Hürriyyət
aşiqi mücahidin həmişəyaşar irsi
"MİRZƏ BALA MƏHƏMMƏDZADƏ.
SEÇİLMİŞ ƏSƏRLƏRİ" HAQQINDA
QEYDLƏR
(Əvvəli ötən sayımızda)
M.B.Məhəmmədzadənin
yaradıcılığında Azərbaycan mühacirəti
problemi ilə bağlı elmi, publisistik yazılar bir çox
cəhətdən dəyərlidir. O, ilk dəfə Azərbaycan
mühacirətinin yaranması, təşkilatlanması,
inkişaf mərhələləri, missiyası, fəaliyyətinin
başlıca istiqamətləri, liderləri, mətbu
orqanları, sovet mühacirləri ilə münasibətləri
və sair haqqında məsələləri elmi əsaslarla
işləyib. Mirzə Balanın "Seçilmiş əsərləri"ndəki
"Rəsulzadə Məhəmməd Əmin bəy 70
yaşında", "Rəsulzadə Məhəmməd
Əmin", "Əli Usta və şeirləri", "Azərbaycan
mühacirləri", "Yenə mühacirlərimizə
dair", "Azərbaycan mühacirlik mətbuatının
otuz illiyi", "Batı Avropadakı əsir və
mühacir türk kütlələri" adlı məqalələri
müəllifin problemə dərindən bələd
olduğunu, onu məsuliyyətlə işlədiyini deməyə
əsas verir.
M.B.Məhəmmədzadənin digər yazıları
kimi, "Azərbaycan mühacirləri" adlı məqaləsi
də günümüzlə səsləşir. Müəllif
məqalənin əvvəlində Hüseyn Cavidin Birinci
Dünya müharibəsi zamanı rus-erməni qətliamından
xilas olmaq üçün Azərbaycana pənah gətirmiş
"Anadolu fəlakətzədələri
üçün" yazdığı və "Qardaş
köməyi" məcmuəsində dərc etdirdiyi "Hərb
və fəlakət" adlı şeirindən bir
parçanı verir. M.B.Məhəmmədzadə
"müharibənin gedişində ermənilərin Qars,
Ərzurum, Trabzon, Hınıs, Muş, Diyadın, Bəyazid və
sair yerlərdə ətrafı qana və atəşə
verdiyini, törətdikləri təxribatlarla rus əsgərlərinin
də qətliama istirak etdirdiklərini"
qeyd edir və yazırdı: "Hər yeri qaçqın
bürümüsdü. Azərbaycan türklüyü, basda
Bakı Müsəlman Cəmiyyəti Xeyriyyəsi olmaq üzrə,
bütün Rusiya əsarətindəki türklərin
müavinətlərilə Şərqi Anadoluya yardım qafilələri
göndəriyordu. Fəlakətzadələrə pa-ra, əlbisə,
un təvzi olunur, sihhi yardım göstəriliyor, Bakı, Gəncə
və digər şəhərlərdə qaçqınlar
yurdu, yetimlər yurdu təsis olunmaqda idi". Məqalə
müəllifi Azərbaycan mühərrirlərinin,
yazıçılarının "fəlakət münasibətilə
türk milli hissinin tüğyanını göstərən
məqalə, şeir və hekayələr"
yazdığnı vurğulayır, yazır: "O cümlədən,
şimdi Şimalın buzlu cəhənnəmində, Solovki
deyilən bolşevik mənfasında bulunan Əli Yusif bəyin
"Qonaqlar" (müsafirlər) şeiri şayani-diqqətdir.
Ə.Yusif bəyin şeiri qaçqınlara müraciətən
şöylə bitir:
...Gəl qardaşım, haqqa səna edərək,
Hər nə ki bulursaq, onu bölüşək.
Yarın biz də sizin kimi dərbədər.
Olub yad ellərdən eyləsək güzar,
Şayət, onda bir rəhmi-dil tapılar
Bizi kəndi kölgəsində daldalar...
Əvət, zaman oldu ki, Əli Yusif bəyin
"ehtimalı" həqiqət oldu. Biz də "yad ellərdən
güzar eyləmək" məcburiyyətində qaldıq.
Vətənimizin üzərinə çökən
qızıl kabus xanimanları xarab etdi, yanar ocaqları
söndürdü..."
Mirzə Bala publisistikasının güc, qüdrət
mənbəyi həyatdadır, həqiqətdədir, hadisələri,
onları doğuran səbəbləri dərindən bilməkdədir,
düzgün, ədalətli, məntiqli nəticələr
çıxarmaqdadır, oxucunun düşüncəsinə,
qəlbinə nüfuz, təsir etməkdədir, onu həyəcanlandırmağı,
düşündürməyi, səfərbər etməyi,
mücadiləyə hazırlamağı bacarmaqdadır.
Anadolu qaçqınlarının düçar olduqları
faciəni xatırlatmaqla işğala məruz qalan,
istiqlalı əlindən alınan, doğma
yurd-yuvasını tərk etmək məcburiyyətində
qalan mühacirlərin acı, oxşar həyatını təsvir
edən müəllif bununla da kifayətlənmir. O, daxildə
bir sinif kimi imhasına qərar verilən bu xalqın
övladlarının xaricdə də hər cür himayədən
məhrum olduğunu, Cəmiyyəti Əqvamın (Millətlər
Cəmiyyəti - hazırkı Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının təməli sayıla biləcək
bir qurum. Birinci Dünya müharibəsindən sonra - 1920-ci ildə
İsveçrədə təsis olunub - T.A.) isə azərbaycanlı
mühacirlərə qarşı ikili siyasət yeritdiyini,
yarıtmaz, çirkin və qərəzli fəaliyyət
göstərdiyini, öz prinsiplərinə zidd hərəkət
etdiklərini qəzəblə bəyan edir, "minlərlə
mühacir qafiləsinə malik olan əsir türklərin
müqəddəratına laqeyd qalmasını doğru və
normal" saymırdı: "Cəmiyyəti-Əqvamın
beynəlmiləl qaçqınlar şöbəsi belə, bu
fəlakətə göz yummaqda, erməniləri bu şərtə
tabe tutmadığı halda, bizlərə "rus
mühaciri" ünvanını almaq şərti ilə
yardım edə biləcəyini imha edən cavablar verməkdədir.
Cəmiyyəti-Əqvam yalnız rus mühacirlərinə
yardım edir və müstəsna olaraq erməniləri himayə
edir". Son 30 ildə ölkəmizdə və ətrafındakı
hadisələri, BMT, ATƏT kimi beynəlxalq qurumların fəaliyyətini
izlədikcə istər-istəməz bu qənaətə gəlirsən:
Heç nə dəyişməyib.
M.B.Məhəmmədzadənin "Yenə mühacirlərimizə
dair" yazısı da mövzunun aktuallığı,
problemin kəskinliyi ilə diqqəti çəkir. Sovet
rejimindən xilas olmaq üçün İrana
sığınan "ətimizdən, qanımızdan və
canımızdan olan qardalarımızın" - "Vətəndən
cüda düşən... hürriyyət, insaniyyət və
istiqlal yolunun haqq və həqiqət aşiqlərinin", əsir
türklərin müqəddəratına laqeyd münasibəti
doğru və normal hesab etmir. Müəllifin fikrincə,
"məqsəd himayəsiz və kimsəsiz insan qafilələrini
süründürmək və məhv olmağa məruz
qoymaqdır". Yazıda diqqəti çəkən,
düşündürən, narahat edənbir məqam da var.
M.B.Məhəmmədzadə İranda ikən avropalı
qonağın da iştirak etdiyi məclisdə "bir fars
münəvvərilə münaqişə etdiyini"
xatırlayaraq yazır: "İranlı münəvvər Azərbaycanın
istiqlal dövrünü istehza edir, Azərbaycanın fəlakətini
istiqlal fikrinə düşməsində görürdü. Hər
fars milliyyətçisi kimi, o da Azərbaycanın istiqlala
haqqı olmadığını, Azərbaycanın müstəqil
olmayacağını iddia edirdi". Məqalə müəllifi
həmsöhbətini fikrindən dəyişməyə
çalışsa da, fars şovinisti inadından
dönmür. Bu zaman avropalı söhbətə müdaxilə
edir: "Gərək Azərbaycanın, gərəksə
Gürcüstan və digər millətlərin
istiqlallarını mühafizə edəməmələrinin ən
böyük səbəblərindən biri qüvvətli, mədəni
və uzaqgörən bir dövlətlə həmhüdud
bulunamamalarıdır". Mirzə Bala yazır: "Şimdi
o sözləri xatırlıyorum. Və anlamaq istiyorum ki, əgər
Azərbaycan mühacirləri bir islam İrana deyil, bir xristian
Almaniyaya mühacirət etsəydi, heç də Kərbəla
əsirləri gibi at önünə qatılıb
çöllərə, dağlara, cənubi İranın o
hey-van yaşamayan səhralarına sürülməzlərdi.
Çünki mədəni məmləkətlərdə milli
və dini təəssüblər xaricində, onlar qədər
qüvvətli insani və mədəni hisslər də
hakimdir". Tarix böyük publisistin nə qədər
haqlı olduğunu bu gün də sübut etməkdədir...
M.B.Məhəmmədzadə erməni xəyanəti,
vəhşiliyi, cinayətləri mövzusuna müxtəlif səpkili
məqalələrində dəfələrlə toxunub. O,
"Promete-Boromete", "M.Fətəli Axundov",
"Mirzə Ələkbər Sabir", "Molla Nəsrəddin"
əlli yıl əvvəl intişar etmişdi", "Cəfər
Cabbarlı üçün", "Azəri türk ədəbiyyatının
dünəni və bu günü", "Əli Usta və
şeirləri" və sair əsərlərində ölkəmizin
ərazisində ermənilərin, rus-daşnaq
silahlılarının törətdiyi qırğın və
qətliamları ifşa edir. Publisistin bəzi məqalələrindən
seçdiyimiz sitatlar erməni xislətini, xəbisliyini, vəhşiliyini,
eyni zamanda mənfur düşmənlərdən fərqli
olaraq xalqımızın sülh və əmin-amanlıq
şəraitində yaşamaq istəyini
açıq-aydın göstərir: "Leninlə Stalinin məruf
"Dekret №13"ünə dayanaraq 1918-də Azərbaycanı
xarabazara çevirmək təşəbbüsünə
girişən bolşevik-daşnak blokunun ikinci üzvü
1905-də Vorontsov-Daskovların himayəsi altında Azərbaycan
türkünü kəsmək surətilə süni bir Ermənistan
yaratmaq xülyasına düsmüsdü. Bu qanlı təşəbbüs
hər iki millətin zərərinə idi. Sabir bunu təqdir
ediyor, seziyor, hər iki millətin haqqını tanıyor,
onları müstərək dümən önündə birləşməyə
dəvət edirdi" ("Mirzə Ələkbər
Sabir"); "Mirzə Cəlil Məhəmməd-quluzadənin
Sovet hökuməti tərəfindən mən edilən əsərləri
arasında ermənilərlə türkləri bir-ləsməyə
dəvət edən "Kamança" pyesi də vardır
ki, ciddən bir sənət əsəridir" ("Molla Nəsrəddin"
əlli yıl əvvəl intişar etmişdi");
"Abbas Səhhət lisədə türk dili və türk ədəbiyyatı
müəllimi idi. Bir kaç gün sonra Şamaxı erməni
müsəlləh qüvvətlərinin basqınına
uğramış və biz insan selinə qoşularaq Bakıya
doğru yol almısdıq... Bir çox əl yazıları
Şamaxının erməni-bolşevik çətələri
tərəfindən təxrib edildiyi zaman kayb olmuş bu
böyük şairin əsərlərindən bə-ziləri
istila dövründə nəşr edilmisdir. Fəqət
istila hökumətinin "ədəbi mirasda" nələr
aradığı məlum olduğu için Abbas Səhhətin
bir çox məlum yurdçu şeirləri sansördən
keçəməmisdir" ("Abbas Səhhət");
"Şaumyanın erməni qüvvətləri isə
Leninin hiyləsinə uyduğu gibi bilaxirə, Ənzəlidə
duran ingilis qüvvətləri kumandanlığının əlində
dəxi eyni qolaylıqla alət olmaqdan çəkinmədi"
("Cəfər Cabbarlı üçün")."Yeni
dastan" şeirində isə Mirzə Bala Rus məmləkətimiz
də daxil türk ellərinin işğalında ermənilərin
xəyanəti və hiyləsinin də olduğuna işarə
vuraraq yazırdı:
Olmasaydı arxada hay, Qurulmazdı tuzağımız.
İstiqlal mücahidi, böyük publisist M.B.Məhəmmədzadənin
həyatı və yaradıcılığı haqqında
son 30 ildə çox sayda dəyərli tədqiqatlar
aparılıb, müəllifin ayrı-ayrı əsərləri
nəşr edilib. Mücahidin vətənində ilk dəfə
nəfis tərtibatla buraxılan irihəcmli "Mirzə Bala
Məhəmmədzadə. Seçilmiş əsərləri"
onun bədii, publisist, elmi yaradıcılığının əsas
hissəsini əhatə edir və həmin materiallar Mirzə
Bala irsi haqqında tam və zəngin təəssürat
yaradır. Həmin materiallar M.B.Məhəmmədzadə
haqqında daha dərin, daha əhatəli, sanballı tədqiqatların
ərsəyə gəlməsi üçün etibarlı zəmin
və mənbə olacaq.
28.05.2024
Abid TAHİRLİ
525-ci qəzet.- 2024.- 12 iyun,№103.-S.11.