Şimal-qərb bölgəsinin
söz saxlancı mifoloji aspektdə: kultlar, arxetiplər
Şimal-qərb bölgəsinin folklorunun mifoloji
aspektdən araşdırılması, toplanan folklor örnəklərində
mifik düşüncənin, arxetiplərin, kultların, mifik
süjet və motivlərin tədqiqat müstəvisinə gətirilməsi
elmi-tədqiqat üçün yenilik daşıyan məqamdır.
Şimal-qərb bölgəsindən əldə olunmuş
folkor örnəklərində ağac, su, alma, div
kultlarının zənginliyini və özünəməxsus
cəhətlərini görürük.
Şimal-qərb bölgəsinin folklorunda ağac kultu
Ümumtürk və Azərbaycan mifoloji
düşüncəsində ağac kultu xüsusi statusa
malikdir. Xatırladaq ki, ağac kultuna əski türklərin
anası kimi "Oğuz Kağan" dastanında rast gəlinir.
Mərhum professor Mirəli Seyidov tədqiqatlarında Oğuzun
ağac oyuğundan çıxmış qızla evlənməsindən
bəhs etmişdi.
Qədim təsəvvürlərə görə,
ağacın müqəddəsliyi onun yerüstü və
yeraltı həyata malik olmasındadır. Yəni torpaqda olan
hissə yeraltı dünyanı ölümü,
ağacın zirvəsi üst dünyanı, yaşamı
xarakterizə edir. Maraqlıdır ki, Altay mifologiyasında
göy üzünə doğru yüksəlmiş
böyük bir şam ağacından danışılır.
Həmin ağacın başında Tanrı Bay Ulugen oturur.
Ağacın başında oturma Tanrıya qovuşmanın bir
yolu kimi xarakterizə edilə bilər. Ağacın
başı yaşamı, qüdrəti simvolizə edir. Azərbaycanın
şimal-qərb bölgəsindən əldə olunmuş bir
folklor örnəyində də "ağacın
başında oturmaqla Allahlıq iddiasına düşmə,
Allah olmaq istəyi" detalı maraq kəsb edir. Bu detal altay
mifologiyası ilə bir növ paralellik kimi qeyd edilə bilər.
Belə ki, "Hər kəsin haqqı" adlı rəvayətdə
Süleyman peyğəmbər ağacın başında
oturmaqla Allaha qovuşmaq istəyirsə, Altay mifologiyasında
Tanrı bay Ulugen bu işi görür.
Çox maraqlıdır ki, "Oğuz Kağan"
dastanındakı "ağac oyuğundan
çıxmış qızla evlənmə" simvolu
şimal-qərb bölgəsindən toplanmış bir folkor
örnəyində paralel şəkildə öz əksini
tapır. "Yəhudi zəratan və müsəlman
qız" nağılında belə nəql olunur: "Bir yəhudi
zəratanın müsəlman bir qıza gözü
düşür və onla evlənmək istəyir. Qız yəhudinin
istəyinə rədd cavabı verir evdən
çıxıb meşəyə üz tutur. Böyük bir
ağacın koğuşunda sığınacaq taparaq
axşamı orada qalır. Axşam əshabələriylə
birgə ova çıxan Şah Abbas gəzə-gəzə gəlib
həmin ağacın yanında dayanır. Birdən
ağacın oyuğundan ağlayan bir qadının səsini
eşidir. Vəziriylə birgə ağaca
yaxınlaşır və görür ki, burada bir qadın
var. Şah əlini uzadıb qızı oyuqdan
çıxarır və saraya gətirir. Günlər gəlib
keçir, Şah Abbas qıza onunla evlənmək istədiyini
bildirir və qız onu ölümdən xilas edən adama yox
deməyərək razı olur". "Oğuz Kağan"
dastanında ağac doğuluş, yəni ağacdan
doğulma funksiyasını yerinə yetirirsə,
nağılda ağac qoruyucu funksiyadadır.
Şimal-qərb bölgəsinin folklorunda alma kultu
Alma Azərbaycan folkorunda ən çox işlənən
sakrallardandır. Şimal-qərb bölgəsinin folklor
örnəklərində də alma kultu öz mistik
funksiyasını qoruyur. Alma kultuna biz bölgədən
toplanmış "Vəfalı dostlar",
"Padşahın qızı", "Dünyaya yeni
övlad" nağıllarında rast gəlirik. "Vəfalı
dostlar" nağılında padşahın uşağı
olmur, övlad dərdi onun belini əyir. Padşah bir gün
ova çıxır, əhvalı pozulur, ovdan dala qayıtmaq
istəyir. Bu vaxt padşahın qabağında bir dərviş
peyda olur. Dərviş padşahın övladsızlıq dərdi
çəkdiyini öyrənir ona bir alma çıxarıb
verir: "Bu almanı iki yerə bölərsən. Bir
parçasını sən öz arvadınla yiyərsən,
bir parçasını da verərsən bağbanına, o da
öz arvadiynən yiyər. Bundan sonra sənin
uşağın olar". Padşah dərvişin didiyi kimi
almanın yarısını arvadı ilə özü yidi, yarısını
da bağbanına verib arvadı ilə yimağı
tapşırdı. Arvad doqquz ay, doqquz gün, doqquz saat
keşdi, padşahın da, bağbanın da hərəsinin
bir oğlu oldu". ŞairVaqif Aslan və gənc tədqiqatçı
Xəyalə İsayeva "Mifik alma" məqaləsində
maraqlı bir məqama toxunaraq yazırlar ki, alma bir qayda olaraq
folklor nümənələrində veriləndə
bütöv verilir, yeyiləndə isə yarı-yarı
yeyilir. Almanın bütövlüyü Adəm-Həvva
bütövlüyünə, yarı-yarı yeyilməsi isə
tərəf-müqabillərə işarədir.
"Padşahın qızı"
nağılında da möcüzəli doğuluş prosesində
alma arxetipinə nəzər yetirək: "Bir
paççah variymiş. Bu kişiyə uşağ olmaz. Gələr
bura bir dənə dövrüş. Bu dövrüş diyər
ki, sizə bir dənə alma verim yiyin. Həmin almadan sizə
bir dənə uşağ əmələ gəlcaxdı,
qız uşağı".
Bölgədən toplanan "Dünyaya yeni
övlad" nağılında isə övladsız olan rəncbərdir.
Nağılda belə nəql olunur ki, bir gün rəncbər
yenə Tanrıya dua edirdi ki, onlara övlad bəxş eləsin.
Birdən qapı döyülür. Yaşlı bir kişi
görünür, o, qonağı evinə dəvət edir,
onu yedirib-içirir. Rəncbərin bu xeyirxahlığına
görə yaşlı kişi ona alma verir.
Nağıldakı mifik alma arxetipinə nəzər yetirək:
"Al bu almanı. Yarısını sən ye,
yarısını da ver arvadına. Vaxtı gələndə
sizin bir oğlan övladınız olacaq. Adını Arif
qoyarsınız". Qeyd edilən nağıl nümunələrində
sehrli almanı təqdim edən dərvişdir. Azərbaycan
nağıllarında dərviş paradiqmasının müxtəlif
invariantlarını (Dərviş-Xızır-Abid-Pirani
kişi) görürük. Bölgədən toplanan 3
nağıl örnəyində dərviş arxetipinə
sehrli vasitəvermə funkiyasında rastlaşdıq.
Bölgədən toplanan "Səndən Bəhlul
olmaz" lətifəsində alma ilə bağlı
maraqlı məqam vardır. "Bu şəhərin adəti
belədir ki, bazarda bir alma almalısan, cümə günü
çıxmalısan şəhərin kənarındakı
dağın başına, şəhərin bütün
qızları bir-bir gəlib sənin qabağından keçəcəklər,
hansı qızdan xoşun gəlsə, almanı ona atarsan.
Qız almanı götürsə, bil ki, sənə ərə
getməyə razıdır. Onda qolundan tutub apararsan evinə,
olar sənin arvadın". Alma atma motivi bölgədən
toplanmış "Dəyirmandaşı və sandıq əhvalatı"
nağılında da əks olunur. Nağılda nəql olunur
ki, Fərhad Gültəkini aparmaq üçün Kəpəz
dağına yola düşür. Babası ona bu səfərin
qorxulu olduğunu bildirir və özüylə üç
alma götürməsini xahiş edir. Fərhad Kəpəz
dağına yola düşür. Gültəkin Fərhadı
görəndə "Qayıt oğlan, yoxsa daş
olacaqsan" deyir. Qoy mən ölüm, ancaq səni aparacam Fərhad
söyləyir. Şahzadə deyir ki, görürəm ki,
sözündən dönmürsən, məni aparmaq
üçün elə isə dirəkdən
asılmış cama alma at. Nümunəyə diqqət edək:
"Fərhad razı oldu, birinci almanı atdı cama dəymədi,
dizdən aşağı daş oldu. Sonra ikinci almanı
atdı, alma camın böyrünə sürtünmək istədi,
Fərhad göbəyəcən daş oldu,
üçüncü alma isə cama dəydi. Gültəkin,
dağdan düşüb Fərhadın yanına gəldi,
barmağının qanını Fərhada sürtür, Fərhadın
daşları əriyib tökülür. Fərhad Gültəkini
alıb aparır, yeddi gün, yeddi gecə toyları olur".
Gördüyümüz kimi, bölgədən əldə
olunmuş hər iki örnəkdə alma kultu təkcə
mifik xarakter daşımır, həm də elçilik motivində
vasitə kimi də çıxış edir.
Şimal-qərb bölgəsinin folklorunda su kultu
Azərbaycanın şimal-qərb bölgəsindən
toplanmış folklor örnəklərində su stixiyası
da geniş işlənir. "Pərilər
padişahının qızı" nağılında su
diriltmə, yeni həyat vermə funksiyasında
çıxış edir. Suyun həyat bəxş etmə,
"abi-həyat" obrazı mifologiyada onun ən məşhur
obrazlarından biridir. Bu da suyun yaradıcılıq, kosmoqonik
xüsusiyyəti ilə bağlıdır. Su
stixiyasının "Dirilik suyu" obrazına bölgənin
"İsgəndərin hekayəti" rəvayətində
də rast gəlirik. Dirilik suyu ilə bağlı tez-tez rast gəlinən
cəhət bu suyu içmək onu tapana qismət olmur.
Ümumiyyətlə, su stixiyasının mifik funksiyası
canlı olanı ölümsüzləşdirməkdirsə,
şimal-qərb bölgəsinin folklor örnəklərində
su kultu fərqli məqamlarda işlənir. "Pərilər
padişahının qızı" nağılında su
stixiyası ölü insanı diriltmək
funksiyasındadır. Nağılda belə nəql olunur:
"Div gətirdiyi bədəni yerdəki xalçanın
üstünə qoydu. Ağacdan asılmış başı
bədənə birləşdirdi və imarətə daxil
olub dolça ilə qayıtdı. Dolçadan bir kasa su
götürüb meyidin üstünə səpələdi,
didi: Süleyman peyğəmbərin eşqinə, diril. Div bu
sözü diyən kimi meyid dirildi. Nağılda su arxetipi
magik verimlilik, bəxşedicilik xassəsindədir. "Dirilik
suyu" obrazındakı su arxetipi ölümsüzlük bəxş
edirsə, bu nağıldakı su ölən birinə yenidən
həyat bəxş edir, onu dirildir. Hər iki formada su
stixiyası bəxş edicilik funksiyasındadır. "Vəfalı
dostlar" nağılında isə su stixiyası bulaq
invariantında çıxış edir .Mifik
düşüncədə bulaq, bulaq suyunun həyat bəxş
etmə funksiyası da geniş işlənmiş bir formuldur.
"Koroğlu" dastanında Qoşabulaq suyu xəstəliyi
sağaltmaq, insana həyat bəxş etmək qüdrətinə
malikdir. "Dədə Qorqud" dastanının
"Basatın Təpəgözü öldürdüyü
boy"da da "Uzun bulaq" deyilən məşhur
bulağın adı çəkilir. Bulaq suyunun həyat bəxş
etmə funksiyası ənənəvi formul kimi bölgənin
"Vəfalı dostlar" nağılında da
özünü göstərmiş olur. Nağılda deyilir:
"Oğlum, yeddinci dağın başında bir qaya var, həmin
qayanın dibində bir bulaq qayniyir. Əgər sən gedib o
sudan götürə bilsən, dostunu həyata qaytara bilərsən".
Dədə Qorqud dastanındakı məşhur
"soraqlaşma" motivini bölgədən
toplanmış "Yoxsul və ilan" nağılında
bulaq obrazı ilə paralel kimi görürük. Dastanda Qazan
xan su ilə xəbərləşirsə, nağılda yoxsul
bir kişi bulaqla soraqlaşır. Nağılda belə nəql
olunur ki, yoxsul bir kişi ilanı sandıqdan azad edir. İlan
isə kişinin bu yaxşılığına yamanlıqla
cavab vermək istəyir. Yoxsul kişi deyir, gedək, ilk
rastımıza çıxandan soruşaq ki,
yaxşılığa yamanlıq edərlər, yoxsa
yaxşılıq. Onlar bu minvalla birinci inəkdən,
tülküdən soraqlaşırlar. Daha sonra
qarşılarına bulaq çıxır. Yoxsul bulaqdan
soruşur: Bulaq, bulaq. Deyin görək,
yaxşılığa yamanlıq, yoxsa yaxşılıq edərlər.
Bulaq deyir: Yaxşılıqla, ona görə ki, yol keçənlər
mənim suyumdan içib məni tikənə alqış
edirlər. Rəvayətdə bulaq kişini ölümdən
xilas edir. İnək, tülkü soraqlaşmasında onlar
ilana tərəf yan çıxırlar,
yaxşılığa yamanlıq söyləyirlər. Bu
nağılda da su stixiyası bulaq invariantında xilas edicilik
funksiyasında çıxış edir.
Azərbaycan folklorunun zəngin bir tərkib hissəsi
olan şimal-qərb bölgəsinin folklorunun
araşdırılması böyük əhəmiyyət kəsb
edir. Bölgənin folklorunun mifoloji rakursdan da tədqiqi elmi
yeniliyi ilə səciyyələnir. Xüsusən də,
bölgədə işlənən ağac kultunun
"Oğuz Kağan" dastanı və Altay mifologiyası
ilə paralelliyi maraq doğuran məsələdir.
Tural ADIŞİRİN
525-ci qəzet.- 2024.- 11 iyun,№102.-S.14