"Studentlər" romanı
tariximizin güzgüsü kimi
TAĞIYEV-BEHBUDOV DAVASI
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Mühəndis həmkarlarından Maslov və Bekkerin məhkəmədəki
şahid ifadəsindən isə iki gün əvvəl
"altı nəfər tərəfindən amansızcasına
döyülmüş" Behbudovun mayın 18-də Texniki
komissiyanın bir saatdan çox çəkən iclasında əvvəldən
sonadək iştirak etdiyi, kifayət qədər mürəkkəb
sənədlər və yekun protokolu ilə tanış olub
imzaladığı aşkara çıxır. Şahidlər onun sifətində zədə
görmədiklərini də sözlərinə əlavə
etmişdilər. Lütfəli bəy isə iclasa gələrkən
üzünün göyərmiş yerlərini
pudraladığını bildirmişdi.
Amma hansı şəraitdə baş verməsindən,
zədələrin xarakterindən asılı olmayaraq istənilən
halda döyülmə, şəxsiyyətin
alçaldılması və özbaşına mühakimə
qurmaq faktı göz önündə idi. Belə hallar isə
Rusiya imperiyasının qanunvericiliyinə əsasən cinayət
xarakteri daşıyır və cavabdehlər üçün
bəlli cəzalar nəzərdə tuturdu.
Lütfəli bəy uzun sürən tərəddüdlər
nəticəsində yalnız iyunun 11-də, hadisənin
üstündən təxminən bir ay keçəndən
sonra Bakı Dairə məhkəməsinə şikayət ərizəsi
ilə müraciət
etmişdi. Bu məsələdə ən çox təkid edən
xanımı Leyli Behbudova idi. Əsilzadə nəslindən
olan gənc qadın Lütfəli bəyin özünün və
ailəsinin ləkələnmiş adını təmizə
çıxarmasını, cəmiyyətin nəzərində
bəraət qazanmasını şərəf borcu
sayırdı.
Onun məhkəməyə müraciətlə
bağlı tərəddüdlərinin səbəbini
başa düşmək çətin deyil. Çünki
"Qafqazın ən güclü adamına" - həm
dövlət, həm də xalq yanında böyük etimad və
etibar sahibi olan H.Z. Tağıyevin özünə "əlcək
atmaq" lazım gələcəkdi. Hələ müsəlman-qafqazlı
əxlaq kodeksi ilə yaşayan Bakı mühiti bu gözlənilməz
addımı necə dəyərləndirəcəkdi? "Od
olmayan yerdən tüstü çıxmaz" - prinsipi ilə
düşünüb döyülmə faktına haqq
qazandıran insanlar buna necə baxacaqdılar? Hökumət həqiqi
mülki müşavirini, birinci gildiya tacirini, fəxri Sülh
hakimini, hətta rəsmi dairələrin də birmənalı
şəkildə "Qafqaz müsəlmanlarının
başçısı" kimi
qəbul etdiyi mötəbər milyonçunu adi bir mühəndisin
(lap xan nəslindən olsa da!) ayağına verəcəkdimi?
Xalq 73 yaşlı ağsaqqalı, Məkkə-Mədinə
yolçusunu, yüzlərlə insana yardım əli
uzatmış xeyirxah Hacını bihörmət və
rüsvay etməyi Lütfəli bəyə
bağışlayacaqdımı?
Məsləhət üçün üz tutduğu həmkar
və dostlarının reaksiyası müxtəlif olmuşdu.
Azərbaycan Cümhuriyyətinin gələcək daxili
işlər naziri Behbud xan Cavanşir
ifadəsində həmkarını fikrindən
daşındırmağa
çalışdığını bildirmişdi:
"Behbudov Şuşadan qayıdandan sonra məhkəməyə
rəsmi şikayət ərizəsi vermək qərarına gəldiyini
öyrəndim. Ona dedim ki, cənab Tağıyevin müttəhimlər
kürsüsündə oturması sənin çəkdiyin
fiziki əzablardan daha dəhşətli ayıb olar.
Çünki gözümü açandan bəri cənab
Tağıyevin xeyirxah əməlləri haqqında
eşitmişəm və bunlar düşüncəmdə
möhkəm yer salıb. Özümə gəldikdə şəxsən
cənab Tağıyevdən heç bir asılacağım
yoxdur. Amma eyni zamanda, onun xeyriyyəçilik fəaliyyətinə,
xüsusən də imkansız tələbələrə təqaüd
verməsinə heyran qaldığımı etiraf etməyə
bilmərəm". B.Cavanşir eyni zamanda şəxsi
münaqişənin regionçuluqla bağlanması,
bakılı-qarabağlı qarşıdurmasının zəmininə
çevrilməsi ilə əlaqədar
narahatlığını da dilə gətirmişdi. Hətta
bir qarabağlı kimi, Bakıda həyatına təhlükə
hiss etdiyini, daim silahla gəzdiyini də gizlətməmişdi.
Mötəbər Hacının və
"günahsız bir müsəlman qadınının"
adının hallanmasın istəməyən Cümhuriyyətin ilk Baş naziri Fətəli
xan Xoyski isə səs-küylü məhkəmədən
qaçmaq üçün məsələni dueldə həll
etmək variantını irəli sürmüşdü.
Söhbət açılanda Behbud xan Cavanşir də onun
fikrinə tərəfdar çıxmışdı. Amma hər
ikisi ciddi götür-qoy edəndən sonra təkliflərinin
kifayət qədər əsaslı olmadığı qənaətinə
gəlmişdi. Əvvəla, təpədən dırnağa
qədər patriarxal bir müsəlman kişisi olan
ağsaqqal, ağzı dualı Hacını duelə
çağırmaq gülünc və yersiz
görünürdü. Üstəlik, tədricən
Rusiyanın özündə də gündəlikdən
çıxmaqda olan duel ənənəsi Azərbaycanda
yerli-dibli mövcud deyildi. Daha doğrusu, praktikada
yayılmamışdı (şəxsən mənə
Lütfəli bəylə eyni nəsildən olan rus ordusunun
poruçiki, Qarabağ xanlığının gələcək
tarixçisi Əhməd bəy Cavanşirin 1850-ci ildə
eyni hərbi hissədə xidmət etdiyi bir zabitlə dueldə
vuruşması, nəticədə qolundan yaralanması hadisəsindən
başqa rəsmi təsdiqini tapmış ikinci fakt məlum
deyil - V.Q.). Digər tərəfdən, Behbudovun döyülməsinin
təşkilatçısı və sifarişçisi şəxsən
H.Z.Tağıyev özü idisə, onun cahil, əmr qulu
qardaşı oğlu, yaxud başqa bir qohumu ilə dueldə
üzbəüz gəlmək adekvat addım sayıla bilməzdi.
Bakı şəhər dumasının üzvü, gələcək
Azərbaycan Cümhuriyyətinin ilk xarici işlər naziri Məhəmməd
Həsən Hacınski də Lütfəli bəyi məhkəməyə
müraciət niyyətindən daşındırmaq istəyənlər
arasında idi. Hətta dumanın azərbaycanlı
qlasnılarının bu məqsədlə çəkişən
tərəflərə göndərmək
istədikləri kollektiv məktubun hazırlanmasında
yaxından iştirak etmişdi.
Sadalanan adlar maraqlı müşahidə
üçün zəmin yaradır. L.Behbudova məsləhət
verən, yol göstərən ziyalılar yeddi il sonra XX əsrdə
ilk müstəqil milli dövlətimizin - Azərbaycan
Cümhuriyyətinin hökumət və Parlamentinin rəhbərliyində
yer alacaqdılar. Güman etmək olar ki, çarizmin süqutunun hələ
gündəlikdə dayanmadığı dövrdə də
onların arasında yaxın əlaqələr, müəyyən
ideya birliyi mövcud olmuşdu. Həm də bu əlaqələr
məqsədyönlü ictimai-siyasi xarakter
daşımışdı. Başqa sözlə desək,
adlarını çəkdiyim şəxsləri yalnız
imperiyanın çöküşü bir araya gətirməmişdi.
Əksinə, birlikdə olmaları bəlkə də
qarşıdan gələn taleyüklü dəyişikliklərə
qüvvə və imkanları daxilində hazırlıq xarakteri
daşımışdı. Maraqlıdır ki, türklük
zəminində qurulan əməkdaşlıq sadəcə
Bakı və Azərbaycan mühiti ilə məhdudlaşmırdı.
Məsələn, Lütfəli bəyin vəkili
tanınmış ictimai-siyasi xadim, Peterburq Hərbi Hüquq
Akademiaysının məzunu, milliyyətcə balkar
türkü olan Basiyat Şaxanov (1879-1919) idi. 1917-ci il fevral
inqilabından sonra o, Şimali Qafqaz xalqlarının
milli-azadlıq mübarizəsinə qoşularaq Azərbaycan
Cümhuriyyəti ilə sıx dostluq əlaqələrinə
malik müstəqil Qafqaz Dağlıları
Respublikasının qurulmasında və fəaliyyətində
yaxından iştirak etmişdi.
lll
L.Behbudov özünün də etiraf etdiyi kimi, məruz
qaldığı fiziki ağrılardan çox
tapdanmış şərəf və ləyaqətinin təmizə
çıxarılması üçün məhkəməyə
müraciət edib-etməməklə bağlı Hamlet
sualı qarşısında qaldığı vaxtda hökumət
özü onun köməyinə yetişmişdi. Bakı
prokurorluğunun zərərçəkənin istəyindən
asılı olmayaraq nəzarət qaydasında cinayət
işi açacağını öyrənən Lütfəli
bəy son qərarını vermişdi.
Amerikan tədqiqatçısı Robert Denisin
yazdığı kimi, "16 may hadisəsi sonda cinayət
mühakiməsinin predmetinə çevrildi: H.Z.Tağıyev
6 nəfərin iştirakı ilə
Behbudova hücum təşkil etməkdə ittiham olundu.
Xalqa açıq keçirilən məhkəmə salonu
dolub-daşdı, bəzi qəzetlər hər gün məhkəməyə
bir neçə səhifə həsr etdilər. Mətbuat tərəfindən
bolluca bər-bəzək vurulmuş çoxsaylı rəvayətlərin
qarşısını almaq mümkün deyildi. Çünki
ortada yasaq sevgi macərası, qəzəblənmiş ər
və vəhşi qisas söhbəti vardı. Hadisələrin
mərkəzində isə yerli müsəlman
ziyalıları, İran şah ailəsinə mənsub əsilzadə
hərbçi, bir neçə milyonçu, Rusiya Dövlət
dumasının üzvləri və təbii ki, Qafqazın
qüdrətli şəxsi Tağıyev özü
dayanırdı. Bakı sakinləri bu olayı tezliklə
unutmadılar. Hətta baş verənlər aradan bir qərinə
keçəndən sonra dövrün ən məşhur
romanı sayılan "Əli və Nino"da öz əksini
tapdı".
Xəyalən yüz neçə il əvvələ
qayıtsaq, həmin günlər Bakının bir nömrəli
məsələsinin Tağıyev-Behbudov davası olduğunu
anlamaq çətin deyil. Şahidlərdən birinin dediyinə
görə, bu barədə hər yerdə, hər kəs -
bilən də, bilməyən də danışırdı.
Evlərdə, küçə və bağlarda, bulvarda,
klubda, hətta hamamlarda qarşıdurmasının yeni-yeni təfərrüatlarla
zənginləşmiş versiyaları
ağızdan-ağıza gəzirdi. Behbudova qarşı daha
dəhşətli və biabırçı işgəncələr
hazırlanmasına işarələr vurulurdu.
Bizim günlərdəki kimi ötən əsrin əvvəllərində
də sensasiya axtarışında olan mətbuat mövzunun
gündəmdən düşməməsi üçün
xüsusi canfəşanlıq etmişdi. Qəzetçilərin
çoxunun şayiə və dedi-qodulara əsaslandığını,
rus məsəlində deyildiyi kimi, "slışal zvon, da ne
znaet qde on" prinsipi ilə hərəkət etdiyini söyləmək
isə artıqdır.
Məsələn, G.Zamıslovski kitabında
adını çəkmədiyi bir rus qəzetinin
yaydığı xəbəri nümunə kimi vermişdi:
"Üç gün əvvəl Tağıyevin evində
amansızcasına döyülən mühəndis Behbudov dəhşətli
əzablar içərisində bu gün canını
tapşırmışdır".
Moskvada çıxan "Zemşina" qəzeti
"zavallı Behbudovun milliyyətcə erməni
olduğu" xəbərini yaymış və bununla da Cənubi
Qafqazda səngimək bilməyən "erməni-müsəlman
yanğınına" öz benzin payını əlavə
etmişdi.
"V mire musulmanstva" (Sankt-Peterburq) qəzeti hadisə
barədə müxbirinin görünür, konkada, yaxud
bulvarda eşitdiyi səthiliyi, qeyri-dəqiqliyi ilə
seçilən və daha çox əsassız şayiələrdən
qaynaqlanan yanlış xəbərini yaymışdı:
"Müsəlmanlar arasında güclü
qarışıqlıq var. İndi onlar iki dəstəyə
ayrılıblar. "Behbudovçular", yaxud daha dəqiq
desək, bakılılar və şamaxılılar (?- V.Q.).
Behbudov Şamaxı müsəlman aristokratiyasının
tanınmış nümayəndəsidir. Sərtliyi, cəsurluğu
və qeyri-adi məqsədyönlülüyü ilə
seçilir". Müəllifin Azərbaycanla tanışlıq
səviyyəsi Şamaxı ilə Şuşanı
qarışıq salmasından da aydın bəlli olur.
Şübhəsiz, Rusiyanın seçkin ali təhsil
müəssisələrindən birinin yetirməsi olan Lütfəli
bəy də ağılsız adam deyildi. Məhkəmədəki
çıxışlarında, qəzetlərə
ötürülən materiallarda baş verənləri həmişə
Hacının şəxsiyyətini yüksəltmək motivi
üzərində qurur, bu fonda
döyülüb-alçaldılmasının dəhşətli
və gözlənilməz səciyyəsini daha
görümlü nəzərə çarpdırmağa
müvəffəq olurdu. Eyni zamanda, cəmiyyətə mesaj
ötürməyə çalışırdı ki, Hacı
çoxsaylı pərəstişkarlarının iddia elədikləri
kimi təpədən dırnağa xeyirxahlıq mücəssəməsi
sayılacaq yarımmüqəddəs insan deyil. Onun daxilində
dəhşətli bir despot, gerçək bir feodal, pulun
gücünə istədiyini etməyə qadir əzazil bir
adam oturub. Sarayı isə əksəriyyətin
düşündüyü kimi bir millət ocağı deyil, əksinə,
haqsızlıq və şər-qisas yuvasıdır.
"Üstümə çəkilən hücuma mat
qalmışdım, - deyə o, məhkəmədəki ifadəsində
bildirmişdi: - Döyülməyim məni təəccübləndirmədi.
Çünki Qafqazda yaşayıram, burada vəhşi adətlərin
hökm sürdüyünü yaxşı bilirəm. Məni
təəccübləndirən hər yerdə yüksək
hörmət və ehtirama layiq görülən, hər
addımı hökumət tərəfindən
alqışlanıb təqdir olunan möhtərəm
Hacının evində döyülməyim idi. Əgər
gözümün qabağında yer yarılsaydı, yenə
də cənab Tağıyevin mülkündəki vəhşi
qisas əməlindən daha az heyrətlənərdim".
Vəkil G.Zamıslovski məhkəmədəki
çıxışında zərərçəkənin
taktikası arxasında nələrin dayandığını
açıqlayaraq sözlərinə belə yekun vurmuşdu:
"Behbudovun dediklərinin hamısını uydurma hesab edirəm.
Soruşa bilərsiniz niyə? Çünki bütün iddialar
ilk növbədə intiqam almaq hissinin təsiri altında irəli
sürülüb. Əslində onun başqa
çıxış yolu da yox idi. Vaxt itirmədən
xanımı, ailə üzvləri, dostları, nəhayət
cəmiyyət qarşısında özünə bəraət
qazandırmalı idi. Bunun üçünsə yalnız bir
yol vardı: mayın 16-da baş verənlərin
ağırlıq mərkəzini hadisənin səbəbindən
döyülmə faktına yönəltmək... Ailə
şərəfinə kəm baxdığı
üçün xeyirxahı tərəfindən evdən
qovulmuş adamdan ayrı nə gözləmək olardı?
Aydın məsələdir ki, o, rəngləri
bacardığı qədər tündləşdirəcək,
məruz qaldığı əzabların bir-birindən dəhşətli
lövhələrini cızacaq. Təbii ki, bu da öz növbəsində
cəmiyyət içərisində müsəlman adət-ənənələrinin
qaba və kobud olması, mədəniyyətin
çatışmaması haqqında söz-söhbətə
rəvac verəcək".
Ola bilər. Amma eyni məntiqlə vəkilin
özünün də aldığı fantastik qonorarın
müqabilində belə danışdığını iddia
etmək olar...
Şübhəsiz, Hacı Zeynalabdin Tağıyev
şəxsiyyəti və əməlləri ilə həmişə
diqqət mərkəzində dayanmışdı. Cəlb
olunduğu məhkəmə işi bu marağı daha da
artırmış, bəzi hallarda isə təftişçilik
meyllərinə yol açmışdı. Məsələn,
Rəhim bəy Məlikov Hacının üç il əvvəl
çox güman ki, bir başqası (bəlkə də
ekssentrik baş redaktor Haşım bəy Vəzirovun
özü? -V.Q.) tərəfindən
yazılan və "Tazə həyat" qəzetində dərc
olunan məqaləsinə diqqət çəkmişdi.
Publisistin ifadəsi ilə desəm, "yeni müəllif"
(yəni Tağıyev - V.Q.) bu yazısında müsəlman
qadınlarının iffət və namuslarını qorumaq
üçün qapanmalarının zəruriliyi fikrini əsaslandırmışdı.
Rəhim bəy sual edirdi ki, məgər hicab taxmayan
qadınlar namus qeydinə qalmırlar? Bir də çadra müsəlman
qadını üçün bu qədər vacibdirsə,
Hacı nə üçün ilk növbədə öz
evindən və xanımından başlamır?
Vəkillər Maklakov (sağda) və Zamıslovski
(solda) rus Femidası ilə. Karikatura Rusiyanın sol mətbuatında
dərc olunmuşdu.
Hökumətə yaxın (bəzən monarxist də
adlandırılır) mətbuat isə müəyyən
istisnalarla Hacını müdafiə etməyə
çalışırdı. Məsələn,
aşağıda gətirdiyim nümunədə olduğu
kimi: "Hacı Zeynalabdin Tağıyev Qafqaz müsəlmanları
arasında yalnız milyoner, hətta arximilyoner kimi
tanınmır. Tağıyev öz dindaşlarının
başçısıdır, yolgöstərənidir.
Tağıyev müsəlman dünyasında
ölçüyəgəlməz nüfuz, hörmət və
ehtirama malik şəxsiyyətdir. Məhkəmədə hətta
düşmənləri də onun müsəlmanlar arasında
maarifin yayılması və xeyriyyəçilik sahəsindəki
xidmətlərini inkar etmirdilər. Əgər inqilab illərində
(Birinci rus inqilabı nəzərdə tutulur - V.Q.) Qafqaz
müsəlmanları Rusiyanın sadiq təbəələri
kimi qalmışdılarsa, burada Tağıyevin öyüd-nəsihəti
və təsiri həlledici rol oynamışdı. Beləliklə,
Tağıyev sadəcə milyonlar sahibi deyil, onun həm də
dövlət və cəmiyyət qarşısında
çox böyük xidmətləri var".
Sol təmayüllü rus mətbuatı uzaq Bakıda
baş vermiş ailə qalmaqalından, xüsusən də
Maklakov, Zamıslovski kimi tanınmış
hüquqşünasların məhkəmədə
Tağıyevin müdafiəçiləri qismində
iştirakından öz məqsədləri üçün
yararlanmağa çalışmışdı. Yuxarıda
Lenindən gətirdiyim sitatdan da bəlli olur ki, çoxlarına
"xilas kəməri" kimi görünən ifrat zənginlik
Hacı üçün üstünlük amilinə deyil, əlavə
problemə çevrilmişdi. Bəzi qəzetlər ictimai
fikirdə elə əhval-ruhiyyə yaratmağa
çalışırdılar ki, "istismarçı
kapitalist" milyonları hesabına yalnız
ziyalıların şəxsiyyətinə deyil, dövlətə,
qanunlara, mövcud ədliyyə sisteminə də meydan oxuyur.
Pulun gücünə hər şeyi alır, Bakıda
padşahlıq edir. Heç yerdə təsdiqini
tapmamış şayiələrə əsasən iddia
olunurdu ki, Maklakova qonorar kimi 100 min, Zamıslovskiyə isə
40 min manat (XX əsrin əvvəlində bu məbləğlər
böyük sərvət sayılırdı! - V.Q.) ödənilib.
"Moskovskie vedomosti" qəzetinin H. Z.Tağıyevə
hökm çıxarılandan bir neçə gün sonra,
1912-ci il martın 23-də dərc etdiyi redaksiya məqaləsində
deyilirdi: "Az-az məhkəmə çəkişmələri
olur ki, cənab Tağıyevin işindəki kimi sol mətbuat
hələ proses başlanmazdan əvvəl ittiham edilən tərəfin
səsini batırmaq üçün bu qədər canfəşanlıq
göstərsin, qəsdən şişirdilən ictimai fikrin
tam ağırlığı ilə məhkəmənin
vicdanını susdurmağa çalışsın".
lll
Təxminən 9 ay sürən istintaq və təhqiqatlardan
sonra 1912-ci il 6-11 mart tarixlərində 74 yaşlı
milyonçu-filantrop Hacı Zeynalabdin Tağıyev, eləcə
də mühəndis Behbudovun döyülməsində ona
yardım etmiş digər altı nəfər məhkəmə
önünə çıxarıldı. Rusiya imperiyasının
ən tanınmış vəkillərinin prosesdə fəal
iştirakına, söylədikləri yerli-yataqlı,
odlu-alovlu müdafiə nitqlərinə baxmayaraq, qəzetlərin
"Bakı padşahı" kimi təqdim etdikləri
Hacı prosesi uduzdu. Özü iki il yarım, "əlaltıları"
isə iki il həbs cəzasına məhkum edildi. Həmişə
belə hallarda olduğu kimi, xəbərə sevinənlər
də tapıldı, kədərlənənlər də...
Düşünürəm ki, ikincilərin sayı qat-qat
çox olmalı idi.
Daha 9 ay keçdi və Tiflis Apellyasiya Məhkəməsində
müttəhimlərin hökmdən verdikləri şikayət
ərizəsinə baxıldı. Üç gün (10-12
yanvar 1913-cü il) davam edən iclas hüquqi dillə desəm,
ilk instansiya məhkəməsinin qərarını ləğv
etdi. İttiham olunanların hamısına bəraət
verildi. Pozulmuş hüquqları bərpa edildi. Təbii ki, bu
müddət ərzində Hacı bir gün də olsun həbsxana
kamerasında oturmadı. Səs-küylü məhkəmə
prosesi arxada qalandan sonra həmişəki işinin
başına qayıtdı. Heç kimə və heç nəyə
baxmadan yaxşılıq eləmək, əl tutmaq vəzifəsini
davam etdirdi...
lll
Doğrusu, hər yerdə "erməni izi"
axtarmağı sevmirəm. Gizli deyil ki, bəzən öz səhv
və yanlışlıqlarımızı, laqeydlik və fəaliyyətsizliyimizi xalqımıza onsuz da yetərincə
pislik etmiş bədniyyət qonşularımızın
adına yazmaqla özümüzü duruya
çıxarmağa çalışırıq. Ona görə
də Hacıya qarşı çevrilən və onun formal həbs
qərarı ilə yekunlaşan məhkəmədə
hansısa "erməni barmağının" mövcud
olması fikrindən uzaq idim. Eyni zamanda bilirdim ki, erməni
dramaturqu Emin Ter-Qriqoryan 1910-cu ildə qələmə
aldığı "Alov və qılınc" pyesində
müsəlman zəngini Hacı Əhməd ağa adı
altında H.Z.Tağıyevin təbii ki, rus və erməni
düşməni kimi təqdim edilən obrazını
yaradıb. Onun milyonlar xərcləyərək məşhur
publisist Əhməd bəy Ağayev (Şükür ağa)
və Qafqaz Senzura Komitəsinin ilk azərbaycanlı senzoru Mirzə
Şərif Mirzəyev (Mirzə Cabbar ağa) kimi azərbaycanlı
ziyalıların vasitəsi ilə Rusiya müsəlmanları
arasında pantürkizm və
panislamizm ideyalarını yaymaq niyyətindən, ermənilərin
isə "böyük çətinliklər bahasına təhlükəli
təbliğatın Rusiya ərazilərinə, eləcə də
Avropaya nüfuz etməsinin qarşısını almalarından"
söz açıb. Erməni tərəfi məşhur şərqşünas
N.Veselovskinin redaktorluğu ilə əsərin 1916-cı ildə
Moskvada, rusca nəşrinə də nail olmuşdu. Bununla da
çar "Oxranka"sı bir növ "bədii donos"
ötürülmüşdü.
Bilirdim ki, 1918-ci ilin martında Bakıda dəhşətli
soyqırımı törədən Şaumyan güruhu
Hacının Qafqazdakı şöhrət və adından
alçaqcasına öz məqsədləri üçün
istifadə edib. Onun mart günlərində guya heç bir
milli qırğın baş verməməsi, ermənilərin
azərbaycanlılara hər cür kömək göstərmələri,
günahkarların isə müsəlmanların öz
arasında olması barəsindəki saxta minnətdarlıq
teleqramını bolşevik mətbuatda yayıblar. İllər
boyu erməni təbliğat maşını adına, mahiyyətinə
yaraşan bu çərəfsiz yalanı hər yerdə
tirajlayıb. "Tağıyev və erməni" məsələsi
tanınmış tarixçilərimizdən Solmaz Rüstəmova-Tohidi
və Fərhad Cabbarovun araşdırmalarında geniş
işıqlandırıldığı üçün
burada təkrara ehtiyac görmürəm.
"Moskovski vedomosti"nin 23 mart 1912-ci il tarixli 69-cu
sayında çap edilmiş məqalədən gətirəcəyim
uzun, amma gizli mətləblərdən xəbər verən
sitat isə "Tağıyev-Behbudov" davası kimi
sırf şəxsi-ailəvi xarakterli qarşıdurma zəminində
Bakının ən mötəbər sakininin yaş və
mövqeyinə yaraşmayan tərzdə
cəzalandırılmasında da "erməni izinin"
mövcudluğu haqda şübhələrə yol
açır. Yazıda deyilir:
"Hətta indi dilənçi vəziyyətinə
düşmüş dünənki erməni
soyğunçularının (rusca mətndə
"ekspopriator" - pul üçün insan oğurluğu
ilə məşğul olan, bank yaran canilər nəzərdə
tutulur - V.Q.) da məhkəmədə vəkilsiz qalmalarına
razı deyilik. Baxmayaraq ki, sol mətbuatın əksər hissəsi
Tağıyevi məhz bu hüquqdan məhrum etməyə
çalışır. Ancaq məsələ buradadır ki,
Tağıyevə qarşı təqib və basqıların
başlıca səbəbi də, şübhəsiz, həmin
erməni daşnakları ilə bağlıdır.
Yaxşı məlumdur ki, indi məhkəmənin sərt
şəkildə cəzalandırdığı
Tağıyev yalnız milyonçu deyil, həm də cəmiyyətdə
yeri, mövqeyi olan tanınmış şəxsdir. Zaqafqaziya
müsəlmanlarının patriarxı, onları hər
cür inqilab və inqilabçılardan müdafiə edən
ictimai xadimdir. Erməni daşnaklarının barışmaz
düşmənidir. Qayda-qanun sevən vətəndaş,
qüsursuz rus vətənpərvəri kimi Tağıyev
artıq çoxdan daşnakların, eləcə də Rusiyanı çeynəyib-didən
hər növ inqilabçıların hədsiz nifrətinin
qazanıb. Tağıyevi yalnız bir səbəbdən
suçlu sayırlar ki, tatarlar onun yardımı ilə silah əldə
edə bildilər, qədlərini düzəldib
daşnaksütyun inqilabının qarşısını
aldılar. Sol mətbuatın öz
çağırışları ilə daim bir tərəfdən
o biri tərəfə qovduğu unutqan kütlə,
görünür, yaddan çıxarıb ki, "zavallı
erməni daşnakları", bu "yoxsul
inqilabçılar" əslində qəddar, amansız
soyğunçular idilər. Zülmləri altında inləyən
soydaşlarından da ölüm hədəsi ilə
"öz işləri üçün" bac-xərac
alırdılar. Kütlə, görünür, yaddan
çıxarıb ki, sərəncamında hər cür
silah-sursat olan mütəşəkkil və müsəlləh
daşnak ordusu Zaqafqaziyanın bir çox guşələrini ələ
keçirmiş, ilk növbədə isə müsəlmanları
öz torpaqlarından, yer-yurdlarından məhrum etmişdi.
İndi rus məhkəməsinin bit kimi basıb əzdiyi
Tağıyev isə həmin o adamdır ki, daşnakların
yolunu kəsdi, onların inqilabına dəhşətli zərbə
endirməklə həm soydaşlarına, həm də Rusiyaya
böyük xidmət göstərdi".
Necə deyərlər, şərh verməyə
ehtiyac yoxdur.
Aydın məsələdir ki, özü də bir
neçə il sonra daşnak gülləsinə hədəf
olan Lütfəli bəyi barışmaz düşmənlə
hər hansı işbirliyində, erməni sifarişini yerinə
yetirmək niyyətində
suçlu saymaq fikrindən çox uzağam. Bəs həbs
müəmmasının arxasında nə dayanır? Sadəcə,
görünür, müəyyən siyasi-maliyyə xarakterli
maraqlar naminə Qafqazdakı erməni oliqarxiyasının istəkləri
ilə oturub-duran çar administrasiyası, yerli rus məhkəmə
sistemi öz ayağı ilə qapıya gəlmiş fürsətdən
istifadə edib xalq arasında qeyri-adi populyarlığa
malik Hacıya "yerini göstərmək"
imkanından yararlanmışdı...
lll
Geniş yayılmış bir rus məsəlində
deyilir: "Ot tyurmı i ot sumı ne zarekaysya" - yəni həbsxanadan, yaxud ehtiyacdan bir kimsə
sığortalanmayıb. Hacı Zeynalabdin Tağıyev də
hesabsız sərvətinə
baxmayaraq, uzun, hadisələrlə zəngin
ömründə həm həbsxananın bir addımlığında
dayanmış, həm də ixtiyar yaşda ehtiyacın sərt
üzünü görmüşd.
Həyatının çətin çağında
ona bir vaxtlar imkanı ilə iddiası düz gəlmədiyinə,
"cibində beş qara qəpik olmadığı halda
hökumətlə hökumətlik etmək fikrinə
düşdüyünə" görə
acıladığı Nəriman Nərimanov arxa durmuşdu.
Sinfi mübarizə haqda Lenin təliminə əhəmiyyət
vermədən, çevrəsindəki bolşevik başbilənləri
saya salmadan "istismarçı kapitalistin" həyatının
son illərini maddi və mənəvi baxımdan ləyaqətli
şəkildə yaşaya bilməsi üçün səlahiyyətinin,
imkanının çatdığı çox şeyi
etmişdi.
Görəsən, Azərbaycan Cümhuriyyəti
iş başında qalsaydı, diribaş və
bacarıqlı Lütfəli bəy isə milli hökumətdə
hər hansı yüksək vəzifəyə, məsələn,
nazir postuna yiyələnsəydi, vəziyyət necə
olardı? Kiçiklik göstərib Hacıya
barışıq əli uzadardı, yoxsa vəzifənin
verdiyi imkandan yararlanıb keçmiş haqq-hesabı
çürütməyə çalışardı?
Yaxşı ki, tarix feilin şərt şəklini qəbul
etmir.
Amma düşünürəm ki, Cümhuriyyət
onilliklər boyu "millət atası" olmuş,
var-dövlətini xalqının yolunda sərf etmiş
Hacıya qarşı heç vaxt çıxmazdı.
Deməli, Cümhuriyyət ideyalarını
paylaşan Lütfəli bəy Behbudov da bunu heç vaxt etməzdi...
Sarayevo
iyun 2024-cü il
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet .- 2024.- 20 iyul,¹(127).-S.14-15.