“Kentavr Xironun tərbiyə
etdiyi Axilles”
“Bir rəsmin dedikləri” rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Sevda Rüstəmlidir.
Onunla məşhur rəssam Jan-Batist Renonun “Kentavr Xironun tərbiyə
etdiyi Axilles” əsərindən danışmışıq.
Jak-Lui David məktəbi ilə rəqabət aparan məktəbin
banisi Jan-Batist Reno 9 oktyabr 1754-cü ildə Parisdə anadan
olub. Fransız rəssamı və qravüraçısı
olan Reno incəsənətdə akademik hərəkatın
nümayəndəsi idi.
On yaşında ikən atası bütün ailəsi
ilə birlikdə Amerikaya getməyə qərar verəndə,
Reno Jan Batist kolleksiyaçı Batayem de Monvalemin verdiyi rəsmlərin
kopyasını çıxarır. Anası ilə birgə
Parisə dönən rəssam burada Nikolas Bernard Lepisye,
Cozef-Mari Vien və Jan Bardinin tələbəsi olub. 1776-cı
ildə isə “Makedoniyalı İskəndərin Diogenlə
görüşü” adlı rəsm əsəri ona ilk Roma
mükafatını qazandırır.
Reno 12 noyabr 1829-cu ildə Parisdə vəfat edib.
- Sevda xanım, Jan-Batist Reno “Kentavr Xironun tərbiyə
etdiyi Axilles”i çəkərkən hansı mənbələrə
istinad edir?
- Axil və Xiron duetini seçməklə Reno
fransız rəssamı Fransua-Andre Vinsentin xüsusən də
1777-ci ildəki “Alkiviad Sokratla danışır” adlı əsərinə
cavab verir. Biz Vinsentin XVI Lüdoviklə atası
arasındakı münasibəti beləcə səhnələşdirdiyini
görmüşük. Reno Vinsentin vəziyyəti çox
ideallaşdırdığını
düşünürdü. O, iki filosofun dialoqundan çox,
ata və oğul mübadiləsini iki yöndəmsiz
frankın söhbəti kimi şərh edir. Bu əsər də
qədim mifologiyaya əsaslanır. Mifdə olduğu kimi,
Kentavr Xiron Axillesin anası Fetidanın xahişi ilə onu
böyüdür. Bu kentavr - yarı insan, yarı at, klassik
mifologiyada müxtəlif qəhrəmanların və
tanrıların məşhur müəllimi idi. Musiqi, tibb, at
sürmə və ovçuluq onun öyrətdiyi əsas fəaliyyətlərdir.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Təsvirdə olan çalarlar mövzu ilə
uyğunluq təşkil edir. İşığın tam
udulması ilə görmə qabiliyyətimiz obyekti qara, tam əks
olunmaqla ağ kimi qəbul edir, lakin çox vaxt ara dəyişikliklər
görünür. Reno bu əsərdə intibah sənətçiləri
kimi rəng nəzəriyyəsinə yaxınlaşıb və
incə tonal keçidlərdən istifadə edərək
kompozisiyanı tamamlayıb. O, bunun sayəsində obyektlərin
maddiliyini çox dəqiq çatdıra bilib. Bəzi yerlərdə
Barokko dövrünə xas olaraq rəng ləkəsinə də
yer verib və dinamik fırça vuruşları, koloristik
faktura kimi xüsusi texnikalardan istifadə edib.
Renonun əsərlərindəki rəng harmoniyası
müxtəlif çalarların tez-tez növbələşməsindən
irəli gəlir. Bu, onun istifadə etdiyi texnikanın
qüsursuzluğudur, çünki palitrada boyaları qarışdırmaqla
rəngi “almaq” inanılmaz dərəcədə çətindir.
Ancaq reflekslər, yarım tonlar, vurğulamalar və tonal
keçidlər də var ki, onların yaradılması ənənəvi
üsullardan istifadə etməklə çirklənmə ilə
nəticələnir. Ancaq burada boyalar fiziki olaraq deyil, şəffaf
təbəqələri bir-birinin üzərinə əlavə
edərək optik şəkildə
qarışdırılıb. Beləliklə, ən üst təbəqə
aşağı olanların səs çalarlarını əldə
edərək, izləyicinin hiss və emosiyalarına təsir
edən heyrətamiz rəng diapazonunu yaradır.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Kentavr xəyali bir yay çəkib sol əlində
oxunu buludlara doğru tutaraq Axillesi öyrədir. O, bu şəkildə
heç bir hədəfi vura bilməz, ən yaxşı halda
səmaya zərər verə bilər: Renoya görə Xiron
yalnız məşq edirdi. Axillesə gəldikdə, onun yayı
və oxu çox realdır, lakin o, hədəfinə baxmaq əvəzinə,
diqqətli şəkildə Xironun nümayişini
müşahidə etmək üçün uzaqlara baxır.
Onu da əlavə edək ki, Axillesin gənc ikən öləcəyi
deyilirdi. Bu şəraitdə döyüşə getmək
intihara bənzəyir və aslanın qalıqları bu fikri
müəyyən mənada təsdiqləyir. Axillesin kentavr
Xirondan öyrəndikləri ona ayğır kimi sərt
olmasına, güc əldə etməsinə işarədir.
XVI Lüdovik sənətdə bəzən şirlə təsvir
olunur, şir onun astroloji əlamətidir. Vinsent
padşahın simvolu olaraq Jerom da aslandan istifadə edir. Hər
iki rəssamda aslan kölgədə dayanır. Vinsentdə
Amerika inqilabına gizli dəstək verən Kral Aslan Yorktaunun
saxta qələbəsi ilə uğursuzluğa düçar
olur, şir ölür. Reno burada bu uğursuzluğun səbəblərini
izah etməyə çalışır ki, bu da kralın
uşaqlıq illərinə gedib çıxır.
Daşların üzərində olan kök ilan şərin təcəssümüdür.
Qəhrəmanın sağ əlindəki ox təkcə
göyə deyil, həm də səhnəni tərk edən
ilana tərəf yönəlib.
- Tablo harada saxlanılır?
- Əsər dünyada ən çox ziyarət edilən
sənət muzeyi olan Luvr muzeyində qorunur.
- Sizcə, bu rəsm nə deyir?
- Burada Xiron ox deyil, çubuq tutur və
dırnaqları təzyiq altında daşa çevrilmiş
kimi görünən Axillesin ayağını əzir. Bu,
Axilles əfsanəsinin dabandan başqa toxunulmaz olması
iddiasına bir qədər əksidir. Əsərdə
Axillesin ayağını əzməklə onu həssas etmək
istəyən bir Xiron var.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2024.- 21 iyun,¹107.-S.12.