Qədim İskit türklərinin
Naxçıvanda qalan izləri
(Əvvəli ötən sayımızda)
Yazılan kitablardan məlumdur ki, 1926-cı ildə Azərbaycanı
öyrənən cəmiyyətin təşkilatçılığı
və şəxsən İ.İ.Meşşaninovun
Naxçıvana arxeoloji səfəri təşkil olunur. Bu
1895-ci ildən sonra Naxçıvadakı Qızılburuna
arxeoloji tədqiqata gələn ilk ekspedisiya idi. Akademik N.Marr
Rusiya Dövlət Maddi Mədəniyyət Tarixi
Akademiyasının sədri Roqdayevə məktub yazıb. Həmin
məktubda deyilir: "Əziz yoldaş Roqdayev, Zaqafqaziya Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsi yanındakı Zaqafqaziya Elmi
Assosiasiyasının təşkil etdiyi ekspedisiyasının,
hansı ki, professor A.A.Miller rəhbərlik edəcək, smeta
layihəsini tamamilə bəyənirəm. Ekspedisiyada qeyd
edilmiş yerli mütəxəssislərdən savayı, mənim
tələbəm, Qafqaz Xaldey mixi yazılarının
oxunması üzrə mütəxəssis, arxeoloq
İ.Meşşaninovun iştirakını lazım bilirəm.
Ümid edirəm ki, bu işdə ona maddi köməklik etmək
Sizə çətin olmaz.
Sizin sədaqətli N.Marr".
Qeyd edək ki, İ.Meşşaninov həm də
urartuşünas alim idi. N.Marr belə hesab edirdi ki, qədim
şəhər ərazisindəki nekropolda urartu mixi
yazılarına da rast gəlinə bilər. Yeri gəlmişkən
deyək ki, bu günün özündə də ermənilər
Urartunu öz əcdadlarının vətəni hesab edirlər.
Amma tarixi sənədlərdən heç biri bunu təsdiqləmir.
Məsələn, Rusiyanın görkəmli şərqşünası,
bibliyaşünas, semitoloq, şumeroloq və
urartuşünas, həm də Rusiya
assuriyaşünaslığının banisi sayılan Mixail
Vasilyeviç Nikolski (1848-1917) özünün "Van
padşahlarının mixi yazılarındakı
imzaları" əsərində yazır: "Qeyd edim ki, qədim
perslər urartunun (Ararat vilayəti) sakinlərini ərminlər
adlandırırdılar. Bunlar indiki ermənilər deyillər".
Böyük şərqşünas özünün elmi əsərlərində
dəfələrlə bu məsələyə
aydınlıq gətirib.
Qeyd edək ki, urartulular ərminlər deyillər. Ermənipərəst
alimlər urartuluların köklərini və dillərini erməniləşdirməyə
çalışsalar da, buna nail ola bilməyiblər.
Çünki onlar tamam ayrı xalqdırlar və
assuriyalılarla qonşuluqda yaşayıblar. Onlara Urartu
adını assurlar vermişlər. Heç xaldeylər də
deyillər. Bu, tamam ayrı bir yazının mövzusudur.
Qayıdaq mətləbə. 1926-cı ilin iyun
ayında Qızılburunda (Qızılvəngdə)
İ.Meşşaninov qazıntılara başlayır. Bu haqda
Q.İsmayılzadənin, B.İbrahimlinin "Qızılburun
nekropolu" kitabında ətraflı məlumat verilib.
Tapılan arxiv sənədləri içərisində
professor Millerin 2 ədəd məktubu və
axtarışların nəticələrinə aid iki sənəd
də vardır.
Qızılburunda arxeoloji tədqiqat aparılanlardan
biri də professor A.A.Millerdir. Rusiyalı arxeoloq, etnoloq, rəssam
və muzeyşünas Aleksandr Aleksandroviç Miller 27 avqust
1875-ci ildə Yekaterinoslav quberniyasının Luqansk şəhərində
doğulmuşdu. İbtidai təhsilini evdə alan Miller
sonralar Novoçerkassk kadet korpusunda (1886-1893-cü illərdə)
və Sankt-Peterburqdakı Nikolayevski Mühəndislər məktəbində
(1893-1893) təhsil almışdı. Məktəbi bitirəndən
sonra 4-cü Dəmiryol batalyonuna hərbi xidmətə
göndərilmişdi. Hərbi işi sevməyən Miller
1889-cu ildə istefaya çıxmış və rəssamlıq
təhsili almaq üçün Parisə getmiş və orada
sosial elmləri öyrənməkdən əl çəkib,
tamamilə rəssamlıqda oxumuş və 1906-cı ildə
artıq bir rəssam kimi məşhurlaşmışdı.
Qeyd edək ki, o, hələ 1901-ci ildə Antropologiya məktəbinə
daxil olub. 1904-cü ildə həmin məktəbi bitirib.
1906-cı ildən Miller bütün həyatını
arxeologiyaya həsr edib. 1907-ci ildə Peterburqdakı Rus
muzeyinin antropoloji şöbəsinə işə dəvət
olunub. Uğurlu elmi ezamiyyətlərdən sonra onu həmin
muzeyin "Qafqaz" şöbəsinə müdir təyin
edirlər. 1908-ci ildən başlayaraq arxeoloji
axtarışlarda iştirak edir. Miller əsasən Don
çayının sol sahilində skif dövrünün
nekropollarında arxeoloji qazıntılar aparır və
1914-cü ildə qazıntıları başa
çatdırır.
1914-1916-cı illərdə Miller Rus Muzeyinin Etnoqrafiya
şöbəsinin təşkili ilə məşğul olur.
Birinci Dünya müharibəsi davam etdiyindən onu 1916-cı
ildə hərbi xidmətə çağırırlar. Amma əlüstü
muzeyin sərəncamına göndərirlər. 1917-ci ildə
o Taqanroq şəhərində idi. Avqustun axırlarında
Petroqrada qayıtdı. Oktyabr inqilabından sonra onu bir köhnə
zabit kimi orduya xidmətə çağırırlar. O,
mütəxəssislərin komplektləşdirilməsi imtahan
komissiyasının sədri idi. 1918-ci ildə Milleri Petroqradda
Rus muzeyinin direktoru seçirlər. 9 sentyabr 1933-cü ildə
Miller Şimali Qafqazdan növbəti ekspedisiyadan qayıdanda
onu həbs edirlər, faşizmin təbliğatını
aparmaqda günahlandırırlar. 1934-cü ildə Leninqrad
vilayətinin Siyasi İdarəsinin xüsusi iclasının qərarı
ilə Qazaxıstana 5 illiyə sürgün edilir.
Arxeoloq-alimin vəfatı ilə bağlı dəqiq məlumat
yoxdur. Rəsmi məlumata görə, o, 12 yanvar 1935-ci ildə
Karlaqda ürək çatışmazlığından vəfat
edib. 28 noyabr 1956-cı ildə ona Leninqrad Hərbi dairəsinin
Hərbi Tribunalının qərarı ilə bəraət
verilib.
1908-1910-cu illərdə A.Miller Fransanın Coğrafi,
Arxeoloji və Tarixəqədərki Cəmiyyətlərinin həqiqi
üzvü seçilib. Çar hökuməti zamanında
Müqəddəs Anna, Müqəddəs Stanislav və
Müqəddəs Vladimir ordenlərinin müxtəlif dərəcələri
ilə təltif edilib.
Sonralar Qızılburun nekropolu haqqında Azərbaycan
TTC-nin Naxçıvan şöbəsinin 1926-cı il 22 fevral
tarixli iclasında məlumat verən sonralar repressiyaya
uğramış Cabbar Əmirov olub. Bu gün də həmin
məbədin yerində heç vaxt arxeoloji qazıntı
aparılmadığına çox təəssüflənirik.
Bundan tariximiz itirdi, qızılaxtaranlar isə qazandılar.
Qeyd edək ki, Qızılburun qəbiristanlığı
Naxçıvan Muxtar Respublikasında tunc və ilk dəmir
dövrlərinə (e.ə.2-ci minillik - 1ci minilliyin əvvəlləri)
aiddir. Buradakı daş qəbirlərdə meyitlər bükülü,
bəzən oturdulmuş halda dəfn edilmişlər. Qəbirlərdən
küpə, çölmək, kasa, vaza, çaydan tipli
qablar, tunc xəncərlər, dəvəgözündən ox
ucluqları, toppuzlar, dəmir alət və silahlar,
qızıl bəzək əşyaları və sair
tapılıb.
Arxeoloqların yazdıqları məqalələrdən
və kitablardan məlum olur ki, İ.İ.Meşşaninovun və
A.A.Millerin Qızılburunda apardıqları tədqiqat
işləri genişmiqyaslı olmayıb. Burada A.A.Millerin kəşfiyyat
qazıntısı nəticəsində iki daş qutu qəbir
açılmışdı. Tunc dövrünün
qırmızı rəngli qabları qara və qəhvəyi,
yaxud qara və qırmızı boyalarla çəkilmiş həndəsi
naxışlarla, bəzən insan və heyvan şəkilləri
ilə bəzədilib. İlk Dəmir dövrünə aid
qablar qırmızı boya ilə nisbətən enli xətlərlə
naxışlanıb. Qızılburun boyalı qabları
Naxçıvan Mədəniyyətinə aiddir. Bu mədəniyyətin
sahibləri patriarxal-icma quruluşunda yaşamış, əkinçilik
və maldarlıqla məşğul olmuşlar.
Professor A.Miller 18 iyul 1926-cı ildə arxeoloji
axtarışlar apardığı yerdən - Don dairəsinin
Aksay stansiyasında Zaqafqaziya Elmi Assosiasiyasının rəhbərliyinə
məktub yazmışdı. Məktubunda o, axtarışlar
aparacağı Qızılvəng (Qızılburun)
nekropolunun və ərazidəki qədim məbədin
vacibliyindən söhbət açıb. Hətta Muxtar
Respublika ərazisində yerləşən Kültəpə
arxeoloji abidəsinin də çox ciddi qorunmasını
önə çəkib.
1926-cı il dekabr ayında Azərbaycan Arxeoloji Komitəsi
Tiflisə-Zaqafqaziya Assosiasiyasına ¹12-li məktub göndərib:
"Professor A.A.Miller 1926-cı ilin payızında
Naxçıvan ölkəsinin Qızılvəng ərazisində
apardığı qazıntıların haqqında hesabatı
Sizə verməli idi. Bu haqda Azərbaycan Arxeoloji Komitəsinə
xəbər verməyinizi xahiş edirik.
Arxeoloji Komitənin sədr müavini: İmza
Elmi katib:
İmza".
1927-ci il yanvarın 4-də Zaqafqaziya Elmi
Assosiasiyası aşağıdakı məktubla Bakıya
cavab yazır:
"Azərbaycan Arxeoloji Komitəsinə
Keçən ilin 29 dekabrında
yazdığınız 1292 nömrəli məktuba cavab olaraq
xəbər veririk ki, professor A.A.Millerin Qızılvəngdə
apardığı qazıntıların hesabatı hələ
ki, Assosiasiyaya təqdim olunmayıb. Ona görə də bu
işlər haqqında Komitəyə heç nə xəbər
deyə bilmirik.
Assosiasiyanın katibi: İmza".
Bu yazılan məktublardan aydın olur ki, professor
A.A.Millerin ortalıqda Qızılburun nekropolunda qazıntı
apardığı haqda hesabat yoxdur. Burada çox ciddi bir sual
ortalığa çıxır. Tiflisdə belə bir
hesabatın hazırlanmasına kimlər maneçilik törətmişlər?
Çünki A.A.Millerin Naxçıvanda 1926-cı ilin 25
sentyabrında etdiyi tarixi çıxışın mətni
Naxçıvan Muxtar Respublikasının Dövlət Arxivində
qorunur.
Fikrimizcə, Qızılburun nekropolunun İskit
türklərinə məxsusluğu Tiflisdəki və
Moskvadakı erməni alimlərini razı salmayıb. Millerin
sonrakı faciəli taleyində əsas bu məsələ
dayanır. Onun Naxçıvanda naxçıvanlılar
qarşısında etdiyi tarixi çıxışı ona
bağışlamırlar.
Amma Azərbaycan tarixşünaslığında
bütün yüzilliklərdə Qızılburun nekropolunu
parlaq məşəl kimi parıldadan aktual bir məsələ
var. Bu A.A.Millerin Naxçıvanda etdiyi
çıxışıdır.
25 sentyabr 1926-cı ildə Naxçıvan şəhərində
Azərbaycan Tədqiq və Tətəbbö Cəmiyyətinin
ümumi iclasında professor A.A.Miller Qızılvəngin
(Qızılburunun) tədqiqi haqqındakı məruzə
edir. Həmin məruzədən bir hissəni
oxucularımızın diqqətinə
çatdırırıq. Qeyd edək ki, Millerin məruzəsi
ədəbiyyatşünas alim F.Xəlilov tərəfindən
ilk dəfə aşkar edilmiş və onun
"Naxçıvanı öyrənən elmi cəmiyyət"
kitabında (Bakı: 2005, s. 51) çap olunmuşdu. 30 ¹-li
protokolda Miller onu diqqətlə dinləyən cəmiyyət
üzvlərinə və maraqlananlara (cəmi 200 nəfər)
deyir: "Əvvəlcə mən bunu sizə deməliyəm
ki, nə üçün Qızılvəngə tədqiqata
gəldim. Mənim Qızılvəngə gəlməyimin əsl
səbəbi budur ki, buranın mədəniyyəti dünya mədəniyyəti
ilə əlaqədardır. Qızılvəng mədəniyyəti
bir çox yerlərin mədəniyyətinə
oxşardır. Babilistan-Şam və Ağdəniz sahillərinin
mədəniyyəti bu Qafqazın mədəniyyəti ilə
rabitəlidir. Mən Qızılvəngdən ümidsiz
qayıtmıram. Bu qazıntıda tapdığım şeylər
Qafqazın mədəniyyətli olmasını isbat etdi... Mən
Cənubi Donda qazıntılar aparmışam. Orada
yaşamış olan "İskit" türklərinin (skiflər
- müəllif) mədəniyyəti ilə Qızılvəngin
mədəniyyəti birdir. Hər iki məhəldə
tapılan şeylər bir-birinə oxşayır...
Mənim Qızılvəng haqqında söylədiyim
sözlər çox azdır. Günlərlə desəm,
qurtarmaz. Buranın mədəniyyəti iki hissəyə
ayrılır. Biri daş dövrünün mədəniyyətinə,
ikincisi yeni mədəniyyətə aiddr".
Naxçıvanlılar professor A.A.Millerin maraqlı məruzəsini
çox diqqətlə dinləyirlər və
alqışlayırlar. Cəmiyyətin üzvlərinə və
maraqlı olanların bir çox suallarına cavab verən
professor A.A.Millerin məruzəsini cəmiyyət üzvləri
kifayətləndirici və təqdir edirlər.
Qızılburun nekropolunda və Qədim Məbədin
yerində aparılan arxeoloji axtarışlar, oradan tapılan
mədəniyyət nümunələri və məşhur
arxeoloq A.Millerin tarixi çıxışı
Naxçıvanın qədim zamanlardan bəri iskit türklərinin
vətəni olduğunu təsdiqləyir.
Xalqımızın tarixindən bəhs edən bir
abidənin məhv edilməsi çox təəssüf yaratsa
da, həmin ərazidə təkrarən ciddi arxeoloji
axtarışların aparılması bu abidə haqqında
yazılanları və yeni tapılanları bir yerə
toplayar. Bu isə Qızılburun mədəniyyətinin həqiqi
mövqeyini aydınlaşdırar.
Musa QULİYEV (RƏHİMOĞLU)
AMEA Naxçıvan Bölməsi Tarix, Etnoqrafiya və
Arxeologiya İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, tarix
üzrə fəlsəfə doktoru
kuliyevm@yandex.ru
525-ci qəzet .- 2024.- 1 iyun,¹96.-S.23.