"Çılğın
bir gün"də yaşananlar
və ya "fiqaronun toyu"ndan qalmayın!
Dahi rus şairi Puşkin "Ağlınıza
qaranlıq fikirlər gələndə, şampan
şüşəsinin tıxacını açın və
ya "Fiqaronun toyu"nu yenidən oxuyun" deyə məsləhət
görürdü. Azərbaycan Dövlət Milli Gənc
Tamaşaçılar Teatrı (MGTT) da Puşkinin tövsiyəsinə
əməl edərək Bomarşenin ölməz
komediyasının qəhrəmanlarını 84 il sonra yenidən
Azərbaycan səhnəsinə qaytardı. Ötən həftə
Əməkdar artist Nicat Kazımovun quruluşu və
MGTT-nın aktyorlarının ifasında "Fiqaronun toyu"
tamaşasının premyerası baş tutdu.
Daha çox opera səhnəsində izlədiyimiz
"Fiqaronun toyu" Azərbaycan teatr tarixində ilk dəfə
1940-cı ildə səhnəyə qoyulub. 84 il bu əsərə
heç bir teatr müraciət etməmişdi. Ona görə
də "Fiqaronun toyu" tamaşasının
premyerasını həyəcanla gözləyirdim. Belə
irihəcmli və klassikanın zirvəsində olan əsərə
müraciət çox böyük cəsarət tələb
edir. Estetikanın unudulmağa doğru üz tutduğu, sənətin
bütün rənglərinin bozluğun cansıxıcı pərdələri
ilə kölgələndiyi bir dövrdə Nicat Kazımovun
belə bir əsərə müraciətini inqilab hesab etmək
olar.
Tamaşanın qısa xülasəsi belədir:
İspaniyanın çox nüfuzlu Qraf Almaviva qəsrinin xidmətçiləri
Fiqaro və Suzanna evlənməyə hazırlaşırlar.
Qraf Almaviva köhnə Knyazlıq hüququndan istifadə edərək
Fiqarodan əvvəl Suzanna ilə birlikdə olmaq istəyir.
Qrafin sinfi üstünlüyünə baxmayaraq, Fiqaro saray
sakinləri və Qrafinya ilə əməkdaşlıq edərək
Qrafı bu istəyindən çəkindirmək
üçün ağlını və cəsarətini ortaya
qoyur.
Qraf və Fiqaro arasındakı mübarizə
tamaşanın sonunda həll olunacaq ziddiyyətlər topuna
çevrilir. Bomarş bu pyesi Fransa inqilabından 5 il əvvəl
sistemi tənqid etmək və gələcəyi göstərmək
üçün yazmış olsa da, orada baş verən hadisələr,
münasibətlər müəyyən dəyişikliklərə
məruz qalaraq günümüzdə də
qarşımıza çıxır. Pyesdə bu gün
üçün də aktual olan xeyli suallar və problemlər
öz əksini tapıb. Tamaşada hər bir müasir insan
mütləq özünə yaxın nələrisə kəşf
edəcək.
Əsərin baş qəhəmanı Fiqaro xoşbəxtliyə
gedən yolda "çılğın bir gün"
yaşayır və bütün hadisələr cəmi bir
günün içində, Almaviva qəsrinin divarları
arxasında baş verir. İti ağlı, həyat eşqi
ona bütün maneələri dəf etməyə,
intriqaların, sui-qəsdlərin sıx
düyününü açmaqda kömək edir.
İnsanın təlatümlü dünyada xoşbəxtlik
haqqını müdafiə etmə ehtiyacından, hər zaman
yeganə dəyər olan sevginin zəfər
çalmasından bəhs edən tamaşa Fiqaro ilə
Suzannanın toya hazırlıq təlaşı ilə
başlayır. Qəsrin içində onlara verilən otaqda
sevgililər yataqlarını harda yerləşdirəcəklərini
müzakirə edərkən söhbət Qrafın Suzanna ilə
bağlı məqsədinin açılmasına gəlib
çıxır.
Tamaşada diqqətimi çəkən ilk cəhətlərdən
biri səhnə tərtibatı oldu. Quruluşçu rəssam
Mustafa Mustafayev son illər Avropada da dəb olan minimalist səhnə
dizaynından istifadə etməklə sadə tərtibat
qurmağa çalışıb. Amma düşünürəm
ki, səhnəyə bəlkə də bir yataq və ya
zamanın simvolu olan, həm bu gün, həm də
üç əsr əvvəl amansız, lakin hər şeyi
öz yerinə qoyan saat da əlavə etmək olardı.
Tamaşada Fiqaro da deyir ki, "Zaman ən dürüst məfhumdur.
Kimin mənə yaxşılıq, kimin pislik etmək istədiyini
göstərəcək".
"Fiqaronun toyu" tamaşasının
orijinalının müddəti əslində dörd saatdan
çoxdur. Ancaq rejissor həyatın müasir ritmini nəzərə
alaraq tamaşanın müddətini iki saat yarıma endirib.
Buna baxmayaraq, nə süjet, nə pyesin əsas məğzi,
nə də hadisələrin ardıcıllığı
itib. Əksinə, rejissor tamaşaçıların
Bomarşenin mürəkkəb süjetini daha da asan
qavramasına yol açıb.
Tamaşada Qraf Alvavina obrazını canlandıran Manaf
Dadaşov obrazı və xarakteri ən detallı və
orijinal şəkildə izləyiciyə çatdırdı.
Nə istədiyini aydın başa düşən və istəklərindən
əl çəkməyən, sərt, güclü sui-istifadəçi
Qrafın bütün alçaqlıqlarını ustalıqla
açıb göstərdi.
Yeniliklərdən biri də rejissorun hər zaman
dramatik obrazlarda gördüyümüz Əməkdar artist Kəmalə
Müzəffəri Qrafiniya Almaviva obrazında təqdim etməsi
oldu. Adətən dramatik obrazlar oynayan aktrisalar komediya
janrında çox vaxt uğurlu olmurlar. Bu mənada"Fiqaronun
toyu"nda tamaşaçı Kəmalə Müzəffəri
yenidən kəşf etmiş sayıla bilər. Aktrisa tərk
edilmiş bədbəxt Qrafiniya obrazının öhdəsindən
yüksək peşəkarlıqla gəldi. Rejissorun da qeyd
etdiyi kimi bu aktrisanın ilk komediya təcrübəsi idi.
Mənə görə, tamaşada ən yaxşı
aktyor oyunlarından biri Çerubino obrazını ifa edən
gənc aktyor Nurlan Süleymanlı oldu. Yeri gəlmişkən
qeyd edim ki, Çerubino tamaşanın ən rəngarəng
personajlarındandır. O, qəsrin bütün
qadınlarına eyni zamanda aşiq olur, buna görə də
başı problemlərdən açılmır. Tamaşa
boyu, demək olar, hər yerdə görünən
Çerubino sevimli və olduqca gülməli bir obrazdır.
Aktyor Çerubinonun həm qorxusunu, həm cəsarətini, həm
axmaqlığını bir buket şəkilində
tamamlayıb təqdim etdi.
Fiqaro (Sənan Kazımov) və Suzanna (Aydan Həsənzadə)
performansları ilə sona qədər zirvədə
qalmağa nail oldular. Tamaşa bir növ gənc aktyorların əsl
aktyor potensialını üzə çıxardı.
İkili öz
partiyalarının tələb etdiyi yumoristik elementləri
ustalıqla idarə edirdi.
Xüsusilə qeyd etməliyəm ki, Sənan
Kazımov səhnədəki performansı, aktyorluq qabiliyyəti
ilə hər kəsi heyran etdi. Onun qəhrəmanı xidmətçidir,
lakin o, xidmətçini yox, güclü aristokratın
ağıllı rəqibini oynayırdı. Aktyor Fiqaronun
anası (Marselina) ilə qarşılaşdığı və
keçmişi ilə üzləşdiyi səhnədə
tamaşaçılara yaxın məsafədən söylədiyi
monoloqla öz qəhrəmanını sanki oynamadı, həm
də onun yaşadığı məyusluğu,
ağrılarını yaşad.
Yüngülbeyin, ehtirasının əlində həlak
olan Marselina tamaşanın sonlarına doğru hər kəsi
təəccübləndirdi. Obrazın əsl xarakteri
Marselinanın monoloqu ilə açılır. Biz onun kişi
vəfasızılığının, xəyanətin
qurbanı olduğunu öyrənirik. Bomarşe öz həmcinslərinin
etibarsızlığını Marselinanın dilindən bu
cümlə ilə çatdırır: "Siz kişilər
çox nankorsunuz. Siz öz qədirbilməzliyinizlə
ehtirasınızın oyuncaqlarını məhv edirsiniz".
Ümumən tamaşada yer alan hər bir aktyor öz
obrazlarını mükəmməl şəkildə izləyiciyə
təqdim etdilər. Bunu nümayişin sonunda
tamaşaçıların ayağa qalxıb yaradıcı
heyəti dəqiqələrlə alqışlamasından da
görmək olurdu.
Əslində, bu gün tamaşaçının
qayğısını azaltmağa, əyləndirməyə
hesablanmış tamaşalar az deyil. Lakin onların əksəriyyəti
zəif hazırlanır, hətta o qədər uğursuz olur
ki, tamaşaçını əyləndirməkdən daha
çox əsəbiləşdirir. Ancaq Milli Gənc
Tamaşaçılar Teatrı "Fiqaronun toyu" ilə bu
sahədə möhtəşəm bir addım atdı və
bu addımı həm sənətsevərlər, həm də
ümumən ictimaiyyət olaraq alqışlamaq
lazımdır.
Tamaşanı uğurlu edən faktorlardan biri də
odur ki, rejissor kanonik mətnə uymayıb, vaxtı və məkanı
qoruyub saxlamaqla, həm də klassik süjeti maraqlı
tapıntılarla yeniləyib.
"Fiqaronun toyu"na nə üçün getmək
lazımdır? Ona görə ki, üç əsr əvvəl
yazılsa da, bu tamaşada səndən, məndən, bizdən,
problemlərimizdən, sevinclərimizdən və kədərimizdən
bəhs edilir. Tamaşanın şüuraltımıza
yeritdiyi bir həqiqət var: Həyatda uğur qazanmaq istəyiriksə,
güclü və təşəbbüskar olmalıyıq. Bu
tamaşada qəhrəmanların dili ilə bizə
ötürülən bir çox mühüm mesajlar var.
Bomarşe bizə 3 əsr əvvəl göndərdiyi mesajda
vurğulayır ki, "Hər insanda mövcud olan nikbinlik, təbəssüm
bəzən kobudluq və təkəbbürdən daha
güclü silahdır".
Günel MUSA
525-ci qəzet .- 2024.- 6 iyul, №(117).- S.18.