Əbədi yaşamaq formulu
İsmayıl Şıxlı - 105
İsmayıl
Şıxlı, şəksiz, böyük yazıçıdır, böyük Azərbaycan-türk yazıçısıdır. O, M.P.Vaqif, A.Bakıxanov, H.Zərdabi,
S.Vurğun, M.Hüseyn
səviyyəsində sələflərini
oxumuşdu. Amma xoşbəxtliyi
bir də onda idi ki, dilindən
belə söz çıxmamışdı: "Mən onlardan öyrənmişəm!" İ.Şıxlı pedaqoq
idi və tələbələrlə işləyirdi.
Tələbələri isə
etiraflarından qalmırdılar:
- Biz İsmayıl Şıxlıdan
öyrənmişik. Yazıçı
qəti etirazını
bildirirdi: - Siz məni oxuyursunuz, nəticəni çıxarmaq
özünüzdən asılıdır.
Rus ədiblərində sələflərini
sıralamaq adəti köhnədir və cüt xatırlamağı
sevirlər: Puşkinlə
Lermontovu, Tolstoyla Dostoyevskini, Qoqolla Çexovu, Turgenevlə Kuprini qoşalaşdırırlar.
İ.Şıxlı bizə dərs dediyi illərdə bu siyahını "açıqlamadı" və
bu da onun böyüklüyü idi
.
Sovet
"sosializm realizmi"nin
tuğyan elədiyi illərdə yazıb-yaratmışdı
və bir dəfə də bu başabəla realizmin nəzəri məsələlərindən sitat
gətirməmişdi. Siyasətdən,
nəsihətçilikdən uzaqdı. Yazıçılar
var, xaraktercə hansısa
mənfi və müsbət qütblərin
ortasında ora-bura vurnuxur, gah sol, gah da sağ
əlini yapışdırıb
özünə sıxır
və zamanın ab-havası burnuna toxunanda əlinin birini boşaldır. İ.Şıxlının
hər iki qolu və biləyi
həmişə gücünü
saxlamışdı. Çünki
təbiətcə həssas,
hərəkətcə müdrik
və humanistdi; bu komponentləri hər gün auditoriyada nümayiş elətdirirdi. Şöhrətpərəstlikdən
uzaqdı. Kənd yumşaqlığı şəhər
sərtliyinə tabe olmamışdı, Bakı
onu uda bilmədi,
çünki İ.Şıxlı bu
şəhərin timsah
dişlərini tanımışdı.
Müharibədən şinellə kəndə və oradan Bakıya gələn, məşhur
pedaqoji institutda oxuyan gənc qələm sahibi heç bir xüsusi iddiaya düşmədi bu sahədə: böyük
alim olmağa səy göstərmədi, çünki
əhatəsində çox
sevdiyi (biz tələbələrə
bu adı daima xatırladır və yüksək qiymət verirdi Əli Sultanlıya) professorlardan Əli Sultanlı, Mir Cəlal Paşayev, Mikayıl Rəfili, Feyzulla Qasımzadə, Həmid Araslı vardı.
İlk hekayələr kitabı -
"Kerç suları"
işıq üzü
gördü. Adı cəlbedici və həyati idi, müharibənin amansız
üzünün kövrək
çalarlarını İ.Şıxlı qabarıq
təsvir etmişdi. Dilinin lakonikliyi, əsgərin psixologiyası,
detalların aydınlığı
çox mətləblərdən
soraq gətirirdi oxuculara. Ailə həyatı da onun istəyincə oldu. Ciddi və namuslu
tarixçi Məmmədağa
Şıxlının həkim
qızı Ümidəylə
uğurlu izdivacı yaradıcılığına hətta
təkan verdi. M.Şıxlı (anamın
doğmaca dayısıdır)
tarixçi və pedaqoq idi, 30 ildən çox kafedra müdiri işləmişdi. Bizə
də dərs demişdi Pedaqoji İnstitutda. Ümidə xanım isə İsmayıl Şıxlı
üçün fədakar
həmdərd, qələmdaş
idi. İsmayıl müəllimin ağır
xəstələndiyi illərdə
diktə etdiyi son romanını - "Ölən
dünyamı" məhz
Ümidə xanım yazıya aldı. Milli ədəbiyyatımız klassik
bir əsəri itirmədi.
İ.Şıxlı böyük
yaradıcılıq sevincini
yaşamış, "Ayrılan
yollar" və "Dəli Kür" romanlarını qələmə
almışdı. Və
unutmayaq, elə bir zamanda ki,
Mehdi Hüseyn, İlyas Əfəndiyev, Əbülhəsən, Mirzə
İbrahimov, Süleyman
Rəhimov, Mir Cəlal, Əli Vəliyev kimi qüdrətli ədiblər
gözəl romanlarını
yazırdılar. Öz
yaşıdları da
geri qalmırdı. S.Qədirzadə, B.Bayramov,
İ.Hüseynov, V.Babanlı
və daha neçə imza yaxşı qarşılanan
əsərlərlə üzə
çıxırdı...
İsmayıl Şıxlı az yazırdı, ədəbiyyatın
sevincini və kədərini gözü
önünə gətirirdi.
O, sağlam, ləkəsiz
şəxsiyyətində qidalanan
ədəbi qabiliyyətini
"məhsuldar"lığa güzəştə getmədi
və "Dəli Kür"lə sənətin
zirvəsində qərar
tutdu. Həm də bəzi ədəbi yaşıdlarına
dərs verdi ki, çox yazmaq yazıçının
taleyini həll eləmir. İ.Şıxlının
böyüklüyündə, əsərlərində səhvə
yol verməməsində
pedaqoqluğu az rol oynamırdı, ona görə də oxucu yazıçıya
qarışıq hisslərlə
yanaşmada haqsızlığa
yol verməmişdi, ədib kimi sevir və pedaqoq
kimi qiymətləndirirdi.
Mənə qalsa, onu - yazıçı Şıxlı ilə pedaqoq İsmayıl müəllimi bir-birindən
ayırmazdım. Ona görə ki, bizim elə söz adamlarımız olub və var
ki, əməllərilə,
peşələrilə yaradıcılıqları
arasında böyük
uçurum görünür.
Əsərlərindəki obrazlar
humanistdir, ədalət
hissini qoruyandır, gözütoxdur. Amma həyatda özü tam tərsinədir. İ.Şıxlı "Dəli
Kür"də azərbaycanlı
həqiqətini Cahandar
ağa obrazında sübut etməyi bacardı. Bu məsələdə İ.Şıxlı
dövrünün ideologiyasına
əhəmiyyətsiz yanaşmışdı,
Cahandar ağanı sanki gələcək sovet həqiqətlərinin
puçluğunu göstərmək
üçün yaratmışdı.
Kimdir bu Cahandar ağa? Çoxmu vacibdi 60-cı illərdə obraz timsalında "dirilsin?"
Vacibdi! Ona görə ki, bəyliyimizin üstündən
xətt çəkilmişdi,
ona əyalətçilik
damğası vurulmuşdu.
İ.Şıxlı bəylərimizin
hətta sivil gedişatı dərk etməsi psixologiyasını
da ümumiləşdirirdi.
İnsanın əxlaqi
paslanması mənəviyyatsızlıqdan
başlayır və bəşəri əhəmiyyət
daşıyır. Cahandar
ağa başqa bir bəyin arvadını atın tərkində evinə gətirir, yenə ona "namussuz" damğası vurulmur. Halbuki bizim adətimizdə
belə hal yoxdur. Bizdə namus sayılan bir hərəkət də var: kişinin
arvadıdır, atıdır,
papağıdır - bunlar
yad adamın əliylə ləkələnmişsə,
adekvat cavablandırılır.
Cahandar ağanın atının quyruğu Allahyar bəy tərəfindən kəsilmişsə
o, ölümə məhkumdur.
Obrazın bir hərəkəti kimi sayılan bu addımı böyük mənəviyyatdan xəbər
verir. Qaçırılmış
qadın da sanki hərəkəti düzgün anlayır və fürsət tapıb aralanmaq həvəsinə düşmür.
Halbuki yad evdə bunun üçün şərait yaratmaq
mümkün idi, təki qayıtsın. Oxucu onu ərə
xəyanətdə əsla
günahlandırmır.
İsmayıl Şıxlı bütün
yazıçılardan həm
də onunla fərqləndi ki, ilk dəfə rus kazaklarını türk barmağı ilə Cahandar bəyin gülləsinə
qurban elədi.
İsmayıl Şıxlı siyasətçi
olmasa da, biz tələbə ikən, 60-cı illərdə
dünya ədəbiyyatından
mühazirələr oxuyanda
mövcud vəziyyətə
laqeyd qalmırdı, sovet ideologiyasının mənfiliklərini, haqsızlıqlarını
deyirdı. Xüsusilə,
repressiya illərini vurğulayırdı. Çünki
onun da doğmalarından
qurbanlar vardı. Əmisi Türkiyəyə
sığınmağa məcbur
olmuş, sonralar Türkiyənin məşhur
generalı səviyyəsinə
qalxmışdı. Yeri
gəlmişkən, mən
bu generalın şəklini ailə albomumuzda görmüşəm,
baxmayaraq, uzun illər boyu o foto gizlədilirdi. İ.Şıxlı bütöv
şəxsiyyət imiciylə
siyasətçiydi, haqqa,
ədalətə çağıran
Siyasət Adamıydı.
Sovet sisteminin çökməsi ərəfəsində
xalqın, ziyalıların
onu axtarması, onun sözünü eşitmək istəməsi
sübuta yetirdi ki, "siyasi xadim"lik nə mitinq rəhbəri olmaqla, nə də prezidentlik iddiasına düşməklə
ölçülmür. Şəxsiyyət
və əqidə bütövlüyü, xaricdən
süzülən parıltılara
uymamaq iradəsi yaradıcı insana, yazıçıya əsl
ictimai-siyasi xadim nüfuzunu qazandırır.
Müstəqilliyimizin ilkin
məqamında İsmayıl
Şıxlını xalq
özünə Millət
vəkili seçdi və yanılmadığını
əyani göstərdi.
İsmayıl Şıxlı
deputat idi və bu məsul
etimadı kimin necə və hansı hisslərlə yaşamasını bilavasitə
duymuş, görmüşdü.
Sovet dövrü deputatlarını tanıyırdı,
onlar əksərən
ənənəvi yollarla
seçilmişlərdi. Və
səksəninci illərdə
"Deputat" (1989) adlı
gözəl bir hekayə qələmə
almışdı. Hekayədə
qəhrəmanın adı-soyadı
yoxdur. Kənddən Bakıya deputat kimi gəlib. Abırlı, zərif, zəhmətdən qaralmış
və yorğun bir qızcığazdır.
Yazıçı onun
səliqəsinə və
bu görkəmdən
doğan daxili aləminə, hətta xırda ştrixlərinə
diqqət kəsilir. Qız, bəlkə də, sövqi-təbii hiss
edir ki, (nə qədər sadəlövh olsa da, ilk dəfə
buraya ayağı dəysə də) quru, rəsmi bir yığıncağa
göndərilib. Üstəgəl,
deyiləcək sözlərin
siyasi mənasını
anlamaqdan məhrumluğu
və yorğunluğunun
canından çıxması
intizarı: "...qızcığaz
ehtiyatla ayaqqabısının
bir tayını çıxartdı. İpək
corabın içində
bir-birinə sıxılmış
barmaqlarını oynadıb
qırışığını açdı. Elə bil qan dövranı
qaydaya düşdü.
Yanaqları xəfifcə
qızardı, qaşqabağı
açıldı. Heç
kəsin ona baxmadığını yəqin
etdikdən sonra ayaqqabılarının o biri
tyını da soyundu və dərindən nəfəs
alıb səndəldə
yayxandı... Şalını
dizinin üstünə
salmışdı ki,
baldırları görünməsin...
Onun qumral gözləri süzülürdü.
Özü burada olsa da, fikiri
uzaqlarda idi. Elə hey gözləri
yol çəkirdi, heç on dəqiqə
çəkməmiş bu
yol çəkən gözlər yuxuya getdi".
İ.Şıxlı başqa
bir detala da toxunur. 18-19 yaşlı qızcığaz ana uşağı
olsa da, yaxşı gün görməyib:
"...Əlləri qaralmışdı,
barmaqlarında qabar vardı, dərisi bəzi yerlərdə çat-çat olmuşdu,
alnında da güclə
seziləcək ağ
zehlər nəzərə
çarpırdı".
Yazıçı hekayə qəhrəmanının
zahiri və daxili aləmini təsvir edəndən sonra oxucu üçün
daha bir məqama işıq salır: "Nazirlər
hey danışır, dövlət
büdcəsinin artmasından,
güzəranın yaxşılaşmasından,
ərzaq bolluğundan,
yollar çəkilib,
məktəblər, xəstəxanalar
tikilməsindən hesabat
verirdilər... Qızcığaz
isə yatmışdı.
Deyilənləri eşitmirdi...
Şirincə yatır,
elə bil rahat yer tapıb
dincəlirdi".
İ.Şıxlı son illərində ölümünə yaxınlaşdıqca
ürəyindəkiləri yazıya alırdı. Ölməz hekayələr
yazırdı. "Məleykə
xala", "Qızıl
ilan", "Namus qaçağı", "Namərd
gülləsi", "Görüş"
və sair hekayələri işıq
üzü görürdü.
Çünki yazıçı
ədəbiyyata da hekayə ilə gəlmişdi. Və ixtiyar yaşında bir daha sübut
elədi ki, o, sözün böyük hərfiylə Yazıçıdır.
...Bir bahar
günü Fəxri xiyabana yolumu salmışdım. Bu məzarıstana tez-tez baş çəkirəm
və hər bir insanın borcudur, barı bir neçə saatlığa içindəki
kin-küdurətdən, pisliklərdən
uzaqlaşsın. Xeyli
aralıda beş-on cavan oğlanın-qızın
əllərindəki gül-çiçək
dəstələrini məzara
qoyduğunu gördüm.
Sonra bir anlığa əyildilər
və yola düzəldilər. İsmayıl
Şıxlının qranit
abidə-məzarından sanki
uzaqlaşmaq istəmirdilər.
Onun nurlu baxışlarını və
mənalı sifətinin
cazibəsini tərk etməyə sanki həvəsləri çatmırdı.
Şəksiz, bunlar tələbələrdi. Bu
dəqiqələrdə bir
vaxt İsmayıl Şıxlınının Səməd
Vurğun barədə
yazdığı xatirə-oçerkinin
son cümlələrini
xatırladım: "Güllərin
arxasından, qəbrin
baş tərəfindən
pərişan ağ saçlar göründü.
Mənə elə gəldi ki, qəbir tərpəndi. Səməd Vurğun ayağa qalxdı və öz şəklinin arxasında
dayandı. Gözüm
alacalandı, sarsıldım.
Reallıqla vahimə arasında qaldım. Amma yanıqlı bir səs məni
özümə gətirdi.
"Əlli yaşı
tamam olmuşdu... Əlli birindən isə cəmi altmış beş gün yaşadı mənim belimi sındıran qardaşım".
Ayıldım, tamam ayıldım. Güllərin
arxasından çıxan
Mehdixan müəllim idi, şairin böyük qardaşı
Mehdixan!"
Mən İsmayıl Şıxlının məzarı önündə qəbrinə səpələnmiş tər ətir saçan gülləri, çiçəkləri görürdüm. Sanki ölməmişdi, adəti üzrə, sıx qara saçlarını barmaqları ilə daradı, sağanaqlı eynəyini düzəltdi. Bir vaxt etdiyi kimi, sinifə göz gəzdirdi, sağ dirsəyini kürsüyə söykədi. Bal təki şirin və müalicəvi nitqinə başladı. Bu dəfə təkdim, bu dəfə böyük insanın, yazıçının daşlaşmış məzarı ilə üzbəüz idim. O, çətin ki, bu həqiqətə inansın. Mümkünsüzdü bu onun üçün, amma əslində gerçəyin özüydü: İsmayıl Şıxlının məzarına baş əyən onun tələbəsi idi.
Allahverdi EMİNOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə elmləri doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2024.- 14 mart, ¹48.- S.14.