"Od nə çəkdi..."
XALQ ŞAİRİ RƏSUL RZANIN ƏDƏBİ
PORTRETİNƏ BİR BAXIŞ
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
görkəmli ədəbi şəxsiyyətlərindən
olan Xalq şairi Rəsul Rza milli, ictimai şüurun
inkişafına, poetik düşüncənin yenilənməsinə
çoxşaxəli, çoxistiqamətli
yaradıcılığı ilə güclü təsir
göstərib. Şair bədii kəşfləri, yenilikləri
ilə çağdaş poeziyamıza yeni nəfəs gətirib,
onu özünün poetik ziyası ilə rövnəqləndirib.
Ömrünün mənəvi davamı da əsərlərinin
ideya və məzmununun milli-bəşəri mahiyyət kəsb
etdiyinin, yeni yaradıcı nəsillərin yetişməsində
bir məktəb yaratdığına bariz nümunədir. Rəsul
Rza elə bir nəhəng ədəbiyyat adamıdır ki,
onun yaradıcılığı, ümumən irsi, yaxud da əsərləri
ayrılıqda, yenicə nəşr etdirdiyi bir kitabı, bir
şeiri də zamanında rezonans doğurub, ədəbi
mühitdə böyük heyrət və maraqla
qarşılanıb. Açığı, bu səbəbdən
də Rəsul Rza yaradıcılığının nəhrində
onun poeziyasından, tərcümə, publisistika və pyeslərindən
ətraflı bəhs etmək, bütövlükdə irsinə
nəzər salmaq yığcam bir yazının imkanı
xaricində olduğundan fikrimdə başqa bir yol aradım.
Burdaca onu deməliyəm ki, R.Rzanın
yaradıcılığını, şəxsiyyətini,
insana, milli, bəşəri ideallara münasibətini, əsərlərinin
yaranma tarixini, dünya ədəbiyyatına
baxışını, görkəmli ədəbi simalarla
dostluğunu, bir sözlə, onu olum tarixindən fiziki
yoxluğunadək müşahidə edən, bir çox məsələlərdə
ədəbi intuisiyası ilə duyan övladı, məsləkdaşı
Anardır. Yazıçının Rəsul Rzanın həyat
və yaradıcılığından bəhs edən
"Mübarizə bu gün də var..." monoqrafik əsəri
hələ nəşr olunduğu zamanda məndə
böyük təəssürat yaratmışdı. Şairi
yenidən oxumaq, yaradıcılıq yolunu izləmək, ədəbi
şəxsiyyətin görünməyən tərəflərini
dərk etmək məqsədilə bu kitabı bir daha vərəqləməyi
məqsədəuyğun bildim. Anarın adıçəkilən
əsərini yazımın istiqamətini təyin edən
kompas kimi seçdim.
Ədəbi şəxsiyyətin keçdiyi
ömür yolunun, yaradıcılığının
bütün istiqamətlərdən tədqiqi, yeni
düşüncənin işığında daha ətraflı
araşdırılması hər zaman məqsədə
müvafiqdir. Əks təqdirdə, faktlara, hadisələrə,
bədii-poetik fikrə yanlış münasibət,
ideyanı, ümumən yaradıcılıq yolunu doğru
mövqedən göstərməmək, şairin ədəbi-bədii
irsinə xəyanətdir. "Mübarizə bu gün də
var..." monoqrafik əsərində Anar ona doğma olan
mövzuya böyük məsuliyyətlə, bir qədər
soyuqqanlı yanaşıb, eyni zamanda bəzi yanlış
münasibətlərə aydınlıq gətirib.
Bu əsərdə böyük bir ictimai, ədəbi
mühit, neçə nəslin ədəbi simaları var.
Dövrün ziddiyyətləri olduqca həssaslıqla,
doğru mövqedən araşdırılıb, təhlil
olunub. Özü də bu təhlil elmi-nəzəri-metodiki
istiqamətdə deyil, ədəbi-publisistik formada, hiss və
duyumun ən yüksək məqamlarının təsiri
altında işlənib. Belə bir əsəri Anardan
savayı, kim yaza bilərdi? Anar ədəbiyyat tariximizə gərəkli
olan bu mövzunu vətəndaş yanğısı,
ziyalı düşüncəsi ilə, azərbaycançılıq
məfkurəsinin işığında işləyib, həm
də ədəbi arxivinin bütün sənədlərini
(yaddaş arxivi ilk sırada olmaqla!) toplayıb
araşdırıb, ən başlıcası da tərəfsiz,
qərəzsiz münasibətini meydana qoyub. Fikrin barizliyinə
bir nümunə: "Rəsul Rza Azərbaycan ədəbiyyatına
danılmaz yeniliklər gətirmiş, çağdaş
şeirimizdə tamamilə yeni bir yol açmış və
bu yolla ömrünün sonuna qədər ardıcıl
addımlamış şairdir. Təbii ki, bu yolu bəyənmək
də olar, bəyənməmək də. Bu, zövq məsələsidir.
Bu yolu qəbul etmək də olar, etməmək də. Bu da
meyl, səviyyə, marağın yönüylə
bağlıdır. Bu yolla getmək də olar, getməmək
də. Bu da istək, şübhəsiz bacarıq məsələsidir.
Çünki tək istək azdır, bu yolla getməyi
bacarmaq da lazımdır. Hətta bu yolla gedib, bu yolla getdiyini
inkar etmək də mümkündür. Bu da insaf məsələsidir.
Amma istər məzmun zənginliyi, mövzuların
üfüq genişliyi, istər forma, vəzn, ritm, intonasiya,
obrazlar sistemi, deyim tərzi, söz təzəliyi, ifadə
orijinallığı, qafiyələrin, təşbehlərin
bənzərsizliyi baxımından Rəsul Rza
yaradıcılığının unikallığını ədəbi
vicdanı olan heç kəs inkar edə bilməz..."
Əslində yazıçının bu mövqeyi,
ziyalı olaraq həqiqi ədəbiyyatın keşiyində
durmaqdır, şairi anlamayanların yersiz hücumlarından,
qarayaxmalarından kənarda tutmaqdır.
Rəsul Rzanın yaradıcılığı
çoxşaxəli, çoxçeşidli, eyni zamanda,
özünün dərin, fəlsəfi çalarları, ideya-məzmunu
ilə nəhəng bir düzənlikdə
gülzarlığı xatırladır. Hər birinin də
öz biçimi, öz rəngi, nəfəsi və
ideyası var. Şairin ilk kitabı "Çapey"dən
sonra bir-birinin ardınca çoxlu sayda poetik əsərləri
işıq üzü görüb, oxucuların sevincinə səbəb
olub.
Azərbaycan oxucusu Rəsul Rzanın tərcüməsində
Fransua Viyon, Robert Berno, Henrix Heyne, Mixail Lermontov, Nikolay Nekrasov,
İvan Turgenev, Taras Şevçenko, Emil Verxarn, Artur Rembo,
Vladimir Mayakovski, Marina Svetayeva, Rabindranat Taqor, Federiko Qarsiya Lorka
və onlarla görkəmli şair və
yazıçının əsərlərindən nümunələri
dilimizdə oxuyub. Bununla şair həm də xalqlar ədəbiyyatının
bir-birinə yaxınlaşmasının, təbliğinin və
təəssübünün də qayğısına
qalıb. Bu əsərlərin hər biri onun tərcüməçilik
səriştəsi, orijinal üslub və dəst-xətti
haqqında da layiq olduğu fikirləri söyləməyə
əsas verir.
Bəziləri deyir, Rəsul Rza cod, sərt adam olub.
Amma onun bir çox şeirlərini oxuyanda bu fikrə birmənalı
yanaşmaq olmur. İnanıram, indi şairin "Məndə
ixtiyar olsa" şeirindən gətirəcəyim nümunə
oxuculara bunun əksini deyəcək:
Mən istəyirəm:
buludlar ağlasın,
uşaqlar ağlamasın,
analı, ya anasız.
Mən istəyirəm:
güllər açılsın,
Güllələr açılmasın.
...Hər şey insana baxsın,
insan ələ baxmasın.
Axsın bulaqlar gözyaşı kimi
torpağın üzərində.
Göz yaşı bulaq kimi axmasın
dünyanın heç bir yerində
- deyən şair, körpələrin taleyindən
yana nigarançılığını, İnsan oğlunun
qürurunun, qeyrətinin təəssübkeşi kimi ürəyinin
istəklərini dilinə gətirir. Əslində, Rəsul
Rza ədalətsizliyə, yalana, xəyanətə
qarşı cod, sərt və barışmaz olub. O, həmişə
həqiqətin, haqsız yerə incidilənin yanında olub,
istedadlılara qayğı göstərib.
Bir haşiyə: heykəltaraş Münəvvər
Rzayevanın məndə olan gündəliyində onun Rəsul
Rza ilə bağlı qeydlərini oxumuşam. Münəvvər
xanım yazır ki, Mikayıl Müşfiqin heykəlini
işləmişdim. Rəsul Rza Cəfər Cəfərovla
emalatxanama gəlib hələ üzə
çıxarmadığım heykəli görmüş və
ikisi də onu çox bəyənmişdi. Şair 20 günə
bu işi böyütməyi məndən xahiş etdi, daha
doğrusu, mənə ictimai tapşırıq verdi. O vaxt
R.Rza Yubiley Komitəsinin sədri idi. Müşfiqin heykəlini
doğum gününə çatdırmağımı istəyirdi.
İşi deyilən vaxta qədər tamamladım. Lakin Bədii
Şura işimi qəsdən gözdən salır, qəbul
etmək istəmirdi. Bir gün Rəsul müəllim mənə
zəng etdi, xəbər aldı ki, niyə səsin
çıxmır? Mən vəziyyəti olduğu kimi dedim. Rəsul
müəllim əsəbiləşdi, mənə
tapşırdı ki, Şuranın növbəti
yığıncağında mənə xəbər elə.
O, Bədii Şuranın yığıncağına gəlib
çatdı. Şuranın üzvləri bir-bir çıxış
edib, deyirdilər ki, burda obrazlılıq yoxdur. Rəsul Rza
onları təmkinlə dinləyib, çıxış
üçün söz aldı. Üzünü
çıxış edənlərə tutub hamısına
müraciətlə dedi ki, Müşfiqdən bir şeir
söyləsinlər. Heç birindən səs
çıxmadı. Rəsul müəllim belə olanda dedi:
"Amma biz Müşfiqlə yaxın olmuşuq, günlərlə
bir-birimizə şeirlərimizi oxumuşuq, baş-ayaq
yatmışıq, deməli, mən sizdən yaxşı bilərəm
ki, burda obrazlılıq var, ya yox. Münəvvər
Rzayevanın heykəli Müşfiqin xatirəsinə dəyərli
bir töhfədir". Rəsul Rza heykəlin yerini
seçdiyim məkana narazılıq edənlərə də
sərt cavab verdi. Bu işdə axıra qədər məni
müdafiə etdi...
Rəsul Rzanın yaradıcılığı
haqqında bir çox ədiblərimiz dəyərli fikirlər
söyləmişlər. Burda onlardan ikisini
xatırlatmağı zəruri hesab edirəm: "Rəsul Rza
daha ziyadə lirik, xitabətçi və inqilabi romantizmə
malikdir. Onun şeirlərində real hadisələrdən
çox real həyəcanlar, canlı xarakter və obrazlar təsvirindən
çox, canlı təşbeh və məcazlar, canlı, həyati
hissiyyat və idrak məfhumları vardır" (Əli
Nazim).
"Rəsul Rzanın şeriləri bəzən son dərəcə
incə, həssas, zərif, bəzən də amansız dərəcədə
sərtdir. O, yalnız həyat hadisələrini deyil, rənglərin,
səslərin, işığın, suyun, dalğaların
ifadə etdiyi sevinci, kədəri duymağı və
onları duyğular, düşüncələr, xəyallar və
xatirələrlə bağlamağa
çalışır" (Əhməd Cəmil)...
Rəsul Rza hər an bədii sözlə
yaşayır, yaxşı əsərlər yazmaq barədə
düşünürdü. Poetik kəşflərinə, ədəbi
şəxsiyyətinə, çinar təki əyilməz
vüqarına qısqanclıqla yanaşanlara etina etmədən
yazıb-yaradır, millətinə, ədəbiyyatına xidmət
edirdi.
Onun təbi həmişə bulaq kimi
çağlayıb. Bu bulaqdan süzülən poetik incilər
ictimai şüura, düşüncəyə yenilik gətirib,
müəllifinin yaradıcılığına həmişəyaşarlıq
qazandırıb. Şair yaşam boyu həyatın gerçək
üzünü, real mənzərəsini, hər biri bədii
lövhə təsiri yaradan məqamlarını, insanların
ovqatını, təbəddülatlarla zəngin təbiətini
bir rəssam, nəqqaş məharətilə, bəzən
sözün qatı, bəzən də açıq rəngləri
ilə çəib.
Rəsul Rzanın ömrü mükəmməl, fəlsəfi
yaradıcılıqla yanaşı, mübarizələr
içində keçib. Şair bu mübarizələrin bitmədiyini,
həyatı boyu davam edəcəyini bildiyi üçün
yazırdı ki: "Mübarizə bu gün də var,
yarın da, Mən də onun ən ön
sıralarında..." Bu mübarizələr mərhələ-mərhələ
şairin həyatına özünün təzadlı təsirini
göstərmiş yaradıcılığında
açıq-aşkar ifadə olunub... Hər dəfə şairin
yaşadığı həyatın izini, əksini
gördüyüm əsərlərini xatırlayanda
gözümün qarşısında Rəsul Rzanın əzəmətli
görkəmi, mükəmməl obrazı canlanır. Mənə
görə, şairin həyatı boyu yaşadığı
ağrı-acılarının istiqamətverici ünvanı
onun "Soruş"şeiridir:
Od nə çəkdi, küldən soruş!
Baş nə çəkdi, dildən soruş!
...Ömrün çətin yollarında
daşa ləpir salsa ayaq,
gün nə çəkdi, ildən soruş!
... Bəm xalların fəryadını zildən
soruş!
Özünəməxsus yaradıcılıq yolunda səbatlı
olan şairin ədəbi-bədii irsi Azərbaycan ədəbiyyatının,
ictimai fikir tariximizin mükəmməl səhifəsidir.
Şəfəq NASİR,
Yazıçı-publisist, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2024.- 15 iyun,№106.-S.20.