Etnoqrafiya tariximiz və
anamın əl işləri
Esse
Tarix üzrə fəlsəfə doktoru Gülzadə
Abdulovanın “Qarabağın sənət irsi” tarixi-etnoqrafk
monoqrafyasını vərəqləyəndə uşaq
vaxtı Tovuz nənəmlə arteziana su gətirməyə
getməyimizi xatırladım. Seyidli kəndinin Molla məhləsindəki
arteziana yolumuz Gülzadə xanımgilin darvazaları
önündən keçirdi, yəqin o səbəbdən. Nənəm
suyu babam dəmirçi Salmanın qayırdığı səhəngdə
gətirirdi.
Bu xalını anam Tovuz nənəmlə birgə
toxuyub. Ağdamın Seyidli kəndi. 1958
Nənəmgildə, ələlxüsus da, evin zirzəmisində,
taxtapuşunda bu kitabda sadalanan neçə-neçə sənət
nümunəsi görmüşdüm. Sənətdən
başım çıxmayan vaxtlar idi onda. Anamın cehiz gətirdikləri
arasında muzeylərə eksponat olası neçə sənət
əsərinin olduğunu indi dərk edirəm.
İşğaldan əvvəl bir neçəsini
çıxara bilmişdik – 1950-ci illərdə nənəmlə
toxuduğu bu kilim, bir də öz əl işi olan toxumalar. Bu
“pələng” məndə qalıb, “dibçəkdə
gül” bacımda.
Əsər haqda bircə onu deyim ki, Qarabağ sənətkarlığının
demək olar, bütün sahələrinə –toxuculuq, dəriçilik,
metal, daş, ağacişləmə, qurama, bədii tikmə
– toxunulub. Bu sənətlərin inkişaf tarixi ilə
yanaşı onların etnoqrafk səciyyəsi, statistikası,
məişətdə yeri, rolu araşdırılaraq
elmi-etnoqrafk şərhi verilib.
Anamın əl
işi.1950-ci illər
Bu sənətkarlıq nümunələrinə
çekanka sənətini də əlavə edərdim.
Çekanka nazik dəmir lövhə üzərində
döyülən rəsmlərə deyilirdi. “Makan” ayamalı
dayıoğlu Vaqifin çoxlu çekanka rəsmləri
vardı. O vaxt eşitmişdim ki, Xankəndi erməniləri
onun əsərlərini alıb İrəvanda neçə
qat bahasına satırmışlar.
Tarixçi alim Gülzadə Abdulovanın bu
araşdırması yer üzündən silinən
böyük bir ərazidə bir vaxtlar mövcud olmuş mədəniyyətin
tarixinə, etnoqrafiyasına aid sanballı əsərdir. Buna
görə bu çox dəyərli kitabın müəllifinə
təşəkkür edirəm. Məni nənəmlə
Qaraçava arxı boyu suya apardığına görə isə
ayrıca sağol deyirəm!
12 iyun 2024
Vahid QAZİ
525-ci qəzet.- 2024.- 13 iyun,¹104.-S.15.