçaq və məktub kimi ən
vacib detalları işləyib.
Rəssam burada güclü monument yaradıb. Marat vanna
qəbul edən anda qətlə yetirilmişdi. Vanna,
parçanın drapirovkası antik sarkofaq kimi qəbul edilir.
Ölənin üz cizgiləri portret xarakteri
daşıyır. Əsərin dramatikliyi lakonik şəkildə
ifadə olunub. J.L.David əsərlərində antik
dövrün xüsusiyyətlərindən istifadə edib. Bu əsərdə
də Maratin bədən quruluşu antik dövr heykəllərini
xatırladır.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Əsərin rəng həlli bir qədər
tutqundur. Fonda divar hissə tünd rəngdə verilib.
Güclü işıq kölgə effektindən istifadə
edilib. Maratın ölü bədəninin üzərinə
düşən kölgə onun daha da ifadəli nəzərə
çarpmasına səbəb olur. Əsas işıq
Maratın bədəninin üzərinə düşür. Qəhrəmanın
simasında da işıq-kölgə oyununu
görürük. Əsərdə faciəvi süjet təsvir
edilib. Tutqun tünd rəng qamması tamaşaçıya
faciəni və ağrını ötürür.
İşıq-kölgə oyunu Maratın
ölümqabağı əzablarını ifadə edir.
- Əsərdə klassizmə dair xeyli məqamlar var.
- Jak Lui David klassizm üslubunun nümayəndəsi
idi. Klassizmin əsas xüsusiyyəti ciddilik, proporsiyaların
dəqiqliyi, rasionallıq idi. Jak Lui David həmçinin
inqilabi klassizm istiqamətinin banisi hesab olunur. O, əsərlərində
Fransa burjua inqilabına həsr olunmuş mövzular işləyirdi.
Antik mövzuya həsr olunmuş mövzular da Jak Lui David
yaradıcılığının ayrılmaz hissəsini təşkil
edir. Ümumiyyətlə, klassizm özlüyündə antik ənənələrdən
bəhrələnib. Jak Lui Davidin "Maratın
ölümü" əsəri klassizm ənələrində
işlənib. Maratın bədən quruluşu sırf olaraq
yunan heykəllərini xatırladır. Antik ənənəyə
görə, insan bədəni ideal proporsiyalarda təsvir
olunurdu. Bu xüsusiyyətdən David öz əsərində
istifadə edir, Maratı sanki antik qəhrəmanlara bənzədir.
Əsərdə hadisələr müasir dövrdə baş
verir, amma baş qəhrəman antik qəhrəmanları
xatırladır. Maratın sallanan sağ qolu Karavaconun "Qəbrə
qoyulma" əsərində İsanin qəbrdən sallanan
qolu ilə eynilik təşkil edir. Bu elementdən istifadə
edərək Jak Lui David Maratın da İsa kimi əzablı
ölümə məhkum olduğunu vurğulamağa
çalışıb.
- Əsər harada saxlanılır?
- Tablo hazırda Brüsseldə Kral İncəsənəti
Muzeyində saxlanılır.
- Sizcə, bu əsər bizə nə deyir?
- Əsər Fransa Burjua inqilabı zamanı
yaradılıb. Fransa burjua inqilabı tarixdə mühüm əhəmiyyət
kəsb edən bir hadisədir. İnqilab həyatın
müxtəlif sahələrinə təsir göstərdiyi
kimi təsviri incəsənətdən də yan keçməmişdi.
Bilirik ki, Marat Davidin dostu idi. Ona görə də bu obrazı
işləyərkən o, sanki öz dostunun itkisindən hiss
etdiyi acıları təsvir etməyə
çalışıb. Burada biz sadəcə ümumi tarixi
faktın təsvirini deyil, rəssamın bu hadisəyə olan
münasibətini və narahatlığını
görürük. Əsər böyük məşhurluq
qazanır və bu mövzuya digər rəssamlar da müraciət
edirlər. "Maratın ölümü" tarixi janrda
yaradılmış əsərdir. Burada biz portret xüsusiyyətlərini
və faciəvi bir qətlin baş verdiyini görürük.
Jak Lui David emosional vəziyyəti tamaşaçılara
çatdırmağı bacarıb.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2024.- 7 fevral,№23.- S.13.