Hamamda sərgi
Tarixi Qədim Romalılara qədər gedib
çıxan, sadəcə təmizlik üçün deyil,
zövq və səfa üçün də istifadə edilən
hamamlar Türk kültüründə xüsusi yerə
malikdir. Ələlxüsus da, Osmanlı dönəmində məşhur
kisəçiləri ilə sərhədləri aşan və
şəfa qaynağı olaraq qəbul edilən hamamlar, fiziki
təmizliyi əyləncə kültürünə
çevirən məkanlar olaraq qarşımıza
çıxır. Bu günün özündə gəlin
hamamı kimi rituallar az da olsa davam etdirilir, ancaq ümumilikdə
bu ənənə təəssüf ki, tarixə
qarışmış görünür. Keçmişdən
günümüzə gəlib çıxan miraslar,
xüsusilə tarixi hamamlar artıq muzey, sərgi salonları,
sənət tədbirlərinin keçirildiyi yer kimi istifadə
edilir. Bunlardan biri İstanbulun Fatih səmtində yerləşən
Kiçik Mustafa Paşa hamamıdır.
Fateh Sultan Mehmet dönəmində, Sultanın baş
vəzirlərindən olan Kiçik Mustafa Paşa tərəfindən
1477-ci ildə inşa etdirilən bu hamam, Osmanlı dönəminə
aid ilk memarlıq abidələrindən biri hesab edilir. Biri
kişilərin, digəri qadınların istifadəsi
üçün nəzərdə tutulan və buna görə
dizayn edilən hamam, 2000 metrlik ərazidə 1256 metrlik yeri əhatə
edir.
Qübbəli hamam
Hamamın qarşısında dayanıb baxanda
üstündə bütün əzəməti ilə ucalan
qübbəsi insanı təəccübləndirir. Heç
bir hamamda qübbənin olmadığı çoxğumuza məlumdur.
Özü də bu cür görkəmli, gözoxşayan,
düşündürən qübbə... Məsələ
burasındadır ki, bina inşa edilərkən ibadətxana
kimi fəaliyyət göstərəcəyi nəzərdə
tutulub. Lakin sonradan hamama çevrilib. Özü də bura
"halvet" bölümü olan hamam olub.
Açığı bu faktı öyrənəndə,
hansı dövr olursa olsun, neçənci əsrdə
yaşayırıqsa yaşayaq, dini əqidənin dünyəvi
həzzin üstünə çıxa bilmədiyi
ağlıma gəldi. Nəfs kontrolunun da bir nöqtəsi
var, ora çatdıqdan sonra yeni "cümlə"
başlatmağa ehtiyac duyulur. Əslində, bu cür məsələləri
biz dramatikləşdirib, həddən artıq
böyüdürük, ancaq burada qeyri-adi nəsə yoxdur,
çünki insanlar da buqələmunlar kimidir; vəziyyətə
görə "rəng" dəyişməkləri
yaradılışlarında var.
Ölümdən 30 il sonra gələn ləqəb
1481-ci ildə Sultan Mehmetin vəfatından sonra
oğulları Bəyazid və Cem Mustafa paşa
arasında gərginlik
yaranmağa başlayır. Həmin ərəfələrdə
İstanbuldakı yeniçərilər Bəyazidin tərəfdarları
idi. Mustafa Paşanın Cem Sultanın tərəfdarı
olduğunu düşündüklərinə görə, onu
öldürürlər. Yeri gəlmişkən, Kiçik
Mustafa Paşa adındakı "kiçik" ləqəbi,
özündən 30 il sonra baş vəzir olan Böyük
Mustafa Paşa ilə qarışdırılmaması
üçün ona sonradan verilir.
Qeyd edim ki, bu hamam 1920-ci illərdə Vəqiflər
İdarəsindən alınaraq xüsusi mülkiyyətə
keçir. İnşa edildiyi tarixdən 1993-cü illərin
ortalarına qədər hamam olaraq istifadə edilir. Daha sonra tələb
görmədiyi üçün qapadılır və boş
qaldığı illər ərzində xeyli zərər
görür. 1996-cı ildə iş adamı Suha Mərmərçi
tərəfindən cüzi miqdar
qarşılığında alınır, özlərinə
məxsus "Mərməriş Holding" tərəfindən
restavrasiya edilir və xarabaya çevrilməyinin
qarşısı alınır. Bu proses 6-7 illik zaman alır və
beş milyon dollara yaxın vəsait xərclənir.
Hər şey ziddiylə mövcuddur
Hamama gəldikdə isə, içəriyə ilk
addımı atdığın andan etibarən
özünüzü zaman tunelində hiss edirsən.
Tavandakı kiçik yumru boşluqlardan içəriyə
sızan günəş şüası keçmişdən
günümüzə gəlmiş bu möhtəşəm
abidəyə daha mistik bir ab-hava qatır. Hətta sənə
elə gəlir ki, gözünü modern dünyada yumub,
Osmanlı dönəmində açmısan. Əvvəl
heç hamamda olduğunu da düşünmürsən, qədim
çağlardan qalma bir mağarada olduğun da ağıla gəlir.
Lakin içəriyə daxil olub, bir az irəlilədikdən
sonra qarşına çıxan ilk qapını keçdiyin
zaman hamamda olduğunu anlayırsan. Çünki hər bir
küncdə yaşı yüz, iki yüz, üç yüz
ili keçən qırılmış,
parçalanmış yuyunma yerlərini görürsən.
İçəridə başını tavana doğru
qaldıranda sanki məscidin qübbəsinə baxırsan,
aşağı əyəndə hamamda olduğunu
anlayırsan. Bir az ziddiyyətli yerdir. Məncə, onu bu qədər
əsrarəngiz edən aşağısı ilə
yuxarısının, sağı ilə solunun bir-birinin əksi
kimi görünməsidir.
Hamamda sənət
Hamam başlı-başına bir aləmdir. Əgər
şanslısınızsa, muzey kimi fəaliyyət göstərən
bu məkanda maraqlı sərgilərlə
qarşılaşma ehtimalınız da var. Gənc sənətçilərə
dəstək verən bir dostumun "maraqlı sərgi təşkil
edilib, hətta sərgi olmasa da, o hamamı görməlisən"
dediyi üçün getdim.
"My best of" adlı sərgi vardı. Trexit
Salvadorun kuratorluğu ilə açılıb.
Salvador, təqib etdiyi, keçmişdə nə
iş gördüyü, gələcəyinə
inandığı gənclərin, sənətçilərin
bəyəndiyi işlərini burada bir araya gətirib.
Xüsusilə, əsərləri tanınmayan sənətçilərin
görünməyi, tanınan və tanınmayan sənətçilərin
işlərinin bir yerdə olması fikri bu sərginin ərsəyə
gəlməsinə səbəb olub.
Gələnlər sadəcə bu sərgini ziyarət
etmirlər, eyni zamanda 500 illik keçmişi olan, xaraba vəziyyətdən
çıxarılaraq təkrar mədəniyyətə
qazandırılan bu məkanı kəşf edir, məkanın
içində bir-birindən fərqli üsluba, tərzə,
dinə, dilə sahib 80-ə yaxın sənətçinin fərqli
dönəmlərdə yaratdıqları əsərləri
ilə tanış ola bilirlər.
Sərgidə Özgə Akdeniz, Erdağ Aksel, Bruno
Catalano, Pelin Çağlar, Enes Debran, Ahsen Əroğlu, Kemal
Ertuğ, Tom Fellows, Erman Gürcüm, Ergin İnan, Fatih Kahya,
Yaz Kocacıklıoğlu, Tamer Nakışçı, Gönül
Nuhoğlu, Şeyda Özdamar, Ardan Özmenoğlu, Günnur
Özsoy, Cem Öztürk, Esra Turam Pacal, Uzay Çöpü
və digərlərinin əsərlərini görmək
mümkündür.
Varla yox arasında...
Yadımda qalan, xeyli əsərlər oldu. Onlardan biri
Şeyda Özdamara məxsus olan Fürruğ Fərruhzadın
şeirindən seçilmiş "Kuş ölür, sen
uçuşu hatırla" adlı misrası ilə sərgilənən
sərçə kompozisiyasıdır. Əslində quş,
uçuş, azadlıq, sürgün, ölüm, yaşam
haqqında düşündürən, görülməyə
dəyər xeyli əsərlər var. Sərgi boyu mənə
bələdçilik edən, hazırda rəssamlıq
üzrə təhsil alan, 22 yaşlı Cansu oldu. Xeyli söhbət
etdik, bir ara sərginin kuratoru Trext Salvadorun kim olduğu ilə
maraqlandım, bilmədiyini, hətta heç kimin
tanımadığını, kimliyini gizli
saxladığını dedi. Təbii ki, təəccüblü
gəldi.
Sən demə, "Trext Salvador" kuratorun
özünə seçdiyi ləqəb imiş. Avropada
yaşayır, oradakı ölkələrdən birinin vətəndaşıdır.
Türkiyə sənət dünyasına girişi
özünə açdığı bir sosial şəbəkə
profili ilə başlayıb. Sonra paylaşımlar edərək
bu ölkədə məşhurlaşıb. Əslində sənətçi
olan bu şəxs, sosial şəbəkədə özünə
aid heç bir əsər paylaşmayıb. Sərgiyə gələnlərin
çoxu, "hamını bu qədər tənqid edən
adamın təşkil etdiyi sərgi necədir" deyə
maraq edənlərdir. Məsələ burasındadır ki,
Trext Salvadoru yaxından təqib edirlər, sənət məkanlarında
mütəmadi olaraq adı keçir, köşə
yazılarında ondan bəhs edilir, amma kim olduğunu bilən
yoxdur. Sərgini də uzaqdan təşkil edib, necədir, nədir,
görən olmayıb.
Bu qədər maraq görməyinin səbəbi, sənət
dünyasında demək olar ki, filtirsiz olaraq hər kəsi, hər
insanı, hər qurumu istisnasız tənqid etməyidir. Amma
bunu qüsursuz bir mizah ilə edir. Çağdaş sənətin
tənqid mərkəzində olduğu acımasız bir
mizahı var. Bu məsələdə kimsəyə güzəştə
getmir. Həqiqi kimliyini ölüm kimi gizli saxlayır. Bu da
ona bir az rahatlıq bəxş edir. Hətta Trexit, yaxın
günlərdə ilk sərgisini açacağına dair
sosial şəbəkə vasitəsi ilə məlumat
paylaşanda da çoxları ona inanmaq istəməyib. Hər
zaman etdiyi zarafatlarından biri olduğu
düşünülüb. Ancaq gedişatla bağlı daha ətraflı
paylaşımlar ediləndə vəziyyət dəyişib.
Çünki hər kəsi tənqid edən insanların
ortalığa iş çıxarması çox da
alışılmış hal deyil. Yaxşı, ümumən
bəyənilibmi?
Əksəriyyət bəyənmədiyini deyir. Hesab
edirlər ki, özünə yaxın hesab etdiyi, sənətdə
çoxda bəyənilməyən sənətçilərin
əsərlərinə müraciət edib. Görünən
odur ki, insanlar, hər kəsi tənqid edən birindən daha
artıq və daha yüksək performans gözləyirlərmiş.
Mənə gəldikdə isə, palçığın
içində belə marağımı çəkən nəsə
tapıb onunla bağlı düşünə bilərəm.
Sərgi gələn həftənin sonunadək davam edəcək.
Türkan TURAN
525-ci qəzet .- 2024.- 1 iyun,№96.-S.21.