SİTAYİŞ
VƏ PƏRƏSTİŞDƏN DAHA ÜSTÜN OLAN
SEVGİ
"Molla Nəsrəddin" dərgisi bizi deyib gələndə
artıq Azərbaycanda bir-birinin ardınca nəşrə
başlayan qəzet-jurnallar az deyildi, illər ötdükcə
də çoxalırdı. Ancaq "Molla Nəsrəddin"in
və Cəlil Məmmədquluzadəçilərin
onların əksərindən vacib bir fərqi vardı. Molla Nəsrəddinləşmiş
Mirzə Cəlil yalnız mühərrir, təkcə qələm
adamı deyildi, onun çəkdiyi yük daha
ağırdı - o həm də bir millət
oyadıcısı idi.
Mirzə Cəlil bütün fəaliyyətlərində
millət qarşısında cavabdehliyini hiss edirdi, bunu millətə
sübut etmək, inandırmaq üçün çox vaxt gərək
olmamışdı, tükü tükdən seçən
insanlar qəzet-jurnal bolluğunun səslər
çoxluğunda məhz bu səsin səmimiyyətinin əsilliyinə
and-amansız yəqin kəsilmişdilər, onu, yəni bu
xalqı öyməkdən artıq söyən dərginin
canıyananlığının daha ürəkdəngələn
olmasına əsla şübhələri
qalmamışdı. Elə bu səbəbdən onu ümid
yeri kimi qəbul etmişdilər.
Artıq Mirzə Cəlilin həyatda
olmadığı çağlarda - 1944-cü ildə Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında məxsusi yer tutan bir qadının
xatirələri "Vətən uğrunda" jurnalında dərc
edilmişdi. Onun adı Böyükxanımdı.
Qadın haqlarından, onların cəmiyyətin bərabərhüquqlu
üzvləri olmasından, nəhayət ki, qatı kölgədən
çıxaraq haqlarına sahib çıxması zəruriyyətindən
elə Mirzə Cəlilin dövründə də Azərbaycanda
danışıb-yazanlar az deyildi. Ancaq Mirzə Cəlil
yalnız yazmırdı, danışmırdı, o, gerçək
iş də görürdü. Günlərin birində həmin
Böyükxanım özü Mirzə Cəlilin
qapısını açmışdı.
Xatırlayırdı ki, məktəbdə oxuyurdum, ancaq 13
yaşım olanda böyük yeznəm məni təhsildən
ayırdı və varlı bir hacının oğluna ərə
verildim. Məktəbdə oxuduğum çağlarda rəfiqələrimlə
üzüaçıq gəzirdik, deyirdik-gülürdük,
ancaq gəlini olacağım evə yetişəndən sonra
qayınanam məni tam bürüdü. Elə toy
günümüz ərəfəsində mənə altı
dəst çarşab bağışlamışdı.
Onların hamısı qədərindən böyük idi.
Qayınanam deyirdi ki, mənim gəlinimin burnunun ucu da
görünməməlidir. Oxumaq, yazmaq, kitab-dəftər o
gündən mənə yasaq edildi.
Böyükxanım yada salırdı ki, oxumaq
üçün yeganə göz dikdiyim yer bazardan gələn
zənbil idi. Bazarda alış-veriş edirdilər, nələrisə
hansısa qəzetlərin, jurnalların vərəqlərinə
bükürdülər, o vərəqləri cırıb
atmaq əvəzinə acgözlüklə oxuyurdum. Elə
"Molla Nəsrəddin"lə də həmin vasitə ilə
tanış olmuşdum. Oxuyurdum, çox xoşuma gəlirdi.
Qərara aldım ki, mən də bu jurnal üçün bir
yazı yazım. Günlərin birində bir yazı qələmə
aldım da. "Molla Nəsrəddin"in ünvanı
jurnalın üstündə vardı və Poçt
küçəsi ilə də bizim evin arası uzaq deyildi. Qərara
aldım ki, yazdığım məqaləni jurnala
özüm aparım verim. Gedib "Molla Nəsrəddin"in
ünvanını tapdım, qapını döydüm. Bir nəfər
qapını açdı, məni mehribanlıqla
qarşılayıb içəri dəvət elədi. Mən
sağa-sola baxırdım, Mollanı axtarırdım. Fikirləşirdim
ki, indi hansısa qapı açılacaq, bir başı əmmaməli,
əyni əbalı kişi çıxacaq qarşıma.
Ancaq sağa-sola çox baxdığımı görən həmin
məni qarşılayan adam dedi ki, qızım, narahat olma,
burada səninlə məndən başqa adam yoxdur, sənin o
"Molla" deyə düşündüyün adam da elə
mənəm. Başladım danışmağa ki, sizin dərgini
çox xoşlayıram, mən də istəyirəm bura
yazım, amma bilmirəm nə şəkildə yazmaq
lazımdır. Yazdığımı verdim, oxudu,
ora-burasını düzəltdi, qayıtdı ki, bəs bunun
altına bir imza da qoymaq lazımdır, gərək sənin
bir təxəllüsün ola.
İmza söhbəti ortaya düşəndə bərk
qorxdum, fikirləşdim ki, həmin imzanın izi ilə məni
axtarıb taparlar, sonra evdə başıma oyun açarlar.
Mirzə Cəlil nə düşündüyümü hiss edərək
məni sakitləşdirdi ki, fikir eləmə, sənin
yazına örtülü imza qoyarıq ki, səninlə məndən
başqa heç kim bilməz bu adam kimdir.
Soruşdu ki, sizin ətrafdakı qadınlardan, yəqin
ki, kimlərinsə ləqəbləri var. "Bəli"
dedim və ilk ağlıma gələn adı da çəkdim:
"Kaftar Məsmə". Razılaşmadı ki, yox, bu,
yaramaz, çünki artıq bir "Məsmə"miz var.
Müxbirlərimizdən birinin gizli imzası "Çeri Məsmə"dir,
sən bir ayrı ad fikirləş.
Bir az da düşünəndən sonra dedim ki, bəlkə
onda "Teleqraf Güllü" qoyaq?! Mirzə Cəlil
başıyla təsdiqlədi ki, hə, bu olar,
yaxşıdı, indən belə nə yazsan, elə
altına bu imzanı qoy, göndər bizə.
Bu görüşümüzdən bir neçə
gün keçmişdi ki, məhəlləmizdə bir nəfər
mənə yaxınlaşdı və ehtiyatla soruşdu ki,
Böyükxanım sizsiniz? Təsdiqlədim. Qoltuğundan bir
"Molla Nəsrəddin" çıxarıb verdi mənə
ki, Mirzə göndərdi, burada yazınız dərc edilib.
Ürəyim çırpına-çırpına
"Molla Nəsrəddin"i çarşabımın
altında gizlətdim, tez qaçdım evimizə.
Tanış yazının altında "Teleqraf
Güllü" imzasını görəndə
dünyanın ən xoşbəxti idim.
Ondan sonra başladım "Molla Nəsrəddin"ə
mütəmadi yazılar göndərməyə.
...Bir müddət keçir, Böyükxanım
növbəti yazısını xəlvəti "Molla Nəsrəddin"ə
gətirəndə Mirzə Cəlil onu Məmməd Səid
Ordubadi ilə tanış edir. Artıq 1925-ci il idi və Azərbaycanda,
illah da Bakıda qadınların sərbəstlik, cəmiyyətdə
yerini tutmaq baxımından vəziyyəti 5-6 il əvvəllə
müqayisədə heç tutuşdurmayagəlməz dərəcədə
dəyişmişdi. Odur ki, bu görüşdə Mirzə Cəlil
ürəyindəkini açıb Məmməd Səidə
deyir ki, çoxdan belə bir fikrə gəlmişəm, gərək
Böyükxanımı bir hökumət idarəsində
qulluğa düzəldək.
İyunun 14-ü tarixi daha öz təvəllüd
tarixi kimi heç vaxt Böyükxanımın hafizəsindən
silinəsi deyildi - həmin gün Mirzə Cəlil bu gənc
diribaş qadını Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi
nəzdindəki Zəhmətkeş Azərbaycan
Qadınları Komitəsinə aparmışdı, rica
etmişdi ki, məcmuəmizin fəal əməkdaşı
olan bu xanıma münasib bir qulluq düzəldin.
Oçağacan Böyükxanım hələ
çadralı idi və öz yazmasınca da, hələ
heç bir yerdə də işləməyibmiş. Onu katibə
vəzifəsinə işə götürürlər. Mirzə
Cəlilin bu diqqəti və qayğıkeşliyini də
Böyükxanım hərarətlə xatırlayırdı
ki, Mirzə belə yerlərə nabələd olduğumu
bildiyindən ilk iş günümdə iki saatdan artıq
yanımda oturmuşdu, işə başladığım ilk həftələrdə
də hər gün mütləq gəlib baş çəkirdi.
Dünyadan köçənə qədər "ona
bir ata kimi mehribanlıq göstərmiş" Mirzə Cəlili
minnətdarlıqla anan, məhz o ustadın sayəsində həyatı
büsbütün dəyişmiş bu sadə Azərbaycan
qadını qələmə aldığı xatirələri
ilə o müstəsna kişinin daha bir görünməyən,
bilinməyən xidmətini sənədləşdirib, tarixləşdirib.
Ancaq Mirzə Cəlildən kömək görən, onun qanad
verdiyi, amma bunu yazmayanlar hələ nə qədər idi! Mirzə
Cəlil böyük işlərini görürmüş və
əslində heç istəmirmiş ki, bir kimsə bunun
haqqında danışsın. Könlü, gözü tox, təvazö
ilə dolu bir insanmış, olsun ki, belə əməllərini
məslək yolunda çalışmalarının gündəlik
yerinə yetirilməli vəzifələrdən
saydığından çox açıb-ağartmağı
münasib saymırmış. Lakin hər sükutun öz həddi
var. Nə qədər gec olsa da, bütün bunların
haqqında mütləq çoxlu yazmaq, çoxlu
danışmaq lazımdır. Çünki guya yaxşı
tanıyırıqmış sandığımız Mirzə
Cəlilin şəxsiyyətinin belə xırda
ayrıntılarla bilindiyindən qat-qat əzəmətli
olduğu aşkarlanır.
Hər yazdığında böyük ədəbiyyatdan
savayı, həm də tarix gizlənən Məmməd Səid
Ordubadinin özünün də Cəlil Məmmədquluzadə
ilə bağlı hər cəhətdən çox qiymətli
yaddaşları var. O xatirələr həm tarixi baxımdan
bir para mətləblərə aydınlıq gətirir, həm
də elə bir cazibəli Məmməd Səid hekayəsi
kimi maraqla oxunmaqdadır. Xəyalən cavanlıq
çağlarına - XIX yüzilliyin sonlarına səyahət
edən Ordubadi yazırdı ki, o dövrdə
Naxçıvanda iki məşhur Mirzə Cəlil vardı -
biri sonralar "Molla Nəsrəddin"in baş mühərriri
kimi tanınacaq Cəlil Məmmədquluzadə, digəri də
"Şürbi" təxəllüslü Mirzə Cəlil.
O "Şürbi" təxəllüslü Mirzə Cəlil
də iti sözlü bir adammış və rus dili müəllimi
işləyirmiş. Aşağı-yuxarı elə həmin
illərdə Mirzə Cəlil də Nehrəm kəndindəki
məktəbdə müəllimmiş. Məmməd Səid
Ordubadi xatırlayır ki, eşitmişdim Naxçıvanda
sufi təriqətinə rəhbərlik edən Hacı Qəmbər
adında bir nəfər var, ətrafına müridlər
toplayıb, məşhur bir məsnəvisi də məlumdur,
çox istəyirdim onun öz dilindən həmin məsnəvini
eşidim.
Günlərin birində Naxçıvan şairlərindən
olan Bala Əşrəf həmin Şürbi Mirzə Cəlili
Ordubadi ilə tanış edir, tanışlıqlarından
sonra Şürbi Mirzə Cəlil də Səid əfəndiyə
söz verir ki, onu Nehrəmdə müəllimlik edən
adaşı Mirzə Cəlillə də tanış edəcək.
İş elə gətirir ki, iki Mirzə Cəlil və
Məmməd Səid əvvəlcə Naxçıvanda
üçlükdə görüşürlər və ilk təmaslardanca
söhbətləri tutur. Məmməd Səid ilk
görüşlərində Cəlil Məmmədquluzadənin
ondan nə soruşduğunu da unutmamışdı. Cəlil Məmmədquluzadə
xəbər alıbmış ki, şair ordubadlı Fəqirin
İrəvan qubernatoruna yazdığı bir həcv var, onu
bilirsənmi? Əlbəttə ki, Məmməd Səid bilməyə
bilməzdi, çünki "Ordubadlı Fəqir" deyilən
onun atasıydı.
Ordubadi o görüşlərindəki söhbətlərindən
bu məqamı da qələmə alıb ki, Fəqirin
şeirini Məmməd Səidin dilindən eşitdikdən
sonra Mirzə Cəlil soruşur ki, görəsən, Ordubadda
nə qədər molla, ruhani-filan olar? Təbii ki, Ordubadi
özü o vaxt verdiyi cavabı unutmamışdı.
Qayıtdım ki, mollaların, seyidlərin sayı təxminən
üç yüz olar, beş-on nəfər də dərviş
və sairə var. Mirzə Cəlil bu miqdarı eşitdiyi
zaman bir daha gülümsədi və dedi ki, altı min əhalisi
olan bir şəhər üçün üç-dörd
yüz müftəxor çox deyildir.
Mirzə Cəlil o rəqəmlərlə səbəbsiz
maraqlanmırmış, həmin dəqiqədə artıq
onun strateji düşüncəsi işə
düşübmüş - çünki o tərəflə
bu tərəfə əks cəbhələr kimi
baxırdı. O dövrdü ki, artıq Naxçıvanda
yeni maarifpərvərlər nəsli yetişirdi.
Düşünürdü ki, bu maarifpərvərlərin
sayı bəlkə də o üç yüzlə müqayisədə
azdır. Amma onların hər biri bir neçə o cür,
özü demiş, "müftəxor"a bərabərdir.
Ona görə bu gənc maarifpərvərlər güc olaraq
altı min nədir, o altı mindən də qat-qat artıq
kütləni oyatmaq iqtidarındadır.
Faytona əyləşib yola düzəlmişdilər,
Nehrəm kəndinə yetişincə getmişdilər
görməyi arzuladıqları adıbəlli Hacı Qəmbərin
məclisinə və o həzrət də qoltuğunda iri bir
kitab yığnağa təşrif gətiribmiş, ətrafında
da müridləri. Əhvalat orta əsrlərdə vaqe olmurdu,
artıq başlamış olan XX yüzildə baş verirdi və
kimsə niyə Mirzə Cəlilin Nehrəmə
"Danabaş" kəndi deməsinin gerçək
tarixçəsi ilə maraqlansa, dürüst cavab bu xatirədədir.
Mirzə Cəlil Nehrəmi də, nehrəmliləri də saf
insanlar kimi sevirdi, oradakı uşaqların bilik alıb
savadlı böyüməsi üçün həmin kənddə
müəllimlik etdiyi zamanda əlindən gələni də əsirgəməmişdi.
Ancaq bunu da hiss etmişdi ki, çox zaman belə yerlərdə
ixtiyar heç də saflıqla dolu camaatın deyil, tək-tək
danabaşların və elə onlarınca özləri kimi
danabaşlaşdırdıqlarının əlindədir. Məmməd
Səid Ordubadi xatırlayırdı ki, yer tapıb oturduq,
Hacı Qəmbər məsnəvisini başladı,
yaşı altmışdan artıq olmazdı, başı
olduqca yekə idi və Mirzə Cəlil bu adama çox diqqət
etdiyimi duyunca qulağıma pıçıldadı ki, sən
bir o adamın başına bax, üçillik dana kəlləsinə
oxşayır, indi bu danabaş gəlib camaatı sufi təriqətinə
dəvət edir.
Və Məmməd Səid tarixi həqiqətin
tarixçəsini belə nəql edəndən sonra dəqiqləşdirirdi:
"Mən "Molla Nəsrəddin" məcmuəsində
birinci kərə Nehrəm kəndinin "Danabaş kəndi"
deyə yazıldığını oxuduğum zaman həmin
sufi təriqəti rəhbərinin başını
xatırladım".
Bu xatirənin Mirzə Cəlilin sənətkar kimliyi
ilə əlaqədar anlatdığı və nəzərdə
saxlanmalı digər incə məqam odur ki, Ustad
yaratdığı irili-xırdalı bütün surətləri
təxəyyüllə nə qədər rəndələyib
hamarlayaraq ümumiləşdirsə də, onların hər
birinin gerçək qaynağı var, o, prototipləri, bir
qayda olaraq, öz ətrafındakıların arasından
seçirmiş. Əyani sübutlarından biri elə Məmməd
Səidin bu xatirəsidir.
Məmməd Səid yazır ki, Cəlil Məmmədquluzadənin
"Ölülər"də təsvir elədiyi İskəndər
həmin Şürbi Mirzə Cəlil idi, ancaq öz dostunu ədəbiyyata,
səhnəyə elə olduğu kimi deyil, bir qədər dəyişərək
- kefliləşdirərək gətirmişdi.
Ordubadi iki Mirzə Cəlillə Nehrəm kəndində
birgə olduqları həmin günü 1944-cü ildə yada
salaraq hekayət edirdi ki, oradan gənc müəllim Məmmədquluzadə
bizi Naxçıvana qədər yola saldı və
Şürbi Mirzə Cəlil də hamımızçün
bir ziyafət düzəltdi.
O məclisdə Cəlil Məmmədquluzadəni ilk dəfə
tar çalıb oxuyan gördüyünü yazan Məmməd
Səid sonralar taleyin onunla ayrılmaz məslək
qardaşlarından birinə çevirdiyi Mirzə Cəlilin
xasiyyətindəki ayrı bir mühüm cəhətdən
də bəhs edirdi. Yazırdı ki, Cəlil həmişə
çox təmkinli, səbirli idi, edilən müxtəlif
hücumlar da heç vaxt onu halından
çıxartmazdı: "Mən onunla tanış
olduğum uzun müddət ərzində bir kərə də
olsa onu acıqlanan görmədim". Hətta xəbis
qüvvələrin (Məmməd Səid bir az da sərt
deyir: "xalq düşmənləri") "Molla Nəsrəddin"i
Cəlil Məmmədquluzadənin əlindən alaraq öz əlaltılarına
tapşırdıqları əsnada da Ustadın
"etidalını pozmadığı", təmkinini itirməyərək
"Bəlkə belə də məsləhətdir. Nə
olar ki, qoy bir az da onlar çıxartsınlar, mən də
yorulmuşam" deməsini xəbər verirdi.
Böyük Mirzə Cəlilin gendən sezilməyəcək
olan, amma daim içərisində daşıdığı
digər böyüklüyünü də bizə Məmməd
Səid çatdırır. Deyir, fikir vermişdim,
böyük ədib oturduğu yerdə, ya küçədə
gedərkən heç bir səbəb olmadan gülümsərdi.
Onu yolda gedəndə səbəbsiz gülümsəyən
görənlər bunu yersiz sayar, hətta irad da
tutarmışlar. Ancaq özü də, elə Mirzə Cəlil
kimi, daim düşüncəsində, ürəyində gəzdirdiyi
surətlərlə kimsədən xəbərsiz söhbətləşmədə
olduğundan bunun nə demək olduğunu gözəlcə dərk
edən Məmməd Səid bunu Ustadın özünü həmin
anlarda oxucu yerinə qoyması kimi yozurdu: "Mirzə Cəlil
daima gülməli bir mövzu üzərində
düşündüyü zaman həmişə bir oxucu kimi
düşünər, əsərində göstərdiyi mənfi
tiplərə gülərdi".
Və Məmməd Səid o nadirlərdən idi ki,
Mirzə Cəlilin dünyadan ayrılarkən də
çöhrəsində donub qalmış son təbəssümü
görmüşdü: "Mirzə Cəlili ölürkən
gördüm, o, ölümün də üzünə
gülürdü".
...Cəlil Məmmədquluzadə silahdaşları,
mübarizə yoldaşlarını yalnız yaxın ətrafda
aramırdı. Fikri, əqidəsi onunla tən gələnlər,
paslanmış çərçivələri,
yıpranmış vərdişləri qıraraq
işıqlı yeniyə yol gəzənlər lap min il əvvəl,
səkkiz yüz il qabaq, beş yüz il öncə
ömür sürmüş olsalar da, onun nəzərində
diriydilər, müasir idilər, mübarizə
yoldaşıydılar. Ona görə də Mirzə Cəlilin
məsləkdaşlarının sırası bir ordu cərgəsi
kimi elə sıxdı ki, yan-yörədə qaynaşan və
üzdən çox kimi görünən qaragüruh onu əsla
çəkindirmirdi. Mirzə Cəlil tarixə vaqif adamdı,
olub-bitənlərdən yaxşı xəbərdardı,
getdiyi yolun da, bu yolu tutub gedənlərin də aqibətinin adətən
necə ola biləcəyi ona keçmişlərdən məlumdu,
həmin yolun yolçularına qarşı həmlələrin
təzə söhbət olmadığından da agah idi. Bu həqiqət
də ona gün kimi aydın idi ki, yol nə qədər
enişli-yoxuşlu olsa da, qarşıdan gələn riya
dalğaları nə qədər kükrəsə də,
mübarizə aparanların əməyi bada getməyəcək,
son ucda mətləbə yetəcəklər, mühitin
zülmətlərini dağıtmağa gücləri
çatacaq.
Mirzə Cəlil "Mədfən" adlı məqaləsini
"Molla Nəsrəddin"də dərc etdirəndə
artıq 1929-cu il iyunun 6-sı idi, sınaqlarla dolu uzun bir yol
keçilmişdi, bir çox istəklərə nail
olunmuş, 20 ildən də əvvəl müəyyənləşdirilmiş
xeyli hədəflərə çatılmışdı. Amma
onun və əqidədaşlarının düzəlməsinə
çalışdıqları kəm-kəsirlər də hələ
lap çox idi və Mirzə Cəlilin bu yazısı həm
keçmişə bir nəzər idi, həm də yolu daha qətiyyətlə
davam etdirməyə çağırış.
"Mədfən"in bir ərəb ləfzi, mənasının
da "ölü dəfn edilən yer" olmasını
yazırdı və əlavə də edirdi ki, biz öz
dilimizdə - türkcədə ölü basdırılan bu
məkana "qəbir" deyirik ki, əslində elə o da ərəb
sözüdür. Amma bir də var "mədfən-i
fikr", yəni fikrin basdırıldığı yer,
düşüncənin qəbri. Bu "qəbiristanlığın"
dəqiq yerini də Mirzə Cəlil nişan verirdi: "Bizim
bəzi köhnə və təzə şair, qələm
sahiblərinin o kitabları ki, orada mömin müsəlman millətlərinin
çürümüş qafasını sındırıb
içindəki mövhumatı dağıtmaq yolunda ikicə
kəlmə danışılmayıbdır".
Beləliklə, Mirzə Cəlil kitabın,
yazının, qələmin vəzifəsinin millətin
oyanışı, dirçəlişi üçün
müəyyən məna kəsb etməkdən ibarətliyini
bir daha bəyan edirdi, əsl fikir qəbiristanlığı
olan minlərcə bu cür kitabları yandırmağı
tövsiyə edirdi ki, bəlkə onların yanmağından
heç olmazsa bir fayda ola. Bu faydanı da onların verəcəyi
istilikdə deyil, həmin alovun şöləsində
heç olmazsa millətə lazım olan kitabları görmək
fürsəti yaranacağında tapırdı.
Millətə gərək olan kitablar həmişə
doğulub və onların da neçə cür
çeşidi var. Elmin ayrı-ayrı qanadlarındakı hikmətlərdən
bəhs edən risalələr minillər və yüzillər
öncə də yaranıb, dildən-dilə də
çevrilib, eldən-elə də gəzib. Lakin Mirzə Cəlil
millətə lazım olan kitablar arasında insanların təfəkküründəki
geriliklərdən xilas olmağa çağıran və
bunun yollarını da göstərən, bu mübarizədə
ehtiyac duyulurkən zəmanə ilə müxalifliyə də
cəsarətlə girişə bilən ölməz
kitabları üst qatda tuturdu və bu qəbil kitablara belə
dəyər verirdi: "O kitab uzaqdan bar-bar bağıracaq,
"Açın məni, açın məni. Görün mən
kiməm" deyəcək".
Mirzə Cəlil çox gözləməyərək
belə kitablardan, o təhər işığı kəsilməyən
əsər yaratmış zəka və duyğu sahiblərindən
birinin adını da çəkirdi. Nədən məhz bu
kitabı seçməsinin səbəbini də
xırdalayırdı: "O kitabın cildinin üstündə
belə bir ad da nəzərimizə gələcək - Ömər
Xəyyam. Bu kişi haman adamdır ki, yeddi-səkkiz əsrin
müddətində tək birinci olaraq biçarə müsəlmanlara
mərd-mərdanə xitab edib".
Mirzə Cəlil Xəyyamın və Xəyyamların
əsrlərcə umduğunu qısaca bir cümləylə
açırdı ki, neçə yüz il əvvəlin
başvermişlərinə müftə yerə
ağlayınca indini düşünün, özünüzə
gün ağlayın! Mirzə Cəlil Xəyyamın aqil və
cəsur kəlamını yad edəndən sonra
üzünü tuturdu keçmişdəki elliklə başa
vurub ağlaşmaq mərəzini indi hamılıqla əl
çalmaq, alqışlamaq azarı ilə əvəz
etmiş müasirlərinə, qəlb ağrısı ilə
sual edirdi: "Bəs niyə bu neçə əsrlər
ötüb keçəndən sonra yüzlərcə və
minlərcə qələm sahiblərinə və şairlərə
müftəcə əl çaldıq, alqışladıq,
ancaq Ömər Xəyyam hissini, Ömər Xəyyam qeyrətini
çoxunda görmədik, hətta indi də
görmürük?"
Və Mirzə Cəlilin verdiyi bu acı sualdan daha
ürəksıyıran olan onun həmin sualın ardınca gələn
təəssüfü idi: "Heyif müftə alqışlara!"
Mirzə Cəlil qələm sahibindən vətən
qeyrəti umurdu, yazdıqlarında millətin hansısa dərdinə
əlac olacaq bir yolu göstərmək kişiliyi diləyirdi.
Ancaq 1929-cu il idi və çar dövründən daha qart
senzura indi sovetdəydi və Mirzə Cəlil müftə
alqışlardan bəhs edirdisə, xalqın qeydinə qalmaq
vacibliyindən söz açırdısa, aydın məsələdir
ki, sözünü həm də yalnız
yazıçılara yox, əlində qat-qat artıq səlahiyyətlər
və hakimiyyət olan yuxarıdakılara eşitdirirdi.
Maraq güc gəlir. Götürüb açıram
"Molla Nəsrəddin"in 1929-cu ilin 6 iyun sayını
ki, görüm Mirzə Cəlilin bu yazısının
böyründə-başında nə rəsm çəkilib.
Məqaləni müşayiət edən karikatura da var, o
şəklin qırağında yazı da: bir
yazıçı Bakıda nəşriyyata əlyazmasını
gətirib ki, əsərini nəşr etsinlər. Geri qaytarırlar
ki, kağız ehtiyatımız azdır, kitabınızı
buraxa bilməyəcəyik. Rəsmin yanındaca sanki
Bakıda baş verən nəşrdən imtina məsələsinə
aidiyyəti olmayan, istehzalı "hə, nə olsun?!"
sualı doğura biləcək belə qeyd yer alır ki,
1928-ci ildə Moskvada dini və mövhumati mövzuda
ümumilikdə 1 milyon sayda kitab çıxıb.
"Molla Nəsrəddin" ona eyham vurur ki, əvvələn,
asılıyıq, Moskva kağızı ayırmalı,
rüsxət verməlidir ki, biz də burada işimizi görə
bilək, ikincisi, onlar orada istədikləri hər
yaxşı-yamanı nəşr edirlər, bizimsə
yalnız yaxşını çap etmək
imkanımızı da qısırlar, açıqca və cəsarətlə
bu dərdi izhar edirdi ki, balıq başdan iylənər, millətin
oyanışına, vətənin tərəqqisinə xidmət
etməyən, müftə alqışlara rəvac verən əməllər
də, kitablar da elə Kremldən üzü bu yana axıb gəlir.
1929-cu il idi, ötkəm, cığal sözü
birbaşa söyləmək yolun başlanğıcında
olduğundan - 1906-cı ildəkindən də
müşkül idi. Amma Mirzə Cəlil dinc durmurdu,
sözünü pərdələmədən, fikrinin kəsən,
dalayan tərəflərini malalamadan, kişiyana car çəkirdi.
Susa bilməmək və görməyi bacarmaq iliyinə
qədər işlədiyindən bu gün sağ olsaydı,
yeni zəmanədə müftə alqışdan, ətalətli
mürgüdən qurtulmağın bizim görmədiyimiz, ya
görüb deyə bilmədiyimiz neçə təzahürünü
tapacaqdı, baxıb durmaqla da kifayətlənməyəcəkdi,
dərhal qamçılayacaqdı.
Məhz belə olduğu üçün - hər yeni
günün axarında nə qədər çətinliklər
ortaya çıxsa belə, yurd və millət naminə deyilməli
sözlərin ən vaciblərini dilə və qələmə
gətirməyi bacardığından nə Mirzə Cəlilin
kitabları, nə də "Molla Nəsrəddin" bir belə
vaxt keçəndən sonra da "mədfən-i fikr"ə
dönmədi, "Vətən-i fikr" oldu - fikir məzarlığına
çevrilməyərək oyanıq düşüncəyə
vətən sayılan azad, asudə ərazi kimi yaşadı.
Mirzə Cəlil kimi qələmi millət naminə
işləmişlərin (bizdə və dünyanın hər
yerində, tarixin hər dönəmində) vətən və
xalq haqqında düşüncələrinin qovuşduğu
məkanlar olan əsərləri nə qədər zaman
keçir-keçsin, köhnələn deyil, onların
ölü fikir qəbiristanlığına çevriləcəyi
də istisnadır.
Bir baxın elə sanki ömrünü çoxdan
yaşayıb getmiş "Molla Nəsrəddin" dərgisinə.
Qocalmış olsaydı, diriliyini itirsəydi, "mədfən-i
fikr"ə dönsəydi, indi də bu cür sevilər,
aranardımı? Görün təkrar-təkrar neçə
yol nəşr edilib, hələ bundan sonra da, söz yox ki, dəfələrlə
çap olunacaq. XX əsrin əvvəllərində onun bir evə
girməsini günah sayanlar çoxdan məhv olub gediblər,
Azərbaycanın hər evinin qapısı isə bu gün də
məhəbbətlə "Molla Nəsrəddin"in
üzünə açıqdır.
...Seyid Hüseyn yalnız bizim ədəbi
keçmişimizin doğma və cazibəsi kəsilməz səhifələrindən
deyil. Onun adı ədəbiyyat tariximizdə olduğu kimi, XX
yüzilliyin əvvəllərindəki coşqun inkişafa
başlayan mətbuatımızın ömürnaməsində
- bioqrafiyasında də həmişə qalacaq. Sözü ilə
heyran qoymağı bacaran Seyid Hüseyn də Mirzə Cəlilin
valehlərindən idi. Onun xırdaca xatirələrində
Mirzə Cəlilin ölçüyəgəlməz
böyüklüyü bir başqa görüm
bucağından seyr edilməkdədir. Xatırlayırdı
ki, "Molla Nəsrəddin"in ilk sayı Bakıya gəlib
çıxandan bu dərginin məftunlarından olub. Etiraf
edirdi ki, hər həftənin sonunu "Molla Nəsrəddin"in
yeni sayını alıb oxumaq həvəsi ilə səbirsizliklə
gözləyirmişlər. Hətta bunu da vurğulayır ki,
jurnalın satışa çıxmasını gözləməyə
səbirləri çatmazmış, gedərmişlər Mərkəzi
poçtxanaya ki, Tiflisdən gələn poçtun içərisindən
"Molla Nəsrəddin"i ilkin götürüb oxuyanlar
olsunlar. Bunu da əlavə edir ki, tək mən belə
deyildim, bu sayaq mətbuat aşiqləri, "Molla Nəsrəddin"
vurğunları çoxmuş. Dəqiqləşdirir ki,
camaat arasında belə cavanlara maarifpərvərlər deyərdilər.
Bunlar bir əsrdən də bir qədər əvvəlin
sadə Bakı xəbərləri kimi qavranılmasın. Bu,
o çağın mətbuatda, yazıda əksini
tapmış hava haqqında məlumatı deyil ki, o zaman
yağış səpməsi, ya qar yağması, külək
əsib, yaxud gün çıxması bu gün heç bir əhəmiyyət
kəsb etməyə. Bunlar elə HAVA məlumatlarıdır
ki, xüsusən Seyid Hüseyn kimi "sinoptiklər"in
çatdırdığı belə soraqların xəbərdarediciliyi
və gərəkliyi elə köhnəlməzdir ki, bizə
yalnız həmin çağların ictimai-siyasi atmosferində
nələr cərəyan etdiyini göstərmir, həm də
və ilk növbədə odövrkü Azərbaycan
ictimai-siyasi mühitini, ziyalılığın
ovqatını, gəncliyin ruhunu nümayiş etdirir.
Seyid Hüseyn bunu da xatırlayır ki, 1907-ci il idi,
cavan oğlandım, mətbəədə işləyirdim,
günlərin birində küçədə qaçan
uşaqları gördüm ki,
qışqıra-qışqıra əllərindəki
jurnalları göstərib deyirdilər: "Molla Nəsrəddin",
"Molla Nəsrəddin".
Seyid Hüseyn üzdən adi kimi görünə biləcək
bu səhnəni yazmağı, bundan gələcəkdəkilərin
də hali olmasını lazım bilərkən çox
haqlı idi. Qətiyyən sadə hadisə deyildi - artıq
"Molla Nəsrəddin" küçələrə
çıxmışdı, onun adını qışqıraraq
çəkirdilər və Seyid Hüseyn bu duyğusunu da qələmə
gətirir ki, həmin gün özünü çox xoşbəxt
hiss edirmiş. Həm də bu düşüncədə tək
olmamasının sübutu sayılacaq bir əhvalatı təsvir
edir. Qəzet satan uşaqların küçədə uca səslə
"Molla Nəsrəddin" deyib dərgini yaymalarına
sevincindən muştuluq paylayanlar da olubmuş: "O
zamanın zəngin maarifpərvəri olan bir gənc haman qəzetçi
uşağa bir nüsxə məcmuə üçün on
manat bağışladı".
Seyid Hüseynin nağıl elədiyi başqa bir əhvalat
"Molla Nəsrəddin"in artıq yalnız ziyalılar
çevrəsində yox, əhali arasında hansı
hüsn-rəğbət qazanmasının nişanəsidir.
Bir neçə yoldaşı ilə onu 1913-cü ildə
"Səfa" Maarif Cəmiyyətinin xətti ilə
Bakının uzaq kəndlərindən olan Qobuya
yollayıblarmış ki, tamamilə savadsız olan bu kənddə
məktəb açsınlar. Gəliblərmiş ki,
hazırlıq işlərinə başlasınlar və kənddəki
yerli-dibli yazı-pozu bilməyən ortabab bir kəndlinin evinə
girəndə heyrətə düşmüşdülər.
Görüblərmiş ki, ev yiyəsi qonaq-qara
üçün saxladığı otağın
divarlarını "Molla Nəsrəddin" rəsmləri
ilə bəzəyib.
Elə bunun özü - yalnız şəhərlərdə,
paytaxt Bakıda deyil, ən ucqar kəndlərdə də hətta
səhifələrində nələr
yazıldığını oxuya bilməyənlərin belə
"Molla Nəsrəddin"i yuxarı başa
çıxarması, şəkilli vərəqlərini
yaşadığı evin divarlarına asması dərginin
ürəkləri və düşüncələri fəth
etməsinin bariz göstəricisi idi.
Nə yaxşı Seyid Hüseyn bu xatirələrini
vaxtındaca yazıb dərc etdirməyə macal tapıb. Bu
qiymətli yaddaşlar da onun özüylə birgə
qayıdışsız qeybə çəkilə bilərdi.
Seyid Hüseyn 1936-cı ildə yazmışdı və
"Ədəbiyyat qəzeti" də həmin ilin 24
martında bu Mirzə Cəlilli xatirələri səhifələrində
yerləşdirmişdi. Növbəti ildə Seyid Hüseyni
siyasi repressiyalar girdabı təkinə sovuracaq, onun nəinki
kitabları yığışdırılacaq, hətta
köhnə qəzet-jurnallardakı yazıları da
cırılıb-atılacaq, "xalq düşməni"nin
hər hansı mətndə keçən adı oxunmaz olsun
deyə qaralanacaq. Ancaq yazı ki qəzetdə, ya jurnalda
çıxdı, kitabda nəşr edildi, ona daha zaval yoxdur,
hökmən haradasa azı bir nüsxəsi qalasıdır. Həmin
mətbu xatirəsində Seyid Hüseyn Cəlil Məmmədquluzadəyə
xalq arasında olan sayğının və dərin rəğbətin
başqa bir hekayətini də gətirirdi. Seyid Hüseyn Mirzə
Cəlillə tanışlığının 1916-cı ildə
Bakıda ilk dəfə "Ölülər" oynanarkən
baş verdiyini, türk səhnəsində müəllifin ilk
dəfə bunca səmimiyyətlə
alqışlandığını, hətta tamaşa sona
çatmamış tamaşaçılardan bir neçəsinin
səhnəyə qalxaraq müəllifin əllərini
sıxdığını yazırdı.
Bu xatirədə hələ 1916-cı ildir, vur-tut 10
ildir ki, "Molla Nəsrəddin" çıxır,
böyük yolsa davam edəcək, Mirzə Cəlil
özü də, onun "Molla Nəsrəddin"i də hələ
neçə köksqabardan uğurlar qazanacaq. Ancaq artıq o
günün özündə Mirzə Cəlil qeyri-adi idi, ona
yaxınlaşmaq, onunla salamlaşmaq, onunla kəlmə kəsmək,
onunla əl tutmaq hər hal əhli üçün xoşbəxtlik
sayılırdı. Gedilən yolsa elə həmin
günün özündə də əsla rəvan deyildi, elə
əvvəldəki kimi daşlı-kəsəkli, kol-koslu idi,
hər tərəfdən də dürlü təzyiqlər
davam etməkdə idi.
Ancaq bütün bunlara rəğmən, Mirzə Cəlil
və silahdaşları əvvəlkindən də artıq
ilhamla və inadla çalışırdılarsa, əl-ələ,
ürək-ürəyə idilərsə, bunun baisi, təkan
nöqtəsi ən əvvəl xalqdan gələn təmənnasız
sevgiydi. O sevginin cavabı məhz bu cür fədakarlıqlar
olmalıydı.
...O çağlarda ki Mirzə Cəlil ədəbiyyata
gəlmişdi, söz sənətimizdə yeni və
güclü bir dövr başlanırdı. Özü də ədəbiyyatımızın
yaddaşında qüdrətli qələmi ilə qalanlardan
olan Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin Mirzə Cəlili
qiymətləndirməsi çox sərrastdır. Onu sadəcə
yeni ədəbiyyatın, yeni ədəbi dövrün
seçkin simalarından biri adlandırmırdı, onu yeni ədəbiyyatın
önündə gedən sayırdı və 1934-cü ilin 30
yanvarında "Ədəbiyyat qəzeti"ndə çap
etdirdiyi məqaləsinə qoyduğu sərlövhədə
bu qiymətini birmənalı elan edirdi: "Ədəbi
dövrün başçısı".
Çəmənzəminli Mirzə Cəlil və onun
"Molla Nəsrəddin"i ilə
tanışlığının müqəddiməsini belə
rəvayət edirdi ki, 1906-cı ildə Şuşada, xəstəliyi
ucbatından evdə yataqda olduğu zaman bir gün onu
yoluxmağa "Yeni həyat", "Səda" qəzetlərinin
sahibi Haşım bəy Vəzirov gəlir. Xəstə
yanına gedən Haşım bəy özü də kitab-dəftər
adamı idi, dəyməyə gəldiyi də
yazıçı idi və ona görə sovqat olaraq bir təzə
dərgi də götürübmüş ki, Yusif Vəzir
könlü istəyəndə oxusun. Fəqət jurnalı
Çəmənzəminliyə bir qısa təqdimatla verir və
onun yeni dərgini belə tərifləməsi Yusif Vəziri
xeyli təəccübləndirir. Çünki Haşım bəyi
yaxşı tanıyırdı. Yusif Vəzir bunu da yazır
ki, Haşım bəy Vəzirov "hər şeyi bəyənməyən,
həsədə qapılan" bir adam olsa da, "Molla Nəsrəddin"
sanki onu dəyişmişdi, jurnalı vərəqləyirdi,
oradakı yazıları bir-bir ucadan oxuyurdu, həm də sadəcə
oxumurdu, qəşş eləyərək oxuyurdu və "məcmuəylə
bağlı bir çox mədhiyyələr söylədi".
Bu da həssas məqamdır. Yusif Vəzir bir
yazıçı məharəti ilə "Molla Nəsrəddin"in
hətta qısqancı, paxılı belə tərif söyləməyə
vadar edən gücünü bu hadisə ilə dəqiq
göstərə bilir.
(Yusif Vəzirin onu fərəhləndirən bu
müşahidəsi ilə yanaşı, Haşım bəyin
təbiəti ilə bağlı o biri təəssüratı
da tam həqiqət idi. Çəmənzəminli o qənaətinə
Haşım bəydə köhnədən gördüyü
nələrə görə gəlmişdisə, özünə
bəlli idi, ancaq bizə də məlum olan budur ki, sonralar
Haşım bəy Vəzirovun həsədinin, kininin dəfələrlə
üzə çıxdığının, Cəlil Məmmədquluzadənin
və "Molla Nəsrəddin"in bostanına dönə-dönə
daş atdığının da az şahidi olmuruq).
Yusif Vəzir usta qələm sahibi olmağından əlavə,
həm də yaxşı rəssam idi. Onun çəkdiyi
müxtəlif tablolar, portretlər də günümüzə
gəlib çatıb və onlar əsl peşəkar rəssamın
əlindən çıxmış işlər kimi göz
oxşayır. Yazırdı ki, "Molla Nəsrəddin"lə
ilk tanışlığı günündə oradakı
karikaturaları görəndən sonra özü də həvəsə
gələrək bir rəsm çəkib, altında da
Müzəffərəddin şahın dilindən "Ah,
Avropa, səni bir də görəcəyəmmi?" sözlərini
əlavə edib. Şəkli redaksiyaya göndərib,
"Molla Nəsrəddin" çox çəkmədən
həmin karikaturanı dərc də edib, ancaq altında onun
yox, səhvən Şmerlinqin adı gedib.
"Molla Nəsrəddin" həftədə bir dəfə
çıxıb, hər yeddi gün ərzində o qədər
təşviş, sıxıntı içində ola-ola, daimi
darmacalda jurnalı buraxmaq və yanlışlara yol verməmək
təxminən mümkünsüz idi. "Molla Nəsrəddin"də
də ayrı-ayrı xətalara, təbii ki, rast gəlinirdi -
bəzən hansısa söz yanlış gedirdi, hərdən
hansısa müəllifin adı tay-dəyişik
düşürdü. O sözü qoyub ona görə bura
keçdim ki, "Molla Nəsrəddin" yolunu başlayanda
orada "Millət necə tarac olur-olsun" şeiri də dərc
edilmişdi. Həmin şeirin altında imza yoxdur. Ona görə
də hətta rəsmi ədəbiyyatşünaslığımızda
uzun müddət höcətləşmələr davam edib
ki, "Millət necə tarac olur-olsun"u Mirzə Ələkbər
Sabir yazmayıb, bu şeir Mirzə Cəlilin
özünündür. Sonradan başqa bir fikir də ortaya
çıxıb ki, yox, bu, Mirzə Cəlilin qələmi
deyil, şeiri Ömər Faiq Nemanzadə yazıb.
Yusif Vəzirin xatirəsi elə bir can yiyəsinin, bu
təhər yanlışlıqla qarşılaşmış
bir müəllifin timsalında göstərir ki, doğrudan
da, belə hallar baş verirmiş, həm də çox zaman
elə sırf təsadüf üzündən. Yusif Vəzir
özü xəbər verməsəydi, kim bilərdi, haradan xəbər
tutardıq ki, o karikatura Şmerlinqki deyil?
Yusif Vəzir xatırlayırdı ki, hətta
imzanın dəyişik düşməsi də onu ruhdan
salmayıb, belə qərara gəlib ki, bir halda göndərən
kimi çəkdiyim rəsmi çap ediblər, deməli, bəyənirlər,
təzəsini də çəkim
Yazır ki, bu kərə Şuşada ermənilərlə
azərbaycanlılar arasında ədavət salmaqda xüsusi
canfəşanlıq eləyən rus generalı Qoloşapovun
karikaturasını çəkmişdim. Ancaq işin tərsliyindən
bu rəsmin də dərc olunmasına senzura icazə vermədi.
Qarabağdakı pirlər və ocaqlar haqqında bir məqalə
yazıb göndərir, daha bir əngəl ortaya
çıxmır, 1907-ci ildə jurnalın 37-ci nömrəsində
məqalə dərc edilir, özü də lap geniş imzayla:
"Bakıdakı Realnı Gimnaziyanın altıncı sinif
şagirdi Miryusif Vəzirov".
Beləcə, imzasını "Molla Nəsrəddin"də
görməkdən qanadlanıb uçmağa hazır olan
Yusif Vəzir qoşulur dəstəyə, ancaq artıq sabit
"Molla Nəsrəddin"çilərdən birinə
çevrilsə də, qəribədir ki, Molla Nəsrəddinin
özü ilə - Cəlil Məmmədquluzadə ilə əyani
görüşü nə az, nə çox - 20 il sonra
baş verir.
1926-cı ildə Yusif Vəzir, nəhayət ki, dəstəyi
götürüb Mirzə Cəlilin nömrəsini
yığr, kimliyini söyləyərək görüşmək
istədiyini bildirir. Çox da ki, indiyəcən üz-üzə
gəlməmişlər. Yazılarından bir-birini
yaxşı tanıyırdılar, hətta Yusif Vəzir
eşidibmiş ki, onun "Cənnətin qəbzi" əsərini
oxuyan Mirzə Cəlil müxtəlif məclislərdə
müsbət fikrini də söyləyib.
Yusif Vəzir yada salırdı ki, əvvəlcə
Bakı İşçi Nəşriyyatında
görüşdük və Mirzə Cəlilin məni görən
kimi ilk sözü bu oldu ki, cavan adammışsan, mən səni
yaşlı zənn eləyirdim, sonra da onu evə dəvət
elədi.
Axşamlardan birində Mirzə Cəlil artıq onu evə
dəvət edir. Görüşənədək, 20 illik
qiyabi tanışlığın Yusif Vəzirin təsəvvüründə
yaratdığı ayrı bir Mirzə Cəlil surəti
vardı. Hər kəs adətən öz xəyallarında qəhrəmanını
həyatda olduğundan qat-qat möhtəşəm
görür. Yusif Vəzir mat qalmışdı:
"Böyük bir ədəbi dövr yaradan, ictimai həyatımızda
inqilablar törədən, 25 il populyar məcmuəyə rəhbərlik
edən bu böyük sima mənə o qədər məhdud
göründü ki, heyrətimdən çaşıb
qaldım. "Mənmi yanılıram, Mollamı
qocalmış?" - deyə öz-özümə suallar
verirdim.
İndi bir anlıq özümü qoyuram Mirzə Cəlillə
üzbəüz oturaraq ilk dəfə onunla ürək dolusu
geniş söhbət edən Yusif Vəzirin yerinə,
düşünürəm ki, görən, ilahi bir
möcüzəylə haqqında çox oxuduğum,
çox bildiyim Peyğəmbər, ya ömür-gününə,
yaratdıqlarına da yaxşıca bələd olduğum
Nizami, Nəsimi, Füzuli, Sabir, Cavid, ya onlarla başqa zirvədən
biri ilə ilk dəfə elə həmin təhər saatlar
boyu təkbətək qalıb ürəkdən söhbət
imkanı qazansaydım, ayrılandan sonra təəssüratım
necə olardı? Axı bu adların hər biri mənim nəzərimdə
ülvidir, alidir, müstəsnadır.
Ülviləri, aliləri, müstəsnaları isə
elə hamımız kimi görməyə
alışmamışıq, sanki heç istəmirik ki, onlar
düşüncəmizdəki uca yerlərindən azacıq
da olsa aşağı ensinlər, adi insanlara
qaynayıb-qarışsınlar. Dahilərin bir başqa heyrətləndirmək
qüdrəti isə məhz budur. Ali ola-ola sadə qalmaq,
Seçilmiş ola-ola həm də hər birimiz kimi davranmaq,
İlahidən gələn işığı
daşıya-daşıya hər birimizdən sitayiş deyil,
sevgi ummaq!
26 iyun 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 6 iyul, №(117).- S.16-17.