Poetik pasport
"İraq-Türkman poeziyas
antologiyası" Əməkdar elm xadimi Prof.Dr. Qəzənfər
Paşayevin ürəkdən bağlı olduğu fəaliyyət
sahəsinin yeni səhifəsi, hadisəsidir. Ustad ədəbiyyatşünasın
İraq-Türkman mədəniyyəti, ictimai-sosial həyatı,
ümumən İraq türkmanlarının keçmişi,
bu günü ilə bağlı yazdıqları ayrıca
götürülmüş bir ədəbiyyatşünaslıq
(kulturalogiya) bölməsi təşkil edir. Professorun
sözügedən sahədəki əsərləri
İraq-Türkmanşünaslıq məktəbi yaratmaq
güc və keyfiyyətindədir desək, yanlış
olmazdı.
Mən İraqda dəfələrlə
olmuşam və hər səfərimdə oradakı
soydaşlarımızla təmasları, dərdləşməyi,
uğurlaşmağı qaçırmamağa
çalışmışam. Deyə bilərəm ki,
İraq-Türkman adına xüsusi önəm daşıyan
nə varsa, hara varsa və kim varsa, onun haqqında bu və ya
digər dərəcədə məlumatlıyam, yaxud
ümumi təsəvvürlərə malikəm. Üstəlik,
İraqın ən taleyüklü dönəmlərində
ora etdiyim səfərlər baxımından, iraqlı
soydaşlarımızın (İraq ictimaiyyətinin)
ağrı-acılarını, yaşanmış və
yaşanmamışları bir xeyli müşahidə etmək
imkanım olub. Həyatın dibində və zirvəsində
insan xarakteri, yaxud xaraktersizliyi daha əyani şəkildə
görünür. Mən İraq insanını, İraq
türkmanlarını həmişə mərd gördüm,
millətcanlı, torpaq sevdalı gördüm, insancıl
gördüm. İraq haqqında danışarkən, İraqa
gedib-gələrkən "sülh, əmin-amanlıq
olsun!" alqışımız hələ də öndə
gəlir. İraqa gedincə, saysız-hesabsız
görüş, qonaq dəvətləri isə... ayrı bir
söhbətin mövzusu, bir ömrün zövqü-səfasıdır..
İraqdan, türkman elindən
Bakıya gələn olunca da məni aramasalar, xətrimə dəyəcəyini
bütün dostlarım yaxşı bilir.
Mən İraq
türkmanlarını tanımazdan, bilməzdən daha öncə
Qəzənfər müəllimi tanımışam,
bilmişəm, əlbəttə. Əlbəttə, Qəzənfər
müəllimin qardaşı qızı olmaq mənə
İraq türkmanlarını daha erkəndən tanımaq,
bilmək şansı verib. Və Türkmaneli sevdasını
hələ orta məktəb şagirdi ikən ruhuma hopdurmaq
imkanına malik olduğum üçün Tanrıma
şükranlıyam.
Beləliklə, Qəzənfər
müəllimin duyğu-düşüncələri, Kərkük,
türkmaneli sevdası Kərkükə, Türkman elinə
getməzdən oraları bizə gətirib, bizi
doğmalaşdırıb. Və mən bu işin sevda,
könül işində qalmadığını
görmüşəm. Sevdalı olmaq gözəldir, gözəllikdir,
könül işi xüsusi bir mənəviyyat
kateqoriyasıdır; lakin bu sevdalılıq və
könüllülük peşəkarlıq müstəvisində
inikas olunmazsa, elmə, elmi əsərə çevrilə bilməz.
Elmi əsər, araşdırma işi, kitab tərtibi, redaktəsi
də... eşqsiz, ruhsuz olarsa, araya-ərsəyə gələn
kitab maraqsız və cansıxıcı alınar. Bu anlamda,
İraq-Türkman poeziya antologiyası bir ürəkman
poeziyası antologiyasıdır. Çox şadam ki, Qəzənfər
müəllim məhz ustad universallığı ilə sevda,
könül işini peşəkarlıqla elm müstəvisinə
daşıdığı kimi, bu kitaba da daşıyıb.
Onun sayəsində respublikamızda ədəbiyyatşünaslığın
İraq-Türkman bölməsi təşəkkül edib. Azərbaycanda
İraq türkmanşünaslığının ən
davamlı, uzunmüddətli, peşəkar tədqiqatçısı
təbliğatçısı, tərənnümçüsü
və təşkilatçısı məhz Qəzənfər
Paşayevdir. O, İraq türkmanşünaslığı
sahəsində ilk addımlarını atan gənclərin
xeyirxahı olmaqla, bu sahədəki çalışmalara
başqa bir keyfiyyət qazandırıb.
Ayrıca, Qəzənfər müəllimin
bəhrələndiyi kitabların, o kitabların müəlliflərinin
adını dönə-dönə qeyd etməsi bir qədirşünaslıq,
minnətdarlıq örnəyidir.
Professor Q.Paşayevin tərtibçisi
olduğu "İraq-Türkman poeziya
antologiyası"nın 2-ci cildinə (özünün də
dəfələrlə vurğu etdiyi kimi) Dr. Şəmsəddin
Kuzəçinin "Kerkük şairleri" kitabında
(Dünya Gənc Türk Yazarlar Birliyinin (DGTYB) nəşri,
Ankara, 2006) yer alan şairlərdən 61-nin
öz-keçmişi və şeirləri daxil edilib. Həmin
kitaba yazılmış "Giriş"də Şəmsəddin
Kuzəçi haqlı olaraq, türk dünyasında İraq
türklərinin "Kültür elçisi" kimi
xarakterizə edilib: "Şəmsəddin Kuzəçi
2000-ci ildə ilk dəfə Birliyimizdə görəv
almışdır. Bu gün onun
doğulub-böyüdüyü Türkmaneli toraqlarının,
ümumən Türk dünyasının kültürünə
vermiş olduğu önəm və təmin etdiyi qatqı, hər
kəsə bəllidir. Şəmsəddin Kuzəçinin
gördüyü işləri bir araşdırma mərkəzinin
gördüyü işlə müqayisə etmək olar"
(Əkbər Qoşalı).
Bəli, "İraq-Türkman
poeziya antologiyası" ədəbiyyatşünaslıq əsəri
deyil, lakin ədəbiyyat hadisəsidir, ədəbiyyatşünaslar
üçün bir qaynaqdır. Antologiya İraq-Türkman
poeziyasının keçdiyi inkişaf yolunu, tendensiyaları,
mətn-mündəricə əlvanlığını, onun
bugününü və inkişaf yönünü göstərir.
Bir güldəstə olaraq, İraq-Türkman
soydaşlarımızın poetik duyğu düşüncəsi,
onların həyata, dünyaya, insanlara (hətta münasibətlərin
özünə!) münasibəti ayrı-ayrı qələmlərlə
göz önündə canlandırılır. Qəzənfər
müəllimin həssaslıq və peşəkarlıqla tərtib
etdiyi antologiya İraq-Türkman dünyasının poetik
pasportudur. Antologiya necə deyərlər, İraq-Türkman bədii-milli
identivlik sertifaktı əyarındadır.
Aydın Kərkükün "Kərkükün
Xasası" şeirində oxuyuruq:
Bir qərib ozan kimi,
Coşar Kərkükün
Xasası.
Sevdalanıb dəli kimi
Daşar Kərkükün
Xasası.
Kərkük şəhərini iki
yerə bölüb keçən Xasa çayını vəsf
edən şair çaya, onun özəlliklərinə elə
anlamlar yükləyir, deyirsən, şairlə çay
yüzillərin dostu, həmdərdi, həmsevincidir... Bəzən
xurma ağaclarından başqa bir ağac bitirilməyibmiş
kimi görünən, göz işlədikcə uzanan, illər
uzunu qar görməyən, daim yanan Gurgur Babalı İraq
düzəngahlarında çaya xüsusi məhəbbət,
çayla dərdləşmək, uğurlaşmaq, onu elliklə
tərənnüm etmək ayrı-ayrı fəlsəfi
kateqoriyalarda incələnə biləcək hadisədir.
İhsan Kitabçıoğlu isə
özünün "Yan yatmaq" şeirində iraqlı
soydaşlarımızın bir başqa düşüncə
qatına, fikir layına güzgü tutur:
Cəhənnəmdə göz
açdıq, atəş nədir ki?
Top səsiylə
böyüdük, təlaş nədir ki?
Sən qiyamətdən
danış, savaş nədir ki?
Biz mina tarlasında yallı gedərik...
Burada "mina"
sözünün şeirə bu qədər səliqəli gətiril-məsindən
tutmuş, başıbəlalı İraqda yaşananlar və
yaşanmalı olub da yaşanmayanlar poetik dillə gözəl
ifadə edilib.
Firdovs xanım Kərküklünün
"Gözləmək" şeiri öz poetik
tapıntıları ilə ayrı bir hava gətirir, sanki hey
pıçıldamaq istəyirsən:
Boşluqlardan gələn küləyin
Sərinliyində
qırıldı qanadı könlümün.
Yosun ağaclarında xətt
düşdü.
İllərcə həsrətlərdən
açdığımız
Yaşıl meşəli günlər,
Bir daha qovuşdu qaranlıqlı
çiçəklər...
Yaxud Həmzə Hamamçıoğlunun
"Yeddinci qədəh"inə diqqət edək:
Beşinci qədəhdə:
Məhbusları öpüb
qaçırdacaq
Sərxoş bir polis olmaq istəyirəm...
Bu fikir konstruksiyası haralardan gəlir?
Burada bir sonopsixoloji portret var. İraq türkmanlarına
haqq-hüquq yetərsizliyi yaşatmış uzun illik diktator
yönətimindən sonra, bu dəfə
("yağışdan sonra yağmura düşən")
işğala məruz qalan, haqsızlığa uğrayan
ölkədə, məhbusluq da, polislik də şərtidir
sanki... Sanki yerlər bir an öncə dəyişə bilər,
yaxud artıq dəyişib... Sanki tutulan da, tutan da həyatın
dərin qatını anlayıb... və şair bu
anlayışı qədəh-qədəh sarxoşluqla
"həll edir"...
Bu isə 40 ildən artıq Vətən
həsrəti ilə İsveçrədə yaşayan
Nüsrət Mərdandır:
Al gözlərimi,
Sənin olsun, Kərkük.
Dənizlərə həsrətin
bitsin.
Al əllərimi, sənin olsun, Kərkük,
Zəncirə vurulmuş şeirlərini
yazsın...
("Kərkük mənim
kimliyim")
Mənə elə gəlir, bir
antologiya əsərlərin əsəri üçün bu
deyilən, vurğulanan məqamlar çox önəmlidir.
Önəmli bulduğumuz bu vurğular, məqamlar oxucunun
İraq-Türkman soydaşlarımızın dünyasına
vurğun olmasına yol açacaq.
Qəzənfər müəllimi
bu sanballı antologiyaya görə ürəkdən təbrik
edirəm!
Bütün oxucuları təbrik
edirəm!
Əlbəttə, müəllifləri
xüsusi təbrik edirəm!
Ümidvaram, gələcəkdə
antologiyanın 3-cü və növbəti cildləri də
könül xoşluğu ilə, zövqlə tərtib
edilib, oxucuların ixtiyarına veriləcəkdir. Qəzənfər
müəllimin də çox sevdiyi xoyratda deyildiyi kimi:
BU SEVDA ÖLÜNCƏDİR...
Bakı, sentyabr 2021
Qənirə Paşayev
525-ci qəzet.- 2024.- 14 mart, №48.- S.8.