Məkrli plan
PƏNAHƏLİ XANIN MÜƏMMALI ÖLÜMÜ
...Kərim xan Zənd fikirləşirdi ki,
gücündən, nüfuzundan, qüdrətindən həmişə
ehtiyat elədiyi və çəkindiyi keçmiş rəqibi
Pənahəli xan əgər Qarabağa sağ-salamat
qayıtsa, gələcəkdə onun hakimiyyətə gedən
yolunda böyük maneə ola bilər. Yaxşısı
budur, fürsət var ikən elə burdaca onun axırına
çıxsın. Ona görə də məkrli bir plan
hazırladı və Pənahəli xanı aldadıb,
özü ilə Şiraza apardı. Hətta onu yeni
yaratdığı "Ağsaqqallar şurası"na məsləhətçi
götürüb, yanında saxladı. Pənahəli xan gec də
olsa, "dostu"nun niyyətini və hiyləsini başa
düşdü və tezliklə vətəninə dönmək
üçün ondan icazə istədi. Amma Kərim xan min bir
bəhanə gətirərək Pənahəli xana Qarabağa
qayıtmağa imkan vermədi...
Keşməkeşli tarixin gedişatı bütün
hakimiyyəti boyu olduqca gərgin hərbi və siyasi həyat
keçirmiş Pənahəli xana da istəyini əsirgəməmişdi.
Ömrünün sonlarında o, vətəndən uzaqlarda
güclü düşmən üzərində müştərək
qələbə qazanmış, istəkli oğlu İbrahimxəlil
ağanı əsirlikdən qurtarıb, "xan" titulu ilə
Şuşaya yola salmışdı. Qurduğu dövlətdən
də beli tamamilə bağlı idi və Şirazda öz
xoşbəxt günlərini yaşayırdı. Lakin bu
xoşbəxtlik uzun sürmədi, sanki zəmanənin ona
gözü dəydi. Həyatında dəfələrlə
ağır müsibətlərə və bədbəxtliklərə
düçar olmuş Pənahəli xan taleyin daha dəhşətli
zərbəsini daddı. Bir də ki, sağlığında
heç kəsi xoşbəxt saymaq olmur. Yarandığı
gündən hər bir Adəm övladının, hər bir
canlının alnında pozulmaz "ölüm" kəlməsi
yazılıb. Həyatda tutduğu mövqedən və vəzifəsindən
asılı olmayaraq hamı vaxtı çatanda
qaçılmaz ölüm şərbətini içir.
Ömrü boyu at belində yüz minlərlə verst
məsafə qət eləmiş, dəfələrlə
ağır sınaqlara sinə gərmiş, sözün həqiqi
mənasında, döyüşlər və qələbələr
üçün doğulmuş Pənahəli xanın
keçirdiyi çətin və mürəkkəb həyat tərzi,
qarşılaşdığı fiziki gərginliklər
sözsüz ki, sağlamlığına ciddi təsir
göstərərək öz izlərini qoymuş və
müəyyən müşküllər yaratmışdı.
Amma polad kimi canı möhkəm olan bu məğrur insan bir dəfə
də olsun, səhhətindən şikayət eləməmişdi.
Yenə də özünü əvvəlki tək sağlam,
güclü və çox gümrah hiss edirdi. Cod, qabarlı əli
əvvəlki kimi yenə də ağır təbərzini
möhkəm tuta bilirdi.
Lakin o, indi birdən-birə halsızlaşdı,
gündən-günə zəifləməyə
başladı. Pənahəli xanın bu vəziyyətini
görənlər bərk təşvişə
düşdülər, nə edəcəklərini bilmədilər.
Təbiblərin müalicəsinin də heç bir xeyri
olmadı. Yalnız Pənahəli xanla birlikdə Şirazda
olan yaxın adamları onun bir neçə vəsiyyətini
yadda saxlaya bildilər...
Və 1763-cü ilin isti bir yay günü
dövrünün müdrik, ağsaqqal sərkərdələrindən
və xanlarından olan yetmiş yaşlı Pənahəli
xan Cavanşirin əcəli yetişdi, həyatının qəmli
sonu gəlib-çatdı, Şirazda Kərim xanın qəsrində
müəmmalı şəkildə canını can yaradana
tapşırdı. Beləliklə, ömrü daim tufanlar
içərisində keçən, bir
döyüşçü kimi yəhər üstündə
ölməyi həmişə üstün tutan bu fövqəladə
insanın və qəhrəman sərkərdənin qeyri-adi həyatı,
əzəmətli dövranı yarımçıq qaldı.
Xülasə, sonralar məlum oldu ki, Pənahəli xanın
yeməyinə nəsə qatılıb və bu qəsd Kərim
xanın göstərişi ilə həyata keçirilib.
Əslində, Zəndiyyə xanı bu namərdcəsinə
hərəkəti ilə özünün ən etibarlı
dayaqlarından birini itirmiş oldu.
Maskalanmış və ikiüzlü Kərim xan Zənd
isə guya, "səmimi və yaxın
dostluqları"nı nəzərə alıb, onun cənazəsini
böyük ehtiram və hörmət-izzətlə Pənahabada
yola saldı.
PƏNAHƏLİ XANIN NƏŞİNİN QARABAĞA
GƏTİRİLMƏSİ VƏ DƏFNİ
Pənahəli xan Cavanşirin tabutunu müşayiət
eləyən silahlı sərbaz dəstəsi İrandan
Qarabağa yola düşdü. Bu xəbəri İbrahimxəlil
xana çatdırmaq üçün cənazə ilə eyni
vaxtda yel qanadlı çaparlar da göndərildi. Onlar uzun məsafəni
ildırım sürətilə qət eləyib, üç
gün-üç gecə yol gəldilər. Çox çəkmədən
xanın qohum-əqrəbası, bütün Qarabağ əhli
bu acı xəbərdən hali oldu. Hər yeri matəm ahəngi
bürüdü, bütün ölkə yasa batdı.
Dəfnin vaxtı müəyyənləşdirildi və
hazırlıq işləri görülməyə başlanıldı.
Mərasimdə iştirak eləmək üçün ətraf
xanlıqlara məktublar göndərildi, çoxlu qonaq dəvət
olundu...
Arazın sol sahilində, Xudafərin
körpüsünün yaxınlığında İbrahimxəlil
xanın başçılığı ilə
qarabağlılar tabutu Şirazdan gətirən karvanı
qarşılamağa çıxdılar. Qarşılama mərasiminə
Pənahəli xanın digər oğlanları - Mehrəli bəy
və Talıbxan bəy, qardaşı Behbudəli ağa,
bacısı uşaqları, yaxınları, eyni zamanda saray
adamları və ruhanilər də cəlb olunmuşdu.
Hamar qara ağacdan düzəldilmiş və altı
qara rəngli at qoşulmuş ikitəkərli zinətli cənazə
arabasının qabağında və arxasında silahlı
atlılar, onların ardınca isə mülki adamlar gəlirdilər.
Bu insan karvanının qarşısında bellərinə zənburəklər
bərkidilmiş dəvələr sıralanmışdı.
Bu zənburəklərdən vaxtaşırı atəş
açılır və bu da karvana möhtəşəmlik və
əzəmət verirdi.
Pənahəli xanın tabutu Araz çayından bu
üzə keçiriləndə müşayiətçi sərbazlar
iki sıraya düzüldülər və onların
başçıları yaylım atəşi
açmağı əmr elədi. Bu o demək idi ki, cənazə
sağ-salamat özününkülərə təhvil
verilir. Yenə atəş açıldı və tabut
Qarabağ atlılarının müşayiəti ilə Pənahabada
yola salındı. Beləliklə, Pənahəli xan birillik səfərindən
sonra doğma torpağa "ayaq basdı".
Bir neçə saatdan sonra cənazə artıq qala
divarlarının önündə idi. "Gəncə
qapısı"nın bayır tərəfində toplardan
yaylım atəşi açıldı və bununla cənazənin
gəlib-çatması barədə Qala əhlinə xəbər
verildi. Böyüklü-kiçikli bütün şəhər
camaatı öz əzizlərini belə qarşıladı.
Tabut çiyinlərdə Çuxur məhəlləyə -
xan sarayına aparıldı...
İçərisində Pənahəli xanın nəşinin
olduğuna tamamilə əminlik yaranması üçün
tabut açıldı. Tabutun içində güllü ipək
balışların üstündə iri əlləri sinəsində
çarpazlaşdırılmış xanın cəsədi
uzadılmışdı. Qaşında Allahın kəlamı
olan "İnşaallah" sözü və Həzrəti
Əlinin tilsimi həkk edilmiş barmağındakı
qızıl üzüyün parıltısı isə bərq
vururdu. Bu tilsim ona həyatda böyük uğurlar
qazandırmışdı. O böyük insan hərəkətsiz
və elə bil dərin düşüncəli halda tabutda
uzanmışdı, sanki yuxudaydı. Rəngi sapsarı
saralıb, sifəti qırışsa da, öz əzəmətini
itirməmişdi.
Pənahəli xanın arvadları, bacıları, digər
qadın qohumları əvəzsiz bir oğulu, böyük
qardaşlarını, atalarını, Qarabağın
xilaskarı sandıqları qəhrəman
övladlarını son mənzilə yola salmaq
üçün göz yaşları və böyük kədər
içərisində saraya toplaşmışdılar.
Cümlə hamı dəsmal götürüb, qan
ağlayırdı. Xanın böyük arvadı, neçə
ilin yastıqdaşı Xanxanım xanım zər haşiyəli
qara örtüyə möhkəm bürünmüş, dizlərini
qatlayıb büzüşərək cəsədin baş tərəfində
lal-dinməz oturmuşdu. Öz yas paltarlarını - qara
libaslarını geyinmiş qadınlar bu gözlənilməz
ölümlə sanki barışa bilmirdilər. Ümid
edirdilər ki, Pənahəli xan indicə cana gələcək,
diksinib, gözlərini açacaq. Ona görə də onlar hərdən
barmaqlarını dişləyir,
hıçqırıqlarını boğmağa,
sızıltı və ağlaşmalarını kəsməyə
çalışırdılar. Amma bunun bir röya olduğunu
hiss eləyib, yenidən yana-yana ağı deyir, fəryad
qopararaq saçlarını yolurdular. Arabir də
ağıçılar bir-birinin ağzına söz sala-sala
bayatılayıb ağlaşır, səs-səsə verib mələşir,
xanın gördüyü işləri, göstərdiyi
şücaətləri tərifləyir, onu göylərə
qaldırırdılar. Hərəmxana qadınlarının
naləsi isə asimana ucalır, bu acı və ağır xəbəri
sanki bütün şəhərə yayırdı. Nəhayət,
Pənahəli xanı axırıncı dəfə görən
ailə üzvləri, yaxınları, əziz adamları
onunla son dəfə vidalaşdılar.
Cənazə ağır-ağır, təntənəli
bir sükutla Cümə məscidinə aparıldı,
yuyulub, yenidən mumiyalandı. Ona ətirli yağlar
sürtüldü və meyit kəfənə tutuldu. Sonra Pənahəli
xanın cəsədi özünün yaratdığı
Qarabağ xanlığının bayrağına
bükülüb, yenisi ilə əvəzlənən tabuta
qoyuldu. İbrahimxəlil xanın göstərişi ilə cənazə
məscidin qarşısındakı meydançaya gətirildi
və bir neçə saatlığa camaatın ziyarətinə
verildi.
Meydança adamla doluydu. Tabutun qarşısında
on-on beş nəfərin sərbəst keçməsi
üçün lazımi şərait
yaradılmışdı. Pənahəli xanın ən
yaxın silahdaşları fəxri qarovulda durmuşdular. Son dərəcə
isti olmasına baxmayaraq, çəkməçilər, rəngsazlar,
bəzzazlar, dəmirçilər, dəlləklər,
palanduzlar, hamballardan belə, bütün sadə peşə
adamlarından tutmuş iri bəylərə, varlı tacirlərə,
din xadimlərinə qədər öz işlərini
dayandırıb, dəstə-dəstə gəlir, sevimli qəhrəmanlarıyla
vidalaşmaq üçün növbə gözləyirdilər.
Pənahəli xana ehtiramlarını bildirmək,
hörmətlərini göstərmək, bu böyük şəxsiyyətə
"əlvida" demək üçün Qarabağın
uzaq-uzaq kəndlərindən gələnlərin
ardı-arası kəsilmirdi. Ətrafdakı dost
xanlıqların göndərdikləri xüsusi təmsilçilər
də mərasimdə iştirak edirdilər.
Bu ağır itkidən bərk təsirlənən Pənahəli
xanın silahdaşları cənazə qarşısında
qüssə və kədər içərisində qara
qaytanlı mübariz Qarabağ bayraqlarını
aşağı endirmişdilər. Bir çoxları yas əlaməti
olaraq üzlərini qırxdırmamış,
yaxınlıqda qəmgin-qəmgin gəzişirdilər.
Şəhər mollaları isə baş-başa verib, xoş
avazla, aram-aram Quran oxuyurdular.
Qarabağ öz sadiq övladı ilə ləyaqətlə
vidalaşır, onu son mənzilə yola salırdı.
Yaxınlıqdan ötüb-keçən qocalar da bir
anlığa ayaq saxlayır, uşaqlar və qarılar
böyük kədər içərisində dayanıb,
başlarını aşağı dikir, çadralı
qadınlar körpələrini qucaqlarına basaraq tez-tez Pənahəli
xanın adını çəkir, göz yaşı
axıdırdılar.
Nəhayət, xüsusi hazırlanmış və
böyük təşkilatçılıq işi tələb
edən vida mərasimi başa çatdı. Pənahəli
xanın ətirlənmiş, gül-çiçəyə
bürünmüş nəhəng tabutu böyük hüznlə
məscidin qarşısından qaldırılaraq möhtəşəm
bir təntənə ilə Gəncə qapısına tərəf
aparıldı. Onun tacını qabaqda balışın
üstündə qoymuşdular. Matəm qatarı yola
düşərkən toplardan yaylım atəşi
açıldı, qalanın içərisindəki yollarda hərəkət
müvəqqəti olaraq dayandırıldı. Arabaların,
piyadaların, atlıların ucu-bucağı
görünmürdü. Qarabağlılar öz rəhbərlərini
axirət evinə belə yola saldılar. Son dövrlərdə
Qarabağ torpağında bu cür cah-cəlallı vida mərasimi
görünməmişdi, hətta bu, çox-çox
xanların və əmirlərin dəfn mərasimini öz təntənəsi
ilə kölgədə qoyurdu.
Cənazə arabasına qoşulmuş iki qara rəngli
at Pənahabad qalasının sərt yoxuşları ilə
Aşağı Qarabağa üz tutdu. Arabanın dalınca
İbrahimxəlil xan, əmisi və bibisi uşaqları,
ümumiyyətlə, Cavanşir nəslinin nümayəndələri,
onların da ardınca digər qohumları, dostları,
tanışları addımlayırdılar. Daha sonra isə
yas paltarında dəstə-dəstə adamlar gəlirdilər.
Yol boyu kəndlərdən yüzlərlə insan matəm
qatarına qoşulur, onun sıralarını artırır, mərasimə
görünməmiş ehtişam verirdi.
Nəhayət, Pənahəli xanın təntənəli
mərasimlə müşayiət olunan cənazəsi
Ağdama gətirildi. Adam o qədər çox idi ki,
hamıdan qabaqda gedən dəfnin tənzimatçısı
camaatı yenidən nizama salmağa məcbur olurdu,
çünki dəfnin təşkil edilməsi divanın
tapşırığı ilə ona həvalə
edilmişdi. İzdiham "Barlı bağ"a - Cavanşirlərin
gorgahına çatdı. Burda dəfn olunmasını Pənahəli
xan hələ Şirazda olarkən, ölümündən bir
neçə gün əvvəl vəziri Mirzə Vəli
Baharlıya vəsiyyət eləmişdi. Bunun da səbəbi
vardı. Aşağı Qarabağda yeddi iri meyvə
bağı - "Güllü bağ", "Ərikli
bağ", "Kətan bağı", "Çirayut
bağı", "Bala bağ", "Narlı
bağ" və "Barlı bağ" şəxsən Pənahəli
xanın özünə məxsus idi. Sonuncu iki bağdan
başqa, o biri bağların məhsulu satışa gedirdi.
"Narlı bağ"la "Barlı bağ"ın meyvələri
isə xanın şəxsi göstərişi ilə
bayramlarda, toy və yas mərasimlərində müftə
olaraq camaata, xüsusilə də, əhalinin ən kasıb təbəqələrinə
paylanılırdı. Üstəlik də, Pənahəli
xanın dədə-babaları "Barlı bağ"da dəfn
olunmuşdular. Sonralar bu ailə qəbiristanlığı
"İmarət" adlandırılmışdır.
Matəm mitinqi oldu. Mərasimi aparan Şuşanın
baş axundu vida nitqi söylədi. Pənahəli xanın
yetmiş ildə keçdiyi əzablı, enişli-yoxuşlu
yollara nəzər saldı və bu çətin yolun
Qarabağda və qarabağlıların həyatında izsiz
qalmadığını xüsusilə vurğuladı. Dedi
ki, bizim ata sandığımız böyük rəhbərimiz
həyatın sərt və dəhşətli
imtahanlarından həmişə alnıaçıq,
üzüağ çıxıb, bizə azadlıq gətirib,
bizə dövlət qurub, əlimizi çörəyə
çatdırıb, bizi başqalarının zülmündən
qurtarıb. Onun yoxluğu bizim üçün çox
ağır və böyük itkidir. Bu kişi evimizdən
yox, elimizdən gedib! - deyə hamıya təsəlli verməyə çalışan
axund da göz yaşlarını saxlaya bilmədi...
Dua mərasimi başa çatdıqdan sonra Pənahəli
xanın cənazəsi tüfəng atəşləri sədası
altında torpağa tapşırıldı.
Çox keçməmiş qəbri üzərində
mərmərdən baş daşı və sinə
daşı qoyuldu. Orda fars dilindəki kitabədə mərhumun
vəfatı tarixini göstərən aşağıdakı
maddeyi-tarix yazıldı: "Dağlarda yerləşən
Daş və Şüşədə əyləşən (yəni
"Şuşa" adlandırılan daş qalada) xaliqin əmri
ilə hərbçinin cəsədi ölüdür. Sultana
itaət qullar üçün qadağan deyil. Əbədi qələm
kitaba onun tarixini yazdı. Dost və həmdəm onun pənahı
oldular".
Pənahəli xan Cavanşirin son mənzili - müqəddəs
və şərəfli məzarı sonralar Qarabağ sakinlərinin
əbədi ziyarət yerinə çevrildi.
Vasif QULİYEV
525-ci qəzet .- 2024.-12 iyul,№121.-S.12;13.