Federiko Fellininin həyat və kino fəlsəfəsi
(II yazı)
FELLİNİ KABİRİYANI ÖLÜMDƏN
NECƏ XİLAS ELƏDİ
Çox vaxt bizə elə gəlir ki, milyonların qəlbini
ovsunlayan şedevrlər elə yaranan kimi zəfər
yürüşünə başlayıb hamı tərəfindən
"bəh-bəh"lə qarşılanır, müəllifinin
başına "dahi" tacı qoyaraq onu şöhrət
çələnglərinə qərq edir.
Əsla belə deyil!
Dünya ədəbiyyatında, incəsənətində
ilk vaxtlar kal armuda çevrilib çoxlarının
boğazından keçməyən, əbədiyyətə
aparan yolu dərin uçurumların üzərindən
aşan o qədər şah əsərlər var ki!
F.Fellininin "Kabiriyanın gecələri" filmi də
belə əsərlərdəndir.
Çoxları bilmir ki, bu film ilk vaxtlar senzura tərəfindən
qadağan olunmuş, katolik kilsəsinin təkidi ilə hətta
onun "kökünü" - neqativini belə məhv etmək
istəmişlər.
Bəs Fellini bu qiymətli sənət incisini necə,
nəyin hesabına xilas edə bilib?
Gəlin onun özünü dinləyək:
- Senzura filmi qadağan etmişdi. Mən isə
heç olmasa onun neqativini xilas etmək istəyirdim.
Dostlarımdan birinin - padre Arpenin məsləhətinə əməl
edib Genuyaya - papa taxtına namizədlərdən hesab olunan
tanınmış, nüfuzlu kardinalın yanına getdim ki,
filmə baxsın. Kiçik tamaşa zalının
ortasına həmin ərəfədə antikvar
mağazasından alınmış qırmızı
balış və qızılı saçaqları olan tac
kimi bir şey qoydurmuşdum. Kardinal özünün
"Mersedes"ində gecə saat 1-in yarısında gəldi.
Mənə də zalda oturmaq imkanı verilmişdi, amma
düzü, xatırlamıram - o, filmə sonadək baxdı,
yoxsa yuxuladı. Çox güman ki, ekranda dinlə
bağlı səhnələr göstəriləndə padre
onu oyatmışdı. Hər halda film başa çatanda
kardinal dedi: "Yazıq Kabiriya! Biz sənin üçün
nə isə etməliyik!"
Sonralar çoxları məni tənqid edirdilər ki,
mən açıq oyun oynamaq əvəzinə pərdəarxası
intriqaları qızışdırıram. Xoşbəxtlikdən
o zamanlar belə mübahisələrə baş
qoşmağa vaxt vardı.
Xülasə, film xilas oldu, amma kardinalın mənim
qarşıma qoyduğu çox qəribə bir şərtlə
- kisəgəzdirən adamla bağlı səhnə kəsilib
atılmalıdır!!!
- O səhnədə nə var idi ki?
- Bu epizod mən Romaya səfər edərkən 2-3
gün bir yerdə gecələdiyim qəribə bir personajla
- bir növ xeyriyyəçi,
yaxud sehrbazla ünsiyyətin təəssüratından
yaranmışdı. O, özünü xəyallarında
yaratdığı bir missiyaya həsr etmişdi - şəhərin
ən ucqar yerlərində kasıbları tapır, onlara kisədə
gəzdirdiiyi yemək və paltar verirdi.
Onun ardınca gedərək mən qeyri-adi şeylərlə
qarşılaşırdım - kanalizasiyanın
lükünü açır, çirkab və siçovullar
əvəzinə qoca bir qarı görürdüm. Yaxud indi
Sosialist partiyasının qərargahının yerləşdiyi
ərazi... Evsiz-eşiksiz adamlar oraya
yığışır, səhər saat 5-ə kimi orada
yatırdılar. Kisəgəzdirən adam bütün bu yerləri
tanıyırdı - kiminə iynə vurur, kiminə yemək
verirdi...
Filmdə Kabiriya sübh tezdən müştərilərdən biri
ona pul vermədiyinə görə evə qanıqara
qayıdarkən bu personaya rast gəlir. O görür ki,
kişi maşından düşüb böyük bir
yarğana yaxınlaşdı, onun kənarında dayanıb
bir qadını adı ilə çağırdı və
qaranlıqda haradansa Kabiriyanın nə vaxtsa
gördüyü Atom Bombası ləqəbli fahişə
peyda oldu. Artıq o, elə bir gündədir ki, siçovul
kimi çirkablı kalafalarda yaşayır...
Sonra kisəgəzdirən adam Kabiriyanı öz
maşınında evinə aparır və yolda onun
danışdığı əhvalatlar Kabiriyanı
sarsıdır...
Çox təsirli səhnə idi. Amma mən onu
qayçılamalı oldum. Katolik kilsənin vasitəçiliyi
olmadan belə qeyri-adi xeyriyyəçiliyə haqq
qazandırılması bəzi katolik dairələrdə
xoşa gəlməmişdi.
P.S. Kiçik bir fraqment, epizod uğrunda rejissor -
senzura dartışması məsələsinə müxtəlif
vaxtlarda qələmə aldığım ayrı-ayrı
yazılarda epizodik şəkildə toxunmuşam. Filmin
qayçılanması, ən pis halda qadağan olunması,
yaxud tirajlanmamış yeganə nüsxənin məhv edilməsi
kimi hallar Azərbaycanda da zaman-zaman rejissorlara
başağrısı olmuşdur. Nəinki fraqmentləri, hətta
personajların replikaları ideoloji prizmadan təftiş olunan
belə filmlərimiz haqqında ayrıca bir yazı qələmə
almaq fikrim var.
FEDERİKO FELLİNİ: PRO və CONTRA (LEHİNƏ
və ƏLEYHİNƏ)
Fellini mətbuatdan qaçan, qapalı adam deyildi, əksinə,
jurnalistlərlə ünsiyyətdə olmağı,
onların qəfil, gözlənilməz suallarına səmimi
cavab verməyi xoşlayırdı. Onun səmimi notlar üzərində
qurulmuş müsahibələrini oxumaq adama maraqlı bir filmə
tamaşa etmək qədər zövq verir. Belə müsahibələrin
birində "Qısa şəkildə deyə bilərsinizmi
nə sizin xoşunuza gəlir, nə gəlmir" sualına
cavabında Fellini "nə"yin yox, "nələr"in
adlarını çəkir və dahi rejissorun
zövqünün bütün nüanslarını üzə
çıxaran belə bir siyahı alınır:
MƏNİM XOŞUMA GƏLMİR: təmtaraqlı qəbullar,
dairəvi masalar, avtoqraf vermək xahişləri, ilbizlər,
səyahət etmək, növbədə dayanmaq, televizoru
yandırmaq, dağlar, qayıqlar, işə
salınmış radio, restoranlarda çalınan musiqi,
ümumiyyətlə, musiqi (məni onu dinləməyə məcbur
edirlərsə), televiziya verilişləri, lətifələr,
futbol azarkeşləri, balet, yeni il yolkaları, rojfor pendiri,
mükafatların təqdimat mərasimləri, Brext haqqında
söhbətlər və Brextin özü, rəsmi nahar,
sağlıq və nitqlər, harayasa dəvət almaq, nə
barədəsə fikir söyləmək, viktorinalar, bədii
sərgilər, teatrda ilk tamaşalar, makinada
yığılmış mətnlər, çay,
çobanyastığı dəmləməsi, kürü,
sitatlar, "əsl kişilər", gənclərin filmləri,
teatrallıq, suallar, Pirandello, blinçik, gözəl mənzərələr,
xoşməramlı niyyət üçün pul
yığılması, tarixi, psixoloji və siyasi filmlər,
ketçup.
MƏNİM XOŞUMA GƏLİR: vağzallar, Matiss,
aeroport, pomidor və pendirlə düyü, palıd
ağacları, Rossini, qızılgül, pələnglər,
gözlədiyin şəxsin gəlməyəcəyini bilə-bilə
gözləmək, Toto, olmadığım, yerlər, Vyana
(amma orda olmamışam), gözəl qadınların malik
olduqları bütün gözəlliklər, velisoped yəhəri
üzərində kök qadın yançaqları,
albalı, sentyabr ayı, qatarda istifadə etmək
üçün yemək paketi, xam torpağın iyi, küləş
ətri, Ceyms Bond, azdanışan adamlar, boş binalar,
adamsız restoranlar, boş kilsələr, zəng səsi,
bazar günü axşam Qurbinoda olmaq, Boloniya, Venetsiya,
bütün İtaliya, Simenon, Dikkens, Kafka, Cek London,
qovrulmuş şabalıd, avtobusda getmək, metropoliten,
böyük və hündür çarpayılar, yuxudan
ayılmaq, yuxuya getmək, dəftərxana mağazaları,
"Faber -2" karandaşları, acı şokolad, Günəşin
doğması, gecələr, Ledi Qloriya, qədim komediya personajları.
P.S. Bu siyahını oxuyanda Fellininin ənənəvi
sualı belə geniş, təfərrüatı ilə və
bir qədər gözlənilməz ritorika ilə
cavablandırmasının səbəbi mənə dərhal
aydın oldu - dahi rejissor oxucuların,
tamaşaçıların xoşuna gəlmək
üçün heç nə ilə manipulyasiya etmir, qəlp
danışmır, hazır cavablardan, "fəlsəfəçilik"dən
yan keçir və nəticədə onun dəqiq cizgilərdən,
müxtəlif rənglərdən
təbii və möhtəşəm portreti doğulur.
Baxın: xoşuna gəlməyənlər siyahısında
o, "yaltaqlıq", "xəyanət",
"qorxaqlıq" və sair naqis cəhətləri yada
salmır, "unudur". Çünki bir çox "filosof
sənətkarlardan" fərqli olaraq anlayır ki, bu cəhətlər
lap əzəldən hamı tərəfindən lənətlənib,
boykot edilib və onlarla spekulyasiya eləmək mənasız
olduğu qədər də gülüncdür...
Xoşuna gələnlərin və gəlməyənlərin
dahi rejissorun yaradıcılığında nə kimi rol
oynadığını bilmək üçün isə onun
dünya kino sənətinin incilərindən hesab olunan filmlərinə
diqqətlə tamaşa etmək lazımdır...
Fellini belə Fellini idi.
FELLİNİ EVDƏ VƏ...
- Siz işdən azad vaxtlarda gününüzü necə
keçirirsiniz? "Torağay"sınız, yoxsa
"bayquş"? Səhərlər tezdənmi
oyanırsınız?
- Bəli. Özü də məni oyatmağa ehtiyac
yoxdur. Başımda kiçik bir zəngli saat var və mən
onu az qala dəqiqə, saniyə dəqiqliyi ilə qururam. O,
harada, nə vaxt yatmağımdan asılı olmayaraq məni
düz vaxtında oyadır. Dərhal ayağa qalxıram.
Ümumiyyətlə, mən az yatıram. Ayılan kimi gecə gördüyüm yuxunun heç
olmasa kiçik bir fraqmentini yada salıb beynimdə
nümayiş etdirmək istəyirəm və heç vaxt da
istəyimə çata bilmirəm.
Sonra mən sükuta qərq olmuş kimsəsiz mənzildə
veyllənir, qapıları açıb-örtür,
işığı yandırıb söndürür, axmaq
pişiklər kimi gah divanın, gah kreslonun üstündə,
gah da masanın arxasında əyləşir, nəyisə
zümzümə edir, əsnəyir, şkafların
dolanlarını açıb bağlayır, nəhayət, pəncərələri
açıram və bu zaman mənə elə gəlir ki,
heç nəyə yaramadığım evdə axır ki,
yeganə faydalı işin qulpundan yapışdım. Mən
heç vaxt mətbəxə keçib qazı
yandırmıram, alovun haradan çıxacağı barədə
təsəvvürüm belə yoxdir, xəcalət çəksəm
də, deməliyəm ki, televizoru işə salmaq da mənim
üçün riskli işdir - evdə təkəmsə məmnuniyyətlə
bu işdən vaz keçirəm. Vanna otağında
güzgünün qabağında bir neçə dəfə
irəli-geri hərəkət edir, gözaltı güzgüdəki
əksimə baxıram və belə anlarda özümdən
zəhləm gedir.
- Özünüzə heç olmasa soyutma yumurta
bişirə bilirsinizmi?
- Yox, qətiyyən bacarmıram - sadəcə səbrim
çatmır. Rejissor sənəti böyük səbir tələb
edir: mən bəzən çəkiliş meydanında
işıq mənbəyinin yerinin düzgün tapılmasına
saatlarla vaxt sərf edirəm, amma evdə kofenin
qızmasını bir neçə dəqiqə gözləməyə
səbrim çatmır.
Bir ziddiyyət barədə də deyim: mənə elə
gəlir ki, əllərimlə işləmək qabiliyyətim
pis deyil - şəkil çəkir, gil
qarışdırır, müxtəlif maketlər
hazırlayıram. Çəkiliş meydanında hər
şeylə özüm məşğul olmağı
xoşlayıram. Məsələn, paltarları seçir,
yeri gələndə masaları, müxtəlif dekorları
yerbəyer edir, şəkilləri asıram. Mətbəxdə
isə heç nəyə yaramıram: yalnız qabları
sındırmaq, əlimi yaralamaq, yaxud yandırmaqla fəxr edə
bilərəm.
- Sizin xüsusi yemək menyunuz varmı?
- Mən az yeyirəm və hansısa bir yeməyə
xüsusi marağım yoxdur. Çəkimə, bədən
quruluşuma da fikir vermir, heç vaxt gimnastika etmirəm.
- Hesab edirsinizmi ki, psixoanaliz insana özünü dərk
etnəkdə kömək etdiyinə görə, onu həm də
xoşbəxt edir?
- Bilmirəm bu suala necə cavab verim, çünki
xoşbəxtlik deyəndə nə nəzərdə
tutulduğunu bilmirəm. Amma düşünürəm ki,
psixoanaliz məktəblərdə bir fənn kimi tədris
olunmalıdır. Çünki insanın öz daxilinə səyahət
etməsi, özünün görünməyən tərəflərini
araşdırması vacib şərtdir.
- Deyilənə görə, sizin
baxışlarınız Yunqun təlimi ilə səsləşir.
Sizə elə gəlmirmi ki, bu məsələdə Freydin
rolunu azaldırlar?
- İnsan ruhunun ən mühüm aspektlərini, ən
dərin qatlarını araşdıran bu iki mütəfəkkir
haqqında sizə elmi, yaxud tənqidi xarakterdə nə isə
söyləmək iqtidarında deyiləm. Amma deməliyəm
ki, hamımız onların ideyalarından bəhrələnirik
və buna görə onlara düşündüyümüzdən
də artıq dərəcədə borcluyuq.
Mən Freydi az oxuyuram. Bəlkə də o, ədəbi
planda daha istedadlıdır. Lakin onun ritotikası mənə
xoş gəlmir. Freyd özünün haqlı olduğuna
güvənib şagirdlərinə təqyiq göstərən
müəllimə bənzəyir. Yunq isə səyahət
vaxtı yaxşı yol yoldaşı, həssas qardaş,
öz kəşflərinin rolunu şişirtməyən
müdrik insandır. Freyd göstərmək, izah etmək istəyir
ki, biz kimik. Yunq isə bizi təhtəlşüurun
qapısına kimi müşayiət edir, baxıb
düşünməyi, nəticə çıxarmağı
isə öz ixtiyarımıza buraxır.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2024.- 28 iyun,¹111.-S.10.