Milli istiqlal
mücadiləsi "Bakı rüzgarı"nda
İSMAYIL SARYALIN XATİRƏ-ROMANI HAQQINDA QEYDLƏR
(Əvvəli ötən sayımızda)
Gəncədə bütün hazırlıqlar
tamamlanmışdı və gürcü dostlardan gələcək
telefonoqramı gözləməyə balamışdılar.
Çox keçmir ki, telefonoqram gəlir: "Bir neçə
min rus əsgəri Tiflisə çatıb. Silahlarını
təhvil vermək istəmirlər. Birinci dəstə sabah səhər
tezdən bir-birinə qoşulmuş dörd qatarla Gəncəyə
doğru hərəkət eləyəcəklər. Lazımi
tədbirlər görülməlidir. Milli Komitə fəaliyyətə
başlayır. Təxminən beş yüz silahlı əsgər
kifayət qədər zabitin komandanlığı altında əvvəlcədən
hazırlanmış səngərlərdə yerləsdirildilər.
Səngərlər dəmiryolunu çevrəyə alan şəkildə
qazılmış, bir lokomotiv və bir zirehli vaqon da hərəkətə
hazır vəziyyətə gətirilmişdi. Vaqona on iki ali məktəb
tələbəsi və iki zabit mindirildi. Müxtəlif təhsil
sahələrindən bir çox tələbə, xəstə
baxıcıları, köməkçilər və ruslardan
alınacaq silahları şəhərə aparacaq dəstə
arabaları ilə bir təpənin arxasında gözləyirdi.
Oğuz da onların arasındaydı. Rəhbərlik eləyən
yüksək rütbəli zabitlər gizləndikləri yerdən
durbinlərlə baxır, qatarın gəlməsini gözləyirdilər.
Qatarlar uzaqdan göründü. Bir-birindən xeyli
aralı dörd qatar gəlirdi. Onlara dayanmaq işarəsi
verildi. Qatarlar yavaşıdılar və səngərlərə
yaxın bir yerdə dayandılar. Üç rus zabiti əllərində
bayraq qatardan enib səngərlərə doğru gəlməyə
basladı. Dərhal iki türk zabiti onların
qarşısına çıxdı. Rus zabitlər gətirdikləri
təklifi verdilər:
Qərara aldıq ki,
silahları təhvil verək. Təhvil alacaq adamları və
arabaları göndərin.
Rusların bu qərarı azərilər arasında
böyük sevinc oyatdı. Qan tökülməyəcəkdi.
Zirehli lokomotivin və arxasındakı vaqonun zirehli
qapıları açıldı və qatarlara doğru hərəkət
eləməyə başladı. Elə həmin məqamda
ruslar tərəfindən atılan top mərmisi zirehli vaqonu
darmadağın elədi. Vaqonda olan tələbələr və
iki zabit şəhid olmuş, yalnız bir tələbə, o
da başından yaralı halda xilas ola bilmişdi.
Rus qatarları səngərdə gözləyən
türk əsgərlərinin güllə
yağışına tutuldular. Ruslar hər tərəfdən
atəş altındaydılar, müdafiə olunmaq imkanları
yox idi. Türklərin atdıqları hər bir güllə hədəfə
dəyirdi. Vəziyyətdən çıxmağın
mümkün olmadığını görən rus əsgərləri
bu dəfə həqiqətən ağ bayraq qaldırıb
silahlarını vaqonlardan bayıra atmağa başladılar.
Döyüş qələbəylə başa
çatmışdı. Ruslar silahlarını təhvil verdilər.
Türklərin zirehli vaqonda şəhid olanlardan başqa
itkisi yox idi. Ruslar xeyli ölü və yaralı itkisinə məruz
qalmışdılar. Yaralı olanlar xəstəxanalara
aparıldı. Bu hadisədən sonra cəbhədən
qayıdan rus əsgərləri müqavimət göstərmədən
silahlarını təhvil verdilər".
Nuru paşanın komandanlığı ilə Qafqaz
İslam Ordusunun Azərbaycana gəlməsi ölkənin
tarixində, millətin taleyində, istiqlalın möhkəmləndirilməsində
həlledici rol oynamışdır və bütün bunlar əsərdə
geniş işıqlandırılmışdır. İ.Saryal
Milli Komitənin və xalqın Nuru paşanı intizar
içində gözlədiyini, nəhayət, Qafqaz İslam
Ordusunun Azərbaycana gəldiyini, onların xalq tərəfindən
sevinclə, alqışlarla
qarşılandığını həyəcanla qələmə
alır.
Müəllif gördüyü, eşitdiyi hadisələri
əhəmiyyətinə, dəyərinə, ciddiliyinə,
yaxud komikliyinə, nəticəsinə uyğun dillə,
üslubla təqdim edir. İ.Saryalın yumoristik tərzdə
nəql etdiyi "yalançı Nuru paşa" əhvalatı
Paşanın nüfuzunun, ona olan sevginin, ümumxalq məhəbbətinin
göstəricisidir. Nuru paşanın Gəncəyə daxil
olması xəbəri şəhərə ildırım
sürəti ilə yayılır. Hər kəs bu xəbərdən
danışırdı. "Oğuz Nəsib bəygildə
olduğu məqamda qapının zəngi çalındı.
Qapını açmağa gedən rus qulluqçu qız
geri qayıdıb Nəsib bəyə dedi: "Ağa, sizi istəyirlər".
Qapıya gedən Nəsib bəy qarşısında kəndli
qiyafəsində iki adam gördü: "Nuru paşa
adamlarıyla gəlib. Aşağıda sizi gözləyir".
Nəsib bəy heyrətləndi, neyləyəcəyini kəsdirə
bilmədi, ancaq bu sözləri deyə bildi: "Yuxarı
buyursunlar". Sonra otağa qayıdıb üzünü
arvadına tudu: "Nuru paşa gəlib. Paşa yəqin ac
olacaq. Mən onunla görüşəndə sən yemək
otağında iki nəfərlik süfrə hazırla". Nəsib
bəy paşanı pilləkənin başında
qarşıladı: "Məmləkətimizə xoş gəldiniz,
paşam. Xəbərsiz gəlməyinizdən kədərləndim.
Sizi lazımi səkildə qarşılaya bilmədik".
Nəsib bəy bu sözləri yaxşı bildiyi
İstanbul ləhcəsində demişdi. Oğuz
qaçıb salonun qapısını açdı, qonaq
içəri girdi. Uzunboylu, yaraşıqlı,
uzunbığlı, ortayaşlı kişi idi. Geyimi, hərəkətləri,
xüsusilə kəndli ləhcəsilə
danışması Nəsib bəyi şübhələndirdi.
Ona sual verdi: "Dostum, Azərbaycanın harasındansan?"
Gələn adam özünü itirdi. Hələ suala cavab
verməmiş cibindən kiçik Quran çıxarıb
masanın üstünə qoydu. "Bu Qurana əl basıb
heç kəsə deməyəcəyinə söz versən,
kim ol-duğumu söyləyərəm.
Məsələ aydın olmuşdu. Evin camaatı hələ
bundan xəbərsiz idi. Xanım qonağın şərəfinə
öz əlilə süfrə hazırlamışdı.
Hamı Ənvər paşanın qardaşı Nuru
paşanı görməyə tələsirdi. Nəsib bəy
salondan çıxıb düz eyvana getdi. Evin
qarşısındakı çoxu süvarilər olan izdihama
müraciət elədi: "Hörmətli həmşərilərim,
gələn əsl Nuru paşa deyil, bir kəndlimizdi".
"İzdihamın içində bir neçə
"Yaşıl qvardiya" əsgərini görəndə əlavə
elədi". "Əsgər yoldaşlar, yuxarı
qalxın, bu yalançı paşanı Milli Komitəyə
aparıb növbətçi dostlara təhvil verin". Bu
hadisə bir tərəfdən Nuru Paşanın xalq
arasındakı hörmət və nüfuzuna, digər tərəfdən
də Nəsib bəyin ayıqlığına, təmkinli və
soyuqqanlı xarakterə sahib olduğuna dəlalət edir.
Fırıldaqçı Murtuza xalq sevgisindən istifadə edərək
az bir zamanda xeyli sərvət toplamışdı: "Kəndlərdən
keçəndə yalançı paşaya aldanan camaat ona
xalça kimi qiymətli hədiyyələr vermişdilər.
Həmin hədiyyələr yüklənmiş bir neçə
at yan küçələrin birində gözləyirdi. Hadisədən
xəbər tutan camaat həmin hədiyyələrin
üstünə cumdu, qısa müddət ərzində hədiyyələr
də, atlar da yoxa çıxdılar. Yalançı
paşanın əhvalatı bütün Gəncəyə
yayıldı. Onun kim olduğunu hamı öyrəndi.
İran sərhədinə yaxın bir kənddə
yaşayırmış. Adı Murtuza imiş. Bir gün
Murtuzanın əlinə bir jurnal keçir, o jurnalda Nuru
paşanın şəkli varmış. Görür ki, Nuru paşa
ona oxşayır. Üzünü Nuru paşanın qiyafəsinə
salıb atına minir, yola düşür.
Görünüşünə aldanan kəndli cavanlar onu
qorumaq üçün atlarını minib arxasınca
düşürlər. Murtazanın əhvalatı uzun müddət
ağızdan-ağıza dolaşdı. Hamı onu görmək
həvəsinə düşdü. Dustaq kimi
saxlandığı həbsxana adamlarla dolub daşdı. Nəzarətçilərin
baş çəkənlərin hərəsindən
aldıqları beş qəpik müvəqqəti və
sevindirici gəlir mənbəyinə çevrildi".
Əsərin diqqət çəkən məziyyətlərindən
biri də onun bədii təsvir və ifadə vasitələrinin
zəngin, koloritli, dilinin sadə, eyni zamanda canlı, aydın
və oxunaqlı olmasıdır. Kiyevə gedərkən
yolüstü Potidəki oteldə gecələyən
Oğuzun xoş ovqatına uyğun müəllif ətrafı
təsvir edir: "Hava gözəl, sakit idi. Ayın ziyası ətrafı
gündüz kimi işıqlandırmış, hotelin
bağçası sükuta qərq olmuşdu. Fəvvarələrin
uzaqdan eşidilən ahəngdar şırıltısı elə
bil adamı oxşayırdı". Almanxanımı Alya ilə
Vətənə qayıdan Oğuzun qəlbindəki saf arzular
müəllifin təhkiyəsi ilə də həmahəngdir:
"Qatar Elbrus dağlarının ətəklərini
ötüb keçirdi. Nəhəng dağın bütün
fəsillərdə ağ olan zirvəsi qarşısında
ucalan təpələr arxasında gah yox olur, gah da onları
yana itələyib bütün əzəmətiylə peyda
olurdu. Artıq başqa bir diyara çatmışdılar.
Buranın havası, iqlimi, heyvanları və həyat tərzi
başqa idi. Meşələri və səfalı suları
bol idi. Kəndlər əlçatmaz qayaların üstündə
yerləşirdi. Yolları dar, körpüləri özünəməxsus
olan bu ölkə ozanların ilham mənbəyinə
çevrilmişdi". İlk dəfə Azərbaycana qədəm
qoyan, ilk təəssüratdan duyğulanan, riqqətə gələn
Alyanın Oğuza dedikləri səmimi olduğu qədər
də təsirlidir: "Bilirsən, məndə belə bir
hiss yarandı ki, sənin Qafqazını, xalqını, hər
şeyini sevəcəyəm".
İstiqlal şəhəri Gəncədəki
azadlıq nümayişini İ.Saryal həyəcanla vəsf
edir: "Stansiya tərəfdə zurnalı-dəfli izdiham
göründü. Lap irəlidəki yaşlı, qara eynəkli
və uniformalı tələbə iri, qırmızı
bayrağın dəstəyini qarnının üstündə,
əlində tutmuşdu. Bayrağın
ağırlığı altında müvazinətini saxlayan
bədəni qədim zamanların döyüşçülərinin
yayını xatırladırdı. Onun yanında yeriyən
şapkasız, uzun saçlı, yeni unuformalı başqa bir
tələbə tez-tez əlindəki əsanə havaya
qaldırıb, "urra, urra" qışqırır,
arxadan gələn, küçələri ağzınacan
doldurmuş insan izdihamı onun verdiyi komandaya uyğun
"urra, urra" qışqırtılarıyla zurnanın,
dəfin səsini batırırdı". Əsərdə bu
qəbildən olan misallar kifayət qədərdir və deyilənlər
əsərin ideya, məna və məzmun dolğunluğu ilə
yanaşı ifadə, zənginliyinə, müəllifin bədii
təsir gücünə yazı manerasına dəlalət
edir.
"Bakı rüzgarı" memuar-romanı
haqqında deyilənləri yekunlaşdıraraq
aşağıdakı qənaətlərə gəlmək
olar. Əsər:
Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatının
sanballı nümunələrindən olmaqla, həm sənətkarlıq,
həm də ideya baxımından ədəbi irsimizin C.MəmmədquIuzadənin
"Xatiratım", A.Şaiqin "Keçmiş günlər",
Ö.F.Nemanzadənin "Xatirələrim", S.Rüstəmin
"Unudulmaz müəllim", M.Hüseynin "Bir ay, bir
gün", Anarın "Sizsiz" memuarları kimi dəyərlidir,
mühüm bədii-tarixi əhəmiyyət kəsb edir;
istiqlal uğrunda mücadilə yolunu, onun məhrumiyyətlərini,
acısını anladan, əqidə və amalları
uğrunda ölümün gözünə dik baxan
mücahidlərin həyat hekayəsini vəsf edən dəyərli
bədii-publisistik mənbədir;
bütövlükdə ədəbiyyatımızda, o
cümlədən, mühacirət irsində sovet həyat və
düşüncə tərzinin eybəcərliklərini,
bolşevik rejiminin və kommunist ideologiyasının antibəşəri
mahiyyətini bütün çılpaqlığı ilə
üzə çıxaran və ifşa edən nadir nümunələrindəndir;
Oğuzun timsalında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
tələbələrinin qaranlıq tərcümeyi-halına,
acı, ağır, eyni zamanda şərəfli taleyinə
işıq salır;
xalqımızın istiqlal mücadiləsinə, vətənimizin
ərazi bütövlüyünə daim xəyanət edən
ermənilərin murdar xislətini, vəhşiliyini tarixi və
təkzibolunmaz faktlarla göstərir;
çar Rusiyasının, xüsusilə Ukraynanın
ali məktəblərində təhsil alan azərbaycanlı tələbələrin
həyatı, onların gizli təşkilatlardakı fəaliyyəti
haqqında kifayət qədər maraqlı məlumatlar verir;
Qafqaz İslam Ordusunun Azərbaycana gəlməsi və
xilaskarlıq missiyasını yerinə yetirməsindən də
müəyyən dərəcədə bəhs edir;
çar Rusiyasının və Sovet dövlətinin
müstəmləkəçilik hərəkətlərini,
milli siyasətini ifşa etmək baxımından da faydalı
məxəzdir.
Abid TAHİRLİ
525-ci qəzet .- 2024.-13 iyul,№122.-S.23.