Tarixin faciəli və
ibrətamiz əhvalatları
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Qəddarlıq nümunələri unudulmur
Belə bir əhvalatı yada salmaq lazımdır ki,
İmperiya bir qayda olaraq öz məqsədinə çatmaq
üçün makiavellizmdən, "məqsəd vasitələrə
haqq qazandırır" prinsipindən geniş istifadə
edir. 1544-cü ildə türk sultanı Möhtəşəm
Süleyman axşam yeməyinə macar dvoryanı Balint Toronu dəvət
edir. Qonaq ev sahibinə o qədər də inanmadığından,
bir neçə dəfə masanın arxasından qalxıb,
evinə getmək istəyir. Hər dəfə sultan
gülümsəyərək təkid edir ki, macar qalsın:
"Axı Siz hələ qara şorbanı
dadmamısınız" sözlərini, qəhvəni nəzərdə
tutaraq təkrar edir. Nəhayət, axırda "qara
şorba" verildikdə yeniçərilər macarın
üstünə atıldılar və onu zəncirlə
buxovladılar. O vaxtdan macar dilində "qara şorba"
söz birləşməsi ən qara məkr idiomatik ifadəsi
və xəyanəti mənalandırmaq üçün
istifadə edilir.
Bəzən dəhşətli qətllər törədən,
insanlığı bədbəxtliyə düçar edən
adamlar tarixə daha çox bəzək vermişlər, nəinki
nəhəng bəşəri ideyaları özünə rəhbər
tutan və bu yolda özünü və bütün yaxın
adamlarını qurban verən böyük şəxsiyyətlər.
Bu nöqteyi-nəzərdən Şərq sarayları daha
böyük məkr və cinayət yuvasına çevrilirdi.
Burada saray adamlarının öz əcəli ilə ölməsi
nadir hadisəyə çevrilirdi. Çar sülaləsindən
olanların az bir hissəsinə müəyyən dövr
üçün hökmdarlıq "səadəti" qismət
olurdu, qalanları isə bu ailəyə mənsubiyyəti ilə
elə bil ki, faciə qəhrəmanlarına çevrilirdilər.
Türk sultanının vəliəhdliyi üstündə qan
qardaşları arasında hər cür iyrənc vasitələrdən
istifadə edilməklə, ölüm-dirim müharibəsi
gedirdi. Bir oğul ölən sultanın yerini tutduqda, onun
taxtına sahib çıxdıqdan sonra bütün
qardaşlarını, hətta öz istəyindən
asılı olmayaraq sıradan çıxarmalı, müxtəlif
yollarla qətlə yetirməli idi ki, iddiaçı pretsedenti
heç cür yarana bilməsin, hətta formal iddiaçı
təhlükəsi belə mövcud olmasın. Sultan Səlim
öldükdən sonra hakimiyyətə gələn onun
oğlu Sultan Süleyman bütün qardaşlarını məhv
etmək məcburiyyətində qaldı. Sarayda yeyilən
xörəyin hər tikəsindən insan qanının iyi gəlir.
XIX əsrin birinci yarısının Rusiyası
haqqında yazan fransız, markiz Astolf de Kyustin yaxşı qeyd
edirdi ki, "həbsxana gözətçisinin həyatı mənim
gözümdə heç də məhbusun həyatından
yaxşı deyil". Axı hər ikisi həbsxananın
öldürücü havası ilə nəfəs alır,
onun üfunətindən qidalanır. O, məşhur
Şlesslburq zindanını müşahidə edərkən,
bu qənaətə gəlmişdi. Ona görə də
öz xalqına, millətinə bir ölkə həcmində
həbsxana yaradanlar heç də azad olmurlar, onlar dərk etməsələr
də, özlərini də bu ağır cəzaya - katorqa məhbusluğuna
məhkum edirlər. Bəşəriyyət quldarlıqla həmişəlik
vidalaşdıqdan sonra da insanlığa zidd olan bu eybəcərliyi
bərpa etmək cəhdinin özü cinayət
sayılmalıdır. Jan Jak Russo çox düzgün olaraq
qeyd edirdi ki, insan azad olmaq üçün doğulur, ancaq daim
qandalda olur.
Diktaturanın hökm sürdüyü müasir
ölkələrdə vəziyyət heç də XIX əsr
Rusiyasından yaxşı deyildir. Bir neçə Yaxın
Şərq ölkələrinə səyahət edən
ingilis alimi, onlarda hökm sürən qaydalardan dəhşətə
gəlib, Fransadan olan de Kyustinin Nikolay Rusiyası barədəki
("1839 cu il Rusiyası") kitabının ənənəsini
davam etdirərək, öz təəssüratlarını
Londonda çıxan "The Guardian" qəzetində
çap etdirmişdi. Bir ölkənin timsalında
adamların hakimiyyətdən daim qorxu içərisində
yaşamasını, hər cür haqsızlığa
dözdüyünü təsvir etmişdi. O yazırdı ki,
həmin ölkədə qəribə bir qayda hökm
sürür, hamı diktatorun verdiyi qəti göstərişə
əməl etməlidir. Bu eybəcər göstərişi,
o, ingilis dilində lakonik qaydada belə ifadə edir: "Look,
don't see, listen, don't hear, The more engage, the longer you survive". -
"Bax, ancaq görmə, qulaq as, ancaq eşitmə. Nə qədər
buna çox əməl etsən, daha çox da salamat
qalacaqsan". Sonra qeyd edir ki, adamları kütləvi şəkildə
kor və kar edən bir ölkədə hansısa insan
haqlarından danışmaq olarmı?
Lakin diktatorlar, xalqa zülm edənlər öyünməsinlər
ki, onların ağalığı uzun illər ömür
sürəcəkdir, onlara müqavimət göstərməyə
heç kəsin cürəti çatmayacaqdır. Onlar əgər
tarixi öyrənsəydilər, səfeh ideyalarından əl
çəkərdilər. Axı diktaturadan dənşətli
olan quldarlığa da nəhayət ki, son qoyulmuşdu. Bəşəriyyət
tarixində pozulmaz ləkə kimi qalan quldarlıq min illərlə
ölçülən tarixə malikdir, lakin onu da üfunət
yayan əşya kimi, utancaqlıq bəxş edən eybəcər
bir varlıq kimi məhv etmək, tarixin arxivinə,
özünə məxsus olan qəbirə göndərmək
mümkün oldu.
Quldarlığın dəhşətli tarixi
Quldarlıq böyük və qullar üçün dəhşətli
əzablarla müşayiət olunan tarixə malik
olduğundan, onun haqqında bir qədər ətraflı
danışmağa ehtiyac vardır. Quldarlığın son
nümunələri bir əsr yarımdan artıq vaxtda
qadağan olunsa da, gizli quldarlıq halları bəzi ölkələrdə
qalmaqda davam edir.
Quldarlıq antik dövrlərdə Avropada mövcud
olmuşdur. Şərqdə tiraniya, despotiya güclü olsa
da, quldarlıq o qədər geniş
yayılmamışdı. Qədim Misirdə və Çində
qullar əhalinin nisbətən kiçik seqmentini təşkil
edirdi. Elmi axtarışlar piramidaların qullar tərəfindən
tikilməsi barədəki ideyanı təkzib etmiş, məlum
olmuşdur ki, bu ağır işi əsasən kəndlilər
ilin yarısı ərzində tikintidə işləməklə
həyata keçirmişlər. Özü də bunu vergi
ödəmək şəklində görmüşlər. Qədim
Yunanıstanda və Qədim Romada quldarlıq geniş
yayılmışdı. Qədim Romada şəhər əhalisinin
25 faizini qullar təşkil edirdi və ölkədə qullar əsas
işçi qüvvəsi rolunu oynayırdı. Burada qullar
çoxlu növlərə bölünürdü. Onların
arasında həkimlər və müəllimlər var idi. Bəzi
qullar qul sahibinin mülkiyyəti olduğu halda, onun
özünün də qulları var idi. Azad olunmuş
qulların - libertinlərin bəziləri böyük
var-dövlətə yiyələnirdilər. Qladiator qullar
geniş şöhrətə yiyələnirdilər.
Qulların əksəriyyəti müharibə əsirlərindən
ibarət idi.
Qullar öz sahibinin mülkiyyəti hesab olunurdu,
axırıncılar onları qidalandırmalı və müəyyən
lazımi şəraitdə saxlamalı idi. İş
heyvanı kimi qulun xəstələnməsi və ölməsi
onun sahibinə maddi ziyan vururdu. Lakin qullar
narazılıqlarını açıq şəkildə
bildirirdilər, Siciliyada onlar böyük üsyan
qaldırmışdılar. Bizim eradan əvvəl 70-ci illərdə
Qədim Romada baş verən Spartak üsyanı azadlıq
uğrundakı mübarizə tarixini bəzəyir. Bizim
eranın V əsrində isə Roma imperiyasının
özü süqut etdi.
Erkən Orta əsrlərdə aqrar
quldarlığı hələ mövcud olsa da, iqtisadi cəhətdən
süquta uğradı və onun yerini IX əsrdən təhkimçilik
tutdu. Lakin İspaniyada quldarlıq yenidən meydana
çıxdı, ölkədəki xristianlar və müsəlmanlar
əsir düşmüş dustaqları Rekonkistanın davam
etdiyi bütün dövr ərzində qul kimi istifadə
edirdilər. XIV əsrdəki Qara Ölümdən - taunun qitədə
geniş yayılmasından sonra işçi
kasadlığı ucbatından İtaliyada geniş
ölçüdə quldarlıq tətbiq olundu. Florensiyada əcnəbi
qulların qeyri-məhdud şəkildə gətirilməsinə
icazə verildi. İtaliya qul bazarına satılmaq
üçün qullar Aralıq dənizi və Qara dəniz
sahillərindən gətirilirdi, onların sırasına
ruslar, albanlar, cənubi Balkandan olanlar və tatarlar daxil idi.
Burada həmçinin Afrikadan olan qullar da var idi, onlar mavrlar,
efiopiyalılar və İspaniyadan olan müsəlmanlar idi. Təkcə
Venetsiya bazarında XV əsrin ilk rübündə 10 min qul
satılmışdı. Lakin XV əsrin sonunda İtaliya şəhərlərində
quldarlıq dramatik qaydada süqut etdi. Qul sahibləri
qullarınının çoxunu azad etdi.
İlk dəfə portuqaliyalılar Afrika ətrafına
üzməyə başladılar, bu işdə Henri Naviqatorun
(XV əsr) böyük xidmətləri olmuşdu. Onlar
Ədviyyat adalarına yol tapmaq istəyirdilər. XVII əsrin
ortaları ərzində niderlandlılar Qərbi Afrika sahillərindəki
bir neçə Portuqaliya fortlarını tutdular və həmin
vaxt həm də Hind okeanındakı portəgiz ticarətinə
nəzarəti ələ keçirdilər. 1602-ci ildə
yaradılan Holland Şərqi İndiya Kompaniyası Şərqi
Afrikada və Xoş Ümid Burnunda məskənlər saldılar
və onları daimi koloniyalara çevirdilər.
Afrikanın sahil zonalarını kəşf edən
avropalılar qitənin daxilindəki ərazilərə də
nüfuz edirdilər. Lakin onların diqqətini sahilin
yaxınlığında yaşayan əhali daha çox cəlb
edirdi. XVI-XVII əsrlərdə qul ticarəti xeyli
böyümüşdü, minlərlə, sonra milyonlarla
afrikalı öz vətənlərindən
uzaqlaşdırılmış və güc tətbiq etməklə
gəmilərlə Yeni Dünya plantasiyalarına
aparılmışdı.
Qul ticarəti heç də yenilik deyildi.
Dünyanın digər zonalarında olduğu kimi, Afrikada da quldarlıq
qədim dövrlərdən mövcud idi. XV əsrdə
quldarlıq möhkəm səviyyədə yüksəldi.
İlk qul bazarları Yaxın Şərqdə olmuşdu və
burada satılan qullar ev xidməti göstərməklə məşğul
idi. Quldarlıq Avropa ölkələrinin çoxunda
mövcud idi, orada qulların çoxu Afrikadan gətirilənlər
və ya müharibələrdə işğal edilən
regionlardan olanlar idi.
İlk olaraq portuqaliyalılar Avropa qullarını sadəcə
olaraq Afrikadan olanlarla əvəz etdilər. Lakin 1490-cı illərdə
Amerikalar kəşf edildikdən sonra Cənubi Amerikada və
Karib adalarında şəkər qamışı becərilməsi
situasiyanı köklü surətdə dəyişdi.
Şəkəri ilk dəfə Avropaya səlibçilər
Orta Şərqdən gətirmişdilər. XVII əsr ərzində
şəkər qamışı plantasiyaları
Braziliyanın şərq sahillərində və bir neçə
Karib adasında meydana gəldi. Onlar böyük miqdarda əmək
məsarifi tələb edirdi, plantasiyalara çoxlu
işçi qüvvəsi lazım gəlirdi. Bunu az sayda olan
amerikan hinduları bacarmazdı. Onlar gərgin əməyə
öyrənməmişdilər, tez yorulur və xəstələnirdilər.
İlk dəfə 1518-ci ildə ispan gəmisi afrikalı
qulları birbaşa Afrikadan Yeni Dünyaya gətirdi. Bir cəhət
də qeyd edilməlidir ki, avropalılar şəkərə
çox tez öyrəşdilər və şəkər
satışı plantasiya sahiblərinə böyük gəlir
gətirirdi. Əslində şəkər yeni bir narkotikə
çevrilmişdi.
Sonrakı iki əsr ərzində qul ticarəti
çox dramatik şəkil aldı, çünki
Üçbucaq ticarət Avropanı Afrika və Amerikalarla birləşdirirdi.
Amerikan qitələrindəki inkişaf Atlantik iqtisadiyyatı
kimi xarakterizə olunurdu. Avropa ölkələrindən
Afrikaya manufaktura malları gətirilirdi və onlar qullara dəyişdirilirdi.
Sonra qullar gəmilərə yüklənib, satılmaq
üçün Amerikalara daşınırdı. Avropa tacirləri
isə oradan tütün, patka, şəkər, rom, kofe və
pambıq alırdı və onları Avropaya
daşıyıb, qitənin bazarlarında satırdılar.
XVI əsr ərzində 275 min afrikalı qula çevrilib, iki
qitəyə idxal edilmişdi. XVII əsrdə bir milyondan
artıq qul gətirilmişdisə, XVIII əsrdə bu rəqəm
6 milyona yüksəlmişdi. Ticarət Qərbi və Mərkəzi
Afrikadan Şərqi Afrikaya doğru irəliləmişdi. XIX əsr
ərzində Avropa ölkələri qul ticarətinə son
qoymağa cəhd etdikdə belə, 2 milyona yaxın qul idxal
edilmişdi. Bütövlükdə 10 milyondan artıq afrikan
qulu XVI və XIX əsrlər arasında Amerikalara
daşınmışdı. Onların yarısı ingilis gəmilərinin
payına düşürdü. 1960-cı illərin əvvəllərində
Əlcəzairin ilk prezidenti olmuş Əhməd ben Bella isə
iddia edirdi ki, qul ticarəti Afrika əhalisinin 100 milyon nəfərə
qədər azalması kimi, qitəyə dəhşətli
bir ziyan vurmuşdur.
Qulların gəmidə bir qitədən
başqasına üzməsi də olduqca ağır səfər
idi, onlar dözülməz şəraitin hökm
sürdüyü gəmi anbarlarında
daşınırdı. Ölüm faizi 10-a bərabər
olurdu. Böyük məsafəyə üzən vaxt
qasırğa olanda və ya əks istiqamətdə külək
əsəndə, ölüm dərəcəsi xeyli
artırdı. Səfər vaxtı sağ qalan afrikalılar
az immunitetə malik olduqlarından və ya heç bir immunitet
sahibi olmadıqlarından xəstəlikdən ölməklə,
qullar arasında itki dərəcəsini
artırırdılar. Yeni Dünyada doğulan və
böyüyən qullar arasında ölüm dərəcəsi
aşağı olurdu, çünki yeni nəsil çox sayda
qorxulu xəstəliklərə qarşı immunitet
qazanırdı. Qul sahibləri ancaq nadir hallarda qulların
uşağının olmasına rəğbətlə
yanaşırdılar, qadın qullar bir müddət işləməkdən
yayınmalı olurdu. Onlar düşünürdülər
ki, qulu almaq, uşağı işləmək yaşına qədər
böyütməkdən az xərc tələb edir. Qədim
Romada isə quldarların münasibəti bu cəhətə
görə tam əks xarakterli idi, onlar uşağın
olmasını və cavan qul kimi böyüməsini, yeni qulu
satın almaqdan sərfəli hesab edirdilər.
Avropalılar ilk dəfə qulları yerli afrikan tacirlərindən
qul bazarlarında alırdılar, bunun üçün onlara
qızıl, tüfəng və digər toxuculuq
mallarını verirdilər. Tarixçilər nəhayət
belə qərara gəldilər ki, məhz avropalılar qul
ticarətinin şərtlərinə nəzarət etmişdilər.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.- 1 iyun,№96.-S.22.