"Fəza damarı"
Bəstəkar, cərrah
İbrahim Topçubaşovun xatirəsinə
Hadisə ötən əsrin 60-cı illərininin
hadisəsidir. Pedaqoji Universitetin birinci kursunda təhsil
alırdım. O vaxt yeganə Mərkəzi Kitabxana vardı,
Leninin adını daşıyırdı. Hər istirahət
günü bu "oxu məkanı"na gəlir, müxtəlif
kitabları oxuyur, qeydlər aparırdım. Bir gün
kitabxanadan çıxanda birinci mərtəbədə
kiçik elana rast gəldim: "Gənc şair və bəstəkarlarla
görüş keçiriləcəkdir".
Filoloq ixtisası alırdım. Həmin gün
kitabxanada görüşü səbirsizliklə gözləyirdim.
Salona diqqət yetirdim. Şair Ağacavad Əlizadə,
İlyas Tapdıq, bəstəkar Ələkbər
Tağıyev, Hacıbaba Həsənov və İbrahim
Topçubaşov (akademik Mustafa Topçubaşovun oğlu)
artıq gəlmişdilər, şirin söhbət edirdilər.
Aparıcı, kitabxananın əməkdaşı
olan tanıdığım qadın qonaqları bir-bir təqdim
eləyəndən sonra ilk sözü gənc şair
Ağacavad Əlizadəyə verdi. Onu Salyanda "Qələbə"
rayon qəzeti redaksiyasından tanıyırdım. Bir hekayəmi
oxuyub fikrini söyləmişdi. Ağacavad Əlizadə o illərdə
məşhur idi, şeirləri və oçerkləri
dövrü mətbuatda çıxırdı. Səliqəli
nitqi vardı. Tribunaya qalxdı. İlk kitabı
"Çinarın söhbəti" təzəcə
çıxmışdı. İştirakçıları
salamladı, təşəkkürünü bildirdi və
"O, mənə oğul dedi", "Çinarın
söhbəti" və "Torpağa tər düşəndə"
şeirlərini xoş pafosla əzbər söylədi.
Çıxış alqışlarla qarşılandı.
İkinci söz mahnıları radioda səslənən
gənc bəstəkar Ələkbər Tağıyevə
verildi. O, xeyli danışdı, mahnıları üzərində
necə işləməsindən söz açdı.
İxtisasca hüquqsünas olan Ə.Tağıyev sahə
prokuroru idi. O, verilən sualları cavablandırıb, gənclərdən
razı qaldığını dilinə gətirdi. Sonra
tribunaya gənc bəstəkar Hacıbaba Həsənovu dəvət
elədi. Həmin illər həm də Pedaqoji İnstitutda
çalışan gənc bəstəkar şöhrət
sahibiydi, "Unuda bilmirəm", "Ellər gözləyir",
"Tar çalan oğlan", "Yağma
yağış" mahnıları müğənnilərin
dilindən düşmürdü. O, tribunaya çıxıb
pedaqoji fəaliyyətindən danışdı, pianoda indi
adını xatırlamadığım bir mahnısını
ifa elədi.
Aparıcı sonda sözü İbrahim
Topçubaşova verdi. Mən qara kostyumlu, qara sıx saçlı,
uca boylu bu gənci ilk dəfə görürdüm. Gur səsi
vardı. Ən məhşur mahnısı "Qubalı
qız" idi. İbrahim Topçubaşov eyni zamanda Azərbaycan
Tibb İnstitutunun professoru kimi fəaliyyət göstərirdi.
O, bəstəkarlığı fəaliyyəti barədə
xeyli danışdı, pianoda xırda etüdlər səsləndirdi.
Sonra üzünü zalda oturanlara tutdu: "Kimin sualı
var?" Məndən bir cərgə arxada oturan təxminən
25-30 yaşlı bir nəfər əlini qaldırdı və
İbrahim Topçubaşova "məlumat" verdi, dedi ki:
"Siz mənim müəllimim olmusunuz, ikinci kursda bizə dərs
demisiniz. Xatırlayıram, ürək əməliyyatı bərədə
mühazirə oxu-yanda uzun qara lövhədə rəngli
şəkillər asılmışdı, əyani bəzi
detalları göstərirdiz. Əlinizdəki çubuqla
ürəkdəki qırmızı rəngli damarı
göstərib dediniz ki, bu, "fəza damarı"dır,
birbaşa mədəyə uzanır. Burada dayandınız və
dediniz ki, sağlıq olsun, üçüncü kursda şərhini
verərəm. Amma həmin kursda bizə dərs demədiniz. Bəlkə
illərdən sonra şərh verəsiniz. Mən həkiməm,
şərhinizə ehtiyacım var. İbrahim
Topçubaşov alnında tumurcuqlanmış təri silib, sual
sahibini sevinclə süzdü:
- Əziz tələbəm, siz məni uzaq illərə
apardınız. Demək, yadınızda hələ
yaşayıram. Sağ olun ki, unudulmamışam. - Sonra əlini
qapqara saçlarına apardı, gülümsədi. - "Fəza
damarı" terminini dissertasiyamda ilk dəfə mən
işlətmişəm. O vaxt bu damarla bağlı fikrimi, nəticəmi
yekunlaşdırmamışdım. Müdafiədə bu haqda
mübahisələr oldu. Mən izahımda bildirdim ki, "fəza
damarı" ürəkdən birbaşa mədəyə
uzanır və beyinlə əlaqədardır. Sidik
yığılanda, ifraz məqamı yetişəndə beyinə
siqnal gəlir və insan o məsələ.
Sual verən həkim ayağa qalxdı:
- Professor, - dedi, - bu ideya haradan fikrinizə gəldi?
Yoxsa qəfil, intuisiyanın məhsulu idi? Maraqlıdır.
İbrahim Topçubaşov pianonun arxasına
keçdi:
- "Qubalı qız" mahnısı nə
vaxtdır ürəyimdə çırpınardı, vaxt
tapa bilmirdim onun ilk "balvanka"sını səsləndirim.
Oturdum, fikrə getdim, bir kişini üç gün əməliyyat
eləmişdim, "sidik" problemi vardı, damarı
tapmışdım, onun funksiyasını müəyyənləşdirdim
və tətbiq elədim. Əməliyyat uğurlu
alındı. Sevindim və pianoda "Qubalı
qız"ı çaldım birbaşa. Tələbəm
vardı, Flora Kərimova. - O, əlini zala uzatdı. - Burada
iştirak edir. - Cavan, arıq bir qız ayağa durub baş əydi
və oturdu. Sən demə, sual verənlə yanaşı
oturan qız Flora Kərimova imiş.
İbrahim Topçubaşov Flora Kərimovanı
yanına dəvət etdi və "Qubalı
qız"ı, "Mən həmişə səninləyəm"
və "Quba" mahnılarını ürəklə səsləndirdi.
Flora Kərimova da müəlliminin mahnısını ürəklə
oxudu, sual verənin qulağına nəsə
pıçıldadı.
Burada bir haşiyə çıxım: Bu gün Xalq
artisti kimi tanıdığımız, qeyri-adi səs
diapozonluna malik müğənni "Kəşmir
mahnıları"ilə tanındı və bu mahnılar
radioda dəfələrlə səsləndirildi. İbrahim
Topçubaşovla yaradıcılıq ünsiyyəti
professorun qəfil ölümünə qədər davam
etdi...
Alim və bəstəkar İbrahim Topçubaşov
ürək cərrahı idi və özü də infarktdan
dünyasını dəyişdi. Mən onun dəfnində
iştirak etmişəm: aspirant idim. İbrahim
Topçubaşovun anası da mahnı bəstələyirdi,
görünür, bu hiss irsi olaraq oğluna
ötürülmüsdü. Xalq artisti Flora Kərimovanın
atası məşhur fizik idi, Pedaqoji İnstitutda kafedra
müdiri vəzifəsində çalışırdı.
Qızı ilə fəxrlə danışırdı. Flora Kərimova
digər qadın müğənnilərdən fərqli olaraq
son dərəcə intellektual, əhatəli,
dünyagörüşlü, səlis nitqə malik idi.
Daha bir haşiyə: Professor İbrahim
Topçubaşov tibb aləmində ilk dəfə musiqi sədaları
altında əməliyyat aparan həkimdir. O, bir
intervüsündə demişdi ki, xəstə ilə
tanışlıqdan sonra onun musiqi zövqü ilə
maraqlanıram, hansı mahnıları dinləməyi
xosladığını öyrənirəm. Əməliyyat
stoluna uzananda qısa söhbət edirəm, onun sevdiyi
mahnını, yaxud musiqini hazırlayıram. O, öz aləminə
qapılır və musiqini dinləyir, real aləmdəki
qayğılarından təcrid olunur, vaxtın necə
ötdüyünün fərqinə varmır və beləcə,
əməliyyat başa çatır.
İ.Topçubaşov xəstələri ilə
söhbətində və davranışında estetika və
etika məsələlərinə ciddi əhəmiyyət
verirdi. Əxlaqi gözəlliyin formalaşmasında estetik
zövqün rolu danılmazdır. Estetik görüşlərlə
etik görüşlər vəhdət təşkil edir. Həkim
etikasına gəldikdə, tibdə olan deontologiya (həkimin
davranışı və tədbirləri haqqında təlim)
cərrahlıqda (eləcə də psixiatriyada) xüsusi
önəm kəsb edir. İ.Topçubaşov qeyd edirdi ki, həkimlə
xəstənin əxlaqi-etik münasibətləri obyektiv
olmalıdır. Həkim etikasının əsasında
humanizm dayanmalıdır. Həkim sənəti fədakarlıqdır.
Məşhur həkim, cərrah N.İ.Piroqov da "Qoca həkimin
gündəliyi" kitabında həkim vicdanı və həkim
fədakarlığı məsələsini xüsusi
vurğulayıb.
Həkim xəstənin halının ümidsiz
olduğunu hiss etsə belə, ona nikbinlik aşılamalıdır.
Bir misal: orta əsrdə yaşamış Suriya təbiblərindən
olan Əbülfərəc xəstəsilə belə bir
söhbət aparıb:
- Bax, bu otaqda üç şəxs var: sən, mən
və xəstəlik. Əgər biz səninlə birləssək,
sən mənim tərəfimdə dursan, xəstəliyi məğlub
edəcəyik. Buna mənim şübhəm yoxdur. Ancaq sən
xəstəliyin tərəfinə keçsən, onda mənim
vəziyyətim çətin olar.
Məncə, hər şey aydındır...
İbrahim Topçubaşov xəstəsini əməliyyata
hazırlayarkən estetik tələbatdan
çıxış edərək dinləmək
üçün ona musiqi hazırlayır, "Dinlə, sənin
sevdiyin musiqidir, keçmiş günlərinin fərəhini
yaşa" - deyirdi.
Bəstəkar, professor İbrahim Topçubaşov
qubalı deyildi, atası Mustafa Topçubaşov bir zaman Qubada
işləmişdi və oğlu bu dilbər məkanda
doğulmuşdu. Quba havası onun ruhuna çilənmişdi.
İllər ötsə də, o, anadan olduğu Qubanı
unutmurdu.
Bu yazımı isə bir gileylə
yekunlaşdırıram: Nə Bəstəkarlar
İttifaqı , nə Səhiyyə Nazirliyi, nə də Tibb
Universiteti bu böyük alimin doğum günlərini
xatırlayır.
Allahverdi EMİNOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə elmləri
doktoru, dosent
525-ci qəzet .- 2024.- 4 iyul, №(115).- S.15.