Xüsusi təhsilin
dövlət standartları təsdiqlənib
BU SƏNƏD SAĞLAMLIQ İMKANLARI MƏHDUD
ŞƏXSLƏRİN TƏHSİLİ ÜÇÜN
YENİ İMKANLAR AÇIR
Xəbər verdiyimiz kimi, Baş nazir Əli Əsədov
"Sağlamlıq imkanları məhdud olan şəxslərin
təhsili üçün xüsusi təhsilin dövlət
standartları"nın təsdiq edilməsi haqqında qərar
imzalayıb. Təsdiq olunan sənəddə sağlamlıq
imkanları məhdud olan şəxslərin təhsili
üçün xüsusi təhsilin dövlət
standartları, xüsusi təhsilin məzmunu, onun idarə
olunması, maddi-texniki və tədris bazası, xüsusi təhsilin
infrastrukturu, xüsusi təhsildə təhsilverənlərin
keyfiyyət göstəriciləri, xüsusi təhsilin təşkili,
təhsilalanların nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
əks olunub. Dövlət standartları xüsusi təhsilin məzmununu,
xüsusi təhsilin idarə olunmasını, xüsusi təhsilin
maddi-texniki və tədris bazasını, xüsusi təhsilin
infrastrukturunu, xüsusi təhsildə təhsilverənlərin
keyfiyyət göstəricilərini, xüsusi təhsilin təşkilini,
təhsilalanların nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsini
müəyyən edir. Dövlət standartları mülkiyyət
formasından asılı olmayaraq xüsusi təhsili həyata
keçirən müəssisələr üçün məcburidir.
Dövlət standartları təhsil müəssisələri
üçün tədris planlarının və təhsilalanlar
üçün fərdi tədris planlarının
hazırlanmasında əsas götürülür.
Dövlət standartları 5 il müddətinə
qüvvədədir. Xüsusi təhsilin məzmununa dair
ümumi tələblər bunlardır: fərdin, cəmiyyətin,
dövlətin maraq və tələbatlarının nəzərə
alınması, təhsilalanların yaş, fiziki, psixoloji və
fizioloji xüsusiyyətləri nəzərə alınmaqla,
onların sosial, idraki, estetik inkişafının, sadə əmək
vərdişlərinə, zəruri həyati bacarıqlara,
sosial, milli və ümumbəşəri dəyərlərə
yiyələnməsinin prioritet hesab edilməsi, korreksiyaedici məşğələlərin
təşkil edilməsi, təhsilalanlara zəruri bilik,
bacarıq və vərdişlərin aşılanması. Eyni
zamanda təhsilalanlarda özünəxidmət bacarıq və
vərdişlərinin formalaşdırılması, təhsilalanların
müstəqil əmək və ailə həyatına
hazırlanmasının təmin edilməsi, təhsilalanların
potensial imkanlarını, yaşını, istək və
maraqlarını nəzərə alaraq, onların əqli,
fiziki, sosial, emosional və nitq qabiliyyətlərini inkişaf
etdirməklə öyrənmə mühitinin
yaradılması, təhsilalanların
sağlamlığının qorunması, psixofiziki
inkişafında olan pozuntuların qarşısının
alınması və onların sağlam həyat tərzinin təmin
edilməsi, təhsilalanın sosial mühitdə və cəmiyyətdə
səmərəli şəkildə yaşamasına imkan verən
fərdi sosial və mənəvi keyfiyyətlərin
formalaşdırılması, təhsilalanlarda kommunikativ, əqli
və digər fəaliyyətlərin
stimullaşdırılması.
Xüsusi təhsilin məzmunu milli və ümumbəşəri
dəyərləri əks etdirməklə dünyəvilik,
şəxsiyyətyönümlülük,
şagirdyönümlülük, nəticəyönümlülük,
varislik və inteqrativlik prinsipləri əsasında
hazırlanır. Xüsusi təhsilin məzmununa təhsilalanların
ümumi inkişafına xidmət etməyən, tətbiqi, tərbiyəvi
xarakter daşımayan, milli və ümumbəşəri dəyərlərə
zidd olan, elmi cəhətdən təsdiqini tapmayan, mübahisə
doğuran, habelə məzmunu ağırlaşdıran az əhəmiyyətli,
ikinci dərəcəli məsələlərin daxil edilməsi
yolverilməzdir. Xüsusi təhsilin idarə olunması
hesabatlılıq - təhsil müəssisələrinin fəaliyyətində
iştirak edən kollektiv üzvlərinin
qarşılıqlı hesabatvermə yolu ilə
tapşırılmış iş sahəsində
cavabdehliyinin və vəzifə məsuliyyətinin təmin
edilməsi, məsuliyyətin bölüşdürülməsi
- demokratiklik, şəffaflıq və sistemlilik əsasında
idarəetmədə çevik nəzarət mexanizminin tətbiq
edilməsi, inkişafın monitorinqi - təhsilalanların
nailiyyətlərinin və pedaqoji işçilərin peşəkarlıq
səviyyəsinin dinamikasının izlənilməsi yolu ilə
perspektivlərin müəyyənləşdirilməsinin,
habelə zəruri hallarda idarəetmə sistemində
müvafiq dəyişikliklərin aparılmasının təmin
edilməsi prinsipləri əsasında həyata keçirilir.
Təhsil müəssisəsində ali idarəetmə
orqanı ictimai əsaslarla fəaliyyət göstərən
Pedaqoji Şuradır. İdarəetmədə demokratikliyi və
şəffaflığı daha yüksək səviyyədə
təmin etmək məqsədilə təhsil müəssisələrində
ictimai əsaslarla fəaliyyət göstərən
özünüidarə orqanları (məktəb
şurası, qəyyumlar (himayəçilər)
şurası, valideyn komitəsi və s.) yaradıla bilər.
Təhsil müəssisəsinə rəhbərliyi qanunla
müəyyən olunmuş qaydada vəzifəyə təyin
edilmiş direktor həyata keçirir.
Təhsil müəssisəsinin maddi-texniki və tədris
bazası Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə təsdiq
edilən "Təhsil müəssisələrinin tikintisinə,
maddi-texniki təchizatına dair vahid normalar, ümumi
sanitariya-gigiyena tələbləri, şagird yerləri ilə
təminat normativləri"nə uyğun olmalıdır. Təhsil
müəssisəsinin maddi-texniki və tədris bazasına tədris
laboratoriyaları, emalatxanalar, idman və akt zalları, tibb xidməti
otağı, reabilitasiya və korreksiya kabinetləri, bufet və
ya yeməkxana, təhsilalanlar və təhsilverənlər
üçün mebel avadanlığı, informasiya-
kommunikasiya texnologiyaları, audio-vizual avadanlıqlar, tədris-
əyani vəsaitlər, təlimin texniki vəsaitləri, dərslik
və elmi-bədii ədəbiyyat fondu və tədris-təcrübə
sahəsi daxildir. Təhsil müəssisəsinin infrastrukturuna
təhlükəsiz təhsil şəraiti, pedaqoji kadrlarla təminat,
təhsil fəaliyyəti üçün zəruri imkanlara
malik binalar, yardımçı binalar və qurğular, sadə
idman, təlim meydançaları və qurğuları,
müvafiq kadrlarla təmin olunmuş tibb xidməti və
iaşə obyektləri, kitabxana, rabitə, su, istilik, elektrik
sistemləri və internet xidməti daxildir. Təhsil müəssisəsinin
infrastrukturu müvafiq standartlara cavab verməli və təhsilalanlar
üçün əlçatan olmalıdır. Xüsusi təhsildə
müvafiq ixtisas üzrə pedaqoji təhsilə malik olanlar, həmçinin
müvafiq ixtisas üzrə pedaqoji təhsili olmayan alitəhsilli
mütəxəssislər qanunvericiliklə müəyyən
edilmiş qaydada pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
ola bilərlər. Ucqar yaşayış ərazilərindəki
təhsil müəssisələrində ixtisaslı pedaqoji
kadr çatışmadıqda, məzmun və mahiyyət
etibarilə yaxın fənlərin müvafiq ixtisas müəllimi
tərəfindən tədrisinə yol verilir. Təhsil müəssisələrində
çalışan təhsilverənlər ixtisası üzrə
dövrün tələbatına uyğun elmi-nəzəri
biliklərə, təhsilalanlarla həssas ünsiyyətqurma və
iş bacarığına, təhsilalanın yaşına,
inkişaf səviyyəsinə, potensial imkanlarına uyğun
tədris metodlarını seçmək qabiliyyətinə, təhsilalanın
maraqlarını və imkanlarını müəyyən etmək
və onları inkişaf etdirmək qabiliyyətinə, əxlaqi-mənəvi
keyfiyyətlərə, pedaqoji etika və mədəniyyətə,
əməkdaşlıq, tədqiqatçılıq, özünütəhsil,
idarəçilik bacarıqlarına malik olmalıdırlar. Həmçinin
onlarda öz fəaliyyətini təqdim etmək və
qabaqcıl pedaqoji təcrübələrdən bəhrələnmək
bacarıqları, ədalətlilik, məsuliyyətlilik,
cavabdehlik keyfiyyətləri, yaradıcılıq, sağlam rəqabət
tələb edən layihələrdə, müsabiqə,
innovativ proqramlarda iştirak qabiliyyəti olmalıdır. Təhsil
müəssisələri müvafiq kadr potensialı,
maddi-texniki və pedaqoji-metodiki baza nəzərə
alınmaqla, təhsilalanların sayı 100 nəfər və
daha çox olduğu hallarda yaradılır. Təhsilalanların
sayı 100 nəfərdən az olduqda, ümumi təhsil
müəssisələrində xüsusi siniflər təşkil
edilir. Təhsil müəssisələrində təlim-tərbiyə
prosesi Elm və Təhsil Nazirliyi tərəfindən təsdiq
edilmiş müvafiq tədris planı və proqramlar əsasında
aparılır. Təhsil müəssisələrində təlim-tərbiyə
işləri təhsilalanların əqli və ya fiziki
pozuntuları, onların səhhəti və imkanları nəzərə
alınmaqla təşkil olunur, öz məzmununa görə təhsilalanların
mövcud tədris proqramları həcmində bilik
almasına, onların müəyyən sahələr üzrə
bacarıq və vərdişlərinin inkişaf etdirilməsinə,
cəmiyyət və təbiət hadisələri barədə
məlumatlarının artırılmasına, fiziki və
estetik tərbiyəsinin inkişafına xidmət edir. Təhsil
müəssisələrində təhsilalanların
korreksiyaedici məşğələlərə cəlb
olunmaları təmin edilir. Korreksiyaedici məşğələ
təhsilalanların məhdudiyyətindən (əqli, fiziki və
psixi) asılı olaraq dəyişir və onların sosial,
emosional, koqnitiv, əqli və fiziki inkişafına xidmət
edir. Korreksiyaedici məşğələ təhsil müəssisəsində,
yaxud ixtisaslaşmış reabilitasiya mərkəzində həyata
keçirilə bilər.
Elm və Təhsil Nazirliyinin
Məktəbəqədər və ümumi təhsil
siyasəti şöbəsinin müdiri Vəfa Yaqublu bildirir ki, sənəd
"Ümumi təhsil haqqında" Qanunun 4.0.6-cı maddəsinə
əsasən hazırlanıb. Standartda xüsusi təhsilin məzmunu,
idarəolunması, maddi-texniki və tədris bazası,
infrastrukturu, təhsilverənlərə qoyulan keyfiyyət tələbləri,
təhsilin təşkili və təhsilalanların nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi məsələləri müəyyən
edilir.
Şöbə müdiri sənədə daxil edilən
yeni anlayışlara da diqqət çəkir: "Sənədə
daxil edilmiş yeni anlayışlardan biri fərdi tədris
planıdır ki, bu plan hər tədris ilinin əvvəlində
diaqnostik qiymətləndirmədən sonra, adından da
göründüyü kimi, hər bir təhsilalan
üçün individual hazırlanır. Fərdi tədris
planının hazırlanması bir komanda işidir. Burada məktəbin
direktor müavini, sinif rəhbəri, fənn müəllimləri,
məktəbin psixoloqu, tərbiyəçi (əgər varsa)
və şagirdin valideyni birgə müzakirənin nəticəsi
kimi şagirdin imkanları və təhsil ehtiyacları nəzərə
alınmaqla, illik plan hazırlayır. Planda şagirdin illik hədəfləri,
hədəflərə çatmaq yolları və nəticələrinin
qiymətləndirilməsi üsul və vasitələri qeyd
edilir. Yarımillik formativ qiymətləndirmənin nəticələrinə
əsasən, fərdi tədris planına düzəliş və
əlavələr edilə bilər. Sağlamlıq məhdudiyyətlərinin
çoxşaxəliliyini nəzərə alsaq,
standartlaşdırmada çətinliklər labüddür. Fərdi
tədris planı bu müxtəlifliyi əhatə etməyə
imkan yaradır: "Beş ildən bir yenilənməsi nəzərdə
tutulan sənəddə müxtəlif sağlamlıq məhdudiyyətləri
olan təhsilalanların müəssisələrə qəbul
olunma proseduru, cəlb olunduğu müəssisələrdə
təhsil müddəti və verilən təhsil sənədləri
müəyyən edilib. Xüsusi təhsil müəssisələrində
həftəlik dərs saatlarının, o cümlədən,
korreksiyaedici fərdi və qrup məşğələlərinin
sayı da dövlət standartı ilə tənzimlənir".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet . 2024.- 16 fevral, №(30).- S.14