Vətən
uğrunda söz
ŞAİRƏ KAMALƏ ABİYEVANIN DOĞUM
GÜNÜNƏ
Ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
ölkədə ictimai-siyasi ab-havanın dəyişməsi nəsrimizin
və poeziyamızın istiqamətinə və mövzusuna da
ciddi təsir göstərdi. Azərbaycanın
tanınmış yazıçılarının
dövrün mənzərəsini əks etdirən müxtəlif
janrlı nəsr əsərləri dərc olunmağa
başladı. Şəhidlik, köçkünlük,
savaş, eyni zamanda, bütün ağrısı ilə
poeziyamıza da inikas etdi. "Müsəllah əsgər"
olan şairlərimiz qələmlərini
"süngü"yə çevrdilər. Belə qələm
adamlarından biri də tanınmış şairə Kamalə
Abiyevadır. "Vətən adlı nəğməyə
möhtac" olan şairə Kamalə Abiyevanın "həyatının
mənası", yaradıcılığının
aparıcı mövzusu vətəndir:
Azərbaycan - gözlərimin qarası,
Azərbaycan - həyatımın mənası.
Nə deyim ki, layiq olsun vəsfinə,
Ey Vətənim, anaların anası!
Vətən və vətəndaşlıq hər
zaman K.Abiyevanın aparıcı mövzularından biri olub. Bu
mövzuda yeni söz demək istəyi hər bir şairin
intellektindən, dünyagörüşündən, ən əsası
isə torpaq, yurd, Vətən sevgisindən qaynaqlanır. Vətən
haqqında o qədər deyilib, o qədər yazılıb
ki, yeni söz demək xüsusi istedad tələb edir.
İstedadlı şairə Kamalə xanım Abiyeva
yaradıcılığının xüsusi məziyyəti
onun Vətən mövzusuna özünəməxsus poetik
yanaşmasıdır. Kamalə xanımın Vətənə,
torpağa olan sevgisinin ifadəsi yenidir:
"Torpağını geyinərəm əynimə". Bu
ifadə poeziyamıza Kamalə xanımla ayaq açıb desək,
yanılmarıq. Vətənin qəlbinə dəyən olsa,
Kür-Arazı könlünə axıdıb Xəzəri məlhəm
edər:
Torpağını geynərəm əynimə,
Kür-Arazı axıdaram könlümə,
Xəzərimi məlhəm edib gələrəm,
Ey Vətənim, dəyən olsa könlünə!
Vətənimizin bütövlüyü uğrunda gedən
savaşda qəhrəman oğullarımız torpağı Vətən
etmiş, şəhidlik zirvəsinə yüksələrək
dastanlaşmışlar. Belə Vətən oğulları
Kamalə xanımın poeziyasında ən uca məqamdadır.
Deyirlər ki, şeir yazmaq Allaha sitayiş, Allaha dua etmək
kimi bir şeydir. Kamalə xanımın şeirləri
bütövlükdə Vətənə, şəhidlərimizə,
şəhid analarına sitayişdir, duadır. Kamalə
xanım şəhidlərimizə müraciətlə
yazır:
Sənə də, mənə də anadır igid
Vətən dediyimiz bu Azərbaycan.
Heyf, əvəzinə ölə bilmədim,
Sən anana qurban, mən sənə qurban.
Həssas notlarla davam edən K.Abiyeva şəhidliyi
"səadət" olaraq dəyərləndirir. Vətən
torpağının hər qarışında şəhidlərin
nəfəsinin gəzdiyini vurğulayır:
"Hər qarış torpaqda gəzən nəfəsin
"Haqqını halal et" deməyin deyirş
Həkəri çayına qarışan səsin
Haqqımı Vətənə vermişəm"
deyir.
Haqqımı qoruyun, tapdalanmasın,
Qoruyun siz Vətən əmanətini
Elə qoruyun ki, canı yanmasın
Qoruyun Şəhidlik səadətimi...
Göründüyü kimi, Kamalə xanımın vətən-torpaq
nəfəsli şeirlərində torpağa və şəhidə
münasibət müqəddəsdir, ülvidir. "Şəhidlərə
məktub" yazan şairənin duyğularında qürurla
nisgil paraleldir. Torpaq əsarətdədirsə, Vətən
şəhiddir. Torpaq əsarəti qədər şəhid dərdi
də çəkilən deyil, bu ağrıyla yaşamaq, bu
ağrını daşımaq olmur:
Torpaq əsirdisə, Vətən şəhiddi.
Bu boyda ağrıyla yaşamaq olmur.
Ey Vətən yolunda şəhid igidim,
sənin ağrını da daşımaq olmur.
Şəhidlərin müqəddəs
ruhlarının hər zaman "vətən zirvəsində
dolaşdığını" vurğulayan şair
özünü halalıq ala bilmədiyi şəhidlərin
önündə borclu sayır. Torpağın altında yatan
şəhidlərin ruhu yüksəklərdə "Vətən
zirvəsindədir." O, "Vətəndən halallıq
alan igidlər"ə müraciətlə yazır:
Vətəndən halallıq alan igidim
sən elə xoşbəxtsən, elə xoşbəxtsən.
Mən səndən halallıq ala bilmədim
Ömürlük önündə borclu qaldım mən.
K.Abiyeva anaları da unutmur. Axı şəhidi
dünyaya gətirən anadır. Başını şəhid
anasının sinəsinə qoymaq istəyir. Ziddiyyətli
hisslərə bürünən şair şəhid
anasını inciyəcəyindən ehtiyat edir. Ananın qəlbindəki
ağrıları duyub özünün öz gözündən
düşəcəyindən qorxur. Şəhid anasını
təsəlli etməyə söz tapa bilmir, üzünə
baxmağa gözü utanır. Çünki bala yarasının
sağalmaz olduğunu bilir, yalan söz deməyə utanır.
Nə söyləsə də, övlad həsrətinə
hörülmüş ananı bu həsrətdən sökə
bilməyəcəyini bilir:
Təsəlli etməyə söz də tapmıram,
dilimdən asılır sözüm utanır.
Baxışım hər yanı dolansa belə
üzünə baxmağa gözüm utanır.
Bu anaların məğrur duruşları ilə yurdu
yaşatdıqlarına diqqət çəkir. Şəhid
analarını böynubükük görmək istəmir.
Şəhid anasına müraciətlə yazır:
Boynubükük olsan bircə an əgər,
Bu doğma torpaq da boynunu bükər,
gözündən bir damla yaş düşsə belə,
Qarabağ özü də göz yaşı tökər.
Şəhidlərin Vətən
sevgisini, torpağın şəhidinə ana olmasını
vurğulayan şair bu haqqı hamıya vermir. Çünki
torpaq hamıya ana deyil, onu qoruyana, onun uğrunda can qurban edənlərə
anadır. Müəllif övladları əsl vətəndaş
duyğusu ilə böyüdən anaları bətnində vətən
böyüdən analar olaraq dəyərləndirir, vətənlə
ananı paralelləşdirir. Şairə ağrını,
acını müqəddəsliyə, müqəddəs vətənə
bağlamağı o qədər ustalıqla misralara
pıçıldayır ki... Ağrını bu qədər
poetikləşdirmək şairənin uğurudur.
Bu torpaq hamıya ana deyil ki,
namərdin, qorxağın vətəni olmur.
Hər qadın sənin tək igid böyütmür,
hər ana bətnindən şəhid doğulmur.
Ağlama, gözünün yaşını sil sən,
Sənin göz yaşında Vətən boğular.
Ay müqəddəs qadın, sənin bətnindən
oğul doğulmayıb Vətən doğulub.
Tolstoy yazır ki, "Şeir yazmaq sözdən ən
gözəl, ən lakonik şəkildə istifadə etməyi
bacarmaqdır. Sözlərə məna yükləməkdir.
Poeziya insan ürəyində yanan alovdur. Bu alov
yandırır, isidir və təzələyir. Əsl şair
bilmədən özü də yanır, ətrafı da
yandırır". Kamalə xanım poeziyasında Tolstoyun
vurğuladığı bütün kriteriyaları gözləməyi
bacarır; həm sözdən ən gözəl, ən
lakonik şəkildə istifadə etməyi, həm sözlərə
məna yükləməyi.
Bilirik ki, müharibənin bütün
ağrıları xəncər kimi qadınların ürəyindən
keçir. Çünki döyüşçünü də,
qazini də, şəhidi də dünyaya gətirən
anadır. Bu oğullar vətənə sipər, düşmənə
göz dağıdır.
Kamalə xanımın Vətən savaşında
döyüşən Azərbaycan Ordusunun əsgərinə
müraciəti qürurvericidir:
Əsgərim, igidim, ay oğul balam,
Səninlə yaşayır hər Vətən
daşı.
Bacarsam əlində silahın ollam
Vətən savaşıdır, Vətən
savaşı.
Vətən sevgisini yaşayır torpaq,
sevincə bürünüb gözünün
yaşı.
Qələbə ətrinə qovuşur torpaq
Vətən savaşıdır - Vətən
savaşır.
Şairin "Vətən savaşı"nı
"Vətən savaşır" şəklində ifadə
etməsi də diqqətçəkicidir. "Vətən
savaşır..." "Vətən savaşırsa, bu
savaşda hamı döyüşçüdür, hamı əsgərdir.
Bu torpaqlar uğrunda can verən qəhrəmanlarımızın
qisasını almaq, Qarabağ nisgilini qəlbimizdən
çıxarmaq üçün Vətən savaşında
Zəfər qazanmaq müzəffər ordumun haqqı idi.
Qarabağsız keçən günlər, həsrət
K.Abiyevanın "Qarabağım" şeirində elə təsirli
notlarla əks olunur ki...
Sənsiz keçən gecələrim özüm kimi
ağır oldu...
Sənsiz ötən gündüzlərim özün
kimi fağır oldu...
Gecələrin yaxasından ay tək asılmaq istədim
hərdən sənə boylanmaqçün,
gündüzlərdə günəş tək yanmaq
istədim
hərdən sənə toxunmaqçün.
donub qaldım dağlarıntək,
susub qaldım bağlarıntək,
həsrət oldum yarpaq-yarpaq,
çiçək-çiçək.
Bulud oldum düzlərinin başı üstə,
ota döndüm qayaların daşı üstə.
Külək kimi meşələrində dolandım,
ağaclarına sarıldım.
Yağış oldum səpildim ki, çöllərinə
"gələcəyəm"
pıçıldayım dönə-dönə...
Bayraq üçün savaşdıq, torpaq
üçün savaşdıq. Tökülən qanlar
üçün savaşdıq. 44 günlük Vətən
savaşında Ali Baş Komandanın və Azərbaycan
Ordusunun rəşadəti ilə yeni Zəfər tarixi
yazıldı:
Sən tarixin özünü də heyran qoyan,
Özü canlı, özü şanlı tarix olan,
İlk zəfərin sevincini yaşadanım -
Ulu Heydər əmanəti komandanım.
"30 il ağrı
çəkən bu torpağın bətnində" olanlar
da doğuldu bu zəfərlə, müqəddəs
torpağı görmək eşqiylə
"böyüdü".
Qələminiz bir daha
"çiçəkləri dərd ətirli", "yasəmən
ayını", "illərin yazını" sevə bilmədiyiniz,
"yanıb, donub, çat-çat olub
yaşamadığınız" "Ayrılıq fəsli"ndən
yazmasın, Kamalə xanım. Böyük zəfərimizdən
qələbəmizdən yazsın! Vətən bir daha
savaşmasın! Oğullarımız Qarabağa "yaz gətirib",
"çöl-çəmənin rəngini, çiçəklərin
ətrini, çayların ahəngini qaytarıb".
Şuşamıza "Zəfər yolu"yla gedirik. Hələ
neçə-neçə Zəfər yolunun salınacağına,
"Ayrılıq fəsli"nin bitməsinə bütün
qəlbi ilə inanan Kamalə xanıma xoş
arzularımı bildirirəm. Arzularınız çin olsun,
Kamalə xanım! Yeni yaşınız münasibətilə
sizi ürəkdən təbrik edir, cansağlığı və
yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
Lütviyyə ƏSGƏRZADƏ
Filologiya elmləri doktoru, Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun baş elmi işçisi
525-ci qəzet .- 2024.-13 iyul,№122.-S.20.