Aktrisanın
şirin-acı həyat hekayəti
(Əvvəli ötən çərşənbə
sayımızda)
Bizim müasir filmlərimiz
üçün isə keçilməz sərhədimiz
Himalay dağlarını andırır, onu ötüb,
aşmamaqda məhz sənət fədailərinin yoxluğu
özünü göstərir. Hind qazları payızda
yayı keçirdikləri Şimaldan qayıdanda Himalay
yüksəkliklərini 4 min metr hündürlükdən
uçub adlayanda, oksigen çatışmazlığından
əziyyət çəkirsə, biz alçaq
hündürlükdə olan sərhədlərimizi keçməkdə
hansı bir çətinliklər çəkdiyimizi
özümüz üçün ayırd edə bilmirik. Son
illərdə gülüş yaratmaq məqsədi güdən
xırda formatlı filmlərə, seriallara üstünlük
verilməsi də kino sənətinin həqiqi
inkişafına kömək etmir. Əlbəttə, onlar
teletamaşaçı marağına səbəb olur, həm
də aktyorları aşağı məbləğdə də
olsa qonorarla təmin edirlər. Lakin az sonra onlar keçən
ilin qarına bənzəyirlər, heç kimin yadına
düşmür. Mən demirəm ki, birdən-birə biz
"Küləyin sovurduqları", "Vaterloo
körpüsü", "Roma kanikulu" və "Səfillər"
kimi filmlər çəkək. Ancaq heç olmasa iri
formatlı, o səviyyəyə yaxın bədii filmlərin
yaradılmasına can atmalıyıq. Bu sahədəki
büdrəyə-büdrəyə gedişimiz ümumi
inkişaf mənzərəmizə yalnız xələl gətirir.
Kinofilmlərimizdə
oynamaq üçün sovet dövründə orta səviyyəli
rus, gürcü aktrisaları dəvət edilsə də,
bizim ən məşhur sənət adamlarımız
Moskvanın və digər müttəfiq respublikaların
tanınmış kinostudiyalarına ayaq
basmamışdılar. Biz daim öz şirəmizdə
qaynamağa üstünlük vermişdik, buna baxmayaraq,
çox sahədəki xadimlərimizin dünya səviyyəsində
olduqlarını, elə bir əsasa malik olmasaq da, daim qeyd etməkdən
qalmırıq.
Fərhad isə mənə Edmund Hillari igidliyi göstərməyi,
səhnədə və ekranda Everesti (Comolunqmanı) kəşf
etməyi məsləhət görürdü. Buna mənim
gücüm çatacaqdırmı, belə suala cavab verməyə
də çətinlik çəkirdim. Lakin bu adam məni
yaxşı tanımasa da, elə bil ki, mənə
inanırdı, bu inamı mənim özümə də təlqin
etməyə çalışırdı. Onun belə
maksimalist olması məni qorxudurdu, hətta onunla tanış
olmağa da peşmanlıq çəkməyə
başlamışdım.
Onun gələcək üçün işıq
saçan arzuları və özümü gözləyən
və məni əzəcək çətin həyat barədəki
düşüncələrim ilə biz ayrıldıq.
Mən onun fikirlərinə bəzən əlavələr
də edirdim. Dediyim kimi, teatr barədə fikir söyləyənlər,
onu göylərə qaldıranlar da, amansız tənqid atəşinə
tutanlar da az deyildir. Biz bir şeyi unutmamalıyıq ki, qədim
yunanların icad etdiyi bu səhnə məkanı, dinin təsiri
olmadan yaranan yeni məbəd kimi insan cəmiyyətinin ətrafındakı
aləmi təsvir etsə də, əslində, yeni bir
dünyadır və onun öz prinsipləri, qaydaları
yarandı və inkişaf etdi. Ona görə kiçik səhnəsinə
və antik dövrlərin teatrları ilə müqayisədə
az sayda tamaşaçı yeri olmasına baxmayaraq, teatr zamana
uyğun olaraq, yeni üslubun dəyərinin izahına
girişir və onların həlli yollarını axtarır.
Aktrisanı tam sərbəst hesab etmək də
düzgün deyildir. O, jestləri və səs tonu ilə nəzarət
altında olmaq ehtiyacı duyur, təkcə monoloqunda tam
müstəqil olur. Bəzi aktrisalar isə obraz yaratmaq,
tamaşanı hörmətə mindirmək əvəzinə
deklamasiya deməyə başlayır, uca qiraət yolunu
seçir, Rosinant adlı yabısını səhnənin
köhlən atı hesab edir. Kreativ aktrisa isə sadəcə
rola girməyi, yalnız səhnədə oynayarkən
bacarır. Başqasını təqlid etmək isə
heç cür kreativlik sayılmır, aktrisa
üçün əsas məsələ oyunun təməl
problemlərini müstəqil, rejissorun köməyi ilə həll
etməkdir. Hərəkət, jest, intonasiya, artikuliasiya və
şəraitin bütün konteksti səhnədəki oyun
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Dramaturq adətən icra üçün fond yaradır,
özü də bunu səhnədə
reallaşdırmalıdır. Bu icraya professional aktyor və
aktrisanın mühüm köməyi əlavə olunur. Onlar
isə səhnədə oynamaqla yanaşı, həm də
öz sənətini öyrənməkdə davam edir. Əgər
onların məktəbi professional kompaniyalardırsa, dərs mənimsədikləri
siniflər isə səhnədir. Artistin yetişməsində
səhnənin müstəsna rolu vardır.
Üzgüçü hovuza və ya dənizə tullanmasa,
suda əl-qol atmasa, bu bacarığa yiyələnə bilməz,
artist də belədir.
Siyasətçilərdən
fərqli olaraq aktyorlar ətrafı lərzəyə salan
qızğın mübarizə səhnəsi yaratmaq eşqinə
düşmürlər, adamların könlünə nüfuz
etməklə öz mənəviyyat sahəsindəki tərbiyəvi
üslublarına üstünlük verirlər. Bu məsələlərdə
bizim teatrlarımız da barama qabığını
andıran köhnə qılaflarından çıxıb,
xırda, vulqar görünən, çox vaxt primitiv xarakter
daşıyan hadisələrin təsiri altına
düşmüşdür. Milli problemlər, əslində,
ümumbəşəri problemlərə üzünü
çevirməlidir, onlarla çuğlaşmalıdır.
Ümumbəşəri problemlər isə böyük
problemlərdir, onlara müvafiq qaydada da yanaşmaq
lazımdır. Bu sahədə isə biz təəssüf ki,
hələ də melodrama çərçivəsindən,
ucuz komedik səhnələrdən kənara çıxa
bilmirik. Tapıntılarımız da bəzən bizim məişətimizə
xas olan qüsurları ifadə etməklə, ucuz
gülüş doğurmaqdan uzağa getmir.
Əlbəttə, mən anlayıram ki, teatr daim faciələr
fonunda tamaşaçını göz yaşları
axıtmağa sövq etməməlidir, bəzi həqiqətləri
izah etmə və xalqa çatdırmaq üçün onu həm
də güldürməlidir. Bu gülüş, əslində,
eybəcərliklərimizə görə ağlamağın
özü ilə rəqabət aparmalıdır, səhnə
mizanlarında kobud dəyişikliklər etməyə sevinməməlidir.
Axı biz, qeyd etdiyim kimi, həm də
tamaşaçını mənəvi cəhətdən tərbiyə
edirik, onun zövqünün və düşüncə tərzinin
inkişafına çalışırıq. Teatrın
gücü onun tamaşalarda ön sıraya keçirdiyi mənəvi
məqsədləri tamaşaçılara təlqin etməkdir,
onların beyninə yeritməkdir. Bu məsələdə biz
ədəbiyyatın böyük missiyasını həyata
keçirməkdə onun köməkçisi rolunda
çıxış edirik. Böyük rus
yazıçısı L.N.Tolstoy ədəbiyyatın təlqin
etmə qüdrətini xüsusi qeyd edirdi. Teatr isə incənət
növü kimi ədəbi materiallarla qidalanır, pyeslərə
səhnə həyatı bəxş edir. Ona görə də
tamaşaçı sayı oxucu sayından qat-qat az olsa da, bədii
əsərlərin populyarlaşmasında teatrın və
kinofilmlərin rolu olduqca böyükdür.
Biz bir millət kimi ənənələrə hörmətlə
yanaşırıq. Bu heç də ənənənin əsiri
olmaq demək deyildir. Ətaləti həmin ad altında
ört-basdır etmək də qoçaqlıq deyildir, ənənə
heç də inkişafa mane olmamalıdır. Bir əsr
keçəndən sonra Məşədi İbad arsenalına
müraciət etməyimiz heç də yaxşı nəticə
vermir. Üzeyir bəyin uca istedadı hesabına öz
dövrü üçün şedevrlər yaradırdı.
Biz isə bu sahədə hansı novatorluğumuzla
öyünə bilərik? Bəzi
teatrların hansısa dramaturqun inhisarına verilməsi və
ya tamaşaçıya müraciətdə kiçik bir
qazanda qaynamaq, məişət çevrəsində ilişib
qalmaq, ondan çıxmağa cəhd göstərməmək
heç də böyük hünərdən xəbər
vermir. Azərbaycan teatrının tarixi o qədər
böyük olmasa da, uzun yol keçmiş, uğurlu nailiyyət
dövrlərini də yaşamışdır.
Teatrlarımız dünya klassikası nümunələrinə
də müraciət etmişdir. Lakin biz bu addımları nə
qədər bəyənsək də, onlarla öyünsək
də, teatrımız ölkəmizin sərhədlərindən,
Türkiyə istisna olmaqla, kənara çıxa bilməmişdir.
Qonşu Gürcüstanın paytaxtının iki
teatrı isə eksperimenlərdən çəkinməyərək,
böyük səhnə uğurlarına imza atmışlar.
K.Marcanaşvılı Teatrının 1980-ci illərdə
tamaşaya qoyduğu Sofoklun "Çar Edin" pyesi qastrol səfərində
Yunanıstanda nümayiş etdirildikdə, tənqidçilər,
teatr xadimləri bunu antik teatrın bərpası cəhdi kimi
qiymətləndirmişlər. Köhnə gürcü
kinofilmlərinə hamı indi də böyük həvəslə
baxır. Biz isə uzun illər ərzində "Əliqulu
evlənir" tamaşasımım
və "Qayınana" filminin yaratdığı
şit gülüşlə təsəlli tapmışıq.
Biz niyə bu sahədə də malik olduğumuz istedadı,
intellekti işə salmırıq? Axı xalq incənət
ustalarından da böyük yaradıcılıq nümunələri
gözləyir.
Kinosənətimizin də məlum uğurları ilə
yanaşı, uca zirvələr fəth etməsi ilə də
öyünə bilmərik. Moldovan Emil Lotyanunun Maksim Qorkinin
hekayələri əsasında çəkdiyi "Tabor
göylərə qalxır" filmi dünyanın
bütün mədəni tamaşaçılarına göstərilmiş,
180 ölkədə nümayiş etdirilmişdir. Gürcü
rejissoru Georgi Daneliyanın yaratdığı, həm də
Vaxtanq Kikabidzenin olduqca yüksək səviyyəli oyunu ilə
şöhrət tapmış "Mimino" filmi yarım əsr
sonra da çox sayda tragikomediya elementlərini əks etdirən
incilərlə ruhları oxşamaqda davam edir. Az qala bir əsr
əvvəl çəkilmiş bizim "Arşın mal
alan" filmindən başqa özgə ekranlara çıxan
filmlərimizin sayı olduqca azdır.
Əlbəttə, bu iki sənət növü, onun əsl
yaradıcıları sayılan rejissor işindən çox
asılıdır. İstər səhnə, istərsə də
ekran əsərinin quruluşunu verən sənətkar
köhnə stereotiplərin qulu mantiyasını kənara
atıb, yenilik, novatorluq ruhunda daha canlı əsər yaratmaq
barədə düşünməlidir. Mən istərdim ki,
teatrlarımız Rusiyada olduğu kimi məşhur
rejissorların teatrı kimi tanınsın. Kino sənətimizdə
isə məşhur amerikan rejissorlarına bənzər adlar
meydana çıxsın. Deməli, incənətimiz yeni
çiçəklənmə dövrünü
yaşamağa möhtacdır.
Teatrlarımız uzun müddət pafoslu dialoqu monoloq
səviyyəsinə qaldırmaqla, səhnəni ucadan səslənən
sözlər məkanına çevirmələri ilə fərqlənmişlər.
Məşhur aktyorlar da buna boyun əyərək, sözlərin
intonasiyasında hecaları ağılsız şəklə
salmaqla şöhrət qazanırdılar. Rejissorlar da buna məhdudiyyət
qoymaq əvəzinə, yararsız üslubları bəyənirdilər.
Gözəl, qədd-qamətli, cazibədar sifətə malik
olan aktrisalar, təbiətin və makiyajın verdiyinə
heç nə əlavə etmək qayğısına
qalmırdılar, istedad axtarışlarına məhəl
qoymurdular, ona görə də yaratdıqları obrazlarla yadda
qalmadılar, onların öz fiziki ölümləri
yaradıcılıqları barədəki xatirələrin də
ölümü ilə müşayiət olundu. Ona görə
də bizim teatrlarımız və kinematoqrafiyamız Vivyen Li,
Klark Geybl, Lourens Olivye, Jan Qaben, Sofi Loren, Brijit Bordo, Kirk Duqlas
kimi aktyorlara malik olmaları ilə öyünə bilməzlər.
Monika Beluççi olduqca gözəldir. Lakin o,
istedadını təbii gözəlliyinə qurban vermir, əksinə,
onu öz ekran oyununa xidmət etməyə məcbur edir. Ona
görə də tamaşaçı məşhur
"Malena" filmindəki yeniyetmə oğlandan fərqli
olaraq, onun təbii cazibədarlığına deyil, qeyri-adi
oyununa vurulur. İri bədənli Jan Qaben çox vaxt
dodaqlarını büzməklə, sözdən istifadə
etməkdən də daha çox adamlara müraciət etmək
təsiri bağışlayırdı. Bizdə isə
tamaşalarda zəiflərə qarşı özünün
qüdrətini göstərən güc tətbiq etməyə,
yumruq işlətməyə üstünlük verilir. Təəssüf
ki, belə səhnə priyomlarımız ucuz gülüş
doğursa da, tamaşanın səviyyəsini yüksəltmək
əvəzinə, onu daha da aşağı salır.
Aktrisalar arasında rəqabət bütün
şkalaları ötüb-keçir, sevilən aktrisaya izah
olunmayan sərt paxıllıq yaranır. Təbii gözəllikdən
xali olmasa da, istedadın yoxluğundan əziyyət çəkənlər
çox vaxt bədənlərinin nümayişi, sifətinin
göz oxşayan cəhətləri ilə fərqlənməyə
çalışdıqlarından, əslində, səhnədə
üzərinə düşən vəzifənin yerinə
yetirilməsini unudurlar. Aktrisanın isə borcu səhnədə
işıq saçmaqdır, qoy bu ağıl və
könül işığının ziyaları
tamaşaçının da qəlbini hərarətləndirsin.
Biz qadınlar səhnədə də öz cinsimizə xas
olan zəriflikləri, incəlikləri, nəcib xüsusiyyətləri
unutmamalıyıq. Səhnədəki aktyor kobudluğa əl
atanda, bu kişi xüsusiyyətinin ifadəsi kimi qəbul
olunur, aktrisaların davranışında isə vulqarlıq
elementləri heç cür yolverilməzdir. Mən
özüm də bu sahədəki hərəkətlərimdə,
dodaqlarımdan çıxan sözlərin başqa cür
yozulacağı kimi qüsurlardan xali deyiləm və onlardan
uzaqlaşmağa çalışıram.
Teatr onda işləməyə həvəsi olanlar
üçün başqa dünyadır, mübaliğəyə
yol versək, başqa planetdir. Teatr elə bir mağaradır
ki, orada Minotavr olmasa da, heç Tesey də onu tərk edə
bilmir. Burada Ariadna sapı da köməyə gəlmir. Mənim
zənnimcə, teatr ikinci nikahdır, birincidən öz istəyinlə
azad olduğun halda, ikincidən yalnız ahıl yaş, hərəkət
edə bilməmək və ya ölüm vasitəsilə
vidalaşırsan. Ölən aktyorun və ya aktrisanın son
mükafatı onun tabutda, tamaşaçıların
alqışları altında özünün ikinci
yaşayış məkanından axırıncı dəfə
çıxması olur. O, teatrın səhnəsini bu dəfə
pərdəsi bir daha açılmayacaq qəbirlə əvəz
edir. Yeganə təskinlik ondadır ki, başqalarından fərqli
olaraq onu unutmayacaqlar, ən azı bir-iki nəslin ömrü
müddətində xatırlayacaqlar. Belə bir mülahizə
vardır ki, adam iki dəfə ölür, bir dəfə qəbirə
tapşıralanda, ikinci dəfə onun adı son dəfə
çəkiləndə.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet . 2024.- 14 fevral, №(28).- S.14.