Gündəlikdən
səhifələr
(Əvvəli ötən saymızda)
10 iyul 1973-cü il. İkinci gün. Axşam.
Dünən "Azinforumbüro"nun müxbiri Kamal
Abdullayev gəldi. O, xəbər verdi ki, Fransadan jurnalist gəlib.
Sabah Rəssamlar İttifaqına gələcək. Özü
də Azərbaycanda fransız rəssamlarının, Parisdə
isə Azərbaycan rəssamlarının sərgisi
olmalıdır. Bununla bağlı rəsmlərə
baxılacaq.
Bu gün fransız rəssamı gəldi.
Üç-dörd iş düzdülər, o baxır,
"slayd" çəkir, özü də həyəcanlı
bir surətdə. İşlər çox xoşuna gəlirdi.
Sonra Kamal dedi ki, indi böyükləri göstərək.
Böyükləri də göstərdilər. "Muğan
gözəlləri"ni görəndə lap dəli oldu.
Çox gözəl sözlər söylədi. Ancaq mən həyəcanlı
olduğumdan nə eşidə bilirdim, nə də başa
düşürdüm. Sonra "Odlu torpaq"a baxdılar. O
da xoşuna gəldi. Kamal əlavə elədi ki, gör neft
necə yaradılıb. O da heyrətləndi. Sonra da
"Anam" əsərini göstərdilər. Çox
baxdı, bildi ki, bu, mənim anamdır. Dedi, bildim ki,
anandır. Özü də məyus-məyus vermişsiniz.
Əlavə elədim ki, bir neçə il bundan əvvəl
vəfat edib. O, xeyli baxdı. Həm oturanda, həm də
işlərimin yanında çoxlu fotoşəklimi çəkdilər.
Axırda mənə Paris haqqında bir kitab bağışladı.
Gözəl sözlər yazmışdı. Əlbəttə,
bu sözləri bir-iki saatdan sonra, həyəcanım sakitləşəndən
sonra oxudum. Mənim barəmdə yazılan kitablardan birini ona
bağışladım. O aldı, çox təşəkkür
elədi. Mən də ona təşəkkürümü
bildirdim.
Ona söylədim ki, bu il sentyabr ayında Moskvada Nəsiminin
yubileyi günlərində sərgi olacaq. O, çox şad
oldu. Sonra Kamal söylədi ki, Səttarın qrafikalarından
sərgi təşkil elədilər və əlavə elədi
ki, işləri elə asmışdılar, Səttarın
çox xoşuna gəlmişdi. Özü də müvəffəqiyyətli
olmuşdu. Qrafikalar onun çox xoşuna gəldi və
"Aylı Quba axşamı" mənzərəsini görəndə
dedi ki, gözəl Bakı axşamlarını
xatırladım və çox xoşuna gəldi... Kamal
söylədi ki, bu işlər Parisdə göstəriləndə
Səttar oradaca bu işi sizə hədiyyə verər. O,
çox təşəkkür elədi. Mən də ona təşəkkür
elədim ki, siz mənim emalatxanama buyurub gəlmisiniz, rəssam
üçün bundan böyük sevinc nə ola bilər! Sizə
təşəkkür edirəm, bütün fransız
xalqına təşəkkür edirəm! Sizin böyük
xadimləriniz Delakruaya, Viktor Hüqoya, Berlioza, Debüsiyə
və bütün fransız sənətkarlarına eşq
olsun!
O, çox şad oldu. Gülə-gülə mənə
əl verdi, öz təşəkkürünü dönə-dönə
bildirdi. Mən onunla bayır qapıya qədər getdim. O da
pillələri düşdükcə öz təşəkkürünü
bildirirdi. Emalatxanamda uzun müddət həyəcanlı və
heyrətli əyləşdim. Ona görə ki, fransız
jurnalistinin əsər bəyənməsi çox çətin
məsələdir. Çay içdim. Uzun müddət
keçəndən sonra mənə hədiyyə verdiyi kitaba
yazdığı sözləri oxudum. Çox qəlbən
yazılmışdı. Özü də bu sözlər təkcə
sənətkar haqqında deyil, həm də insan haqqında
deyilirdi!
lll
6 fevral 1973-cü il
...Nurəddin Həbibov yanıma gəlmişdi, 14 əsərimin
"otkrıtka"sının yazısını mənim
üçün oxusun. Yazısını mənə
oxumağını lazım bilmədim. Dedim, ona görə
ki, sənin yazdığın yaradıcılıqdır.
Əgər onu mənə oxusan və mən onu istədiyim
kimi eləsəm, onda bu düz olmaz. Mən belə şeyləri
sevmirəm, elə həmişə də bunlardan imtina edirəm.
Nurəddin də bundan razı qaldı. Bu vaxt Nadir
Əbdürrəhmanov emalatxanya gəldi. O da bu söhbətə
qoşuldu və dedi ki, işləri elə seçmək
lazımdır ki, Səttarın eyni işlərindən olsun.
Nurəddinin düzəltdiyi siyahıya baxdıq. Nadir də
çox əlavələr elədi və bir neçə
işləri ona göstərdi: "Odlu torpaq,
"Torpağın həsrəti", "Qədim od",
"Doğma düzənlər", "Aydınlıq"
və "Anam" əsərləri.
O mənə "Anam" əsəri haqqında bir
neçə sual verdi: mən də ona danışdım. Bu,
Anamdır. Onu Azərbaycanın gözəl diyarı -
Naxçıvan dağları fonunda vermişəm.
Aşağı gəldikcə bağlar, gül-çiçək
açan ağaclar, quşlar, birinci planda isə su, bu da ki
aydınlıq və həyat deməkdir.
Naxçıvanın gözəl sularıdır ki, hamıya
hər yerdə məlum və məşhurdur, Badamlı, Sirab
və başqaları. Burada hər tərəfdə quşlar
budaqlara qonublar, bülbül, qaranquşlar. Ana uzaqlara, gələcəyə
sakit baxır, gələcək yollara, xoşbəxt günlərdə
yaşayıb, daha da xoşbəxtliyə gedir. Ananın kəlağayısı
hər iki tərəfdən torpağa sallanmış, sanki
torpağa qarışır, torpağı qucaqlayır. Bu da vətən
və vətənə bağlılıq deməkdir. Su kimi
aydın olan vətənimiz getdikcə yüksələcək,
getdikcə zənginləşəcək!
lll
16 mart 1973-cü il
... İndi xolstu molbertə söykəmək olar.
Əsəri onun dərinliyindən görmək olar. Lap sevinirəm,
elə bil ki, indi əsər işləmək
üçün cavanlığımda olduğu kimi həyəcanlanırdım,
fərəhlənirdim və bir də ki sənətkara nə
qocalıq?! Sənətkar gərək həmişə cavan
olsun. Cavan kimi işləsin. Cavan kimi düşünsün və
cavan kimi odlu olsun. Yaşından asılı olmasın!
...Bir Göygöl mənzərəsi işləyəcəyəm,
öz adına layiq olsun. Çünki əsərin adı
"Kəpəzin aynası" adlanır. Gərək burada
obraz öz adını doğrultsun. Ona baxan kimi sənətkarın
nə demək istədiyi məlum olsun. Bu olmayanda, demək, sənətkar
öz məqsədinə nail olmamışdır. Onda əsər
heç əsər deyil. Əsl əsər sənətkarın
fikrini verməlidir. Ona görə ki, əsər xalqa
lazımdır.
Ona görə indi mənim bütün bədənim əsir,
özümü Göygölün yuxarısında hiss edirəm.
Bütün fikrimdə olanlar gözlərim
qarşısındadır. Elə bil ki, bu yüksəklikdə
durduğum əfsanədə uçmaq istəyirəm,
uçuram. Göygölün üzərində, özü də
çox-çox yüksəklikdə bütün Kəpəzin
üzərində, bütün gözəlliklər sanki məndən
çox-çox aşağılardadır. Bütün
qarlı dağlar aşağılarda qalıblar, çaylar
coşublar, yavaş-yavaş ağaclar
yaşıllaşır, canlanırlar!
Bu, bir aləmdir, özü də nağıldır, əfsanədir,
bəlkə də röyadır. Doğrudan da, Azərbaycan
torpağı bir əfsanədir, bir röyadır!
"Kəpəzin aynası"... Əvvəla, bu əsərdə
gərək nəhənglik, monumentallıq, Azərbaycan
dağlarına xas olan əzəmətlilik, gözəllik,
onun gözəl suları, gözəl meşələri hiss
olunsun. Ən əsas da bunları birləşdirən bir
füsunkarlıq, əfsanəlik olsun. Bundan başqa, Kəpəzin
özü suya düşsün, elə bil ki, bir gəlindir.
Bu əsərimdən sonra qəlbimdə yenə də
"Göygöl mənzərələri" vardır. Onlar
da yavaş-yavaş yaradılacaq. Hissiyatımdan
çıxacaq və əsərlərə dönəcək.
Bunlar nə vaxt olacaq, o da hələ məlum deyil. Hər
halda olacaq. Hər halda bunların vaxtları gəlib
çatacaq. Bu barədə onda danışarıq. İndi əlbəttə,
əvvəlcə söyləmək tez olardı. Ola bilər,
heç olmasın da. Bunu necə bilmək olar! Hələ
fikrimdə bir neçə əsər də var. Onlardan biri də
"Qədim Bakı"dır - dənizdə, sahildə,
özü də gecə alovlar yanır. Gecənin
qaranlığında dənizə düşən al
qırmızı rənglər Odlar Diyarını verəcəkdir!
Bundan başqa, bir silsilə "Neft
daşları" işləmək fikrindəyəm,
"Abşeron natürmortu" neçə ildir ki, fikrimdədir.
Onu da bu yayda tamamlayacağam. Arzularımdan biri də
"Şamaxı mənzərələri" üzərində
işləməkdir. Şamaxılılara söz vermişəm
ki, sizin torpağınızdan bir neçə əsər
yaradacağam. Bəlkə də bu yaxınlarda oraya getdim,
oraları bahar qabağı görmək lazımdır.
lll
5 may 1973-cü il. Şənbə günü
... Biz maşına minib Şamaxıya yollandıq.
Əvvəlcə onu deyim ki, yolda bu gözəllikləri, bu
bahar vaxtı çöllərin güllərini,
dağları, baharı söz ilə təsvir eləməyə
məndə bədii vasitə yoxdur. Ona görə ki, mən
nə şairəm, nə də ki ədibəm. Ancaq əsərimdə,
daha doğrusu, işlərimdə rənglə, bunları verə
bilərəm.
Ceyranbatan gölü mavi aynaya bənzəyirdi.
Sumqayıt zavodlarının tüstüləri göyə
dirənmişdi. Hər tərəf sarı, ağ və
başqa güllərlə bəzənib. Uzaqlarda çəhrayı
əfsanəvi gözəllik yollar boyu uzanıb gedir.
Dağları yaşıllıq bir xalça kimi
örtüb. Bu xalçanın üstündə rəngbərəng
güllər, çiçəklər təkrarsız
naxışlara bənzəyir. Şamaxıya gedən yol boyu
sıralanan dağlar və dağları örtən
yaşıllıq və güllər dəyişir və
cürbəcür koloritə çevrilir. Bu gözəllik
insanların hamısını sevindirir və gözəlliyə
çağırır. İnsanlar bu yaşıllıqdan,
güldən, çiçəkdən, quş səsindən
zövq alır, daxilən zənginləşir, ucalır.
Mərəzədə çay içdik, sonra yenə
də yolumuza davam elədik. Hava çox gözəl idi.
Uzaqdan Şamaxı öz gözəlliyi ilə bizə
özünü göstərirdi. Hündür dağlar,
asimana qalxan buludlar, parlaq günəş mavi bir rəngdə
Şamaxı daş-qaşı kimi parıldayırdı. O,
elə bil ki, dürr idi, elə bil ki, almaslardan, briyantlardan bir
əsər idi. Əlbəttə, bunu mən sözlə təsvir
edə bilmərəm, ancaq rəng ilə verə bilərəm!!!
Nəhayət, Şamaxıya yaxınlaşdıq. Qədim
məqbərələr görünürdü. Mən
Xaqanini, Nəsimini, Seyid Əzimi, Sabiri xatırlayırdım.
Bir çoxlarından şeirlər oxudum. Bu Şirvan
torpağı dünyaya böyük sənətkarlar
vermiş, bu gözəl torpaqda böyük vuruşmalar
olmuş və xalq öz Şirvan torpağını
müdafiə etmişdir! Burada gözəl kəlağayılar,
gözəl qablar, gözəl maddi-mədəniyyət və
böyük şeiriyyət yaratmışlar.
...Şamaxıda xeyli olduq. Gül açmış
ağaclara, sarı və rəngbərəng güllərə,
yaşıl dağlara tamaşa eləyirdik. Deyirdim ki, həyatda
oturub, daha doğrusu, toplaşıb vaxtlarını qeybətlə
keçirən bir parası nə üçün buralara gəlib
baxmırlar, əsərlərini zənginləşdirmirlər?!
Görünür, bir paraları bunlardan məhrumdurlar, qeybətə
adət eləmişlər!!!
Quşlar oxuyurdu, gül-çiçək hər tərəfdə
öz rəngini göstərirdi. Dağlar gah dumanlara qərq
olur, gah da çıxırdılar. Bunları görmək,
bu gözəllikləri dərk etmək, əsərlərdə
yaratmaq lazımdır. Həyətdə durub boş-boş
qeybət etməklə əsər olmaz. Əsər idrak istəyir.
Bunları vermək üçün həyatı görmək
lazımdır, bu gözəllikləri vermək
lazımdır!!!
...Maşına minib yola düşdük. İndi mənzərə
bambaşqa idi. Çünki günəş indi batmağa
gedirdi. Tünd olan dağlara işıq düşüb
parıldayırdı. Səhər işıqlı olan
dağlar indi siluetdə idi. Elə bil ki, bu yerlər
bambaşqa idi. Yolların üstündə uşaqlar zanbaq dəstələri
satırdılar. Biz də aldıq. Hələ yolların ətrafı
zanbaqla dolu idi. İnsan inanmır ki, bu güllər burada, bu
Şirvan torpağında çöllər boyunca
özbaşına bitir. Əgər xaricdən gələn bir
nəfər buna inanmasa, onu Şamaxıya gətirib demək
olar ki, buyurunuz, özünüz bu zanbaqları dəriniz!!!
Belə də gözəl torpaq olar - bu ki əfsanədir!
Bu ki yuxudur, bu ki xəyaldır!!!
lll
8 may 1973-cü il, İkinci gün, axşam
Bilgəhə getməli idik. Gözləyirdim, Fərhad
Xəlilov gəlib çıxdı. Moskvadan gətirdiyi
beş çaydan üçünü stolun üstünə
qoydu, "Qalanlarını aldılar, neyləyim, istədilər,
verdim, - dedi. - Üçü gəlib çıxıb,
böyük şeydi" - deyə zarafat etdi. Fərhadın
xasiyyəti çox yaxşıdı. İstedadlı gəncdi.
Mənim ona böyük hörmətim var. Az sonra heykəltaraşlardan
Əfrasiyab və Fuad Bakıxanov gəldi. Əhvalları
yuxarı idi. Onlarla görüşdüm və
sataşdım ki, sizin kefiniz yuxarıdır, yol-yoldaşı
ola bilmərik... Şükufə Mirzəyeva da gəldi. Dedi
ki, sabah səhər saat on birdə Mehdi Hüseynzadənin abidəsi
açılacaq. Soruşdum ki, danışacaqsınız?
Cavab verdi ki, yox. Mehdinin döyüş yoldaşları
danışacaq. Bir də söylədi ki, Mehdinin qəbri
üstündən torpaq gətiriblər, ora tökəcəklər.
Bu xəbər mənə bərk təsir elədi.
Fərhadla xeyli gözlədik, nə doktor (Nəriman
Əbdürrəhmanov) gəlib çıxdı, nə də
Tələt. Getdik Sahil çayxanasına və orada Muqbilə
(Cabbarlının qohumu) rast gəldik. Dedi ki, Seyfəddin
Dağlının yanında idim. Mənə dedi ki,
Xızıda otaq düzəlt, Səttar qalsın və
işləsin.
Sonra söhbətimiz sənətdən oldu. Mən
dedim ki, sənət adamının gərək əli işdə
olsun. Yüksəkliyi ancaq mütəmadi iş gətirər.
Vidadi cavab verdi ki, bunu siz deyə bilərsiniz. Amma yüksəkliyi
də gərək görsünlər. Mən dedim ki, sən kənarda
ola-ola bunu yaxşı görürsən, ortada olsan, görə
bilməzsən. Əlavə elədim ki, hələ adam gərək
kənarda olanda özünü görsün... Vidadi incidi bu
söhbətimizdən.
Sonra maşına mindik. Vidadi ilə Fərhad Rəssamlar
İttifaqının qabağında düşdülər, məni
maşın Rəssamlar Evinə apardı, emalatxanaya
çıxdım. Axşam düşmüşdü, işləmək
olmazdı, həm də yorulmuşdum. Üç gündü
ki, bir Şamaxı mənzərəsi çəkmək istəyirəm...
Hər gün bir əhvalat baş verir və mən emalatxanaya
gec gəlib çıxıram. Ona görə də əsəri
başlaya bilmirəm, dünən çərçivəyə
çəkdiyim kətanı təzədən yaş elədim,
tarım çəkilməmişdi.
Sonra Fərhad Xəlilovun Moskvadan - Kostya Maksimovdan gətirdiyi
məktubu oxudum. Olduqca şad və eyni zamanda qəmgin oldum.
Yazır ki, tələbə şəhərciyindəki
günlərimiz yadındadırmı? Həmin illər
xatirimdən kino lenti kimi gəlib keçdi. O illər bir əfsanə
kimi göründü mənə. Onun da bu il mənim kimi
altmış yaşının tamam olmasını söyləyir
və yazır ki, səbirsizliklə səni gözləyirəm,
xahiş edirəm ki, mənə teleqram vurub təbrik edəsən...
Mənə cansağlığı, yaradıcılıq
uğurları arzulayır.
Yazır ki, sən cavan vaxtlarında yataqxanada
gördüyüm kimi varsan. Görünür, Fərhad ona mənim
haqqımda xeyli danışıb. Yazdığı bu gözəl
sözlərdən bunu başa düşdüm. Kostya ilə
gözəl dostluğumuz olub, bir parça çörəyimizi
belə yarı bölüb yemişik.
İndi isə altmış yaşımız var və
mən vaxtın belə sürətlə ötüb
keçməsinə təəccüblənirəm. Və mənə
elə gəlir ki, ancaq insan düşüncəsinin, xatirəsinin
zaman ölçüsü yoxdur. Görünür, bu, insan
üçün çox gərəkli bir şeydir; bəlkə
də həyatın bizə, ölümlü adamlara təskinliyidir...
Səttar BƏHLULZADƏ
525-ci qəzet.- 2024.- 14 iyun,№105.-S.12.