YORĞUN MƏMNUNLUQ
Aylarca "Molla Nəsrəddin"dən ötrü
qəribsəmiş oxucular 1913-cü ilin mart ayında
artıq ahəstə-ahəstə yoluna düşən dərginin
doqquzuncu sayını alırlar. Həvəslə
açırlar, vərəq-vərəq son səhifəyə
çatanda pəjmürdə olurlar - görürlər ki,
son səhifədə köndələninə
aşağıdan yuxarı, onun üstündən də
yuxarıdan aşağı qara xətt çəkilib.
"Molla Nəsrəddin"də hansısa səhifənin
ağ çıxması, hansısa səhifədə
senzuranın qadağa qoyduğu karikaturanın yerində budəfəki
kimi çalın-çarpaz xətt çəkilməsi təzə
hadisə deyildi, ötən illərdən dərginin sabit
oxucuları belə müdaxilələrə adətkərdə
idilər. Ancaq indi onları narahat edən bu idi ki, "Molla Nəsrəddin"ə
münasibətdə hansısa yumşalmanın getməsinə
ümid bəsləmələri xam xəyalmış, vəziyyət
dəyişməyibmiş, münasibət elə həminkidir,
müəyyən sükutdan sonra təzədən
qayıtmış "Molla Nəsrəddin" yenə əvvəlki
təzyiqlərin altındadır - həm hökumət tərəfdən,
həm də aşağılardan.
Nə çəkilibmiş orada, senzor hansı
eyhamı görüb?
Xoşbəxtlikdən həmin karikatura
bugünümüzə gəlib çatıb. Bir cücə
dimdiyində tutduğu şikayət ərizəsini xoruza
uzadır. Xoruz ərizəni almaqçün "əlini"
uzadıbsa da, ondan daha tez cücəyə həmlə edib ərizəni
qamarlamaq istəyənlər var ki, şikayət
ünvanına çatmasın. Cücəyə cumanın
biri nataraz qabandır, digəri şələquyruq
tülkü, obiri isə kirpi.
Üzdən baxanda burada sanki siyasi senzuranı diksindirəcək
bir ciddi səbəb yoxdur. Həmişəki karikaturalardan biri
kimi karikaturadır. Ancaq biz konteksti, həmin günlər
içindəki cərəyan edən hadisələrin
hamısını təfərrüatı ilə bilmirik
axı. Senzura bu rəsmi çıxarmağı lazım
bilmişdisə, deməli, günün hansısa siyasi siqlətli
hadisəsi ilə bu şəkil arasında birbaşa bağlantı
görmüşdü, anlamışdı ki, bu karikatura
mütləq dəlinin yadına daşı salacaq.
Hər təzə sayın çıxmasıyla təzə
düşmənlər yaranırdı, hər yeni düşmən
redaksiyaya növbəti başağrıları gətirirdi. Həmlələr
hər səmtdən idi. 1913-cü il aprelin sonlarında Mirzə
Cəlilin qayğıları başından aşırdı,
xəstəxana ilə ev arasında qalmışdı, həkimlər
ondan razılıq kağızı - dilindən iltizam alaraq Həmidə
xanımı cərrahiyyə masasına qaldırmış, əməliyyat
etmişdilər. Lakin elə həmin günlərdə jandarm
idarəsi icazə-filan istəmədən dürtülmüşdü
Mirzə Cəlilin evinə, öz "cərrahiyyəsini"
aparmışdı, axtarış vaxtı şühbəli
hesab etdiyi kağızları götürüb getmişdilər.
Senzor qabaqlar dərgiyə çıxmamışdan qabaq əmmalar
qoyar, nələrisə kəsib ixtisara salardı. İndi
başlamışdılar jurnalın yeni sayları dərc
ediləndən sonra da qurdalamağa. Ona görə "Molla Nəsrəddin"
sözdən çox şəklə yer verməyə
çalışırdı ki, bəlkə daha az ilişələr.
1913-cü il mayın 25-də çıxan "Molla Nəsrəddin"in
16-cı sayındakı 8 səhifənin 4-ü karikaturalar
idi. Lakin mayın 30-da Mətbuat İşləri üzrə
Tiflis Komitəsi sədrini əvəz edən Qrozdov Tiflis
şəhəri barışıq məhkəməsinə
müraciət etmişdi ki, həmin nömrə tamamilə
müsadirə edilsin. Çünki guya jurnal senzora göstərilmədən
çap edilib və son səhifədəki karikaturanı
senzor görsəydi, dərcinə icazə verməzdi. Həmin
karikatura Məşrutə inqilabından sonrakı mənzərəni
əks etdirir. Həqiqətən, sözə ehtiyac yoxdur. Bu
şəkil bu səhifəni dolduracaq mətndən qat-qat
artığını deyə bilir. Səhifəboyu
verilmiş şəklin içərisində o
çağın dəqiq mənzərəsi cızılıb
- bir yanda dar ağacından asılmış insanlar, yerdə
qətlə yetirilmişlərin cəsədləri, obiri tərəfdə
yenə cəsədlər, onların üstünə qonan
qarğa-quzğun. Ön planda əli əsalı Hacı Səmədxan,
yanında da Rəşidülmülk, böyründə də
içərisi tümənlərlə dolu iri pul kisələri,
altda da iki misra:
Gərək aləmi qan ilə dolduram,
Bütün Təbrizi od vurub yandıram.
Nə qədər olsa İranda məşrutəxan,
Tapam birbəbir öldürəm təşnəkam.
(Şücaəddövlə Hacı Səmədxan
Müqəddəm (1852-1914) zatı qırıq bir azərbaycanlı
idi ki, azərbaycanlıya ən qəddar yağı kimi qənim
kəsilmişdi, rus əlaltısı idi və sonu da Rusiyada
bitdi. O, XIX yüzilin sonları, XX əsrin əvvəllərində
Marağa hakimi olmuş, məşrutə əleyhinə
mübarizə aparan dəstələrə rəhbərlik
etmiş, daha sonra çarizmin əli ilə Təbrizdə
hakimiyyətə gətirilmişdi. Onun 1905-1911-ci illər
İran inqilabında iştirak etmiş cəsur insanlara
qarşı amansızlıqları, işgəncələri,
qətlləri dillərdə kədərli dastan kimi söylənirdi
və səbəbsiz deyil ki, onun əzazilliklərini Təbrizdə
bilavasitə müşahidə etmiş Məmməd Səid
Ordubadi yazırdı ki, "Azərbaycan... hazırda qan
çalasına və təziyə məclisinə
dönmüşdür".
Bu Rusiya casusuna qarşı "Molla Nəsrəddin"də
yer alan karikaturaya çar hakimiyyəti dairələrinin o
cür sərt münasibəti birbaşa xoruzun quyruğunu
nişan verməkdədir).
Yaxşı, hökuməti anladıq, onun öz
ağrıyan yeri vardı, amma başıbəlalı və
dincdurmaz "Molla Nəsrəddin"i dümsükləyən
tək hökumət deyildi ki! Elə həmin 1913-cü ilin
avqustunda iki müxtəlif səmtdən iki təhlükə
şığımışdı. İyulun 23-də
"Molla Nəsrəddin"in 20-ci nömrəsinin son səhifəsində
Rotterin çəkdiyi karikaturanun hədəfi bəhai öndərləri
idi. Yavəri əlində tumar olan mələklə Bəhaüllahın
hücrəsinə gələrək deyir ki, ey mübarək
camallı, mələkutdan - ulduzlar aləmindən lövh
nazil olub, Ruhülqüds sizinlə görüşmək istəyir.
Bu isə etiraz edir ki, de, getsin sabah gəlsin, bu gün
vaxtım yoxdur, ibadətlə məşğulam. İbadəti
də ondan ibarətmiş ki, gözəl-göyçək
bir oğlan uşağını otuzdurub qucağında.
Bununla əlaqədar Zakaspi vilayət naçalniki Qafqaz
canişininə təcili gizli məktub göndərir və
yazır ki, o karikatura bəhailəri çox qəzəbləndirib,
ona görə jurnalın həmin sayını müsadirə
edin. "Molla Nəsrəddin"in avqustun 14-də
çıxan növbəti, 21-ci sayında "Dəstançi"
imzasıyla (bu, Məmmədəli Sabit Mənafzadənin təxəllüsü
idi) dərc edilmiş "Gimnazist" şeiri də eyni mərəzi
qamçılayırdı:
Gərçi Xuda xəlq eləyib canları,
Cənnət əra sevgili qılmanları,
Şad qılıb cümlə musurmanları,
Leyk inanmam belə dastanları.
Orda da olmaz sənə tay, gimnazist,
Ey gözümün nuru, malay gimnazist.
Tiflis Mətbuat Komitəsindən Tiflis dairə məhkəmə
prokuroruna məktub göndərilmişdi ki, bu şeirə görə
cəza məcəlləsinin 1001-ci maddəsinə uyğun
olaraq jurnalın həmin sayı müsadirə edilməli,
baş mühərrirlər Cəlil Məmmədquluzadə və
Əliqulu Nəcəfov məsuliyyətə cəlb edilməlidirlər.
Hələ bunlar rəsmiləşmiş hücumlar,
bilinən hədələr, yazıda, sənəddə izi
qalmış təqiblərdir. Ancaq Mirzə Cəlil və
silahdaşlarının
açılıb-ağardılmamış, kimsəylə
bölüşülməmiş, amma ovqatlarını təlx
edən, onları iynə üstündə oturmuş kimi səksəkədə
saxlayan o qədər başqa nisgilləri vardı ki!
1913-cü il idi, "Molla Nəsrəddin" bir
müddət susandan sonra qayıtmışdı, amma yenə əvvəlki
"Molla Nəsrəddin" idi, yenə əvvəlki ötkəmliyində
idi, yenə həminki güzəştsizliyində idi. Onu
insanlara sevdirənsə məhz ən əvvəl elə bu
keyfiyyəti idi.
Və "Molla Nəsrəddin" var olduğu
müddətcə də həmin çöhrəsi və təbiəti
onunla qaldı.
Cəlil Məmmədquluzadənin öz "Molla Nəsrəddin"iylə
ədəbi və ictimai-siyasi səhnədə önə
çıxdığı gündən onun əsas töhfələrindən
ən birincisi bu olmuşdu ki, oçağacan bənzəri
olmamış dil adası yaratmağı bacarmışdı.
Mirzə Cəlilin "Molla Nəsrəddin"i və
Əli bəy Hüseynzadənin "Füyuzat"ı eyni
ildə nəşrə başlamışdı. Hər
ikisinin birmənalı millətçi, xalqçı
mövqeyi mübahisəsizdir. Ancaq onun dilinə baxın, bunun
dilinə diqqət edin - yer-göy fərq var. "Molla Nəsrəddin"
hər kəsin anlayacağı sadə xalq dilində
yazırdı. Ancaq Əli bəy Hüseynzadənin
"Füyuzat"ı guya ziyalı təbəqəsi
üçün nəzərdə tutulmuşdu, ərəb-fars
tərkibləri, izafətlərlə, sadə oxucunun
lüğətlə oxuyub anlayacağı qəliz ibarələrlə
dolu idi.
Və "Molla Nəsrəddin" yolunun əvvəlindən-axırınacan
ardıcıl apardığı dil siyasətinə sadiq
qaldı. Həm də bu dil siyasətini yürüdərkən
Mirzə Cəlil yalnız qələmin yazdıqlarına
arxalanmırdı, el ruhunu ifadə eləyən bütün
vasitələrdən istifadə edirdi - Qarabağdan Tiflisə
növbəti gəlişlərindən birində özü
ilə Aşıq Nəcəfqulunu gətirmişdi.
Aşıq Nəcəfqulu o dövrdə yalnız
Qarabağda deyil, bütün Azərbaycanda məşhur olan
saz, söz ustası idi. Mirzə Cəlil Tiflisdə yerli teatr
həvəskarları ilə birgə Aşıq Nəcəfqulunun
böyük konsertini təşkil eləmişdi. 1912-ci ilin
martında Tiflisdə olan Mirzə Ələkbər Sabir də
Aşıq Nəcəfqulunun o konsertlərindən birinə
baxmış və səsləndirdiyi şeirlərə heyran
qalmışdı. Çünki Aşıq Nəcəfqulunun
oxuduqları başqa aşıqların ifa etdiyi eşq-məhəbbət
qoşqularından deyildi. Aşıq Nəcəfqulunun dilindən
qopanların içərisində elin dərdi-səri də
vardı, eli dərdi-sərə mübtəla edənlərə
etirazlar da. "Molla Nəsrəddin"in tutduğu dil xəttinin
açıq bir siyasət olduğunu o çağın
ziyalıları aydınca görürdülər. Səbəbsiz
deyildi ki, 1914-cü ilin 12 fevralında Qoridən Firidun bəy
Köçərli Yusif Vəzir Çəmənzəminliyə
göndərdiyi məktubda yazırdı ki, mərhum Həsən
bəy həmişə Əli bəy Hüseynzadə ilə
dil üstündə cəng ü cidalda olub və öz
"Əkinçi"sini ona dəlil gətirirdi ki, ən
çətin fənni və elmi məsələləri
açıq və sadə dildə yazmaq mümkündür.
Və əlavə də edirdi ki, meymunların ədədi
günü-gündən artıb çoxalmaqdadır. Meymunlar
deyəndə, Firidun bəy Köçərli bir çox
Osmanlı qəzetlərini yamsılayan qələm
adamlarını nəzərdə tuturdu və fikrini belə
tamamlayıdı ki, az-çox bunların
qarşısını alan elə "Molla Nəsrəddin"dir.
1914-cü ilin mayında "Bəsirət" qəzetində
Abbas Səhhətin də məqaləsi
çıxmışdı və o yazı da dil, ədəbiyyat
məsələləri haqqında idi. Həmin məqalədə
də "Molla Nəsrəddin" istinad nöqtələrindən
idi. Yəni dil uğrunda mübarizəyə başlayan, dilin
saflığına çalışan heç bir ziyalı
"Molla Nəsrəddin"dən sükutla yan keçə,
ona biganə qala bilməzdi. Səhhət yazırdı ki, bəziləri
ayrı-ayrı qəzetlərdəki dil, ibarə mürəkkəbliyindən,
onu başa düşməmələrindən şikayətlənirlər,
bəs elə isə "Molla Nəsrəddin"in dili,
üslubu bunca sadə, hətta korun da oxuyub başa düşəcəyi
aydınlıqdadırsa, bəs niyə onu alıb oxumursunuz?
Başqa sözlə, oxucuların yeni kütləsini
Azərbaycan dilinin təmizliyini, şəhdi-şəkərini
özündə qoruyub saxlayan "Molla Nəsrəddin"ə
sarı çağırırdı.
...Mirzə Cəlilin arxivində bir dəftərxana
kitabı da qalıb. Abunə dəftəridir. Orada Cəlil
müxtəlif şəhərlərdə "Molla Nəsrəddin"ə
abunə yazılanlarla bağlı qeydiyyatını
aparıb. Bir-bir vərəqləyirsən: Tiflis, Odessa,
Petroqrad, Ufa, Daşkənd - yaxın-uzaq şəhərlər.
Baxırsan ki, ildən-ilə bu coğrafiya da genişlənir,
abunəçilərin miqdarı da artır. Azərbaycanın
içərisində də, Azərbaycandan kənarlarda da o dərgini
alanlar əsasən azərbaycanlılar idilər. Dərgi
yalnız düşüncələri oyatmırdı, cəmiyyəti
sarmış qaranlıqları söküb
dağıtmırdı, "Molla Nəsrəddin" həm
də bir dil məktəbi idi - üz tutduğu nəhəng
coğrafiyada gündən-günə artan oxucularına, hər
təzə sayıyla daha da genişlənən
auditoriyasına sağlam Azərbaycan dili dərsləri
verirdi.
..."Molla Nəsrəddin"in yolu heç vaxt rəvan
olmayıb. Başlanğıcdan ta axıra kimi. Müxtəlif
illərdə iti sözünə görə ya onun nəşrini
dayandırıblar, ya özü maddi səbəblər
ucbatından, ya digər çətinliklər səbəbi ilə
dayanıb. Tiflisdə nəşr edilib, Bakıda
buraxılıb, Təbrizdə işıq üzü
görüb. Məkan, illər, ideologiyalar, hakimiyyətlər
əvəzlənib, amma xətt, qayə dəyişməyib,
sabit qalıb. Tiflisdə nəşr ediləndə də,
Bakıda buraxılanda da, Təbrizdə dərc ediləndə
də "Molla Nəsrəddin" həmin "Molla Nəsrəddin"
idi - Azərbaycanın və bütün Yaxın-Orta Şərqin
dərdlərindən, ağrılarından yazırdı.
Amma Tiflisdə nəşr ediləndə, Bakıda
işıq üzü görəndə, Təbrizdə
buraxılanda oxucularının səpildiyi nəhəng ərazidəki
ümdə mətləblərdən bəhs etməklə
yanaşı, burnunun ucunda olanları da görməzliyə
vurmurdu, həm də Tiflisin, Bakının, Təbrizin içərisindəki
əyər-əskikləri səhifələrinə
çıxarırdı. "Molla Nəsrəddin"in
gözlərinin nə yaxındangörmə, nə də
uzaqdangörmə üçün eynəyə ehtiyacı
yoxdu! O, eyni məharət və bəsirətliliklə həmişə
ən uzaqları da görürdü, ən
yaxındakıları da nəzərdən
qaçırmırdı.
1920-ci il iyunun 11-də, yeni təqvimlə iyunun 24-də
gündüz saat 2-də Mirzə Cəlil bacısı
oğlu Teymur, qardaşı Ələkbər, zövcəsi Həmidə
xanım, uşaqları Midhət, Ənvər, Münəvvərlə
bərabər, Kəhrizlini tərk edərək Araz
çayı tərəfə yola düzəlir və altı
günlük sərgüzəştli səfərdən sonra,
iyunun son günündə köç Xudafərin
körpüsünü keçir.
Cəlil Məmmədquluzadə ailəsi ilə birgə
təşrif gətirmişdi İrana. Yol boyu gördüklərini
görəndən sonra hələlik yeganə
arxayınlığı bu idi ki, bütün ailə bir yerdədir.
Təbii ki, bekar dayana bilməzdi. İstəyirdi ki, "Molla
Nəsrəddin"i burada da buraxsın. 1920-ci ilin
dekabrında Əbülfət Ələvi ilə birgə
yollanır Təbriz qubernatoru Müxbirüs səltənənin
yanına, "Molla Nəsrəddin"in tarixçəsini
danışır. Rica edir ki, dərginin burada da
buraxılmasına icazə verilsin. Müxbirüssəltənə
qayıdır ki, yol açıqdır, işinizi
görün, amma məcmuənizi fars dilində buraxın. Mirzə
Cəlil razılaşmır ki, indiyəcən mən dərgini
15 il Azərbaycan dilində buraxmışam, çar hökuməti
onun buraxılmasına icazə verirdi, çünki mənim
oxucularım da azərbaycanlılardır, bu dərgini xalq
üçün buraxıram, şayəd onu İranda fars
dilində buraxsaq, sadə xalq oxuya bilməyəcək, ən
yaxşı halda yuxarı təbəqədən,
ziyalılardan farscanı bilən bəzi adamlara müraciət
edəcəklər ki, onlara kömək göstərsinlər.
Əlavə də edir ki, burada - Təbrizdə erməni dilində
dörd qəzet çıxır, amma iranlılar heç erməni
dilini bilmirlər. Mən də "Molla Nəsrəddin"i
öz ana dilimdə buraxmaq istəyirəm ki, camaatımız
oxusun. Əgər dərginin Azərbaycan dilində nəşrinə
rüsxət yoxdursa, onda izin verin, onu erməni dilində
buraxım, çünki mən ermənicəni də
yaxşı bilirəm.
Mirzə Cəlilin bu eyhamlı sözünün
qabağında Müxbirüssəltənə çətinə
düşmüşdü, son qərarı verməkçün
bir az da düşünməkdən ötrü möhlət
istəmişdi.
Az sonra baş verənlər göstərir ki, Cəlil
Məmmədquluzadənin Müxbirüssəltənə ilə
görüşündə söylədikləri hər halda təsirsiz
ötüşmür. Jurnalın buraxılmasına icazə
verilir. 1920-ci il fevral ayının 19-da "Molla Nəsrəddin"in
Azərbaycan dilində həmin ilki ilk sayı Təbrizdə
basılır. Jurnalın bu nömrəsini 1000 nüsxə
çap etmişdilər. Tirajın hələ bir hissəsi
yayılınca əhali arasında ciddi əks-səda
oyadır. "Fahişəxana" adlı məqalə
camaatın xüsusi marağına səbəb olmuşdu və
"Dəli" imzalı bu yazı belə
başlayırdı ki, görürdüm Tiflisdə ermənilər
və gürcülər öz məhəllələrində
fahişəxanalar olmasına yol vermirlər, ancaq indi Təbrizə
gəlib görürəm bu şəhərdə müsəlman
məhəllələrində dörd yerdə fahişəxana
var, ona görə də çaşıb qalmışam ki,
bu fahişəxana yaxşı şeydir, ya pis şeydir.
Öz-özünə sual edir ki, yaxşı, əgər
fahişəxana pis şeydirsə, niyə məndən
savayı, bu barədə heç kəs danışmır, məgər
burada məndən ağıllı, həyalı və ismətli
adam yoxdur?
Təbrizə təzəcə gəlmişdi, ancaq
artıq burada da təzə düşmənlər
qazanmağın astanasında idi. Çünki
sağında-solundakı biganələrin hamısını
ittiham edirdi: "Gör hər gün həman fahişəxananın
qabağından neçə min mömin və abırlı
müsəlman bəndələr keçib gedir. Niyə bəs
onlar etiraz eləmir? Məgər bu şəhərdə
hamıdan qoçaq mən oldum?"
Həmin yazıya görə valilik təşvişə
düşür və jurnalın satılmamış
saylarını müsadirə edir, ancaq bunun əksi də
baş verir - Təbriz qadınları məhz həmin məqaləyə
görə "Molla Nəsrəddin"ə təşəkkür
yazıb göndərir, şəhərin əsnafı da
"Molla Nəsrəddin"in nüsxələrinin yenə məhz
həmin məqaləyə görə müsadirə edilməsini
eşidincə etiraza qalxırlar, elan edirlər ki, "Molla Nəsrəddin"i
haqq danışdığına, sözü düz
yazdığına görə
yığışdırırsınız, ona qadağa
qoyursunuzsa, onda biz də dükanlarımızı
bağlayacağıq, şəhərdə həyat dayanacaq.
Valilik başlayır araşdırmalara. Aşkar olur
ki, həqiqətən, məqalədə yazılanlar
düzmüş. Fevralın 27-də şəhərdəki
çoxlu sayda pozğun qadın Təbrizdən
çıxarılır və bundan sonra valilik "Molla Nəsrəddin"in
buraxılışını davam etdirməsinə
yasağı da götürür. Bir neçə nömrə,
sən deyən, səs-küylü narazılıqlar yaratmadan
nəşr edilib yayılsa da, 6-cı nömrədə dərc
edilən "Misyonerlik" məqaləsi yenə aləmi
qatır bir-birinə. Cəlilin özünün qələmə
aldığı bu yazıda Təbrizdəki amerikan məktəbindən
bəhs edilirdi. Təəssüflənirdi ki, elm, sənət
mədəni hesab olunan Amerikadan professorlar və ustadlar əvəzinə
buraya uzun ətəkli və uzun saqqallı misyonerlər
göndərilir, fənni mədrəsələr və sənətxanalar
yerində keşişxanalar bina olunur. Şiddətlə
qınayırdı ki, necə ola bilər balaca müsəlman
uşaqlarını zorla ata-anasının dinindən
yadırğadıb "İncil" və İsa dərsləri
ilə beyinlərini laxladır, onları xristian ibadətxanalarına
daxil edirlər?
Və məqaləsini kəskin bəyanatla bitirirdi:
"Əcəba, ziyalı Amerika milləti bunu necə rəva
görür? Hətta keçən istibdad dövrlərində
də misyonerlikdə məcburiyyət bu əndazədə
deyildi ki, indi İrandadır".
Həmşəri "söyüşüylə"
hərəkətə gəlməyə
çağırırdı: "İdare-yi məarifimiz,
görəsən, bu məqaləmizdən incimədi ki?"
Mirzə Cəlilin ürək yanğısı ilə
təsvir etdikləri uzaqdan-uzağa, dildən-ağızdan
eşitdikləri deyildi. Öz uşaqları həmin məktəbdə
oxuyurdular, evə gəlib orada gördüklərini söyləmişdilər,
Cəlil də götürüb bunları yazmışdı.
Missionerlik elə bir həddə gəlib
yetişibmiş ki, hətta məktəbin içərisində
də gəlmələrin bu fəaliyyətlərindən
narazılıqlar varmış. Maarif idarəsi bu boyda
çağırışa laqeyd qala bilməzdi. Göstəriş
verilir, məktəb direktorluğu "Molla Nəsrəddin"in
o sayından 30 nüsxə alıb yollayır Amerikaya. Valilik
araşdırmalara başlayır, məlum olur ki, "Molla Nəsrəddin"
yazanlar haqdır.
Yaxşı, üzqaralığı fahişəxanalar
kimi, bunu da Təbriz camaatı görürdü axı və
hər gün də bu biabırçılıqların
böyründən etinasız keçirdi. Cəlil Məmmədquluzadə
isə görür, təhlükə hiss edir və "mənə
nə" deyə kirimişcə qalmır, yubanmadan
düşüncələrini ictimaiyyətə yönəldir.
"Molla Nəsrəddin" barmaqları xəstələrin
nəbzində qalan bilgin həkim kimiydi, harada vardısa, millətin
ağrıyan nöqtəsini dərhal sezirdi,
başqalarının yanından dinməz sovuşduqlarına
yaxınlaşırdı, köməyini əsirgəmirdi.
Yazdıqlarına görə Mirzə Cəlilin də, mollanəsrəddinçilərin
də başı ağrıyırdı, çox
sıxıntılarla üzləşirdilər. Amma bu, məslək
idi, yol idi, başqa çarə də yoxdu, qovğalardan
qorxan belə sıldırımlı, uçurumlu yollara
üz tutmazdı. Başlanğıcda 1000 nüsxə
çap etmişdilərsə, indi dərginin həmin
sayına əhalidəki coşqun maraq sövq edir ki,
tirajı çoxaltsınlar. Say çoxaldıqca isə
Güney Azərbaycanda, bütün İranda "Molla Nəsrəddin"in
yayılış dairəsi də genəlir, oxucuları da
çoxalır, İranın özündə də "Molla
Nəsrəddin"ə meyllənən, onun
işığından işıq alaraq yazı-pozuya
bağlanan yeni-yeni müəlliflər yetişməyə
başlayır. "Molla Nəsrəddin"in Təbrizdəki
nəşri illərcə uzansaydı, söz yox ki, verdiyi
faydalar da çox olar, ən azı bir ana dili və milli
düşüncə dərsliyi kimi qığılcıma
çevrilərək xalqın mübariz ruhunu daha da
alışdırardı. Ancaq işlər
yarımçıq qalır. Bakıdan teleqram gəlir - Azərbaycanda
Şura hökuməti qurulmuşdu. Zahirən onların da
başlanğıcda əsas mədəni hədəflərindən
biri köhnəliklərə, cəhalətə qarşı
mübarizə idi. Yıpranmışlarla, əskikliklərlə,
geridə qalmışlarla mübarizə isə "Molla Nəsrəddin"in
qət etdiyi yol boyunca əsas şüarı olmuşdu. Ona
görə "Molla Nəsrəddin" sözü,
"Molla Nəsrəddin" üslubu, "Molla Nəsrəddin"
deyiş tərzi Azərbaycandakı yeni hökumətə,
yeni məfkurəyə də gərəkdi. Ancaq tam "Molla
Nəsrəddin"in etdiyi tərzdə deyil, Şuraların
siyasi maraqlarına uyğun biçimdə.
Mirzə Cəlili israrla dəvət edirdilər,
yazırdılar ki, sizə Azərbaycan Xalq Maarif
Komissarlığında yüksək vəzifə təklif
olunur.
Və çox çək-çevirdən sonra Mirzə
Cəlil qərarını verir. O, mübarizə adamı idi
və yeni meydan açılırdı, ona mübarizələrini
aparmaq üçün hər şəraitin
yaradılacağı vəd edilirdi. Mirzə Cəlil Təbrizə
ailəsi ilə birgə getmişdi. Azərbaycana
qayıtmağa razılığını verəndən
sonra Bakıdan növbəti teleqram da gəlir. Göstəriş
belə idi ki, Cəlil Məmmədquluzadə
üçün iki kupe ayrılsın və başqa şəxslərin
ora daxil olmasına icazə verilməsin, əgər ehtiyac
olarsa, əlavə kupe də verilsin.
Belə anlaşılır ki, Cəlil Məmmədquluzadə
o vaxt əlavə kupeni də alıbmış. Çünki
Təbrizə öz ailə üzvləri ilə getmişdisə
də, geri dönəndə ailə üzvlərindən
başqa yanında ayrı bir ailə də vardı - 10 nəfəri
də gətirirdi. Gətirdiyi 10 nəfərin hamısı gənc
insanlardı və Cəlil onların heç birini əvvəldən
tanımırdı, ilk təmasları elə Təbrizdə
olmuşdu. Ancaq püxtə adamdı, elə
ağızlarını arayınca o gənclərin hər
birində işıq görmüşdü. Onları gətirirdi
ki, Bakıda oxusunlar, təhsil alsınlar, irəli getsinlər,
parlasınlar. Qarşıdan yeni üfüqlər
açılırdı. Dövlət səviyyəsində
Mirzə Cəlilə boyun olurdular ki, işlərini görməkçün
ona bütün imkanlar yaradılacaq. Ancaq Mirzə Cəlil
özünü də hər kəsdən artıq
tanıyırdı. Bilirdi ki, "Molla Nəsrəddin"i də
nə "Molla Nəsrəddin"dir! Anlayırdı ki, hər
nə qədər imkanlar açsalar da, hər nə qədər
şərait yaratsalar da, tənqid edən varsa, yenə
müqavimətlər olacaq, yenə mütləq təzyiqlər
ortaya çıxacaq. Ancaq o, mübarizə adamı idi, ruhən
fırtınalara köklənmişdi, çətinlikləri
irəlicədən duysa da, çəkinmək, tərəddüd
etmək fikri yoxdu. Ona görə də yeni əzmlə
Bakıya qayıdırdı ki, təzə gün içərisində
də gərəkli sözünü deyə bilsin...
Cəlil Məmmədquluzadə çatır
Bakıya və irəlicədən edilən bütün vədlərə
də başlanğıcda tam əməl olunur. Ona uyğun mənzil
də verilir, jurnalın müntəzəm çıxması
üçün şərait də yaradılır, vəsait
də ayrılır. Yeni hökumətin təbliğat
maşınına tənqid edən, əyər-əskikləri
açıb göstərən bu dərgi müəyyən həddə
qədər uyğun idi. Sovetin ideoloji mübarizələrində
həmişə bir ifratçılıq vardı və
"Molla Nəsrəddin"lə Şura hökuməti
arasında get-gedə ortaya çıxacaq
narazılıqların da səbəbi elə məhz bundan
törəyirdi: Mirzə Cəlil, "Molla Nəsrəddin"
ifşa edirdi, qamçılayırdı, fəqət müəyyən
hədd gözləyirdilər. Dindən yazanda da
bütövlükdə onun fəlsəfəsinə, mahiyyətinə,
mənəvi çəkisinə qarşı deyildilər.
Onların tənqid atəşinə tutduqları xalqı
mövhumata doğru çəkən din xadimləri idi. Ancaq
qırmızı Şura hökuməti ağına-bozuna məhəl
qoymadan ibadətgahların hamısını uçururdu,
dağıdırdı, kilsəsini də, məscidini də
yerlə-yeksan edirdi.
Və yeni rejim öz ifratçı məcazına,
imansız təbiətinə uyğun olaraq günlərin
birində "Molla Nəsrəddin"in də adını dəyişib
qoyur "Allahsız". Mirzə Cəlil dərhal etiraz edir.
1930-cu ilin fevralında Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinə - ovaxtkı respublika rəhbərliyinə ərizə
ilə müraciət edərək yazır ki, "Molla Nəsrəddin"
indi 5.000 tirajla çıxır, xalq arasında da rəğbət
qazanıb və indiyəcən də "Molla Nəsrəddin"
adıyla nəşr edilib. İcazə versinlər ki, bundan
sonra da "Molla Nəsrəddin" elə həmin adla nəşr
olunmaqda davam etsin.
"Allahsız" adıyla jurnalın yalnız bir
sayı çıxır. Mirzə Cəlilin təkidindən
sonra "Molla Nəsrəddin" adını saxlayırlar.
Ancaq yeni hökumətin "Molla Nəsrəddin"dən
umduğu köhnə "Molla Nəsrəddin"çilik
deyildi. Onlar "Molla Nəsrəddin"in özünü də
bir kommunist cildində görmək niyyətində idilər.
Artıq yuxarıdan yönləndirilən siyasətin əks-sədası
mətbuatdan da gəlirdi. "Maarif və mədəniyyət"də
1930-cu ilin yanvarında İ.Dubinskinin "Dinlə mübarizə
cəbhəsində" adlı məqaləsi dərc edilir.
Yazırdı ki, bizdə liberal və azad düşüncəli
"Molla Nəsrəddin" dərgisi nəşr edilir, onun
buraxılmasına da dövlət tərəfindən kifayət
qədər vəsait ayrılır, ancaq bu jurnal daha çox
redaktorunun nəşridir.
Və tələb edirdi ki, bu keyfiyyətə son
qoyulmalı, mübariz allahsız işçi sinfinin öz məcmuəsi
düzəldilməlidir! Bircə bu yazı olsaydı, onu
müəllifin şəxsi baxışı kimi də dəyərləndirmək
olardı, iş ondadır ki, başqa mətbuat orqanlarında
yer alan bənzər məqalələr, yaxud ayrı-ayrı məqalələrdə
oxşar replikalar da tez-tez gözə dəyməyə
başlayırdı və bunun
pıçıldadığı da o idi ki, münasibət fərdlərdən
deyil, yuxarıdan gəlməkdədir.
Onillər boyu axarında olduğu
qatmaqarışıq həyat şəraiti, əsəblərini
gəmirən haqsız davranışlar,
qarşılaşdığı müxtəlif maneələr
Mirzə Cəlilin sağlamlığını artıq
laxlatmışdı və 1920-ci illərin sonları, 1930-cu
illərin əvvəllərində başlanan ardıcıl həmlələr
onun səhhətini daha artıq zədələyir. Lakin
iş yalnız mətbuatda dərc edilənlərlə də
bitmirdi. Ayrı-ayrı orqanlara şər-böhtanlı
donoslar da yollanılırdı. Azərbaycan Xalq Maarif
Komissarlığı Elm, incəsənət, ədəbiyyat
bölməsi müdirinin adına göndərilmiş təxminən
anonim, altına imza qoyulsa da, soyadın oxunmaz olduğu məktubda
Mirzə Cəlil və "Molla Nəsrəddin"in fəaliyyətləri
kəskin tənqid olunurdu. Bu, sovet əyyamlarının
artıq o vaxtlar tətbiq edilməyə başlanmış,
getdikcə daha da oturuşaraq bir az da məkrliləşən
ənənəsi idi ki, yuxarılarda vurulması qət edilənlərə
qarşı aşağıdan silsilə pisləyici zəhmətkeş
məktubları təşkil edilər, qərarlar verilərkən
də xalqın səsi kimi ən çox bunlara istinad
olunardı.
Mirzə Cəlili çərlətməyin,
dirigözlü öldürməyin hər fəndindən
istifadə edirdilər. "Molla Nəsrəddin"i
"Allahsız"a döndərəndə Mirzə Cəlilin
etiraz ərizəsindən sonra guya o fikirdən
daşınmışdılar. Amma atdıqları növbəti
addım jurnalın adını "Allahsız" qoymaqdan da
betər idi. Tələb edirdilər ki, dərginin
adını "Molla Nəsrəddin" yazmağına
yazın, amma bu sərlövhənin altında da mütləq
əlavə edin: "Azərbaycanın Mübariz
Allahsızlar İttifaqı Mərkəzi və Bakı
şuralarının orqanı". Hətta bununla da bitmirdi,
ondan sonra da jurnalın hansı xətti tutub getdiyini dəqiqləşdirən
əlavə də vardı: "İctimai, siyasi, ədəbi
və allahsız məcmuədir".
Şura hökumətinin dinlə düşmənçiliyi
məlum idi və "Molla Nəsrəddin"in də
heç vaxt mühafizəkar dinçilərlə, xurafatla
barışmadığı bəlli söhbətdir. Lakin o
münasibətlə bu yolagetməzlik əsla eyni deyildi.
Əvvələn, din mövzusu, qaragüruhun,
mövhumatın ifşası "Molla Nəsrəddin"də
həmişə xətlərdən yalnız bircəsi
olmuşdu. Həm də o xətti yürüdərkən
"Molla Nəsrəddin"də həmişə mizan-tərəzi
gözlənmişdi, dinin təməllərinə
toxunulmamışdı. Mirzə Cəlil də, "Molla Nəsrəddin"i
yaradan digər ədiblər də ölçü bilən
insanlardılar, gözəlcə anlayırdılar ki, xalq
içində etiqadı olan insanlar
saysız-hesabsızdır, baltanı dibindən vurmaq yaramaz, dərk
edirdilər ki, indi hökumətin təkid etdiyi bu xətt
tutularsa, gələcəkdə dərgi insanların
gözündən düşəcək, əvvəlki
doğmalığından əsər-əlamət qalmayacaq.
"Molla Nəsrəddin" hökumət və millət nəzarətinin
hər çeşidini dadmışdı - çar
senzurasının basqılarını da
yaşamışdı, İranda şah rejiminin, mollaların
təzyiqləri ilə də üzləşmişdi,
senzuralara, bir növ, adətkərdəydi, müvafiq olaraq
Mirzə Cəlildə və məsləkdaşlarında
müəyyən immunitet, belə basqılara müqavimət
hissi və təcrübəsi də şəkillənmişdi.
Ancaq indiki senzura - sovetin müəyyən elədiyi qart
çərçivələr əvvəlkilərdən tamam
fərqlənirdi. Lakin başqa çıxış yolu da yox
idi, dayanmaq olmazdı və bütün məhdudiyyətlərə
rəğmən, iki daş arasında olsa da, sovet dönəmində
də "Molla Nəsrəddin" sözünü deməyi
bacarırdı.
1931-ci il gəlib çatmışdı və
1906-cı ildən yol gələn dərginin 25 yaşı
tamam olurdu. Axşamlardan birində Həmidə xanım Mirzə
Cəlildən soruşur ki, bəs "Molla Nəsrəddin"in
25 illiyini qeyd etməyəcəklər? Mirzə Cəlil
rişxəndlə deyir ki, mən onlara söylədim, 25
illiyi keçirmək lazım deyil, elə saxlayın, birdəfəlik
75 illiyi qeyd edərsiniz.
Əlbəttə ki, bu sözləri Mirzə Cəlil
elə durduğu yerdə söyləməmişdi, yəqin
ki, yuxarılardakı hansısa kabinetdə yubiley söhbətini
açmışdı, nə təhər cavab
eşitmişdisə, belə kinayəli danışmağa
vadar olmuşdu.
Ancaq dilindən, qələmindən qopan hər
söz kimi, elə dilucu, rişxənd qarışıq hirslə
dediyi bu sözlər də gec-tez gerçəyə
çevrildi. Zaman ötdü, vaxtın bütün
qasırğaları keçmişə çökdü,
Vaxt aparmalı olduqlarını apardı, qalanlar qaldı və
qalanların, əbədi qalacaqların içərisində
Mirzə Cəlil də vardı, "Molla Nəsrəddin"
də. Gün yetişdi ki, "Molla Nəsrəddin"in
yetmişini də bayram etdilər, səksənini də,
yüzünü də. Mirzə Cəlilin və "Molla Nəsrəddin"in
sabahlar içərisindəki daha başqa yuvarlaq
ildönümləri də bundan belə heç vaxt candərdi
qarşılanmayacaq, öncədən gözləniləcək,
könül dolusu bayram ediləcək.
XX yüzilliyin son on ili başlananda "Molla Nəsrəddin"
85 yaşına çatmışdı. Dərginin 1931-ci il
bir tutqun payız günündə keçirdiyi 25 illiyini
görənlərdən həyatda qalan tək Qulam Məmmədli
idi. Qulam Məmmədli Mirzə Cəlilə, onun ailəsinə,
"Molla Nəsrəddin"ə - bütövlükdə ədibin
irsinə çox sədaqətli insan idi. O, Mirzə Cəlili
qəlbdən və dərindən gələn sevgi ilə sadəcə
bir qələm adamı kimi deyil, öz doğması kimi
sevirdi.
1963-cü ildə Naxçıvanda çəkilmiş
bir şəkil var - yaşlı bir qadınla ağsaqqal bir
kişi yanaşıdır. Sanki artıq ixtiyarlaşan
bacı ilə qardaş birlikdədir. Onlardan biri Qulam Məmmədlidir,
digəri Mirzə Cəlilin qızı Münəvvər Məmmədquluzadə.
Qulam Məmmədli 1931-ci ilin payızında "Molla
Nəsrəddin"in Bakıda Dadaş Bünyadzadə
adına dövlət teatrında keçirilmiş 25 illik
yubileyini həmişə kədərlə
xatırlayırdı. Həmin yubileyin nə sayaq keçirilməsi
haqda nə qəzetlərdə yazılar dərc edilmişdi
ki, oxuyaraq onillər sonra o axşamdakı əsl ovqatı hiss
edəsən, nə də xatirə bölüşəcək
şahidlər qalmışdı söz soruşasan. Tək
Qulam Məmmədli sağ idi. Söyləyirdi ki, elə
başqa ildönümlərdə olan kimi, o axşam əsas məruzə
də vardı, göndərilən təbriklər də
oxunurdu, çıxışlar da edilirdi. Ancaq bir soyuqluq hər
halda hiss olunmaqdaydı.
Qulam müəllimin dediyi həmin soyuqluğun təsdiqi
ən azı budur ki, mətbuat bu boyda hadisəyə tam biganə
qalıb. Yəqin, "Qalın!" göstərişi
verilibmiş, belə məsləhət olduğunu işarə
ediblərmiş ki, qəzet-jurnallar bu cür davranıb. Yoxsa
o boyda hadisə barədə iri, təntənəli məqalə
demirəm, heç olmazsa həmkarlıq xatirinə, xala-xətrin
qalmasın da olsa adicə xəbər yazmağa nə
vardı!
Qulam müəllim qüssə ilə
xatırlayırdı ki, Dövlət Dram Teatrındakı mərasimi
Xalq Maarif Komissarlığı adından Maqsud Məmmədov
açdı, zal ağzına qədər dolu idi, Mirzə Cəlil
ictimai xadimlər, ədəbiyyat nümayəndələri və
yaxın silahdaşları ilə oturmuşdu. Nəhayət,
sözü Mirzə Cəlilə verdilər. O, özünə
xas aramla yerindən qalxdı, ağır addımlarla tribunaya gəldi.
Gərgin olduğu, hər kəlməni dilə gətirməzdən
əvvəl beynində dəfə-dəfə
ölçüb-biçərək sonra demək qərarına
gəldiyi aşkarca hiss olunan bir tərzdə ikicə dəqiqəlik
çıxış elədi. Təbriklərə, xoş
sözlərə cavabı belə oldu ki, "Həə,
vaxtında belə işlər olub".
Ardınca da həmin tarixi gündə Mirzə Cəlil
sanki söylənmiş təriflərdən sıxılaraq
"Molla Nəsrəddin"in keçdiyi 25 illik yolun təvazökar
qiymətini özü verir: "Jurnal çıxıb. Biz də
lazım olan şeyləri yazmışıq".
Bu qədər qısa, bu qədər aydın, bu qədər
doğru. Əslində qanan yanında bundan yüksək qiymət
də yoxdur. Müxtəlif hakimiyyətlər, fərqli siyasətlər,
saysız müqavimətlər və təhdidlər əhatəsində
ön cəbhədəki əsgər kimi döyüşərək
25 il yol adlayandan sonra keçmişə boylanarkən
"lazım olanları yazmışıq" deyə bilmək
nə böyük xoşbəxtlikdir! Axı "Molla Nəsrəddin"
ilk sayında millətə üz tutaraq "sizi deyib gəlmişəm"
söyləmişdi.
Və 25 illik yol keçərək millətin
qarşısında hesabat verərkən böyük məslək
adamının əlini ürəyinin üstünə qoyaraq
müdrik bir arxayınlıqla başlanğıcdan boyun
olduğu, millətə gərək sözü deyə
bildiyini açıq ürəklə bəyan etmək
haqqı əsl bəxtəvərlikdir. Demək, ömür
bihudə yaşanmayıb. Əhd etdiyini yerinə yetirə
bilmişdisə, ən dar macalda belə məqsədinə
çatmağı bacarmışdısa, bir fikir, əqidə,
duyğu adamı, əlbəttə ki, daxilən məmnun
olmalıydı.
30 iyun 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.-13 iyul,№122.-S.16-17.