"Mükəmməl
günlər"
Adiliyin təntənəsini
sevən Şəhriyar del Gerani üçün
Deyirlər, yaxşı bədii film az söz,
çox təsvirlə danışandır. Mən bir az
başqa cür deyərdim: bir filmdə nə qədər
çox sözsüz kadra ürəyində subtitr yazmağa
başlayırsansa, həmin film o qədər
yaxşıdır. Bu prinsipdən çıxış etsək,
görkəmli alman rejissoru Vim Vendersin ötən il ekranlara
çıxan "Mükəmməl günlər" (Perfect
days) filmi sözlərin minimum, təsvirin və mimikaların
maksimum həddə informasiya verdiyi unudulmaz sənət əsərlərindəndir.
"Mükəmməl günlər" hər
gün məişətimizə yeni bir nəsnənin,
cihazın daxil olduğu yüksək texnologiyalar əsrində
həyatındakı hər şeyi minimuma endirmiş,
artıqları ixtisar etmiş, rəqəmsal çağda,
Tokio kimi şəhərdə analoq ömür yaşayan
Hirayamanın (Koji Yakuşo) bir neçə günündən
bəhs edir. Rejissor mövzunun ovqatını ifadə etmək
üçün şəhərə də, protoqonistin həyatına
da sənədli filmlərə xas olan metodlarla yanaşıb,
yəni tripodlardan, kranlardan istifadə etməyib. Bununla da
müəyyən mənada filmin mövzusu ilə forması
arasında harmonik əlaqə yaradıb. Yəqin,
Hirayamanın minimalist dünyagörüşünə son dəbli
kinematoqrafik alətlərdən istifadə etmək çətin
olardı.
Hirayama Tokioda çağdaş dizaynerlərin tərtib
etdiyi ultra-müasir ictimai tualetləri təmizləyən
sosial işçidir. Film onun hər gün eyni cür
başlayan və bitən, rutinləşmiş, monoton
görünən yaşantısına yaxından bir
baxış təklif edir. Hirayama sonsuz seçimlər
erasında sadə, minimalist, "az aşım, ağrımaz
başım" bir həyatı seçib: evində
televizoru, internet xətti yoxdur, smart mobil telefonlardan istifadə
etmir. Hər gün eyni vaxtda yuxudan durur - onun saatı günəşlə
bir oyanan küçə süpürgəçilərinin səsidir.
Sübh tezdən dişlərini fırçalayır,
çiçəklərini sulayır, avtomatdan hazır kofe
alır və mikroavtobusuna minib işə gedir. İşdən
sonra mütləq hamama gedib yuyunur, eyni kafedə nahar edir.
Günortalar isə bir parkda əyləşib dostlarıyla -
küləkdə oynaşan ağaclar və hər gün səxavətlə
işığını hamıya paylayan günəşlə
görüşür. Hirayama hamının başını
aşağı salıb telefonuna baxdığı dünyada,
yetkin bir stoik kimi, üzünü yuxarı tutur: hər dəfə
parkda əyləşəndə "Olimpos" marka köhnə
fotoaparatını çıxarıb günəşin
yarpaqların arasından süzülərkən
yaratdığı işıq-kölgə oyununu çəkir.
Bunun anlamını filmin ən axırında, hətta
bütün yaradıcı heyətinin adını
yazılıb bitəndən sonra bilirik...
Evində ancaq maqnitofon və retro musiqi kasetləri, bir
də yığcam kitabxanası var. Böyük
çarpayısı yoxdur, yer yatağı salır, hər
gün balaca elektrik lampasının işığında
kitab oxuyur. Film boyunca Hirayama, Samyuel Bekketin qəhrəmanları
kimi, az sözlə danışır, sözü ondan, az qala,
kəlbətinlə almaq olur. Ancaq Hirayama rolunda unudulmaz
performans göstərən böyük aktyor Koji Yakuşonun
mimikaları, sözlərlə yox, gözlərlə dediklərini
filmdə üç kitab və üç mahnı
müşayiət edir. Oxuduğu bu kitablar və dinlədiyi
bu mahnılar vasitəsilə qaradinməz, ancaq gülərüz
Hirayamanın daxili dünyası haqqında müəyyən
məlumatlar əldə edirik.
Hirayama film boyunca Vilyam Folknerin
"Çılğın palmalar" romanını, Aya
Kodanın "Ağaclar" adlı esselərini, Patrisiya
Haysmitin "On bir" hekayələr toplusunu oxuyur. Folknerin
romanı adındakı ağac vurğusu və bir-birinin
çarpaz xətlə kəsən iki dünyanı təsvir
etməsi, Aya Kodanın esseləri təbiətə münasibət,
Haysmitin hekayələri isə filmdəki kitab
satıcısının dediyi kimi, "qayğı ilə
qorxu arasındakı" fərqin ifadəsi baxımından
Hirayamanın daxili dünyasına işıq salır.
Filmdə Hirayamanın dünyası üç
mahnı ilə də ifadə edilib; bunlar ötən əsrin
60-70-cı illərinə aid rok mahnılardır: "The
Animals" qrupunun ifasında "The House of the Rising Sun"
(Yüksələn günəş evi) - mahnı Nyu Orleanda səhv
yaşayan bir adamın yaxınlarına eyni səhvləri təkrarlamamaq
barədə nəsihətidir; Patti Smitin "Redondo Beach"
(həm Kaliforniyada bir rayon adıdır, həm də çimərlik)
mahnısı - bir nəfərin qəlbini
qırdığı doğmasının gedib özünə
zərər verməsindən yaranan qorxu haqqındadır; Lu
Ridin filmlə adaş olan "Mükəmməl günlər"i
ilə bağlı radikal şərhlər olsa da, müəllifin
öz fikrinə görə, mükəmməl gün sadə,
tutalım, elə parkda gəzib evə
qayıtdığımız qayğısız gündür.
Ümumiyyətlə, bu filmdə heç nə qəti
hökmlə deyilmir, hər şey Heminqueyin "aysberq"
prinsipində olduğu kimi, sezdirilir.
Vim Venders filmlə bağlı verdiyi müsahibələrdə
vacib bir məqama diqqət çəkib: burada Hirayama bədbəxt,
zavallı, yeni çağa uyğunlaşa bilməyən,
nostalgiya fetişi olan, hər şeyin ancaq keçmiş zamanda
yaxşı olduğunu düşünən bir adam deyil. Belə
ki, filmdəki gənclər onu çox istəyirlər,
Hirayama da onlara sevgi ilə yanaşır. Hirayama sadəcə
başqasının arzusunu təqlid edən, ehtiras
şarı gündən-günə şişən istehlak əsiri
insanların dünyasında özünə rahatlıq gətirən
bir seçim edib.
Hirayama şəhərdə arabir qayğısızca
rəqs edən yersiz-yurdsuz bir bomj görür. Filmin bir məqamında
Hirayama qırmızı işıqda dayanarkən
maşınının pəncərəsindən həmin
bomjun rəqs etməsinə baxaraq dalıb gedir, çox
keçmir ki, arxadan siqnal səsləri gəlir. Bəli,
böyük şəhərdə ayaq saxlamağa, nəfəs
dərməyə vaxt yoxdur. Amma xeyr, həyat maraqsız deyil,
sadəcə, köhnə pritçada deyildiyi kimi, biz tələsdikcə,
ruhlarımız arxada qalır.
Filmdə Hirayamanın həyatına epizodik daxil olub
çıxan adamlar var, məsələn, iş
yoldaşı Takaşi, onun sevgilisi Aya. Ancaq filmi tam mənada
ikinci hissəsi bacısı qızı Nikonun evdən
qaçıb onun yanına gəlməsi ilə
başlayır. Nikonun gəlişi ilə Hirayamanın
keçmişi ilə bağlı xırda-para məlumat əldə
edirik; əvvəla məlum olur ki, əslində, bu dünyada
kimsəsiz deyil, haradasa uzaqlarda atası, bacısı,
qohumları var. Sonra uzun illərdir görüşmədiyi
bacısı bahalı avtomobildə qızı Nikonu evə
qaytarmaq üçün gələndə hiss edirik ki, bəlkə
də Hirayama da qabaqlar zəngin olub. Hirayamanın Niko ilə
maşında getdikləri səhnədə ağaclar, gün
işığı kimi təbiətlə bağlı motivlərin
texnoloji alternativi ilə tanış oluruq: Niko
işıqları rəngdən rəngə düşən
hündür göydələni göstərib deyir, bax,
"Skytree"!
"Skytree" - "Səma ağacı" deməkdir,
deməli, yeni dünyada səmanın, ağacın
özü yox, onların texnoloji qarşılığı -
dəmirdən və betondan dublikatı maraqlıdır!
Hamının telefonuna rəngli qablar
aldığı, qoruyucu üzlüklər çəkdirdiyi,
təzə ünsiyyət proqramları yüklədiyi
dünyada Hirayama hamıya gülümsəyir, başıyla
salam verir, ancaq heç kim onun salamını almır.
Hamının elektron kitablar oxuduğu dünyada
Hirayama batareyası heç vaxt bitməyən kağız
kitablar oxuyur.
Filmin məni ən çox duyğularından səhnəsi
bacısının Nikonu götürüb getdiyi səhnədir:
Hirayama hər gün günəşi çıxan,
axşamı düşən dünyanın ortasında,
xudmani evinin qabağında tək-tənha qalır. Cəmi
bir neçə kadr sonranı başqa bir günün səhərində
onu yenidən yollara düşən görürük: bu səhnədə
bir gözü gülən, bir gözü ağlayan Hirayama
rolunda Koji Yakuşo, bircə söz belə demədən,
ancaq gözləriylə kino tarixinin ən unudulmaz
performanslarından birinə imza atır.
Məncə, "Mükəmməl günlər"
filmi post-COVID dövrü üçün manifestdir. Filmin
sakit tempi, dinclik gətirən minimalist atmosferi içində
yaşadığımız əsrin qaçaqaçına,
tələskənliyinə bir alternativ təklif edir: yeni
versiyası çıxan mobil telefonu almaq üçün
saatlar öncədən dükanların qabağını kəsdirən,
vaxtının çoxunu bir ekranın şüşəsini
aşağı-yuxarı, sağa-sola sürüşdürməklə
keçirən, buna görə də əksər zamanlarda
artıq başı aşağı olan yeni çağın
insanı özünə süni fərəhlər düzəldir.
Halbuki artıq yüklərdən - maddi və mənəvi
ehtiraslardan, boyunu aşan arzulardan xilas olsa, azdakı
çoxluğu görsə, kim bilir, bəlkə də məlum
olacaq ki, "günəşin altında təzə heç
nə yoxdur" deyənlər yanılıblar, əksinə,
günəşin altında hər gün hər şey təzədir.
Hirayama film boyunca həmişə getdiyi parkda köhnə
fotoaparatı ilə ağ-qara fotolar çəkir, sonra
onları bir foto-atelyedə aşkarladır. Evdə bir-bir
fotolara baxır, hansında günəş
işığının yarpaqların arasında
oynaşması anı düşməyibsə, onları
cırır, alınanları isə illərə və
mövsümlərə görə təsnif etdiyi qutularda
saxlayır. Hirayama hər anını bəxşiş kimi, hədiyyə
kimi yaşadığı mükəmməl günlərin
kolleksiyaçısıdır. Filmin sonuncu kadrında bu
aktın bütün ruhunu ifadə edən yaponca bir söz və
onun mənası verilib: "Komorebi - küləkdə
oynaşan yarpaqların yaratdığı işıq-kölgə
oyunudur, sadəcə həmin anda və bir dəfə
olur".
Mən bu ecazkar filmi belə anladım: küçə
lampası günəşə işıqdan dərs keçə
bilməz.
QİSMƏT
525-ci qəzet.- 2024.- 29 iyun,¹112.-S.20.