Müqəddəs maralın qətli
Hacı Mirmehdi
Ağaoğlu üçün
Esse
İstənilən bədii əsər öz oxucusu,
tamaşaçısı ilə şərti, xəyali bir
müqavilə ilə başlayır. Möhürsüz,
imzasız bu müqaviləyə əsasən hər bir oxucu,
tamaşaçı bir azdan daxil olacağını
dünyanın alternativ qaydalarını qəbul edir. Bu
alternativ reallıqda kimsə gecənin narahat yuxusundan
oyanıb böcəyə çevrildiyini görə bilər,
bir neçə adamın hər hansı bir şəhərdə
bir gün ərzində yalnız fikrindən keçənlər
nəql oluna bilər. Mənə görə, sənətin bədii-alternativ
dünyasında baş verənləri, oranın özünəməxsus
qanunlarını, kənarçıxmalarını real həyatın
qaydalarına əsasən ölçmək faydasız
işdir. İncəsənət həyatın birəbir surəti,
əkiz tayı, solğun kseroksu deyil; əksinə, gerçəkliyin
müəllifin daxili laboratoriyasında - xəyal məngənəsində,
fantaziya dəzgahında, yuxu ilə ayıqlıq arasında
baş tutan kimyəvi təcrübədə
yaratdığı alternativ reallıqdır. “Yunan yeni
dalğası”nın tanınmış siması Yorqos Lantimos
da filmlərini bu məntiqlə çəkir.
Lantimosun çoxyozumlu, çoxqatlı “Müqəddəs
maralın qətli” filmində Qərb modernizminə məxsus
olan əksər kanonik anlayışlar saf-çürük
edilir, yenidən dəyərləndirilir. Film adıyla
artıq məşhur yunan mifiylə intertekstual əlaqə
yaradır. Bütün tragediyalarında insan təbiətindəki
əks qütbləri, sərhəd vəziyyətlərini,
seçim anlarını işləyən Evripidin
“İfigeniya Avlidada” faciəsində deyilir ki, kral Aqamemnon
Troyaya hücum etməyə hazırlaşır, ancaq külək
onlara yarayan səmtə əsmir, gəmilər həftələrlə
yerində qalır, narazılıqlar başlayır. Aqamemnon
öncəgördən öyrənir ki, o bilmədən
Artemidanın müqəddəs xallı maralını
öldürüb, indi bu qanın əvəzində
qızı İfigeniyanı qurban verməsə, hara
çevrilirsə çevrilsin, üzü küləyə
durmuş olacaq. Mifin məntiqi necə istəyirsə, elə
də olur.
Lantimos filminə bu adı seçməklə
tamaşaçını əvvəlcədən
reallığın qaydalarıyla ilə yox, mifoloji məntiqlə
qurulmuş bir dünyaya dəvət etdiyini bildirir.
Film yaxın planda çəkilmiş açıq
ürək əməliyyatından bir səhnə ilə
başlayır: kadrda qan içində döyünən bir
ürək və onu əməliyyat edən cərrahın əllərini
görürük. Arxa planda Frans Şubertin İsa Məsihin
ölməsi və yenidən dirilməsindən bəhs edən
əsəri (Stabat Mater in F minor) səslənir. Birinci kadrdaca
həkim-cərrah modern Məsih kimi rəmzləşdirilir, yəni
öz idrakı üçün ürəyi gedən insan
artıq ürəkləri “təmir” edir, ölümü ertələyir,
ömrün kreditini artırır.
Lantimosun bu filmindəki məkanlar - xəstəxana da,
cərrahın evi də müəyyən mənada məbəd
kimidir. Ürək əməliyyatından sonrakı kadrda
filmin növbəti metaforik simvollarından biriylə
tanış oluruq: anestezioloqla söhbətləşən
ürək cərrahı (adı Stivendir) soruşur ki,
saatın nə qəşəngdir, neçə metrə
dözümlüdür. Bu saatların müqayisəsində
məlum olur ki, ömür saatını tənzimləməyi
ilə fəxr edən həkim üçün yaxşı
saat qayışı metaldan olandır, çünki
paslanmır, dözümlüdür. Bu, çağdaş mədəniyyətin
simvollarından biridir. Ancaq bir azdan filmə daxil olan və təbiəti
təmsil edən, mifoloji mexanizmi işə salacaq olan Martin
üçün isə əksinə, dəri qayış
yaxşıdır. Çünki Martinin saatı mədəniyyətlə
yox, təbiətlə bağlıdır. Bununla da filmin
aysberqlərindən biri - təbiət-mədəniyyət, Dionis-Apollon
qarşıdurması üzə çıxır. Təsadüfi
deyil ki, Apollon mifoloji sistemdə həm də həkimlərin
tanrısıdır. Bu mənada cərrah Stiven antik
tragediyadakı Aqamemnona, Martin isə qurban istəyən
Artemidaya uyğun gəlir.
Filmin sujetini yığcam şəkildə icmallaşdıraq:
Ürək cərrahı Stiven (Kolin Farrel) əməlliyyatdan
qabaq bir-iki qədəh içdiyi üçün xəstəsi
ölür. Lakin bir müddət sonra əməliyyatda ölənin
oğlu Martin əvvəlcə Stivenin, sonra isə ailəsinin
həyatına daxil olur. Stiven ona hədiyyələr alır,
yeməyə aparır, ailəsi ilə tanış edir.
Stivenin ailəsi həyat yoldaşı Annadan (Nikol Kidman),
qızından (Kim) və oğlundan (Bob) ibarətdir. Bir
gün səhər oğlu yuxudan durur ki, ayaqları tutmur,
heç bir tibbi təhlildə, analizdə səbəb
tapılmır. Ancaq Martin Stivenə deyir ki, vaxt çatdı,
özün bilirsən, sən atamı
öldürdüyün üçün əvəzində
ailəndən birini seçib qurban etməlisən, yoxsa əvvəlcə
hamısının ayağı tutulacaq, sonra yeməkdən kəsiləcəklər,
gözlərindən qan gələcək və bütün
ailən öləcək. Ancaq birini öldürsən, digərləri
sağ qalacaq. Elmi təfəkkürün təkəbbürlü
subyekti Stiven buna inanmasa da, mifoloji mexanizmin “qana qan” məntiqi
artıq işə düşmüş olur...
Martin, eynilə Edqar Ponun “Qırmızı
ölümün maskası” novellasındakı kimi, öz mədəni
qalasında kənardan gələcək bəladan təcrid
edilmiş Stivenin nizamını pozur. Cərrah Stiven əgər
Olimp dağının zirvəsindəki idrakın,
ağlın rəmzi olan tanrıların bədii əkizidirsə,
Martin təbiətlə, yerlə, ana torpaqla işarələnən,
daha qədim olan xtonik tanrıların əks sədası kimi
görünür. Buna görə də Martini film boyu əksər
səhnələrdə nəsə yeyən
görürük. Çünki mifoloji məntiq deyir ki,
ölüm (tanatos) həmişə acdır və belə
düşünür, siz çoxalın (eros) ki, mən daha
çox yeyə bilim.
Martin filmin iki yerində öz yontulmamış heyvani
təbiətini faş edir: birində Stivenin uşaqlarına
qoltuqaltı tüklərini göstərəndə, digərində
isə xəstəxanda Stivendən eyni şeyi istəyəndə.
Bu, filmdə Martinin yabanı, vəhşi təbiətə məxsus
tərəfini ifadə edən açar-metaforlardan biridir. Biz
akulturasiya olduqca əlbisəmizlə ibtidai işarələrimizi
ört-basdır edirik, yəni Apollonun dəryazı ilə
balta girməmiş meşələri hamarlaşdırması
kimi, hər təraş olanda mədəniyyətin
ülgücünü təbiətin üzünə çəkirik.
Stiven idrakı, mədəniyyəti təmsil edən
Apollonik fiqurdur. Məsələn, oğlu Bobun saçları
uzun olduğu üçün onu tənbeh edir ki, kəsdir;
qızı Kim xora yazılanda onu dəstəkləyir.
Çünki oğlunun uzun saçı onun ananın yolunu
getməsini (əvvəl anası kimi göz həkimi olmaq istəyir),
üstəlik, mədəniyyətin ülgücündən
keçməməyi bildirir. Qızının xora
qoşulması isə xoşuna gəlir, çünki fərdi
səsin ümuminin içində itməsinə
razıdır. Stiven filmin sonlarına doğru ailəsindən
birini qurban etməli olanda belə ağıla, idraka söykənir,
belə ki, məktəbdə uşaqların müəllimindən
soruşur, ikisindən birini seçsən, hansını
seçərsən?! Yəni bu cür ölüm-qalım
anında belə əldəki informasiyaya söykənməyə
çalışır. Stiven müəllimdən
uşaqları barəsə məlumat əldə edərkən
filmin alt qatıyla, daxili strukturu, eləcə də finalı
ilə bağlı bir informasiya sezdirilir: müəllim deyir ki,
oğlun Bob dəqiq elmlərdə, riyaziyyatda
yaxşıdır, qızın isə musiqidə, ədəbiyyatda,
hətta o gün İfigeniya faciəsi haqqında əla bir
inşa yazmışdı...
Stivenin arvadı Anna da həkimdir - göz həkimi. Bu
da qərbin elmi düşüncəsinin başqa bir cəhətini
təmsil edir: ancaq gözüylə gördüyünü təsdiq
edən, okulyar-mərkəzli insan. Anna zahirən
sarışın, göy göz, sağlam, gözəl
qadındır, ancaq hərəkətlərinə,
davranşılarına baxanda, elə bil, müqəvvadır.
Əriylə sevişməsi belə mexanikidir, Stiven yataqda ona
narkoz deyir, qadın donub qalır.
Stiven görəndə ki, oğlu düzəlmir,
heç bir analiz nəticə vermir, bu gözlənilməz,
elmə, ağlasığmayan vəziyyət
qarşısında öz balacalığını başa
düşür. Rejissor bunu kino dilində ifadə etmək
üçün iki mükəmməl kadr seçib: birinci
kadr Bobun xəstəxanadan çıxarkən yenidən yerə
yıxıldığı səhnədir - kamera burada
yuxarıdan, ilahi yüksəklikdən vəziyyəti təsvir
edib; ikincisi, filmin posterində də göstərilən,
Stivenin xəstəxanada çarpayı
qarşısındakı səhnə - burada kameranın
otaqdakı perspektivi, pərdənin tavana doğru uzanan rakursu
elədir ki, insan dünyanın içində bapbalaca
görünür. Filmin ilk səhnəsində açıq
ürək əməliyyatında tanrı kimi böyük
görünən insan, tərsinə simmetriya ilə get-gedə
kiçilir, heç kimə çevrilir.
Filmin simptomatik səhnələrindən birində
Martin əvvəlcə Stivenin qolunu, sonra isə öz qolunu
dişləyir və deyir: bu, metaforadır, başa
düşürsən? Yəni öz başına gəlməyibsə,
öz ətin qanamayıbsa, öz dərin soyulmayıbsa,
uzaqda kimsə fəryad edər, diri-diri soyular, səndə
ağrımaz.
Finalda Stiven qərara gəlir ki, ailədən kimi
qurban verəcəyinə özü yox, şans, bəxt,
fortuna, tale özü qərar versin. Buna görə də ailə
üzvlərinin başına çuval keçirir,
özü də gözlərini bağlayır, yerində
fırlanaraq atəş açmağa başlayır.
Bütün həyatını planla, nizamla, proqramla quran Stiven
filmin axırında canlı çarxı-fələyə, təsadüf
maşınına çevrilir. Riyazi dəqiqlik ölür.
Sonucu səhnədə Stiveni ailəsi ilə birlikdə
həmişə Martinlə görüşdükləri yeməkxanada
görürük. Martin yanlarından keçib gedir. Bu dəfə
Stivenin qızını Martinin sevdiyi yeməyi yeyən yerdə
görürük. Rejissor mifi olduğu kimi təkrar etmir,
İfigeniya (qız) qurban getmir.
Ümumiyyətlə, Lantimos filmin əvvəlindəki
steril, gigiyenik, qala kimi qapalı məkanları get-gedə
müvəqqəti, ötəri olan yolüstü restoranlarla əvəzləyir.
Sanki bununla deyir ki, ömür dediyin, beşiklə məzar
arasında yolüstü fasilədir. Ya da belə: ey ilikdən-sümükdən
ibarət zalim alim, əgər özünü tanısan,
görəcəksən ki, fanisən, irfanisən...
QİSMƏT
525-ci qəzet.- 2024.- 22 iyun,¹108.-S.15.