QƏLƏMİYLƏ,
ÜRƏYİYLƏ VƏ CİBİYLƏ XİDMƏT
Uzaqları yaxına çəkə bilən zərrəbin
xatirələrin böyüdücü şahidliyi
Naxçıvandakı, Tiflisdəki, Qarabağdakı,
Bakıdakı Mirzə Cəlili müxtəlif illər
içərisində fərqli görüm bucaqlarından
göstərir, böyük ədibin həmin məkanlarda
ötən günlərinin az bilinən xeyli ayrıntılarını
ortaya çıxarır, hər xatirəylə də sanki bu
portretə, mahir rəssamın fırçası ilə,
Ustadın ömür tablosunu daha dolğun, daha gerçəkçi
edən yeni çalarlar, cizgilər əlavə olunur.
Bəs Mirzə Cəlil ömrünün, "Molla Nəsrəddin"in
həyatının Təbriz parçası o xatirələrin
işığında necə görünür? Əli Şəbüstərinin
bu xatirələri hələ 1944-cü ilin 17 dekabrında Təbrizdə
çıxan "Vətən yolunda" qəzetində dərc
edilmişdi. O, Mirzə Cəlillə ilk dəfə 1913-cü
ildə Tiflisdə görüşmüşdü. Ancaq 1919-cu
ildə ədib ailəsi ilə birgə Təbrizə gələndə,
"Molla Nəsrəddin"i burada buraxmaq qərarını
verəndə yenidən qarşılaşdılar və təmasları
az qala hər gün oldu. Mirzə Cəlilə Təbrizin
Firdovsi xiyabanında kirayə qalacağı evi də Şəbüstəri
tapır, Təbrizdə bir neçə sayı
çıxandan sonra yenə nəşri dayandırılan
"Molla Nəsrəddin"in təzədən
buraxılmasına icazənin müxtəlif səlahiyyətli
məmurlarla danışaraq alınmasında da Şəbüstəri
yaxından iştirak edir. Şəbüstəri xatirələrində
xəbər verir ki, Mirzə Cəlil Təbrizə gələndən
lap az sonra Sosial-Demokrat Partiyasına da daxil olmuş, tezliklə
Mərkəzi Komitənin tərkibinə seçilmiş,
partiyanın Mirfəttah küçəsindəki klubunda
tez-tez əhaliyə müraciətlərlə
çıxış etməyə başlamışdı.
Ürəyində tükənməz millət eşqi qaynayan
Mirzə Cəlil ən dar macalda belə xalqa göstərə
biləcəyi ən xırda kömək üçün də
hər an hazırmış. Şəbüstəri yada
salırdı ki, o dövrdə Təbriz camaatı, illah da ki
yoxsullar neft qıtlığından çox əziyyət
çəkirmişlər. Qaranlıq çöküncə
evlərdə göz gözü görsün deyə
çırağı əvəz edən yalnız şamlar
idi. Mirzə Cəlil partiya konfransında belə bir qərarın
qəbul edilməsinə nail olur ki, Məşrutə
bayramı münasibətilə xərclənməsi nəzərdə
tutulan vəsaitə şamlar alınaraq kasıb ailələrə
paylansın.
Qələmi ilə düşüncələrə
aydınlıq səpən Mirzə Cəlil bu minvalla elə
sözün birbaşa mənasında da Təbrizdə
axşamlar zülmətə qərq olan evlərin
işıqlanmasına kömək olmuşdu.
İlk gənclik çağlarından mətbuata
vurğun kəsilən, müəllimliklə məşğul
olan, həm də Təbrizdəki tütünçülər
ticarətxanasında katiblik edən Əli Azəri
oxuduqlarının təsiri ilə özü də həvəsə
gələrək yazmağa başlayıbmış. Təbrizdə
çıxan "Rəd", "Təbriz" ruznamələrində
məqalələri də dərc edilibmiş. Ən çox
sevdiyi və mütəmadi mütaliə etdiyi dərgi isə
"Molla Nəsrəddin"miş.
Öz yazmasınca, "Molla Nəsrəddin"
çıxmağa başladığı illərdə onun
20-21 yaşı varmış. Günlərin birində Əli
Azəri xəbər tutanda ki, Mirzə Cəlil Təbrizə
gəlib, hədsiz şad olur və ünvanı öyrənərək
tez yollanır həmin evə. Xatırlayırdı ki,
xırda pillələrlə qalxıb geniş bir otağa
daxil olanda gördüm ki, artıq mən gələnəcən
xəbəri eşidib bura 30-40 adam yığışıb,
hamısı da Təbrizin görkəmli simaları.
Ağsaqqallardan biri qalxıb Mirzə Cəlili
salamlayandan sonra təvəqqe edir ki, o da bir-iki kəlmə
desin. Cəlil Məmmədquluzadə belə başlayır:
"Ağalar, hörmətli təbrizlilər! Bu gözəl
şəhəri görməyi mən çoxdan
arzulayırdım. İndi arzuma çatmışam. Təbriz,
həqiqətən, füsunkar şəhərdir. Ancaq
ağalar, siz buna necə dözürsünüz ki, bu
böyüklükdə şəhərdə heç məktəb
nəzərə çarpmır?! Uşaqlar, gənclər
küçələrdə avara gəzir. Bunun əvəzində
hər addımbaşı məscidlərə və bu məscidlərdə
ibadətlə məşğul olan mömin bəndələrə
rast gəlirik. Məktəbsiz, maarifsiz bir xalqın
bugünkü dünyada yaşaya bilməyəcəyi də
bir həqiqətdir".
Təsadüf elə gətirir ki, Təbrizdə
1920-ci ildə Böyükxan Naxçıvanski
"Ölülər"i tamaşaya qoymaq istəyir.
Rolları ifa edəsi adamları axtaranda Mirzə Əlini də
çağırtdırır və ona Şeyx Nəsrullahı
tapşırır. Məşqlərdən birinə Mirzə
Cəlil də baş çəkir və Əli Azəri onun
diqqətini cəlb edir. Mirzə Cəlil məşqdən
sonra gənc müəllimi yaşadığı evə dəvət
edir. Həmin günlərdən 40 ildən də artıq vaxt
keçərkən Mirzə Əli riqqəti hələ
soyumamış təəssüratlarını
bölüşürdü ki, Ustadın evində həyat
yoldaşı Həmidə xanımı çarşabsız,
üzüaçıq, yad kişilər yanında çəkinmədən
özünü sərbəst aparan görəndə mat
qaldım. Təbriz kimi şəhərdə birinci dəfə
idi mən belə bir Azərbaycan qadınına rast gəlirdim.
Əli Azəri xatırlayırdı ki, 1921-ci ildə istilər
tez düşdü, may ayında nəfəs almaq
mümkün deyildi. Təbriz şəhəri orucluq
ayının son günlərini keçirirdi. Bir neçə
ay əvvəl Xiyabani hərəkatı amansızlıqla
yatırılmış, dörd nəfər kazak Təbriz
hakimi Müxbirüs-Səltənənin əmri ilə
Xiyabaninin cəsədini bir sınıq nərdivan
üstündə küçələri gəzdirdikdən
sonra basdırmışdılar. İndi şəhərdə
nisbətən sakitlik yaranmışdı və belə bir
vaxtda Təbrizin küçələrinə afişalar
yapışdırılır ki, "Cümə günü,
ramazan ayının 19-da "Ölülər"
oynanacaq".
Əsər dörd dəfə ciddi senzuradan
keçiriləndən sonra, nəhayət ki, göstərilməsinə
icazə verilmişdi və Təbrizdəki bu tamaşaya
baxmağa gələnlərin arasında xeyli din xadimi də
varmış. Ən son səhnəyə qədər hər
şey yaxşı gedirmiş. Ancaq axırıncı pərdədə
Kefli İskəndərin əvvəl səhnədəkilərə,
ardınca zala müraciətlə "Ölülər!
Ölülər!" deməsindən sonra əlindəki araq
şüşəsini başına çəkməsi,
boş butulkanı yerə çırpması, Əli Azərinin
xatırlamasınca, sanki hamını yuxudan oyadır, indi
başa düşürlər ki, "Ölülər" nə
deməkmiş, indi anlayırlar ki, Mirzə Cəlil onlara nə
papaq tikibmiş.
Araya çaxnaşma düşür...
Mirzə Cəlil tamaşadan beş gün sonra Əli
Azərini yenə evinə dəvət edir. Deyir ki, Mirzə
Əli, doğrudur, şəhərdə bu tamaşanı bəyənənlər
az deyil, ancaq qəzəblənənlər daha çoxdur.
İki gün əvvəl Təbriz valisi də məni
çağırtdırmışdı, söylədi ki,
ruhanilərdən bir neçəsi ona şikayət etmişlər.
Odur ki, Təbrizdə "Ölülər"in bir daha
oynanılacağını gözləmək olmaz.
Ustad bu sözlərindən sonra qonağının
çox tutulduğunu görüncə xəbər alır
ki, sən Şeyx Nəsrullahı bir də oynamaq istərdinmi?
Əli Azəri yada salırdı ki, Mirzə Cəlil
belə soruşanda təəccübləndim ki, məgər
indicə özü demədimi "Ölülər" bir
daha Təbrizdə qoyula bilməz.
Və ustad davam edir: "Bir neçə gündən
sonra biz Bakıya yola düşürük. İstəyirsən,
gəl sən də bizimlə birlikdə gedək. Sən orada
Şeyx Nəsrullahı istədiyin qədər oynaya bilərsən".
1921-ci ilin iyunu idi, bir neçə gün sonra onlar
artıq yoldaydılar.
Təbrizdə olduğu qısa müddətdə Mirzə
Cəlil öz şəfqəti və cazibəsi ilə, "Molla Nəsrəddin"in
burada işıq üzü görən saylarıyla,
tamaşaya qoyulan "Ölülər"i ilə çox
düşüncələri nurlandırmağa, çox
yatmışları diksindirib oyandırmağa müvəffəq
olmuşdu.
Və bir təbrizli gənci də ömründə
büsbütün yeni və işıqlı səhifənin
açılması üçün indi özü ilə
Bakıya aparırdı...
...Süleyman Rüstəm "Molla Nəsrəddin"in
gənc müəlliflərindən olmuşdu. Tale qismət
etmişdi ki, Mirzə Cəlillə də
görüşsün. Həm də sadəcə
görüşməsin, sıx təmasda olsunlar. Əvvəlcə
xırda-xırda məqalələr yazıb göndərirmiş.
Deyir, hərdən redaksiyaya yazı gətirəndə Əli
Nəzmini görərdim.
Ancaq Mirzə Cəlillə dilbədil ünsiyyətləri
ilk dəfə 1928-ci ildə alınmışdı.
Süleyman müəllim xatırlayırdı ki, mən səhnə
ilə üzbəüz lojada oturmuşdum, Mirzə Cəlil də
yaxındaydı, İşçi teatrında "Anamın kitabı"nı
göstərirdilər. Əsərdə Rusiyada təhsil
alıb qayıtmış Rüstəm anasına müraciət
edərək "Mama, mən çerez yarım saat gəlirəm",
yəni "Ana, mən yarım saatdan sonra gəlirəm",
- deyir. Süleyman Rüstəm
yada salırdı ki, o günəcən Mirzə Cəlillə
şəxsən tanış deyildik, amma həmin replika səslənəndə
Mirzə Cəlil əyildi mənə sarı, tam ciddiyyətlə
soruşdu ki, bu əsəri kim yazıb? Çox təəccübləndim.
Çünki bilirdim Mirzə Cəlilin öz əsəridir,
həmin səbəbdən də gəlib tamaşa etməyə.
Amma bir halda ki sual verilmişdi, gərək cavab verəydim,
qayıtdım ki, Mirzə, sizin əsərinizdir, siz
yazmısınız. Mirzə Cəlil mənə bir də mənalı-mənalı
baxdı, dedi: "Kim yazıbsa, yaxşı yazıb".
Süleyman müəllim etiraf edirdi ki, o vaxt Mirzə Cəlilin
niyə belə dediyini anlamadım. Ancaq üstündən bir
müddət keçəndən sonra mənə söylədilər
ki, sən demə, İşçi teatrının artistləri
tamaşalar vaxtı mətnə xeyli əlavələr
edirmiş, bəzi müəlliflərin də belə
artırmalardan heç xoşu gəlməzdi. Ancaq Mirzə Cəlil
görəndə ki, aktyorun əlavəsi yerinə
düşür, həmin epizodu bir az da canlandırır, əksinə,
döşünə yatırdı və bunu təqdir edirdi,
elə mənə o cür deməsi də bununla
bağlıymış.
Ancaq Süleyman Rüstəmin bir başqa baxımdan
da bəxti gətirmişdi. Cavan şairə qismət
olmuşdu ki, Mirzə Cəlillə yol yoldaşı olsun, uzaq
səfərə birlikdə getsinlər.
1929-cu ildə qabaqca Gürcüstandan Azərbaycana 20
nəfərdən artıq mədəniyyət və ədəbiyyat
xadimindən ibarət nümayəndə heyəti qonaq gəlmişdi.
Ardınca Azərbaycandan təxminən 15 tanınmış
yazıçı qatarla Gürcüstana yola düşür.
Həmin tərkibdə Mirzə Cəlil də vardı,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev də, Hüseyn Cavid də,
Müşfiq də, Cəfər Cabbarlı da, Abdulla Şaiq də
və daha neçə tanınmış qələm sahibi.
Süleyman Rüstəmə həmin səfər, o səfər
əsnasındakı hərəsi bir tarix olan böyük
yaradıcılarla təmaslar necə dərin təsir
etmişdisə, üstündən onillər sovuşandan sonra
da həmin günlərin hər anını olduğu kimi
xatırlayır, müxtəlif vaxtlarda həmin söhbətə
qayıdır, hər dəfə də o səfər boyunca
Mirzə Cəlilin davranışlarındakı sadəliyin
yeni-yeni diqqətəlayiq çalarlarını anaraq
nağıl edirdi.
Söyləyirdi ki, Bakıda səfərə
hazırlaşarkən bizə bilet əvəzinə tələbə
literi vermişdilər, gedib onu təqdim edərək
qatardakı yerimizi almalıydıq. Ancaq Mirzə Cəlilin vəziyyəti
səfərə yola düşəcək digər
yazıçılardan fərqli idi, o, Azərbaycan Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsi üzvlüyünə namizəd idi
və qaydaya görə, yumşaq vaqonda gedə bilərdi.
Süleyman Rüstəm Mirzə Cəlilə
yaxınlaşaraq bunu bildirmiş, vəsiqəsini istəmişdi
ki, gedib onunçün yumşaq vaqona bilet alsın. Mirzə Cəlil
vəsiqəsini verməyinə veribmiş, ancaq bunu da
deyibmiş ki, mənə yumşaq vaqona bilet lazım deyil,
ayrıca getməyəcəyəm, elə sizinlə bir yerdə,
sizin vaqonda yola düşəcəyəm.
Çatmışdılar Gürcüstana, orada bir
neçə gün qalandan sonra yollanmışdılar
Yerevana, orada da çox maraqlı görüşləri
keçmişdi və həmin səfərlə bağlı
dəmirçi oğlu Süleyman Rüstəm dəmir
yaddaşında unudulmaz hekayətləri yaşadırdı.
O xatirələrdən biri Mirzə Cəlilin nə qədər
alicənab, nə qədər yüksək təvazö
sahibi, həm də nə qədər hazırcavab olduğunu
parlaqlığı ilə əyan edir.
Dövrün sovet ənənəsinə uyğun
olaraq dostluğu, yaxınlığı nümayişkaranə
şəkildə göstərmək üçün təmtəraqlı
məclislər təşkil edirlərmiş. Ancaq bu məclislərin
bir "əmma"sı varmış ki, çox uzun
sağlıqlar deyirlərmiş. Elə uzun, bər-bəzəkli
və təriflərlə daşan sağlıqlar ki,
Süleyman Rüstəmin söyləməsincə, bəzən
bir məclis içərisində deyilməli olan on-on beş
sağlıq əvəzinə dördünü zorla başa
çatdırırlarmış
Gürcüstanda olduğu kimi, Ermənistanda da məclislərin
növbətisi, uzun sağlıqlar silsiləsindən növbətisi
başlanıbmış. Bu dəfə Mirzə Cəlili tərif
eləyirlərmiş. Mirzə Cəlil də təriflərə
kəmhövsələ adam - qalxır ayağa, deyir ki,
dostluqdan, yaxınlıqdan danışırsınız,
düz də deyirsiniz, bunun bir sübutu da odur ki, məclisin
yuxarı başında tarçalan oturub,
kamançaçı əyləşib. Odur ki, uzun söhbətlər
etməkdənsə yaxşısı budur sözü verək
musiqiyə, qoy hamının əvəzinə musiqiçilər
danışsın.
Mirzə Cəlilin bu sözündən sonra vəziyyət
büsbütün dəyişibmiş, uzun sağlıqlara
nöqtə qoyulubmuş.
Mirzə Cəlil belə Mirzə Cəlil idi -
lazım gələndə nöqtəni, məqamı
yetişəndə nöqtələr qoymağı bacaran.
Ancaq onun qoyduğu nöqtənin də, nöqtələrin də
ardında mətləblər həmişə davam edirdi və
daha dərin idi.
O səfər çərçivəsində gedib
yetişiblərmiş Sevanın - Göyçə
gölünün sahilinə. Yenə Süleyman Rüstəmin
xatirəsidir ki, Mirzə Cəlil üzünü tutdu bizlərə,
"Cavanlar, bu suda çimmək istəmirsiz?" -
soruşdu.
Süleyman Rüstəm dəqiqləşdirirdi ki,
çatan kimi Göyçə gölünün suyunda əl-üzümüzü
yumuşduq, bumbuz idi, ağlımıza
sığışdıra bilmirdik ki, bunca soyuq suya necə
baş vurmaq olar. Odur ki, kimsə irəli çıxmadı.
Belə olanda Mirzə Cəlil kəmali-ədəblə
soyunmağa başladı və girdi Göyçə
gölünə, suya baş vurmağıyla da gözdən
itməyi bir oldu. Hamımız çox təşvişə
düşdük, amma ürəyimiz nisbətən onda sakitləşdi
ki, uzaq bir nöqtədən Mirzə Cəlilin başı
göründü. Çıxdı suyun üzünə, amma
yenə qərq oldu suya, təzədən yarım dəqiqə,
bir dəqiqə gözdən itdi. Bizi yenə təlaş
bürüdü. Ancaq bir də onu gördük ki, Mirzə Cəlil
artıq qarşımızdadır, bizim üşüyərək
yalın ayağımızı salmağa tərəddüd
etdiyimiz buz kimi suyun içərisindən çıxdı və
toxtadıq, indi bizim ürəyimiz buz kimi oldu.
Süleyman Rüstəmin - hafizəsi xəzinə
olan o əziz şairimizin bu xatirəsi bir köhnə kinolent
kimi gözlərim önündən keçir, o mənzərəni
bütün əyaniliyi ilə görürəm, həm də
Mirzə Cəlili tamam ayrı suların qoynunda da təsəvvür
edirəm: Azərbaycan ədəbiyyatının böyük
ümmanındakı Mirzə Cəlil. Baş vurur sulara, sanki
bir anlıq görünməz olur, amma üzə
çıxır. Baş vurur sulara, yenə itir, amma bir qədər
keçir, yenə üzə çıxır. Hər gəlişi
ilə də könül sevindirir, ürəyi buz kimi edir.
Bu, zaman nəhrindəki Mirzə Cəlildir. Vaxtın
hansısa kəsiyində bir az qıraqda ola bilər, yetərincə
görünməyə, üzə çıxmaya bilər,
hansısa dövrdə bir az uzaqda qalar. Ancaq görünməyəndə
də varlığı duyular, yenidən gözlər
önündə olması qəlbən arzulanar, hər təzə
möhtəşəm qayıdışı ilə də
könülləri sevinclə doldurar.
Bu, Mirzə Cəlilin dəyişməz məsud
iqbalıdır.
...Yaşa dolandan sonra Mirzə Cəlil çox
övladcanlı olub, oğullarını lap çox istəyirmiş,
bu hərarət balalarına yazdığı məktubların
hər sətrində duyulmaqdadır və səbəbsiz deyil
ki, həyatdan köçərkən dilindən qopan son
sözlər elə oğlu ilə bağlı olub. Son nəfəsində,1932-ci
ilin 4 yanvarında da Həmidə xanımdan soruşubmuş:
"Midhət gəlib çıxmadı?"
Ancaq yavruları arasında ilki Münəvvərin
yeri ayrıca idi. Tale isə elə gətirmişdi ki, bir yerdə
doyunca vaxt keçirmək imkanları az olmuşdu. Odur ki, belə
fürsətlərin hər biri qənimət idi. Münəvvər
xanım xatırlayırdı ki, 14-15 yaşı olanda
atası onu Qarabağa, Kəhrizli kəndinə,
analığı Həmidə xanımın yanına
aparıbmış.
Mirzə Cəlil özü də işlərinin ardınca
Tiflisə yola düşənədək orada bir neçə
gün qalıbmış, sonra da arada gedib-gəlirmiş.
Münəvvər xanım yazır ki, əmim Mirzə Ələkbəri
həbsdən təzə buraxmışdılar, o da gəlmişdi
Kəhrizliyə, gözəl günlər keçirdi. Adətən
yay aylarında Həmidə xanım təsərrüfat işlərini
görməkçün Arazın o tayından gələn
20-30 nəfəri işə götürər, onlar
mövsümün axırınadək kankanlıq edər, yer
belləyər, ağacları budayar, ayrı bu qəbil
işləri görərmişlər. Ancaq Arazın o
tayından gələnlərin, elə indi də bəzi
bölgələrimizdə olan sayaq, bir adəti varmış
ki, gün ərzində bir adamı neçə dəfə təzədən
görsələr, hər dəfə yenidən salam verərmişlər.
Bu isə adətən çox fikirli olan Mirzə Cəlilin
heç xoşuna gəlməzmiş. Çünki beynində
öz yazı-pozusu dolaşdığı əsnada belə
salamlaşma və əhvaltutmalar onun fikrini dağıdar,
işinin pozulması qanını qaraldarmış. Münəvvər
xanım yada salırdı ki, bir gün Həmidə xanım
işə dəvət etdiyi adamlarla bağladığı
müqavilənin surətinə baxıb rəy bildirməsindən
ötrü Mirzə Cəlilə verir. O da mətni gözdən
keçirəndən sonra deyir ki, çox yaxşı
müqavilədir, amma bir bənd çatışmır. Həmidə
xanım maraqla soruşur ki, nə bənd, axı mən sanki
hər şeyi nəzərə almışam, hər il
müqaviləni elə bu məzmunda bağlayırıq. Mirzə
Cəlil qayıdır ki, müqavilə yaxşı
olmağına yaxşıdır, amma ora sən bir bənd də
əlavə elə ki, dəvət etdiyin işçilər
adama gündə bir dəfə salam verəcəklər.
Münəvvər xanım xatırlayırdı ki,
bundan sonra bizdə Cəlilin o sözü hamı
üçün bir qaydaya çevrildi. Gün ərzində
elə bircə dəfə salam verərdilər, bununla da
iş bitərdi.
O böyük ədibin ciyərparasının -
Münəvvər xanımın bu xatirəsi də indi sadəcə
ömrün olmuşlarından biri kimi deyil, həm də rəmz
olaraq qavranılır.
Mirzə Cəlilin bütün yadigarları -qələmindən,
düşüncəsindən, ürəyindən qopanlar
bütövlükdə o böyük ədibin millətimizə
və hər birimizə göndərdiyi salamdır. Ancaq Mirzə
Cəlilin vaxtilə Kəhrizli kəndində bağlanan o
müqaviləyə əlavə olunmasını zarafatla arzu
elədiyi salamdan bu salamın ciddi fərqi var. Mirzə Cəlilin
bir dəfə bu millətə verdiyi salam elə əziz
salamdır ki, gərək durmadan o salamın cavabını
verəsən. Bizlər Mirzə Cəlilin salamını
aldıqca, o salam xalqımız və yurdumuzla olduqca bu millət
həmişə içəridən böyüyəcək,
"salam" sözünün daşıdığı
bütün güc və işıq hayanımız olaraq
qalacaq.
..."Molla Nəsrəddin"i sevənlər onun hər
sayını dönə-dönə oxuyar, qayğıyla
qoruyar, vaxt ötdükcə ayrı-ayrı nömrələri
birləşdirib cildlətdirər, kitaba döndərib
saxlarmışlar. 1920-30-cu illərin yadigarı bu cür cildlənib
kitablaşmış "Molla Nəsrəddin"lər
çox evlərdə vardı, bir nəfisini də çox
illər öncə mənə hədiyyə ediblər.
"Molla Nəsrəddin"in kiril, ardınca latın qrafikasında
bir neçə müasir nəşri varsa da, mən lazım
gələn anda təzə buraxılmışları yox, elə
köhnə, əsl "Molla Nəsrəddin"i
açıram. Elə bil ki, surəti çıxarılaraq ən
gözəl şəkildə nəşr edilmiş müasir
"Molla Nəsrəddin"lər sadəcə o qoca
"Molla Nəsrəddin"in şəklidir. Ərəb əlifbasında,
XX yüzilin əvvəlində çıxmış
"Molla Nəsrəddin"ləri vərəqləyəndə
zənn edirsən həmin zamanın axarındasan,
barmaqların həmin günlərin nəbzindədir.
O yazıların hər birinin - irisinin də,
xırdasının da arxasında mübarizələr
dayanır. O yazıların hər biri Mirzə Cəlilin və
məsləkdaşlarının yalnız qələmindən
deyil, taleyindən, ömür-günündən keçib. Həmidə
xanımın bir xatirəsi hər dəfə oxunduqca xiffət
gətirir. Yazırdı ki, jurnalın təzə
çıxdığı vaxtlardı, təqiblərin
ardı-arasının kəsilmədiyi günlərdə Mirzə
Cəlil axşamlardan birində qayıtdı ki, kaş qismət
olaydı, bu jurnalı beş yaşına
çatdıraydıq. Sanki ürəyinə
damıbmış. Elə beşilliyi "Molla Nəsrəddin"in
həyatında dönüş nöqtəsi kimi olur. 1911-ci
ilin yaz astanasında Mirzə Cəlil Qarabağdan Tiflisə qayıdaraq
təzədən "Molla Nəsrəddin"in qısa
müddətə dostlara həvalə etdiyi
sükanının arxasına keçmişdi. Onun gəlişi
ilə dərginin həyatı bir az da canlanmış,
hamının həvəsi artmışdı, üstəlik,
o da vardı ki, Tiflisdə müalicəyə gələn Mirzə
Ələkbər Sabir də redaksiyada
yaşadığından hər gün onlarla idi.
O ilin yaz astanasında Mirzə Cəlilin ailəsində
bir fərəhli hadisə də baş verir. Həmidə
xanımın böyük qızının toy məclisi olur.
"Molla Nəsrəddin"in ilk sayından bu dərgidə
olmuş İsmayıl Həqqi illər keçəndən
sonra həmin toy gününü xatırlayırdı. Deyir,
bütün qonaqlar uzun masa ətrafında
toplaşmışdılar, ancaq Mirzə Cəlil xahiş etdi
ki, ayrı bir stol da qoyulsun və həmin stolun arxasında
mollanəsrəddinçilər əyləşirlər: Mirzə
Cəlil, Məmmədəli Sidqi, İsmayıl Həqqi,
Əziz Şərif.
Ha israr edirlər ki, siz də ümumi masanın
arxasında oturun, Mirzə Cəlil zarafata salır, deyir ki, siz
ağ adamlarsınız, biz qara adamlar, sizinki ilə bizimki
tutmaz. Çoxları bunu elə şux söz kimi qəbul
edir, ancaq inciyənlər də tapılır. Çünki
hiss edirlər ki, Mirzə Cəlil bu sözü zarafata
salıb dilə gətirsə də, əslində deyişində
həqiqət də olmamış deyil. Zahirən xudmani bir ailə
məclisi idi, yad adam yoxdu, toplaşanlar qohumlar idi, ancaq hətta
ailə məclisinin içərisində də Mirzə Cəlil
öz təbiətinə xas incə ölçübilmə
keyfiyyətini qoruyub saxlayırdı - Həmidə
xanımın əqrəbasının əksəriyyəti
xan-bəy nəslindən olan adamlardı. XX əsr idi,
ayrı bir zaman başlanırdı, ancaq düşüncələrdə,
ruhlarda silk münasibətləri, ayrı-ayrı təbəqələrə
mənsub insanların davranışlarındakı fərq hələ
qalmaqdaydı. Səbəbsiz deyildi ki, mənşəcə rəiyyətdən
olan Mirzə Cəlillə xan nəslindən olan Həmidə
xanımın izdivacına Cavanşirlər tayfasından
olanların bir xeylisi narazılığını
bildirmiş, etiraz səsini çıxarmışdı. Məhz
elə bu nazik məqamı nəzərdə tutaraq Həmidə
xanımın qızının toyunda da Mirzə Cəlil
ümumi məclisdə deyil, öz məsləkdaşları
ilə birgə oturmağı daha üstün tutmuşdu.
1911-ci il aprel ayının 7-də "Molla Nəsrəddin"in
13-cü sayı buraxılır. Dərginin beş yaşı
tamam olurdu, özünəməxsus yuvarlaq ildönümü,
balaca bir yubiley idi, "Molla Nəsrəddin"in beş
yaşını bayram etmək kimin yadına düşəsiydi
ki! Ancaq Həmidə xanımın xatirində idi ki, bir vaxtlar
Mirzə Cəlil həsrətlə heç olmazsa bu
günün yetişməsini arzulamışdı. İndi
artıq "Molla Nəsrəddin" beş yaşını
bitirmişdi, altıncı il idi çıxırdı və
açıqca görünürdü ki, daha dayanası deyil,
hər təzə günlə ayaq üstdə daha möhkəm
durur.
Ancaq elə həmin ilin yayında "Molla Nəsrəddin"in
bütün gələcək fəaliyyətinə təsir
edəcək ağır bir hadisə baş verir. İyul
ayında Şamaxıda Mirzə Ələkbər Sabir vəfat
edir. Onun gedişinin yeri doldurulmaz itki olduğu
oçağkı mətbuatın səhifələrində dərhal
əksini tapır. Ancaq "Molla Nəsrəddin" və
mollanəsrəddinçilər üçün Sabirin
ölümü sadəcə çox ağrıdan bir itki,
yalnız yoldaş, məsləkdaş itkisi deyildi. Sabirin
gedişi ilə sanki dərginin beli qırılır. Ömər
Faiq Tiflisdən ayrılır, Məmmədəli Sidqi
köçür Bakıya, Rzaqulu Nəcəfzadə
Naxçıvana yollanır.
Həmidə xanım o dövrdə ağır xəstə
idi, ona görə Mirzə Cəlil də gərək zövcəsinin
yanında olaydı - əvvəlcə Qarabağa gedir, sonra da
həkimlərin tövsiyəsi ilə xanımını
Gürcüstan yaylaqlarına istirahətə aparır. Mirzə
Cəlil tamam həvəsdən düşmüşdü.
Artıq "Molla Nəsrəddin"in nəşrini
dayandıra biləcəyi söhbəti yalnız şayiələr
kimi dolaşmırdı, qəzetlərdə xəbərlər
də dərc edilirdi və çox keçmir ki, beş
yaşını tamamlayıb ömrünün altıncı
ilinə qədəm qoymuş "Molla Nəsrəddin" fəaliyyətini,
elə doğrudan da, dayandırır. Təbii, buna sevinənlər
az deyildi. Əvvəla, o adamlar sevinirdilər ki, onlar "Molla
Nəsrəddin"in hədəfində idilər, "Molla Nəsrəddin"
onları neştərləyirdi. Ancaq mətbuat ailəsində
də çiçəyi çırtlayanlar gözə dəyirdi.
Paxıllar, "Molla Nəsrəddin"in uğuruna, el
içərisində şöhrətinə həsəd
aparanlar da az deyildi. Lakin dostların, həmfikirlərin
"Molla Nəsrəddin"i yenidən ayaq üstə
görmək istəyənlərin çəkisi daha
ağır idi, səsi daha ucadan səslənirdi. O günlərdə
"İqbal" qəzetinin 1912-ci il 29 may tarixli 72-ci
sayında altında "Kefsiz" imzası olan bir şeir də
dərc edilir. Bu, Əli Nəzminin təxəllüsü idi.
Həmin şeir "Molla Nəsrəddin"in əksər
dostlarının ortaq arzusunu ifadə edirdi.
Az deyilsə millətindən yubanmana sevinən,
Az da deyil həsrətkeşin, qələmdaşın,
yoldaşın.
Tətilindən üzülərək kədərləndim,
qardaşım,
Ey günəştək göy üzündə buludlara
bürünən,
Çox dayanma, kükrə, yenə aslan kimi gurulda,
Üzündəki buludları qov, yıldıztək
parılda,
Müntəzirdir, müntəzirdir gözlərimiz
yolunda.
1912-ci ilin iyun ayında Mətbuat İşləri
üzrə Tiflis Komitəsi məlumat yaymışdı ki,
mart ayında doqquzuncu sayı çıxdıqdan sonra
"Molla Nəsrəddin" dərgisi naməlum bir vaxta qədər
nəşrini dayandırmışdır. Bunu da əlavə
edirdi ki, deyilənlərə görə, dərginin baş mühərriri
Mirzə Cəlil İrəvanda pambıqçılıqla məşğuldur.
Həqiqətən, o dövrdə Mirzə Cəlil bir tərəfdən
ailəsinin güzəranını təmin etmək, digər
tərəfdən də Sabirin vəfatı və "Molla Nəsrəddin"in
ətrafında yaranmış bir silsilə səbəblərdən
dolayı müəyyən qədər ruh
düşkünlüyü də keçirirdi və onu ruhən
sıxmağa başlayan mühitdən aralanmaq istəyirdi.
Ona görə kənd təsərrüfatı ilə
başını qatırdı. Ancaq "müntəzirik, sənin
qayıdışını gözləyirik" deyən
dostların sədası getdikcə
daha gur səslənirdi və hər kəs hiss edirdi ki,
geci-tezi var, ən yaxın zamanlarda Mirzə Cəlil də,
"Molla Nəsrəddin" də mütləq yenidən
qayıdacaq.
Beş yaşına çatana qədər "Molla Nəsrəddin"i
susdurmaq istəyənlər az olmamışdı. İstər
hökumət, istərsə də qaragüruh tərəfindən.
Amma altı yaşına çatar-çatmazda "Molla Nəsrəddin"
özü könüllü susmuşdu. Və həftələr,
aylar ötdükcə onun boş qalan yeri daha artıq hiss
olunurdu. Ona görə də "Molla Nəsrəddin"
ayrı-ayrı qəzetlərin diqqətində idi. Mütəmadi
yazılar dərc edirdilər ki, "Molla Nəsrəddin"
haçan çıxacaq. "Tazə həyat" iyulun 29-da
yazırdı ki, "Kaspi" qəzetinə Tiflisdən verilən
xəbərə görə, guya "Molla Nəsrəddin"in
bu yaxınlarda nəşrini davam etdirəcəyi barədə
şayiələr doğru çıxmadı.
"Molla Nəsrəddin"in dayanması mətbəənin
də işini çökdürmüşdü.
Çünki elə güman edirdilər ki, dərgiylə bərabər,
mətbəə də qapanıb. Ona görə də
başlanğıcdan "Molla Nəsrəddin"in mürəttiblərindən
olmuş İsmayıl Həqqi Məmmədəli Sidqiyə
1912-ci il iyulun 12-də yazırdı ki, "jurnalın
dayanmağı bizi lap dala saldı. "Molla Nəsrəddin"
dayanandan mətbəəyə qeyri şəhərlərdən
sifariş yoxdur".
İsmayıl Həqqi 1912-ci il sentyabrın 7-sində
Məmmədəli Sidqiyə yenə yazırdı ki, Mirzə
Cəlil o getməkdir gedib, məktublarıma cavab da vermir. Mən
deyirdim, bəlkə bu günlərdə gələrlər.
Ancaq qızlar heç məktəbə də gəlmədilər.
Bilmirəm nə cür şeydir. Cüvəllağı bəy
də (Əliqulu Nəcəfovu - Əliqulu Qəmküsarı
nəzərdə tutur) srağagün Petiqorskidən gəlib
getdi Naxçıvana, jurnal barədə bir kəlmə də
danışmadı.
Bu arada Əliqulunun qardaşı Rzaqulunun ürəyindən
"Molla Nəsrəddin"i almaq da keçibmiş, hətta
bu barədə Mirzə Cəlilə məktub da
yollayıbmış. Lakin Cəlil o məktubu cavabsız
buraxır. 1912-ci ilin mayında Cəlil Tiflisə gələndə
Rzaqulu İsmayıl Həqqini də götürüb gedir
onun yanına. Alış-veriş söhbəti
açılanda Mirzə Cəlil qayıdır ki, mən
tövsiyə edirəm siz "Mozalan" adında bir jurnal
buraxın, bizim müştərilərimizə göndərin,
pulunuzu verərəm.
Rzaqulu Nəcəfov və onun ətraında
olanların məqsədi lap ciddiymiş ki, bu soraq 1912-ci ilin
14 iyununda "Baku" qəzetinin səhifələrində də
əks-sədalanmışdı: "Bizə çatan xəbərlərə
görə, hazırda bir dəstə müsəlman
ziyalısı başda Nəcəfov olmaqla jurnalın redaktoru
Məmmədquluzadə ilə danışıq aparıb
"Molla Nəsrəddin"in nəşr ixtiyarını
almaq istəyirlər".
Demək, Mirzə Cəlil jurnalı başqalarına
vermək istəmir, o biri yandan da müştərilərini bu
yaranmış fasilədə itirməmək barədə
düşünürdüsə, niyyəti gec, ya tez "Molla
Nəsrəddin"in nəşrini davam etdirməkmiş.
Bu müvəqqəti sükut bəlkə də ona
bir tərəfdən depressiyadan qurtulmaq, təzədən
toparlanmaqçün gərəkdisə, o biri yandan da
"Molla Nəsrəddin"in yerinin nə dərəcədə
görünməsi, onun nə qədər arzulanmasını
kənardan seyr etməkçün lazımmış.
Mirzə Cəlil 1913-cü ilin yanvarında
Gürcüstana qayıdır, çatan kimi də yanvarın
11-də Tiflis qubernatoruna ərizə yazaraq jurnalın
"Şərq" mətbəəsində nəşrinə
icazə istəyir və ikicə gün sonra - yanvar
ayının 13-də "Molla Nəsrəddin"in həminilki
birinci sayı işıq üzü görürsə, bu onun
sübutudur ki, əslində Cəlil dərginin həmin
nömrəsini xeyli əvvəldən hazır edibmiş.
Üz qabığında Şmerlinqin çəkdiyi
səhifə boyu karikatura - Molla Nəsrəddin gendən
jurnalın yeni sayını göstərir, bu tərəfdə
başı əmmaməlilər öz-özünə deyinir:
"Bu tünbətündən ancaq yaxamız
qurtarmışdı, genə hardan xortdadı?"
İlk səhifədəcə "İdarədən"
sərlövhəli, yəqin, elə Mirzə Cəlilin
özünün qələmə aldığı
üzrxahlıq yazısı vardı: "Üzr istəyirik
oxucularımızdan və abunə sahiblərindən, iltimas
edirik ki, yeddi il gəldiyimiz zəhməti mülahizə edib
budəfəki qüsurumuzdan keçsinlər".
1912-ci ilin martından jurnal dayansa da, abunə
haqqını irəlicədən ödəyən oxucular
vardı. Onlara da xəbər edilirdi ki, bu nömrədən
etibarən borc bitənədək onlara "Molla Nəsrəddin"in
yeni sayları məccani göndəriləcək.
Ardınca da xəbər verilirdi ki, hökumətdən
müvafiq icazə alınandan sonra "Molla Nəsrəddin"
əvvəlki baş mühərrirdən savayı, həm də
Əliqulu Nəcəfovun imzası ilə
çıxacaqdır. Həqiqətən də, bir neçə
gün sonra Mirzə Cəlil Tiflisdə qubernatora ərizə
ilə müraciət edərək xahiş edir ki, bundan sonra
"Molla Nəsrəddin" jurnalının yalnız onun
deyil, həm də Əliqulu Nəcəfovun redaktorluğu ilə
çıxmasına icazə verilsin və jurnalın nəşrini
bərpa etdiyi o dövrdə iki nəfərin "Molla Nəsrəddin"lə
birgə olması işlərin irəli getməsinə
çox köməklik göstərir.
Ancaq jurnalın bu sayında dərginin
qayıdışı ilə bağlı başqa bir geniş
yazı da vardı: "Molla Nəsrəddin
çıxdı". İmzası "Eşşəkarısı".
Bərk sancan bu arı Salman Mümtaz idi. Belə
başlayırdı: "Məni heç zad o qədər
yandırmır, bircə bu yandırır ki, bu qədər
orucağız, əlitəsbehli, alnında möhür yer eləmiş
mömin müsəlmanların tökdüyü
qarğışların və etdiyi bəd duaların oxu
daşa dəyib, "Molla Nəsrəddin" yenə
çıxdı. Və bu qədər minbərlərdə
olunan dualar və minacatlar bir təsir bağışlamadı
ki, bu mazarat "Molla Nəsrəddin"in necə ki on ay idi
dili kəsilib səsi batmış idi, biryolluq bata idi. Ay
kişi, camaat dinc farağat hamı arxayın nə bilirdi eləyirdi".
Və ardınca "Molla Nəsrəddin" Qubadan
girib Lənkərandan çıxır, Şamaxıdan vurub
Naxçıvana çatır, ağına-bozuna baxmadan,
birbaşa adını çəkməklə Azərbaycan
boyu bir yığın boynuyoğunu qırmanclayır, millətin
ayağından dartıb geriyə çəkənlərə
atəş yağdırır.
Ona görə bunları, bu hədəfləri
ifşa etməyi təkcə Eşşəkarısının
yox, ümumən "Molla Nəsrəddin"in
ayağına yazıram ki, o adlar və hədəflər məsələsində
redaksiyada müəyyən məşvərət
keçirildiyinə çox inanıram. Çünki fərqli
bölgələrdəki tənqidə məruz
qoyulmalıların hamısına bir müəllifin belə
yerli-yataqlı bələd olması müşküldür. Yəqin
ki, artıq hazır yazının ruhuna uyğun olaraq
redaksiyada hər bölgə üzrə o tərəflərdən
daha artıq hali olanlar Mümtaza öz məlumatlarını
vermişdilər, o da həmin ayrıntılarla
yazısının neştərini daha da itiləmişdi. Və
belə tamamlayırdı: "Heyhat, heyif oldu o əziz
günlər. Əfsus, fövt oldu o qiymətli dəqiqələr
ki, heç kəsi dindirib dirçəldən yox idi. Qurd
qoyun ilə otlayırdı, xalqın öz əli, öz
başı idi. Amma indi!.. İndi bu mazarat "Molla Nəsrəddin"
genə camaatın gününü göy əsgiyə
döndərəcək, genə yetənə yetib, yetməyənə
bir daş atacaq".
Salman Mümtaz Türkmənistanda olanda da "Molla Nəsrəddin"lə
mütəmadi əlaqə saxlayırdı, ard-arda göndərdiyi
yazıları, şeirləri dərc edilirdi. Ancaq 1913-cü
ilin mayında Salman Mümtaz Əsgərov Aşqabaddan Tiflisə
gəlir. Məqsədi də o imiş ki, burada Hatif
İsfahaninin şeirlər toplusunu nəşr etdirsin.
Bütün başqa işlərini görə-görə hər
gün "Molla Nəsrəddin"lə imiş. Yalnız
yazıları ilə deyil, həm də maddi cəhətdən
dərgiyə çox köməklik göstərirmiş.
Bunların canlı şahidi Rzaqulu Nəcəfov sonralar
xatırlayırdı ki, sıxıntılı günlərində
"Molla Nəsrəddin"ə dayaq olan iki nəfər
vardı. Bir Mümtaz, bir də "Səffət" təxəllüsü
ilə yazan, əslən Gəncədən olan Zeynal Məmmədov.
Rzaqulu Nəcəfov yada salırdı ki, Zeynal Məmmədov
nəinki "Molla Nəsrəddin"də
çap olunan yazılarına görə qələm
haqqı istəmirdi, əksinə, hər cəhətdən
daim "Molla Nəsrəddin"ə köməklik göstərirdi.
Eyni xidməti də Salman Mümtaz edirdi - qələmiylə,
ürəyiylə və cibiylə sevimli "Molla Nəsrəddin"inin
qulluğunda idi.
28 iyun 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 10 iyul, №(119).- S.12-13.