BÖYÜK
GƏLİŞDƏN BİR AZ QABAQ
Hamımız zamana bağlıyıq. Bir
gözümüz həmişə vaxtdadır. Qol saatına
baxırıq, divar saatını izləyirik, indi isə
telefon elə həm də saatdır, ondan dəqiq vaxtı
bilməkçün diqqətimizi ayırmırıq. Fəqət
illəri, ayları, həftələri bilmək azdır. Elə
sürətli vaxt axarındayıq ki, saatı, dəqiqəni,
hərdənsə lap saniyələri də doğru bilməsək,
yaşamaq çətinləşər, işlərimizi
nizamlaya bilmərik.
Günümüz 24 saatdırsa da, bəzən işlərin
gedişi günü həmin 24 saatdan uzun edir, sanki saatlardan, dəqiqələrdən
daş asılıb, vaxt ləng irəliləyir. Ancaq
saatların, dəqiqələrin əslində olduğundan
yeyin irəliləməsi də başımıza az gəlmir.
Odur ki, hər şey olan zaman çox şərtidir,
biz zavallılar heç onun səmtinin hansı yana olduğunu
da əməllicə bilmirik. Doğrudanmı vaxtın
üzü gələcəyə sarıdır, bəlkə
elə zamanın səmtini də, qədim dünya tarixini
hesablayan sayaq, istiqaməti üzü o yana götürməliyik?
Bir saat da var ki, mən ona hər gün bir neçə
dəfə baxıram. Halbuki o saat işləmir, çoxdan
dayanıb. O saatın sahibi də çox keçməyəcək
100 il olacaq ki, həyatda yoxdur. O, bir divar saatıdır. Ancaq mən
onu indi Nizami muzeyində çilçıraq sayaq elə
asmışam ki, hər tərəfi görünsün. Bir
zamanlar bu saat Tiflisdə, Davıdov küçəsi 24-də
yerləşən mənzildəymiş. Bu saat Mirzə Cəlilin
imiş. O mənzildə ki, orada Cəlil Məmmədquluzadə
həm yaşayırdı, həm də otaqlardan bir neçəsini
“Molla Nəsrəddin” jurnalının redaksiyası
üçün ayırmışdı. Bu saatı günlərin
birində zövcəsi Həmidə xanım Cavanşir ona hədiyyə
almışdı. Üstündən illər sovuşandan
sonra xatirələrin cığırıyla ötən
günlərə qayıdan Həmidə xanım niyə bu
saatı almasının tarixçəsini və saatın sərgüzəştlərini
nağıl edirdi. “Molla Nəsrəddin” nəşrə
başlayınca o qədər müqavimətlərlə
üzləşmişdi ki, Mirzə Cəlil
arzulayırmış: “Kaş mənim bu jurnalım beşcə
il çıxaydı. Ondan sonra heç nə istəmirəm”.
Ancaq bütün sıxıntılara baxmayaraq, “Molla Nəsrəddin”
sağ-salamat gəlib 1911-ci ilə çatmışdı, hər
həftə çıxmaqda davam edirdi. Aprelin 7-də, “Molla Nəsrəddin”in
ilk sayının nəşr edilməsinin düz beşinci
ilində Həmidə xanım redaksiya üçün yubiley
münasibətilə hədiyyə olaraq divar saatı
alır, Cəlil olmayanda gətirib asdırır onun iş
otağında: “O gəldi, içəri girən kimi saat
çıqqıltısı eşidib çox təəccübləndi.
Cəlil elə həmin otaqda yatırdı. Səhəri
gün gördüm ki, saatı dayandırıb, kəfkirini də
bərk-bərk dəsmala büküb. Soruşdum ki, niyə
belə eləmisən, cavab verdi ki,
çıqqıltısı başıma düşür,
saatbaşı zəng vurması da bir yandan əsəbiləşdirir,
nə işləməyə qoyur, nə yatmağa. Mən pərt
oldum və saatı kontorun yemək otağına
keçirtdim”.
Mirzə Cəlil sakitlik sevən inşanmış.
Onu ən yaxşı tanıyanlardan biri, sirdaşı və
məsləkdaşı Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev də
xatırlayırdı ki, Mirzə Cəlil sükuta daha
çox mail idi, səssizliyi xoşlardı, çox
danışmağı da sevməzdi. Həyatda belə
imiş. Amma qələmində, düşüncəsində
Mirzə Cəlil büsbütün başqa adam idi. Həmişə
içərisində fırtınalar
çağlayırdı. Həm də yaşa dolandan,
artıq püxtə qələm sahibinə çevriləndən
sonra yox, elə yeniyetməliyindən, ilk gəncliyindən belə
olmuşdu. Ömrü boyu da dəyişmədi, elə
axıracan belə qaldı.
Bu saatın əqrəblərini haçansa Mirzə Cəlil
özü dayandırmışdı, sonra yenə o saat
başladı işləməyə, vaxtı göstərməyə.
İstənilən saatın haçansa dayanması, təmirinə
ehtiyac olması var. Hətta ən məşhur binaların
üzərindəki ən məşhur rəsmi saatlar da dayana
bilir. İnsanın düzəltdiyi istənilən saat ona
tabedir. Qol saatı olsun, divar saatı, lap elektron saatlar –
hamısını haçansa qurmağa, sahmanlamağa zərurət
yaranır. Elə Mirzə Cəlilin bu saatı da həm onun
sağlığında, həm vəfatından sonra bəlkə
neçə dəfələrlə saatsaza göstərilib,
baxıblar, qaydaya salıblar. Neçə illərdir ki,
artıq bu saat işləmir. Ancaq Mirzə Cəlilin saatı
öz sağlığında da çox dəqiq işləyirdi,
bu gün də işləyir, bütün gələcəklərdə
də işləyəcək və daim ən dəqiq
vaxtı göstərəcək. O saat Mirzə Cəlilin əsərlərindədir,
hər cümləsinin içərisindədir,
düşüncəsinin cövhərindədir. Azərbaycan
insanının Mirzə Cəlil saatına həmişə
ehtiyacı var. Dünən qarışıq zamanlarda məqsədə
doğru yorulmadan, düzgün irəliləmək
üçün biz dönə-dönə Mirzə Cəlilin
saatına baxırdıq, açıb kitablarını
oxuyurduq. Və o saata – Mirzə Cəlil düşüncəsinin
döyündüyü saata biz başqalaşmış
dövrdə – bu gün də, sabahlarda da mütəmadi
baxmalıyıq ki, yolumuzdan sapmayaq, düz gedək.
Saatları qururlar, sahmana salırlar, xarab olanda təmir etdirirlər.
Mirzə Cəlilin bizə yadigar qoyub getdiyi, əsərlərində
daim işləyən saatsa bizim özümüzü, cəmiyyətimizi
təmir edən, sahmana salan saatdır. O saat bizi rəngdən-rəngə
düşən yeni əyyamlarda da içəridən quran
saatdır. Özümüzü bir insan və bir millət
olaraq Mirzə Cəlilin və Mirzə Cəlillərin
saatlarına köklədikcə biz gələcək
çağlarda da həmişə daha doğru, daha inamla irəliləyəcəyik.
Bu və o saatlarsa heç vaxt yalnız indini, dünəni
göstərməyəcək, həmişə gələcəyi
nişan verəcək.
Və həmişə gələcəyin, sabahın
içərisində olan həmin Millət Saatları
gerçək vaxtdan bir qədər irəlidə olacaq.
Neçə dəqiqələrmi, saatlarmı, günlərmi,
aylarmı, illərmi irəlidə. Gerçək təqvim
vaxtından öndə olacaq və həmişə də bizə
daxildən səfərbər olmağın, gələcək
qoynunda addımlamağın daha rahat və dürüst
yollarını göstərəcək.
...Mirzə Cəlil dünyaya gələndə XIX
yüzil sona yaxınlaşır, yeni zamanın ayaq səsləri
duyulurdu. Onun haçan, hansı ildə təvəllüd
tapması məsələsi uzun müddət mübahisə
doğurmuşdu. Bir ara onun 1866-cı ildə dünyaya gəldiyi
qəbul edilirdi və dərsliklərdə, kitablarda,
araşdırmalarda elə belə də yazılırdı.
Ancaq Mirzə Cəlil hətta özü haçan, hansı
ildə doğulduğunu dəqiq bilmirdi, lap and da içirdi
ki, mən hansı ildə təvəllüd tapmışam,
vallah, özüm də bilmirəm, çünki bu haqda bir
yazı, sənəd yoxdur, mənim dünyaya gəldiyimi
haradasa qeydiyyata almayıblar.
Mirzə Cəlil bu mülahizələrini oxucusu ilə
bölüşəndə 1926-cı il idi və ömründən
keçən ayrı-ayrı hadisələri,
yaddaşında olanları müqayisə edərək belə
qənaətə gəlirdi ki, indi mənim ya 56, ya 57, ya 58
yaşım olmalıdır. Ancaq Mirzə Cəlil özü
də təsdiqləyirsə ki, doğum tarixi heç bir yerdə
qeydiyyata alınmayıb, hansısa sənəddə əksini
tapmayıb, sonralar məlum oldu ki, əslində qeydiyyat
varmış, sənədlər də üzə
çıxdı və onun 1868-ci ildə doğulması
sübutunu tapdı (Həm də ortada olan, di gəl illərcə
ən inadkar cəlilşünaslara da bilinməz qalan isbatedici
sənəd bir deyil, ikiymiş və ikincisi də birincisinin
doğru olmasını əlavə dəfə sübut
edirmiş. Dada çatıb dəqiqləşdirməyə
kömək edən çarlıq zamanında xüsusi dəftərxana
səliqəsi və ciddiyyəti ilə tərtib olunmuş
kameral təsvirlərdir. Araşdırıcı Nazir Əhmədlinin
üzə çıxardığı sənəddə –
Naxçıvan şəhərinin 1873-cü ildə tərtib
edilmiş Kameral təsvirindəki 498.1059 saylı
siyahıyaalma vərəqində göstərilir ki, Məmmədqulu
Hüseynqulu oğlunun 37 yaşı var və oğlanları
Yusif 8, Cəlil 5, Hüseyn (bu, elə
tanıdığımız Ələkbərdir. Onun iki
adı varmış) 1 yaşındadır).
Beləliklə, bu sənəddə Cəlilin 1868-ci
il doğumlu olması aşkara çıxır. 1886-cı
ildə Naxçıvanın növbəti kameral təsviri
aparılır və 444/498 saylı bu siyahıda artıq Cəlilin
18 yaşı olduğu qeyd edilir. Bütün bunları dəqiqləşdirmə
xatirinə yazıram, hərçənd, böyük
ölçüdə 1-2 il o yana, 2-3 il bu yana əsas mətləbə,
sən deyən, ciddi təsir etmir. Mahiyyət ondaydı ki, Cəlil
yeni başlanan zamanın övladı idi və onun tərcümeyi-halında
Azərbaycanın o tayı ilə bu tayının sərhədləri
keçilməz deyildi. Babası Hüseynqulu Güney Azərbaycandan
– Xoydan Naxçıvana təşrif gətirmişdi. O, bir bənna
idi, çörəkpulu ardınca gəlmişdi, ancaq qismət
onu döndərib etdi buralı – Naxçıvanda məskən
saldı, ailə qurdu, uşaqları dünyaya gəldi.
Hüseynqulunun oğlu Məmmədqulu Naxçıvanın
tanınan kişilərindən Məşədi Babanın
qızı Sara ilə evləndi və o izdivacdan beş
uşaq dünyaya gəldi. Məmmədqulu imkan edib Xorasan səfərinə
də çıxmış, “məşədi” olmuşdu.
Böyük oğlu Yusif saatsaz idi. Ərəbcəni,
farscanı mükəmməl bilirdi. Ancaq çox
yaşamadı, cavan yaşlarında vəfat etdi, kiçik
oğlu Xəlil də dünyadan erkən köçdü.
Elə qızı Səkinənin də ömrü uzun
olmadı, özü getdi, balaları qaldı. Məmmədqulunun
övladlarından ikisi – Cəlillə Ələkbər
yaşadı, nəsli davam etdirdi və Cəlil bacısı
Səkinənin yetim uşaqlarını da himayəsinə
götürdü. Cəlilin babası Hüseynqulu daşı
daş üstə qoyan bənna olmuşdu, atası Məmmədqulu
duzçu. Cəlil nə bənna oldu, nə duzçu. Ancaq
atasının da, babasının da peşəsi onun taleyində,
elə işində-əməlində də öz yerini
tapdı. Cəlil də yaratdıqları ilə əslində
bir bənna idi. Kəlmələri, daşı daş üstə
qoyan hörgüçü kimi, sıralayaraq millətə
misli olmayan söz və düşüncə imarəti
ucaldırdı. Duzçu oğlunun taleyində millətinin qəmli
aqibətini duzlu qələmiylə yazıya almaq vəzifəsi
də varmış.
XIX yüzil sona doğru irəliləməkdə idi.
Artıq yeni üsullu məktəblər də
açılırdı. Ancaq başlanğıcda Cəlili dədə-baba
qaydasıyla mollaxanaya qoydular. Amma XIX yüzilliyin sonuna
doğru bu mədrəsələr də əski mollaxanalardan
fərqlənirdi. Artıq yeni başlanan zamanın tədrisdəki
üsul-i cədid dalğası buralara da
sıçramışdı. Doğrudur, illər keçəndən,
Cəlil bütün Azərbaycanın olan Mirzə Cəlilə
çevriləndən sonra o günləri, mollaxananı
xatırlayaraq bir az şikayətlənərək
yazırdı ki, əgər cənnət-cəhənnəm
haqqında deyilənlər həqiqətdirsə, Allahın
qoyduğu, Məhəmməd Peyğəmbərin yönəltdiyi
yolla düzgün gedənlərə o dünyada mükafat
olaraq cənnət nəsib olacaqsa, gərək mənə cənnətin
ən səfalı yerində bir məkan düşə;
çünki uşaqlıq çağlarımdan ta 14-15
yaşında yekə oğlan olana qədər min-min müsibətlərə
dözərək o qədər oruc tutmuşam, min-min
rahatsızlıqlara səbr eləyərək o qədər
namaz qılmışam ki, bunun savabı mənim özümə
də, yovuq qohum-əqrəbama da, hətta dost-aşnaya da bəs
edər. Və bunu da mollaxanada tənbeh olunarkən falaqqaya
salınıb döyülməsini xatırlayaraq etiraf edirdi
ki, o çubuqların ağrısını indi də
dabanlarımda duyuram.
Şikayətlənirdi, ancaq vaxtilə mollaxanada
aldığı o təhsilin, ərəb-fars dillərini
yaxşı öyrənməsinin köməyi Cəlilin Mirzə
Cəlil olması üçün ona gələcəkdə
çox arxa da durdu. Çubuqların ağrısı müvəqqəti
idi, qalan bilik və səriştələrsə
ömürlük!
Mollaxananın ardınca Cəlil elə yeni
günün tələbi ilə Naxçıvanda
yaranmış üçillik məktəbə daxil
olmuşdu. Orada tədris əsasən rus dilində idi. Ana dili
ki səhər-axşam onunla idi – evdə-eşikdə,
yolda-rizdə danışdığı öz doğmaca dili
idi. Mollaxanada mənimsədiyi ərəbcəylə
farscanıın üstünə rusca da gələndən
sonra bildiyi dillərin sayı dördə çatır (Hərçənd,
bunu beş də saya bilərik. Çünki özü ermənicəni
də yaxşı bildiyini deyib).
Cəlil Naxçıvandakı üçillik məktəbdə
dərs almağa başlayanda 1879-cu il idi. Ancaq həmin il Cənubi
Qafqazın, o sıradan Azərbaycanın həyatında
işıqlı iz buraxacaq və faydası sonra həmişə
duyulacaq digər əlamətdar hadisə baş verdi.
Gürcüstanda Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyası
yaradıldı. O ayağı sayalı seminariya Azərbaycana
millətin yeni əsrdə yüksəlişləri yolunda
misilsiz xidmətlər göstərəcək Firidun bəy
Köçərli, Rəşid bəy Əfəndiyev, Nəriman
Nərimanov, Üzeyir Hacıbəyli, Müslüm Maqomayev, Pənah
Qasımov, Süleyman Sani Axundov, Bədəl bəy Bədəlbəyli,
Azad Əmirov... kimi bir qatar parlaq aydını
bağışladı və Cəlilin də Qori
seminariyasına yönələn yolunu Naxçıvandakı
rusdilli üçillik məktəbdə aldığı təhsil
açdı.
1882-ci ildə Azərbaycanın həmişə minnətdarlıqla
xatırlamalı olduğu böyük maarif xadimi Aleksey
Osipoviç Çernyayevski Qoridən Naxçıvana gəlmişdi.
Millətimizin çırağını
yandırmaqçün “dəmir çarıq” geyib Azərbaycan
boyu gəzib-dolaşmış Çernyayevskinin o yerlərdən
heç birində hamının hər gün görüb
salam verməsi, tanıması üçün abidəsi hələ
yoxdursa da, xalqın tarixi yaddaşında xeyirxah əməlləriylə
özü öz heykəlini Aleksey Osipoviç çoxdan dikəldib.
O, Şamaxıda da olmuşdu, Qarabağı da gəzmişdi,
digər bölgələrə də axtarışa
çıxaraq fərasətli uşaqları seçmiş,
onların Qoridə təhsil alması üçün
üfüqləri açmışdı. Və 1882-ci ildə
Naxçıvana səfər edərkən seçdiklərindən
biri də Cəlil olmuşdu.
Qoridə Cəlil 4 ildən bir az artıq dərs oxusa
da, həmin müddətdə qazandıqları elə mükəmməl
universitet təhsilinə bərabər kimi idi. Seminariyanı
başa vurunca onu müəllimlik etməkçün əvvəlcə
İrəvana, ardınca Naxçıvana, Noraşenə,
yollamışdılar. Qoridəki müəllimlər
seminariyası idi və buranın məzunlarının təhsil
alaraq əldə etdikləri səlahiyyət də elə məktəbdə
dərs demək idi. Hamısı da məktəblərə
getdilər, dərs verdilər. Ancaq onların heç biri
yalnız sinif otaqlarına sığınıb qalmadı.
Qori seminariyasında həmin öyrəncilərin bəsləndiyi
mütərəqqi mühit, aldığı biliklər
onları daxilən doldurub yetişdirirdi, qazandıqları səriştələr
hər birinə Tanrının nəsib etdiyi istedadla
qovuşaraq onların əksərinin tarixin yeni səhifəsində
yolaçıcılara çevrilməsinə təkan verirdi,
əl-ələ olan nəsildaşları, məsləkdaşları
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanı irəlilətmək
üçün mübarizələrə hazır edirdi. O
dövrdə imperiyanın ucqar əyaləti məqamındakı
Azərbaycan üçün rus dili həm də bir növ Qərbə
açılan pəncərə idi.
Cəlilin müsəlman Şərqinin iki
aparıcı dilinin ardınca Qoridəki təhsili sayəsində
əvvəldən də bildiyi ruscanın artıq ana dili səviyyəsinə
qalxması ona gətirib çıxardı ki, sonralar hətta
öz bədii əsərlərinin də bir neçəsini
ruscaya özü tərcümə etdi. Mirzə Cəlil də,
Həmidə Cavanşir də iliklərinə qədər
milli insanlardılar. Məktublaşmaları qalıb. Əksərən
rusca yazışıblar. Üzeyir Hacıbəyliylə Ceyhun
Hacıbəyli də iki qardaş Qoridə təhsil
almışdılar, onların da hər ikisi təpədən-dırnağa
milli insanlar – gəncliklərində də belə idilər,
ömürlərinin son saatlarınacan da o təhər
qaldılar. Ceyhun bəylə Üzeyir bəyin də bir-birinə
xeyli məktublarını oxumuşam ki, ruscadır. Bu dildə
yazmaq və danışmaq onlara ana dilində
yazıb-danışmaq kimi gündəlikləşmiş vərdişlərdən
idi. Əslində Azərbaycan ziyalılığının
yeni çeşidi məhz bu cür olmalıydı – Qərbcə
düşünmək, Qərbcə asudəcə rahat ifadə
edə bilmək, amma eyni zamanda sona qədər milli olmaq, azərbaycanlı
və azərbaycançı olmaq!
Mirzə Cəlil də məhz belə idi və fitrətən
millət quruculuğuna kökləndiyindən xalqın həyatında
baş verən hər hadisəyə xeyli ucalardan baxaraq verdiyi
sərrast qiymətlər vardı. Qori seminariyasında təhsil
alan milli cavanlara rus dilində tərbiyə və təhsil
verilməsinin açdığı bütün əlverişli
imkanları görməklə yanaşı, Mirzə Cəlilin
iti nəzərləri alt qatdakı və onunla əlaqədar
incə müşahidəsini çox illər sonra qələmə
almışdı. Bu düşüncədə idi ki,
seminariyada təhsil alanlara yalnız rus dili öyrədilmir, həm
də rus tərbiyəsi verilirdi və məqsəd də o
idi ki, sabah müxtəlif bölgələrə gedib müəllimlik
edəndə Qori məzunları işlədikləri yerdə
rus dili ilə bərabər, rus tərbiyəsini də
geniş təbəqələr arasında yaysınlar, həmin
dil və tərbiyə tədricən daha geniş kütlələrə
sirayət etsin. Beləcə, ayıq Cəlil həmişə
millətə aid məsələlərdə hətta üzdən
ən cazibəli görünən mətləbləri də
onların təkinə enərək, fəlsəfəsinə
dalaraq, ələkdən keçirərək
saf-çürük etməyə mail idi.
Qori seminariyasında yalnız Azərbaycan deyil,
Qafqazın müxtəlif yerlərindən gəlmiş cavan
insanlar təhsil aldılar. Onların hər biri savadlı
şəxsiyyət kimi yetişdi, hər biri də öz
xalqının həyatında müəyyən xidmətlər
göstərdi. Heç biri də, hətta orada nisbətən
zəif oxuyanlar da sonradan düşdükləri cəmiyyətdə
əhatədə ikinci, üçüncü dərəcəli
olmadı, hamısı müsbət məziyyətləri ilə
fərqləndi. Amma heç də hər biri Üzeyir bəy
olmadı, heç də hər biri Mirzə Cəlil
olmadı. Çünki bu qəbil böyük vətən
övladlarına tükənməz istedaddan savayı Pərvərdigarın
digər lütfü də onlara bəxş etdiyi çox
hündürlərdən baxaraq dərinləri görmək
qabiliyyəti, qüvvətli milli düşüncə idi.
...Müqəddəs yerlərə ziyarətə gələn
insanlarda bir adət var – istisnasız, hamıda. Əllərini
daşa, divara sürtürlər. Sanki bununla o müqəddəsliyə
bir az da yaxınlaşırlar, lap məhrəm təmasa girirlər.
Zahirən masa masadır, kətil də kətil. Ancaq Mirzə
Cəlilin ruhunu yaşadan masaya necə elə adi masa kimi baxmaq
olar?! Ağırlıq salmamaqçün qıymıram,
ürəyim istəsə də, kətillərdə əyləşmirəm,
ancaq iş yerimdə – Nizami muzeyindəki Mirzə Cəlil
masasını hər yanından keçəndə
tumarlayıram. Hər dəfə də o doğma hiss
yaranır ki, sanki Mirzə Cəlilin öz əlinə
toxunuram. O masanın arxasında Mirzə Cəlillə
üz-üzə 1920-30-cu illərdə əyləşənlərin
hər biri tarixi sima olub. Mirzə Cəlilin evinə gəlib-gedən
təsadüfi adam olmayacaqdı ki! Həmin masa əvvəlcə
onların Tiflisdə yaşadıqları mənzildə
imiş, Bakıya köçəndə gətirdikləri az
ev əşyaları sırasında həmin masa da olub. Yəqin,
elə Mirzə Cəlilçün də bir çox əsərlərini
üzərində yazdığı, neçə
yaxını ilə ətrafında əyləşdiyi
yumruvari masa elə daşıdığı yaddaşa görə
əzizmiş, ondan ayrılmaq istəmirmiş. Yoxsa nə
vardı ki, əlavə yük edərək heç bu
masanı Gürcüstandan gətirməzdilər, Bakıda
ondan da yaxşı, təzəsini alardılar. Hər
şeyin təzəsini satın almaq olur, ancaq xatirənin nə
şirini, nə yamanı nə alınıb-satılar, nə
dəyişdirilə bilər, nə geri qayıdar.
Mirzə Cəlil, onun tay-tuşları, nəsildaşlarının
hamısı gedib. Bu yadigarlarsa qalıb. Və hər biri
danışa bilir.
...1887-ci ildə Qori seminariyasını bitirəndə
aldığı attestatda yazılmışdı ki, Cəlil
Məmmədquluzadəyə xalq məktəblərində
ibtidai sinif müəllimi hüququ verilir. Ancaq İlahinin
hüdudsuz Millət Məktəbində bütöv xalqa dərs
demək üçün göndərdiyini hansısa balaca məktəbə,
sinfə yalnız müvəqqəti bənd etmək
mümkündür. Elə həmin il əvvəlcə İrəvan
yaxınlığındakı Uluxanlı məktəbində
dərsə başlayır, ardınca Baş Noraşendə
işləyir, oradan da göndərilir Nehrəmdə müəllimlik
etməyə. Ancaq bunlar az sonra baş verəcək, hələliksə
1887-ci il idi, Qori seminariyasından yenicə
ayrılmışdı və onunla birlikdə seminariya təhsilini
başa vuran yoldaşı İsmayıl bəy Şərifbəyov
Cəlili Şuşaya dəvət etmişdi ki, gedək bir
neçə günlük bizdə qonaq ol. Bir dəstə
seminariya məzunu, səmimi dostlar Qoridən
yollanmışdılar Tiflisə, oradan da Tiflis-Bakı
qatarıyla vətənə gəlirdilər. Yolda bir nəfərlə
rastlaşırlar. O bir nəfər ömür boyu qatarlarda
yaranan saysız ani tanışlıqlardan növbətisi kimi
tezcə unudulub gedərdi, yazdığı olmasaydı. Gənclərlə
söhbət bu kupe yoldaşını necə təsirləndirirsə,
götürüb məqalə yazır və həmin il o məqalə
“Şuşalı bir kəs” imzası ilə “Tərcüman”ın
iyulun 12-də çıxan 20-ci sayında dərc edilir.
Yazır ki, Tiflisdən qayıdırdım, yolda rast gəldiyim
adamlar arasında bu il Zaqafqaziya darülmüəllimin məktəbinin
islam şöbəsində fənn təhsil edib
çıxmış müəllimləri görüb
söhbətləri ilə şad oldum; bunlar hamısı gənclər
olub, biri Şamaxıdan Ağalarov, ikisi Naxçıvandan
Murad Hasilov və Məmmədquliyev, dördüncüsü
Şuşadan Şərifbəyov və beşinci Qazax qəzasından
Süleyman ağa Qayıbov idi.
Və onların qiymətini verir: “Bu gənclərin
ağıl və hissiyyatı, maarifin tərəqqisi
haqqındakı fikir və inamları o qədər xoşuma
gəldi ki, belə gənclərimizin yetişməsinə
şükür etdim”
Təsadüfi bir görüş idi. Ancaq o müəllifin
“Tərcüman”la əlaqəsi vardısa,
yazdığını o nüfuzlu qəzet yubatmadan səhifəsinə
qoyurdusa, demək, özünü “birisi” kimi təqdim etsə
də, qətiyyən sıradan olan birisi deyilmiş, qiymət
verməyi bacaran, xalqı üçün yanan, Vətənin
qayğıları ilə yaşayan ziyalıymış.
Cəlil Məmmədquluzadə gəlir Şuşaya
və Həmidə xanımın xatirələrindəki xəbərinə
görə, burada Qarabağın son xanı Mehdiqulunun
qızı Xurşudbanu Natəvana da təqdim olunur.
Sanki Şuşaya bu gəlişi, orada ötən bir
neçə gün və sonra Zəngəzur yolu ilə
Naxçıvana yetişməsi göz qırpımı idi.
Ancaq həmin bir neçə günün təəssüratı,
oyatdığı duyğular ürəyini necə tərpədirsə,
Şuşaya o bağlanan olur.
İllər ötəcək, Şuşa onu
qaçılmaz cazibəsi ilə hey özünə doğru
çəkəcək, gəlib burada yaşayacaq, neçə
əsərini də elə Qalada yaradacaq...
1887-ci ilin yayında çatmışdı təyinatla
müəyyənləşmiş iş yerinə – İrəvan
yaxınlığındakı Uluxanlı məktəbinə.
Ancaq orada az qalmışdı – qışın əvvəlinəcən.
1887-ci ilin dekabrında getmişdi Baş Noraşenə və
1890-cı ilə qədər orada çalışdı.
Ancaq Baş Noraşendəki 2 ildən artıq müddətdəki
günlərinin diqqətəlayiq və tarixi anlamı olan cəhəti
necə müəllimlik etməsi yox, 1889-cu ildə burada ilk əsərini
– böyük ədəbiyyatın qapılarını
açaraq söz dünyasına daxil olması
üçün buraxılış vəsiqəsinə
çevrilən “Çay dəstgahı”nı yazması idi.
...Bir zamanlar insana hadisələrin təsadüfi
düzümü kimi görünənlər barədə
üstündən iri vaxt kəsiyi keçəndən sonra
düşünürkən elə qənaət yaranır ki,
sanki bir mahir ssenariçi oturub əvvəldən-sonacan hər
şeyi dəqiq düşünüb, bir həyat tamaşası
yaradıb. Gənc müəllim Cəlil Məmmədquluzadənin
ömründəki başvermişlər də üzdən
baxanda sanki pərakəndə, təsadüfi hadisələr
idi. Ancaq Allahın müəllifi olduğu həmin “pyesə”
– Mirzə Cəlilin həyatda olmadığı, XX əsrin
ortalarından, XX yüzilin sonlarından, artıq
başlanmış XXI əsrin əvvəllərindən nəzər
salırkən elə təsəvvür yaranır ki, sanki Mirzə
Cəlilin həyatındakı bütün hadisələr
bir-birini qarabaqara izləyirmiş, zəncirin hər halqası
öncədən elə bu cür də hesablanıb
seçilibmiş. Baxırsan ki, elə bil cərəyan
etmiş hadisələrin hər biri elə öz gedişiylə
belə alınmayıb, əksinə, bu cür alınması
istənilib və sonra həmin həyat hadisələri cavan ədibin
yaradıcılığını da yönəldib, şəxsiyyətini
də başqa cür yox, məhz bu cür şəkilləndirib.
1890-da o, artıq Nehrəm kənd məktəbində
müəllimdir. Cəlil Məmmədquluzadəni Nehrəmə
yox, bir ayrı kəndə də müəllim göndərsəydilər,
bu baxış, bu yanaşma və qələm ki onda vardı,
orada da görməli olduqlarını görəcək,
onları ədəbiyyata gətirəcəkdi. Ancaq indi
keçmişləri təhlil edərkən istər-istəməz
düşüncədən bu da keçir ki, onun Nehrəmlə
görüşü alın yazısında elə binədən
cızılıbmış. Nehrəm kəndi
oçağkı həyatı, insanları, onların rəftarı,
əxlaqı, məzacları ilə Mirzə Cəlilin
ömür ssenarisində vacib bir parçaya döndüsə,
bu da bir tale yönəltməsi imiş. Nehrəmdə işlədiyi
vaxtlarda – 1892-ci ildə “Kişmiş oyunu”nu yazır, az sonra
da – 1894-cü ildə “Danabaş kəndinin əhvalatları”nı.
Yaşanmış tarixiliyi hökmdürsə də,
hər halda təsəvvür edək. Axı ola da bilərdi
ki, Cəlili müəllimlik etməyə Naxçıvanın
tam ayrı bir kəndinə göndərərdilər, ya
iş elə gətirərdi ki, Şamaxıda, Lənkəranda,
ya Bakıda müəllimliyə, həm də
yazıçılığa başlardı. Təbii,
“Danabaş kəndinin əhvalatları” yaranmayacaqdı, ona nə
iləsə bənzəyən, ya heç oxşamayan
büsbütün ayrı bir əsər yaranacaqdı. Cəlil
naxçıvanlı idi, bu yerin kənd-kəsəyindən,
camaatından agah idi, ancaq onların arasında Nehrəmin
özünəməxsusluğunu da yaxşı bilirdi.
1890-cı ilin əvvəlində Nehrəm məktəbinə
gələn kimi qollarını çırmayıb
qızğın fəaliyyətə başlamışdı.
1893-cü ilin 18 yanvarında Nehrəm kənd məktəbi nəzarətçisi
Cəlil Məmmədquluzadə xalq məktəbləri
direktoruna raportunda qürurla yazırdı ki, ona
tapşırılmış məktəbə yanvarın 15-nə
qədər 8 azərbaycanlı qızı cəlb edib. Nehrəm
kimi yerdə əsla sadə iş olmamasının əyani
sübutu budur ki, xalq məktəbləri müdiri həmin
raportdan sonra 1893-cü il fevralın 2-də Cəlil Məmmədquluzadəyə
“müsəlman qızları arasında savadı yaymaq
üçün göstərdiyi qayğıkeşlik
üçün” təşəkkür elan etmişdi. Nehrəm
kənd məktəbi 1885-ci ildə yaradılmışdı və
barmaqla sayılacaq qədər az şagirdi vardı. Ancaq
1894-cü ildə Cəlil Məmmədquluzadə oradakı
şagirdlərin sayını 40-a çatdırır,
korazehin valideynlərin məktəbdən həzər etdiyi,
uşaqlarını oxumağa vermək istəmədiyi
çağlarda qısa müddətdə bu rəqəm ciddi
tərəqqi sayılmalı idi. Bu, elə iş idi ki, sadəcə
təbliğlə, dəvət eləməklə başa gələn
deyildi, gecə-gündüz can yandırmaq lazımdı. Vaxt
ötəndən sonra həmin dövrdə Cəlil Məmmədquluzadənin
bütün bunlara nail olmaq üçün etdiyi fədakarlıqlar
haqqında onun müəllim yoldaşlarından biri
yazırdı ki, Mirzə Cəlil öz cibindən pul verirdi,
uşaqlara kitab-dəftər, dərs ləvazimatı,
ayaqqabı alırdı ki, məktəbə gedib-gəlsinlər,
ailələri, uşaqları bu cür həvəsləndirirdi.
Öz cibi də nə boydaydı ki! Quru məvacibə baxan
müəllim babaydı.
Mirzə Cəlilin bizə yadigar qoyub getdiyi əsərlərin
əsasında tamaşalar hazırlanıb, filmlər çəkilib,
gələcəkdə yeniləri də olacaq. Ancaq
böyük ədib və müəllimin o dövrdəki fəaliyyətlərinin
hər ili, hər ayı əslində ayrıca film, ibrətli
tamaşadır.
Bu kənddəki vəzifəsinin yalnız dərs deməkdən
ibarət olmadığına inanan Cəlil bəzən
uğurlu, hərdən nəticəsiz səylərlə dolu
günlərdə Nehrəmdə müəllim işləyirdi,
buranın hər cəhətdən donuq, boz həyatını
canlandırmaq, nəsə dəyişikliklər etməkçün
durmadan çalışırdı. Elə səylə, sanki
həmişəlik burada qalıb müəllimlik edəcəkmiş.
1895-ci ildə elə Nehrəmdə ikən ailə həyatı
da qurur, 1897-də Münəvvər adlı qızı da
dünyaya gəlir. Cəlilin zövcəsi Həlimənin səhhətində
nasazlıqlar çoxmuş, üstünə əlavə
naxoşluqlar da gəlir və Cəlili körpə uşaqla
tənha qoyaraq həyatdan gedir.
Cəlilçün həm dərs demək, həm
körpəyə baxmaq, həm yazıları üzərində
işləmək, həm də başqa yüz cür özgə
qayğıları çəkmək son dərəcə
ağır yük idi və qət edir ki, buralardan
çıxıb getsin, yalnız Nehrəmdən deyil, ümumən
Naxçıvandan aralansın, mühitini, hətta bəlkə
işini dəyişsin. 1897-ci ilin iyununda xalq məktəbləri
müdirinə ərizə ilə müraciət edir ki, iş
yerinin dəyişməsinə icazə verilsin. Sonralar etiraf
edirdi ki, dərs deməyə, müəllimliyə həvəsi
nə qədər çox olsa da, 10 il dözə bilib.
1898-ci ildə gəlir İrəvana, iş də
tapır – mütərcimlik edir, dəftərxanada
çalışır. Amma onu darıxdıran, Nehrəmi
başına dar edən səbəblər daha dərindəymiş,
elə həmin səbəblərə görə heç bu
təzə yerə də isinişə bilmir. Onun qanadları
vardı, bu qanadlara uçmaq gərək idi,
uçmaqçün fəza lazımdı. Bu yerlərdə
həmin fəza yox idi. Yeni zaman başlanırdı və Cəlilin
ürəyi üfüqlər umduğu kimi, artıq addım
səsləri hiss edilən təzə zamana da Cəlil və
Cəlillər gərək idi.
1901-ci ilin ilk yanvar günlərində Tiflisə məktub
göndərir. Köhnə həmdəm Qurbanəli Şərifova
yazırdı. Məktubunu xəfif kədər
qarışıq təəssüflə başlayırdı
ki, həmin Naxçıvandır, həmin Nehrəm, həmin
Danabaş kəndi, həmin Məmmədhəsən, həmin
Xudayar bəy, həmin qazi, həmən göl, həmən
qurbağadır.
O vaxtlardı ki, Cəlilin “Danabaş”ı artıq
yayılmışdı, sevindirən əks-sədalar da
doğurmuşdu, ancaq içərisindən gələn səslər
ona anladırdı ki, azdır, bu mürgülü mühiti
iki-üç kəskin əsərlə səksəndirib dəyişmək
olmaz, daha geniş meydanda daha mütəşəkkil həmləyə,
daha ciddi mübarizələrə başlamaq vacibdir.
El sözünü yada salaraq üstünü unlu
gördüyünüzün haqqında dərhal “dəyirmançıdır”
deyə qərar çıxarmağa tələsməyin.
Oçağkı Naxçıvanda əyər-əskik nə
qədər çoxdusa da, irəliçi insanlar, içəridən
qaynayan ziyalılar da az deyildi. Naxçıvanın əksər
kənd-kəsəyində vaxt daha ləng idisə, ətalət
hökm sürürdüsə də, Cəlil Məmmədquluzadənin
ruhən doğma qəbul etdiyi, güvəndiyi Eynəli bəy
Sultanov, Qurbanəli Şərifov, Şahbaz və Əsəd
bəy Kəngərlilər və bir çox başqaları
vardı ki, gendən-genə olsa da ruh verirdilər, həvəsdən
düşməyə qoymurdular, varlıqları ilə bu
impulsları da çatdırırdılar ki, tək deyilsən,
birgəyik, səninləyik, bizimləsən.
...1883-cü ildə Naxçıvanda Qori
seminariyasının bir dəstə tələbəsi cəhd
etmişdi ki, artıq 10 yaşı olan Azərbaycan teatrı,
nəhayət ki, buralara da ayaq açsın. Ancaq istəkləri
gözlərində qalmışdı, təşəbbüsləri
alınmamışdı. 1887-ci ildə Naxçıvanda teatr
həyatını başlatmaq da Cəlil Məmmədquluzadənin
bəxtində imiş. O il sentyabrın 2-si
Naxçıvançün unudulmamalı tarixdir. Bu qədim
diyarda Avropa tipli çağdaş teatr (Şərq
biçimli meydan tamaşaları və şəbihlərdən
götürülərsə, ümumən Azərbaycanda, həmçinin
elə Naxçıvanda da teatr tarixinin yaşı min ildən
də uzundur) öz tarixini həmin gündən
başlayır. Mirzə Fətəli Axundzadənin “Molla
İbrahimxəlil kimyagər”i tamaşaya qoyulur. Cəlilin bu əsərin
səhnəyə gəlib çıxmasında çəkdiyi
zəhmətlər öz yerində, amma o, tamaşanın
içərisində də vardı, Molla İbrahimxəlil
kimyagər surətini yaradırdı. İlk addım, birinci
tamaşa xoş qarşılanır və bu da ümidlər
yaradır ki, yol gərək davam etdirilə. 1889-cu ildə
Novruz bayramı münasibətilə başda Cəlil Məmmədquluzadə
olmaqla, həvəskarlar digər bir əsəri səhnəyə
gətirirlər. Yenə Mirzə Fətəli Axundzadəyə
üz tuturlar. Bu dəfə onların seçdiyi
“Müsyö Jordan və dərviş Məstəli şah”
idi. Yenə tamaşanın hazırlanması yolunda ən
çox zəhmət çəkənlərin birincisi Cəlil
Məmmədquluzadə idi və yenə tamaşanın
içərisində vardı. Bu dəfə Müsyö
Jordan olmuşdu.
Cəlil harada vardısa – bir kənd məktəbində
dərs deyəndə də, yüz çətinliklə bina
tapıb orada teatr tamaşası verəndə də, elə
camaat arasında olub Allah-bəndə söhbəti edəndə
də həmişə sabah haqqında
düşünürdü, can atırdı ki, ətrafındakılara
çatan işığı çoxaltsın. Vaxt bu
yükü Cəlilin və məsləkdaşlarının
boynuna qoymuşdusa, müvafiq yolları da lap yox yerdən
açmalı idi, açırdı da.
...Körpə Münəvvəri ilə zarıl
qalmış Cəlil ən əvvəl uşağın
xatirinə tələsik evlənmişdi. Çox çək-çevir
etmədən, seçdiyini yetərincə öyrənmədən
əlüstü izdivaca getməsinin bu fəsadı tezliklə
aşkarlandı ki, sən demə, təzə həyat yoldaşı
Nazlıda əsəb xəstəliyi varmış.
1903-cü ildə Mirzə Cəlil qaynı Məmmədqulu
bəylə həyat yoldaşı Nazlını Tiflisə, həkimlərə
göstərməyə gətirir. Elə Tiflisdə olduğu
günlərdə bir dəfə küçədə təsadüfən
Məhəmməd ağa Şahtaxtı ilə
rastlaşır. Məhəmməd ağa o zaman “Şərq-i
Rus” qəzetinin sahibi idi. Hal-əhval tuturlar və Məhəmməd
ağa Cəlili nahara dəvət edir. Mirzə Cəlil
sonralar xatırlayırdı ki, elə yemək əsnasında
mən əlimi atdım cibimə (hesabı verməyə
yox!), Novruzəlinin poçta məktub salması ilə
bağlı yazdığım hekayəni çıxarıb
başladım oxumağa.
Məhəmməd ağa Şahtaxtı Cəlili hələ
1894-cü ildən, “Danabaş kəndinin əhvalatları”nı
oxuduğu çağlardan tanıyırdı. O vaxt
oxumuşdu, çox da bəyənmişdi. Məhəmməd
ağa bişkin, qabil bir qələm adamı idi və səbəbsiz
deyildi ki, Rusiyada çox məşhur “Novoe Vremya” qəzetinin
İstanbulda xüsusi müxbiri də təyin edilmişdi.
İndi Tiflisdə qəlyanaltıxanada əyləşmişdilər,
Mirzə Cəlil “Poçt qutusu”nu oxuyurdu. Məhəmməd
ağa Şahtaxtı qəşş eləyib
gülürdü, həm də Mirzə Cəlilin sonralar
xatırlamasınca, elə ürəkdən şaqqanaq
çəkirdi ki, hətta kənardakı adamların
neçəsi heyrətlə onlara sarı
boylanmışdı. Mirzə Cəlil hekayəsini oxuyub
başa vurunca Məhəmməd ağa Şahtaxtı
qayıdıb: “Qalx, gedirik”, – deyir. Mirzə Cəlil bunu da yada
salırdı ki, oradan birbaşa gəldik mənim
qaldığım “Qafqaz” mehmanxanasına. Məhəmməd
ağa vadar etdi ki, şey-şüylərimi götürərək
oradan çıxım.
Məni birbaşa gətirdi evlərinə və təklif
etdi ki, Tiflisdə qalım, onun “Şərq-i Rus” qəzetində
hekayəçi olum.
Və həmin görüşlə bağlı xatirəsini
Mirzə Cəlil tək sözlü bir cümləylə
tamamlayırdı – “Qaldım”. Əslində bu qalmaq daha
geniş bir yolu başlamaq demək idi.
10 iyun 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 21 iyun,¹107.-S.10-11.