Milli istiqlal mücadiləsi
"Bakı rüzgarı"nda
İSMAYIL SARYALIN XATİRƏ-ROMANI HAQQINDA QEYDLƏR
(Əvvəli ötən sayımızda)
1931-ci ildə Pəri Həsənova o zaman xalq təsərrüfatı
sahəsində yüksək vəzifələrə çata
bilib, daha sonra Xalq Yüngül Sənaye komissarı (naziri) və
SSRİ Ali Sovetinin deputatı seçilmiş İsgəndər
Əliyevlə ailə qurub. Bundan sonra onun soyadı
Əliyevaya dəyişdirilib. Onların Rəna, Arif və
Fuad adlı üç uşağı anadan olub. 1930-cu illərdə
Pəri xanım "Şərq qadını"
jurnalının məsul katibi vəzifəsində işləmiş,
ancaq bu illər çox sürməmişdi. Belə ki, 1937-ci
ildə Az.SSR K(b)P katibi Mir Cəfər Bağırov SSRİ
Ali Sovetinin deputatlarını ifşa edə biləcək
materialların və imzasız (anonim) məktubların
yığılmasına dair gizli sərəncam verdi. Bu sərəncamı
yerinə yetirən şəxslər ona bildiriblər ki,
İ.Əliyevin həyat yoldaşı bolseviklər tərəfindən
1927-ci ildə güllələnmiş Müsavat partiyası
gizli fəaliyyət göstərən təşkilatının
sədri D.Həsənovun bacısıdır. Beləliklə
də, ərinin həbs olunmasına zəmin
yaradılmış, D.Həsənovun ailəsi ilə
qohumluğu İ.Əliyevin təqib olunmasının səbəblərindən
biri olmuşdu. 1938-ci ildə əri əksinqilabi fəaliyyətdə
təqsirli bilinib həbs ediləndən sonra Pəri
xanımın yenə ağır həyatı başlamış,
evi və əmlakı müsadirə edilmişdi. Bu zaman o
"xalq düşmənlərinin" həm bacısı, həm
də həyat yoldaşı kimi damğalanmış, ona
görə də redaksiyadakı işini tərk etməli
olmuşdu. Ancaq "Şərq qadını"
redaksiyasında işləyən zaman onun tanınmış
ziyalılarla tanışlığı olduğundan onlar ona
bu çətin illərdə kömək edib, Bakının
Teatr muzeyinə işə düzəldə bilmişlər.
Orada o, hətta bir müddət müdir vəzifəsini də
icra etmişdi. Ancaq 1942-ci ildə təqiblərdən qorunmaq
üçün Pəri xanım üç azyaşlı
uşağı ilə Bakıdan Bərdəyə
köçmüş, 1953-cü ilə qədər orada
yaşayıb orta məktəb müəlliməsi olmuş,
yalnız M.C.Bağırovun vəzifədən
çıxarılmasından sonra Bakıya qayıda
bilmişdi. Bakıya qayıtdıqda isə, oğlu Fuad gənc
yaşında ikən vəfat etmişdi. Pəri xanım
yalnız 1956-cı ildə, 18 il sürgün həyatı
yaşamış və sonra bəraət olunmuş əri
İ.Əliyevlə qovuşa bilib. Aydın Əlizadənin tədqiqatının
əsas əhəmiyyəti ondadır ki, bu arasdırmalar bir tərəfdən
bəzi gizli və qaranlıq məsələlər
haqqında geniş məlumat verir, digər tərəfdən
isə bu qəbildən olan yazılar, müəllifin təbirincə
desək, D.Həsənovun həyat yolu, fəaliyyəti və
vətən uğrunda ölümü Azərbaycan gəncliyi
üçün vətənə sevgi hisslərinin
aşılanması və milli ruhda tərbiyə edilməsi
üçün bir örnək kimi istifadə edilə bilər
(yenə orada). İstiqlal şəhidi D.Həsənzadənin
mücadilə yolundan bir qədər geniş bəhs etməyimiz
təsadüfi deyil. "Bakı rüzgarı"nın əsas
surətlərindən olan D.Həsənzadə, həm müəllifin
məhəbbətlə bəhs etdiyi qəhrəmanlarındandır,
həm də müstəqil Azərbaycanın yetişməkdə
olan gənc nəslin istiqlal məfkurəsi, Vətən
sevgisi ruhunda tərbiyəsi üçün parlaq örnəkdir!
"Bakı rüzigarı"nın dəyəri həm
də ondadır ki, müəllif burada istiqlal duyğusunun,
istiqlal fikrinin cəmiyyətin bütün təbəqələrinin
ruhuna hakim olduğunu, bu ideyanın hər kəsə sirayət
etdiyini məharətlə göstərə bilib. Azərbaycanın
sərhədlərini müəyyənləşdirmək məsələsi
həlli ortaya çıxan zaman "ölkənin hər tərəfindən
yurdunu yaxşı tanıyan ağsaqqallar Gəncəyə
çağırıldılar. Rəngli qələmlərlə
azəri xalqının yaşadığı yerlər
nöqtə-nöqtə işarələndi. Azərbaycanın
əsl xəritəsi yaran-dı".
Əsərin bədii-estetik və ideya-məzmununa
uyğun təhkiyə tərzinin təbiiliyi, səmimi və
inandırıcı olması ilk sətirlərdən diqqəti
çəkir. Oğuzun istiqlal məfkurəsinə yiyələnməsi
və istiqlalçı kimi yetişməsi prosesi üç
mərhələdə - aydın, ardıcıl və rabitəli
təsvir olunur:
Gəncədə və Lənkəran kişi
gimnaziyasında ilk təhsil aldığı illər;
ali məktəb dövrü: Kiyev həyatı,
mühiti;
Avropada - Berlində təhsil illəri;
Vətənə qayıdışı, Bakı həyatı.
Məktəbli Oğuzun öz Vətəni haqqında
məlumatlı olmadığını qeyd edən müəllif
yazır: "Yalnız şəhərin (Gəncə nəzərdə
tutulur - T.A.) mərkəzindəki qala divarlarının
qalıqlarından, bəzi evlərdəki əntiq əşyalardan
və divarlardan asılmış, qədim xanlara məxsus rəsmlərdən
Vətənin yaxın zamanlara qədər öz hakimləri tərəfindən
idarə edildiyini, qanlı döyüşlərdən sonra məcburən
rusların idarəsi altına keçdiyini öyrənə
bilmişdi. Vəssalam..."
İsmayıl Saryal bunları yazmaqla, həm də qəhrəmanını
yetişdirən mühitə, istiqlal mücadiləsinə
aparan yolunun başlanğıcına işarə edir. Gəncə
mühiti Oğuzda milli duyğuların yaranması
üçün bir qığılcım olur. Qədim və
gözəl Gəncədə dünyaya göz açan
Oğuz məktəbdə rus, alman, fransız, latın dillərini
öyrənməyə çalışsa da, fars və ərəb
dillərində xüsusi təhsil almışdı. Doğma
türk dilini mükəmməl bilir, rus dilində əməlli-başlı
danışırdı. O, gimnaziyada təhsil aldığı
illərdə Gəncə "türklüyün mərkəzinə
çevrilmiş, ziyalıların və qabaqcıl fikirli
adamların əksəriyyəti burada
toplaşmışdı. Aralarında rus idarə üsulunu bəyənməyənlər,
milləti azadlığa çıxarmaq istəyənlər
vardı. Onlar ruslaşdırma siyasətinə son
qoyulmasını, təhsilin türk dilində
aparılmasını, türk tarixinin tədris edilməsini və
milli heysiyyata toxunulmamasını tələb edirdilər".
Taleyində dərin iz buraxan Gəncə mühitindən
ayrılmaq çətin olsa da, gimnaziyanın son siniflərini
qohumlarının yaşadığı Lənkəranda oxuyan
Oğuz burada da rus üsul idarəsinin fəsadları ilə
rastlaşır. O, millətçi gənclərlə birlikdə
çar rejiminə qarşı gizli təşkilatın
yaranmasında yaxından iştirak edir və onu təşkilatın
rəhbəri seçirlər. Oğuz 1917-ci ildə Bakıda
keçirilən Qafqaz müsəlman şagirdlərinin I
qurultayına nümayəndə seçilir.
Oğuz erməni-müsəlman qarşıdurması
zamanı rus kazaklarının ermənilər tərəfdən
vuruşduğunu, erməni qəddarlığını
görür. Qohumu Həmid bəy Yusifbəylinin (Nəsib bəy
Yusifbəylinin qardaşı - T.A.) çox çətinliklə
mətbəə açdığının, öz
hesabına kitab və dərgilər nəşr edərək
payladığının, məktəb və maarif uğrunda
həyatını riskə ataraq, çar məmurları ilə
mübarizə apardığının şahidi olur.
Bütün bunlar onu böyüdükcə istiqlal şəhəri
Gəncədə baş verən ictimai-siyasi hadisələrlə
daha yaxından maraqlanmağa meylləndirir, xalqın maariflənməsində
fəallıq göstərən qabaqcıl ziyalılara
kömək göstərməyə başlayır.
Gimnaziyanı uğurla bitirən Oğuz Kiyev Politexnik
İnstitutuna qəbul olunur, bu ara atası ağır xəstəliyə
tutulur. Oğuz səfəri təxirə salmaq istəsə də,
atasının israrlı tələbindən sonra Kiyevə
yola düşür. Kiyevin siyasi və mədəni həyatı
Oğuzun dünyagörüşünün
formalaşmasında, gələcək taleyində, millətçi
kimi formalasmasında, istiqlalçı kimi yetişməsində
mühüm mərhələdir. 1905-ci il Rus-Yapon, daha sonra,
Birinci Dünya müharibələrində ağır məğlubiyyətlər,
II Nikolayın taxtdan salınması, Peterbuqda baş
qaldıran xalq hərəkatı, iğtişaşlar əyalətlərə
də təsir etmiş, imperiyanı əməlli-başlı
silkələmişdi. Öz Vətəninin gələcək
taleyi haqqında düşünən Ukraynadakı azərbaycanlı
tələbələr də gizli təşkilatlar
yaratmış, Pererburq, Xarkov, Moskvada təhsil alan tələbələrlə
sıx əlaqə qurmuşlar. Oğuz tələbə
yığıncaqlarında, gizli təşkilatların tədbirlərində
yaxından istirak edir, "milli, müstəqil, yad fikirlərdən
uzaq Azərbaycan" tərəfdarı olduğunu bil-dirirdi.
O, tələbələrin diskussiyalarında, siyasi söhbətlərdə,
mitinqlərdə iştirak edir, fikir və düşüncələrini
bölüşür, müxtəlif partiya və cərəyanların
proqram və platformaları ilə maraqlanırdı:
"Kiyevdə olan əlliyə yaxın azəri ali məktəb
tələbəsi də özlərinə məxsus təşkilat
yaratmışdılar. Təşkilatın
yığıncaqları növbəylə hər dəfə
bir üzvün mənzilində keçirilir və Oğuz həmin
yığıncaqları ötürmürdü".
Universitetin fizika-riyaziyyat fakültəsini bitirdikdən bir
müddət sonra Kiyevdə qalan Mustafa Quliyev (söhbət
görkəmli partiya və sovet xadimi, Azərbaycan ədəbiyyatşünası,
tənqidçisi və publisisti, Azərbaycan SSR Xalq Maarif
Komissarı (1922-1928) Mustafa Quliyevdən gedir. O, cəza tədbirləri
dövründə - 2 avqust 1937-ci il tarixdə həbs
edilmiş, SSRİ Ali Hərbi Məhkəmə
Kollegiyasının 2 iyul 1938-ci il tarixdə keçirilmiş
iclasında ən ağır cəzaya - güllələnməyə
məhkum olunmuş, hökm həmin gün yerinə
yetirilmisdi - T.A.) bolşevik ideyalarını tələbələr
arasında yayır, Kommunist Partiyasınına üzv
olmağı tövsiyə edirdi. Yığıncaqlarda və
ictimai həyatda yoxsulları müdafiə edən Oğuz da
onun diqqətini çəkmiş və onda solçuluq meyllərinin
olduğunu zənn etmişdi. Odur ki, bir dəfə M.Quliyev
Oğuza da Kommunist Partiyasının əsas prinsiplərini
izah etməyə başlayır və niyyətini də gizlətmir:
"İstəyirəm ki, bolşeviklər partiyasına
yazılasınız. Dərhal partiyaya üzv olduğunuz təqdirdə
gizli fəaliyyətdə itirak etmiş
sayılacaqsınız və bolşeviklər hakimiyyətə
gələndə böyük vəzifə alacaqsınız.
Oğuzun cavabı ağıllı, məntiqli və kəskin
olur: "Mən bugünkü cəmiyyətin, insanları
siniflərə ayırmağın əleyhinəyəm, amma mənə
üzv olmağımı təklif etdiyiniz partiya bu fikirdə
deyil. Onlar daha da irəli gedib xalqı açıq şəkildə
bir-birinə düsmən siniflərə ayırmaq niyyətindədirlər.
Elə deyilmi? Siz bu fikri qəbul eləyirsinizmi? Sizinlə
mübahisə etmək niyyətim yoxdur. Kommunizmin əsas
prinsiplərini izah edirsiniz, bu, mənlik deyil. Mən ancaq
öz millətim haqqında düşünürəm".
Oğuz bu fikirləri ilə millətçi tələbə
təsiri bağışlayır. O, əməli ilə də
düşüncə və əqidəsini təsdiqləyir:
Cümhuriyyətin elan olunması ərəfəsində gizli
tələbə təşkilatı vasitəsi ilə Azərbaycana
silah göndərilməsində fəallıq göstərir.
Tətildə Gəncəyə gələn Oğuz
şəhərdəki milli çoşqudan fərəhlənir,
tətil günlərində Milli Komitədə təmənnasız
çalışır, poçt xidmətində məvacibsiz
işləyir. Tətil bitdikdən sonra ali təhsilini də
davam etdirmək üçün yenidən Kiyevə
dönür. O, Kiyevdə tələbələrə Milli
hökumətin qurulduğunu, lakin Bakının erməni-bolşevik
birləşmələrindən hələ təmizlənmədiyini
söyləyir. Rusiyadakı vətəndaş müharibəsi
Ukraynanı da ağuşuna almış, burada da həyat
dözülməz dərəcədə
ağırlaşmışdı. Şəhərdə
bolşeviklərin yaratdığı ab-havadan, gərginlikdən
məyus olan, sarsılan Oğuz çıxış
yolları axtarmağa başlayır. Tələbələrin,
o cümlədən, onun da həyatı üçün hər
an təhlükə yarana bilərdi. Bu zaman Bakıdan gələn
bir xəbər - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin
Avropaya tələbə göndərmək qərarı
Oğuzu ümidləndirir və dərhal həmin tələbələrin
cərgəsinə qoşulmaq arzusu ilə Vətənə
qayıtmaq fikrinə gəlir.
(Ardı var)
Abid TAHİRLİ
525-ci qəzet .- 2024.- 11 iyul,№120.-S.14.