Ədə­bi köşk: Nə var, nə  yox?

 

Bizi biabır edənlər kimlərdi?

 

Beynəlxalq festivallara gedənlərin siyahısında nadir hallarda dəyişikliklər olur; bəlli simaların müxtəlif ölkələrdən şəkilləri mütəmadi sosial şəbəkələri, saytları bəzəyir. Onların arasında layiqliləri az deyil. Amma...

Ammasını Ulucay Akif yazıb: "Çox xahiş edirəm, beynəlxalq tədbirlərdə, festivallarda ölkəmizi təmsil etməyə "tupoy" adamları göndərməyin. Heç olmasa ölkəmiz haqqında məlumat verəndə, danışanda kağızdan oxumasınlar. Ayıbdı axı. Adam vərəqə-zada baxmadan öz ölkəsinə aid on sanballı cümlə deyə bilmirsə, nə iti azıb beynəlxalq festivalda? Niyə bizə tupoy kimi baxmalıdır xaricilər? Ayıbdı! Dünya görüşü olan, çox demirəm, heç olmasa 5-10 kitab oxumuş adam göndərin göndərəndə..."

lll

Şəklimizin arxaya vurulmağının tarixçəsi

Son illərin nəşrlərində müəllifin şəkli kitabın arxasına vurulur. Köhnə kitablarda isə şəkillər, adətən, əvvəldə olurdu. Bunun səbəbini düşünürdüm.

Həmid Piriyevin nəql etdiyi əhvalat bu dəyişikliyin həm qəmli, həm də yumoristik tarixçəsidir: "Qılman İlkin danışırdı ki, mən "Azərnəşr"in direktoru olanda Əlağa Vahidin "Qəzəllər" kitabı çap olunmuşdu. Kitab çıxanda Vahid yanıma gəldi. Soruşdu ki, kitaba nöş şəklimi vurmayıblar? Dedim, bilmirəm. Kitabın rəssamını çağırtdırdım. Rəssam girdi kabinetə. Soruşdum ki, Vahidin kitabına nöş şəklini vurmamısan? Vahid üzü mənə tərəf oturmuşdu deyə, rəssam onu görmədi. Dedi ki, əşi o əntərə oxşayır, nə şəklini vurum? Vahid ona tərəf dönüb dedi ki, əntərəm, onda şəklimi kitabın qabağına yox, dalına vuraydın".

Vahid, indi hamımızın şəklini kitabın dalına vururlar...

lll

Çağdaş poeziyamızın "qoca"Imış gənc şairləri...

Son zamanlar deyinənlər arasında Tural Cəfərlinin də yaşıl işığı yanıb. Xub... Amma bu da qocalmaq əlamətidi, gərək, unutmasın... Bu dəfə cavanların ahıl şeirlər yazmasından bəhs edib: "Baxırsan, istedadlı, məlumatlı, bir az da diribaş bir cavan şairdir, ancaq yaşına, başına, həyat təcrübəsinə uyğun olmayan müdrik şeirlər yazmağa çalışıb. Oxuyursan və anlayırsan ki, adam diqqət çəkmək istəyir, cavan yaşında "müdrik" olduğunu göstərmək istəyir. Ancaq bu işin də öz həddi var axı. Nəyə lazımdı özünü dolaşığa, düyünə salasan. Axı sən hələ cavansan, bu nə tələskənlikdi, bu nə qaçaqaçdı? Olmur, belə olmur. Akademik yazmaq hər yer üçün uyğun deyil. Şeir sadə, həm də səmimi, təbii, müəllifin əyniyə-başına uyğun olmalıdır".

"Yuxu" filmi yadıma düşdü: "Baş üstə, ağa naçalnik, bundan sonra yuxu görəndə sizdən icazə alarıq".

lll

Dərdi gözdən salan yazıçılar...

Babək Məmmədli gec gəlib güc gələnlərdəndi. Müşahidələri də amansızdı. Üç kateqoriyadan bəhs edib. Üçündə də həqiqət payı var: "Ortabab yazıçılarla dostluq etməyin. Siz onlara dərdinizi danışacaqsınız, onlar üçün içinizi qarsayan bu kədər hansısa ortabab hekayə detalıdır. Yazıb o cür dərdi də gözünüzdən salacaqlar. Bacarın, böyük yazıçılarla dostluq edin; Sabir Əhmədli kimi, İsi Məlikzadə kimi, Mövlud Süleymanlı, Yusif Səmədoğlu kimi. Onlar səni sadəcə dinləyəcəklər. Böyük yazıçılara sənin banal, sentimental duyğuların yazı predmeti kimi görünmür. Ən yaxşı halda bu dərdə dərman ola biləcək bir-iki cümlə söz şəfqətlərini əsirgəməzlər.

Bacarın ortabab şairlərlə dostluq edin heç olmasa. Onlar istədikləri şeiri alındırana kimi bu dərdə gecə səhərə yüz dəfə səmimi ağlayacaqlar.

Hibrid tiplər də var; Həm şair, həm yazıçı olanlar. Onlar adamı karuseldə fırladırlar, konkret".

lll

Rafiq Tağıdan bixəbər alim...

Ən yeni dövr Azərbaycan nəsri ədəbiyyatşünaslığın predmetinə çevrilmir. Təbii ki, bir sıra istisnalar var. Ümumi mənzərə ürəkaçan deyil. Yəqin, bunun üçün həmin mətnlər qocaman alimlərimizin yaşına çatmalıdır. Fəqət onda da "ən yeni dövr" adını itirəcək. Köhnə mətnlərdən bəhs etməklə yanaşı, öz müasirlərini də heç oxumurlar. Bəs nə edirlər?..

Rasim Qaraca yazır: "Bu gün sərgidə bir xanımla tanış oldum, elmi dərəcəsi var, müasir Azərbaycan ədəbiyyatını araşdırır. Əlimin altında Rafiq Tağının kitabları olduğu üçün maraq naminə soruşdum, Rafiq Tağını tanıyırsızmı? Bir az fikirləşdi, yox, tanımıram dedi. Heç adını da eşitməmişdi. Hal-hazırda nəyin üzərində işlədiyini də soruşdum. Şəhidlər haqqında kitab yazıram dedi. Məncə, bu epizod Azərbaycan elminin bugünkü mənzərəsini aydın göstərir. Qadının ümumiyyətlə mövzudan xəbəri yox idi. Ancaq mötəbər bir elmi institutda işləyirdi..."

Təəssüf...

 

lll

Yazan çox, oxumağa heç nə tapılmır...

Hüquqşünas dostumuz Rəhim Xoyskinin bir statusunu oxudum: "Neçə gündür axşamlar çağdaş yazarlarımızı oxuyuram. Gəldiyim qənaət odur ki, oxuduqlarımın əksəriyyəti mütaliə etdiyindən çox yazır. Əlbəttə, yaxşı nümunələr də var.  Pis demək olmur, "wow" da deyil. Hiss olunur ki, mövzularda azadlıq yoxdur. Sanki seçim qoyulmuş mövzularda məcbur yazırlar. Yazarın ideologiyası yoxdursa, mənə elə gəlir ki, deməyə sözü də yoxdur. Mesaj nədir, nə demək istəyirdi, mücərrəd qalır".

Mark da çoxbilmişdi. Bu statusun həmən ardınca İradə Tuncayın fikirləri göründü: "Yazanlar çoxdur. Çoxunuz təsdiq edərsiniz, işdə, evdə, küçədə, bacada tanış-bilişlə rastlaşanda hərə üstü təmtəraqla yazılmış bir kitab uzadır. İndi hamı kitab yazır. Hər kəsin ürəyində yazdıqlarıyla əbədiyyətə qovuşmaq arzusu var. Çünki son zamanlar yazdıqlarından tək-tək adamlar pul qazana bilir. Şöhrət olmaq şansı da ki, çox azdı. Demək, bu insanlar gələcəyə arxayındılar. Sən də bu kitabları götürüb ürəyində fikirləşirsən ki, onsuz da oxumayacam, üstünə toz yığılacaq, növbəti maklatura. Heyif kağızdan. Və həm də fikirləşirsən ki, bizdə nə vaxt nəşriyyat işi formalaşacaq, zövqlü naşirlər yetişəcək ki, kitabın üstündə müəllifdən əvvəl nəşriyyatın loqosunu görüb arxayın olasan - hə, bu, ciddi bir ədəbi nümunədir, oxumaq olar. Bu da mənim gələcəyə yönəlik arzularım".

Gözəl arzudur, İradə xanım, özü də çox gözəl...

lll

 

"Artıq sən bayağı şeylər yaza bilməzsən!.."

İlham Əziz 50 yaşına yaxın ədəbiyyata gəlib. Bu gecikmiş gəlişin kəm-kəsirini 3-4 ilə bağlamaq arzusundadı. Odur ki, dayanmadan mütaliə edir və fikirlərini bölüşür: "Uilyam Folknerin "Avqust işığı" romanını oxuyanda yazıçının mətndə Allah kimi yaratdığına əminliyi məni valeh edir. Məşhur məsələ var, deyir ki, sən təxəyyülü reallıq, reallığı təxəyyül kimi yazanda əsər dəyərli olur. Bu kişidə haqq-hesab ayrı cürdü. Bu mətni diktə edir, sənə oxutdurub təsdiq etdirir. Hər cümlə ibadət kəlmələri, dua kimi alt şüura hopur. Folkner yazıçı qorxudan sənətkardı. Nəsri adama oxu deyir, yazma deyir. Oxuduqca elə bilirsən dünyada bir mətn var, o da bu mətndi. Amma bir duyğu da içimə yayılır ki, belə nasirləri oxumaq ruhunda redaktor yaradır, artıq sən bayağı şeylər yaza bilməzsən. Ədəbiyyat nəfisdir, gözəldir".

 

lll

Bir hərfin qondarmalığı haqqında

Türkiyə türkcəsinin təsirinə düşən qələm adamlarımızın dili çox vaxt korlanır. Baxırsan ki, sözlər hamısı azərbaycancadır, amma ümumilikdə cümlə türkcədir. Türkcənin sintaksisi, intonasiyası bəzən mətnin ecazına, quruluşuna xələl gətirir. Yersiz ifadələr qulaq deşir.

Orxan Həsəni də "filan-falan" mətləbi barədə söhbət açıb: "Dil prosesdir. Daim hərəkətdədir. Uzun sürən zaman içində nələrsə alır, itirir. Buna təbii axar kimi baxmalıyıq. Lakin son illər dildə "filan" sözünün "falan"a çevrilməsi mənim çox acığıma gəlir, qanım qaralır. Dərd azmış kimi bir də bu "filan".

Səbəb Türkiyə türkcəsinin dilimizə təsiridir. Hərdən-hərdən mən də bu dilin təsirini danışığımda hiss edirəm. Təəssüf ki, oxuduğum kitabların 60, baxdığım filmlərin 90 faizi Türkiyə türkcəsindədir. İstər-istəməz təsirlər görünür.

Bəzən düşünürəm ki, bir hərflə nə dəyişəcək? "Filan" deməyək "falan" deyək və bu vaxta qədər hansı əsərdə, yazılı materialda "filan" varsa, dəyişək, "falan" olsun. Molla Pənah Vaqifin möhtəşəm bir şeiri çıxdı qarşıma və başa düşdüm ki, bu, mümkün deyil. Xalqa və ya xalq dilinə yaxın müəllifin ruhundan qopan bircə hərfi də dəyişmək iqtidarında deyilik. Estetika həmən pozulur. Uzun illərin məntiqi nəticəsi kimi dilə hopan qanunların dəyişməsi yenə zaman istəyir. Vaqifin bəndi aşağıdakıdır:

Başına döndüyüm, toy adamları,

Siz də deyin toya gələn oynasın.

Adını demirəm eldən ayıbdır,

Filankəsin qızı, "filan" oynasın.

Və ya Füzuli "Leyli və Məcnun"da yazır:

Bihudədir ol qamu fəsanə; Kim, aşiqdir "filan" filanə.

Di gəl, burdakı "filan"ları "falan"a çevir. Mümkün deyil. Dil ecazkar hadisədir. Doğrudan da, belədir".

lll

Təzə nə var?

Puşkinin 225 illiyi Azərbaycan Yazıçılar Birliyində qeyd olunub.

lll

"Crescent Mall"ın dördüncü mərtəbəsində "Əli və Nino" mağazası fəaliyyətə başlayıb. "Əli və Nino" mağazalar şəbəkəsinin rəhbəri Nigar Köçərlinin sözlərinə görə, mağazada uşaqlar üçün oyun-əyləncə guşəsi də unudulmayıb.

700 kvadratmetrlik mağaza "Əli və Nino" şəbəkəsinə daxil olan ən böyük mağazadır.

Uğurlar!

lll

Firuz Mustafanın sualı var:

"Düzü, mən bilmirəm özlərini yazar adlandıran bu bəzi cahil canlılarda bu qədər kin-küdurət, nifrət, qəzəb, bir sözlə, sağalmaz azar haradan qaynaqlanır... Bəlkə siz biləsiz, dostlar".

Mən bilmirəm. Bəlkə siz bilirsiz?

lll

Allahşükür Ağa sosial xora öz təbirincə cavab verir:

"Baxıram ki, hamı şeir yazır. Lap yaxşı eləyir. Əcəb eləyir. Əlinin içindən gəlir. Sənə nə?"

Həqiqətən də... Bacarırsan, sən də yaz...

lll

Rəbiqə Nazimqızının sualı isə lap çətin oldu:

"Feysbukdakı şəkillərdə nə qədər şair var (Vurğu ikinci sözə düşür). Baxıram ki, hamısı da festivallardakı çıxış saatlarını reklam eləyirlər. Vallah, paxıllıq eləmirəm, sadəcə, maraqlıdı, şair varsa, şeir hanı?.."

Axtarışa hardan başlayaq?

 

Hazırladı: Nadir YALÇIN

525-ci qəzet .- 2024.- 1 iyun,№96.-S.13.