ÖLÜ
DİRİLƏR VƏ ÖLÜMSÜZ
"ÖLÜLƏR"
Azərbaycan teatrının 1873-cü ildən
başlanan yolu boyunca səhnəmizdə əsl bayrama
çevrilən çox tamaşalar olub. Ancaq bu iki əsər
səhnəmizin bütün tarixi boyu göstərilmiş
tamaşaların hamısından fərqlənir. O iki əsərin
səhnəyə gəlişi sadəcə bayram olmayıb, əsl
təlatümə çevrilib. O təlatüm həmin
tamaşa salonlarına sığışıb qalmayıb. O
tamaşa salonlarından, Azərbaycanın sərhədlərindən
uzaqlara yayılıb.
O iki əsərin hər birinin səhnəyə gəlməsindən
artıq bir əsrdən də çox vaxt ötməkdədir.
Ancaq hər ikisi təzəliyini, cazibəliyini
saxlamaqdadır. Baxmayaraq ki, o əsərlərin ikisində də
keçmiş günlərin vaqiələrindən bəhs
edilir. Ancaq həssas gözlər, iti düşüncələr
o əsərlərin ikisinin də cövhərindəki zaman
köhnəlməzliyini, yeni günlərin nəbzinin
çırpındığını da həmişə hiss
edir. Bu iki əsərdən biri Üzeyir bəyin "Leyli və
Məcnun"u, o biri Cəlil Məmmədquluzadənin
"Ölülər"idir. İlk dəfə 1908-ci ilin
yanvarında səhnəyə gələn "Leyli və Məcnun",
birinci dəfə 1916-cı ilin aprelində oynanan
"Ölülər" ilk tamaşa günü hansı sevgi
ilə, hansı coşqu ilə
qarşılanmışdısa, sonra onillər boyu həmin məhəbbət
bu incilərin ikisini də müşayiət etdi.
Nədir bu sönməz sevginin, bitməz cəlbediciliyin
səbəbi?
Hər iki əsəri ortaya gətirən cavan, gənc
insanlardı. Ancaq onların ikisi də xalqın ruhuyla həmahəng
olan simi dahiyanə fəhmlə tuta bilmişdi. Hər iki əsər
yalnız özlüyündə gözəl olan sənət
nümunələri kimi meydana çıxmadı. Onların
ikisi də yolaçan oldu. Onların ardınca bu iki əsərlə
səsləşən, onların yolunu tutub gedən
sıra-sıra başqa əsərlər də yarandı. O
da, bu da məktəbə çevrildi.
Mirzə Cəlil yaradıcı ömrü boyunca
irili-xırdalı nə doğurubsa, hamısı
yaşayacaq. Onların hamısı bir-birindən qiymətli sənət
gövhərləridir. Ancaq hər bir ədibin, ümumən,
hər bir sənətkarın ömründə digər
doğurduqları arasından önə çıxan, zirvələşən
və bütöv yaradıcılığının şah əsəri
sayılan bir, ya iki seçkini də mütləq olur.
Üzeyir bəy kimi nəhəngdən söz açarkən,
Mirzə Cəlil kimi dahidən bəhs edərkən
onların hansı bəhrəsini şah əsər
adlandırmaq çətindən-çətindir.
Yaratdıqlarının hansına baxırsan bax, hər biri
misilsizdir. Ancaq bənzərsizlər arasında da ən
üstünü hər halda müəyyən şərtiliklə
də olsa seçmək mümkündür. Və ola da bilir
ki, bəzən bu nöqtədə heç bizim
baxışımızla müəllifin qənaəti
üst-üstə də düşməsin.
Üzeyir bəy özü bütün
yaratdıqları arasında birinciliyi, şah əsər olmaq
məqamını "O olmasın, bu olsun"a verirdi.
Bunu mənə iki nəfər söyləyib - bir
unudulmaz memarımız Qəzənfər Əlizadə, bir də
görkəmli rejissorumuz Şəmsi Bədəlbəyli.
Görən, bəs Cəlil Məmmədquluzadə
necə düşünürmüş, onun nəzərincə,
qələmindən çıxanların hansı şah əsərdir?
Birinciliyi "Molla Nəsrəddin" dərgisində
1906-cı ildən başlayaraq yer alan yazılarından
hansınasamı verirdi, ya zahirən balaca olsa da, içəridən
böyük hekayələrindən hansınısa şah əsər
hesab edirdi - "Kamança"nımı, "Anamın
kitabı"nımı, "Danabaş kəndinin əhvalatları"nımı
öz külliyyatının zirvəsi hesab edirdi?
Hər biri şah əsər olmağa, əlbəttə
ki, layiqdir. Ancaq Mirzə Cəlilin zaman səmumları ilə
çarpışmalarda qələmə
aldıqlarının qatarını xəyalda
canlandırırkən, onların hər birinin
adladığı macəralı yolları bir daha
düşünürkən, "əsər" üstəgəl,
"onun taleyi" ülgüsü ilə yanaşarkən hər
halda birinciliyi "Ölülər"ə verməli olursan.
"Ölülər" gəlişi ilə
düşüncələrdə inqilab yaratdı. Adı
"Ölülər" olsa da, o, diriliyin əsəri idi, o,
məzarlarda yatan ölüləri yox, üzdə diri
görünüb ruhu, təfəkkürü ölü
kökündə olanları diriltmək üçün gəlmişdi
və Mirzə Cəlilin missiyası diriltməkdən ibarət
"Ölülər"inin alın yazısı əbədi
dirilikdir. Nə qədər zaman ötür-ötsün,
"Ölülər" həmişə Mirzə Cəlilin
bütün yaratdıqlarının ən uca mərtəbəsində
dayanmaq haqqını qoruyacaq,
ölümsüzlüyünü hifz edəcək.
...Tarixin bəzən üzdən izahsız
görünən cazibəsinə tarixin öz məntiqi ilə
yanaşanda cavab tapa bilirsən. Nədən Üzeyir bəyin
"Leyli və Məcnun"uyla Cəlil Məmmədquluzadənin
"Ölülər"i təxminən eyni vaxtda yarandı?
"Leyli və Məcnun" 1908-ci ilin yanvarında səhnəyə
gəldi, deməli, 1907-də başlanmış, 1908-də
tamamlanmışdı. Heyrətlənməyin - elə
"Ölülər"i də Mirzə Cəlil 1907-1908-də
işləmiş, 1909-da artıq tamamlayaraq üzə
çıxarmışdı. "Ölülər"in məhz
həmin zaman kəsiyində yaranmasının bir
yığın danılmaz sübutları var. Həmidə
xanım xatirələrində 1908-ci ilin son iyun günlərini
yada salır. O vaxt Abastumana istirahətə getməliymişlər,
ancaq həyat yoldaşı bu səfərdə ona qoşula
bilmir. Səbəbini Həmidə xanım özü dəqiqləşdirir
ki, Cəlil "Ölülər"i işləyirdi. Mirzə
Cəlilin öz xətti ilə səliqəli şəkildə
köçürülmüş nüsxələrdən
birinin altında əsərin tamamlanma tarixi kimi "1909-cu il
12 iyun" qeydi dayanır.
Yeni əsr başlanırdı. Azərbaycanın da,
dünyanın da taleyində çox şeyləri dəyişəcək
XX yüzilliyin əvvəlləri idi, əsr yeniliklərə,
möhtəşəm dəyişikliklərə hamilə idi
və asta-asta sabahkı böyük yüksəlişlərin
təməlləri qoyulurdu. Tale və tarix Üzeyir bəyə
də, Mirzə Cəlilə də özülçülər
olmaq vəzifəsini həvalə etmişdi. Onlar ülgü
yaradanlar, düşüncələrdə fırtına
qoparanlar idilər. Ancaq 1907-ci ildə tamamlanan "Leyli və
Məcnun" tezliklə - elə növbəti ilin lap
başlanğıcındaca tamaşaçısı ilə
görüşdüsə, "Ölülər"in nəşr
edilməsi, insanlara çatması, səhnədən
görünməsi xeyli ləngidi. Bir tərəfdən Mirzə
Cəlil hər cəhətdən vasvası adam idi - şəxsi
ifrat təmizkarlığından tutmuş əlindən
çıxan hər işi yüz ölçüb, bir
biçməsinə qədər. Qələmə
aldığında nəsə ürəyini tam təmin etməyəndə
onu üzə çıxarmağa heç tələsməzdi
və elə həmin səbəbdən 1908-də bitirə
biləcəyi "Ölülər"ə 1909-da dönə-dönə
əl gəzdirmişdi, hətta sonrakı nüsxələri
tutuşduranda bunu da görürük ki, müəyyən
vaxtdan sonra sığallamaq, nəyisə atıb, nəyisə
dəyişməkçün mətnə yenə dəfələrlə
qayıdıbmış. Hətta ayrı-ayrı xatirələr
anlatmaqdadır ki, belə bir əsər haqda düşüncələr
1907-ci ildən əvvəl də Mirzə Cəlilin içərisində
dolaşırmış, beynində həmin surətlər və
onları ətə-qana dolduracaq mətn cümlə-cümlə
yaranmaqdaymış. Sadəcə gün gələcəkmiş
ki, ədib keçsin masa arxasına, qələmi
götürsün və yaddaşında
daşıdığı mətni kağıza
köçürsün. Bəlkə də mübhəm, amma
çox sərrast bir sezgi və öncəgörümlə
hiss edirmiş ki, "Ölülər"i dünyaya gətirməyə
tələsmək lazım deyil. 1909-cu ilin yayında
"Ölülər"i bitirmişdi (hərçənd
sonra yenə dəyişmələri olacaq), avqustun 18-də
icazəsini almaqçün Tiflis Mətbuat Komitəsinə
müraciət etmişdi və ayın 27-də oradan rəsmən
cavab almışdı ki, əsər Qafqaz səhnələrində
oynana bilər.
Yalnız bundan sonra qət edir ki, əsərini
zövqünə, fikrinə inandığı yaxın
münsiflərin ixtiyarına buraxsın. Onlarsa qətiyyən
sadə insanlar deyildilər. Onların hər biri elə Mirzə
Cəlil kimi millət öyrədiciləri sırasında yer
alan işıqlı simalardı.
Bütövlükdə "Ölülər"in
10-dək əlyazma nüsxəsi olub. İndi onlardan
altısı Azərbaycan Əlyazmalar İnstitutunda
saxlanmaqdadır. Bir neçə nüsxə, şahidlərin
məlumatlarına görə, Mirzə Cəlilin müxtəlif
dostlarında olub. İlk ən səhih və geniş əlyazmalardan
biri Hüseyn Minasazovda imiş ki, elə həmin mətn əsasında
o vaxt hələ kimsəyə bəlli olmayan "Ölülər"
haqda ilk məqaləni yazaraq "Zakavkazye" qəzetinin
1909-cu il 11 sentyabr sayında dərc etdirmişdi. Həmin məqaləsində
Hüseyn Minasazov həm "Ölülər" pyesinin məzmununu
çatdırır, həm də əsəri yüksək
qiymətləndirirdi: "Əgər siz müsəlmanların
həyatı ilə tanış olmaq istəyirsinizsə, bu həyatın
bütün qaranlıq və gözəgörünməz cəhətlərini
görmək istəyirsinizsə, əgər bu həyatı
yaradan təfərrüatı bilmək istəyirsinizsə, əgər
müsəlmanın məişəti və adətləri,
onun ailə şəraiti ilə maraqlanırsınızsa, bir
sözlə, xalq həyatının bir çoxları
üçün sirr olan canlı, maraqlı panoramını
görmək istəyirsinizsə, bu pyesi ya oxuyun, ya da ona
tamaşa edin".
(Hələ "Ölülər" nə nəşr
edilmişdi, nə səhnəyə gəlmişdi ki, arzulayan
gedib oxuya, ya da baxaydı. Cavan olmasına baxmayaraq, qəzet səhifələrindən
hisslərə təsir etməyin fəndlərinə
yaxşı yiyələnmiş Minasazov oxucunu və
tamaşaçını bəri başdan "Ölüləri"i
axtarmağa kökləyirdi).
Ona əlyazmanı, söz yox ki, Mirzə Cəlil
özü veribmiş və bu ilk tam nüsxələrdən
olan variantda sonrakı mətnlərdən fərqli bəzi məqamlar
da varmış. Bunu elə həmin məqaləni oxuyub
artıq hamımızın bildiyimiz "Ölülər"lə
tutuşduran hər kəs duyar. Daha bir dolğun mətni isə
Cəlil silahdaşı Əliqulu Qəmküsara veribmiş
ki, o da öz növbəsində həmin əlyazmanı
qardaşı Rzaquluya etibar edibmiş. Heyiflər ki, həmin
nüsxə yanğında məhv olub gedib.
1911-ci il iyun ayının 9-da əvvəlcə rusca
çıxan "Baku" qəzetində "Molla Nəsrəddin"in
redaktoru Cəlil Məmmədquluzadənin yeni
yazdığı "Ölülər" pyesindən
qısa məzmununu nəql etməklə söz
açılır və ardınca artıq Azərbaycan dilində
iyunun 17-də "Vaxt" qəzetinin 791-ci sayında xəbər
verilir ki, "Molla Nəsrəddin" məcmuəsinin
mühərriri Mirzə Cani "Ölülər" adlı
komediya yazıb. Burada da əsərin məzmunundan yüyrəkcə
bəhs edilir, üstəlik, bu xəbər də verilir ki,
pyes Tiflisdə tamaşaya qoyulacaq. Mirzə Cəlilin
adının "Cəlil" yox, "Cani" kimi
yazılması bir mətbəə xətası idi, ya ona bu qəzetdəki
kiminsə yolüstü sataşması idi, bu sualın
cavabını daha kimsə əminliklə verə bilməz.
Gedən gedib, keçən keçib.
1913-cü ilin yayı gəlmişdi. Mirzə Cəlil
ailəsi ilə Şuşada dincəlirdi. Adətən
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev də yayları
Şuşada keçirərdi. İş elə gətirmişdi
ki, o arada Hüseynqulu Sarabski ilə Əhməd Ağdamski,
yanlarında da yoldaşları, Şuşada idilər.
Əliboş da deyildilər - əslində gəlişləri
bir qastrol səfəri idi və Üzeyir bəyin əsərləri
ilə gəlmişdilər. "Leyli və Məcnun"unu,
"Əsli və Kərəm"i, "Arşın mal
alan"dan parçaları göstərirdilər. O gözəl
yayda məktəb müdiri Bədəl bəy Bədəlbəyli,
çağın parlaq ziyalılarından olan, Odessa
Universitetinin hüquq və tibb fakültələrini
bitirmiş, ilk fizioloqlarımızdan biri Azad bəy Əmirov
və qardaşı doktor Umbay Əmirov, aktyor Əbülfət
Vəli, Mirzə Cəlilin çiyindaşı Rzaqulu Nəcəfovda
Şuşadaydı. İllər ötəcək, Rzaqulu Nəcəfov
həmin günün bütöv mənzərəsini
cızan xatirələrini qələmə alacaq. Hər biri
hal əhli, dərin, duyğun o insanlar bir gün
hamılıqla Mirzə Cəlilin mənzilinə
toplaşır. Mirzə Cəlil onları özü dəvət
etmişdi və həmin gün əslində "Ölülər"in
ilk təqdimatı idi. Mirzə Cəlil sakit səslə,
aramla əsəri əlyazmadan oxumağa başlayır.
Bütün bunları belə ayrıntılı həmin
gün əyləşib maraqla dinləyənlərdən
olmuş Rzaqulu Nəcəfov təsvir edir: heyranlıqla qulaq
asırdılar, kimsə çınqırını
çıxarmırdı, Mirzə Cəlil əsəri ilk
cümləsindən son sətrinədək oxuyub sona
çatır. Tay-tuşlar idilər, qələm, ruh
qardaşları idilər və bir yoldaşın öz əsrini
oxuması, sonra hamılıqla həmin oxunmuş barədə
fikir mübadiləsinin aparılması onlarçün adi bir
haldı. Amma bugünün uzaqlığından o yay gününü
xəyalda dirildin, görün nə möhtəşəm mənzərədir.
Onlar Azərbaycan ədəbiyyatının möcüzələrindən
birini həmin möcüzəni yaratmışın dilindən
başdan-axıracan dinləmiş nadirlər idilər.
Təbii, təqdir sözləri söyləyirlər,
amma hamısı təcrübəli insanlardı, hər biri
bu və ya digər şəkildə səhnə ilə,
teatrla bağlı şəxsiyyətlərdi və
anlayırdılar ki, "Ölülər"in bu məzmunla,
bu fəlsəfə ilə həyatda öz yerini tutması, səhnədəki
ömrü heç də asan olmayacaq. Dinlədikcə
anlayırdılar ki, "Ölülər"in
yaşaması, irəliləməsi mütləq ağır
mübarizələrlə bağlı olacaq. Ancaq onu da dərk
eləyirdilər ki, bu əsər hökmən qalib
çıxacaq, qaranlıqları sökəcək,
işığı lap uzaqlara yetişəcək.
1913-cü ilin o yayı Mirzə Cəlilin həyatının
xoşbəxt fəsli idi, amma yenə bugünün
hündürlüyündən seyr edirkən
görürük ki, Şuşanın həmin günləri
bütöv Azərbaycan ədəbiyyatının, Azərbaycan
mənəviyyatının həyatındakı bəxtiyar
yaymış. O qədər parlaq münsifin iştirakıyla
1913-cü ilin yayında gözəl Şuşada
"Ölülər"in xeyir-duası verilmişdi.
Fəqət Mirzə Cəlil yenə tələsmirdi.
Onun ən sevimli balası "Molla Nəsrəddin"
1906-cı ilin aprelində işıq üzü
görmüşdü. Tale elə gətirdi ki,
"Ölülər"ə də düz 10 il sonra -
1916-cı ilin aprelində dünyaya gəlmək qismət
oldu. Əlbəttə ki, "dünyaya gəlmək"
deyiminin məcazi mənasında. "Ölülər" ki
artıq azı 7 il idi həyatdaydı. Ancaq hələ ki
qalın buludlar arxasında olan günəş kimi idi və səhnəyə
gəlməsi ilə 1916-cı ilin yazında bu əsərin əsl
doğuşu başlanırdı. Səhnə əsərinin əsl
təvəllüd anı onun yazıldığı tarix
deyil, məhz insanlara göründüyü gündür.
Əvvəlki günlərin, ayların hamısı bir
uşağın ana bətnində qalması kimidir.
1916-cı ilin 29 aprelində Tağıyev teatrında
"Ölülər"in ilk göstərilişi idi. O
axşam tamaşa salonunda oturanların hər biri qeyri-adi
tarixi hadisənin iştirakçıları, müşahidəçiləri
olmalarının fərqində idilər. Bir neçə
gün sonra ən müxtəlif qəzetlərdə dərc
edilən silsilə yazılarda da, sözləşiblərmiş
kimi, hadisənin qeyri-adiliyi məxsusi vurğulanacaq. Lakin
"Ölülər"in coşqulu əks-sədası nə
o günün, nə də həmin günlərdə dərc
edilən qəzetlərin çərçivəsinə
sığacaq. "Ölülər" Azərbaycan
dühasının doğurduğu o nadir əsərlərdən
olacaq ki, meydana gələndən lap az sonra səfərlərə
başlayacaq, sərhəd-sərhəd adlayacaq, şəhər-şəhər
keçəcək, irəlilədikcə də diriltməkdə
davam edəcək. O ünvanlara ki "Ölülər"
gedib çatırdı, orada cəhalət də vardı,
mövhumat da hökm sürürdü və "Ölülər"i
süngü ilə qarşılayanlar xirtdəyəcəndi.
Di gəl, başlanğıcdan "Ölülər"in elə
bir gücü də vardı ki, həmin maneələri sadəcə
aşaraq yox, sökə-sökə,
dağıda-dağıda irəliləyirdi.
1916-cı il aprelin bitəcəyində
"Ölülər" bitməz səfərini
başlayırdı və hədəfi də bundan ibarətdi:o
acılar, o cəmiyyət ağrıları ki onları
qamçılayır, həmin əskiklər tezlikcə həyatımızdan
getsin, cəmiyyətimiz daha sağlam və nizamlı görkəm
alsın. Zahirən o avamlıq, o cahillik, o kor-koranə
mövhumatçılıq ki onda vardı, aralıqdakı
bir əsr ərzində tədricən sovuşub gedib. Ancaq bəs
niyə "Ölülər" yenə təzədir, yenə
də müasirdir, yenə də dirildə bilir?!
Çünki üzdən çağdaşlaşmış,
kompüter əsrinin sıra nəfərinə
çevrilmiş, hətta bəzən ana dilindən
savayı, əcnəbi dildə dil-dil ötən neçələrində
də (hələ mən kütləni qoyuram bir
qırağa) müasirləşmiş nadanlıqları da,
korazehinlikləri də, çağdaş xurafata uymaları
da görürük. Hikmət ondadır ki, "Ölülər"dəki
sözlərin neçə-neçə qatı var, hələ
gələcəkdə indi bizə aydınlığı ilə
zühur etməyən digər incə layları da dərk
ediləcək. Nə qədər cəmiyyətdə diri ikən
ölülər qalacaq, "Ölülər" də diri
olacaq və diri ölülərin xilasına köməyini əsirgəməyəcək.
1916-cı ilin 29 apreli idi, tamaşa gedirdi və
dördpərdəli "Ölülər" elə bu
teatrda, Bakının ayrı səhnələrində hər
gün nümayiş etdirilən başqa pyeslər kimi davam
edirdi. Bir pərdə bitirdi, sanki doyulmaz kitabın bir fəsli
tamamlanırdı. Dekorasiyalar dəyişirdi, zalda oturanlar səbirsizliklə
dəqiqələrin tez ötməsini gözləyirdilər
ki, pərdə yenə açılsın, səhnədəki
həyat yenə davam etsin.
Lakin baxa-baxa hamı bunu da hiss edirdi ki, bu tamaşa digər
günlərdəki ən yaxşı tamaşalardan da
yer-göy kimi seçilir. Hətta hər biri yaxşı
tanıdıqları aktyorlar da sanki tamam ayrı adam
olmuşdular.
O axşam Şeyx Nəsrullah rolunda Əliqulu Nəcəfov-Qəmküsar
çıxmışdı, Kefli İsgəndər Mirzağa
Əliyev idi, Şeyx Əhmədi Mirzə Muxtar oynayırdı.
Ancaq digər rollarda artıq kifayət qədər tanınan
aktyorlar çıxış edirdi. Bu tamaşada Hüseynqulu
Sarabski də vardı. Hüseynağa Hacıbababəyov da,
Rza Darablı da, Sidqi Ruhulla da, Anaplı da, Süheyli də...
O gün göz qabağındaca Azərbaycan teatr
tarixinin qızıl bir səhifəsi yazılırdı və
həmin günün möcüzəliliyinin, Tağıyev
teatrına toplaşanların istisnasız olaraq
hamısının vəcdə gəlməsinin bir sübutu
da odur ki, tamaşanın sona çatmasını gözləməyə
səbirləri yetməmişdi. Əsər dördpərdəli
olsa da, artıq üçüncü pərdədə bir
çoxları səhnəyə qalxmışdı, Mirzə
Cəlili təbrik etmişdi, bitən pərdə ilə
başlanmalı pərdə arasında xeyli uzun fasilə əmələ
gəlmişdi.
O dövrün sənətdən yazan mətbuatı
güzəştsiz idi və oturuşmuş səhnə
qaydaları ilə hissə qapılaraq belə qədərindən
artıq sərbəst davranmanı bağışlaya bimirdi.
Gün keçəcək, mətbuatda dərc edilən
yazılarda buna da "əmma" qoyacaqlar ki, əsər bitməmişdən
niyə müəllifi təbrik edirdilər. Ancaq o iradlara cavab
verənlər də tapılacaq ki, üç pərdədən
sonra artıq əsərin bütün fəlsəfəsi,
mahiyyəti ortada idi, camaat alqışlamayaydı, neyləyəydi,
artıq əsərin nə qədər uğurlu olması hər
kəsə əyankən belə gözəlliyi
yaratmış müəllifi vəcdə gələrək
bir qədər təbrik etməyib neyləyəydilər? Haqq
eləyiblər, düz eləyiblər. Seyid Hüseyn buna da
ayrıca diqqət yönəldirdi ki, "düz etməyiblər"
dediklərimiz heç də adi tamaşaçılar deyildilər:
"Bugünkü tamaşaçılar hərvaxtkı
tamaşaçılardan fərqli idi. Tamaşaçılar
arasında ürəfa qismindən dəxi çoxları
görünürdü. Hər pərdənin arasında
müəllif cənabları alqışlarla səhnəyə
çağırılır və təbrik olunurdu. Nəhayət,
üçüncü pərdədə bu təbrik bir
nümayiş şəklini aldı. Mətbuat, ədəbiyyat,
məktəb və səhnəyə mənsub olanlardan bir cəm-i
hilalvari səhnə-yi tamaşaya düzülüb
alqışlarla müəllif cənablarını
çağırdılar. Müəllif çıxınca
bir alqış tufanı qopdu".
O tənqid edənlərin "Ölülər"in
nə mətnini, nə ifasını pisləməkçün
başqa söz tapmayıb bu təhər mızqoymaları, təki
ortada bir əks baxış olsun deyə bu cür badalaq gəlməyə
cəhd etmələri aşkar paxıllıq idi. Ancaq o köhnə
həsədlərin də, o coşqun alqışların da
lap çoxdan soyuduğu indiki günlərdə həmin tənqidləri
elə dibindən haqsızmış deyərək qəribçiliyə
də salmayaq. Əlbəttə ki, o tənqidi yanaşmada
müəyyən qədər haqq da vardı. Gərək
dünya teatrının doğru-düzgün səhnə-tamaşaçı
davranışı ənənəsinə uyğun olaraq
müdaxilə etməyəydilər, gözləyəydilər
ki, əsər başa çatsın, sonra təbriklər
yağışını başlayaydılar. Onda əsərin
bütövlüyü də daha artıq qorunar, ümumi təəssürat
da daha tam və güclü olardı. Ancaq belə tələsməkdə,
əsər bitməmiş səhnəyə gələrək
müəllifi təbrik etməyə can atmaqda da
başadüşülən bir başqa həqiqət var. O səbirsizlik
göstərənlər, belə etməməli
olduqlarını yaxşı bildikləri halda belə etməyi
özlərinə rəva görənlər teatra
bağlı adamlardılar. Gedişat, hadisə o qədər
möhtəşəm idi ki, cuşa gəlməmək,
özünü unutmamaq, təmkinlə oturmaq, içəridən
qaynamamaq mümkünsüzdü.
O günlər idi ki, "Molla Nəsrəddin"
dayanmışdı. Dərgiyə də yenə həyat vermək,
onu təzədən dirçəltmək, maddi vəziyyətini
də babatlaşdırmaq gərəkdi. Və Mirzə Cəlil
də, Əliqulu Qəmküsar da, digər mollanəsrəddinçilər
də həmin gecə - 1916-cı ilin 29 aprelində,
"Ölülər"in premyerası axşamında bunu da
hiss edirdilər ki, axı, deyəsən, "Molla Nəsrəddin"in
xilas yolu da elə bu gecədən keçir!
Və qərara alırlar ki, "Molla Nəsrəddin"i
dirçəltmək üçün "Ölülər"in
köməyindən istifadə etsinlər. Mirzə Cəlil,
Əliqulu Qəmküsar və daha bir neçə mollanəsrəddinçi
yola düzəlirlər - Orta Asiya, Volqaboyu səfərinə
çıxırlar, Səmərqəndə gedir, Daşkənddə
olur, Həştərxana, Dərbəndə baş vururlar. Məqsəd
həm "Molla Nəsrəddin"ə yeni abunəçilər
tapmaq, həm də"Ölülər"i o yerlərdə
də imkan dərəcəsində səhnəyə gətirmək
idi. Aşqabadda nə qədər cəhd etsələr də,
bu iş alınmır. Halbuki orada "Molla Nəsrəddin"in
etibarlı müəlliflərindən və dayaqlarından
biri Salman Mümtaz vardı, həm tacir, həm də ədəbiyyatçı
kimi Aşqabadda nüfuz, hörmət sahibi idi. Ancaq nə qədər
cəhd etsə də, senzuranın mühafizəkar
barısını aşmağa müvəffəq olmur. Mirzə
Cəlilgil buradan əliboş ayrılırlar. Lakin Daşkənddə
də, Səmərqənddə də, Kazanda da, Dərbənddə
də "Ölülər"i göstərə bilirlər.
Harada da göstərirlərsə, ilk nümayişindən
"Ölülər" ürəkləri fəth edir, Mirzə
Cəlilin də, yoldaşlarının da Aşqabadda
yaşadıqları nigaranlıq unudulur, hər şeyin daha
yaxşı olacağına inamları çoxalır. Bu zərurəti
də hiss edirlər ki, Bakıya qayıdınca
"Ölülər"i növbəti dəfə səhnəyə
gətirmək lazımdır.
1916-cı ilin son iyul günlərində Bakı
küçələrinə
yapışdırılmış afişalar sənətsevərləri
Tağıyev teatrına, "Ölülər"ə
növbəti dəfə baxmağa səsləyirdi.
Ancaq elə həmin ilin 17 avqustunda Şuşada, o yerdə
ki üç il əvvəl ilk dəfə münsiflərin
iştirakı ilə "Ölülər" oxunmuşdu,
elə orada da əsər tamaşaya qoyulur. Əliqulu Qəmküsar
yenə Şeyx Nəsrullahı böyük məharətlə
oynamışdı, digər rollara yerli həvəskarlar cəlb
olunmuşdu, tamaşaya rejissorluğusa Mirzə Cəlil
özü etmişdi. Amma qanıqaraçılıqsız da
ötüşməmişdi -yaxından-uzaqdan əsərin məzmunu
barədə xəbər tutan Qarabağ bəyləri həmin
tamaşaya gəlməməyi qət etmişdilər. Bəy
qismindən yalnız doktor Kərim bəy Mehmandarov, bir də
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin tək-tək
qohumları təşrif gətirir.
Aydın məsələdir ki, Şuşada göstərilən
tamaşaya baxanların miqdarı Bakıda nümayiş
etdirilən tamaşanı seyr edənlərin sayından
qat-qat az idi. Ancaq Şuşada simsiz teleqraf daha iti işləyirdi
və söz Qarabağda Bakıdakından ikiqat artıq
sürətlə yayılırdı. Bu tamaşa
özünü o əsərin içərisində, bu və
ya digər şəkildə, görənlərin
hamısının canına vicvicə salır.
"Ölülər" artıq ayaq tutmuşdu,
yaxşı mənada mətbuatın da dilinə-dişinə
düşmüşdü. 1916-cı ilin 24 dekabrında
"Tuti"də Mirzə Cəlilə müraciətlə
"Ölülər" adlı gülməli teatronuz
camaatın hüsn-rəğbətini qazandı, görənlər
məmnun olub istedad və məharətinizi təqdir etdilər,
görməyənlər də izhar-i təəssüf edərək
həsrətini çəkdilər" yazan Əli Razi
Şamçızadə bu əsərə cavab olaraq artıq
büsbütün başqa mətləblərdən bəhs
edən beşpərdəli "Dirilər" adlı pyes də
qələmə almışdı.
"Ölülər" artıq Azərbaycan
ziyalılığının diqqət mərkəzində
idi və 1917-ci ilin əvvəllərində Mirzağa
Əliyev yerli həvəskarlarla birlikdə "Ölülər"i
"Azərbaycanın ikinci böyük şəhəri Gəncədə
oynayır, mayın sonlarında isə "Ölülər"
Naxçıvanda danümayiş etdirilir.
Çox keçməyəcək - 1917-ci ildə
"Ölülər", nəhayət ki, Gürcüstanda,
Tiflisdə də səhnəyə çıxacaq. Baş
rolda yenə Əliqulu Qəmküsar olacaq. Ancaq
Gürcüstan azərbaycanlıları arasında artıq
xeyli tanınmış aktyor vardı. Mirzəxan Quliyev,
Əhməd Salahlı və digər həvəskarlar
arasında rolları Mirzə Cəlil özü
bölüşdürəcək, onlar da işin öhdəsindən
layiqincə gələcəklər.
...Hər yeni tamaşa ilə "Ölülər"in
şöhrəti bir az da artırdı. Ancaq "Ölülər"in
səhnə həyatı baxımından o dövrdəki iki
göstəriliş xüsusi məna daşıyır: bir
Naxçıvanda, bir də Təbrizdə olan. Çünki
"Ölülər"in indiyəcən göstərildiyi
yerlər arasında daha mühafizəkar mühit
Naxçıvanla Təbrizdə idi. İnqilab havalı zəmanənin
axarında başı inqilab havalı "Ölülər"
Naxçıvan və Təbrizin hərəsində bircə
dəfə nümayiş etdiriləcək. Ancaq o yeganə
göstərilişlər başqa şəhərlərdəki
onlarla tamaşaya bərabər olacaq. Əsər
Naxçıvan və Təbrizin hərəsində bircə
dəfə səhnədə görünməklə
"Ölülər"in başqa yerlərdəki onlarla
tamaşasından daha çox ölüləri dirildə biləcək.
"Ölülər"i 1917-ci ilin iyununda
Naxçıvanda oynadılar, 1921-ci ilin mayında Təbrizdə.
İkisi də ən əvvəl ifrat dindar əhatəyə
görə sadəcə çətinliklər deyil, təhlükələr
vəd edirdi.
1921-ci ilin mayında tamaşanın getməsinə
icazə verən Təbriz valisi Müxbirüssəltənə,
şübhəsiz ki, gerçək vəziyyətdən hər
kəsdən daha yaxşı agah idi. Ancaq Mirzə Cəlilə
olan şəxsi müsbət münasibətinin nəticəsində
qapıları açmışdı, hətta tamaşa
günü oğlunu da baxmağa göndərmiş, əlavə
olaraq tamaşanı təşkil edənlərə də 100
tümən bilet haqqı yollamışdı.
Bu hadisələr olub-keçib, çox da uzaq olmayan
tarixin bol hadisələrinin tozanağında görünməzləşib,
hətta unudulan kimidir. Ancaq yaxşı əməl gərək
yaddan çıxmasın: o kişi o işləri görəndə
ciddi risk edirdi. Çünki Mirzə Cəlil də, həmin
tamaşanı göstərənlər də gec-tez
çıxıb gedəcəkdilər, Müxbirüsəltənə
özü, ailəsi, nəsli isə oradaca qalacaqdı, həmişə
də vali vəzifəsini daşımayacaqdı, ola bilsin,
kimlərsə gələcəkdə bu işə dəstək
verdiyi üçün onu töhmət də edəcəkdilər.
Ancaq bütün bunları gözünün altına alaraq
yenə xeyirxah addımını atmaqda israrlı idisə, bu,
onun ikiqat nəcibliyindən xəbər verir və belə
hadisələr, bu qəbil insanlar haqqında vicdanı olan
susmaz.
Mirzə Cəlil və silahdaşları 1921-ci ilin
mayında Təbrizdə "Ölülər"i səhnəyə
gətirərkən Təbrizin hansı Təbriz olduğunu,
onları necə bir mühitin əhatələdiyini
yaxşı anlayırdılar. Dərk eləyirdilər ki, hər
həmləyə hazır olmaq lazımdır.
Bu da bir başqa kədərli və ibrətli
tarixçədir ki, Təbrizdə "Ölülər"in
həmin tamaşası günündə ifaçılar səhnəyə
ciblərində revolver çıxmışdılar, Mirzə
Cəlil özü isə hər ehtimala qarşı teatr
binasını tamaşa bitməzdən xeyli əvvəl tərk
etmişdi...
Yenə qayıdıram 1917-ci ilin iyununa. O zaman
"Ölülər"in Naxçıvanda göstərilməsinin
də bir özgə cür riski vardı. Mirzə Cəlil bu
mövzunu başqa yerdən götürməmişdi -
süjeti də, qəhrəmanları da elə
Naxçıvan həyatından almışdı,
"Ölülər"in prototipləri Naxçıvanda,
naxçıvanlıların arasında ömür
sürmüşlər, bir parası isə hələ də
yaşayanlardı.
Buradaca mühüm bir nöqtəyə də diqqət
yönəltməyin yeri var. Mirzə Fətəlinin də, Nəcəf
bəyin də, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin də,
elə Cəlil Məmmədquluzadənin də
ayrı-ayrı pyeslərini qaldıraq, oradakı surətlərin
izinə düşək, ardınca gedək, hökmən hər
birinin arxasında kimlərləsə tarxi bənzərliklər
tapacağıq. Hətta Mirzə Fətəlinin
yaratdığı ayrı-ayrı surətlərin bəzilərinin
adları da, vəzifələri də, həyatdakı yerləri
də, yurdları da üst-üstə düşür. Ancaq həyatdakı
insanla onun bədii əsərdə surətləşmiş
varlığı həmişə bir-birindən fərqlidir.
Adları, yer-yurdları eyni olsa,
danışıqlarının tərzi, hərəkətləri
tam oxşar olsa da, onun bu, bunun o olduğu yüz cür sənədlə
təsdiqlənsə də. Qələm sahibi istedadlı ədib
üçün, olsun ki, hansısa adamlar təkan nöqtəsinə
çevrilir. Ancaq istənilən halda fərdiliklər
keçir arxa sıraya, qələm sahibi başlayır
ümumiləşdirməyə.
O dövrdə Xorasandan gəlib Naxçıvan-Culfa
yolu ilə Təbrizə gedən bir fırıldaqçı
molla həqiqətən olmuşdu; doğrudan da, Xorasanda
yaşayan bir naxçıvanlı da olmuşdu ki, oradan
Naxçıvana zəmanət məktubu göndərərək
həmin fırıldaqçı mollanı təqdim eləmişdi
ki, bunu yaxşı qarşılayın, hörmətlə
yola salın.
Tarix həmin fırıldaqçı mollanın da,
Xorasanda yaşayan, məktub göndərən həmin
naxçıvanlının da, o naxçıvanlının
Naxçıvanda indiyədək qalan qohum-əqrəbasının
da adlarını yadda saxlayıb.
Naxçıvanda Seyid Rza Seyidov adlı
tanınmış bir şəxs varmış ki, onun Seyid
Əli adlı dost-doğma qardaşı Nəcəfdə
qalırmış - orada təhsil alıbmış,
böyük müctəhid kimi tanınıbmış, üləmalardan
sayılırmış. Günlərin birində həmin
Seyid Əli Nəcəfdən gələrək Xorasana ziyarətə
getməliymiş. Yolüstü qərara alır ata-baba yurduna
- Naxçıvana da baş çəksin. Əsl mərəkə
onun Naxçıvana gəlməsi xəbəri yayılandan
sonra başlanır. Camaata xəbər
çatmışdı ki, məşhur müctəhid, Nəcəf-i
şərifdən gələn Seyid Əli bir neçə
gün Naxçıvanda qalacaq, həm də Culfadan keçərək
Naxçıvana gələcək.
Naxçıvanla Culfanın arası 42 kilometrlik
yoldur. İndiki zaman deyil ki, hərənin altında bir
maşın ola, belə məsafə heç gözə
görünməyə.
Atla, öküz arabasıyla, ulaqla, kimsə daha da
fanatik çıxaraq piyada özünü bu uzunluqda yolu qət
edərək Culfaya çatdırır.
Naxçıvan şəhərinin əhalisi isə -
arvad-uşaqlı hamısı çayın yanına qədər
tökülüşmüşdülər ki, Seyid Əlini
qarşılasınlar.
Daha betərini isə daha dindar olan nehrəmlilər
etmişdilər. Gəlmişdilər ki, müctəhidi
Naxçıvandan kəndlərinə qonaq aparsınlar.
Naxçıvan şəhəri ilə Nehrəmin arası
11-12 kilometrlik məsafə. Nehrəmlilər rəva görə
bilməzdilər ki, bu kişinin - müctəhidin
ayaqqabısına toz dəysin. Götürürlər onu
çiyinlərinə, Naxçıvandan Nehrəmə qədər
müctəhidi çiyinlərində aparırlar.
Mirzə Cəlil bunları görmüşdü. Onun
içərisinə qığılcım belə əhvalatlardan
düşmüşdü. Əlbəttə ki,
düşüncəsi o təhər dumanlı olanlar Şeyx
Nəsrullahın ölü diriltməsinə də, onun cənnətə
getməyə qəbz verməsinə də inanırdılar.
Bütün bu sərt həqiqətləri ədəbiyyata
gətirən, səhnəyə çıxaran
"Ölülər"in Naxçıvanda göstərilməsi,
əlbəttə, başqa şəhərlərdəkinə
nisbətən qat-qat müşkül idi. Ancaq
"Ölülər" Naxçıvanda da səhnəyə
çıxır.
Düzdür ki, "Ölülər"in başqa
yerlərə nisbətən burada göstərilməsi
çətin idi. Amma göstərilirdisə, demək,
başqa yerdəkilərə nisbətən daha artıq
faydanı da məhz burada verirdi.
..."Ölülər" səhnəyə gələndə
artıq teatrımızın yaşı qırxı
keçirdi və ona daha "ilk qədəmlərini
atan", "sütül" demək olmazdı. Artıq səhnəmizin
məşhur aktyorları da vardı, sevimli qəhrəmanları
da. Ancaq "Ölülər" gəldi və sanki hər
şey yenidən, lap əvvəldən başlandı.
Ən mötəbər şahidlər XX yüzilliyin
ikinci, üçüncü onilliyi mətbuatının səhifələrindəki
iftixar, heyrət, heyranlıq oyadan yazılar, bir də həmin
çağların aktyorlarının, hadisələrin
axarında olanların xatirələri.
Aktyor Mustafa Mərdanov "Ölülər"i
İrəvanda 1916-cı ilin dekabrında tamaşaya qoymağa
yola düşən heyətdən Mirzə Cəlilin etdiyi
xahişi xatırladır: "Şeyx Nəsrullahı oynamaq
üçün Əliqulu Qəmküsarı da mütləq
özünüzlə aparın".
Aparırlar, əsər gözlənildiyindən də
artıq həyəcan və sevgi ilə qarşılanır.
Qəmküsar yenə elə ustalıqla, məharətlə
oynayır ki, Şeyx Nəsrullah rolunda məhz onun səhnəyə
çıxmasını israrla rica edən Mirzə Cəlilin
nə qədər haqlı olmasına hər kəs şahid kəsilir.
Tamaşanı göstərənlər uğuru görüncə
sevincək elan edirlər ki, üç gün sonra İrəvanda
"Ölülər" bir də oynanacaq. Ancaq teatr məftunları
nə qədər sevinirdisə, hər uğurlu tamaşa əks
qüvvələri də bir o qədər qeyzləndirirdi.
Mustafa Mərdanov xatırlayırdı ki, sevincimiz uzun çəkmədi.
Ertəsi gün səhər saat 10 idi, mehmanxana xidmətçisi
tələsik içəri atılıb məni oyatdı,
"Durun, -dedi, - yoldaşınızı öldürürlər".
Geyinib tələsik aşağı yüyürdüm.
Əliqulu Qəmküsarı başı-gözü qan
içində mehmanxana qarşısında yerə
yıxılmış gördük. Sən demə, yerli
möminləri dünənki tamaşada ən parlaq olan Qəmküsar
cin atına mindiribmiş. "Bizi məsxərəyə
qoyan, şeyxlərimizi biabır eləyən babi bu kafir
oğlu kafirdir" deyərək onu bərk döyüblərmiş.
...Ancaq nə hədə-qorxular, nə belə-belə
həmlələr o fədakarları qorxudandı.
"Ölülər"də baş surətləri -
Şeyx Nəsrullahla Kefli İsgəndəri müxtəlif, həm
də yetərincə qabil aktyorlar yaratsa da, artıq iki nəfər
möhürünü elə vurmuşdu ki, ən güclü
ifaçıları da tamaşaçı daha əsl Şeyx
Nəsrullah və İsgəndər kimi qavraya bilmirdi.
Əliqulu Qəmküsarın Şeyx Nəsrullahı,
Mirzağa Əliyevin İsgəndəri ürəkləri fəth
eləmişdi. Abbas Mirzə Şərifzadənin aktyor
qüdrətinə kim şəkk edər ki? Amma baxın ki,
1920-ci ilin 29 fevralında "Azərbaycan" qəzeti iki
gün öncə oynanmış "Ölülər"
haqda "Aktyor" imzasıyla dərc etdirdiyi məqalədə
nə yazırdı: "Abbas Mirzə əfəndi əgər
hər kəsdən əvvəl bu rolda çıxmış
olsaydı, təbii, hər zaman olduğu kimi, müvəffəqiyyət
qazanacaqdı. Lakin Mirzağanın bütün hərəkat
və səkənatı hər kəsin xatirində olduğu
üçün Mirzağaya nisbətən Abbas Mirzədə
bir qədər zəiflik hiss edilirdi".
Şeyx Nəsrullah rolunda o axşam Mirpaşa
çıxmışdı. Mirpaşa o çağın
artıq peşəkar kimi özünü təsdiqləmiş,
həm də və yetərincə istedadlı aktyorlarından
idi. Əliqulu Qəmküsarsa sadəcə həvəskar
aktyor, daha öncəsə bir şair, mühərrir idi.
Mirpaşa o gün yenə yaxşı oynamışdı,
amma yaddaşda Qəmküsarın misilsiz ifası da vardı
axı. Odur ki, "Azərbaycan" qəzetinin məqaləsində
belə sətirlər vardı: "Şeyx Nəsrullah rolunu
Mirpaşa əfəndi fəna oynamadı. Bəlkə də
yaxşı oynadı, özü də qayət sərbəst
olaraq oynadı. Rol ona təzyiq etmirdi".
Yəni tərifləməyinə
tərifləyir, yaxşı oynadığını
yazır. Amma Qəmküsarın rola vurduğu möhür də
mane olur ki, daha təntənəli sözləri və tərifləri
qələmə gətirsin.
Pak vicdanının səsinə qulaq asa-asa Mirzə Cəlil
"Ölülər"i diri olduqları halda ölüyə
dönmüşlərdən ötrü yazmışdı və
onun yazdıqlarını özünün duyduğu,
düşündüyü dəqiqlik, həssaslıq və
sevgi ilə canlandıranlar olmasaydı, nə kimlərsə
diksinərək əsiri olduğu həmin müdhiş yuxudan
oyanardı, nə də "Ölülər" və
"Ölülər"ə həyat verənlər
ölümsüzlük qazanardı. Bu da həyatın pozusuz
yazılarındandır ki, ürəkləri
qazanmaqçün gərək hökmən ürək
qoyasan.
2 iyul 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.-17 iyul,№124.-S.10-11.