"Studentlər"
romanı tariximizin güzgüsü kimi
TAĞIYEV-BEHBUDOV DAVASI
Özünəməxsus yaradıcılıq dəst-xətti
ilə seçilən görkəmli yazıçı və
diplomat Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin (1887-1943) XX əsr
Azərbaycan nəsri tarixində ilk intellektual mövzulu əsər
sayıla biləcək "Studentlər" romanını
yarım əsr bundan əvvəl - universitet tələbəsi
olduğum dövrdə oxumuşdum. Təbii ki, əvvəla,
mənim o zamankı məlumat və bilik səviyyəm, eləcə
də Vətən tarixinə bələdliyim (bu isə
obyektiv səbəblərə görə yalnız
özümdən asılı məsələ deyildi) əsəri
bütün tutumu, əhatə dairəsi və
dolğunluğu ilə qavramağa yetərli deyildi. Digər tərəfdən
həmin dövrdə oxuduğum nəşrin ixtisardan xali olduğuna
da əmin deyiləm. Çünki
söhbət rəsmi ideologiyadan gedəndə sovet
senzurası klassik mətnin toxunulmazlığı, sənətkar
mövqeyinə hörmət və s. yaradıcılıq, əxlaqi-mənəvi
anlayış məsələlərinə heç bir əhəmiyyət
vermir, mətn üzərində istədiyi növ "redaktə"
aparırdı. Sovet oxucusunda
sual doğura bilən epizod və səhnələr,
personajların fərqli fikir və mülahizələri senzor
qayçısından yan keçə bilmirdi.
ki il yarım əvvəl, Azərbaycanın
Ukraynadakı keçmiş səfiri, Xalq
yazıçısı Elmira Axundovanın təşəbbüsü
ilə "Studentlər"in Ukrayna dilində çıxan
ilk nəşrinə ön söz yazmalı oldum. Bu münasibətlə
romanı yenidən, artıq müəyyən gizlinlərə
bələdlik zəminində, daha diqqətlə oxudum. Etiraf
edim ki, vaxtı ilə sadəcə bədii əsər
kimi mütaliə etdiyim
"Studentlər"lə növbəti təmas zamanı
qarşımda yeni bir mənzərə açıldı. XX əsrin
inqilablar, ictimai-siyasi və mədəni-mənəvi təlatümlərlə
zəngin ilk iki onilliyinin rəngarəng, ziddiyyətli
panoramı fərqli rakursda gözlərim önündə
canlandı. 120 il əvvəlki Azərbaycan gəncliyinin toplu
portretini gördüm, onları məşğul edən,
düşündürən fikir və əməllər
dünyasına səyahətə çıxdım.
Aralarında müxtəlif siyasi mövqeyə,
çeşidli intellektual və mənəvi keyfiyyətlərə,
dəyişik sosial zəminə malik şəxslər olsa da,
Kiyevdə təhsil alan azərbaycanlı tələbə
mühiti əksəriyyət etibarı ilə
işıqlı təəssürat yaradır. Mülahizələrindən,
hərəkətlərindən də göründüyü
kimi, çoxunun istəyi, məramı bilik və mənəviyyatının
imkan verdiyi dərəcədə yurd təəssübü
üzərində köklənib. Azərbaycan türklərinin
sayca üstünlüyünə, torpaqlarının zənginliyinə,
tarixlərinin qədimliyinə
rəğmən, Cənubi Qafqazda aparıcı mövqe
tuta bilməmələri onların izzətini-nəfsini təhqir
edir. "Yox millətimin xətti bu imzalar içində!"
xiffəti ilə kədər və qüssəyə qərq
olsalar da, ruhdan düşmürlər. Bu imzanı atmaq
üçün məhdud təcrübə və imkanları
daxilində bacardıqları işləri görməyə, ən
azı tələbə mühitində ictimai fikri hərəkətə
gətirməyə can atırlar.
Bir araya gələndə boş lağlağıdan
daha çox dindən, siyasətdən, sinfi mübarizədən,
erməni millətçilərinin "müsəlman" əhaliyə
iddialı-düşmən münasibətindən
danışırlar. Pədərşahi-patriarxal yaşam tərzinin
xalqın ayağında buxova, irəliyə doğru hərəkətində
maneəyə çevrildiyini, "zindəganlıq cəngində"
(H.Zərdabi) təhsil və mədəniyyətin rolunun
günbəgün artdığını yaxşı başa
düşürlər. Kiyevdən Bakıya maarif
işığı, oyanış və tərəqqi
siqnalları göndərmək üçün milli birlik
ocağı - "müsəlman tələbələrin"
Zemlyaçestvosunu (həmyerlilər təşkilatı)
yaradırlar. Türk-müsəlman qadınlarının
gerçək azadlıq yolları haqda düşünürlər.
Dayaqları çürümüş çarizmin
günün birində süqut edəcəyini anlayaraq milli
muxtariyyət fikri ilə yaşayırlar. Fəhmlə, təxminlə
də olsa, müstəqil dövlət qurmaq imkanı yarananda
ermənilərin öz xəbis əməlləri ilə Azərbaycana
və azərbaycanlılara quyu qazacağının fərqinə
varırlar. Ona görə bir qədər təhtəlşüur
şəkildə olsa da, müasir beynəlxalq hüququn
"remedial secession" - "xilas naminə ayrılmaq"
adlandırdığı vasitə - hərənin öz milli
mənzilinə çəkilməsi ilə bağlı fikir
mübadiləsi aparır, iki qonşu xalqın muxtariyyətinin
yalnız bu yolla mümkün olacağına inanırlar.
1905-ci ildə Cənubi Qafqazda erməni-müsəlman
qarşıdurmasının başlanmasını çap
hökumətinin gələcək milli istiqlal fikirlərinin
qarşısında çəkməyə
çalışdığı keçilməz divar
sayırlar. Ermənilərin bu azadlıq mübarizəsində mənfəətləri naminə
çar hakimiyyətinin əlində alətə
çevrildiyini yaxşı anlayırlar.
Romandakı hadisələr tarixə ayrı-ayrı
ekskurslar istisna olunarsa, təxminən 1910-1915-ci illəri əhatə
edir. Kiyevdəki azərbaycanlı tələbələr,
xüsusən də onların müəyyən milli əqidəyə
malik, ictimai baxımdan fəal nümayəndələri Vətəndə
baş verən hadisələri diqqətlə izləyir, təhlil
edib dəyərləndirməyə çalışırlar.
Ad çəkmədən, daha doğrusu, bir qədər dəyişdirilmiş
ad və soyadlar əsasında ayrı-ayrı gerçək
şəxslər və onların fəaliyyəti müzakirə
obyektinə çevrilir, mühüm hadisələrə
münasibət bildirilir.
Məlumatsız oxucu bəlkə də belə
epizodlara ümumi süjet xəttinin bir hissəsi, yaxud roman qəhrəmanlarının
sərbəst mülahizələri kimi baxa bilər.
Dövrün hadisələri kontekstində
götürdükdə isə burada bəlli tarixi kəsimdə
cəmiyyət həyatındakı real hadisələrdən,
real şəxslərdən söhbət getdiyini, cəmiyyətin
onların hərəkətlərinə pozitiv, yaxud neqativ münasibətinin
nümayişini görməmək olmur.
Yusif Vəzir Kiyev
universitetində tələbəlik dövründə (1911)
Məsələn, əsərdəki personajlardan biri -
Cəlal söhbət əsnasında tələbə
dostlarına son zamanlarda Bakıda cərəyan edən və
şəhər əhalisinin diqqətini çəkən qəribə
olaylardan söz açaraq deyir: "Mənim bədbin
olmağa haqqım var, çünki savadsız bir milyoner
türk ziyalısını rüsvay edir, özü də
ziyalılar əli ilə. Məsələ də ziyalılar
arasında olan, ziddiyyətdən doğur. Bilirsiniz ki, 1905-dən
başlayaraq Ağabəyin şöhrəti Azərbaycanda
artmağa başlamışdı. Bu adam biri türkcə,
biri rusca Bakıda gündəlik iki qəzet nəşr edirdi,
bir çox cəmiyyətin başında durmuşdu,
"Difai" kimi Azərbaycana muxtariyyət tələb edən
komitə də bunun işi idi. Qoçuluğu qaldırmaq
üçün "Hidayət" cəmiyyəti təşkil
edən də Ağabəy idi. Bu adamın nüfuzunu təsəvvür
ediniz: sünnilərlə şiələri
barışdırmaq üçün Şəkiyə gəldikdə
şəhərin bütün əhalisi onu
qarşılamağa çıxmış və "La-ilahə-illallah,
Ağabəy rəsulillah", - deyə
bağırmış. Ağabəyin bu nüfuzu millətpərəstliyi
inhisarında saxlamağa qalxışan Əliyarbəyi rahat
buraxmırdı. Əliyarbəy Tağıyevin sadiq
qullarından idi və onun naşiri-əfkarı olan rusca
"Kaspi" qəzetəsinin başında dururdu. Əliyarbəy
Tağıyevin kapitalına istinad etdiyi kimi, Ağabəy də
milyoner Murtuza (Murtuza Muxtarov nəzərdə tutulur - V.Q.)
söykənirdi. Rəqabət sahəsində bir-biri ilə
çarpışan milyonerlərlə bərabər,
onların ətrafına toplanan ziyalılar da çarpışırdı.
Millətpərəstliyə baxırsınızmı?..
Behbudov məsələsi Əliyarbəyin düzəltdiyi bir
intriqa idi. O zaman Bakıda məktəb, teatr, mətbuat, cəmiyyətlər
sahəsində işləyənlərin əksəri
Qarabağdan gəlmə ziyalılar idi. Ağabəy və
Behbudov da qarabağlı idilər. Əliyarbəy millətpərəstlik
inhisarını əldə etmək üçün ortaya bir
bakılı-qarabağlı məsələsi saldı. Həm
də bunun təməlini "Bakı padşahı"
Tağıyevin evində atdı. Nəticədə Əliyarbəy
Ağabəy dəstəsinə qələbə
çaldı... Qəribə burasıdır ki, Əliyarbəyin
özü tiflisli idi..."
Rüstəm bəy onun sözlərinə qüvvət
verərək deyir: "Bəs nə? Axırda Behbudov
Qarabağa getməyə məcbur oldu, Ağabəyi əvvəl
klubda döydülər, sonra Tağıyev
çağırıb Qafqazı tərk etməsini tələb
etdi. Ağabəyin Türkiyəyə fərar etməsinin səbəbi
budur. Əli bəy Hüseynzadənin "Füyuzat"
jurnalını Tağıyev nəşr edirdi, Sultan
Əbdülhəmidin işarəsinə görə
Tağıyev bu jurnalı qapamışdı. Türkiyədə
hürriyyət elan olunar-olunmaz Hüseynzadə də oraya
getdi... Mənim eşitdiyimə görə, Ağabəyin
Qafqazdan getməsinin səbəbi "Difai" məsələsi
olmuş, çünki "Difai" terror gücü ilə
zənginlərdən pul tələb etməyə
başlamışdı. Hətta Musa Nağıyevi
oğurlayıb, yüz min manat aldıqdan sonra
buraxmışdılar. Təbiidir ki, Tağıyev təşvişə
düşmüş və Ağabəyin getməsini tələb
etmiş. Yadımdadır, Ağabəy Şuşaya gəlmişdi.
Orada "Difai" komitəsi təşkil etmək istədi,
tacirlər əvvəl etiraz etdilər. Bir axşam camaatı
Gövhər ağa məscidinə topladı. Birinci erməni-türk
vuruşmasından bir az keçmişdi. Vəziyyət olduqca
gərgin idi. Ermənilər şəhərdən
altmış araba arvad-uşaq toplayıb, başqa şəhərlərə
göndərmişdilər, yeni vuruşmaya
hazırlaşdıqları duyulurdu. Doğrudan da, bir il sonra
şiddətli vuruşma oldu. Belə həyəcanlı bir
zamanda Ağabəyin şəhərə gəlməsi kimi fərəhə,
kimi də qayğıya salmışdı. Ağabəy məsciddə
uzun bir nitq söylədi, Şuşanın Zaqafqaziya türkləri
üçün böyük mənası olduğunu
anlatdı, dedi: "Şuşa bir qaladır, bura əldən
getsə, çoluq-çocuğumuzu götürüb,
Arazı o taya keçməkdən başqa bir çarəmiz
qalmır..." Sonra "Difai" məsələsini
açdı və gizli bir təşkilat yapacağını
söylədi. Tacirlər əl-ayağa düşdülər,
terror gücü ilə pul tələb edilməsindən
qorxub, razılıq vermədilər. Ağabəy əsəbi
bir adamdır, küsüb getdi. Sabah tezdən camaat
tökülüb qapısına gəlmişdi, on mindən
artıq adam vardı. "Bizi hara qoyub gedirsən?" - deyə
bağırışırdılar. Nəhayət, Ağabəy
komitə təşkil etməmiş getməyəcəyini
bildirib, camaatı sakit etdi".
Başqa bir tələbə Ağabəyin mübarizə
üsulunu, xüsusi ilə müsəlman birliyinə nail
olmaqla bağlı düşüncələrini qəbul etmədiyini
bildirərək deyir: "Qoçaqlığına qoçaq
idi, ancaq... Tutulan yol düz deyildi. Əvvəla, Ağabəy
ittihadi-islam məfkurəsi daşıyırdı: Nə qədər
boş bir məfkurə! İkinci,
"Daşnaksütyuna" qarşı "Difai" ilə
çıxmaq qanı qanla yumaq demək idi. Madam ki, avtonomiya
üçün etnoqrafi hüdud məsələsi meydana
çıxırdı, bunu bir erməni-türk müşavirəsi
çağırıb sülhlə həll etmək
olmazdımı?" Çingiz isə onun fikirləri ilə
razılaşmayaraq yuxarıda qeyd etdiyim "xilas naminə
ayrılma" fikrini ortaya atır: "Bu əngəl məsələdir.
Gərək türk arasındakı ermənilər erməni
arasına, erməni arasındakı türklər türk
arasına keçəydi. Çar hökuməti buna razı
olmazdı. Bu, avtonomiyaya hazırlıq demək idi. Çar
siyasəti bu avtonomiya məsələsini boğmaq
üçün türk-erməni düşmənçiliyini
məxsusi körükləyirdi..."
Tələbə dostlarının fikir alış-verişindən
məmnun qalmış Rüstəmbəyin düşüncəli
üzündə bir fərəh ifadəsi yaranır.
Bütün ziddiyyətlərə rəğmən, gələcəklə
bağlı işıqlı, inamlı ümidlərini
dostları ilə paylaşır: "Ah, bizim
ziyalıların tarixi yazılsa da: ittihadi-islam, Turan... min bir
çarpışma... Keçilən yolların böyük
qüsurlarına baxmayaraq, axırda öz doğma ölkəmizin
siyasi, iqtisadi, mədəni ehtiyaclarına dönəcəyik,
ermənilərlə də barışıq yolu
bulacağıq... Bunlar olacaq. Xalqımıza fayda verəcək
ziyalılar da yetişəcək. Bu da mütləq olacaq!
Ancaq Cəlal kimi bədbin olmağa da gəlməz: mədəniyyətə
doğru yeni addım atan xalqların tarixində də belə
şeylər olmuşdur. Yeni yetişənlər yaxşı
olarlar" - deyə mübahisəyə nikbin notlarla yekun
vurur.
Belə uzun iqtibasa görə oxucudan üzrxahlıq
edərək tələbələrin söhbətində
toxunulan şəxslər və olaylarla bağlı məsələyə
aydınlıq gətirmək istərdim. Hadisələrin təqdimi
zaman və mahiyyət baxımından dəqiqliyi ilə
seçilmir. Bunu müəllifdən tələb etmək də
düzgün olmazdı. Çünki o, tarix dərsliyi yox, bədii
əsər yazmışdı.
Məşhur xeyriyyəçi-zəngin, "millət
atası" kimi tanınan Hacı Zeynalabdin Tağıyev
öz adı ilə təqdim olunur və burada əlavə
izahata ehtiyac yoxdur. Eyni sözləri milli ədəbi-mədəni
fikir tariximizdə yeni ideya istiqamətinin tribunasına
çevrilmiş "Füyuzat" məcmuəsinin qurucusu və
redaktoru Əli bəy Hüseynzadə haqda da demək
mümkündür.
Ağabəy - təbii ki, XX əsrin əvvəllərindəki
Bakı, bütünlükdə Cənubi Qafqaz mühitinin ən
narahat, dinamik, haqsızlıqlara qarşı barışmaz
mövqe tutan ədəbi-ictimai simalarından Əhməd
Ağaoğludur. "Kaspi" qəzetinin redaktoru tiflisli
Əlyar bəy adı altında isə ilk baxışdan da
göründüyü kimi, görkəmli ictimai-siyasi xadim,
Rusiya müsəlmanlarının lideri Əlimərdan bəy
Topçubaşov nəzərdə tutulur. Həqiqətən
də xalqın oyanmasına, maariflənməsinə mühüm
töhfə vermiş "Kaspi", "Həyat" kimi nəşrləri
Hacı Zeynalabdin maliyyələşdirmişdi. Milli məsələdəki
sağlam, döyüşkən mövqeyi baxımından
onlardan geri qalmayan "İrşad", "Tərəqqi"
qəzetləri isə başqa bir xeyriyyəçi zənginin
- Murtuza Muxtarovun puluna çıxırdı. O da həqiqətdir
ki, Əhməd Ağaoğlunun həm millət atası
Hacı, həm də "Kaspi"də birgə
çalışdığı Əlimərdan bəylə bəzən
açıq müstəviyə çıxan ciddi fikir
ayrılıqları, sərt münaqişələri
olmuşdu. Bu mövzu ilə bağlı vaxtı ilə
"Əlimərdan bəy Topçubaşov - Əhməd
Ağaoğlu: problemli dostluq" adlı polemik yazımda
geniş söz açdığımdan təkrara ehtiyac
duymuram.
Sadəcə diqqəti ona çəkmək istəyirəm
ki, millətini sevən zəngin şəxsin, yaxud şəxslərin
vəsaiti hesabına qəzet və kitab nəşri, mədəni-ictimai
tədbirlərin təşkili dövrün Azərbaycan cəmiyyətində
"yazıçının kapitalistin pul kisəsindən
asılılığı" (Lenin) sindromunu ortaya
çıxarmışdı. İlk qəzetimiz
"Əkinçi" belə asılılıqdan qismən
(doğrudur, onun nəşri üçün ilkin kapitalı
Abdulla ağa Bakıxanov vermişdi) azad idi. XX əsrin əvvəllərində
isə vəziyyət fərqli şəkil almışdı.
Hökumətin mətbuata, xüsusən 1905-ci il
inqilabının ərsəyə gətirdiyi və
mövcudluğuna zorla dözdüyü "müsəlman mətbuatına"
münasibəti qətiyyən dostanə deyildi. Senzura tələbləri
sərtləşdirilmişdi. Könüllü şeytançılıq
vəzifəsini üzərlərinə götürən erməni
millətçilərinin əl-qolu daha da
açılmışdı. Nəticədə Bakı, Gəncə,
İrəvan, yaxud Tiflisdə qəzet, kitab, teatr
tamaşası, xeyriyyəçilik və digər milli-mədəni
tədbirlərə vəsait ayıran şəxs
özünü qorumaq üçün həm də qeyri-rəsmi senzor vəzifəsini
yerinə yetirməli olurdu.
"Kaspi"də ictimai borca münasibətdən
qaynaqlanan epizodik Əhməd Ağayev - Topçubaşov
münaqişəsi "Həyat" qəzetində birgə
çalışdıqları dövrdə daha kəskin
xarakter almışdı. Məlum olduğu kimi, XX yüzilliyin
bu ilk Azərbaycan dilli qəzetinin imtiyaz sahibi
H.Z.Tağıyev, naşiri Ə.Topçubaşov,
redaktorları isə Ə.Ağayevlə Ə.Hüseynzadə
idi. Sərbəst
yaradıcı fərdlər kimi çıxış edən,
heç kimdən asılılıqları və şəxsi
planda hər hansı təhəddüdləri olmayan həmkarları
ilə müqayisədə Əlimərdan bəy imtiyaz sahibi
qarşısında məsuliyyət daşıyırdı.
Bu səbəbdən də redaksiyada "Tağıyevin
adamı" kimi tanınırdı. Əslində də belə
idi - "millət atası" önündəki cavabdehlik
naşirin üzərinə bir sıra ciddi vəzifələr
qoyurdu. O, təkcə qəzeti deyil, xeyirxah Hacının təmiz
adını, hakimiyyət dairələri ilə münasibətlərinin
loyallığını qorumağı da özünə borc
bilirdi. Bu səbəbdən də problemli ictimai-siyasi hadisələrə,
rus administrasiyasının atdığı bu və ya digər
addıma, verdiyi qərara münasibətdə dostları ilə
müqayisədə bəzən barışdırıcı
mövqe tutmağa çalışır, ehtiyatlı
davranmağı daha məqbul sayırdı. Qısa müddət
ərzində "Həyat"ı erməni millətçiləri
və Qafqaz canişinliyinə qarşı ideoloji mübarizənin
tribunasına çevirən sərt, çılğın təbiətli
Əhməd bəy isə belə yanaşma ilə qətiyyən
razılaşmırdı. Münaqişə də buradan
qaynaqlanırdı.
1905-ci ilin oktyabrında bir neçə günlüyə
dincəlmək üçün getdiyi Mərdəkan kəndindən
Əli bəy Hüseynzadəyə fransızca (təbii ki, məxfiliyi
qorumaqdan ötrü!) yazdığı məktubda
Ə.Ağaoğlu bəy bir tərəfdən imtiyaz sahibi, o
biri tərəfdən isə naşirlə aralarında yaranan
fikir ayrılıqlarına toxunaraq ortaya belə bir mövqe
qoyurdu:
"Qəzetin dünənki sayından
üzülmüşdüm. Bugünkü say isə o qədər
razı saldı.
Məni dəstəklədiyin üçün təşəkkür
edirəm. Bu, şəxsi bir sevgi nümayişi deyil. Xeyr!
Bütün məsələ sərvət, sərmayə,
yaxud başqa yolla, bir sözlə, pul hesabına güc sahibinə
çevrilmək istəyən kobud bir adamla azad və müstəqil
olmağa can atan bilikli, bacarıqlı insanlar arasındakı
uçurumdadır. Azad, sərbəst olmağı bacarmaq lazımdır. Hələ dünənə
qədər ticarətlə uğraşmış və bu
gün ancaq bank sahibi düşüncəsinə malik bir
şəxsin mayasında duyğu və düşüncə
dayanan belə böyük, müqəddəs davaya
qarışmasına göz yummamalıyıq" (seçmə
mənimdir V.Q.).
"Dünənə qədər ticarətlə
uğraşan", "pul hesabına güc sahibinə
çevrilən", "bank sahibi düşüncəsinə
malik şəxs" təyinləri
heç şübhəsiz, Hacı Zeynalabdin barəsindədir.
Pulu ödəyənin musiqini də sifariş vermək
haqqına malik olması prinsipini qəbul etməyən Əhməd
bəy, göründüyü kimi, Hacının qəzetin
yaradıcılıq məsələlərinə
qarışmasının, nəşrin mövzu, mövqe və
istiqamətinə hər hansı şəkildə müdaxiləsinin
əleyhinə idi. "Müdaxilə" isə heç
şübhəsiz, Hacının özü deyil, ona daha
yaxın olan və naşir kimi məsuliyyət daşıyan
Əlimərdan bəy vasitəsi ilə həyata
keçirilirdi.
"Studentlər" romanında haqqında
narahatlıqla söz açılan "türk
ziyalısı-milyoner" qarşıdurması təbii ki, hər
kəsdən öncə Əhməd bəylə
H.Z.Tağıyevin münasibətlərinə aid idi.
Çünki Hacı ilə ilk münaqişə onun
arasında olmuşdu. Gizli deyil ki, o dövrdə
yaradıcı milli ziyalılar xeyirxah Bakı zəngininə
yaxın olmağa çalışırdılar. Bu
yaxınlığın əsasında isə hansısa şəxsi
mənfəət güdməkdən daha çox
Hacının yardımı ilə teatr, maarif, nəşriyyat
sahəsindəki planların gerçəkləşdirilməsi
dayanırdı.
Nəriman Nərimanov
1900-cu ildə "Hacı Zeynalabdin Tağıyevin 50
illik məişəti və cəmaətə xidmətləri" adlı kitab çap etdirmişdi.
Əhməd bəy Ağayevin özünün 1902-ci ildə
nəşr olunan, fanatik din xadimlərini hədəf alan
"Axund, islam və hatifülqeyb" əsəri Hacıya
müraciətlə açılırdı. Müəllif
yazırdı: "Cənab Hacı! Sizin müsəlmanlar barəsində
etdiyiniz hümməti-ali və təlaşi-pəsəndidə
hər kəsə məlumdur. Bu yolla nə zəhmət və
hümmət və nə xərclər çəkmisiniz, hər
gün müşahidə olunur. Burada məktəb
güşadı, orada fəqir, mühəssil və tüllabə
bəzlü ehsan və qeyr yerdə ürəfa,
yazıçı və oxumuşlarımıza kömək və
himayət, xülasə, hər növ vəslilə və
vasitə ilə ruzü şəb millətin fikrindəsiniz.
Əlan Zaqafqazda bir məhəl yoxdur ki, sizin hümməti-alilərinizin
əsəri oraya sirayət etməmiş olsun. Fikri-asəfanənizin
bərəkəti ilə intişari-ülum və fünunu, tərəqqiyi-ədəbiyyat
və məkatibi millət üçün rahi-nicat intixab
etmisiniz və bu yolda bəzl etdiyiniz hümməti-alinin nətayici
şimdidən müşahidə olunur".
Təbii ki, N.Nərimanovun, yaxud Ə.Ağayevin
yazdıqları Hacının ünvanına oxunan ucuz
difiramblar deyildi. Yaxud əliaçıq zəngindən nə
isə "qoparmaq" məqsədi daşımırdı.
Bu müəlliflər Hacının gördüyü xeyirxah
işlərin həqiqi dəyərini verməklə ona səmimi
minnətdarlıq hisslərini bildirir, milli maarif və mədəniyyət
sahəsində daha böyük addımlara təşviq
edirdilər. Yaxın çevrəsində qazanc hərisi olan
acgöz işbazların deyil, xalqı düşünən
ziyalıların olmasını istəyirdilər.
Dövrün şəxsiyyət və hadisələrinə
yaxşı bələd olan Abdulla Şaiq xatirələrində
bu münasibətlə yazırdı: "Hacı Zeynalabdin Tağıyev
başqa kapitalistlərdən bir çox cəhətdən fərqlənir.
Başqa kapitalistlər hamıya yuxarıdan aşağı
baxır, maarif işlərində iştirak etmirdilər.
Küçədə üz-üzə gəldikləri zaman o
ağalar dik-dik baxıb salam gözləyərkən,
ziyalılar da baxıb yanlarından düz keçirdilər.
Tamamilə savadsız olan Hacı isə Azərbaycanın həm
maarif, həm də ictimai işlərinə
qarışırdı. Bu ondan irəli gəlirdi ki, o biri
milyonçuların çoxu xırda burjuadan başlayaraq
kapitalist olmuşlar. Hacı isə kimsəsiz olduğundan 8-9
yaşından bənnalara palçıq daşıyıb
gündəlik muzd alır, onunla da keçinirdi. O fəhləlikdən
kapitalistə qədər yol keçmişdir. Hacı maarif
işlərində çalışan ziyalılarla oturub
durmağı sevərdi".
XIX əsrin sonu - XX əsrin başlanğıcı Azərbaycanda
"türk ziyalısı-milyoner" münasibətlərinin
müəyyən idilliya dövrü idi. Əvvəla, cəmiyyətdə
ali təhsil almış insanların sayı o qədər də
çox deyildi. Olanların əksəriyyəti isə həqiqi
mənada ideya, məslək sahibi idi. Millətə xidmət
amalı ilə yaşayıb şəxsi mənfəət
güdmürdülər. Sonrakı illərdə təəssüf
ki, sayla sanbal, ideya ilə məqsəd arasındakı nisbət
pozulmuşdu. Nəticədə Üzeyir bəyin məşhur
"O olmasın, bu olsun" komediyasında haqlı
gülüş hədəfinə çevirilən
psevdoziyalılar meydana çıxmışdı. Belələrinin
sərvət sahiblərinə yaxınlaşması isə
tamamilə fərqli hədəflərdən
qaynaqlanırdı.
Öz növbəsində yerini və qiymətini bilən
həqiqi ziyalıların, millət xadimlərinin zənginlərə
olan münasibəti də dəyişmişdi. Cəmiyyəti
silkələyən inqilablar, milli və sinfi mübarizə
insanların gözünü açmışdı. Artıq
ziyalı təbəqə nümayəndələri zənginlərə
yalnız minnətdarlıq bildirməklə yetinmirdilər. Həm
də fikir və şəxsiyyətlərinə, fəaliyyətlərinə
hörmət tələb edirdilər. Yalnız şükran və
heyranlıqla kifayətlənmirdilər, tənqidəlayiq
saydıqları cəhətlərlə bağlı çəkinmədən,
cəsarətlə söz açırdılar. Məsələn,
aşağıda üzərində nisbətən geniş
dayanacağım Tağıyev-Behbudov qarşıdurması
zamanı dövrün prinsipial, cəsarətli publisistlərindən
biri kimi tanınmış Rəhim bəy Məlikov (Zərdabinin
qardaşı oğlu - V.Q.) "Baku" qəzetində dərc
erdirdiyi məqalədə xeyirxah Hacının mədəni-ictimai
mühitin bütün sahələrinə yayılmış
diktat kultuna qarşı etiraz səsini ucaltmağı məqsədəuyğun
saymışdı. O, yazırdı:
"Müsəlman həyatının indiki şəraitində
cənab Tağıyevin hökmranlıq etmədiyi hansısa
bir məhkəmə, cəmiyyət və ya təşkilatın
mövcudluğu həqiqətən mümkündürmü?
Cənab Tağıyevin sərvət və nüfuzu sayəsində
şəxsən özü həyata keçirmədiyi istənilən
ictimai məsələ ilə bağlı indiyədək
hansısa bir qərar verilibmi? Müsəlmanların elə
bir yığıncağı olubmu ki, orada cənab
Tağıyev də iştirak etsin və irəli
sürdüyü təkliflə razılaşmayan təhsilli
şəxsə adəti üzrə 'kəs səsüvi' deməsin?
Bəlkə Dr. Qarabəyov məndən faktlar tələb edəcək?
Buyurun: 1) müəllimlər qurultayında cənab Nərimanovla
qarşıdurma, 2) müsəlmanların Qasprinskinin
ildönümü ("Tərcüman" qəzetinin nəşrə
başlamasının 1903-cü ildə Bakıda qeyd edilən
20 illik yubileyi nəzərdə tutulur - V.Q.) münasibətilə
təşkil etdikləri toplantıda cənab Ağayevlə
qarşıdurma… "
Ə.Ağayevdən
sonra Hacının ziyalılarla növbəti münaqişəsi
Novorossiysk İmperator universitetində təhsil xərclərini
ödədiyi gələcəyin görkəmli dövlət
xadimi Nəriman Nərimanovla olmuşdu. Hadisə Azərbaycan
müəllimlərinin 1906-cı ildə keçirilən
birinci qurultayında baş vermişdi. Bu haqda müasirlərin
xatirələrində və mövcud araşdırmalarda
geniş məlumat verilib. Sadəcə onu deyim ki, N.Nərimanovun
qurultay adından Qafqaz canişininə göndəriləcək
məktubda "xahiş" əvəzinə "tələb"
ifadəsini təklif etməsi, qurultayın da natiqi dəstəkləməsi
Hacını haldan çıxarmışdı.
Hamının qarşısında "Cibində beş qəpiyi
yoxdur, bunun tələb eləməyinə bax!" (Abdulla
Şaiq, "Xatirələr") - deyə stipendiatını
acılamışdı. Nərimanov isə elə oradaca
ayağa qalxıb "heç zaman ideyasını lənətə
gəlmiş sarı metala (qızıla -V.Q.) satmaq niyyətində
olmadığını və günü bu gündən
Hacının pul yardımından imtina etdiyini bildirmişdi.
Lakin tələbələrin dilindən böyük
xeyriyyəçiyə qarşı səsləndirilən
"ziyalını ziyalı əli ilə rüsvay etmək"
ittihamında fikrimcə, Ə.Topçubaşovun hansısa
rolundan danışmaq ədalətsizlik olardı. Səbri, təmkin
və ağayanalığı ilə seçilən Əlimərdan
bəy mübahisəli məsələlərin məsləhət-məşvərət
yolu ilə həllinə daha çox üstünlük
verirdi. Bunu Əhməd bəy Ağayevə münasibətində
də dəfələrlə nümayiş etdirmişdi.
(Ardı var)
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet .-2024.- 29 iyun,¹112.- S.14-15.