Muxtariyyət ərəfəsinin
Naxçıvan reallıqları "Molla Nəsrəddin"
jurnalında
Naxçıvanın 100 illik tarixə malik muxtariyyət
statusu Azərbaycan və bütövlükdə Türk
dünyası üçün çox mühüm siyasi dəyərə
malikdir. Ümummilli lider Heydər Əliyev
Naxçıvanın muxtariyyətinə yüksək siyasi
qiymət verərək onu tarixi nailiyyət adlandırıb.
1918-ci ildən 1924-cü ilin 9 fevralına qədər olan
dövr Naxçıvanın tarixində olduqca çətin,
mürəkkəb və ziddiyyətli bir mərhələni təşkil
edir. Bu mərhələ erməni
özbaşınalıqları, ingilislərin və
amerikalıların Naxçıvanda general-qubernatorluq yaratmaq
cəhdləri, yerli əhalinin Naxçıvanın Ermənistana
verilməsinin qarşı-sını almaq üçün
Kalbalı xan, Cəfərqulu xan, Kərim xan, Rəhim
xanın başçılığı ilə silahlı
müba-rizəsi, 1921-ci ilin 16 martında
Naxçıvanın muxtar respublika statusunda Azərbaycanın
tərkibində qalmasını şərtləndirən
Moskva müqaviləsi, Naxçıvanın Azərbay-canın
tərkibində sərhədlərini qəti surətdə
müəyyənləşdirən Qars müqa-viləsi
(1921-ci il 13 oktyabr) kimi ciddi hadisələrlə səciyyələnir.
1906-1931-ci illərdə, bəlli fasilələrlə nəşr
olunan "Molla Nəsrəddin" jurnalı qeyd olunan
dövrün hadisələrini bir güzgü kimi əks
etdirirdi. Məlumdur ki, 1921-ci ilin fevral ayından "Molla Nəsrəddin"
jurnalı bir müdət Təbrizdə nəşr olunub.
Jurnalın 1921-ci ildə Təbrizdə nəşr olunmuş
4-cü nömrəsində "Tazə xəbərlər"
adlı yazıda Naxçıvanda çox böyük
sürətlə dəyişən siyasi vəziyyət sadəcə
olaraq sadalanmaqla qarışıq, mürəkkəb hadisələr
haqqında təsəvvür yaradılırdı:
"Sübh vaxtı eşitdim ki, ermənilər rusları
İrəvandan çıxarıblar. Bir saat sonra dedilər
ki, ruslar erməniləri çıxardıblar. Bir saatdan sonra
eşitdim ki, osmanlılar ingilislərlə
barışıblar və ruslarnan pozuşublar, günorta
vaxtı dedilər ki, osmanlılar ruslar ilə birlikdə
ingilisə dava elan ediblər. Günortadan bir saat sonra dedilər
ki, ruslar Bakıdan çəkiliblər Rusiyaya, yarım
saatdan sonra nəql eləyirdilər ki, rusların çox
qüvvələri İrəvandan keçib gəlir
Naxçıvana. İndiyə kimi məşədi Qasım əminin
şirkəti 100 dəfə rusları Qarabağdan
qaçırdıb, 100 dəfə Zəngəzuru gah ruslara
verib, gah ermənilərə verib, gah müsəlmanlara". Xəbərin
davamından aydın olur ki, Naxçıvanda bu zaman 10000
bolşevik, 7000 Osmanlı qoşunu var imiş.
Jurnalın 1921-ci ildə Təbrizdə çıxan
7-ci nömrəsindəki "Tüstü" məqaləsində
Mirzə Cəlil Naxçıvanda və Təbrizdə millətin
tüstü içində boğulmağından yaranan narahatlığını
ifadə edib: "Xülasə, millət tüstü
içində boğulmaqdadır! Və boğula-boğula
nicata müntəzirdir. Əgər dadü-fəryadə tez
yetişməsəz, mümkündür ki, millətdən bir
əsər dəxi qalmaya. Tələsmək
lazımdır".
"Molla Nəsrəddin"in 1922-ci ildəki 3-cü
nömrəsində Naxçıvan duzunun vaqonlara doldurulub
xaricə daşınması və hətta dərman kimi olsa
da, naxçıvanlılara verilməməsi "Qafqaz xəbərləri"ndə
öz satirik ifadəsini tapıb: "Naxçıvan
duzlağının duzunu həkimlər Naxçıvan əhalisi
üçün müzürr (zərərli - red.)
tapıblar, çünki axır vaxtlarda
naxçıvanlılar arasında əmələ gələn
şeytançılıq azarını həkimlər
Naxçıvan duzunda görürlər. Bu səbəbə
duzlaqdan çıxan duzun cəmisi vaqonlara dolub, məlum deyil
hara gedir və əhali duzsuz qalıb nə qədər
yalvarırlarsa, həkimlər bir dizə qədər əhaliyə
vermirlər. Naxçıvan vüzərası İrandan
Naxçıvana duz gətirmək barəsində
böyük tədbirlər tökməkdədirlər". Təsadüfi
deyil ki, Muxtar Respublika Ali Məclisi sədrinin 8 aprel 2014-cü
ildə Naxçıvan Muxtar Respublikasının 90 illik
yubileyi ilə bağlı keçirilən mərasimdəki
çıxışında da bu tarixi həqiqət
vurğulanmışdı: "Muxtariyyətin ilk illərində
keçmiş Sovetlər Birliyinin Dövlət Plan Komitəsində
işləyən ermənilər Naxçıvanın duz
yataqlarından hasilatın guya baha başa gəldiyini əsaslandıra
bilmişlər. Nəticədə, duz istehsalı kəskin
azalmış, Azərbaycan öz kimya sənayesini inkişaf
etdirmək üçün başqa yerlərdən baha qiymətə
duz gətirməyə məcbur olmuşdur".
"Molla Nəsrəddin"in 1923-cü ildəki
11-ci nömrəsində "Müqəddəs vətənim"
adlı yazısını C.Məmmədquluzadə bu sözlərlə
başlayır: "Qoy tiflislilər nə edirlər etsinlər,
amma mənim başımı ucaldan genə mənim
Naxçıvan vətənim olacaq!"
"Molla Nəsrəddin" jurnalının əsas
tənqid hədəflərindən olan dini xurafat və
fanatizmin hələ də davam etməsi C.Məmmədquluzadənin
satirik gülüşünə səbəb olmuşdu. Dizə
kəndinin məsul katibinin piyada Kərbəlaya getməsi, məsul
katiblərin məhərrəmlikdə dəstə tutması,
sinə vurması və sair hadisələr müqayisə və
qarşılaşdırmalar vasitəsilə tənqid
edilmişdi. Jurnalın yuxarıda qeyd olunan nömrəsindəki
"Naxçıvandan" adlı xəbərdən məlum
olur ki, burada planlı şəkildə rabitə sistemində
problemlər yaradılmışdı: "Rabitə
olmadığından bura xəbərlərini sizə yetirməkdən
acizəm. Hətta qayət əcələ surətdə
yazılan məktublar bir ay beş günə ancaq Bakıdan
Naxçıvana gəlir. Hələ onu demirəm ki, 1921-ci
ilin sentyabr ayında yazılan bir əhəmiyyətli
kağız 1922-ci ilin oktyabr ayında Gəncədən
Naxçıvana gəldi". Bu xəbərdən
Naxçıvanda Təbrizdən gələn
dırnaqarası ruhanilərin həftədə bir övrət
alıb boşadıqlarını, uşaq yurdu sahibinin kimsəsiz
uşaqların ərzaqlarını camaat torpağından
icarəyə götürmək üçün hədiyyə
etdiyini öyrənirik.
Jurnalda Naxçıvan əhalisinin məişət
problemlərindən satira vasitəsilə bəhs olunur: "Kənd
əhalisi bu il qışın soyuğunun əziyyətini
çox çəkmədilər. Çünki hərçənd
odun az gəlmişdi bazara, amma Əxbar qəzetəsini
peçlərdə yandırıb bir növ evləri isitdilər".
"Dəmiryol məsələsi" adlı felyetondan
aydın olur ki, noyabr ayında Culfadan göndərilmiş
baqaj beş aydır ki, Tiflisə gedib çatmayıb.
"Köhnə konduktor" itən baqajını axtaran
şəxsə belə məsləhət verir: "İstəsən
gedib itən malını, ya pulunu alasan, gərək zəhmət
çəkib 1-2 milyard yarım pul sərf edib gedəsən
Tiflisə. Oraya getməyə dəxi hamının qüvvəsi
olmayacaqdır. Qüvvəsi də olsa, gedəcək Tiflisə.
Orada da ki, gərək gürcü dilini öyrənmək
üçün gedib girsin kursa bircə il dərs
oxusun..."
Jurnalın 1923-cü ildəki 20-ci sayında
"Culfa-Ordubad poçtası" adlı xəbərdə
bildirilir ki, əvvəlcə Ordubad ilə Culfa arasında
poçt nəqliyyatı üçün 40 at
saxlanılırdısa, indi ancaq 6-sı ilə kifayətlənilir
və "zənn olunur ki, bu üsul əlverişli
olduğundan çox yerlərdə qəbul olunsun".
1923-cü il 28 aprel tarixli, 22-ci nömrədəki
"Naxçıvandan" adlı felyetondan aydın olur ki,
"Pirqəmişli" Təbrizdən Culfaya dörd
saatlıq maşın yolunu 15 günə gəlib
çatır. Onun yanvarın 22-də redaksiyaya göndərdiyi
məktub isə aprelin 28-də lazımi ünvana
çatdırılmışdı. Çünki maşinist
üç gün toya getmiş, vaqonun fanarları, pəncərələrinin
şüşələri olmadığı üçün
axşam yola çıxmamışdı...
Jurnalın 1923-cü il 16 iyun tarixli, 25-ci nömrəsində
"Naxçıvandan" adlı satirik xəbərdə
kasıb kişilərin bir-birinə verdikləri və
cavablandıra bilmədikləri suallardan bir neçəsi
Molla əmidən soruşulur. Bunlardan birini diqqətinizə
çatdırmaq istəyirəm: "Naxçıvan şəhərində
olan dustaqxanada dustaqları döyməyi eşidən kənd
və şəhər qulluqçuları dərsi-ibrət
alıb taza dəyənəklər zakaz vermişdilər. Bəziləri
zopa alıb bu işə şüru (yəni
başlamışlar - A.O.) və bir çoxları da hələ
məşq edirlər. Hərgah belə getsə, axırı
nə olacağına nə deyirsən?"
Jurnalın 1923-cü ildəki 38-ci nömrəsindən
Naxçıvanda milislərin üç ildir ki, paltarsız,
ayaqqabısız qaldıqlarını, kursantların
vaxtlı-vaxtında ali məktəblərə göndərilmədiklərini,
poçtların çox ləng işlədiyini öyrəniriksə,
21 aprel 1923-cü il tarixli, 21-ci nömrədə bir
naxçıvanlının atasının sümüklərini
Kərbəlaya apararkən ingilislərin gömrük pulu
almaması üçün sümükləri əzib torbaya
doldurmasından" xəbər verilir.
"Molla Nəsrəddin" jurnalı bu illərdə
Naxçıvanda bir çox sahələrdə olan problemlərdən
bəhs etdiyi kimi, xalq arasında olan dini fanatizm, cəhalətlə
bağlı nöqsanların aradan qaldırılması
üçün də çalışmışdı.
Jurnalın 10 may 1924-cü il tarixli, 7-ci nömrəsində
Ordubaddan "Oradan-buradan" sərlövhəli yazıda məscidlərdə
baş verən çox qəribə hadisələrdən xəbər
verilir: "Məsəla, bistü yekkom (21-ci - A.O.) güni
günorta namazı ilə ikindi namazının arasında cəmaət
səflərdə cərgə ilə olduğu halda molla
bibioğluma pul yığanda namaz o qədər uzandı ki, cəmaət
yuxladı... Genə Allah mollaların atasına rəhmət
eləsin, özlərinə pul yığılıb
qurtarandan sonra məscidə həsir almaq üçün pul
yığmaq istəyəndə dedilər bu gün pul
yığmaq haramdır. Yoxsa axşama kimi orada qalacaq
idik".
1924-cü ildəki 12-ci nömrədə
"Naxçıvanlı" adlı müəllifin xəbərindən
məlum olur ki, Cəlil Məmmədquluzadə buradakı
insanların həyatı, problemləri ilə daim
maraqlanmışdı: "Molla əmi! Yazıb
soruşmuşdun ki, Naxçıvanın işi nə təhərdir.
Naxçıvandan heç nigaran qalma! Hər iş yerindədir.
Şeyx Kərimi necə görmüşdün genə həman
kefindədir. Bolşeviklərdən qaçıb Təbrizə
getmişdi, yenə qayıdıbdır, haman saqqal, haman rəng,
həna öz qərarındadır, şəhərdə səlamətlikdir".
"Molla Nəsrəddin" jurnalında dərc
olunmuş bütün bu satirik nümunələr jurnalın
redaktorunun Təbrizdə, Bakıda və başqa şəhərdə
yaşamasından asılı olmayaraq daim doğma vətəni
olan Azərbaycan və Naxçıvan haqqında
düşündüyünü, buradakı bir sıra problemlərin,
bəzi qüsurların aradan qaldırılması
üçün onları diqqət mərkəzinə çəkdiyini,
öz vətəndaşlarını azad və xoşbəxt
görmək üçün bütün qüvvəsi ilə
çalışdığını bir daha sübuta yetirir.
Aygün ORUCOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent AMEA
Naxçıvan Bölməsi
525-ci qəzet . 2024.- 20 fevral, №(32).- S.11.