ÇÖRƏK
İMTAHANI
Bəlkə də bu sözlər - bir aktyorun pərvanəyə
bənzədilməsi "gül-bülbül" silsiləsindən
olan köhnə Şərq təşbihlərini yada salacaq.
Ancaq bu məqamda tam yerindədir və pərvanənin etdiyini
edəni necə pərvanə adlandırmayasan?!
Onlar, həqiqətən, özlərini teatr
şamının oduna çırpan sənət pərvanələri
idilər.
Mir Mahmud Kazımovski həmin qafilədən olan sənətkarlardan
bircəsidir ki, XX yüzilliyin başlanğıcında Azərbaycan
teatrının ayaq üstə daha inamlı dayanması, daha
böyük yüksəlişlərə çatması naminə
hər fədakarlığa hazır olub.
O, Hüseyn Ərəblinskini ən köhnə
tanıyanlardandı - uşaqlıq yoldaşı olmuş,
sonra illərcə yanaşı addımlamışdılar.
Hüseyn Ərəblinski 1881-ci il təvəllüdlü idi,
Mir Mahmud Kazımovski 1882. Kazımovski yazırsa ki, Hüseynlə
13-14 yaşında tanış olmuşuq, deməli, bu, təxminən
1894-1895-ci illərə düşür. Eyni məhəllədə
yaşasalar da, tanış deyillərmiş.
Tanışlıqlarının başlanğıcısa
dava-şavalı olubmuş - Mir Mahmud günlərin birində
bazardan balıq alıb evə gedirmiş, deyir, gendən
gördüm ki, elə təqribən mənimlə
yaşıd - başında qazamatı papaq, əynində
çuxa oln bir gənc qollarını yelləyə-yelləyə
gəlir; gəlib tuşuma çatanda qolu dəydi mənə,
büdrədim, səkidən azacıq aşağı
düşdüm. Ancaq mənim söz deməyimin əvəzinə
o, hirslə dilləndi ki, korsan, görmürsən adam gəlir?
Mir Mahmud sözü yemir, dərhal cavab qaytarır ki,
kor özünsən, görmürsən əlimdə yük
gəlirəm?!
Yada salırdı ki, beləcə sözümüz
çəpləşdi, tutuşduq, başladıq
süpürüşməyə, elə bu vaxt yoldan bir müəllim
keçirdi, dalaşdığımızı görüb
ayaq saxladı, bizi ayırdı, sakitləşdirdi,
barışdırdı, sağollaşıb getdi; ancaq
üstündən üç-dörd gün keçəndən
sonra küçədə savaşdığım həmin
oğlanla təzədən rastlaşdıq,
gülümsündü, salam verdi, mən də
gülümsündüm, salamın aldım, tanış olduq
və ondan sonra dostluğumuz başladı - bu, gələcəyin
Ərəblinskisi - Hüseyn Xələfov idi.
Mir Mahmud Kazımovski xatırlayırdı ki, o
yaxınlaşan, daha ayrılmadıq, sonra daim qoşa
addımladıq, Zərgər bazardakı
üçüncü məktəbə eyni ildə getdik,
orada bir qədər oxuduqdan sonra Mixaylovski məktəbinin
üçüncü sinfinə girdik, yeyib-içməyimiz
çox vaxt bir yerdə idi, cibimizdə olanı bir-birimizdən
əsirgəməzdik.
Məhz Mixaylovski məktəbində oxuduqları
çağlarda başlarına teatr sevdası qonmuşdu,
Kazımovski yada salırdı ki, "Ərəblinskinin və
mənim səhnəyə qayət həvəsimiz olduğu
üçün xəyalımız bu idi ki, gedib artistlik dərsi
oxuyaq". Mixaylovski məktəbində onlara dərs deyən
ağsaqqal müəllim, milliyyətcə gürcü olan
Dmitri Yakovleviç yaxşı oxuduqları üçün
onları çox istəyirmiş. "Artistlik dərsi oxumaq
barədə ona müraciət edib məsləhət istədikdə
o, çox şad olub dedi ki, siz müsəlmanlardan heç
kurs qurtarmış artist yoxdur, mən yazıb məktəbdən
oranın proqramını alaram, hərgah mümkün olarsa,
sizi məccani olaraq hazırlayıb Peterburqdakı məktəbə
daxil etdirərəm".
Ancaq bir neçə gün sonra Dmitri Yakovleviçin
verdiyi xəbər onları pərişan edir: "Oğlanlarım,
əfsus ki, siz bəy balası, birinci gildli tacir balası,
yaxud azı bir zabit övladı deyilsiniz, hərgah
olsaydınız, 3-4 ay ərzində sizi o məktəbə
hazırlardım".
Müəllim bunu da deyir ki, vədim qüvvədədir,
bu gün olmasa da, gələcəkdə mən sizi orada gedib
imtahan vermək üçün pulsuz-parasız
hazırlamağa hazıram. Ancaq sizin indi Peterburqa gedib orada ali
aktyorluq təhsili almağınızın yalnız bircə
yolu var ki, Tiflisdə Yunkerlər məktəbində 4 il
oxuyasınız, bitirəndən sonra 3 il də mütləq
qulluq edəsiniz, yalnız bundan sonra oxumaq istədiyinizi deyərək
xidmətdən azad edilərək artistlik məktəbinə
daxil ola bilərsiniz.
(Mir Mahmud Kazımovskinin xatirəsindəki bu təfərrüatı
iqtibas etməyim səbəbsiz deyil. Ali sənət təhsili
almaq üçün qoyulan şərtlərin
ağırlığı düşündürür. Olsun
ki, bu məhdudiyyətlər hansısa fitri istedad sahibi olan və
kasıb ailədən çıxmış gəncin yolunu
insafsızca bağlayırdı, ancaq belə sərt tələblərin
müəyyənləşdirilməsi həm də aktyor
peşəsinə qoyulan yüksək qiymətin göstəricisidir.
Yəni belə bir seçmə ixtisasa yiyələnməkçün
gərək ehtiyacsız olaydın, təmin olunmuş ailədən
çıxaydın. XX yüzilin əvvəllərində
Rusiyada qüvvətli aktyorlar nəslinin yetişməsi və
sonralar həmin ənənənin sovet quruluşu çökənədək
davam etməsi də xeyli dərəcədə həmin
möhkəm təməllərlə əlaqədardır).
Mir Mahmud Kazımovski xatırlayırdı ki,
Hüseynlə oturub fikirləşdik, baxdıq ki, bu yol həddindən
artıq uzundur, bizimsə içərimiz qaynayırdı, istəyirdik
lap tez teatrla hər gün bir yerdə olaq.
Mir Mahmud Kazımovski ilə Hüseyn Ərəblinskinin
həmin illərdən - təhsil çağlarından
yadigar qalan bir fotosu da var. Kazımovski şəklin necə
yaranmasının tarixçəsini də yazıb və o
hekayəti oxuduqca fikirləşirsən ki, nə
yaxşı, o zaman xəsislik eləməyiblər. Deyir,
şəklin çəkilməsi üçün 2 manat 50 qəpik
vermək lazım idi, 50 qəpik Hüseynin cibində
vardı, iki manat məndə, üst-üstə qoyub verdik
fotoqrafa, gimnazist formasında şəklimizi çəkdi.
Peterburqa gedib mükəmməl sənət təhsili
almaq arzumuzun baş tutmayacağını anlayandan sonra
Bakının gündəlik teatr həyatı ilə daha
sıx bağlanmağa can atırlar. Kazımovski bunu da yada
salırdı ki, tezliklə Hüseyn, mən, Əbülfət
Vəli, Kərim Məlikov, Mahmud Məlikov, Məmməd
İsmayılov, Murad Muradov, Cahangir Zeynalov, Hüseynqulu Rzayev
(Sarabski), Mahmud Bədəlbəyli, Rəhim Məlikov və
qeyrilərindən ibarət bir truppa düzəltdik, Hüseyn
də bizim rejissorumuz idi.
(Mir Mahmud Kazımovskinin sadalamış olduğu
adlardan birini də ixtisar etmədim. Axı bu, tarixdir. Axı
bu insanların hər birinin mədəniyyət tariximizdə
az, ya çox, amma heç vəchlə unudulmamalı əməyi
var!).
Onların sənət pərvanəliyinin, teatra təmənnasız
məhəbbətlərinin saysız sübutlarından biri
budur ki, nə ad-san, şan-şöhrət umublar, nə
hansısa təmənna güdüblər. Zavallıların
bir çoxu o çağın proqramlarında,
afişalarında üstüörtülü, dəyişkən
təxəllüslərlə göstərildiyindən onillər
ötüncə heç əsl adları yada da düşməyib.
Sonra teatr mülkümüz qüdrətlə ucalıbsa,
1930-40-50-60-70-ci illərdə "qızıl onillər"ini
yaşayıbsa, bu uğurlarda onların da halal şərikliyi,
bu parlayışlarda o pərvanələrin hər birinin
danılmaz payı var.
Yolu başladıqları, Hüseyn Ərəblinski ilə
birgə olduqları çağlardan onillər ötəndən
sonra artıq ahıl çağlarında Mir Mahmud
Kazımovskini çalışdığı Opera
teatrında işdən çıxarıblarmış. Ancaq
bunu evdə demirmiş. Hər gün səhər, həmişəki
kimi, qalxırmış, səliqə ilə geyinirmiş,
dünənki, srağagünkü, daha əvvəlki illərdə
və günlərdəkitək işə
yollanırmış. Gəlib çatırmış
teatrın binasına. İşdən xaric etmişdilər,
teatrın qapısı artıq onunçün qapalı idi.
Ancaq Kazımovski teatrsız qala bilmirdi.
Başlayırmış teatr binasının ətrafında
addımlamağa. Bir çevrə vururmuş, iki dövrə
vururmuş, üç dəfə dolanırmış. Beləcə,
səhərdən-axşamacan, iş gününün
axırınacan teatrın başına
fırlanırmış - əsl pərvanə kimi!..
Teatrımızı, səhnəmizi, mədəniyyətimizi
bu cür sevmiş, mənəviyyatımıza bütün
varlığı ilə dayaq olmuş belə pərvanələri
elə həmin cür məhəbbətlə də sevməmək,
unutmaq olarmı?!
O pərvanələrdən, səhnədən
ayrılandan sonra axıracan teatrı içərilərində
daşımış, tərcümeyi-hallarıyla,
qoyduqları izlərlə, xatirələriylə dünənlə
sabah arasında mötəbər körpülərə
çevrilmiş o unudulmamalılardan biri də İbrahim
İsfahanlı idi. O, 1897-ci ildə anadan olmuşdu, 1967-ci ildə
həyatdan getdi. Gürcüstanın Xalq artisti idi, amma Azərbaycan
aktyoru idi. Həm aktyor, həm rejissor, həm teatr təşkilatçısı
kimi Gürcüstandakı Azərbaycan teatrını irəlilədən,
yaşadanlardan biri olmuşdu. Öz ömür yolu bir tərəfə,
ancaq bu qəbil insanların qiyməti bir də ondadır ki,
onlar yaddaş keşikçisi olur, vaxt ötdükcə
qızıla bərabər nadir bilgilərin
daşıyıcıları - xəzinə adamlara
çevrilirlər.
İbrahim İsfahanlı da Hüseyn Ərəblinskini
uşaqlıq, yeniyetməlik çağlarında görənlərdən
idi. Hüseyn Ərəblinskinin Tiflisə ilk qastrol səfəri
1908-ci ildə baş tutmuşdu. Bu minvalla İbrahimin o vaxt 11
yaşı varmış. Ancaq artıq elə həmin
dövrdən teatr aludəsi imiş və bu səngiməz həvəsi
də nəhayətdə gətirib onu səhnəyə,
teatra biryolluq bağladı.
Hüseyn Ərəblinskinin rəhbərlik etdiyi Azərbaycan
teatrı 1908-ci ildə Tiflisə qastrola gəlibmiş və
o günlərdə bu balaca uşağın zalda deyil, səhnə
arxasında oturub, özü demiş,
"hayıl-mayıllıqla" seyr etdiklərinin
hamısı an-an hafizəsinə həkk olunmuşdu və
illər keçəndən sonra düşüncəsində,
yaddaşında qalanları da kağıza
köçürmüşdü: "Qarşımda əynində
ipək əba, başında papaq, uzun saqqallı bir kişi
dayandı. Məni titrəmə tutdu, dedim, indicə qovacaq.
Düşündüyümün əksi oldu. O,
başımı sığalladı, məni başqa bir tərəfə
aparıb dedi ki, burda otur, burdan səhnə yaxşı
görünür. Sonra da bərk-bərk tapşırdı
ki, burdan bir yana tərpənmə ha! Diqqətlə baxanda
tanıdım ki, bu, Əşrəf dayıdır"
(Əşrəf Yüzbaşov 1880-ci ildə Şamaxıda
doğulmuş, Tiflisdə yaşamış, 1938-ci ildə
başa çatan ömrünün sonunadək
Gürcüstandakı Azərbaycan teatrının
aparıcı aktyorlarından olmuşdu).
Ancaq tamaşa günü yetişənəcən gərgin
saatlar da yaşanıbmış. Bakıdan gələn
aktyorların verəcəyi ilk tamaşa Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin "Ağa Məhəmməd Şah Qacar"ı
idi, afişalarda yazılmasına görə, Hüseyn Ərəblinski
Qacarı, Əbülfət Vəli İraklini
oynamalıydı. "Şərq-irus" qəzetinin baş
mühərriri Məhəmməd ağa Şahtaxtı,
"Molla Nəsrəddin"in redaktoru Cəlil Məmmədquluzadə
afişaların yayılması, biletlərin
satılmasıyla bilavasitə məşğulmuşlar. Bunun
nəticəsində bir həftəyə bütün biletlər
satılıb qurtarır. Ancaq o əsnada çox ciddi bir
sıxıntı onları narahat eləməyə
başlayır - tamaşanın göstərilməsinə bir
həftə qalsa, biletlərin hamısı satılsa da, hələ
ki məşq etməyə yerləri yoxdu. İbrahim İsfahanlı
xatırlayırdı ki, o vaxt Şeytanbazarda
"Naxçıvan" deyilən qonaq evi vardı. Həmin
qonaq evinin sahibi lütfkarlıqla ən böyük otaqlardan
birini məşq etməkçün Bakıdan gələn
aktyorların ixtiyarına verdi. İbrahim İsfahanlı,
Tiflisdəki "Kazyonnı teatr"da verilən, hafizəsinə
bir nağıl, əfsanə kimi çökmüş və
müqəddəratını da həll etmiş, gələcəkdə
həyatını səhnə ilə bağlamasının əsasına
çevrilmiş o tamaşa gününü belə yada
salırdı ki, zal ağzınacan dolu idi, ayaq üstə
dayananlar da vardı, azərbaycanlılardan başqa xeyli
gürcü ziyalılar da gəlmişdi.
O çağlar Tiflisdəki Azərbaycan mədəni
həyatı qaynayırdı. XX yüzilliyin
başlanğıcında yalnız Tiflisdə yaşayan
türklərin (o çağlar indi bizi nişan verən
"azərbaycanlı" sözü hələ dövriyyədə
deyildi) sayı 100 mindən artıqdı. İbrahim
İsfahanlının yadında tamaşanın necə bitməsi,
"Kazyonnı teatr"ın alqışlara qərq
olması da qalmışdı. Məhəmməd ağa
Şahtaxtı, Mirzə Cəlil, Eynalı Sultanov, bir neçə
gürcü ziyalısı səhnəyə
qalxıblarmış, Hüseyn Ərəblinskini qucaqlayaraq təbrik
ediblərmiş. Bir neçə gün sonra Ərəblinskinin
rəhbərlik etdiyi truppa "Nadir şah"ı
oynamışdı.
Və o gün Ərəblinskinin o tamaşada necə
oynaması haqqında İbrahim İsfahanlının illər
keçəndən sonra dediyi sözlər insanı riqqətə
gətirir: "Nadir şah - Hüseyn Ərəblinski səhnədə
üzünü övladına tutaraq təsirli səsi ilə
"Bədbəxt oğlum, sən bu millətə atandan
artıqmı xidmət edəcəkdin, bu fikirlərə
düşdün?" - söyləyirdi. Və bunu elə
deyirdi ki, adamın əti sümüyündən
ayrılırdı".
Ərəblinskinin ifasının təsir
gücünü tam ürəyi istəyən kimi nişan
verməkçün özü də aktyor olan, özü də
insanlara təsir etmək qabiliyyətinə malik İbrahim
İsfahanlının ağlınabundan sərrast ifadə gəlməmişdi
- "Adamın əti sümüyündən
ayrılırdı!"
İbrahim İsfahanlı və o çağın digər
bir çox Tiflisdəki Azərbaycan aktyorlarının xatirələrindən
anlaşılan bir həqiqət də budur ki,
Gürcüstandakı Azərbaycan ədəbi mədəni
mühitinin inkişafında, Gürcüstandakı Azərbaycan
teatrının yüksəlişində Hüseyn Ərəblinski
o başlanğıc mərhələdə mühüm xidmətlər
göstərib. Onun təkançı, gücverici, ilhamverici
olaraq bütövlükdə Azərbaycan teatrının təşəkkülü
və tərəqqisi naminə əməklərini hər
zaman minnətdarlıqla anmaqla yanaşı, milli
teatrımızın bu vacib qanadının da yüksəlişlərində
əməyi əvəzsizdir. Ərəblinski haqqında
1939-cu il avqustun 15-də yazaraq Bakıya, Teatr muzeyinin direktoru
Ağakərim Şərifova yolladığı xatirələrində
bu böyük sənətkarın sadəcə
Gürcüstandakı Azərbaycan teatrının
inkişafındakı xidmətlərindən
danışmağı az hesab edir və dəqiqləşdirirdi:
"Ərəblinski Azərbaycanda olduğu kimi,
Zaqafqaziyanın mərkəzi olan Tiflisdə yaşayan Azərbaycan
xalqına və onun kulturasına az xidmət etməmişdir.
Daha doğrusu, Hüseyn Ərəblinskini Tiflis
teatrının inkişafı uğrunda mübarizə edən
banilərdən saymaq olar". Və əlavə edirdi ki,
"Ərəblinskinin sayəsində Tiflis səhnəsində
bir sıra kadrlar əmələ gəlmişdir ki, birisi də
mənəm".
İbrahim İsfahanlı 1910-cu ildə Hüseyn
Ərəblinskinin rəhbərliyi ilə Tiflisə gələn
truppanın tərkibindəki aktyorları da bir-bir
sadalayırdı - Sidqi Ruhulla, Hüseynqulu Sarabski,
Əbülfət Vəli, Cahangir Zeynalov, Xəlil Hüseynov,
Mehdi bəy Hacınski, Şura Olenskaya (Aleksandra Olenskaya).
Aralarında bir erməni də varmış - Məlik
Şahnazaryans. Varmışsa, demək, o da dilimizi sərbəst
bilirmiş və əslində bu soyadlılar hamısı
kökcə albanlardır ki, bu, ayrı söhbətdir, indi bizi
mətləbdən aralı salar.
Ancaq İbrahim İsfahanlı müqayisə edirdi ki,
1910-cu ildə vəziyyətimiz 1908-ci ildəkinə nisbətən
yaxşı idi. Balaca, darısqal da olsa, Azərbaycan
teatrının Tiflisdə artıq öz binası vardı. Yəni
məşq eləmək üçün kiməsə
ağız açmağa ehtiyac qalmırdı. Bunu da deyib
keçirdi ki, ayrıca teatr binasını əldə eləyənə
qədər Tiflisdəki Azərbaycan teatrının
aktyorları ya Mustafa Mərdanovgildə, ya da Məmmədtağı
Ələsgərovgilin mənzilində məşq edirlərmiş.
İbrahim İsfahanlının Hüseyn Ərəblinski
ilə əlaqədar, oçağkı teatr həyatımızla
bağlı xatirələrinin hər məqamı
maraqlıdır. Afişaların tərtibindən yazır və
görürsən ki, burada da hər məsələni
müzakirə edirlərmiş, axıracan dəqiqləşdirirlərmiş.
O aktyorlar ki camaat onları tanıyırdı, adlarını
açıq və bütöv göstərirmişlər,
daha məşhurların adları digərlərinə nisbətən
iri hərflərlə yazılırmış, ancaq çox
da məlum olmayan aktyorların adlarının
qarşısında "n.m." yazılırmış. Nabələd
adam bu zənnə də düşə bilər ki,
"n.m" kiminsə adının, soyadının baş hərfləridir.
Çünki o dövrdə mətbuatda belə gizli imzalarla
çıxış etmək də varmış. Ancaq əski
əyyamlarda müəllifi bilinməyən şeirlərin
altında "Laədri" yazılan kimi,"n.m"
işarəsi də əslində "naməlum" kəlməsinin
qısaltmasıymış.
İbrahim İsfahanlının xatirələrindən
bu da anlaşılır ki, Ərəblinski tamaşalarda
Bakıdan gətirdiyi aktyorlarla yanaşı, yerli həvəskarlardan
da istifadə edirmiş və tamaşaları müştərək
şəkildə təqdim edirlərmiş. İbrahim
İsfahanlı bunu da xatırlayır ki, 1912-ci ildə Ərəblinski
yenə Tiflisə gəlmişdi, amma truppa ilə yox, təkcə.
Nəriman Nərimanovun "Dilin bəlası, yaxud Şamdan bəy"
pyesini səhnəyə hazırlayanda bakılı
aktyorların böyük hissəsi İrəvanda qastrolda idi,
Ərəblinski rolları bölüşdürəndə
Şamdan bəy surətini İbrahimə tapşırır və
aktyor etiraf edirdi ki, "ömrümdə o cür sevinməmişdim",
ancaq elə məşqlərin getdiyi günlərin birində
qapı açılır, Sidqi Ruhulla əlində balaca
çamadan girir içəri. "Onun gəldiyini görəndə
Hüseyn Ərəblinski üzünü çevirdi mənə
ki, İbrahim, artıq Sidqi gəldi, Şamdan bəyi o oynayacaq,
amma narahat olma, sənə başqa bir surət verəcəyik".
İbrahim İsfahanlı işlərin belə
gedişinə çox mütəəssir olduğunu, lakin
Ərəblinskinin onun qəlbini qırmayaraq başqa rol verməsinə
toxtadığını və istənilən halda bu cür
tanınmış sənətkarlarla bir səhnədə
çıxış edə bilməsinə görə
uçmağa qanadı olmadığını
yazırdı.
İbrahim İsfahanlı çıxış etdiyi həmin
tamaşanın indi arxivdə qalan afişasını əziz
yadigar kimi ömrünün axırınacan saxlayırdı.
Hərçənd o afişada heç "İbrahim
İsfahanlı" sözləri yoxdur. Afişada onun adı
"Həsənov Həsənzadə" kimi göstərilib.
Özü xatirələrində bunu da dəqiqləşdirir
ki, yalnız 1916-cı ildən sonra İbrahim İsfahanlı
olub.
İbrahim İsfahanlının başqa bir xatirəsi
1914-cü il Tiflisinin şərqili-muğamlı bir
axşamına aparır. İran şahının saray xanəndələri
Əbülhəsən xan Azər İqbal Soltan, Dərviş
xan, Tahirzadə, Bağır xan, Əbdulla Dəvami Qafqaz
canişinliyinin baş şəhərində, Tiflisdə iki
konsert veirlər. Həmin dəstəyə rəhbərlik edən,
tarixdə qalan Azərbaycan xanəndələrinin ən
müstəsnalarından olan Əbülhəsən xanı və
yoldaşlarını birinci dəfə "Kazyonnı
teatr"ın səhnəsinə çıxmağa Ərəblinski
hazırlayır və onlar tamaşaçılar
qarşısında Avropa tipli geyimdə - frak, vizitka,
sürtukda görünürlər. İbrahim İsfahanlı
şöhrətli iranlı musiqiçilərin
çalıb-oxumasından öncəki pərdəarxası
məqamları xırdalayır: "Ərəblinski hər
iki konsertdən qabaq İran xanəndələrinə
lazımi məsləhətlər verir, onlara frakda və
vizitkada olarkən səhnədə necə davranmağı,
tamaşaçılara necə təşəkkür etməyi
öyrədirdi".
Özü çoxlarına ustad olmuş Əbülhəsən
xan Ərəblinski ilə o görüşlərini, Tiflisdəki
konsertlərini bu səfərdən 30 ildən də artıq
vaxt keçərkən belə unutmamışdı. Unudulmaz
tarzənimiz Bəhram Mansurov 1944-cü ildə böyük bir
dəstə ifaçı ilə İrana müharibə
dövründə ikinci dəfə ezam olunmuş və Tehran,
Təbriz, Qəzvin, Rəşt, Ənzəli, Ərdəbil,
Nəmin, Sərab, Mərənd, Xoy, Şapur, Miyanə,
Marağa, Azərşəhr kimi şəhərlərdə
sovet əsgərləri və yerli camaat qarşısında
konsertlər vermişdi. Növbəti
çıxışlarından birindən sonra Əbülhəsən
xanla görüşmüşdülər və Bəhram
ustad o məşhur xanəndənin Azərbaycandan iki nəfəri
xəbər almasını xatırlayırdı. Deyirdi ki, bir
Tiflisdə rastlaşıb dinlədiyi, oxusunu çox bəyəndiyi
Seyid Şuşinskini xəbər aldı, bir də Hüseyn
Ərəblinskini: "Seyidə salam göndərdi, mən də
gətirib çatdırdım. Ərəblinskininsə lap
çoxdan həyatda olmamasına çox təəssüflənərək
dedi ki, baba, o biçarə axı çox cavan idi, amma
yaşca bizdən kiçik idisə də, başca,
ağılca bizdən üstün idi".
Əbülhəsən xangilin Tiflisdəki konsertlərində
ifalar arasındakı fasilələrdə səhnəyə
Ərəblinski çıxıbmış, birinci konsertdə
Hamletin, ikinci konsertdə Otellonun son monoloqunu söyləyibmiş.
Necə söyləyibmişsə, üstündən
onillər ötəndən sonra da İbrahim İsfahanlı həmin
təsirdən ayıla və ayrıla bilmirdi.
Və 1914-cü ilin teatr mövsümündə
Hüseyn Ərəblinskinin Tiflis səhnəsində
oynadığı başqa bir surət və macəralı
tamaşa haqqında da İbrahim İsfahanlının xatirəsi
qalır.
Köhnə inqilabçılardan olan Kərim Şərifovun
yazdığı "Məhəmmədəli şah, yaxud ləkke-yi
Təxt-i Kəyan" pyesini oynayırlarmış, həmin
tamaşada Ərəblinski səhnəyə Səttarxan
rolunda çıxıbmış, Məhəmmədəli
şahı Məmmədtağı Ələsgərov, rus
konsulunu Mirseyfəddin Kirnmanşahlı, baş vəziri Mirzəli
Abbasov, Ceyranı Tərlan xanım, Şeyx Siqqətülislamı
Əşrəf Yüzbaşov, Mənuçöhrü isə
İbrahim İsfahanlı oynayırmış. Pyesə
tamaşa etməyə Tiflisdəki İran konsulluğunun əməkdaşları
da gəlibmiş. Tamaşa rəvan gedirmiş, baxanlar məmnunmuş,
tamaşaçılar məftunluqla seyr edirmiş və qəfildən
zala vəlvələ düşür, aləm dəyir
bir-birinə. Müəllif öz inqilabçı təbiətinə
uyğun olaraq əsərə etirazçı məqamları
da daxil edibmiş, ancaq səhnəyə gəlməzdən
qabaq senzuradan keçdiyindən mətndə qıcıq
oyadacaq parçalar yer almırmış. İbrahim
İsfahanlı xatırlayırdı: "Yeddinci şəkildə
Səttarxan rolunda çıxış edən Ərəblinski
səhnədə Məhəmmədəli şahın
üzünə tüpürərkən senzor Mirzə Şərifin
göstərişi ilə pərdə salındı və
salondakı tamaşaçılar "bu nə
biabırçılıqdır, Hüseyn Ərəblinskini
tutmaq lazımdır" deyə bağırdılar. Lakin bu
çaqqalların bağırtısına baxmayaraq, qəhrəmancasına
mübarizə edən böyük sənətkar Hüseyn
Ərəblinski tamaşanın sona qədər davam etməsinə
müvəffəq oldu. Sabahı günü çar
jandarması tərəfindən Hüseyn Ərəblinski
istintaq olunduqdan sonra Tiflisi tərk etməsi əmr olundu".
İbrahim İsfahanlının həmin
tamaşanın axıracan davam etdirilməsini Ərəblinskinin
qəhrəmanlığı adlandırması tamamilə
haqlı yanaşmadır. Çünki İran konsulluğunun
işçiləri tamaşa salonunda qara-qışqırıq
salaraq "bu nə biabırçılıqdır,
şahın da üzünə tüpürərlərmi?"
çığıranda tezliklə oraya polis məmurları
da gəlib çıxmışdılar, suflyorun əlindən
pyesin mətnini alaraq yoxlamışdılar ki,
doğrudanmı üzə tüpürmək remarkası orada
var. Ərəblinski kitabı açaraq senzorun
qolladığı mətndə həmin remarkanın
olduğunu göstərmişdi. Ancaq burası var ki, pyesin mətnində
əksini tapan hansısa ifadə, hansısa nəzərdə
tutulmuş hərəkət də - istər bu pyes olsun, istər
başqası - Ərəblinskinin ifasında elə ətə-qana
dolur və sözdə görünməyən elə kəskin,
qabarıq çalarlar qazanırdı ki, senzor bunları irəlicədən
duymuş olsaydı, o mətnləri heç yaxına
buraxmazdı.
Hamının oxuduğu mətndə heç də
hamının görmədiyini görərək artıq
hamının görüb dərk edəcəyi səviyyədə
canlandırmaq Ərəblinskinin bir başqa istedadı
imiş!
1914-cü ildə Tiflisdə göstərilən və
Hüseyn Ərəblinskinin hazırladığı,
özünün də rol aldığı sərgüzəştli
"Məhəmmədəli şah, yaxud ləkke-yi Təxt-iKəyan"
tamaşası İbrahim İsfahanlının yadında
özgə bir cizgiylə də unudulmazlaşmışdı.
Yada salırdı ki, o axşam
sağımda-solumdakıların məşhur aktyorlar
olduğunu düşündükcə, Ərəblinski kimi əzəmətin
dayanıb mənə baxdığını fikrimdən
keçirdikcə özümü tam itirdim, dilim qurudu, söz
deyə bilmədim. Pərdənin arxasından məni izləyən,
çaşbaş qaldığımı görən Ərəblinskinin
amiranə səsini eşitdim: "İbrahim, başla!" Bu
səsi eşidincə sanki mənə güc gəldi,
başladım və mənə tapşırılan hissəni
də babat oynadım.
İbrahim İsfahanlı yarım əsrə
çatan sürəkli vaxt boyunca səhnədə qaldı,
rollar oynadı, özü də tamaşalar hazırladı və
bunu da həmişə xatırlayırdı ki, səhnədə,
teatrda olduğum bütün illərdə həmişə
Hüseyn Ərəblinskinin həmin hökmlü səsi
qulağımdaydı. Ərəblinskinin "İbrahim,
başla!" deyən sədası həmişə məni səfərbər
etdi, həmişə mənə güc verdi, həmişə
məni ilhamlı saxladı.
...Hüseyn Ərəblinskinin ömür yolunu
göstərən film hələ ortada yoxdur. Ancaq
böyük Azərbaycan aktyorunun səhnə həyatı,
ömrü, mübarizələri haqqındakı həmin
filmin sabah ssenarisi yazılaraq arzulanan keyfiyyətdə çəkilərsə,
tamaşaçını həyəcanda saxlayacaq səhnələri
yazıçının təxəyyül bahasına
yaratmasına lüzum olmaz. Çünki ən böyük
Ssenariçi səmada həmin ömrün ən dramatik səhnələrini
özü artıq yazıb. İllərinin sayına görə
gödək, içərisinin olmuşları ilə nəhəng
olan Ərəblinski ömrü belə anlarla
aşıb-daşır. Elə biri bu an - Azərbaycan
aktyorları İstanbulda qastrol səfərindədirlər.
Yox, Ərəblinski həmin dəstədə deyil.
"Gave-yiahəngər" oynanacaq, az sonra səhnəyə
çıxmalıdırlar, artıq hamı səhnə
libaslarını geyinib, qrimini edib, hazırdı. İbrahim
İsfahanlı xatırlayır ki, elə bu anda Möhsün
Sənani başılovlu özünü çatdıraraq
indicə aldığı müdhiş xəbəri verir:
Bakıda Hüseyn Ərəblinskini qətlə yetiriblər!
Həmin səfərə qatılanlardan, o
axşamkı tamaşada çıxış edənlərdən
olmuş İbrahim İsfahanlı xatırlayırdı ki,
birimiz cavan, birimiz nisbətən yaşlı olsaq da, artıq
müəyyən səhnə yolu keçmiş
insanlardıq, səhnəyə çıxıb
rollarımızı oynayanda bütün şəxsi
qayğılarımızı, həmin anacan olan ən
daşqın hisslərimizi belə cilovlamağı
bacarırdıq, çalışırdıq ki, əsər nə
tələb edirsə, həmin ovqatı, həmin əhval-i
ruhiyyəni də tamaşaçılara çatdıraq.
Ancaq həmin axşam müstəsna axşam idi, istisnasız
olaraq hamımız o saatlarda özümüzü idarə edə
bilmirdik. Sanki sözlər ağzımızdan
çıxmırdı, hərəkət etməkdə aciz
qalmışdıq, düçar olduğumuz
ağlasığmaz müsibət - Ərəblinski itkisi
hamımızı sarsıtmışdı...
Teatr tariximizdən, Hüseyn Ərəblinski, Abbas Mirzə
Şərifzadə kimi zirvələrdən hər dəfə
söz açılanda mütləq unudulmaz mədəniyyət
xadimimiz, diplomsuz həqiqi alim Qulam Məmmədli minnətdarlıqla
anılacaq. Onun düzəltdiyi ömür salnamələri
dünənimizə işıq salır, tariximizi, tarix
yaratmış simalarımızı bizə
aydınlığı ilə göstərir. O işləri
ki Qulam Məmmədli yerinə yetirib, onları başqa bir
adamın, hətta bir adamın da deyil, böyük bir dəstə
ciddi araşdırıcının o səviyyədə ortaya
çıxarması ağlabatan deyil. Onun özünün də
həyatı XX yüzilliyin əvvəllərindən Azərbaycan
mətbuatı, Azərbaycan teatrı ilə bilavasitə
bağlı olmuşdu. Özünün də tərcümeyi-halının
bir parçası olan, özünün də içərisindən
keçib gəldiyi o tarixi yaşatmağın vacibliyini Qulam
Məmmədli ömrü boyu düşünürdü və
ona görə də bu salnamələri yaradırdı.
1967-ci ildə onun Hüseyn Ərəblinskinin həyat və
yaradıcılığını dolğunluğu ilə
canlandıran "sənədlər məcmuəsi" nəşr
edildi. O kitab olmasa, Hüseyn Ərəblinskini biz bu gün belə
rahat və belə aydın görə, o sənədlər
sırasına təzələrini belə arxayınlıqla əlavə
edə bilməzdik. Hüseyn Ərəblinski haqqında onu
görənlər, onunla oturub-duranlar, aktyor yoldaşları,
dostları xatirələrini yazıblar. Ancaq həmin xatirələri
də, yaxşı bildiyi mətbuatın soraqlarını da,
proqramları, afişaları da qaldıraraq Qulam Məmmədli
Hüseyn Ərəblinskinin əvvəldən-sonaqədərki
həyat yolunun bütöv bir mənzərəsini həmin mənbələrdəki
yanlışlıqları da təshih etməklə bərpa
etməyə çalışıb. Və həmin
gedişatda Qulam Məmmədlinin gördüyü bir
faydalı iş də olub. Elə xatirələrə də əsaslanıb
ki, onlar daha əvvəl yazılmamışdı, onları məhz
Qulam Məmmədli sifariş eləyib, məhz bu kitab
üçün yazdırıb. Həmin xatirələrdən
biri də Qulam Məmmədlinin sifarişi və xahişi ilə
köhnə maarif, mədəniyyət xadimi Hüseyn Quliyevin
qələmindən çıxandır. Qulam müəllim
kimdən nə istəməyi gözəlcə bilirdi və
agahdı ki, Hüseyn Quliyev 1916-1918-ci illərdə Hüseyn
Ərəblinski ilə, aralarında yaş fərqi
olmasına baxmayaraq, dostluq edib.
Hüseyn Quliyev xatirələrini belə
başlayır ki, biz Kamenisti küçədə
yaşayırdıq, Hüseyngilin evi bizdən bir küçə
arxada - Serkovnıda idi. Odur ki, ara-sıra Hüseyn Ərəblinskini
elə məhəlləmizdə görürdüm. Aktyorlardan
Bağır Cabbarzadə də bizim tərəflərə
tez-tez baş çəkərdi və vaxtaşırı gəlişinin
də səbəbi bu idi ki, həm qohumu, həm də peşə
yoldaşı olan İbrahim Atakişiyev bizim küçədə
yaşayırdı. Bağır Cabbarzadə çox
ünsiyyətcil bir adamdı, küçədəki
cavanların hamısıyla münasibəti vardı, hər gələndə
dayanıb küçədəki uşaqlarla da xeyli söhbət
edər, onlara teatrdan danışardı, həm də bu
uşaqları, o cümlədən, məni teatrdakı
kütləvi səhnələrə iştiraka cəlb edərdi.
Hüseyn Quliyev günlərin birində Cabbarzadənin ona
yaxınlaşaraq "sənin xəttin yaxşıdır, bir
pyes verəcəm, köçürdəcəksən, ancaq sənə
ödəyəsi pulum yoxdur, zəhmətinin müqabilində
teatra gələndə istənilən tamaşaya havayı
baxmağına kömək edərəm" deyir.
Hüseyn bu tapşırığı tezliklə yerinə
yetirir və heç ağlına da gəlmir ki, məhz bu
pyes köçürmək işi onun məşhur
adaşı ilə - Ərəblinskiylə
tanışlığına körpü olacaq.
Yəqin ki, həmin pyesköçürmə barədə
Cabbarzadə Ərəblinskiyə danışıbmış
ki, günlərin birində Hüseyn məhəllələrində
o iki dostla rastlaşanda elə iki-üç dəqiqəlik təmasdan
sonra Ərəblinski xahiş edir. Deyir, Ərəblinski
qayıtdı ki, bir pyes var, bir az xətti
qarışıqdı, onu köçürmək
lazımdır, vaxtın olsa gələrsən bizə, məşğul
olarsan bu işlə. Bunu da söyləyir ki, iş həcmcə
bir az çoxdur, ona görə də muzdu nə qədər
olarsa deyərsən, verərəm.
Hüseyn də elə bəri başdan
adaşından zəhməthaqqı olaraq pul deyil, Ərəblinskinin
özünün oynadığı tamaşalara baxmağa ya
bilet, ya icazə təşkil etməsini arzulayır, Ərəblinski
bu şərti məmnuniyyətlə qəbul edir. Hüseyn
Quliyev xatırlayırdı ki, sabahısı gün getdim evlərinə,
Ərəblinski artıq o dövrdə mənim də, digər
yaşıdlarımızın da nəzərində zirvə
idi, ona aşağıdan yuxarı, qeyri-adi insan kimi
baxırdıq. Ancaq girdim evlərinə, gördüm ki, sadə,
sadə də deyil, sadədən-sadə, əşyaları
nimdaş olan bir mənzildə, kasıbyana komada
yaşayır. O böyük aktyorla, təsəvvürümüzdəki
həmin nəhəng şəxsiyyətlə bu mənzili
heç cür uyğunlaşdıra bilmədim. Ərəblinski
qayıtdı ki, mənim işlərim çoxdur, ancaq bu dəftərləri
sənə verə bilməyəcəm. Gərək bizdə
oturub bunu köçürəsən. Mən oldum-olmadım,
hər gün gəl, vaxtın olan qədər otur, işlə,
köçür, növbəti gün də davam elə.
Deyir, beləcə, Ərəblinskigilə gedib-gəlməyə
başladım, bəzi günlərdə özü də evdə
olurdu, hərdən məni çaya saxlayırdı, şirin
söhbətlər edərdik, mənə teatr həyatından,
başına gələnlərdən, digər məşhur
aktyorların ömründən maraqlı əhvalatlar nəql
edərdi. Hüseyn Quliyev yazırdı ki, Ərəblinskinin
köçürməkçün verdiyi qalın dəftərdə
"Sultan Süleymani Kəbir və yaxud Macarıstan
müharibəsi" adlı pyes yazılmışdı və
Ərəblinski də rica edibmiş ki, səliqə ilə
köçür, surətlərinin sayı çox olsa da, bu
əsəri tamaşaya qoymağa çalışacağam.
Hüseyn Quliyev xatırlayır ki, bu pyesi
köçürdüyüm günlərdəki ünsiyyətlərimiz
bizi bir-birimizə çox yaxınlaşdırdı, Ərəblinski
ilə dostlaşdıq, ayağım onların evinə açıldı,
növbəti gəlişlərimizdən birində
gördüm ki, Ərəblinski qonağı ilə söhbətini
yekunlaşdırır. Onu yola salandan sonra dedi ki, bu gələn
Məmmədəli idi, "Akif bəy" adlı çox
maraqlı bir pyes gətirib, bunu da köçürmək
lazımdır, həm də obirindən fərqli olaraq, bunu
tamaşaya hazırlamaq xeyli asandır, çünki pyesdə
vur-tut dörd surət var.
Hüseyn Quliyev əsəri köçürüb təqdim
edir, pyes tezliklə səhnəyə də gəlir,
çoxlu tamaşaçı da yığır, Ərəblinski
də əlinə gələn puldan ayıraraq aparır
baqqala, dükana olan borclarını ödəməyə və
bu yerdə Hüseyn Quliyev qonşuluqda yaşayan
tanışı mühəndis Sadıq İbrahimovun
şahidi olub ona danışdığı kədərli bir əhvalatı
nəql edirdi ki, sonrakı Poluxin (indi Murtuza Muxtarov) və
Şors (indi Bəşir Səfəroğlu) küçələrinin
tinində Qarı nəvəsi İsgəndər adlı
küçə baqqalı vardı, Hüseyn ondan nisyə ərzaq
alardı, borcunu vaxtında verə bilmədiyi
üçün bu baqqal and içibmiş daha onlara nisyə
mal buraxmayacaq. Həmin mühəndis
danışırmış ki, baqqalın məhəlləmizdəki
dükanına girmişdim, elə bu vaxt Ərəblinskinin
yoldaşı Asiya xanım da gəldi, nələrsə
götürmək istəsə də, dükançı
"siz hələ köhnə borclarınızı
qaytarmamısınız" deyə imtina etdi. Çox
keçmir, dükana Ərəblinski özü gəlir və
deyir ki, a kişi, heç insafın yoxdur?! Ət vermədin,
bir dənə çörəyin üstünə bir az pendir
qoyub verə bilməzdin? Axı evdə acdırlar, mən ki sənin
pulunu kəsməmişəm".
Bu, çılpaqlığı ilə soyuq
üzlü həyatın özü idi.
Bu, səhnədə yerə-göyə meydan oxuyan
böyük aktyor Hüseyn Ərəblinski idi.
Daha gözəl etmək istədiyi dünya, daha
xoşbəxt olmalarıma çalışdığı
insanlar onu çörəklə belə imtahana çəkirdi.
Həyatdakı bu səhnə teatr səhnəsində
qəhrəman olan Ərəblinskinin çörək
imtahanı qarşısında mağmun qalaraq növbəti dəfə
kəsilməsi idi. Amma yalnız səhnədə deyil, həyatda
da əsl qəhrəman olmasının sübutu da o idi ki,
amansız güzəran imtahanından belə kəsilməklər
nə onu ruhdan salmaq, nə məsləkindən döndərmək
gücündə idi.
31 may 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 5 iyun,№98.-S.10-11.