Çaparaq notlar
Bilsəniz pis olmaz
İlk Xalq yazıçımız və ilk
Xalq artistimiz erməni olub...
Bilənlər bilir: Azərbaycanda Xalq
yazıçısı fəxri adına ilk dədə erməni
Aleksandr Şirvanzadə (1859-1935-ci illər arası
yaşayıb) layiq görülüb - özü də 1930-cu
ildə. Yalnız aradan 30 il keçəndən sonra ilk dəfə
milli Azərbaycan yazıçısı Süleyman Rəhimova
(1960-cı ildə) Xalq yazıçısı adı verilib.
A.Şirvanzadəyə
bu fəxri ad veriləndə bizim böyük ədiblərimiz
C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev, A.Şaiq hələ
sağ idi. Amma nədənsə onlar "unudulmuşdu"
İndi isə bilməyənlər üçün
başqa bir nəsnəni deyim:
Azərbaycanın ilk Xalq artisti də erməni olub.
Bəli, bəli, düz oxudunuz. İndiyəcən
çoxları elə bilirdi ki, ilk Xalq artistimiz Hacıağa
Abbasov olub. Amma sən demə, Azərbaycanın ilk Xalq artisti
erməni Ovanes Abelyan (1865-1936) imiş. Düzdür, o da
H.Abbasovla eyni ildə (1932-ci il) bu ada layiq görülüb,
amma əvvəlcə onun "fərmanı"
çıxıb.
P.S. Həm Şirvanzadə, həm də Abelyan Azərbaycanda
(Şamaxıda) doğulub, Ermənistanda dəfn olunub.
"Milyon-milyon qızılgül"
mahnısının müəllifi kimdir?
Son günlər sosial şəbəkələrdə
daha bir "sənət qalmaqalı" yaşanmadaqdadır.
İddia olunur ki, məşhur "Milyon-milyon
qızılgül" mahnısını əvvəlcə
Ququş 1969-cu ildə farsca oxuyub, ondan xeyli sonra isə
1983-cü ildə Alla Puqaçova rusca ifa edib.
Əslində isə təqdim edilən
"versiya" qurama, qondarma, təhrif və montaj olunmuş
bir lentdir. Belə ki, Ququşun oxuduğu mahnı ilə onun
adi mimikası uyğun gəlmir.
Mahnını məşhur bəstəkar Raymond Pauls
görkəmli şair Andrey Voznesenskinin sözlərinə
yazıb...
Bu, öz yerində.
Məsələ burasındadır ki, bu
mahnının motivi məşhur "Ey həyat, sən nə
qəribəsən" nəğməsini daha çox
xatırladır. Həmin mahnını bəstəkar Oqtay
Kazımi şair Cabir Novruzun sözlərinə bəstələyib.
Vaxtilə, hələ 60-70-ci illərdə bu mahnı
bütün SSRİ-də məşhur idi.
İstəsəniz, həmin mahnılara paralel qulaq
asıb bu qənaətin nə dərəcədə düz
olduğuna əmin ola bilərsiz.
05.12.16
Pepinov haqqında
Pepinov Əhməd bəy Ömər oğlu
Ahıskanın Axalkələk şəhərində
doğulmuşdur. 25 yaşında Azərbaycan Milli
Şurasının, sonra isə Azərbaycan Demokratik
Respublikası Parlamentinin üzvü və katibi, 5-ci Nazirlər
Kabinetinin üzvü olmuşdur.
Aprel çevrilişindən sonra qürbətdə
yaşayıb.
Əvvəlcə Ulyanovska, sonra Alma-Ataya (indiki
Almatı) köçmüş (1934) Qazaxıstan SSR maarif
nazirinin müavini işləmişdir.
1938-ci ildə repressiyaya məruz qalmışdır.
Qazaxıstan SSR maarif nazirinin müavini işləmiş,
orada böyük maarifçilik işi aparmış bu
kişinin adı bu gün qardaş ölkədə
anılırmı? Yox.
Üzümü Qazaxıstanla sıx əlaqələri
olan (və ya orada yaşayan) dostlara: Aida Eyvazovaya, Elğxan
Zala, Daniər Kasımova, Ber³k Şadaliya, Nurgali Jusipbaya, Enver
Borusoya, Serik Erfali, Muxtar Şaxanov və digərlərinə
tuturam. Əhməd bəy Pepinovun adının Qazaxıstanda əbədiləşməsi
üçün çalışmaq lazımdır...
P.S. Təəssüf ki, orda qazax qardaşları məhv
edən ermənilərin adına hələ də
küçələr qalmaqdadır...
P.P.S. Böyük sənətkarımız Lütfəli
Abdullayev Pepinovun kürəkəni idi...
"İtirdiyim yazılar"dan
Dəniz oğrusu
(1)
Vaxtilə bir hekayə yazmışdım. Di gəl
ki, əlyazmansını tapa bilmirəm.
Bilmirəm indi neyləyim?
"DƏNİZ OĞRUSU" adlanan həmin hekayənin
məzmunu belədir: ata yük maşınında oğlu ilə
kənddən şəhərə, yəni Bakıya gəlir.
Onlar Xəzərin sahilinə çatırlar. Ata əlini
yana uzadıb deyir ki, oğlum, bax dəniz o tərəfdədir.
Hər şeyə maraq göstərən uşaq
maşının pəncərəsindən nə qədər
boylanırsa dənizi görə bilmir. Səbəb də məlum,
çünki dəniz bütün sahil boyu hasara
alınıb. Ata-bala xeyli yol gedirlər. Amma dənizi görmək
mümkün olmur ki, olmur.
Kişi hirslənir:
- Axı əvvəllər bu tərəfdə dəniz
vardı. İndi bu zəhrimar niyə yoxa çıxıb? O
boyda suyu gizlətmək olar?
Uşaq deyir:
- Bəlkə dənizi oğurlayıblar?
Ata maşını saxlayıb kuzova, yəni bana
qalxır. Oradan uzun nərdivanı, yəni laydırı
götürüb hündür hasarlardan birinə dirəyir. Və
oradan aşağı baxıb uca səslə uşağa
deyir ki, yuxarı qalx, gəl buradan dənizə bax.
Oğlan nərdivanla yuxarı dırmaşır.
Boynunu uzadıb yaxınlıqdakı dənizə baxmaq istəyir.
Bu zaman igid gözətçi və ya qəhrəman polis
özünü yetirib "cinayətkarları"
yaxalayır. Sən demə, bu hasarın o biri üzü
hansısa "bərkgedən kapitalist-oliqarxın" evi
imiş.
...və nəhayət məlum olur ki, bu
"oğrular"... "dəniz oğrusu" imiş.
Beləliklə, oğrunca dənizə baxmaq istəyən
ata-oğul məhkəməyə verilir.
...və sizcə, bu "dəniz oğruları
üçün şanlı məhkəmə hansı qərarı
çıxarır?..
(Düzü, bilmirəm, bu itmiş hekayəni təzədən
yazım, ya yazmayım?)
"Altıayaqlı" adlı bir hekayəm
vardı...
(2)
Çox axtardım, tapa bilmədim o hekayəni.
Mən yazılarımın, əlyazmalarımın
üstündə çox əsirəm. Amma iş elə gətirib
ki, obyektiv və ya subyektiv səbəblər ucabatından, ən
çox da kirayədən-kirayəyə köçməyimdən
dolayı bəzi yazılarım it-bata düşüb. Bunun da
öz maraqlı və kədərli tarixçəsi var. Amma
indiki halda söhbət mənim həmin o itkin hekayəmdən
gedir.
Bəs nə haqdadır o kiçik hekayə?
Hekayənin qəhrəmanı vəzifə, kreslo
sahibi olan bir adamdır. Təbii ki, onun da hər bir normal adam
kimi iki ayağı var. Amma hekayənin qəhrəmanı
özünü əyləşdiyi kresloya qaynaq etdirib. O,
yeridikcə kreslosu da onun arxasınca sürünür...
Qısası, ikiayaqlı adam dönüb olur altıayaqlı
həşərat.
Bu, satirik-fantastik bir hekayədir.
Deyəsən, dünya ədəbiyyatında belə
bir janr yoxdur. Hə, xatırladım, var. Amma ortada nümunələr
azdır.
Arzusuz uşaqlar...
(3)
Mən vaxtilə bax belə bir hekayə
yazmışdım. Onu da itirmişəm...
Uşaq ağlayıb atasından oyuncaq maşın
istəyir. Ata uşağın əlindən tutub öz şəxsi
maşın salonundakı avtoları göstərib deyir ki, bu
maşınların hamısı sənindir.
Uşaq oyuncaq qayıq istəyir. Ata bağ evinin
qarşısındakı bütün ərazini hasara alıb
- dənizin bir hissəsi də həmin hasarın içindədir.
O "dənizdə" bir neçə qayıq, hətta gəmi
var. İmkanlı ata deyir ki, bax bu gəmi də, bu qayıqlar
da sənindir.
Uşaq təyyarəyə minmək istəyir. Ata
deyir ki, bax o təyyarə pilot qarışıq sənindir.
Uşaq kinoya baxmaq istəyir. İmkanlı ata məşhur
kino və teatr aktyorlarını yığıb oğluna təqdim
edir. Deyir ki, bu aktyorlar sənin qulluğunda hazırdır.
Uşaq zooparka getmək istəyir. Ata uşağa
öz şəxsi heyvanxanasını göstərib deyir ki,
bu heyvanların hamısı sənindir...
Xülasə, uşaq nə arzulayırsa, ata onun
arzularını virtual yox, vizual qaydada yerinə yetirir.
Uşağın bu dünyada heç bir arzusu
qalmır.
Uşaq heç nə istəmir.
Əslində uşağın bütün arzuları
ata tərəfindən məhv edilir.
Arzusuz uşaq böyüyür.
Bundan böyük nə faciə?
Amma bu uşağın yaşıdı olan başqa
bir uşaqsa başqa bir ailədə böyüyür. Həmin
uşaq da atasından xahiş edir ki, ona oyuncaq maşın,
oyuncaq qayıq alsın, onu kinoya, zooparka aparsın. Bu pulsuz,
kasıb ata övladın arzusunu yerinə yetirə bilmir.
Bundan böyük nə faciə ola bilər?
P.S. Mən vaxtilə bax belə bir hekayə
yazmışdım. Adı da elə bu cür idi: "Arzusuz
uşaqlar". Həmin hekayə ötən il kompüterim
"yanarkən" sıradan çıxdı. Amma məzmunu
indi yazdığım kimi idi.
Doğrudan da indi bizdə arzusu məhv edilən
uşaqların sayı-hesabı yoxdur. Özü də hərəsi
bir cür.
Hekayənin qəhrəmanı olan hər iki
uşağın valideyni oyuncaq almır. Daha doğrusu, birinin
bunu almağa imkanı yoxdur, digərininsə həvəsi.
Sonucda hər iki uşaq arzusuz böyüyür... Biri
elə, biri belə arzusuz...
TEATR... TEATR...
ARTO TEATRI
(1)
Antonen Arto (1896-1948) qəribə taleli rejissordur. O,
sağlığında elə də diqqəti cəlb etməyib.
Düçar olduğu uğursuzluqlar onun səhhətini korlayıb
və sənətkar psixi cəhətdən sarsılıb. 40
yaşında ikən ağır xəstəliyə
düçar olan Arto ruhi xəstəxanaya düşüb, 9
il orada müalicə olunub.
A.Artonun teatrdan istəyi nə idi? O, nəyi təqdir,
nəyi təkzib edirdi?
Arto müasir teatrı qətiyyən qəbul edə
bilmirdi, o, belə hesab edirdi ki, çağdaş teatr və
tamaşalar mənasız və kütdür. O, teatrın
mövcudluğunu mistikada və reallıqda görürdü.
O, teatra həyatın adekvatı kimi baxa bilmirdi; əksinə,
belə hesab edirdi ki, teatrla həyat toqquşmalıdır.
Arto teatrı "şok terapiya", daha doğrusu, "ruhi
terapiya" hesab edirdi. Bu cür keyfiyyətlər onu psixoanaliz
tərəfdarlarına daha doğma edirdi. Axı, psixoanalitiklər
də insanların "daxili" - ruhi zəlzələsinin
üzə çıxmasını tədqiq və təbliğ
edirdilər. Artoya görə bu cür "zəlzələlər"
insanı katarsisdən, təmizlənmə prosesindən
keçirə bilər.
Arto "qəddar teatr" tərəfdarı idi. O,
tamaşada mətndən daha çox işarə və ibarələrə
üstünlük verirdi. Ona elə gəlirdi ki, kəskin
qışqırıq və nidalar, ifadəli poza və jestlər
tamaşaçıya daha çox təsir göstərə
bilər.
Arto geniş mütaliəli rejissor, habelə esseist,
şair və aktyor idi. Müasirlərinin bir çoxu onu dərk
edib qiymətləndirə bilmirdilər. Maraqlı
burasıdır ki, məhz Artonun ölümündən sonra
onun yaradıcılığına böyük diqqət və
maraq göstərilməyə başlanmışdır. XX əsrin
inkinci yarısından sonra meydana gələn absurd
dramaturgiyanın inkişafında Artonun rolu təkzibolunmazdır.
İlk dövrlərdə qəbul edilməyən bu
dramaturgiya sonralar bütün Avropa və dünya mədəniyyəti
tarixində öz yerini tutmalı oldu. J.Jene, E.İonesko,
S.Bekket, habelə J.Sartr, A.Kamyu və s. bu kimi sənətkarlar
Arto teatrının ideyalarından çox şey əxz
etmişdilər. Sonrakı illərdə R.Blen, J.Borro kimi
rejissorlar Arto ideyalarını həyata keçirməyə
çalışmışlar.
Bu gün Qərb ölkələrinin bir çoxunda
"Uçurum teatrları", "Yanğın
teatrları", bir sözlə, "Qorxulu teatrlar"
mövcuddur. Bu cür teatrlarda işgəncə, əzab,
qorxu, hədə, təhqir aparıcı xətti təşkil
edir. Hətta, bir çox tamaşalarda canlı heyvanlar, məsələn
dovşan və ya ördək tamaşaçıların gözü
qarşısında kəsilir, öldürülür. Səs-küyə,
qaraqışqırığa, nidalara, bağırtıya
üstünlük verilir. Bəs məqsəd nədir? "Qəddar
teatr" insanlarda "ölmüş
insanlığı" ayağa qalxızmağa-diriltməyə
çalışır.
Arto belə hesab edirdi ki, tamaşa zalı ilə səhnə
arasındakı birbaşa əlaqə
tamaşaçıların beyninə və ürəyinə
təsir göstərir, onları həyəcanlandırır,
düşündürür, tərpədir, ehtizaza gətirir.
Rejissor, hətta, qəddarlığın
"qanunauyğunluğunu" da araşdırmağa
çalışır, "fundamental qəddarlıq"
haqqında paradiqma irəli sürürdü. O deyirdi ki, qəddarlıqdan
təsirlənən tamaşaçı qəddarlığa
yox, humanizmə doğru addımlayacaq
Arto və onun ardıcıllarının təqdir
etdiyi "Qəddar teatr" bir növ dövrün, gerçəkliyin
modeli kimi düşünülmüşdü. Həmin
konsepsiyaya görə, mahiyyətin doğurduğu qəddarlıq
fenomenini yalnız sənətin adekvat üsulu ilə
müalicə edib aradan götürmək olar.
Bütün ziddiyyət və mürəkkəbliyinə
baxmayaraq, "Arto teatrı" - "Qəddar teatr"
öz təsir və cazibə qüvvəsini bu gün də
saxlamaqdadır.
Firuz MUSTAFA
525-ci qəzet . 2024.- 29 fevral, ¹(39).- S.11.