Məktəbdəki
Füzuli: şairin irsinin tədrisi tarixinə bir nəzər
Məhəmməd
Füzuli - 530
Böyük Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzuli mütəfəkkir və filosof, ədəbiyyat
tariximizdə divan janrının ən məşhur və
görkəmli nümayəndələrindən biridir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev vaxtilə Füzuli irsinə
yüksək qiymət verərək deyirdi: "Füzulinin
humanizm və ümumbəşəri dəyərlərlə
mayalanmış yaradıcılığı bütün bəşəriyyət
üçün böyük mənəvi qidadır".
Prezident İlham Əliyevin "Dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzulinin 530 illiyinin qeyd edilməsi haqqında"
imzaladığı Sərəncamda isə oxuyuruq: "Məhəmməd
Füzuli Azərbaycan ədəbi-bədii fikrinin
inkişafında müstəsna yer tutan, Yaxın və Orta
Şərq ölkələri ədəbiyyatına
mühüm təsir göstərən qüdrətli sənətkardır.
Hərtərəfli biliyə malik mütəfəkkir kimi onun
həyata, insana dərin məhəbbət aşılayan və
daim gözəllik duyğusu ilə, ülvi ideallarla
yaşamağa çağıran çoxcəhətli bədii-fəlsəfi
irsi Azərbaycan xalqının bəşər mədəniyyəti
xəzinəsinə bəxş etdiyi misilsiz mənəvi sərvətlərdəndir..."
Füzulinin "çoxcəhətli bədii-fəlsəfi
irsi" hələ yaşadığı dövrdən
öyrənilməkdədir. Onun yaradıcılığının
təsiri ilə bütöv bir ədəbi məktəb
formalaşıb. Böyük yazıçımız Cəlil
Məmmədquluzadə 1925-ci ildə haqlı olaraq
yazırdı ki, "Hansı şeirə baxsanız, görəcəksiniz
ki, onda Füzulidən bir duz vardır". Biz isə
Füzulinin həyat və yaradıcılığından
yox, onun həyat və yaradıcılığının təhsil
müəssisələrində öyrədilməsinin tarixindən
bəhs edəcəyik.
Araşdırmalar göstərir ki, söz
ustasının məktəblərdə öyrədilməsinin
tarixi elə öz dövründən - əsasən XVI əsrin
II yarısından başlanır. Mollaxana, mədrəsə və
xüsusi məktəblərdə mükəmməl proqram və
dərsliklər olmadığı üçün burada
Quran, "Qabusnamə", "Kəlilə və Dimnə"dən
başqa, bədii ədəbiyyat incilərindən - Xaqaninin,
Nizaminin, Ruminin, Tusinin, Əvhədinin, Sədinin, Hafizin və
başqalarının yazdıqları əsərlərdən
tədris vəsaiti kimi istifadə olunurdu. XVI əsrdən bu tədris
vəsaitləri sırasına dahi Füzulinin divanı,
"Leyli və Məcnun" poeması və digər əsərləri
də əlavə olunmuş və tezliklə ən nüfuzlu
dərs vəsaitlərindən birinə çevrilmişdi.
Tarixi faktlar göstərir ki, XVII əsrdə Azərbaycanda
1200 məktəb və 100-dən çox mədrəsə fəaliyyət
göstərirmiş. XVII əsrin məşhur türk səyyahı
Ö.Çələbinin məlumatına görə, 1647-ci
ildə təkcə Təbrizdə 600-dən çox məktəb,
47-dən çox böyük mədrəsə mövcud olub.
Bunların əksəriyyətində dərs vəsaiti kimi
digər klassiklərin əsərləri ilə yanaşı,
Füzulinin əsərlərindən də geniş istifadə
edilib.
Bu proses təhsil sistemində mühüm yer tutan
mollaxana və mədrəsələrdə XX əsrin əvvəllərinə
kimi davam etmişdi. Professor Ə.Yəqubi qeyd edirdi ki, XIX əsrin
ortalarında da Azərbaycan və Orta Asiya məktəblərində
Füzulinin ana dilində yazılmış "Leyli və Məcnun"
poeması və bir sıra qəzəllərindən ibarət
şeirlər məcmuəsinin Təbriz çapından qiraət
üçün tədris vəsaiti kimi geniş istifadə
olunurmuş. Təsadüfi deyil ki, məşhur ədəbiyyatşünas,
pedaqoq və metodist F.Köçərli qəlb şairinin əsərlərinin
məktəblərdə tədrisi ilə əlaqədar
yazırdı: "...Bu axır vaxtlara kimi onun divani-qəzəliyyatı
və "Leyli və Məcnun" hekayəsi məktəblərdə
təlim kitabı olub, uşaqlara ondan dərs verilirdi. İndi
də köhnə məktəblərdə təhsil
almış adamlardan hər birisini dindirsən, "Leyli və
Məcnun" hekayəsinin ibtidasını... başlayıb əzbərdən
oxuyacaqdır".
Akademik H.Araslı isə "Leyli və Məcnun"
poeması barədə deyirdi: "Bu poema uzun müddət Azərbaycan
dili anlaşılan bütün ölkələrin məktəblərində
bir dərs kitabı kimi istifadə edilmişdir".
Mollaxana və mədrəsələrlə
yanaşı, Füzulinin tədrisi təxminən XIX əsrin
ortalarından meydana çıxan dünyəvi təhsil məktəblərində
də aparılırdı. Lakin bu məktəblərdə mədrəsələrdən
fərqli olaraq təhsil proqram, dərslik və digər vəsaitlərlə
verilirdi. Ona görə də həmin dövrdən məktəblərin
ehtiyaclarını ödəmək üçün dərsliklərin,
qiraət kitablarının tərtibi sürətlənmişdi.
Məktəblər üçün xeyli sayda dərslik,
müntəxabat, dərs vəsaiti yazılmışdı və
tədris bu kitablara əsasən aparılırdı. Həmin
dərsliklərin bir çoxunda, digər
yazıçılarımızla yanaşı, Füzulinin əsərlərinə
də yer verilmişdi. Məsələn, məşhur şərqşünas
alim Mirzə Kazımbəyin 1846-cı ildə Sankt-Peterburqda
çap edilmiş dərsliyinin ikinci hissəsində -müntəxəbatda
verilən mətnlərin içərisində Füzulinin
"Leyli və Məcnun" poemasından parçalar
vardı. M.Ş.Vazehdə 1852-ci ildə Tiflis
gimnaziyasının Şərq dilləri müəllimi
İ.Qriqoryevlə birlikdə yazdığı və
üç fəsildən ibarət olan "Kitabi-türki"
dərsliyinə M.Füzulinin "Leyli və Məcnun"
poemasından nümunələr daxil etmişdi.
S.Ə.Şirvani özünün "Rəbiül-ətfal"ında
Füzulinin təmsillərindən və L.Z.Budaqov
hazırladığı "Müntəxəbat" adlı
dərs vəsaitinə öz müəllimi M.Kazımbəyin
məsləhəti ilə Füzuli divanından seçmələr
də salmışdı. R.Əfəndiyev Bakı Quberniya
İdarəsinin mətbəəsində çap olunmuş
"Bəsirətül-ətfal" dərsliyində
Füzuli haqqında məlumat vermiş, F.Ağazadə isə
özünün "Ədəbiyyat məcmuəsi" dərs
vəsaitində şair barədə oçerklə
yanaşı, onun əsərlərindən nümunələr
yerləşdirmişdi və sair.
Təəssüf ki, XIX ikinci yarısında və XX əsrin
əvvəllərində, eləcə də sovet
dövründə şairin əsərlərinin tədrisinə
münasibət birmənalı olmayıb. Keçən əsrin
20-ci illərində dinə qarşı deyil, dini fanatizmə,
mövhumata, avamlıq və cəhalətə qarşı
çıxan, öz xalqının tərəqqisinə
çalışan M.Füzuli ateist kimi təqdim olunurdu. Onun
"Könül, səccadəyə basma ayaq" qəzəli
orta məktəbin yuxarı sinif ədəbiyyat dərsində
Füzulinin dinsiz və ateist düşüncəyə sahib
olmasının sübutu kimi tədris edilirdi. Tədqiqatçı
və dərslik müəlliflərindən Füzulini
maksizm-leninizm ideologiyası ilə bağlamaq tələb
olunurdu.
Lakin şairin "hünər, kəlam ustadı və
sənətkar olması" qarşısında təslim olan
sovet ideoloqları Azərbaycan ədəbiyyatının tədrisi
prosesində Füzulinin bir sıra əsərlərini mənbə
olaraq götürməyə məcbur qalmışdılar. Dərsliklərdə
onun yaradıcılığı ilə bağlı icmallar və
bir sıra əsərlərinin tədrisi nəzərdə
tutulmuş, dərsdənkənar oxu üçün əsərləri
müntəxabatlara daxil edilmişdi. Məsələn, 1949-cu
il VIII sinif ədəbiyyat müntəxabatında şairin
"Şikayətnamə" və "Leyli və Məcnun"
əsərlərindən başqa, səkkiz qəzəli də
verilmişdi. 1963-cü ilin 8-ci sinfində qədim dövr ədəbiyyatından
Nizami Gəncəvidən sonra yalnız Məhəmməd
Füzuli yaradıcılığı əks olunmuşdu.
Onu da qeyd edək ki, XX əsrin 70-ci illərindən
sonra klassiklərin irsinə münasibətində, onların
tədqiqində və əsərlərinin məktəblərdə
tədrisində dönüş başlanmışdı. Bu
işdə də Ümummilli lider Heydər Əliyevin müstəsna
rolu olmuşdu. H.Əliyevin nəzərindəki ədəbi-tarixi
proses konsepsiyasına M.Füzuli "bütün türk
xalqlarının böyük şairi" kimi daxil olub və
bu, tarixən, olduqca düzgün qiymətdir. Ulu öndər
deyirdi: "Füzuli mənim tarixim, Füzuli mənim mənliyimdir".
Bu günə kimi məktəblərdə müxtəlif
dövrlərdə şairin "Könül, səccadəyə
basma ayaq", "Məni candan usandırdı...",
"Heyrət, ey büt...", "Əql yar olsaydı, tərki-eşqi-yar
etməzmidim", "Söz" qəzəlləri,
"Padşahi-mülk" qitəsi, "Su" qəsidəsi,
"Leyli və Məcnun", "Söhbətül-əsmar"
mənzumələrindən parçalar tədris edilib
Müstəqillik illərində, digər fənlər
kimi, ədəbiyyatın tədrisi sahəsində də ciddi
dönüş yarandı, ədəbiyyat tədrisi sovet
sisteminin ideoloji ehkam və qəliblərindən azad oldu. Məktəblərdə
klassiklərin, həmçinin M.Füzulinin tədrisinə
diqqət artırıldı, yeni fənn proqramında
(kurikulumunda) VIII və X siniflərdə şairin həyat və
yaradıcılıq yolunun, bəzi əsərlərinin tədrisi
nəzərdə tutuldu. Mövzuların fəal/interaktiv təlim
texnologiyaları ilə keçirilməsi rəsmi tələb
kimi qarşıya qoyuldu. Bunun üçün həmin siniflər
üzrə ədəbiyyat dərsliklərinə əlavə
kimi hazırlanmış metodik vəsaitlərdə kifayət
qədər metodiki göstərişlər verildi. Həmçinin
ötən dövrdə Füzulinin tədrisi ilə əlaqədar
qabaqcıl iş təcrübəsindən bəhs edən məqalələr,
dərslik və proqram-larla müəllimlərin səmərəli
işləməsini təmin etmək üçün əlavə
metodik vəsaitlər hazırland.
İndi məktəblərin VIII siniflərində dahi
şairin "Söz" qəzəli, X siniflərdə isə
"Məni candan usandırdı" qəzəli və
"Leyli və Məcnun" poeması tədris olunur. Bunlarla
yanaşı, şairin əsərləri sinifdən xaric oxu
materialı kimi də tövsiyə edilir.
Etiraf edək ki, hazırda dərketmə forması, təfəkkür
tərzi və dili xeyli dəyişmiş, fərqli bir mədəniyyətə
yiyələnməkdə olan, Füzulinin
yaradıcılığına ön yarğılı
yanaşan, onun əsərlərinə
"anlaşılmaz" damğası vuran bir nəsillə
üz-üzəyik. Bizcə, bu böyük şairin əsərlərinin
anlaşılmasındakı və tədrisindəki bir
sıra çətinliklərlə bağlıdır.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin 1994-cü ildə
şairin 500 illiyi ilə əlaqədar yubileyi üzrə
Dövlət Komissiyasının iclasında söylədiyi:
"Füzuli xalqımız arasında nə qədər məşhur
olsa da, onun dahiliyi, yaradıcılığının dərinliyi
heç də hamıya məlum deyildir" - fikri bu
baxımdan tamamilə əsaslıdır.
Araşdırmalar, şagird və müəllimlərlə
aparılmış sorğular, həqiqətən, müasir
dövrdə M.Füzulinin şagirdlərə sevdirilməsində
və mənimsədilməsində bir sıra çətinliklərin
mövcud olduğunu göstərir. Məsələn,
şairin əsərlərinin yarandığı
dövrün mədəniyyət və düşüncə
tərzinin indikindən fərqli olması, əruz vəznində
yazılması, dilinin çətinliyi, onlardakı təsəvvüf
görüşləri və rəmzləri... belə çətinliklərdən
sayıla bilər.
Aydın məsələdir ki, sənət əsəri
yarandığı dövrün tarixi, mədəniyyəti,
adət-ənənələri, düşüncə tərzi
içərisində anlam kəsb edir və var olur.
Füzulinin əsərləri də öz dövrünün obyektiv
poetik salnaməsidir. Ona görə də Füzulinin əsərlərinin
tədrisi ciddi və xüsusi hazırlıq işləri tələb
edir. Müəllimlər şagirdlərə onların dərketmə
səviyyəsində həmin əsərlərin
yarandığı dövrün tarixi, mədəniyyəti
(ümumislam mədəniyyəti və türk millətinin
özəl mədəniyyəti), zamanın düşüncə
tərzi, şairin idealizmi, sufizm ideologiyası, təsəvvüf
görüşləri və rəmzləri, bunların bədii
təzahür formaları barədə sistemli və
şüurlu bilik verməlidirlər. Bundan əlavə, əsərlərin
tədrisi zamanı lüğət üzrə iş təşkil
edilməli, əsərlərdəki anlaşılmayan kəlmə,
ibarə, izafətlər, ərəbizm və farsizmlər
aydınlaşdırılmalı, məcazlar sistemindən
faydalanmaq bacarığı formalaşdırılmalı, dərin
fəlsəfi, dini və irfani mətləblər
aydınlaşdırılmalı, oradakı elmilik və məntiqilik
nəzərə alınmalıdır. M.Füzuli əsərlərinin
realistik təsvir obyekti kimi dövr, mühit və müasirlik
ilə əlaqələndirilməsinə ehtiyac vardır. Bizcə,
qeyd etdiklərimiz barədə xüsusi dərslər təşkil
edilməsi, xüsusən X sinifdə "M.Füzulinin həyatı,
yaradıcılıq yolu" mövzusuna ayrılmış
vaxtın artırılması səmərəli olardı.
İmran VERDİYEV
Əməkdar müəllim
525-ci qəzet .-2024.- 28 fevral,№(38).- S.15.