Müəllimlərə
metodiki dəstək: müasir təhsil üçün vacib
amil
Təhsil sahəsində son illər diqqət mərkəzində
olan inkişaf istiqamətlərindən biri şagird nailiyyətlərinin
yüksəldilməsi məqsədilə müəllimlərə
göstərilən metodik dəstəyin keyfiyyətinin və
effektivliyinin artırılmasıdır. Bu, “BMT-nin
Dayanıqlı İnkişaf Məqsədləri 2030” üzrə
Azərbaycanın qarşıya qoyduğu “Keyfiyyətli Təhsil”
məqsədinə çatmaq istiqamətində atılan
addımlardan sadəcə biridir. Şüarı “Hər kəs
üçün inklüziv və keyfiyyətli təhsili təmin
etmək və ömür boyu təhsili təşviq etmək”
olan bu məqsədin hədəflərindən biri də
şagirdlərin inkişafında əhəmiyyətli rola
malik olan ixtisaslı müəllimlərin peşəkarlıq
səviyyəsini artırmaqdır. Belə müəllimlərin
əsas xüsusiyyətləri öz fənlərini və məzmun
sahələrini yaxşı bilməkləri, şagirdin
öyrənməsinin keyfiyyət qiymətləndirməsini
aparmaları, müxtəlif uyğun tədris metodları və
strategiyalarından istifadə etməkləri, şagirdlərin
inkişaf ehtiyaclarını anlayaraq tədris və öyrənmə
üzrə peşəkar bacarıqlarının davamlı
şəkildə təkmilləşdirilməsində fəal
olmalarıdır.
Azərbaycan Respublikası Təhsil İnstitutunun
Metodik dəstək və peşəkar inkişaf mərkəzinin
Əlaqələndirmə şöbəsinin aparıcı
mütəxəssisi Cəmilə Kazımovanın sözlərinə
görə, müasir təhsil yanaşmasında
pedaqoqların şagirdlər üçün təlimi
diferensiallaşdırması istiqamətində lazımi bilik
və bacarıqları inkişaf etdirmələri geniş
yayılmış təcrübəyə çevrilmişdir.
Müəllimlər təhsilalanların fərdi göstəricilərini
- hazırlıq səviyyələrini, maraqlarını və
üstünlük verdikləri öyrənmə tərzlərini
nəzərə alaraq təlimi bu göstəricilərə
uyğunlaşdırmaq üçün müxtəlif
yanaşmalar və strategiyaları araşdırırlar. Bunun əsasında
bütün şagirdlərin öyrənməsinə və
akademik uğur qazana bilmək bacarığına inam
dayanır. İnsanların fərdi fərqlərinin və
potensiallarının onların inkişafında önəmli
rol oynayan faktorlardan biri kimi nəzərə
alındığı bu dövrdə müəllimlərə
metodik dəstəyin göstərilməsi zamanı seçilən
yanaşmaların da diferensiallaşdırılmasına ehtiyacın
müşahidə olunması təəccüblü deyil.
Diferensial metodik dəstək modeli müəllimlərin fərdi
və özünəməxsus xüsusiyyətlərini və
inkişaf ehtiyaclarını nəzərə alaraq onların əsaslı
peşəkar inkişafını təmin etməyə əsaslanan
yanaşmadır. Bu metod müəllimlərə tərcih
etdikləri metodik dəstək xidmətlərini seçmək
imkanı verir. Keçmişdən miras qalmış
yanaşmaya əsasən, metodistlik kollegial münasibətlərə
deyil, iyerarxiyaya əsaslanan yanaşmanı dəstəkləyirdi:
“Müasir metodik dəstəyin fokuslandığı əsas məqam
isə müəllimlərə nəzarət etmək deyil,
onların peşəkar inkişafını dəstəkləməkdir.
Metodist fəaliyyətinə diskret bir hadisə kimi deyil,
müəllimin təkmilləşməsinə və
şagird nailiyyətlərinin yüksəldilməsinə
yönəlmiş davamlı proses kimi baxılır. Metodistin
yönləndirdiyi monoloqlar peşəkar inkişafı təşviq
etdirmək məqsədi daşıyan reflektiv dialoqlar,
söhbət və müzakirələrlə xarakterizə
edilir. Metodist və müəllim birgə fəaliyyətlərində
inkişaf etdikcə istifadə olunan metodik dəstək
yanaşmasının dəyişməsi təklif olunur.
Peşəkar hazırlıq artdıqca və şərait dəyişdikcə,
metodist kontinuumda yuxarıya doğru irəliləməli və
daha çox müəllim tərəfindən idarə olunan
metodik xidmət yanaşmalarına keçməlidir. Müəllim
tərəfindən idarə olunan metodik xidmət
yanaşmaları ilə metodist və müəllimlər
metodik xidmət prosesindən daha çox töhfə ala bilərlər.
Effektiv metodik dəstək müəllimlərə öz
peşəkar inkişaflarını idarə etmək səlahiyyəti
və imkanı verən bir yanaşmanı mənimsəyir.
Metodistin rolu bütün biliklərə və cavablara malik
olan, müəllimi idarə edən bir fərd olmaqdan
çıxararaq daha çox fasilitatorluğa əsaslanır.
İnkişafyönümlü metodik dəstək modeli
“Öyrənmə üçün liderlik: Müəllim
nailiyyətinə necə kömək etməli” kitabında
Glikman qeyd edir ki, müəllimin inkişafında iki amili nəzərə
almaq lazımdır. Birincisi, müəllimin öz tədrisinə
və şagirdin öyrənməsinə öhdəlik hissi,
ikincisi isə müəllimin abstrakt düşüncə səviyyəsidir.
Belə ki, bəzi təhsilverənlər vaxt və enerji
baxımından çox böyük öhdəlik hissi
nümayiş etdirərkən, bəziləri isə bu öhdəliyi
çox az və ya heç nümayiş etdirmir. Heç bir
öhdəlik hissi müşahidə olunmayan müəllimlərin
yeganə motivasiyası işdə qalmaq olub, heç bir
özünüinkişaf üçün vaxt və enerji sərf
etməyə meyilli deyillər. Orta dərəcədə
öhdəlik nümayiş etdirən müəllimlərdə
bir akademik sahəni seçərək üzərində
işləmələri, digər istiqamətlərə diqqət
yetirməməkləri və ya bir qrup şagirdlə səylə
işləyərək digərlərini nəzərdən kənarda
qoyduqları müşahidə oluna bilər. Yüksək
öhdəlik hissinə malik müəllimlər daim
şagirdlər üçün əllərindən gələni
etməyə, iş saatlarından kənarda həmkarlarına
köməyə meyilli olurlar”.
Cəmilə Kazımovanın dediyinə görə,
inkişafın erkən mərhələlərində olan
müəllimlər çox vaxt qərar qəbul etməkdə
və problemləri müəyyənləşdirməkdə
problem yaşayırlar və onlar problemləri həll etməyin
bir neçə yolunu öyrənmişlər. Direktiv-nəzarət
zamanı metodist müəllim üçün məqsədlərin
yazılmasına cavabdeh olan ekspert kimi çıxış
edir. Direktiv-nəzarət zamanı metodist tərəfindən
aydınlaşdırma, təqdim etmə, nümayiş etdirmə,
istiqamətləndirmə, standartlaşdırma və
ruhlandırma kimi əsas davranışları əhatə
edir. Yekun nəticə olaraq müəllimin müəyyən
bir müddət ərzində müəyyən bir
tapşırığı yerinə yetirməli olur. Direktiv-məlumat
(birbaşa-məlumat) yanaşmasında isə metodist müəllimə
spesifik və dəqiq şəkildə nə etməli
olduğunu demək əvəzinə ona təkliflərini təqdim
edir və müəllim yerində və ya bir-iki gün sonra,
tədbirlər planında hansı variantlardan istifadə edəcəyini
bildirir. Burada direktivnəzarət və direktiv-informasiya
yanaşmalarını fərqləndirən odur ki, birincidə
metodist fəaliyyət planının nə
olacağını müəyyənləşdirir, ikincidə
isə müəllim metodistin tövsiyələri çərçivəsində
nə ediləcəyini müəyyənləşdirir: “Nəzarət
və məlumat arasındakı əsas fərq müəllimə
təqdim olunan seçim imkanıdır. Orta səviyyəli
abstrakt düşüncə, təcrübə və öhdəlik
hissinə malik müəllimlərə əməkdaşlıq
dəstəyi uyğun gəlir. Bu zaman metodist və müəllim
məqsədləri, onlara necə və nə vaxt nail
olunacağını komanda şəklində müəyyən
edirlər. Əməkdaşlıq yanaşması metodistdən
dinləmək, aydınlaşdırmaq, təqdim etmək,
problem həll etmək və danışıqlar aparmaq kimi əsas
bacarıqları tələb edir. Son nəticə, tədrisin
sonrakı təkmilləşdirilməsi üçün
strukturu, prosesi və meyarları müəyyən edən
metodist və müəllim arasında qarşılıqlı
razılaşmadır. Abstrakt düşünən,
böyük təcrübə və tədrisə sadiqlik,
öhdəlik hissi nümayiş etdirən müəllimlər
qeyri-direktiv (dolayı) yanaşma ilə ən yaxşı
şəkildə uyğunlaşdırılır. Qeyri-direktiv
dəstək müəllimə məqsədlərə necə
və nə vaxt nail olacağına nəzarət etməyə
imkan verir. Metodist hələ də prosesə daxildir, lakin
metodik dəstək prosesində daha passiv rol oynayır. Bu rolda
metodistin davranışları dinləmək, refleksiya aparmaq,
aydınlaşdırmaq, təşviq etmək və problem həll
etmək kimi müəyyən edilir”.
Cəmilə Kazımova vurğulayıb ki, diferensial
metodik dəstək modeli Metodik dəstəyin diferensial modeli hər
bir müəllimin əsaslı peşəkar
inkişafını təmin etmək üçün
onların müxtəlif və özünəməxsus
ehtiyaclarını nəzərə alan dəstək modelidir.
Bu, müəllimlərə aldıqları metodik xidmətlərinin
növləri ilə bağlı seçimlər təqdim edən
yanaşmadır. Diferensial metodik dəstək xüsusilə
müəllim yönümlü olur və metodistə müəllim
üçün daha çox mentor, fasilitator olmağa imkan
verir. Bundan əlavə, metodist səylərini ən çox
ehtiyac duyulan yerə yönəldə bilər.
Diferensiallaşdırılmış metodik dəstəyin
dörd variantını təklif edilir: Müəllim metodik dəstək
variantlarından birini seçir, metodist və müəllim
daha sonra bu sahəyə diqqət yetirir: “Dərsdinləmə,
məlumat toplama mərhələsi zamanı metodist dərs
planında qeyd olunan dərsi tədris edən müəllimi
müşahidə edir. Metodist tədris olunan dərs
haqqında məlumat toplamaq üçün müşahidə
alətindən - dərsdinləmənin qeydiyyat vərəqindən
istifadə etməlidir. Bu prosedur müşahidədən
sonrakı konfransda müəllim üçün
yazılı məlumat əldə etməyə imkan verir.
Dördüncü - diaqnostik müşahidənin, dərsdinləmənin
təhlili komponentidir. Təhlil mərhələsi intensiv
inkişafın əsasını təşkil edir; metodist
sinifdə müşahidə olunanları
konseptuallaşdırır və təhlili müəllim
üçün anlaşıqlı məlumatlara çevirir.
Beləliklə, müəllim metodistin dərs barədə
hansı düşüncədə olması barədə təsəvvürə
malik olur. İntensiv inkişafın beşinci komponenti
diaqnostik debrifinq. Müşahidədən sonrakı konfrans
metodistə müşahidə olunan dərslə bağlı
müəllimlə dialoq aparmağa imkan verir və müəllimə
dərs haqqında öz fikirlərini bildirməyə şərait
yaradır. İntensiv inkişaf kooperativ peşəkar
inkişaf özünüidarə inzibati monitorinq - intensiv
inkişaf variantının altıncı komponenti olan
kouçinq sessiyası zamanı metodist və müəllim
diaqnostik prosesdən inkişafa ehtiyac olan bir
bacarığı seçirlər. Yeddinci komponent olan fokus
müşahidə, dərsdinləmə komponentidir. Bu zaman
müəllimdə formalaşdırılması
planlaşdırılan bir bacarığa fokuslanılır.
Metodist müəllimin bu bacarıqdan istifadə etməsi
haqqında məlumat toplamaq üçün nəzərdə
tutulmuş fokus qeydiyyat vərəqindən istifadə edir. Səkkizinci
komponent olan fokus brifinq metodist və müəllimə fokus
müşahidənin, dərsdinləmənin nəticələrini
nəzərdən keçirməyə və təhlil etməyə
imkan verir”.
Cəmilə Kazımovanın söylədiyinə
görə, metodik dəstəyin mahiyyəti peşəkar
inkişaf yolunda müəllimi müşayiət etməkdir;
buna görə də metodistlər lazımi yanaşmanı
seçmək üçün bilik bazasına malik
olmalıdır: “Əvvəlki nümunəyə diqqət yetirsək,
əgər metodist sırf bu müəllimlə daha
strukturlaşdırılmış nəzarət modelindən
istifadə edərsə, bu, müəllimin tədris
bacarıqlarının gələcək inkişafına mane
ola bilər. Aydındır ki, bu müəllim şagirdin
öyrənməsi ilə bağlı aydın anlayışa
malikdir, lakin yalnız pedaqoji təcrübəsi yoxdur. Metodist
müəllimin inkişaf səviyyəsini tanımalı və
ona uyğun olaraq metodik dəstək yanaşmasını tənzimləməlidir.
Nəhayət, metodist alınan risklərə görə
mükafatların əldə oluna biləcəyini başa
düşərək fəaliyyəti zamanı əlavə
risklər almağa hazır olmalıdır. Eyni
yanaşmanın tətbiqi metodist üçün daha rahat ola
bilər, lakin bütün müəllimlər
üçün effektiv olmayacaq. Buna görə də müəllimlərin
metodik dəstək modelinin seçilməsinə cəlb edilməsinə
icazə verilməsi müəllimlərin inkişafı
üçün vacib ola bilər”.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2024.- 25 iyun,¹109.-S.14.