SƏDASI HEÇ VAXT
KƏSİLMƏYƏCƏK FÖVQƏLADƏ GÜN
Qürbəti, hicranı, iraqdüşməni
ulularımız ölümə bərabər tutdular. Elə
olmasaydı, belə arzulamazdılar ki, "nə
ayrılıq, nə ölüm, heç biri
olmayaydı!" Qəriblik həmişə acıdır,
nisgillidir. Ancaq bir var hansısa məcburiyyət səni öz
doğma ata-baba yurdundan ayrı sala, yad bir məmləkətə
sığınasan, dili ayrı, ruhu başqa adamların
arasına düşəsən, bir də var öz doğma
yurdunun içərisində qərib olasan. Əlbəttə
ki, bu, ikiqat acı, ikiqat nisgillidir.
Və ona bir ömür boyu - yarım əsr müddətində
məhz bu həsrəti, bu acını yaşamaq nəsib
imiş.
Bu, bir millət olaraq Azərbaycanın alın
yazısındakı ən qüssəli və
düyünlü səhifələrdəndir ki, Vətən
ikiyə parçalandı, yurdun o tayı ilə bu tərəfi
arasında keçilməz sərhədlər quruldu, obiri hissənin
ixtiyarı ayrı bir dövlətin, bubiri qismin aqibəti digər
ölkənin hökmündən asılı oldu, yolları
bağlayan sərhəd dirəklərinin tikanlı məftilləri
onillərcə həm o, həm bu səmtdə çox talelərişikəst
etdi, çox ürəkləri deşə-deşə
qaldı.
Həmin ürəyi yaralılardan biri şair Əli
Tudə idi ki, əslən Güney Azərbaycandan idisə də,1924-cü
ildə Quzey Azərbaycanda - Bakıda dünyaya gəlmişdi.
Atası Ələmqulu ilə anası Şahbəyim
həmkəndli idilər, ikisi də Ərdəbilin Savalan ətəklərində
yerləşən baba yurdları Çanaxbulaqda dünyaya
göz açmışdı və bəlkə elə
ömür öz axarı ilə davam etsəydi, onlar da dədə-babaları
kimi axıracan orada yaşayardılar, həmin ailədən
çıxan bir şairin bunca macəralı həyat hekayəti
də yaranmazdı.
İran hökumətinin dövlət iradəsi
ucqarlara yetərincə çatmadığından o
çağlar dərəbəylik də hökm
sürürmüş, şahsevənlər ara-sıra
Çanaxbulağa hücum çəkər, əhalinin əlində-ovcunda
olanı yağmalayıb gedərmişlər. Təzəcə
nişanlanmış Ələmqulu belə növbəti
soyğunçu həmlələrdən birindən sonra istəklisi
Şahbəyimi, onun bacısı Gəlinxanımı və
anası Qəribi də götürərək Şimali Azərbaycana
pənah aparır.
Çox illər sonra o günlər haqqında
böyüklərinin söylədiklərini yada salan Əli
Tudə yazırdı ki, həmin dövrdə o taydan bu taya gələnlərin
çoxu özü üçün pasport almazmış, elə
o taya gedib qayıdanların pasportunu götürüb bu tayda
rəsmən onların adı ilə yaşarmışlar.
Sanki xüsusi diqqət etmədən yanından da
keçmək olan həmin təfərrüatı ona görə
yazıram ki, bu da millətimizin taleyinin hadisəsi, Cənub-Şimal
qəziyyəsinin ayrı bir səhifəsidir ki, hələm-hələm
rast gəlinən hadisələrdən deyil və gələcəkdə
də hansısa güneyli ailənin tarixini araşdıranlar
oxşar mənzərəylə qarşılaşıb bir
adamın başqa ad-soyadla yaşamasının belə təcrübəsindən
bixəbər olaraq çaş-baş qalanda bilsinlər ki,
bizlərdə bu cür sənəd kirələmək vərdişi
də olubmuş.
Beləcə, Ələmqulu da Bakıdan qayıdan
başqa cənublu - Əbdülrza Qardaşxan oğlunun
pasportunu götürərək onun adıyla öz
ömrünü yaşamağa başlamışdı.
Bəlkə bunu əsas mətləbdən
uzaqdüşmə zənn edənlər də olar, amma iş
ondadır ki, belə ad-soyad
qatmaqarışıqlığı qəhrəmanımızın
da həyatında izini qoyub və odur ki, bunların üzərində
dayanmağın da yeri var.
XX yüzilin əvvəllərində Güneydən
Bakıya dolanışıq dalınca gələnlərin
çoxu işi neft mədənlərində
arayırdılar və Ələmqulu da ora üz tutmuşdu,
çalışqanlığına, bacarığına
görə çox keçmədən onu irəli çəkərək
buruq ustası təyin etmişdilər.
1924-cü il yanvarın 31-də oğlu dünyaya gəlir.
İstəyir ki, ona erkən vəfat etmiş qardaşı
Mirzəhüseynin adını versin. Ancaq ürəyi gəlmir:
"Şəhadətnaməni yazan adam atamın tutulduğunu
görüb uşağın adının nə
olacağını bir neçə dəfə xəbər
alıb. Atam haçandan-haçana özünə gəlib,
sonra da dilinə ilk gələn adı yazdırıb:
"Heydər". Evdə isə əmimin adında bir az
düzəliş edib məni Mirzəli
çağırıblar".
Ancaq sənəddə adı Heydər olub, evdə,
qohum-tanış arasında Mirzəli
çağırılan gələcəyin Əli Tudəsinə
valideyn çörəyi yeyib ata-ana nəvazişi ilə
böyümək qismət deyilmiş. Yetimlik acısı onu
erkən yaxalayır. Bir yaşı olanda atasını itirir,
beş yaşına çatanda anasını. Atasını
heç xatırlamasa da, anasının surəti
qırıq-qırıq xatirələrlə uşaqlıq
hafizəsinə çökmüşdü. Bir müddət
xalasının himayəsində qalır, ancaq onlar İrana
köçəndə nənəsi Qərib uşağın
məktəbinin, burada dərs almasının xatirinə getməkdən
imtina edir.
Məhz burada qalıb ana dilində təhsil alması
da sonrakı taleyində həlledici təsirini buraxır.
Məktəbdə Heydər idi və yaxşı
oxumağından əlavə şeirlər də yazmağa
başlamışdı, Bakı Pionerlər Sarayında əvvəlcə
Osman Sarıvəlli, sonrasa İsmayıl Soltanın rəhbərlik
etdiyi ədəbiyyat dərnəyində dəfəal olub.
"Heydər Rzazadə" imzalı ilk şeirləri
dövrün məşhur "Kommunist", "Yeni yol",
"Ədəbiyyat" qəzetlərində
çıxanda, Azərbaycan radiosunda səslənəndə
Heydər Rzazadənin - Əlinin hələ 13 yaşı
vardı. O çağlar ağlına gələrdimi ki, onun
kimi həmin dərnəyin məşğələlərinə
qatılanların arasında olan Balaş Abizadə (sonraların
Azəroğlusu), Şıxəli Qurbanov, Teymur Əliyevlə
(sonraların Teymur Elçini) onillər sonra ədəbiyyat
yollarında birgə addımlayacaqlar?!
1938-ci ildə bir məşğələsini belə
buraxmadığı həmin ədəbiyyat dərnəyinin
nəşr etdiyi almanaxa onun şeirləri də daxil edilir və
Əli Tudə o toplunu yaşa dolandan sonra da "İlk
kitabımdır!" deyə əziz yadigar kimi
saxlayırdı. Ancaq 7-ci sinif şagirdi olduğu həmin ildə
ürcah olduğu ilk mühacirliyi artıq qazanmağa
başladığı əvvəlinci uğurların sevincini
də gözündən tökür. Nənəsinin adı Qərib
idi, ancaq qəriblik onun taleyinə çevrildi. Nənəsi
İran təbəəsi olduğundan Bakıda doğulsa belə,
nəvə də iranlı sayılırdı və 1938-ci ildə
onu Qərib xanımla birgə Arazın o tayına
sürgün edirlər. Bir yaz günündə Ənzəliyə
səmt götürmüş gəmi onu büsbütün
başqa bir həyata doğru aparırdı.
Əsli Ərdəbildən və İrandan
olduğundan Bakıda - Sovet Azərbaycanında, deməli,
Sovet İttifaqında doğulsa da, Əli dünyaya gəldiyi
andan burada qərib olduğu kimi, 14 yaşında sərhədi
aşıb İrana keçəndən sonra orada da qərib
idi. Orada vətən idi, burada. Amma ora ayrı ölkə idi,
bura başqa dövlət. Odur ki, Əli dünyaya artıq
mühacir kimi gəlmişdi, 14 yaşında yenə
mühacirətə gedirdi və bu, elə hicrət idi ki,
doğulandan son nəfəsinədək ondan ayrılmadı.
Və nə qədər ki Güney və Quzey Azərbaycan
var, həmin ikiqat mühacirlik də bitməyəcək.
Ancaq həyatının lap əvvəlindən onu
qarabaqara izləyən saysız sıxıntılar və
sınaqlara rəğmən, Əliyə həmişə
arxa olan həmdəm vardı - Pərvərdigarın ona səxavətlə
bağışladığı ilham, şairlik vergisi.
Bu Vətəndən o Vətənə getmişdi, yer
dəyişmişdi, lakin ilham həminki ilham, qələm həminki
qələmdi, şeirlərini yazmaqda davam edirdi, şeir də
yalnız ürəkboşaltma deyildi, yeri düşdükcə
bu gəncdən köməklərini əsigəmirdi.
1942-1943-cü illərdə Stalinqradda həlledici
döyüşlər gedən vaxtlarda Sovetlərə müttəfiqlərin
göndərdiyi ləvazimat İran ərazisindən
keçirilərək Ənzəlidən Sovet
İttifaqına göndərilirmiş. Yük dolu
maşınların keçib getdiyi Astara-Ənzəli
şose yolu yenidən qurulub abadlaşdırılır, torpaq
yola asfalt döşənirdi. Bu işlərə Astarada
qoşulan Əli Çanaxbulaq kəndinə bir də
asfaltlaşdırılan yol Ənzəliyiə çatıb
işlər tamamlananda qayıtdı. Günlərlə, həftələrlə
gecəli-gündüzlü çalışan fəhlələrlə
birgə olduqca Allah-bəndə söhbətlərindən
tutmuş siyasətəcən çox mətləblərdən
danışırdılar və bu müddətdə həmin
uzun yolda o, sanki əməlli-başlı həyat məktəbi
keçmişdi.
Qayıdıb kəndə gələndən sonra hiss
edirdi ki, daha buralara sığmır və xeyli fikir edəndən
sonra 1944-cü ilin yayında yollanır İran Xalq
Partiyası Ərdəbil vilayət komitəsinə. Partiyaya
üzv olmaq istəyini bildirəndə sədrlə
yanındakılar bir-birinə təəccüblə baxır
ki, özü cavan oğlan, həm də heç birimizin
tanımadığımız naməlum şəxs, onu
partiyaya necə qəbul edək. Yenə şeir karına gəlir,
qayıdır ki, "mən şeir də yazıram", sədr
də onu sındırmır ki, "yaxşı, bəlkə
bir-ikisini oxuyasan, eşidək". Cibindən şeirlərini
köçürdüyü kiçik dəftərçəsini
çıxarır, bir şeir oxuyur, ikincisinə keçir,
görür ki, həvəslə dinləyirlər,
dayanmır, növbətilərini də oxuyur və hiss edir
oturanların - vilayət partiya komitəsi üzvlərinin
hamısının sifətində ona bir rəğbət
yaranıb. Sədr dəftərçəni ondan alıb vərəqləyir,
ərəb əlifbası ilə deyil, latın qrafikası ilə
yazıldığını görüncə soruşur:
"Harada təhsil almısınız?" Bakıda
oxuduğunu deyəndə elə bil ona rəğbət bir az
da artır, otaqdakılardan nisbətən yaşlı
olanı ayağa qalxıb dillənir ki, axı səni
partiyaya qəbul etməkçün zəmanətlər
lazımdır. Sədr gülümsünür ki,
yaxşı, birini mən yazaram və belə olanda həmin
yaşlı kişi də "Onda ikincisini də mən
yazım", - deyir.
Ona partiya üzvlüyü vəsiqəsini
yazmaqçün sədr katibi çağırır. Katib
soruşanda ki, sicillinizdə - pasportunuzda adınız,
soyadınız necə yazılıb və cavab alanda ki,bu
cavanın, sən demə, heç şəxsiyyətini təsdiq
edən sənədi yoxdur, lap heyrətlənirlər. İzah
edir ki, indiyə qədər sicill almamışam, hara
getmişəmsə, özümlə qohumlarımın
sicillini aparmışam.
"Yaşlı kişi dedi ki, qoy şairin təxəllüsü
partiya biletində "Tudə" yazılsın. Axı
"tudə" xalq deməkdir, şair də xalqın
oğludur. Otaqdakılar yaşlı kişiylə
razılaşdılar".
Vəsiqəsini alıb getməkçün xudahafizləşəndə
sədr ondan xahiş edir ki, olarmı şeir dəftərin
bizdə qalsı.
"Əlbəttə olar! - dedim, sonra şeir dəftərimi
çıxarıb sədrə verdim, o, mehribanlıqla mənə
"Sabah yanıma gələrsən, sənə sicill
alarıq", - dedi.
Gecəni mehmanxanada qaldım. Səhəri sədrin
yanına getdim. Sicilli idarəsində işləyən
partiyalı yoldaşlar mənə sicill aldılar. Sicilldə
Mirzəlinin "mirzə"sini ixtisara salıb öz
adımı "Əli", Ələmqulunun "ələm"imi
atıb atamın adını "Qulu" yazdırdım.
Familimin isə əslini saxladım: Cavadzadə. Sicill
idarəsində işləyən partiya üzvləri vilayət
komitəsinin tapşırığı ilə "Tudə"
sözünü təxəllüs yerinə adıma əlavə
etdi".
Həmin ilin payızında Əli Tudə bir gün
eşidir ki, şah İran neftinin Amerika ilə birgə
çıxarılmasına razılıq verib, Tudə firqəsinin
Ərdəbil vilayət komitəsi də bununla əlaqədar
şəhərdə etiraz mitinqi təşkil edir və kənd
camaatı da ora axışmaqdadır.
Əli də yollanır Ərdəbilə və
"İran nefti İranın öz ixtiyarında
olmalıdır" çağırışları ilə
müşayiət olunan mitinq axşamdan xeyli keçmiş
bitir, izdiham dağılanda Əli də həmkəndliləri
ilə bərabər gecəni mehmanxanada qalaraq
Çanaxbulağa sübhdən qayıtmağı qət
edir. Ancaq gecə vaxtı Əlinin mehmanxanada gecələdiyi
otağın qapısı döyülür, gələn qonaq
otaqdakılara müraciət edərək "Aranızda
Əli Tudə kimdir?" - soruşur.
Əli ayağa qalxınca gələn sovet
konsulxanasının əməkdaşı olduğunu bildirir və
rica edir ki, Əli sabah konsulxanaya baş çəksin. Bu gəlişə
Əli də, həmkəndliləri də mat qalırlar.
Əli nə qədər and-aman etsə də ki, nə
konsulla, nə konsulxanayla indiyədək heç bir əlaqəsi
olmayıb, elə özü də otaq yoldaşları kimi onu
nəyə görə axtardıqlarına məəttəl
qalıb, yanındakılardan biri inansa da, üçü
inanmır.
Ertəsi gün maraq içində konsulxanaya baş
çəkəndə bəlli olur ki, sən demə, bais yenə
şeir imiş. Əlini qəbul edən Ərdəbildəki
sovet konsulu Mirzə Məmmədov siyirtməsini açıb
Təbrizdə buraxılan "Vətən yolunda" qəzetinin
son nömrəsini çıxarıb deyir ki, burada çap
olunan sizin şeirinizdir, o şeiri bizə Ərdəbil vilayət
partiya komitəsindən göndərmişdilər, oxuduq,
xoşumuza gəldi, göndərdik redaksiyaya, onlarda dərc
ediblər.
"Qəzeti nəzakətlə konsuldan alıb
öz şeirimə baxdım. Sevindim, ancaq oxuya bilmədim.
Axı mən ərəb əlifbasını bilmirdim. Təşəkkürümü
ürək sözlərimlə bəyan edib qəzeti konsula
qaytardım. Ancaq o, qəzeti almadı. Dedi ki, qoy qəzet sizdə
qalsın. Bu mənim Cənubi Azərbaycanda 1944-cü ildə
çap olunmuş ilk şeirim idi".
Konsul məsləhət görür ki, Əli şəhərdə
qalsa yaxşıdır, həm ədəbi, həm ictimai fəaliyyəti
üçün burada meydan daha geniş olar.
Əli konsulxanadan birbaşa Ərdəbil vilayət
partiya komitəsinə yollanır, konsulun tövsiyəsindən
söz açır və orada da təklif edirlər ki,
qalıb onlarla işləsin.
"Mən iş yoldaşlarımla piyada uzaq kəndlərə
gedir, kəndlilər arasında inqilabi iş aparır,
mübarizəyə çağıran şeirlər oxuyur,
palçıq daxmalarda gecələməli olurdum. Bəzən
həyatım bir tükdən asılı olsa da, geri çəkilmirdim.
Keçirdiyim həyəcanlar, təlaşlar, iztirablar əvəzinə
yeni-yeni məslək dostları qazanırdım".
Ölüm-itim də olurdu. Bəzən
hansınınsa oradan gülləyə tutulmuş cəsədi
qayıdırdı. Belədə Ərdəbilin böyük
meydanlarında etiraz mitinqləri keçirər, tabut
qoyulmuş yük maşınının kuzovuna qalxaraq oradan
alovlu nitqlər söylərmişlər. Əli də o
hüznlü günlərdə xitabət kürsüsünə
çevrilmiş tabutlu kuzovdan istibdad cəlladlarını lənətləyən,
azadlığa səsləyən şeirlərini
oxuyarmış.
Meydanlarda səslənən həmin alovlu şeirlər
tezliklə Ərdəbildə nəşr edilən
"Yumruq", "Zidd-i faşist", "Cövdət",
Təbrizdə çıxan "Vətən yolunda",
"Azərbaycan" qəzetlərində, "Şəfəq"
məcəlləsində dərc olunmağa başlayır.
"Tudə" kəlməsi - həm xalqa, həm
partiyaya bağlılığın nişanəsi olan bu
söz Əlinin yalnız şairlik təxəllüsünə
çevrilməmişdi, həm də dönüb olmuşdu
onun həyat amalı, düşüncə və duyğu
ülgüsü - bu kəlmə və bu fəlsəfə
onun ömrünə 20 yaşındaykən daxil oldu, düz
yarım əsr - 1996-cı ildə sona çatan
ömrünün axırıncı günlərinədək
onunla qaldı.
Vaxt ötür, nəsillər dəyişir,
günün içərisində hərəsi özünə
görə bir qəhrəman olmuş insanlar da asta-asta yaddan
çıxıb gedir. Millətin, vətənin tarixində
qalan böyük hadisələri və günləri isə
yalnız tək-tək öndə olan igidlər yaratmır, bəlkə
onlardan daha əvvəl qəhrəman dövrləri, həmin
çağların qəhrəmanlıq saçan
ab-havasını zahirdən sadə görünən, amma
varlığında qeyrət, təpər, cəsarət,
dönməzlik daşıyan əqidə fədailəri
doğururlar.
Nə yaxşı ki, Əli Tudə bu
yaddaşları özü ilə aparmayıb. Güneyin
istiqlal tarixini yazanlar bu sanki sıradan olan insanların
adlarını çəkməyiblər, çətin ki,
bundan sonra da çəkələr. Ancaq millət tarixinin ən
şərəfli səhifələrindən olan 21 Azərə
aparan yol onların ömründən, taleyindən, dəyanətindən
keçib. Rəvadırmı ki, unudulalar?!
Əli Tudə İran Xalq Partiyasının Ərdəbil
vilayət komitəsinə bağlı olmuş, hərəsi
öz gücü çərçivəsində sadəcə
çalışmamış, daim məhəbbətini, sədaqətini
əməli ilə sübut etmiş məsləkdaşlarının
adlarını sadalayır və onlar heç də mübariz
inqilabçılar, ötkəm döyüşçülər
deyildilər. Ancaq onlarsız da o inqilabi gedişat heç vaxt
o cür möhtəşəm, o cür atəşli
alınmazdı. Hamısı sadə peşə
adamlarıdır. Ancaq varın verən utanmaz, onlar da
olanlarını ümumi işə sevgiylə bəxş
edirdilər.
Əsrlər, minillər dəyişib, 1940-cı illərin
ortalarından görün neçə onillər keçib, bəlkə
bu adları artıq heç öz soylarından, xanədanlarından
olanlar xatırlamır. Ancaq Əli Tudənin unuda bilmədiyi
bu adlar onun minnətdar sətirlərində yaşayır və
haçansa həmin xatirələrə rast düşəcək
o nəsillərdən olanlara da, əslində elə hər
azərbaycanlıya da əziz olmalı, iftixar ünvanı
sayılmalıdır.
"Dəllək Məzlumi sanki partiyanın
çaparı idi. Bir hadisə olanda Alaqapıdan girib Təzə
meydandan çıxardı, Qəribandan girib Çeşməbaşından
çıxardı. Kəffaş Əli
ayaqqabılarımızı pulsuz yamayardı. Əkkas Xanbaba
şəklimizi pulsuz çəkərdi. Dərzi Binabi
paltarlarımızı pulsuz tikərdi. Dəllək Vəlinin
dükanı həmişə yığnaqlı olardı, o, əlindən
gələn köməyi təşkilatdan əsirgəməzdi.
Əjdər ilə Qulamhüseyn sanki təşkilatın
qoşa əli idi, təşkilat həmişə təcili
işlərini o etibarlı, iradəli, cəsarətli əllərlə
görürdü. Hələ öz yerlilərinin
dünyagörüşünü genişləndirmək
üçün Təbrizdən Ərdəbilə kino gətirən
sürücü Həsən! Həsən öz xərciylə
Ərdəbildə kinoteatr açmışdı, Təbrizdən
filmlər gətirib bu kinoteatrda nümayiş etdirirdi, bu filmlərə
pullular da baxırdılar, pulsuzlar da. Mən neçə-neçə
səhnədə neçə-neçə peşəkar
aktyorun oyununu görüb bəyənmişəm, sevmişəm,
alqışlamışam. Ancaq bu aktyorların necə mükəmməl
sənət təhsili aldıqlarını da öyrənmişəm.
Həsən isə oxumamış, anadangəlmə aktyor
idi".
Azərbaycanda ən əski çağlardan
başlayaraq tarixin hər dönəmində şeir, musiqi məclisləri
olub. Ancaq Güneyin inqilab romantikası ilə daşan o illərində
şeir də, musiqi də bir ayrı məna
qazanmışdı. Ərdəbil vilayət partiya komitəsinin
nəzdində də ayrıca "Şairlər Məclisi"
yaradılıbmış. Əli Tudə ilə yanaşı,
həmin məclisdə bir vaxtlar onunla birgə Bakıda,
Pionerlər sarayındakı ədəbiyyat dərnəyinə
gedən Balaş Azəroğlu da vardı, bu gün adlarını
az adamın bildiyi İbrahim Zakir də, Muxtar Dadaşzadə də,
Qulamhüseyn Səbri də, Ələkbər Səyyah da,
Teymur Haşimidə, Fəxrəddin Nuri də, Murtəza Pir də.
Şeirlər elə yalnız bu məclisdə oxunub
qalmırmış, mütəmadi olaraq "Zidd-i
faşist" qəzetində dərc edilir, ayrıca məcmuə
kimi də buraxılırmış. Bunlar o çağacan Cənubda
görünməmiş hadisələr idi. Kim haçan
şahid olmuşdu ki, Ərdəbildə, Təbrizdə ana
dilində belə şeir topluları, kitablar işıq
üzü görərmiş, o toplularda, o kitablarda istiqlaldan,
ana dilimizin gözəlliyi və qüdrətindən, Azərbaycan
xalqının müqəddəs ideallarından bəhs edilərmiş.
Əli Tudə gənc bir insandı. Nə yaşı
vardı ki! 1945-ci ildə 21-ni bitirib 22-sinin içindəydi.
Ancaq həm də tarixin içindəydi: "Kitabların
çıxması mənə
tapşırıldığına görə bəzən
günüm mətbəələrdə keçirdi.
Kitabların tez çıxması üçün əlimdən
gələni əsirgəmirdim. Yeməyimi, içməyimi,
dincliyimi unudub yalnız kitabların nəşriylə məşğul
olurdum".
O cür təlatümlü dövrlərin
qoynundakı bu cür insanları həmişə
yaşından daha yaşlı gördüm. Həm əməlcə,
həm də düşüncəsinin miqyasları, həyata
baxışları ilə. O şeirləri ki Əli Tudə o
illərdə yazıb, o işləri ki o çağlarda
yerinə yetirib, bunlar 21-22 yaşlı cavanın yox, artıq
40-a, 50-yə çatmış, oturuşmuş, böyük
həyat təcrübəsi olan bir kişinin
çalışmaları təəssüratını
oyadır. Əslində də belə idi. Elə istehsalat və
xidmət sahələri var ki, oralarda adətən bir ili rəsmən
bir neçə il hesablayırlar. Bu təhər inqilab ritmli
zamanlarda da vaxt saatının əqrəbləri
dünyanın adi vaxtlarındakından bir neçə dəfə
yeyin irəliləyir, belə dövrlərin övladları
da yaşlarından daha irəli getmiş, həyat
sınaqlarında erkən püxtələşib bərkimiş
olurlar.
Dünya hələ müharibə içində idi.
İkinci Cahan savaşı çox ölkələri viran
qoysa, milyonlarla insanın həyatını əlindən alsa
da, İran bu dağıntı və sarsıntılardan
aralıda idi. Ancaq İran da içəridən
qaynayırdı. Ərdəbildə dörd yol
ayrıcındakı meydanda həftə səkkiz, mən
doqquz keçirilən mitinqlərdə dalğalanan insan dənizi
getdikcə daha artıq coşurdu. Şahlıq hökuməti
polisləri də, sərbazları da belə mitinqlər cərəyan
edən meydanlara tökərdi, camaatın gözünün
odunu almaq, vahimə yaratmaqçün damların üstünə
müsəlsəllər - pulemyotlar qaldırardılar. Amma
artıq ruhu oyanmış və önündə gedənləri
olan xalqın sanki qorxu hissi də uçub getmişdi.
İranda o çağacan da inqilablar olmuşdu, amma "Gələcək
bizim olmalıdır!", "İnsan azad
yaşamalıdır" kimi dikbaş şüarların
yazılıb başlar üzərinə
qaldırılması, hamılıqla səsləndirilməsi
yeni günlərin bəhrəsi idi. O mitinqlərdə gənc
Əli Tudə də tez-tez kürsüdə görünər,
ehtirasla şeirlərini oxuyardı.
Bu boyasız, səmimi şeirlərin hər dəfə
alqışlara bürünməsinin, ürəklərə
yol tapmasının əsas səbəbi o idi ki, Əli öz
ömrünü şeirə çevirərək söyləyirdi,
oxuduqları şeirlərin hər biri yeni günün
insanının səsi idi:
Anam uçub getdi bir durna kimi,
Mənə qucağını sən açdın, Vətən!
Beş yaşlı yetimdən bir ana kimi
Nə bir yol incidin, nə küsdün, Vətən!
Sənin göz yaşını qurutmaq
üçün
Günəşdən bir dəsmal biçərəm,
Vətən!
Yox! Səni əbədi ovutmaq üçün
Özüm göz yaşımı içərəm,
Vətən!
...Əli Tudə əslən güneyli idi, amma
İrana, Cənubi Azərbaycana birinci dəfə gələndə
14 yaşı olsa da, ərəb əlifbasını bilmirdi,
farscanı da, əski əlifbanı da burada öyrəndi.
1945-ci ildə 21 yaşı vardı, artıq 7 ildi ki,
Güneydə yaşasa da, hələ Təbrizi görməmişdi.
Onu bu şəhərlər gözəli, uzaqdan-uzağa
vurğunu olduğu Təbrizlə ilk dəfə
görüşdürən də yenə şeir oldu.
Ərdəbildəki "Şairlər Məclisi"nin
üzvlərini Təbrizdəki "Vətən yolunda" qəzetinin
redaksiyasına qonaq dəvət etmişdilər. Ərdəbildən
gedən şairləri orada redaksiyada Mirzə İbrahimov, Rza
Quliyev, Cəfər Xəndan, İsrafil Nəzərov, Ənvər
Məmmədxanlı, Əvəz Sadıq, Qulam Məmmədli,
Qılman Musayev (hələ o vaxt "İlkin" təxəllüsünü
götürməmişdi), Seyfəddin Abbasov (o da hələ
"Dağlı" olmamışdı)
qarşılamışdılar və Əli Tudə də,
onunla gedənlər də bu Bakıdan gəlmiş, artıq
təbrizliləşmiş ziyalılarla ilk dəfə
görüşürdülərsə də, onlar bunları,
bunlar onları yazılarından qaibanə
tanıyırdılar. O gün Təbriz və Ərdəbil
şairlər məclislərinin yığıncağı
ilk dəfə müştərək keçirilmişdi, təzə
şeirlər oxunmuşdu, yadigar şəkillər çəkdirmişdilər
və sonra ərdəbilli qonaqları şəhərin seyrinə
çıxarmışdılar.
Sonrakı aylarda Əli Tudə Təbriz "Şairlər
Məclisi"nin toplantılarına dönə-dönə
qatılacaq, hər dəfə eşitdiklərindən, burada
gedən söhbətlərdən, ədəbi müzakirə
və mübahisələrdən zövq alacaq, o soyumayan ləzzət
şairi onillər sonra da riqqətə gətirəcək.
Ancaq sonrakı onillərdən hansındasa növbəti
dəfə Təbriz "Şairlər Məclisi"nin toplularını
götürüb vərəqləyəndə, şeirlərin
yuxarı başında hansısa gənc çöhrələrin
fotoəksini görəndə tutulacaq, yaddaşından da,
ürəyindən də qara qanlar axacaq.
"Məclisin fəal iştirakçılarından
biri fəhlə Məmmədbağır Niknam idi. Gənc
şairin çəkic vurmaqdan qabar-qabar olmuş fəhlə əllərindən
elə şeirlər çıxırdı ki,
ağsaçlı alimləri belə heyrətə
salırdı.
Təbriz boyda bir şəhərin kiçik, yoxsul,
ucqar otaqlarından birində tək-tənha yaşayan bu fəhlə
şair dostsuz dilinə bir tikə çörək də
vurmurdu.
Sədi Yüzbəndi öz atəşli şeirləri
ilə məclisdəkilərin könlünü isindirsə də,
bir ayağı kənddə idi. O, xalq arasında qəhrəmanlıq,
azadlıq, vətənpərvərlik ideyalarının
yorulmaz carçısı idi. Hər dəfə məclisə
gələndə özü ilə bərabər yeni soraq,
yeni mövzu, yeni nəfəs gətirirdi.
Onlar milli azadlıq hərəkatının salnaməsində
öz öhdələrinə düşən səhifələri
yazıb tamamlamaq əzmində idilər. Lakin xalqın qəddar
düşmənləri bu salnaməni yarımçıq
qoydular.Xalq qoşunları silahı yerə qoyduqdan sonra
azğınlaşmış şah sərbazları əl-qol
açdılar. Onlar Kaşifin evinə soxulub şairi həbs
etdilər, qəzəbli nəğməkarın üsyankar səsindən
lərzəyə düşən şahpərəstlər
taxt-tac düşmənini zindana aparmadan, elə öz evinin
qabağındaca vəhşicəsinə güllələdilər.
Niknamı qohum-əqrəbasından xəbərsiz,
vaxtı ilə yanıqlı şeirlər oxuduğu
"Şairlər Məclisi"nin yerləşdiyi binanın
qarşısında qətlə yetirdilər. Hələ toy
görməmiş bu gənc şairin cəsədi
üstündə bütün Təbriz hönkürə-hönkürə
ağladı.Milli Hökumətin son günlərində
Yüzbəndi Qaradağ kəndliləri arasında
ictimai-siyasi iş aparırdı. Düşmənlər bu fədai
şairi hiylə toruna salıb ələ keçirdilər,
onlar bu həyat tərənnümçüsünün məğrur
başını bədənindən ayırıb Təbrizə
gətirdilər. Gecə-gündüz oğul intizarında
qovrulan ağsaçlı ananın qapısını təpiklə
açdılar, bəşər tarixində az təsadüf
olunan ən qəddar bir cinayətə əl ataraq oğlunun kəsik
başını ananın qarşısına tulladılar.
Mən "Şairlər Məclisi"ndə
döyüş, sənət, məslək dostu olduğum bu qəhrəmanlar
haqqında şeirlər yazıb çap etdirdim".
Elə Əli Tudə özü də həmin
günlərdə o şəhidlərdən biri ola bilərdi,
digər qətlə yetirilmiş qəhrəmanlar haqqında
olan vida şeirlərindən biri də onun haqqında
yazılardı. Ancaq tale onu qorudu, alovlu yollardan keçirtdi.
Yəqin, həm də ona görə ki, o günlərin
yaddaşları itib-batmasın, o şəhidlər
unudulmasın, onların sərgüzəştləri Əli
Tudə qələmi ilə tarixləşsin.
Bu müsibətli günlər sonra gələcək.
Hələliksə 1945-ci ilin sonları idi, Azərbaycan bayram
içində idi və Əli Tudə həmin il ərzində
ikinci dəfə idi ki, Təbrizə gəlirdi. Ancaq bu dəfə
yazda olan kimi təzədən səfər yoldaşları ilə
birgə Ərdəbilə qayıda bilməyəcək. Onu Təbrizdə
saxlayacaq, Maarif Nazirliyinin sərəncamına götürəcək,
nazirlikdəki tədris şöbəsinin müdiri təyin
edəcəklər.
İlk gəncliyindən başlayaraq ömrün
ixtiyar çağlarınadək Əli Tudənin
günü-güzəranı kitablarla keçmişdi.
Əvvəlinci kitablarını ilk dəfə əlində
tutanda bunları həyatının ən xoş möcüzəsi
hesab etdiyi də olmuşdu. Amma hər möcüzənin təkrarlana-təkrarlana
adiləşməsi də var. 22 yaşında ikən Təbrizdə,
Maarif Nazirliyində çalışdığı vaxtlarda nəşrində
iştirak etdiyi kitabların yaratdığı fərəh,
qürur isə onunla həmişəlik qaldı. İş
otağı Təbrizin mərkəz hissəsindəki bir mətbəədə
imiş. Burada artıq tədrisin ana dilində olduğu Azərbaycan
məktəblərində istifadə üçün dərslik
və proqramlar nəşr edilirmiş. Təkcə öz
ömrünün deyil, milli tariximizin heç vəchlə və
heç bir zaman unudulmamalı həmin şərəfli
günlərinin mənzərələri daim Əli Tudənin
göz yaddaşında canlı idi: "Mətbəənin
gündüzlü-gecəli işləyən çarxları
da sanki mübarizləşmişdi. Mən kiçik, sadə,
narahat iş otağımda ətraf kəndlərdən, qəsəbələrdən
gələn nümayəndələri qəbul edirdim. Özləri
yorğun, lakin ürəkləri şən olan adamlar
kitabları götürüb sevinclə öz doğma yerlərinə
qayıdırdılar. Maşının ağzından
çıxan, rəngi əməlli-başlı qurumayan,
qatları tamam açılmayan anadilli kitablar isti təndirdən
qoparılan sarı buğda çörəyi qədər
şirin, əziz, müqəddəs idi. İş o qədər
çox, qızğın, gərgin, lakin fərəhli idi ki,
mən nahar fasilələrində də şəhərə
çıxmayıb elə yeməyimi də yaxındakı
restorandan iş otağıma gətirtdirirdim"....O günlər
içərisində onlar hamısı xoşbəxtdilər.
Azərbaycan arzusunda olduğu azadlığına
qovuşmuşdu. 1945-ci ilin 21 Azərində Milli Hökumət
elan edilmişdi. Azərbaycan XX yüzillik içərisində
ikinci dəfə istiqlalını qazanırdı. 1918-ci ilin
28 Mayında Şimali Azərbaycanda - Quzeydə müstəqillik
elan edilmişdi. Eyni səadəti 1945-ci ilin 12 dekabrında Təbriz,
Güney Azərbaycan yaşayırdı. Güney Azərbaycanda
qurulmuş Milli Hökumət ilk addımlarını
atdıqca hər yeni gün təzə fərəhlər gətirirdi.1946-cı
il aprelin 26-da siqlətcə elə 21 Azərə bərabər
olan bir mühüm hadisə də baş verdi. Təbrizdə
Azərbaycan radiosunun açılışı oldu. Bu,
Güneyin azad səsi demək idi.
Və Əli Tudənin taleyini dəyişən, bundan
sonra onun adının həmişə Güneyin yeni tarixindəki
bir ilklə yanaşı çəkilməsinə səbəb
olan hadisə baş verir.
Təbriz radiosu fəaliyyətə
başlamışdı və 1946-cı ilin yaz günlərindən
birində oradan Əli Tudənin də səsi gəlir. Yeni
şeirini oxuyurdu:
Bu gün lalə-lalə qızarır səhər,
Şəfəqdə yuyunur hər kənd, hər
şəhər.
Döyür qapıları səhərin yeli,
Bayram müjdəsilə oyadır eli.
Hər yerə baxırsan, əlvan görünür,
Sanki təbiət də cavan görünür,
Bəzən şirin-şirin danışır xəyal,
Deyir sən şairsən, yaxşı nəzər
sal,
Bu qızartı nədir, bu şəfəq nədir?
Bu gün asiman da şairanədir!
Sanki hansısa qeyri-adiliyi olmayan, saya misralardır.
Ancaq Təbriz radiosundan səslənən bu sətirlər Təbrizdə
və radionun dalğalarının gedib
çatdığı bütün uzaqlarda insanların
içərisini vəcdlə doldururdu. Çünki bu
şeirdə yeni günün ab-havası vardı, bu şeirin
misraları arzusuna qovuşmuş güneyliləri daxilən səfərbər
edirdi, onları daha xoşbəxt olacaqları daha gözəl
günlərə səsləyirdi.
Təbriz radiosunun səsi Tehrana da gedib
çıxırdı. İşin avandlığından gənc
şair Əli Tudə mikrofon qarşısında dayanaraq Təbriz
radiosundan bu şeiri oxuduğu əsnada Baş nazir Seyid Cəfər
Pişəvərinin rəhbərlik etdiyi Azərbaycan
nümayəndə heyəti İran hökuməti ilə
danışıqlar aparmaq məqsədilə
Tehrandaymış. Arada fasilə elan ediləndə dincəlməkçün
yerləşdikləri mehmanxanaya gəliblərmiş və
Pişəvəri həmin saatda səslənən Təbriz
radiosunu dinləyirmiş. Bu şeiri eşidir, çox da xoşuna
gəlir, sonra bir neçə yığıncaqda şeir
haqqında təqdirli sözlərini də söyləyir.
Ancaq şeiri dinləyib bəyənən tək o
deyildi. Çoxları bu şeir haqqında şövqlə bəhs
edir, illah da cavan şairin öz qoşqusunu necə hərarətlə,
necə coşquyla çatdırması barədə xoş təəssüratlarını
bölüşürdülər.
1946-cı ildə "Azərbaycan" məcmuəsi
beşinci sayında həmin "May səhəri"
şeirini dərc də edir.
Sovet nümayəndə heyətinin tərkibində Təbrizdə
olan və mədəniyyət işlərinə rəhbərlik
edən Əhəd Bağırzadə gənc şair Əli
Tudəni kabinetinə çağırır. Bu bircə
şeirlə, həmin şeiri necə ürəklə
oxuması ilə bəsirətli dinləyici o cavandakı
işığı görməyə bilməzdi və Əhəd
Bağırzadə də axtardığını məhz
Əli Tudədə tapdığı qənaətinə gəlmişdi.
Deyir ki, bu yaxınlarda Təbrizdə filarmoniya qurmaq fikrimiz
var. Belə bir rəy də yaranıb ki, həmin filarmoniyaya rəhbərlik
etməyi sizə tapşıraq, Bakıdan gəlmiş bəstəkar
Cahangir Cahangirov da buradadır, qısa müddətdə xeyli
iş görüb, sizə də kömək edəcək,
yaxşı bir orkestr yaratmaq lazımdır.
Əlavə də edir ki, doğrudur, təşkil
olunacaq Təbriz Dövlət Filarmoniyasının büdcəsi
hələ təsdiq edilməyib, ancaq siz Maarif Nazirliyinin tərkibində
olacaqsınız, ona görə də nazir Məhəmməd
Biriyaya tapşırıq veriləcək ki, sizə lazım
olan vəsaitləri hələlik əmrlə ayırsın.
Əli Tudənin 22 yaşı vardı. Cənubi Azərbaycanda
yaranan ilk dövlət filarmoniyasına onu ilk direktor təyin
edirdilər. İstiqlal həyəcanı və sevincləri
ilə dolu bu günlərin hər biri fövqəladə idi.
Çünki hər yeni gündə Güneyin tarixində təzə
bir bəxtiyar səhifə açılırdı. Musiqi sədaları
ilə bəzənən Təbriz Filarmoniyasının
yarandığı və birinci addımlarını
atdığı o xoşbəxt günlərin əks-sədası
Əli Tudənin sonrakı ömrünün bütün
günlərindən gələcək...
27 iyul 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 31 iyul,№(134).-S.12-13.