Günəş palçıqla
suvanmaz
Sokratın məşhur bir sözü var, filosof deyir
ki, “bircə onu bilirəm ki, heç nə bilmirəm”. Kəlmə
olaraq sadə, məna olaraq o qədər dərindir ki, insan bu
üç-dörd sözün arasında canını hara
qoyacağını bilmir. Həqiqətən də, nə qədər
çox şey bilmirik. Bir çoxumuz bilmədiyimizi belə
bilmirik. Bilmədiyimizi bilənlərimiz isə kədər
içindədir, nə qədər çox şey bilmədən,
öyrənməyə ömür yetmədən bu
dünyanı tərk edəcəyimizi bildiyi
üçün...
Məsələn, Fatih bölgəsində yerləşən
Balat səmtinin hər küncünü bildiyimi, bir neçə
gedişlə artıq bələd olduğumu sanırdım.
Ancaq ötən həftə əmin oldum ki, bildiklərim bilmədiklərimin
cüzi bir hissə imiş. Ümumiyyətlə, İstanbul
qat-qat, labirintli bir şəhərdir. O qədər mədəniyyətlər,
hakimiyyətlər, qanlar, göz yaşları, intriqalar
görüb, elə savaşlara, zəlzələlərə,
ağıla gələn, gəlməyən hadisələrə
şahidlik edib ki, hər dəfə bunlardan birini öyrənəndə
çaşıb qalırsan.
Möcüzənin başlanğıcı
Bu təəccübü Kariye kilsəsini ziyarət edərkən
yaşadım. Kilsənin VI əsrə qədər gedib
çıxan böyük bir tarixi var. Günümüzə
gələnədək xeyli barbarlığa, vandallığa,
təmirə, təbii fəlakətlərə, restavrasiyaya məruz
qalıb. Abidənin ərsəyə gətirildiyi il dəqiq
bilinmir. Bəzi qaynaqlar 536-cı ildə Şərqi Roma
imperatoru I Yustinian dönəmində həyat yoldaşı
Teodoranın əmisi Əziz Teodor tərəfindən inşa
edildiyini yazır. Kilsənin inşası başa
çatmamış İstanbulda güclü zəlzələ
baş verir və dağıntılarda yerlə-yeksan olan yerlərdən
biri də Kariye olur. Tezliklə, imperatorun əmri ilə kilsənin
yerində böyük bir monastır tikilir. Bir müddət
sonra ikonalara sitayiş etmək qadağan olunur və həmin ərəfədə
abidə barbarlığa məruz qalır. Aradan iki əsrə
yaxın vaxt keçir, kilsənin taleyi dəyişmir ki, dəyişmir.
İkinci Nikeya şurası sinod təşkil edir və verilən
qərar ilə ikonaya sitayişin sərbəst olduğunu
açıqlayırlar, hətta kilsəyə baş rahib də
təyin olunur. Bununla da quruculuq işləri başlayır.
Mövcud binaya üç məbəd əlavə edilərək
ərazisi bir az da böyüdülür.
Keşməkeşli illər...Aradan xeyli vaxt
keçir, kilsə yenə kimsəsizləşir. Bir müddət
sonra Komninos xanədanı, böyük saray əvəzinə
Təkfur sarayını istifadə etməyə
başlaması ilə yaxınlıqda yerləşən
Kayrenin nüfuzu yenə artır. Belə ki, xaraba vəziyyətdə
qalan monastır, I Aleksiosun qayınanası Mariya Dukanın nəzarətinə
keçir, qadın abidəni yenidən inşa etdirir. Məbəd
xanədandakıların mütəmadi üz tutduğu yer
olur. Dukanın gördürdüyü inşa işlərindən
yarım əsr keçir, məlum olmayan səbəblərə
görə, monastır üçün yenidən
böyük miqyaslı təmir şərt olur. I Aleksiosun
kiçik oğlu İshaq abidəni inşa etdirir. Bu dəfə
bina xaç planından çıxarılır, kiboruon -
dördkünc layihə əsasında yenidən tikilir.
Mozaikaların yaradılışı
Yenə aradan bir əsrə yaxın vaxt keçir, bu
dəfə kilsə latın istilasının
vandallığına məruz qalır. Bizanslılar şəhəri geri
aldıqdan sonra Teyfur sarayı
imperatorların iqamətgahı olur və Kayre monastırı
yenidən əhəmiyyətli yerə çevrilir. Ancaq bu dəfə
də, kilsənin qübbəsi çökür.
İmperatorun əmri ilə baş xəzinadar vəzifəsinə
gətirilən Bizans aristokratı Teodor Metoxites
yaxınlığında yaşadığı
monastırı yeniləyir. Bizans elitası arasında dini abidə
inşa etdirmək, təmir etdirmək onlara bu dünyada
prestij, o biri dünya üçün savab iş olaraq qəbul
edilirdi. İnşadan sonra Metoxites monastırın qurucusu təyin
edilir və o da öz növbəsində sərvətini abidənin
təmir-tikinti işlərinə xərcləməyə davam
edir. Kilsənin narteks girişi və sağında yerləşən
məbəd həmin ərəfələrdə abidəyə
əlavə edilir. Bölmələrin içindəki
valehedici fresk və mozaikalar məhz, Motexitesin göstərişi
ilə 1310-17-ci illərdə ərsəyə gətirilir. Məşhur
kitabxanasını da monastıra bağışlayan Motexitesin
hətta burada şəxsi mənzili olur. Sonra o da bir çox
siyasətçilərin yaşadığı taleyi
yaşayır, öncə imperatorun gözündən
düşür, sonra da sürgün edilir. Sürgündən
iki il sonra 1330-cu ildə Teoletos adı ilə monastıra
qayıtmağına və orada keşiş kimi
yaşamağına icazə verilir. Lakin bu da çox çəkmir,
çünki Metoxit iki il sonra ölür. Öncədən məbədin
içində hazırlatdığı qəbir
kapellasında dəfn edilir.
Tarixi şüursuzluq
Dərin restavrasiya və inşa mərhələsindən,
şəhərin osmanlılar tərəfindən ələ
keçirilməsinə qədər Kayre monastırında elə
də bir dəyişiklik olmur. Hətta abidə Fateh Sultan
Mehmet İstanbulu fəth edərkən heç bir zərər
görmür. Fəthin ilk 58 ili Kayre kilsə olaraq istifadə
edilir. 1511-ci ildə Sultan II Bəyazidin baş vəziri olan Xədim
Əli Paşa tərəfindən məscidə çevrilir.
Özü də biabırçı şəkildə.
Ümumiyyətlə, tarix bu qədər kompleksli, natamam,
yarımçıq, özünə umac ova bilməyib,
başqalarına ərişdə kəsməyə
çalışan siyasətçilərlə doludur. Məsələn,
Xədim Əli Paşa kimi dövlət adamının bu kilsəni
məscidə çevirməsi, bu da az deyilmiş kimi, qədim
kilsənin divarlarına ilmək-ilmək hörülən
mozaika və fresklərin üzərinə suvaq çəkdirərək
yox etməyə çalışması heç bir məntiqə,
ağıla sığmayan hərəkətdir.
Düşündükcə insan çaşğınlıq
içində donub qalır. Məscidə çevrilərkən
kilsə zənginin olduğu qüllənin yerinə minarə
və aşağısında mehrab inşa etdirir. Şəhərdəki
digər kilsədən məscidə çevrilmiş məscidlərdə
olduğu kimi, bu abidə də “kilsə məscid” olaraq
anılır. Xədim Əli Paşa Kariyənin yanında bir
dənə mədrəsə inşa edirir. Mədrəsənin
ötən əsrin ortalarında yox olduğu bildirilir. Amma
onun suvaqla örtdürdüyü mozaikalar
ışım-ışım ışıldayaraq, tarixə
göz qırparaq var olmağa davam edir. Yeri gəlmişkən,
Osmanlıda vəzir vəzifəsinə yüksələn ilk
xədim olub.
Bu tarixi faktı xristian dostlarımla müzakirə edərkən,
Azərbaycanda kilsələrin vəziyyətinin necə
olduğunu soruşdular. Danışdım, hətta Bakıda
Müqəddəs Qriqor adlı erməni kilsəsi
olduğundan bəhs etdim, şəklini göstərdim, əhəmiyyətli
tarixi mədəniyyət abidəsi kimi qorunduğunu söylədim.
Yaxşı yadımdadır, mətbuata gəldiyim ilk illərdə
“camaatın qazı yoxdur, erməni kilsəsinə qaz,
işıq, su verilir” başlıqlı yazılar dərc
edilirdi. O yazıların nə qədər absurd olduğunu, Xədim
Əli paşanın əsrarəngiz abidənin üstünə
suvaq çəkdirdiyini “biabırçılıq”
adlandırdığım zaman anladım. Dövlətimizin ən
böyük üstünlüyü bütün dinlərə
eyni şəkildə qucaq açmağıdır. Bu,
böyük bir mədəniyyətdir.
Kilsəyə gəldikdə isə... bir əsr sonra
rum memar Peloppida Kouppas tərəfindən restavrasiya edilir və
nəhayət əsrlərdir suvaq altında qalan
mozaikaların bir qismi təmizlənərək gün
üzünə çıxarılır. Təsvirlərin
üzəri taxta örtüklə və pərdələrlə
qapadılır. Yenə aradan bir əsr keçir, 1894-cü
ildə İstanbulda yenidən zəlzələ olur, bu dəfə
abidə II Abdulhəmid tərəfindən restavrasiya etdirilir.
Kariyenin aydınlığa qovuşması
Nəhayət, Cümhuriyyət dönəminin
ortalarında qərar verilir və Kariye muzeyə çevrilir.
Kilsədəki suvaq altında qalmış mozaik və fresklər
təmizlənir. Bu restavrasiya işləri Amerikada yerləşən
Bizans Araşdırma Mərkəzinin və amerikalı akademik
institutunun üzvlərinin rəhbərliyi ilə baş tutur.
On il ərzində aparılan işlərin nəticəsi
olaraq bütün mozaik və fresklər ortaya
çıxarılır və muzey ziyarətə
açılır. Hətta yaxın keçmişə qədər
İstanbulun ən çox ziyarət edilən muzeylərindən
birinə çevrilir. Sonuncu restavrasiya beş il qabaq
başlayır, 2024-cü ilə qədər davam edir və
bir ay əvvəl mayın 6-da ziyarətə
açılır.
Kilsənin görünən və görünməyən
üzü...
Kariye Kilsəsi tipik Bizans abidəsidir. Çöl
qismindəki kərpicdən hörülmüş divarları
ilə olduqca sadə və bir o qədər də dəbdəbəlidir.
Üstü qismən qübbəli, digər qisimləri
tağlarla örtülüdür. Tək qövslüdür.
Abidənin orta məkanını örtən qübbə
yüksək çəmbərlidir. Fasadındakı dairəvi
kəmərlər, nişlər və daş kərpicdən
olan hörgü abidəyə dinamik görüntü
qazandırır. Əsas ibadət məkanı kimi fəaliyyət
göstərən “naos”, yəni tapınaq abidənin düz
ortasında yerləşir. Tapınağın da üstündə
qübbə var. İki mərtəbəli digər məbəd
isə tapınaqla birləşir. Solda mozaikalarla bəzədilmiş
iki böyük narteks var. Əsas planda kilsə zənginin yerləşdiyi
qüllənin olduğu yerdə çölə
açılan bir qapı və üzərində minarə
mövcuddur. Ətrafı mozaikalar, mərmər örtüklər
və qabarıq işləmələrlə
örtülüdür. Günümüzə gəlib
çatan mozaikalar və fresklərdən ibarət
görüntülər, Bizansda olduğu qədər dünya
rəsm tarixində də əhəmiyyətli yer tutur. Bizans sənətçilərinin
bu abidədə gerçəkləşdirdiyi təsvir tərzi
və rəsmlərin xüsusiyyəti “Bizans intibahı” olaraq
qiymətləndirilir.
Heç nə təsadüf deyil
Təbii ki, mozaikalar təsadüf deyil.
Xiristianlıqda dini abidələri, oxumağı,
yazmağı bilməyən xristianlara dini izah edən təsvirlərlə
göstərmək, abidələrin içərisini zənginləşdirmək
və görkəm qatmaq məqsədi ilə mozaika və
fresklərdən istifadə olunurdu. Kariye kilsəsi də, qədim
ahidlər və apokrif incillərdən alınmış səhnələri
əks etdirən mozaika və rəsmlərlə işlənib.
Abidənin içindəki bəzəklər, sənət
tarixçiləri tərəfindən renessansın birincilərindən
olan Giotto tərəfindən yaradılan Arena Məbədi ilə
müqaisə edilir. İkisində də Məryəm
ananın anası Anna, atası İmran, Məryəmin
özü və İsanın həyatından səhnələr
var. Yüz illərdir eyni donuq və cansız şəkildə
rəsm edilən dini səhnələr və üzlər bu
iki abidədə fərqli üslubda əks edilib.
İsanın həyatı ilə bağlı səhnələr
çöl narteksdə, Məryəmin həyatı ilə
bağlı səhnələr içəridəki narteksdə
yerləşir. Sol narteksdə İsanın doğumu,
çörəyin bərəkəti, suyun şəraba
çevrilməsi, kralların İsanın
doğulmağına dair xəbər verməkləri, iflic xəstələrinin
sağaldıldığı an, uşaqların qətli kimi səhnələr
mövcuddur. İçəri narteksin xronoloji izahı isə
belədir: Məryəmin anası Annaya müjdəsi, Məryəmin
atası İmran məbəddən qovulmağı, Anna və
İmranın qızıl qapıda görüşləri, Məryəmin
ilk addımları, onun təqdis edilməsi kimi səhnələr
davam edir. Bu bölümdəki ən qədim təsvir
deisisdir, yəni İsanın mərkəzdə durduğu, digərlərinin
ona doğru yönəldiyi təsvirlərdir. Mənim
üçün sürpriz təsvirlərdən biri girişdə,
yuxarı tərəfdə Teodor Motexitesin kilsənin maketini təqdim
etməsi oldu. Yəqin ki, ruhu rahatdır. Bu cür gözəlliyə
vəsilə olan insan rahat uyusa, yaxşıdır. Əminəm
ki, digər ziyarətçilər də mədəniyyətə
bəxş etdiyi bu möhtəşəm abidə
üçün onu minnnətdarlıqla anır.
Türkan TURAN
525-ci qəzet.- 2024.- 22 iyun,¹108.-S.21.