Cəhaləti
gücə çevirən
Esse
İnduligensiyalar... Cənnət qəbzləri yəni...
Orta əsrlərdə Avropada günahların
bağışlanmasını “təsdiq edən” sənəd
idi bunlar. Xristianlar müəyyən məbləğdə pul
və ya kilsəyə xidmət qarşılığında
günahlarının bağışlanmasına
inanırdılar. Keşişlər isə pulu və ya xidməti
alandan sonra onlara “cənnət qəbzləri” verirdi. Bu qəbzlər
Avropada intibahın və protestantlığın təməlini
qoydu. Belə ki, 1517-ci ildə rahib, alim Martin Lüter doxsan
beş tezislə insanların qarşısına
çıxdı və onları Roma papasına və katolik
kilsəsinə inanmamağa çağırdı. Dövlət
onun yanında idi. Çünki o dövrün Almaniyası din
və dövlət işlərinin bir-birindən
ayrılmasının tərəfdarıydı. Beləliklə,
katolik kilsəsinə (mahiyyətcə kilsələrə)
qarşı mübarizə başladı. Almaniyada Martin
Lüterin, Niderlandda isə Jan Kalvinin
çıxışları protestantlığın əsasını
qoydu. İntibah dövrünün başlanması ilə
protestantlıq əvvəlcə Avropada, daha sonra isə
bütün dünyada əsas siyasi cərəyana
çevrildi. Hazırda dünyada səksən beş milyondan
çox protestant var. Protestanlıq sonrakı dövrlərdə
bir neçə qola ayrıldı. Ən aktiv qolları isə
lüteranlıq və kalvinizmdir. İntibahın beşiklərindən
biri sayılan Fransada da katoliklərlə protestantlar
arasında ciddi mübarizə gedirdi. Nəhayət, 1572-ci il
avqustun 24-də tarixə “Varfolamey gecəsi” adı ilə
keçən protestant qətliamı baş verdi. On mindən
çox protestant bir gecədə öldürüldü. Həmin
vaxt Roma papası XIII Qriqoribu bu qətliamı alqışlasa
da, 1997-ci ildə Papa İohann Pavel (katolik) rəsmi şəkildə
protestant qətliamını qınadı.
Şərqdə induligensiyaları sonuncu imam
anlayışı tutdu. Əlində gücü və
kapitalı olanlar özünün Mehdi elan edib tərəfdar
topladı. Bu proses Avropada beş əsr əvvəl bitsə də,
təəssüf ki, Orta Şərqdə hələ də
davam edir. Daha “ucuz” formaları da var “cənnət
satmağın”. Məsələn, bəzi təriqətlər
gündə üç dəfə şorba verməklə tərəfdarlarını
ibadətgahlarda pulsuz işlədir, onları müəyyən
məqsədlər üçün istifadə edir. Təsəvvür
edirsiniz, sizə vəd edilir ki, hər gün burada işlə,
üç dəfə şorba iç və Allah sənin
bütün günahlarını bağışlayacaq.
Bəs induligensiyaları və mehdiliyi insanlara “sevdirən”
nə idi? Niyə kütlə müqəddəslik
anlayışına bu qədər tez təslim olurdu? Müqəddəs
kim idi? Nə idi müqəddəslik?
Orta Şərqin qan çağına
dönmüş torpaqlarından dünyanın buz altında
qalmış mavi səhralarına qədər
yayılmış bu anlayışın kökündə
mifologiyaya görə qorxu, din tarixinə görə kamillik
axtarışı, fəlsəfəyə görə isə
uduzmuş talelər var idi. Hər kəsin həqiqəti
özü və qədəri qədər doğru oldu. Qərb
İkinci Sənaye İnqilabından sonra müqəddəslik
anlayışını bir kənara atıb, gerçək
olanların izindən getməyə başladı. Şərq
isə ötən əsrin əvvəllərinə qədər
öz alilərini qoruyub mühafizə etdi. Əlbəttə,
Qərbə müqəddəsə itaət etməyi də,
onu inkar etməyi də, onu bütləşdirib yeni sistem
qurmağı da, hətta onu inkar edib gerçək olanın
işığına baxmağı da qoca - xoca Şərq
öyrətmişdi. Amma buynuz qulağı keçdi və Qərbin
inkişafı getdikcə Şərqi cahil, orta əsrlərdən
qalma bir coğrafiya kimi göstərməyə başladı.
Nitsşe müqəddəslik anlayışını
zəif, görkəmsiz, zövqsüz və sonu məchul
görürdü. Buna görə də, ideal insanın
konturlarını çizərkən onu dini rituallardan,
mümkündüsə dindən, müqqəddəslərdən
və əzizlərdən uzaq olmağa
çağırırdı. Çünki gələcəyin
dünyası göz yaşına mərhəmət edən
yox, göz yaşından yeni işğal hədəfləri
hazırlayan dünya olurdu. Fəlsəfənin ən bədbin
xarakteri kimi tanınsa da, Nitsşe əslində mütləq
gücün yanında idi. Mənsub olduğu milləti də
məhz buna görə tənqid edirdi. Güc müqəddəsin
yanında deyildi, ona bu imtiyazları tanıyan inancın
yanında idi. Bəlkə buna görə idi ki, çox
sonralar bəzi xalqlar öz milli dinlərini yaratmağa və
ya milli təfəkkürlərinə uyğun dini
düşüncə sistemini qurmağa başladılar.
Fəlsəfənin ən realist imzalarından biri
Çoran isə müqəddəsliklə göz
yaşlarını bir tərəzidə çəkirdi. O
yazırdı ki, müqəddəslər insanın
inamının və göz yaşının “tacirləridir”.
Adəmin övladları göz yaşı
qarşısında həmişə müdafiəsiz
qalıb. Onlar daim atalarının günahlarının
bağışlanması üçün göz yaşı
axıdıb. Ağlamaq insanın ən saf halıdır.
Müqəddəslər həmişə insanları göz
yaşları ilə ram edə bilib. İslamda da hansı məzhəb,
hansı təriqət olursa olsun, müqəddəslərinin
başından mütləq göz yaşı
axıdacağımız bir əhvalat keçib. Kütlə
ağladanın və ağlayanın məsum olduğuna
inanıb. Ona həmişə bir lider lazımdır. O həmişə
birinin ardınca getmək istəyəcək. Bu kəs müqəddəsdirsə,
sorğu-sualsız ona təslim olacaq.
Bu ram etmənin başqa bir üzü də
qorxutmaqdır. Elə ki insanları göz yaşları və
cənnətlə idarə etmək olmadı, qorxutmaq və
tağutlarla bir araya gətirirlər. Tağut kəlməsi
Şərqdə İran inqilabından sonra meydana
çıxmış bir termindir. Bizim coğrafiyada isə bir
qədər az edilmiş bir kəlmədir. Tağut
allahlıq iddiasında olub ona şəkk qoşanları ifadə
edir. Avropada bu üç-dörd əsr əvvəl
şeytançılıq oyunu idi. Kilsə sevmədiyi və
yolunda maneə olan şəxsləri iblisliklə
günahlandırırdı. Uzun sözün qısası,
müqəddəsliyin bütün mənfəətçi
üzlərini həm Qərb, həm də Şərq
gördü və görməkdədir.
Marsa uçulduğu bu günümüzdə hələ
də buna oxşar xəbərlər oxuyuruq. Kimsə
özünü İsa, ya da Mehdi kimi təqdim edib
böyük məbləğlər və tərəfdar
toplayır. Modern dövrün ən populyar filosofu kimi qələmə
verilən Oşo da eyni üsuldan istifadə etmişdi.
Çilçıraqlı sözlər, təbiət
ananın nəvazişi və daxili aləmin sakitliyi, yoqa,
meditasiya deyə-deyə milyonlarla insanı öz ətrafında
cəm edə bilmişdi. Əvvəlcə öz ölkəsindən,
daha sonra isə qaçdığı Amerikadan yeni təriqət
qurması iddiası ilə deportasiya edildi. Danışdıqlarını,
insanlara öyrətdiklərini isə ölüm döşəyində
bircə cümlə - bircə etirafla qaraladı: “Mən saxta
idim...”
Kütlənin və özünü tapa bilməyən
toplumların belə müqəddəsliklərə hər
zaman ehtiyacı olub. Onlar öz düşüncə sistemlərini
dəyişə bilmədikləri üçün bu cür
aldanışlara məhkum qalıblar. Qədim qitə
İncili latıncadan Avropa dillərinə çevirdikdən
sonra inkişafa başlayıb. Çünki nə
yazıldığını, niyə
yazıldığını anladılar. Biz isə hələ
də bunun günah olduğuna inandığımız və
özümüzə süni müqəddəslər
uydurduğumuz üçün yolun yarısında ilişib
qalmışıq.
Rəvan CAVİD
525-ci qəzet.- 2024.- 22 iyun,¹108.-S.19.