Qağanın "aman evi"
Hüseyn Arif-100
Sözümə çoxumuzun özünə Qağa
bildiyi Xalq şairi Hüseyn Arifin Xalq yazıçısı
İsmayıl Şıxlıyla qoşa çəkilmiş
bir şəklindən başlamaq istəyirəm.
Qağamız qocaman yazıçımıza "Qoca",
ölməz yazıçımızsa ona zarafatla
"Kafir" deyərmiş. Şair özünün də,
dostunun da qüdrətini bir şeirində belə mənalandırıb:
...Yanaşı dayanmışıq,
Biz yanaşı qovrulub,
Yanaşı da yanmışıq.
...Babaları düşünüb,
Babaları anmışıq!
H.Arif hər babanı anmazdı, ondan
danışmazdı. O, babalardan danışardı ki,
atının nalından qığılcım səpələnərdi;
"Ceyranı piyada qovub tutardı", "Kürü ir nəfəsə
üzüb keçərdi". Bu azman kişilər Kürdən
30 km aralıda olan Ceyrançölündəki bir yerdən
bir ayağını "Sac dağı"na, digərini
"Çoban dağı"na qoyub əyilərək
Kürdən su içərdilər...
Bu yazını yaza-yaza hiss edirəm ki, mən də
yaxşı nə öyrənmişəmsə, həmişə
ruhən yanlarında olduğum, dizlərinin dibini kəsdirdiyim
belə kişilərdən, atalardan, babalardan öyrənmişəm,
görüb-götürmüşəm
Günlərin birində yenə yoldayıq, səfərdəyik,
Babadağa çıxmaqdayıq. Axşam üstü olsa da,
harda gecələmək sarıdan narahatlığımız
yoxdur. Amandayıq, əminlikdəyik. Qarşımızda
Qağanın şəninə şeir yazdığı
"Aman evi"nin taybatay, Haqdan açılmış
qapıları görünür və bizi də "Gəlin,
siz də qonağım olun!" - deyə içəri
çağırır: Şair bu təklifi əvəzsiz
qoymur. O, evə həsr etdiyi şeirdən misralar deməyə
başlayır:
Sığınır qoynuna azmış yolçular,
Qüdrətdən yaranmış çıraqdır
bu ev.
Qartal da, maral da, özünü salır,
Hamıya həyandır, dayaqdır bu ev!
Burada bir bəndini sitat gətirdiyim bu şeirdən bəlli
olur ki, şair bir dəfə bir meşəçi dostu və
oğlu Ariflə orda gecələyib. Meşəbəyi
Qaybalı kişidən soruşub ki: "Bu evin qapısı
niyə açıqdı belə?" Meşəçi
"Bura elə müqəddəs yerdi ki, - deyib, - burda
qapıları örtməzlər". Bu müdrik cavab
şairi çox təsirləndiribmiş.
Özü mənə deyərdi ki, çalış,
şeiri bitirəndə "kansofka"ya fikir ver!
Özünün həmin şeirdə vurduğu
möhtəşəm "kansofka"ya baxın, siz Allah!:
Bir "Aman evi" var, Babadağda, tək,
Bir "Aman evi" də dünyaya gərək!
lll
Məşhur "İstiqlal marşı"nın
müəllifi M.Akifin etdiyi bir dua beləymiş:
"Allahım, mən sənə öz qurtuluşum
üçün yox, millətimin qurtuluşu üçün
dua edirəm!"
Səməd Vurğun da vaxtilə həmin ruhda bir dua
eyləyibmiş: "Dünyanın son adı qurtuluş olsun!"
Hüseyn Arifsə o dualara bənzər bir dua
edirmiş kimi yazırdı:
Haqdan dönən deyiləm,
Yersiz dinən deyiləm.
Mən sevinən deyiləm,
Yer üzü yasdan çıxıb,
Dünya sevinməyincə!
Eyni ruhlu şairlər bax, belə olurlar.
Babadağındakı "Aman evi"nə
sığınaraq oğullaşırlar, atalaşırlar,
babalaşırlar!...
lll
Şair Qağamız yaxşı bilirdi ki,
"Başın ucalığı kökün dərinliyi ilə
bağlıdır. Kökünü axtaran dərinə
gedir".
Başımız nə qədər yüksəklərdəsə,
Kökümüz o qədər dərinlərdədir.
O, nəinki öz əslini, nəslini tədqiq edir,
öyrənirdi, həmçinin başqalarına da öyrədirdi.
Təkcə insanın deyil, qayanın da, daşın da fikrini
çəkirdi, ölümsüzlüyünü istəyirdi.
Tövsiyə edirdi:
Qayanı da əriməyə qoymayın,
Neçə qartal məskən salıb qayada!
...Üşütsə də, ayağımı, əlimi,
Əriyəndə acımışam qara da!
- deyərək kimlərinsə, nələrinsə
vaxtsız yox olmasını istəmirdi.
"Kərəm dağı" adlı şeirində
ilahi eşq uğrunda yalnız Yanıq Kərəmin yox,
bütöv bir xalqın sinəsinə dağ çəkildiyini
yada salır, demək istəyirdi ki, Kərəmin
başına gələn iş bizi hələ də bitməz
işə (işlərə!) salmaqda davam edir?!
lll
Daş abidələr də mövcuddur, saz və
söz abidələri də!
H.Arifin yaratdığı əsərlər,
yazdığı şeirlər də saz və söz abidələridir!
Hüseyn qağa söz yazmaq xətrinə söz
yazan, saz çalmaq xətrinə saz çalan şairlərdən
deyildi. Onu hər zaman milli və ümumbəşəri
suallar düşündürürdü:
Hərə qalır öz qaydına,
Qaş qaydına, göz qaydına.
Söz qaydına, saz qaydına
Qalan oldumu, oldumu?
- deyəndə böyük şairimiz necə də
haqlıydı!
H.Arif yaradıcı adamları yatmamağa, ayıq
olmağa çağırırdı. "Gəlin,
Koroğluya qayıdaq" devizini ortaya boş yerə
atmamışdı, İnanmışdı ki,
gücümüz kökümüzə, soyumuza
bağlılıqdadır, milli sözümüzün,
sazımızın qədrini bilməyimizlə əlaqədardır.
Öz uğurları üçün minnətdarlığını
belə şərh edirdi:
"Cəngi"yə, "Qaraçı"ya,
"Müxəmməs"ə borcluyam.
Babalar dünyasından
Gələn səsə borcluyam!
Bu müqəddəs borcdan yazıb-pozduğu
üçün biz də ona borcluyuq!
Özündən əvvəlki ucaları,
ustadları, ehtiramla yad etməsəydi, onu kim Qağa
çağırardı? Kim onu "Azərbaycan
Qağası" sayardı? Əgər bu qağa hər
sözündə, misrasında, ən əsası, bağrının
başında babaları, obaları, elləri ehtiram hissiylə
yaşatmasaydı, bu qədər ümumxalq məhəbbəti
qazana bilərdimi, deyə bilərdimi:
Əyilməz başımı hazıram, əyim,
Dədələr önündə sənət
eşqinə.
Saz dedim, söz dedim, Azərbaycana,
Əbədi ehtiram, hörmət eşqinə!
lll
"Ey Füzuli, sil gözünün
yaşını, sən ağladın, indi növbə mənimdir"
misralarının müəllifi də bizim
Qağamızdır. Onun da çəkmədiyi birdərdmi,
azarmı olub? Görmədiyi bəlamı olub?
Almadığı yaramı olub? Baharda baharsız
qalmadığı vaxtmı olub, demədiyi günmü olub:
Açıb novruzgülü, görə bilmirəm,
Hüseyn Arifin baharına bax!
O qədər həssasıydı (o qədər dərdliydi
ki!), yazmaya bilərdimi: "Mən necə nigaran olmaya billəm,
nədən nigarandı dağlar, bilməsəm!"
Hüseyn Arif qədər təbiət vurğunu,
yollar yorğunu, çox güman ki, az olub. Ömründə
dinclik nə olduğunu bilməyib. Evindən çox,
dağda-daşda qalıb, gecələyibdi. Dincələndə
özü yazdığı kimi, səfərdə olanda
"Bənövşənin halını soranda, yazıb
yaradanda, quranda" dincəlibdi.
lll
Hüseyn Arifin ən nisgilli şeirlərindən biri
"Xəbəri yoxdu ki..." şeiridir.
Anası yuxusunda ondan Arifi soruşur, "Arif
yaxşıdımı?" deyir. Şair bilmir ki, nə cavab
versin. Ariflə xəyali söhbətində bildirir: "Səni
soruşmağa gəlmişdi anam, xəbəri yoxdu ki, sən
yanındasan..."
Bu nisgili başqa bir şeirində belə
tamamlanır:
Hüseyinəm, üfüqlərlə tən gedəm,
Saçlarımda qırov gedəm, çən gedəm.
Mən istərdim Arif qala, mən gedəm,
Yatan dura, duran yata yerində!
lll
H.Arif əsl gələcəyimizin keçmişimiz
olduğunu şeirlərində, poemalarında ("Dağ kəndi",
"Örənqala") unudulmağa qoymurdu. O kəndlərdən
birinin "Palıdlı", digərinin
"Yarpızlı", başqa birinin "Çiskinli",
"Çörəkli" adının itməyinə
dözmürdü. Qıratın da, Düratın da doğma
Ağstafa şəhərində adına küçə
olmasını arzulayırdı. İstəyirdi ki,
"Dağ kəndləri dağılmasın, şəhərlərə
yığılmasın!"
Böyük vətəndaş şair mövqeyini, məramını,
məqsədini belə açıqlayırdı:
Mən Qazağın bir daşını,
Yüz "Ağ ev"ə dəyişmərəm.
Bu misralar öz mayasını hardan almışdı?
Əlbəttə ki, "Sevirəm Tiflisi, sevirəm, ancaq,
öləndə Qazaxda götürün məni"
misralarından!
Diqqətli oxucular bilirlər ki, şair Qazaxda (Qazax
mahalında) doğulmuşdu.
1992-ci ildə Ağstafa rayonu yaradılanda hələ
orada məscid olmadığından həmin ilin sentyabrında
Qağamız vəfat edəndə onun nəşini
Qazaxdakı məsciddən yuyub götürdülər. Elədiyi
arzu çin oldu, şair səsi Allaha çatdı, Qazaxdan
götürüldü Hüseyn Arif!
lll
İndiki dövrdə halallığa, saflığa nə
qədər ehtiyac var. Məhz belə bir saflığın,
halallığın daşıyıcısı olduğu
üçün bu gün də, sabah da Hüseyn Arifə,
Hüseyn Arif kimi şairlərə böyük ehtiyac var. Bu
özü də, sözü də saf insanın təbiətlə
bağlı heyrət doğuran silsilə şeirlərini
oxuyursan və düşünürsən: Hüseyn Arifmi təbiətdədir,
təbiətmi Hüseyn Arifdədir!? Uçulan,
dağılan dağlar, daşlar, yollar, yoxuşlarmı, yoxsa
şair qəlbidirmi, şair dünyasıdırmı?!
Təbiətə (şairə!) insanların
tutduğu divana baxırsan, az qala özünün də insan
olduğuna peşman olursan, yana-yana qalırsan, çünki
görürsən:
Balalar açıb ağzını,
Yuvalar anasız qalıb.
...Təbiətin harayına
Haray çəkən kişi gərək!
Hüseyn Arif haman kişiydi, haman haraydı. Amma təəssüf
ki, onun da səsinə səs verən, haray çəkən
çox deyildi, azıydı təbiətin sabahını
düşünən Hüseyn Arif kimi şairlər, təbiətin
dilini bilənlər, rəsmini çəkənlər.
Azdı onun kimi dədə-baba izlərinin qədir-qiymətini
anlayıb deyənlər:
İzlər dərin, izlər qədim,
Babaları fikr eylədim.
Dizimi daşa söykədim,
Dizim doymadı, doymadı!
...Bir səyyah Ceyrançöldə görür ki,
yaşı yüzü çoxdan keçmiş bir
ağsaqqal çılpaq bir atın belinə
sıçramağıyla bir ceyranı yaxalayıb
qılıncıyla onu necə iki şaqqaya böldü. Tərəzidə
hər iki şaqqanı çəkəndə gördülər
ki, hər ikisi eyni gəldi. Bir qram da biri o birindən
artıq, əskik gəlmədi.
Səyyah hara getsə, o əhvalatı heyranlıqla
danışarmış.
Sözümün canı nədir?
Budur ki, Hüseyn Arif o kişinin nəslindəndir!
Sərrast misralarıyla!
Alıcı qırğı gözləriylə,
sözləriylə!
lll
H.Arifi sazsız, sazı Hüseyn Arifsiz təsəvvür
etmək olmaz. Birmənalı şəkildə deyə bilərik:
H.Arifin yaratdığı əsərlər,
yazdığı şeirlər, poemalar, pyeslər saz və
söz abidələridir.
O, İkinci Dünya müharibəsində iştirak
etmişdi. Cəbhəyə sazıyla getmişdi. Rus komandiri
ondan soruşanda ki: "Bu nədi?"
- Necə nədi? Bu da silahdı! - demişdi.
lll
Ağstafa qəbiristanlığındadı Hüseyn
Arifin qəbri... Qəbrin bir yanında anası,
ömür-gün yoldaşı, oğlu Arif, bir yanında
qızları Səhər və Zöhrə.
Hamısı sükuta dalıb.
Bircə Qağa danışır, "Ölməmişəm!"
deyir. Bir az yorulub yəqin. Bir az yatıb dincəlmək istəyir
və demək istəyir ki:
Ömrü boyu Vətən deyən, xalq deyən,
Sənətkarın yuxusunu pozmayın!
lll
Ona hamı "Qağa" deyirdi:
Öz uşaqları da!
Dəfələrlə eşitmişəm:
qızı Zöhrə xanım "Atam" yox,
"Hüseyn Qağam" belə dedi, elə dedi" deyəndə.
Onun şair qağasının doqquzcildliyinə
yazdığı ön sözdə deyilir: "Bunu oxuculara
görəmi etmişəm, yox! Bunu Hüseyn Qağamın,
özümün ağrı-acılarımı azaltmaq, həyatdan,
ölümdən intiqam almaq üçün edirəm".
P.S. Ad var, kimlik əvəzidir. Hüseyn Qağanın
adı kimi!
Ev var, Babadağın başındakı ev kimidir,
hamının evidir - "Aman evi" kimi!
Bütövlükdə Hüseyn Arifin həyatı və
yaradıcılığı da haman evdir, haman qaladır. Sanki
o, bütün yazdıqlarını "Aman evi"ndə
yazıb.
Axırda özü də (elə sözü də!)
haman evə dönüb!
Barat VÜSAL
525-ci qəzet.- 2024.- 11 iyun,№102.-S.13.