Ortaq tale, ortaq yol
Azərbaycanla Türkistanın tarixi, mədəni, mənəvi
cəhətdən nə qədər yaxın və
ayrılmaz olduğunu dərk etmək üçün bir
neçə gün Özbəkistanda qalmaq, özbəklərlə
yaxın təmasda olmaq yetərlidir. Bu cümləni yazarkən
yadıma düşür ki, vaxtilə Azərbaycanın da
şimal bölgələrinə “Türküstan” deyilib.
Özbəkistana ilk səfərimdən uzun illər
keçib. Ancaq ondan öncə də bu qardaş ölkəni
türk varlığını yaşadan, türk elm və mədəniyyətini
dünyaya yayan dahi elm-sənət adamlarının, sərkərdələrin
adları ilə tanımışıq. Özbəkistanı
sevməyimizdə şəxsi tanışlıqlar da az rol
oynamayıb. Universitet tələbəsiykən
Başqırdıstanda keçirilən tələbə elmi
konfransında tanış olduğum Məhəbbət
adlı gözəl özbək qızının xatirəsi
Daşkənd zəlzələsindən sonra “Məhəbbət
ünvanı” adlı bir şeirə çevrilmişdi:
Ufada, Tələbə
konfransında,
Məhəbbət
adlanan bir qız da vardı.
Elə
mehribandı, girib bir anda
Könlündə
dost kimi qərar tutardı.
Ağıdel buz
yoldu biz gedən günü,
Gələndə
sınmışdı lapar-lapardı.
Beləcə
dincliyim buz örtüyünü,
Bahartək əridib
o qız apardı.
O gün
ağır oldu yükü qatarın,
Getdi sevincim də...
ünvanı qaldı.
Həsrət xəbərçisi
məktublarımı,
Daşkəndə
uçurmaq gümanı qaldı.
Közərdi
ocağı hər sətrin, sözün,
Kağızda
göz yaşı çırağı gəldi.
Sonra da zərbəsi
ömrümə düşən,
Daşkənd zəlzələsi
sorağı gəldi.
Uzaqdan təsəlli
əli uzatdım,
İstədim bir
dostun dərdini böləm.
Yuvasız quş
kimi məktub qayıtdı,
“Yoxdu belə
ünvan” möhürü ilə.
İndi bu xatirə
hara çatacaq,
O vaxtdan çox həsrət
tufanı oldu.
Daşkənd daha
gözəl tikildi, ancaq
İtən bir məhəbbət
ünvanı oldu.
Gənc şairlərin ümumittifaq festivallarında
tanış olduğumuz özbək
yaşıdlarımızla əlaqələrimizsə bu
günə qədər davam edir, bir-birimizi axtarırıq, xəbərləşirik,
şerlərimizi, kitablarımızı nəşr etdiririk.
Vaxtilə Azərbaycanda keçirilən özbək ədəbiyyatı
günlərində qardaş xalqın ədəbiyyatından
çoxlu nümunələr nəşr etmişdik. O
kitabların demək olar ki, hər birində mənim də
çevirmələrim var və sonralar müəllifləri
ilə yaxından tanış olmuşduq.
Bu görüşlər haqqında yazılar da
yazmışam.
Söz, ədəbiyyat özbək xalqının
yaratdığı böyük sənət möcüzəsidir.
Lakin başqa bir möcüzə də var; o da özbək
xalqının yaradıcılıq eşqinin və qadir əllərinin
məhsuludur; Səmərqənd, Buxara, Xivə... Mənə
elə gəlir ki, bu şəhərlərlə birgə
bütün Özbəkistan YUNESKO tərəfindən
qorunmalıdır.
Özbəkistana başqa bir səfərimdə isə
Qaraqum, Qızılqum hövzəsinin yetirdiyi dahiləri
xatırlayıb bu çölləri dünyanın beyni hesab
etmişdim.
Sonuncu dəfə Özbəkistana Azəri-Türk
Qadınlar birliyi, Azərbaycan-Türkiyə Evi, Türksoyla
İpəkyolu Kamu Diplomasisi və
Ekonomik İşbirliyi Təşkilatının və
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
agentliyinin birgə layihəsi olan “Qərbi Azərbaycan-Türk
Dünyası forumu” çərçivəsində, daha
doğrusu, bu forumu keçirməyə getmişdik.
Qərbi Azərbaycana həsr edilmiş forumlar Azərbaycan
daxilində çox keçirilib. Lakin önəmli olan bu
müzakirələrin çərçivəsinin və
coğrafiyasını genişləndirməkdir. Bu baxımdan
Azəri Türk qadınlar birliyinin İspaniyanın
paytaxtı Madriddə keçirdiyi yığıncaq mütəşəkkilliyinə,
xeyli xarici deputat və diplomatın iştirakına və
İspaniya mətbuatında işıqlandırılmasına
görə bir nümunə sayıla bilər. Bir ispan millət
vəkilinin forum haqqında dediyi söz həmin müzakirənin
əhəmiyyətini dəqiq göstərir: “Biz otuz il erməniləri
dinlədik, bir dəfə də Azərbaycanı dinləyək”.
Növbəti Forum üçün Daşkəndin
seçilməsi təsadüfi deyildi. Azərbaycanın
Türk Dünyası ilə əlaqələri təkcə
diplomatik, siyasi, mədəni birliklə məhdudlaşa bilməz.
Türk dövlətlərinin faciələri, bu faciələrin
ayrı-ayrı türk dövlətlərində davam edən
uzantıları ümumi şəkildə də öyrənilməlidir.
Bu baxımdan Azərbaycan xalqının
bölünmüşlüyünün, repressiya və
deportasiyaya məruz qalmasının, işğal və
soyqırım faciələri yaşamasının
bütün qanlı mənzərələri digər türk
dövlətlərinə də
çatdırımalıdır.
Əslində Ermənistanın hədəfində Azərbaycan
tək deyil.
Mənə görə
türk dövlətlərinin yaxınlaşması tələb
edir ki, bir- birimizin problemlərini daha yaxşı bilək. Ermənilər
Səlib yürüşlərindən başlayaraq tam min
ildir, bütün türk və müsəlman aləmi
haqqında yalan, böhtan yazıb dünyaya yaymaqla, türk mədəniyyət
incilərini öz adına çıxmaqla və türkləri
dünyada gözdən salmaqla məşğuldurlar.
Hələ bu gün də səlibçilər adı
altında fəaliyyət göstərən təşkilatları
var. Üstəlik, Ermənistan respublikası dövlət
olaraq erməni terrorunu dəstəkləyir və bu terrorun bir
ucu da Mərkəzi Asiyaya, o cümlədən, Özbəkistana
çatır.
***
Qafqazda heç zaman bir
erməni dövlətinin olmadığını və erməni
vilayətinin Çar I Nikolayın əmri ilə Azərbaycan torpaqlarında, İrəvan
xanlığında yaradıldığını Azərbaycanda
hər kəs bilir.
Birinci Dünya müharibəsində Çar Ordusu
sıralarında vuruşan erməni silahlıları, Doğu
Anadoludan geri dönərkən Qafqazda qırğınlar
törədib, Xəzər dənizinin şimalından
Türküstana doldular. Rəsmi arxiv sənədlərinin
verdiyi məlumatlara görə, ermənilər 1918-1919-cu illərdə
Fərqanə vadisində 180 yaşayış məntəqəsini
əhalisi ilə birlikdə yandırmışdır. Kokandda
3 günə 10 min, Mərgilanda 7 min, Əndicanda 6 min, Namanqanda
2 min, Kokand yaxınlığındakı Bazarkurqanda 4 min 5
yüz, Oşda 2 min insan vəhşicəsinə
öldürülmüşdür. Üç ay ərzində
Fərqanə vadisində erməni daşnakları tərəfindən
35 min nəfər qətlə yetirilmişdir. Dövrün
arxiv sənədlərinə istinad edərək bu qənaətə
gəlmək olur ki, 1905-1930-cu illərdə türk
dünyasında ən azı 5 milyon nəfər
günahsız türk-müsəlman bolşevik-daşnak
birlikləri tərəfindən vəhşicəsinə qətlə
yetirilmişdir.
Daşnak cinayət dəstələri sovet
drujinaçısı bayrağı altında 9 gün ərzində
Kokandı yandırıb keçdi, şəhərin 10 məhəlləsində
ucdantutma qırğınlar törədildi. 1897-ci ildə
120000 əhalisi olan Kokandın 1926-cı ildə 69300 əhalisi
qalmışdı.
Öz qurbanları ilə vəhşicəsinə
davranan bu cəlladlar kişilərin əlini,
ayağını, qadınların isə döşlərini
kəsirdilər; Azərbaycandakı etdikləri kimi...
Daşnaklar Suzaq, Bazarkurqan, Kokanqışlaq əhalisini qırıb və Fərqanədə
180 kəndi dağıtmışdılar.
Əndincanda da
daşnaklar eyni vəhşiliklə soyğunçuluq, qətl
və zorlamalarla məşğul olmuşdular.
Özbək alimi M.Həsənov də
özünün “Kokand muxtariyyəti” kitabında erməni
daşnaklarının Türküstandakı vəhşiliklərindən
ətraflı bəhs edib. Bundan başqa, tanınmış
özbək alimi, tarixçi Şöhrət Barlas müəllifi
olduğu “Türküstan və Cənubi Qafqaz XIX-XX əsrlər.
Daşnaklar - Qarabağdan Fərqanəyə qədər”
kitabında ermənilərin Orta Asiya xalqlarına qarşı
törətdikləri soyqırımı tarixi faktlarla
sübuta yetirib.
Mərkəzi Asiya ölkələrinin, eləcə də
Özbəkistanın arxivlərində erməni-daşnak
qırğınları ilə bağlı kifayət qədər
fakt var. Bütün bunlar onu deməyə əsas verir ki, ermənilərin
Orta Asiyada, o cümlədən, 1918-1919-cu illərdə
Özbəkistanda törətdikləri qətliamlar türk
millətinə qarşı soyqırım cinayətinin tərkib
hissəsidir.
Hazırda Türkiyə ərazisində çoxlu erməni
tayfası kürd adı ilə yaşayır və
separatçı fəaliyyətdə birbaşa iştirak
edir. Erməni terror təşkilatı ASALA-nın Türkiyədə
fəaliyyətini gözlənilmədən
dayandırmasından sonra PKK terror təşkilatının
yaranması bəzi mətləblərdən xəbər
verir. Daha doğrusu, PKK rəhbərliyində təmsil
olunanların bir çoxunun erməni əsilli olmaları,
onların Türkiyəyə qarşı düşmən kəsildiklərinin
göstəricisidir. Arxiv sənədləri, hətta PKK rəhbəri
Abdullah Öcalanın da erməni olduğunu sübuta yetirir.
Bu isə, əslində, PKK ilə ASALA-nın bir medalın
iki üzü olduğuna işarə edir.
***
“Qərbi Azərbaycana
dönüş-Türk dünyası forumu”nun bir əhəmiyyəti
də Türk Dövlətləri Təşkilatına üzv
olan Mərkəzi Asiya dövlətlərinin diqqətini Türk-İslam
dünyasının ümumi düşməni olan erməni
yalanının və onun havadarlarının necə ciddi bir təhlükə
olduqlarını anlatmaq, bu xəyanətin tarixi köklərinə
diqqəti cəlb etmək idi. Həm Özbəkistan, həm
Azərbaycan mətbuatında, televiziyalarda forum haqqında
reportaj və yazılar dərc edildiyindən bu barədə
geniş danışmaq istəmirəm.
Özbəkistanın ədəbi-mədəni
mühitində Azərbaycana olan marağın və sevginin
böyüklüyü bir daha hamımızı sevindirdi.
Forumda Azərbaycanda da yaxşı tanınan özbək
yazıçıları ilə yanaşı, elmi tədqiqat
institutlarının alimləri, Azərbaycanın və
Türkiyənin Özbəkistandakı səfirliklərinin əməkdaşları,
Daşkənddəki Azərbaycan mədəniyyət mərkəzinin
işçiləri, tələbələr, Azərbaycan
diasporunun təmsilçiləri, qeyri-hökumət təşkilatlarının
rəhbərləri də iştirak edirdilər. Ən önəmli
cəhətlərdən biri özbək
qardaşlarımızın xalqlarımız və dövlətlərimiz
arasında ədəbi-mədəni, siyasi əlaqələrin
genişlənməsindən duyduqları razılıq və
məmnuniyyət idi.
Azərbaycanın Qarabağ savaşındakı qələbəsinin,
torpaqlarımızın düşmən işğalından
azad edilməsinin Özbəkistanda necə böyük
coşqu və qürur doğurduğunu hər bir
çıxışda görmək mümkün idi.
Türk Dövlətləri Təşkilatının
fəaliyyəti, bu günlərdə bu təşkilatın
üzvü olan dövlətlərin Şuşada
görüşməsi, qəbul edilən “Qarabağ mərəmnaməsi”
əslində bütün Türk dünyasının
Qarabağı düşməndən azad etməyimizin
sevincini paylaşdığını bir daha göstərdi.
Daşkənd ətrafında -
yazıçıların yaradıcılıq evlərindən
ibarət şəhərcikdə, yazıçı dostumuz
Nurəli Qoburun qonağı olduğumuz vaxt özbək həmkarlarımızın
söhbətlər məni heyrətləndirdi. Bir daha əmin
oldum ki, özbəklər Azərbaycanda və Türk
dünyasındakı gedişatı diqqətlə izləyirlər.
Nurəli Qobur vaxtilə Moskvada yüksək vəzifədə
çalışmış təcrübəli bir adamdır,
indiyədək 18 roman yazmışdır. Türk
xalqlarının qəhrəmanlıq tarixi onun da əsas
mövzusudur. Həyat yoldaşı Şəhadət
İsaxanova da yazıçıdır və Turan məlikələri
haqqında silsilə romanlar yazmışdır.
Bu görüşdə çoxdan bəri Özbəkistanda
yaşayan Türküstanın hər tərəfini gəzib
dolanmış, Əfqanıstan, Hindistan, Pakistan, Banqladej kimi
dövlətlərin ərazilərinə səpələnmiş
türklər – azərbaycanlılar haqqında geniş məlumat
toplamış, sanballı bir kitab tazmış Azərbaycan
jurnalisti Qulu Kəngərli ilə yanaşı, Azərbaycanda
da yaxşı tanınan məşhur şairlərindən
Tahir Qəhhar və başqa gənc yazarlar da var idi. Ədəbi
əlaqələrimizi necə möhkəmləndirə bilərik,
Turan birliyinin gəlişməsində ədəbiyyat necə
rol oynaya bilər? Söhbətimizin əsas mövzusu bu idi.
Tahir Qəhharın söhbətindən məlum oldu ki,
Daşkənddə buraxılan “Dünya ədəbiyyatı”
kitabxanası seriyasının 69-cu cildində mənim
yazılarım yer almışdır. Bu xəbər
sürpriz idi.
Ertəsi gün – mayın 19-da özbək həmkarlarım
mənə daha bir sürpriz hazırlamışdırlar.
Sanki forum davamı idi, yenə otelin iclas salonu doludur, ancaq bu dəfə
gələnlərin çoxu yazıçılar di.
Tədbiri açan türkiyəli dostumuz Seyfəddin
Türksoyun ilk cümləsindən anladım ki,
yığıncağın məqsədini məndən niyə
gizlədiblər. “Biz bura Sabir Rüstəmxanlının ad
gününü qutlamağa
yığışmışıq” - cümləsini eşidəndə
etiraz etdim ki, “bu gün mənim ad günüm deyil!” etirazıma zarafatla cavab verdilər:
“Sabah olmasın bu gün olsun!”
Əgər günlərlə hazırlanan rəsmi bir
məclis olsaydı bu qədər səmimi və gözəl
alınmazdı. Özbəkcə, azərbaycanca şeirlər
oxundu, gənclik dostlarımızın gözəl xatirələri
yada düşdü.
İldönümlərinin səssizcə ötüb
keçməsini istəyirəm. Özəlliklə yaş
artdıqca... Amma Özbəkistandakı səmimiyyət və sayqı
qarşısında etiraza yer qalmamışdı.
Madrid və Daşkənd təcrübəsi göstərir
ki, Azəri-Türk qadınlar birliyinin Qərbi Azərbaycana
dönüş ideyası ətrafında millət vəkillərinin,
yazıçıların, ziyalıların, diplomatların,
diaspor və qeyri-hökumət təşkilatlarının
nümayəndələrinin iştirakı ilə
keçirdiyi bu silsilə görüşlər davam etdirməli
və onların coğrafiyası daha da genişləndirilməlidir.
Türk Dövlətləri Təşkilatı
türk dünyasının böyük uğurudur! Təşkilatın
qəbul etdiyi sənədlər
bütün dünyanın diqqətini bu bölgəyə
çevirir. Lakin bu yaxınlaşma siyasi, iqtisadi, mədəni,
mənəvi xətlər üzrə, daha doğrusu, həyatımızın
bütün sahələrində ardıcıl iş tələb
edir. Özəllikə əlifba fərqlərinin aradan
qaldırılması, ortaq təhsil proqramlarının, dərsliklərin
hazırlanması, birgə universitetlərin qurulması,
yaradıcılıq təşkilatlarını, gənclərin, qeyri-hökumət örgütlərinin
tez-tez bir araya gəlməsi, ümumtürk ideyasının
işlənib milli inkişafın əsas xəttinə
çevrilməsi son dərəcə vacib məsələlərdir,
Bu baxımdan TürkSOYun, Türk Akademiyasının,
TürkPA-nın imkanları və işi daha intensiv və
geniş şəkil almalıdır. Bir sözlə, dövlət
başçıları səviyyəsində başlanan
iş aşağıya doğru bütün səviyyələrdə
davam etdirilməlidir.
Sabir RÜSTƏMXANLI
525-ci qəzet .- 2024.- 9 iyul, ¹(118).- S.6;7.