Söz azadlığı və
jurnalist ləyaqəti
(Əvvəli ötən çərşənbə
sayımlzda)
Lakin cəmiyyətin də mətbuata münasibətini
normal saymaq olmaz, çünki bəzi hallarda məmurlar
buraxdıqları qüsurların səbəbini özündə
axtarmaq, onun batsillalarından xilas olmaq qayğısına
qalmaq əvəzinə, bütün günahları rəy
sahiblərində, qələm əhlində görmək
kimi, hamar güman etdikləri, ancaq qeyri-məhsuldar və zərərli
olan bir yol tutulur. Yəqin ki, güzgünün
parlaqlığına nail olmaq, cəmiyyəti pozitiv yöndə
cilalamaqdan daha asan hesab olunur. Güzgünü ləkə
basanda isə onun əksetdirmə qabiliyyəti xeyli zəifləyir
və bu, şübhəsiz, tənqidə məruz qalmalı
olan obyektlərin xeyrinə işləyir.
Təəssüf ki, bir sıra hallarda qəzetlər
daha çox sensasiya arxasınca qaçaraq, öz məzmun və
oxunaqlılıq xüsusiyyətlərini itirmək kimi arzu
olunmayan bir hala dözür. Bəziləri isə kin, nifrət
ruporuna çevrilməklə, əslində, xeyirə, ədalətə,
haqqa xidmət kimi borcu unudub, şərə qulluq göstərməyə
girişir, ədavət yaymaq imkanını
reallaşdırmaqdan həzz alır. Kin toxumlarını səpmək,
buna əkinçilik, bağbanlıq etmək isə heç
də xeyirxah bir iş deyildir. Obyektiv, əsaslandırılmış,
tutarlı tənqid bir çox hallarda təhqir, böhtan və
iftira ilə əvəz edilir. Ona görə də şiddətlənən
qərəz qasırğasında qüsurların sağlam tənqidi,
quldurların, yaramazların, tör-töküntülərin
həqiqi ifşası itib-batır, saxta hiddət dumanı
onları diqqətdən yayındırır. Belə mühit
istedadlı jurnalistlərin böyük zəhmətini də
yerə vurur, onların söz əlkimyaçılığı,
əziyyəti ucuz ərintilərə qarışaraq udulur.
Bu məsələdə adi ölçü hissi gözlənilmədiyindən
nəyin ciddi, nəyin şayiə səviyyəsində
olduğunu ayırd etmək də çətin olur.
Tarixin başlanğıcında yazının
icadı insanlar arasında ünsiyyətin,
qarşılıqlı əlaqələrin, sonralar isə ədəbiyyatın
və elmin inkişafına böyük yol açdı. Qəzetin
meydana gəlməsi ilə isə adamlar böyük informasiya
bolluğuna yiyələndilər, hətta haqqında təsəvvürləri
belə olmadıqları ölkələr, xalqlar barədə
məlumatlar aldılar, elmin inkişaf nailiyyətləri ilə
tanış oldular. Bu yolla qəzet həm də adamların
biliyinin artırılması kimi mühüm bir işə
xidmət göstərdi. Ona görə də qəzet təbliğatla
və təşkilatçılıqla məşğul olmaq əvəzinə,
bir vaxtlar, dəqiq deyilsə, sovet dövründə bunlar qəzetin
fəaliyyətinin mühüm prinsipi sayılırdı,
informasiya mənbəyi və daşıyıcısı
olmaldır. Qəzet daha çox dünyaya aşılan pəncərə
rolunu oynamalıdır.
Jurnalist peşəsi yaradıcılıq
laboratoriyasıdır, burada hansı reagentlərdən istifadə
edilməsi heç də az əhəmiyyətli məsələ
deyildir. Qələm sahibi həm də reallığı nəzərə
almalıdır, bayram təntənəsini təsvir edəndə
minor tondan, palitranın qara rənglərindən
qaçmalıdır, qəmgin hadisə baş verəndə
isə əksinə. Düzgün seçilmiş rənglər,
çalarlar hadisəni təsvir və təhlil edəndə
yaxşı nəticəylə yanaşı, qarşıya
qoyulmuş məqsədə çatmağa da kömək
edir.
Azərbaycanda mətbuatın əsr yarımdan xeyli
artıq yaşı vardır və bu mühüm işə
bütün çətinliklərə baxmayaraq
girişmiş, onun banisi, "Əkinçi" qəzetinin
naşiri Həsən bəy Zərdabiyə daim minnətdarlıq
hissləri bəsləməliyik. Cəlil Məmmədquluzadənin
xatirəsinə, böyük ədəbi
yaradıcılığı ilə yanaşı, Şərqdə
geniş populyarlıq qazanmış həftəlik "Molla Nəsrəddin"
satirik jurnalının naşiri kimi baş əyməliyik. 1906-cı ildə nəşrinə
başlanmış, bu mətbuat "qaranquşu" cəhalətə
və cəmiyyətdəki digər qüsurlara qarşı kəskin
satirası ilə seçilirdi. Təəssüf ki, XX əsrin
ortalarından işıq üzü görən
"Kirpi" jurnalı öz məşhur sələfinin
ideya-bədii səviyyəsinə yüksələ bilmədi.
Avropada yeni dövrün
ayaq açması ilə, mətbuat üç əsr əvvəl
meydana gəlmişdi. Rusiyada da bizdən bir əsr yarım əvvəl
qəzet nəşrinə başlanılmışdı.
Müasir çap və
elektron mətbuatında mühüm dəyərlərə
münasibət bəzən neqativ istiqamətdə pozulur,
reallığı yeni koordinatlar sistemi ilə əvəz etmək
istəyi nəzərə çarpır. Ağlabatmayan
proqnozlar baş alıb gedir, elə təsəvvür
yaranır ki, ölkədə heç kəs yaradıcı
işlə məşğul olmur, guya oğurluğa, harama
meyl aparıcı rol oynayır, guya hakimiyyətin bütün
pillələrində, cəmiyyətin əksər təbəqələri
arasında uydurulmuş ölüm-dirim savaşı gedir. Beləliklə,
inkar, bütün təzahürləri qara rəngdə
görmək hakim mövqeləri qəsb edir. İş ona gəlib
çatır ki, parazitlərlə mübarizəyə də əks
mövqedən yanaşmağa girişilir. Hakimiyyət isə
dövlət, xalq mülkiyyətini çapıb-talayan,
rüşvətxorlar ordusuna generallıq edən
iki-üç vəzifə sahibini səlahiyyətlərdən
məhrum edib, zərərsizləşdirdikdə bəzi qəzetlər
bu çılpaq korrupsiya krallarına az qala qəhrəman
libası tikməklə məşğul olur, onların hədd
bilməyən tamahkarlığının dəlil-sübutlarını
qəbul etməkdən imtina edir, əvəzində asket həyat
tərzi sürmələri barədəki saxta rəyi
adamların şüurlarına təlqin etmək istəyir.
Xalqın qanını sormaqdan uzaqlaşdırılmaq
üçün qəfəslərə salınan qurdlar bir
andaca öz şəklini dəyişib, quzu dərisində təsvir
edilir. Hamıya yaxşı məlum olan real xüsusiyyətləri
silinib, yerində onlara gildən ən təmiz və halal insan
heykəli tökülür, ancaq ona faktlara əsaslanmaqla
azacıq toxunduqda, bu saxta abidə ovxalanıb, bir andaca
sıradan çıxır.
Belə əllaməliklər sözə, yazıya
hörməti, inamı azaldır, əcaib standartların
mövcudluğunu yada salır. Bunlar nadir nümunələr
olsa da, mətbuatın adına və şərəfinə
kölgə salmamış qalmır. İtirilən nüfuz
isə bir də bərpa olunmur, reinkarnasiyaya məruz
qalmır, ingilislərin ifadəsincə desək, bu, dənizin,
onda həlak olanları nə vaxtsa geri qaytarması
ehtimalına daha çox bənzəyir.
Bəla burasındadır ki, ədalətli, obyektiv tənqidə
də bir çox hallarda məhəl qoyulmur. Bəzi vəzifə
sahibləri bundan istifadə edib, istənilən tənqidə
qarşı gülləkeçməz zirehə yiyələnirlər.
Məmur özbaşınalığı barədə olan məlumatlara
müvafiq səviyyədə reaksiya verilmədiyindən, mənsəb
sahiblərində özünə güvənmə, öz
toxunulmazlığına inam yaranır, nəticədə isə
hərəkətləri və onların nəticələri
üçün hökmən məsuliyyət
daşımalı olduqları barədəki düşüncə
əriyib, yoxa çıxmağa başlayır. Belə
arzuolunmaz metamorfozalar qanunların maneəsiz fəaliyyətinə
əngəllər yaradır, cəzasızlıq mühitinin
formalaşmasına, anarxiyapərəst meyllərə yol
açır. Real tənqid qulaqardına vurulur, ağır səhv
barədə xəbər, təmiz suyun
bulandırılması kimi qiymətləndirilir. Bəzi məmurlar
sahib olduqları qalın sipərə görə hətta əməllərinin
ifşası üçün mətbuat
tərəfindən atılan ittiham güllələrini sadəcə
yağış hesab edir, onun altında gəzməkdən də
qorxmurlar. Ən uzağı, bu atəşdən yaralanmaq
ehtimalını da adicə islanmaq variantı tək qiymətləndirərək,
elə bir qorxu hiss etmirlər.
Cəhalətin, xurafatın
ifşası bəzən insanların dini inanclarına
hücum kimi qəbul edilir. Ehtiraslar coşanda isə,
düzgün qərar vermək xeyli çətinləşir.
Bütün bunlar yazının ədəb-ərkan çərçivəsində
olması üçün jurnalistin məsuliyyətini
azaltmamalıdır. İnvektivadan istifadə həvəsi
milli mentalitetə, dini hisslərə məhəl qoymamağa
gətirib çıxarmamalıdır. Dini rəmzlərə
xırda bir hörmətsizlik dindarlar tərəfindən
öz ruhlarının təhqiri kimi qiymətləndirilir.
Unutmamaq lazım gəlir ki, söz azadlığı heç
də hər cür hədyanlığa yol
açılması demək deyildir.
Hansısa bir məqaləyə görə, onun müəllifini
və ya naşirini anafemaya vermək cəhdi də məqbul
sayılmamalıdır. Cinayət tərkibi olan işə
görə mühakiməni yalnız məhkəmə apara
bilər, məhkəmə hökmü yoxdursa, heç kəsi
cinayətkar elan etmək olmaz, bu, təqsirsizlik prezumpiyası
deyilən hüquqi prinsipdir. Kimisə qaralayıb, onu
şeytan obrazında təsvir etmək də yolverilməzdir.
Öz vəzifəsini vicdanla icra edənləri, göstərilən
etimadı layiqincə doğrultmaqla, xalqa xidmət edənləri
gözdən salmaq cəhdləri də ölkənin pozitiv inkişafına
atılan daş kimi qiymətləndirilməlidir. Bəzi mətbuat
orqanları bu yolla özlərini mübariz qiyafəsində
göstərməyə, əhalinin xoşuna gəlməyə
çalışırlar. Medianın qaldırdığı
saxta təbliğatın nəticəsində, həm də
kütlənin tələbi də əlavə olunmaqla, adamların
cəzalandırılması, ölümə məhkum edilməsi
tarixə məlumdur və bu təcrübə vaxtilə
SSRİ-də olduqca ağır nəticələrə gətirib
çıxarmışdı. Orta əsrlər
Avropasını bürüyən "ifritə ovu" tədbirlərini
yada salmaq da kifayətdir. Yaxud, katolik kilsəsi, küfrə
qarşı mübarizə bayrağı altında çox
sayda günahsız insanların, böyük zəka sahiblərinin
qətlinə fərman verirdi. İttiham kilsənin
uydurduğu, guya dinə qarşı edilən cinayət əməlinə
əsaslanırdı. Dustaqxanada saxlanılanların elan edilən
saxta günahı boynuna alması üçün mühakimə
prosesindən əvvəl onlara ağır işgəncələr
verilirdi və dustaqlar adətən işgəncələrə
dözə bilmədiklərindən, ittihamda irəli
sürülən "cinayəti" boynuna almalı olurdular.
Məhkəmə, müttəhimin heç bir müdafiəsi
olmadan keçirilirdi və əslində dəhşətli hökmün
verilməyəcəyinə hansısa bir ümid bəslənmirdi.
Məhkəmədə müttəhim həm də hər
cür alçaldılmalara məruz qalırdı, onun
başına uzun konusvari papaq geyindirilirdi. Belə
papağın altında ən ucaboylu adam da karlik kimi
görünürdü. Sonra autodafe prosesi baş verirdi, bu,
hökmün ictimaiyyət qarşısında təntənəli
qaydada elan edilməsi və cəzaya məhkum edilən
müttəhimin əsasən tonqalda
yandırılmasının icra edilməsi idi. XV əsrin sonunda İspaniyanın
baş inkvizitoru Torkvemada qısa müddət ərzində
adamları kafirlikdə ittiham etmək yolu ilə on min nəfər
insanın həyatına son qoymuşdu. Bu, ondan əvvəlki əsrdə
taunun - "Qara ölümün" bir kiçik Avropa şəhərinə
vurduğu ziyana bərabər idi.
İspaniyada hökm
sürən kütləvi ədalətsizliklər artıq
beş əsr sonra Nasist Almaniyasında və faşistlərin
işğal etdikləri ərazilərdə çox
saydakı xalqlara qarşı tətbiq olundu. SSRİ-də isə
öz vətəndaşlarının kütləvi təqib
edilməsi kimi proseslər az qala bir milyona yaxın insanın həyatla
vidalaşması hesabına başa gəldi. 1930-cu illərin
ikinci yarısında baş alıb gedən məlum repressiya
daşqınında siyasi səbəblər əsas
götürülməklə həbs edilənlərin
böyük əksəriyyətinə mitinqlərdə, zəhmətkeş
yığıncaqlarında ölüm hökmü tələbi
irəli sürülürdü, məhkəmə təhqiqatı
olmadan onlara "xalq düşməni" damğası vurulurdu.
Yüz minlərlə insanın boynu bu yolla vurulurdu. Bunu
yalnız meşədə mişarlanma qaydasında baş verən
kütləvi ağac tədarükü ilə müqayisə
etmək olardı.
Çox yaxşı haldır ki, bizdə hisslərin
coşması dalğası nadir hallarda baş verir və lokal
xarakter daşıyır, onun
qızışdırılmasına yol verilmədiyindən
tez yatır. Belə olmasaydı, onda ölkədə
"ifritə ovuna" da yaxınlaşmaq olardı. Heç
şübhəsiz, həm xaricdə, həm də ölkənin
daxilində hadisələrin bu məhvərə düşməsinə,
belə xoşagəlməz yolla inkişafına can atan
qüvvələr vardır və onlar fürsəti əldən
verməyib, dindar insanların səmimi hisslərini istismar etməklə,
bundan bolluca faydalanmağa çalışardılar.
Söz azadlığı demokratiyanın təməl
prinsiplərindən biridir və bu dayaqların qorunmasına
beynəlxalq təşkilatlar da mühüm qayğı
göstərirlər. Hələ 10 dekabr 1948-ci ildə BMT tərəfindən
qəbul edilən İnsan haqları haqqında
Ümumdünya Deklarasiyasında məbuat azadlığı və
rəyi ifadə etmək azadlığı əsas bir qayda
kimi təsdiq edilmişdir. 1993-cü ildə isə BMT Baş
Məclisinin qərarı ilə mayın 3-ü
Ümumdünya Mətbuat Azadlığı günü ("World Press Freedom Day") təyin
edilmişdir. Azad, plyuralist və müstəqil mətbuat hər
bir demokratik cəmiyyətdəki dəyişikliklər
üçün vacib hal hsab edilir. Ümumdünya Mətbuat
Azadlığı günü mühüm bir tədbir kimi hər
il keçirilir.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.- 10 iyul, ¹(119).- S.14.