Ələkbər
Salahzadə: lirik poeziyanın
avanqard strukturu
Poetik orkestri müxtəlif
biçimlərdə və ədəbi-lirik janrlarda yüksək
və fərdi şəkildə səslənən Ələkbər
Salahzadənin poeziyası özünəxas kompozisiyası,
yaradıcılıq palitrası ilə seçilən
nümunələrdəndir. Onun lirik dəst-xəttində
zamanın öz dərki və onunla bağlı fərdi
duyğuları göyərib. Çünki Ələkbər
Salahzadə poeziyanı standart ölçülü, pafoslu
deyim tərzi, "soyuq" nidalardan hifz eləyib, dərin
titrəyişlər yaradan poetik fikrin daxili aləminin
ayrı-ayrı simlərini dilə gətirməklə sözə,
lirik düşüncəyə uçuş verib, onu
yalançı pafosdan, "edama məhkum ola biləcək"
emosiyalardan qoruyan şairlərdən idi.
Hansı əsərinə
baxsaq, oradan Ələkbər Salahzadənin fərdi
özünəməxsusluğu ilə haşiyələnmiş
poetik misraları boylanır. Məsələn, "Beş
yarpaq" kitabındakı "Payız çağı"
şeirinə baxaq:
Küçələrdən
qaçan çağım,
Çayı qalıb
lillənən,
yolum üstə dillənən
çayxanaya
paysız çağım.
Payız
çağım!
Başladı
yağışlarım.
İfadələrin,
poetik ilmələrin özəlliyinə baxın: qəlbin,
baxışların yağmağını heç
görübsünüzmü?! Yaxud yağışın qələmin
ucundan varaq səhralara yağması ilə haradasa
rastlaşmısınızmı?! Əminəm ki, yox?! Bu,
yalnız Ə.Salahzadənin qələminin gücü ilə
gözümüz önündə canlanan səhnədir.
Elə "Kibrit
çöpləri" şeirində də belə individual
biçimlərlə rastlaşırıq:
Gəzə-gəzə
cibləri,
uzanıb qutuda kibrit
çöpləri;
qəhvəyi
papaqları -
üyüdülmüş
od, yatırılmış od,
qurudulmuş od...
Yuxuları alov-alov
qızarmada
Yatır Prometeyin dinc əsgərləri
qaranlıq qazarmada...
...Açıldı
qapı,
keçdi, Prometeyin gənc
bir əsgəri-
acı bir papiros
açdı gözünü...
Söndü
Prometeyin bir əsgəri
də -
bir ev isindi...
Öldü...
Ələkbər
Salahzadə yaradıcılığı
ilə yaxından
tanış olanlar yaxşı bilirlər ki, şair əsərlərində
metaforalaşmadan gen-bol istifadə etmək
bacarığına malikdir. Onun əsərlərində
metafora obrazlı məna kəsb edən söz kimi, həm də
dildə, yaxud kommunikativ situasiyada söz semantikasının
metaforik inkişafı prosesinə təsir edən element kimi
istifadə edilir. Şair ilk baxışda şeirə, bədii-poetik
təfəkkürə heç bir aidiyyatı olmayan kibrit
çöplərini metaforalaşdırmaqla onu həm qədim
yunan mifologiyasındakı Prometeylə və onun əsgərləri
ilə eyniləşdirir, həm də Prometeyin gənc bir əsgərinin
acı bir papiros gözünü açanda, kibritin dənəsi
sönməklə Prometeyin əsgəri bir evi isindirir, getdikcə
metaforalaşma daha yüksək bir həddə çatır.
Prometeyin əsgərləri oda bürünə-bürünə,
ölə-ölə Prometey babanın yadigarlarını
yaşadırlar.
Ə.Salahzadənin
"Gözlər baxır dünyaya" şeirlər və
poemalar toplusunda doğma yurdun təbiətinə məhəbbət,
sevgi mənzumələri ilə yanaşı, ayrıca olaraq
silsilə şeirləri "Xınalıq
naxışları" altında birləşdirilib,
"Xınalıq", "İşıq çoxdu
burda", "Xınalığın qayaları",
"Dörd yanından su axır Xınalığın",
"Dünyanın yarısı", "Xınalıqda od
yeri", "Xınalıqda..." ilə ümumiləşdirilərək
görümlü və uğurlu poetik mənzərə
yaradılır:
Dağlar arxa-arxaya,
dağlar əmin-arxayın;
köksündə
qaya-qaya.
daşlar əmin-arxayın.
Hər daş bir
söz, bir kəlmə,
Hər daş ilmədir,
ilmə.
Xınalıqla
bağlı şairlərimiz,
yazıçılarımız, publisistlərimiz,
tarixçilərimiz, etnoqraflarımız, dilçi alimlərimiz
çox yazıb, çox deyiblər. Lakin Ə.Salahzadə
Xınalığı tamamilə fərqli biçimdə vəsf
edə bilib. O, Xınalığa rekviyem oxumur, ucalıq,
yüksəklik, monumentallıq rəmzi kimi gözlərimiz
qarşısında ucaldır, tariximizin Qorquddan, Babəkdən,
Koroğludan gələn ucalıqları ilə eyniləşdirir,
Xınalığın dörd yanından suyun axmasını
mifoloji, folklor dünyamızla eyniləşdirərək
yazır:
Dörd yanından su
axır Xınalığın;
hara getsən,
hardan çıxsan
arxanca su axar su
Xınalıqda yola
çıxanın
dünyada nə
qorxusu! - deyə fikrini tamamlayır.
Ə.Salahzadə su
arxetipinə münasibət sərgiləyərkən suyu həm
də emosiya, instuisiya, hissi element kimi təqdim edir. Su enerji,
saflıq, əbədiyyət mənbəyi kimi təsvir
edildiyindən şair də bu şeirini
aşağıdakı misralarla tamamlayır:
"Xınalıqda yola çıxanın dünyada nə qorxusu!".
Ə.Salahzadə
doğma torpağa mahiyyəti üzrə bağlı
şairlərimizdən idi. Onun "Yerimiz bir,
göyümüz bir" şeirlər və poemalar
kitabında "Bu torpaq", "Vətən...", "O
tay, bu tay mahnısı", "Çağlar,
çaylar", "Özül", "İnsan cildli cəlladlar",
"Səksəkəli dünya", "Göy üzü
damar-damar", "Dağlarda", "A
çayım...", "Biçənəkdəki
otlar", "Gəldim, gedirəm", "Vaxt və
saat", "Qar və çiçək", "Araz",
"Yaltağa gülən yaltaq" və başqa bu kimi nümunələr yer
alıb. Ə.Salahzadə poetik nitqində, söz və ifadələrin
sintaktik quruluşunda yalnız və yalnız özəl
poetik düzümünə söykəndiyi üçün
"Bir ilin yaşıdları" şeirində də belədir:
Doğulduq 41-də
davayla yaşıd
olduq.
Özümüz də
bilmədən
dördcə il
dava havasında
yaşa dolduq...
Dörd
yaşımızda,
nə yaxşı,
dörd yaşında
qaldı dava!
Bir nəslin də
yaddaşında qaldı dava.
Ə.Salahzadənin
müharibə ilə bağlı şeirləri nəinki ədəbiyyatımızın,
poeziyamızın, həm də milli tariximizin müəyyən
bir kəsiminin səhifəsi kimi maraqlıdır. Şairin
41-ci il davasıyla yaşıd olması, dava havasında
yaşa dolması, "dava sözü eşidəndə"
"havalanması", "yaşından dava ilə
davalı olması" kimi poetik tapıntılarının, həmin
hadisələrlə bağlı acı tarixi
xatırlaması İkinci Dünya müharibəsi haqqında
yazan digər şairlərin şeirlərindən həm
forma, həm də məzmun baxımından fərqli deyim tərzi
ilə seçilən nümunələrdir. O, öz poetik
deyimini oxuculara elə şəkildə çatdırır
ki, sanki özü həmin günlərin yaşıdı
olmaqla səsini canlı şahid olaraq bizə
ötürür.
Şair bu narahat
dünyamızla bağlı həyəcanını
1984-cü ildə qələmə almışdı.
Doğrudan da, Ə.Salahzadə özünəməxsus
intuisiyalı bir şair olaraq sanki dünyanın
qarışacağını öncədən görüb,
insanlığı, bəşəriyyəti silkələyəcək
hala görə öz hayqırtısını
qoparmağı zəruri hesab edib, ölkələri,
xalqları yaxınlaşacaq bəşəri fəlakətlərdən
qorumağa çağırırdı. Ə.Salahzadə
dünyanı sanki altıncı hissi ilə həm də erməni
qəsbkarlarının yaxınlaşacaq məkrindən
qorumağa səsləyirdi. Şair dünya ədəbiyyatının
daimi problemlərindən biri olan müharibəyə öz
baxışı ilə yanaşırdı. O, bu şeirində
sanki həyatın insanla bağlı olan mənəvi və fəlsəfi
problemlərini qaldırırdı. O, təkcə Azərbaycanı
yox, bütün dünyanı, Yerə kürəsini, göy
üzünü, Afrikanı da, Avropanı da, Asiyanı da
hamı üçün, bəşər övladı
üçün ümumi məkan kimi nəzərdən
keçirirdi. Müharibəyə görə onun ürəyi
həyəcan və narahatlıqlarla dolu idi, acı hisslər
sanki emosiyalarını kilidləyirdi, odur ki, fəryad
qoparır və sanki "əsrimiz yüz ildi, gün
sayımız bir, ay sayımız da birdir" deməklə
dünyanı parçalayıb bölmək istəyənlərə
içindən bir çağırış etməyi hər
şeydən üstün tuturdu.
Ə.Salahzadə
hansı fikri, hansı predmeti, hansı şəxsi,
canlını, cansızı şeirinin nüvəsinə
daxil edirsə, ona hamıdan fərqli poetik mənalandırma və
qeyri-adi düzüm, struktur-kompozisiya elementləri ilə
süsləyir. Nakam şairimiz, proletar ideologiyasının
qurbanı olan Mikayıl Müşfiqin monoluqunu sanki bir nəfəsə,
durğu işarələrində belə fasilə verməyən
poetik intonasiyasının çalarları ilə oxucunun təfəkküründə
bir rekviyem kimi ortaya qoyur. "Od odası" kitabında təqdim
etdiyi "M.Müşfiqin monoloqu" şeiri rekviyemliyi ilə
rojdestvenskisayağı, həm də sovetlər dövrünə
ideologiyasına protest kimi səslənir:
...şeir yazmaq istəyirəm
lap təzədən
qəmdən sərməst
sərbəst yazmaq
istəyirəm
Bağışlayın,
əl-ayağa dolaşırsa,
misrada su
bollaşırsa,
çalsaqqallar
uşaq kimi
heca-heca
dalaşırsa,
lap qəfildən gecələyən
qafiyədən!
...Yenə çoxmu
söz boyayan,
misra yozan?
Varmı yenə qələmiylə
quyu qazan?
Əl çəkibmi
bu dünyadan
Kolımaya
Osvensimə
Xirosimaya qol çəkənlər?
Çoxmu gözü
yol çəkənlər?!
Bu şeiri qələmə
alan Ə.Salahzadə o vaxtlar cəmi 25 yaşında idi. Məlum
olduğu kimi, Müşfiq sovet diktaturasının tənəsinə
milli düşüncə daşıyıcısı
olduğuna görə tuş gəlmiş və vur-tut 30 il
ömür sürməyə macal tapmışdı.
Ə.Salahzadə nakam Müşfiqin hansı
yaradıcılıq ehtirasına malik olduğunu yaxşı
bildiyindən böyük şairin həyat sevgisinə,
yaradıcılıq şövqünə laqeyd qala bilmirdi.
Ona görə də bu şeirin içində Müşfiqin
"Şeir yazmaq istəyirəm!" fəryadını
kifayət qədər fərqli biçimdə oxucunun
yaddaşına ötürürdü.
Ə.Salahzadə
öz lirik poeziyası ilə oxucularına daim fərqli
mövzular, obrazlar, məzmun və məna özəlliyi
ötürən orijinal şair kimi daim onların
yaddaşında yaşayacaq. Çünki ürəklə,
istedadla yazılanlar heç vaxt yox olmur!
Nizami TAĞISOY
Professor
nizami.mamedov@mail.ru
525-ci qəzet.- 2024.- 15 mart, ¹49.- S.13.