Güc nədədir,
qardaş?
ÇAĞDAŞ YAZIÇI ZAMANIN QOVŞAĞINDA
Onun yaradıcılıq taleyində istedad və zaman
ahəngdar şəkildə üst-üstə
düşür. Müharibələr, ictimai hərc-mərcliklə
müşayiət olunan mürəkkəb zamanda mənən
güclü adamlara ehtiyac duyulur ki, həyatdakı
qarışıqlığa və yalana qarşı duruş
gətirmək mümkün olsun, heç də həmişə
xoş olmayan dəyişikliklərin selində
çoxlarına söz vasitəsilə istinad nöqtəsi
nişan verilsin.
Elmira Axundova məhz bu cür güclü
insanlardandır - o, uzun müddət postsovet məkanında hər
şeyə yön vermiş nüfuzlu şəxslərin rəylərinin
ziddinə getməkdən çəkinmir. İndiki halda, mən
"tarixin köstəbəyi" A.N.Yakovlevin bizim ən yeni
tariximizdə M.Qorbaçovun rolu barədə liberal
intellegensiyanın uzun illər tirajladığı məşhur
yanaşmasını nəzərdə tuturam: "(onun) əli
qana batmayıb" (“Сумерки” М., 2003, с. 519-520). Axundovanın 2014-cü ildə
"Kaspi" qəzetində çıxan məqaləsi məni
heyrətə salmışdı. Sovet İttifaqı
dağılandan sonra qanın su yerinə axdığı
Tacikistana səfər edən E.Axundova həmin məqalədə
bu mövzuda fikir yürüdərək, Rusiyada kəskinsüjetli
siyasi romanları ilə yaxşı məşhur olan azərbaycanlı
nasir Çingiz Abdullayevdən sitat gətirir: "Bu gün
bizim qarşılaşdığımız ən
böyük yalan Sovet İttifaqının çox qan
tökülmədən dağılması barədə
iddialardır... Qan nəinki çox olmayıb, hətta həddən
çox olub. Tacikistanda qanlı müharibə... Azərbaycanla
Ermənistan arasında bütöv şəhər və kəndlərin
yer üzündən silinməsi ilə nəticələnən
qarşıdurma... Gürcüstanda... və Abzaxiyada vətəndaş
müharibəsi... Dnestryanıda savaş və Sovet
İttifaqının dağılmasının birbaşa nəticəsi
olan iki Çeçenistan müharibəsi... Doğrudanmı,
bundan sonra "qanın azlığından" və guya idarəolunan
parçalanmadan danışmaq olar? Belə deyən adamın
gözünün içinə
tüpürün!"(Ч.Абдуллаев. Мистерия эпохи заката. М. 2007. С.
93-95).
Parlaq jurnalist-publisist, Sovet İttifaqının və
onun xalqlarının tarixində dönüş nöqtəsi
olan ağır məqamda məşhur "Literaturnaya
qazeta"nın Azərbaycandakı müxbiri, eləcə də
digər KİV-lər üçün də arzuolunan müəllif
olan Elmira Axundova artıq müstəqilliyini əldə
etmiş və müharibəyə cəlb olunmuş Azərbaycanda
90-cı illərin əvvəllərində - respublikanın gələcəyi
ilə bağlı mübahisələrin
qızışdığı vaxtlarda öz yaradıcı fəallığı
ilə təəccüb doğurmurdu.
Reportajlardan, analitik məqalələrdən və ədəbi
resenziyalardan başqa onun 90-cı illərdə
respublikadakı vəziyyət barədə bir sıra sosial
mövzularda, detektiv janrda kəskin romanlar nəşr etdirməsi
də təəccüb yaratmadı. O, seçkilərdə
uğurla qalib gəlib Milli Məclisin, Azərbaycan
Respublikasının yeni demokratik Parlamentinin deputatı olanda da
öz ictimai, vətəndaş və vətənpərvər
mövqeyi ilə təəccübləndirmədi.
Bütün bunlar onun, bəşəri problemlərə laqeyd
qalmayan, başqalarının istedadını səxavətlə
qiymətləndirən, öz vətəninin taleyinə
görə narahat olan təbiətinin məğzi idi.
İlk dəfə Axundova elə bizdə, Rusiyada da, həmin
dövrün dəbdə olan qaragüruhçu (siyasi, mədəni)
cərəyanlara rəğmən, cəmiyyəti "dərinliyə"
- həmin çətin günlərdə baş verənləri
anın konyukturasından yox, zamanın zəncirindən
çıxış edərək anlamağa
çağıranda, bu və ya digər şəxsiyyəti
və ya ictimai hərəkatı irəli çəkən
tarixin hələ görünməyən
qanunauyğunluğunu sezməyə can atan tək-tük
adamlardan olduğunu göstərəndə təəccübləndirdi.
Bu, onun Heydər Əliyev barədə ilk kitabları
işıq üzü görməyə başlayanda aydın
oldu. Janr heyrətə salırdı: mətndə obrazlı və
analitik başlanğıc üzvi surətdə birləşirdi.
Özü də obrazlı başlanğıcın
"çoxşaxəliliyi" müəyyən bədii
metod kimi qəbul olunurdu, amma analitik başlanğıca
aparıcı rolu dokumentalizm verirdi. "Bədii metod" isə
şəxsiyyətin psixologiyasına təbii şəkildə
nüfuz etməyə imkan yaradırdı ki, bu da oxucunu
mütləq cəlb edir.
Tədricən bu kitablar "Heydər Əliyev. Şəxsiyyət
və zaman" adlı geniş, çoxşaxəli əsəri
meydana gətirdi ki, burada təkcə Ümummilli lider Heydər
Əliyevin, onun yaxın ətrafının, əqidə
yoldaşları və doğmalarının deyil, həm də
çoxlu sovet adamının - təkcə məşhur
dövlət xadimlərinin yox, həmçinin siyasətçilərin,
yazıçıların, tarixçilərin və mədəniyyət
xadimlərinin də canlı səsləri eşidilir.
Zaman - arxiv və qəzet
materiallarını diqqətlə toplayan, Heydər Əliyevi
şəxsən tanıyan, məsələlərə öz
yanaşması və hətta Sovet İttifaqında baş verən
hadisələrə təsir imkanları olan, nəyisə təqdir
edən, nəyləsə razılaşmayan, nələrisə
böyük səhv sayan adamlardan çoxlu sayda müsahibələr
götürmüş çoxcildlik kitab müəllifinin təsvir
edə bildiklərinin, yəqin ki, tam dəqiq tərifi budur.
Səhv etmirəmsə, Axundovanın ideyasının
miqyasını ilk dəfə "Heydər Əliyev. Şəxsiyyət
və zaman" çoxcildlik əsərini oxuduqdan sonra
akademik İsa Həbibbəyli qiymətləndirmişdi:
"...Elmira Axundova öz fədakar əməyi nəticəsində
bütöv bir elmi tədqiqat institutunun fəaliyyətinə
bərabər iş gördü. Nəticədə Azərbaycan
ədəbiyyatında ilk siyasi-bioqrafik roman-araşdırma
yarandı".
Cəsarət edib deyim ki, bu, təkcə Azərbaycan ədəbiyyatı
üçün bir ilk deyildi. Postsovet respublikası liderlərinin
portretləri ayrıca kitablarda çox
işıqlandırılıb, amma onlarda əsasən təhlil
və portreti təsvir olunan şəxsiyyətlərin həm
özünə, həm də onları hakimiyyətə gətirən
səbəblərə obyektiv yanaşma olmurdu. Hələ
ümumilikdə tarixin qərəzli və çox zaman da səthi
qiymətləndirilməsindən danışmıram.
"Portretdir də..." - ilk baxışdan belə
demək olar! Amma bundan sadə və mürəkkəb, bundan
aydın və dərin nə ola bilər ki?! Ancaq müəlliflər,
bir qayda olaraq, portret əvəzinə öz personajlarına
heykəl qoymağa üstünlük verir, bu və ya digər
siyasətçinin, xüsusən də milli liderin necə
şəxsiyyət olması, onun hansı hisslər, simvollar və
ideyalarla assosiasiya olunması, öz açıqlamaları,
davranışları, mövqeyi ilə hansı mədəni
kodları daşıması, bu mövqeyin dövlətin dərin
maraqları ilə üst-üstə
düşüb-düşməməsi kimi vacib məsələlər
arxa planda qoyur, yaxud hətta kölgədə
saxlayırdılar.
Elmira Axundova Heydər Əliyev şəxsiyyətini təntənəli
portretdəki sayaq təsvir etmək kimi bəlli
yazıçı həvəsinə qalib gələ
bilmişdi. Onun araşdırma-romanı ona görə tarixi
bestseller olmuşdu ki, Axundova Azərbaycan rəhbərinin
şəxsiyyətini, onun yanaşmalarını inkişaf
prosesində və fərqli, çox mürəkkəb şəraitlərdə
təsvir edə bilmişdi. Rəsmiyyəti, deklarativliyi silib
ataraq, Heydər Əliyevə insanların etimadını
qazandıran iradəsini və müdrikliyini, respublikanı az
qala uçurumun kənarındaca tutub qoruyan güclü şəxsiyyətini,
keyfiyyətlərini qabartmış, qüdrətli
xarizmasını, qeyri-adi zəkasını və idarəçilik
keyfiyyətlərini təbiətin bəxşişi kimi
açıb göstərmişdi. Sonra isə
başladığı dövlət quruculuğu işləri
ilə bu etimad və ümidləri doğruldan Heydər
Əliyev Azərbaycanın ictimai-iqtisadi həyatının
bütün sahələrində müsbət dəyişikliklərə
səbəb oldu. Bu kitabların birnəfəsə
oxunmasının sirri müəllifin məhz belə, metaforik
desək, simfonik, fəlsəfi və dialektik
yanaşmasında gizlənir. Üstəlik, bütün
baş verənlər paralel olaraq Rusiyada və digər
postsovet ölkələrindəki hadisələrə
allüziyalarla müşayiət edilirdi.
Budur, Elmira Axundovanın yeni kitabı, ölkənin mədəni,
siyasi və ictimai həyatına, Azərbaycanın beynəlxalq
əlaqələrinin, o cümlədən, Rusiya ilə
münasibətlərin möhkəmlənməsinə
töhfələrini vermiş parlaq və istedadlı adamlarla
ünsiyyət və dostluğundan doğan çoxsaylı təəssüratlar
əsasında yaranmış "Ədəbi səyahətlər:
Zaman... Süjetlər... Düşüncələr"
adlı məqalə və esselər toplusu...
Və Elmira Axundovanın əlinizdə tutduğunuz
hazırkı kitabı əsas hadisələrdən, bu və
ya digər fiqurlar barədə düşünməkdən
yayındıran hazırkı informasiya burulğanında
ötəri mütaliə oxu üçün deyil ki, bu da
çox vacib məsələdir. Axı günümüzdə
informasiya çox zaman biliyi əvəz edir. Bu isə faciəvi
səhvdir!
Elmira Axundova da elə məhz düşünməyə
sövq edir, buna görə də mövzularının və
qəhrəman obrazlarının rəngarəngliyinə
baxmayaraq, o, həm siyasi xadimlərin fiqurlarında, həm də
daha çox mədəniyyət xadimlərinin tale və
yaradıcılıqlarında əks olunan zamanın
bütöv portretini yaradır. Onların hər biri
zamanın çağırışlarına özünəməxsus
cavablar versələr də, hamısı onun içərisində
üzvü şəkildə çulğaşır,
xırda ambisiyalardan və mənasız çəkişmələrdən
uzaq olan, zəhmətdən və yaradıcı
düşüncələrdən ilham alan (bəzən bu
düşüncələr lap faciəvi şərait
üzündən sonadək gerçəkləşdirilməmiş
olsa belə) ümumxalq həyatındakı Böyük Hadisələrin
və problemlərin fonunda psixoloji baxımdan dəqiq
işıqlandırılır.
Kitabda yazıçılar barədə esselər
xüsusi diqqət çəkir, onları bütünlükdə
ədəbi tənqid janrına aid etmək olmaz, hərçənd,
orada bu və ya digər müəllifin birbaşa bədii
üslubu ilə bağlı tutarlı qeydlər də az
deyil. Məsələn, Azərbaycan ədəbiyyatının
ağsaqqalı Vidadi Babanlı; demək olar ki, klassiklər
Anar və Elçin; "itayanların italyan, gürcülərin
gürcü olmadığına təəssüfləndikləri"
musiqiçi və şair Vaqif Səmədoğlu; orijinal nəsr
əsərlərinin müəllifi Natiq Rəsulzadə; həyatdan
vaxtsız getmiş Alik Qafarov və onun "Flaminqo, çəhrayı
quş" filmi üçün ssenariyə çevrilmiş
təsirli əsəri; kübar təbiətli, incə
zövqlü yazıçı Yusif Səmədoğlu; həssas
şair və istedadlı tərcüməçi Səyavuş
Məmmədzadə kimi gözəl söz ustadları...
Bütün bu adlar sovet-rus oxucusuna yaxşı
tanışdır... İndi yalnız ağrı hissi ilə
təəssüflənmək olar ki, bizim mədəni məkan
ümumi kommersiyalaşma dövründə qazanc dalınca
qaçdığımızdan dağıldı, xalqlar
yoxsullaşaraq, bizim əbədi həqiqətləri və ənənələri
etibar sınağından keçirməkdə olan mürəkkəb
dövrümüzün fərqli yaradıcı
görüşlərini qavramaq imkanından məhrum olundulr.
Elmira Axundovanın görkəmli yazıçı
Mirzə İbrahimovun tələbəsi, onun zəngin ədəbi
irsinin tərtibçi və araşdırmaçısı
olan professor Teymur Əhmədov barədə məqaləsi və
sovet dövrünün ədibləri ilə bağlı
düşüncələri də səciyyəvidir. Bu məqalə
Axundovanın, xüsusən də, bizdə, Rusiyada istehza ilə
"sovet ədəbiyyatına anım günü keçirmək
istəyənlərə", görkəmli adları gözdən
salmağa və oxucunun şüurundan silməyə
çalışanlara, dəbə boyun əyməmiş ədəbi
irsə yanaşmasındakı bir çox məqamları
aydınlaşdırır.
Axundova belə yazır və bu, onun inamının rəmzidir:
"İndi gənclərdən kimsə inqilabi həyəcana
uyaraq, sovet dövründəki yerli mədəniyyət
nümayəndələrini tarixin gəmisindən atmağa
çalışır. Əsas da yalnız budur ki, baxın,
onlar kommunist olublar və sovet imperiyasının lehinə işləyiblər.
Cəfəngiyyatdır! Mirzə İbrahimov kimi şəxsiyyətlər
öz əməlləri, fədakar zəhmətləri ilə
gələcəkdəki müstəqil Azərbaycanın
bünövrəsini qoyublar. O, xalqın mətanətlə
dözməsinə, yaşamasına və millət kimi
özünü qoruyub saxlamasına kömək edən mənəvi-əxlaqi
dayaq idi".
Müəllif "rus azərbaycanlını",
"İnterfaks-Azərbaycan" agentliyinin direktoru, mürəkkəb
taleyi olan Aleksandr İvanovu, rus nasiri, professor, İkinci
Dünya müharibəsi iştirakçısı, Azərbaycanın
hərbi şöhrəti barədə silsilə kitablar
yazmış Rudolf İvanovu, Parisdə diplomatik xidmətdə
olarkən Azərbaycan Respublikasının ilk mühacirlər
dalğasının davamçıları ilə birgə
çoxlu mühüm işlər görmüş,
qarışıq və faciəvi 80-90-cı illərdə
Avropa oxucusuna, nəhayət, Qarabağ və "nüfuzlu
erməni təbliğatının öz doğma vətənindəcə
vəhşi gəlmələr kimi qələmə verdiyi
xalqının tarixi taleyi" barədə həqiqəti
çatdıran diplomat və tarixçi Ramiz Abutalıbovu
minnətdarlıq və kədərlə anır.
Elmira Axundovanın kitabının təqdimatı belə
düşüncələr də oyadır ki, interteyment - televizyonçular
və kompüter videooyunları
istehsalçılarının mühitindən mədəniyyətə
köç etmiş əyləncəli məhsulu ehtiva edən
termin bu gün ciddi ədəbiyyatı getdikcə daha
çox sıxışdırmaqdadır... Bir təzahür
kimi, bu, kütəvi məhsuldur, oxucudan vacib intellektual və
ali emosional cəhdlər tələb etmir.
E.Axundovanın kitabının nəşri, təqdimatı
və bu hadisənin KİV-də
işıqlandırılması faktının özü onu
sübut edir ki, Azərbaycanda yazıçılara diqqət və
qayğı ilə yanaşan, yazıçı
sözünün haqlı olaraq milli özünüdərk
şüurunun inkişafına, xalqın öz tarixinə, ədəbiyyatına
marağının bərpa olunmasına və mənəvi
özünütəsdiqinə xidmət etdiyini
düşünən Heydər Əliyevin ənənələri
qorunub saxlanılmaqda, vəziyyətinə əməl
olunmaqdadır. Bizlərdən çoxunun da bir müdrik
filosofun - zərif ironiya ilə - ciddi mütaliənin xeyrinə
dediyi vəsiyyətindən xəbər tutmağımız
pis olmazdı: "Oxumaq onun üçün deyil ki,
başqasını anlayasan, oxumaq ona görə
lazımdır ki, heç olmasa, özünü anlaya biləsən".
Tərcümə Rəbiqə
Nazimqızınındır
Lüdmila LAVROVA
525-ci qəzet .-2024.- 29 iyun,№112.- S.18;19.